|
Valmieras
ģimnāzijas
12. b klases
skolnieka
Artūra
Cukura
referāts
latviešu literatūrā
|
Upīšu Mārtiņa tēls romānā
,,Zaļā zeme”.
Ievads
Romāns “Zaļā zeme” dod plašu un
vispusīgu ieskatu latviešu tautas dzīvē 19. gs. pēdējos gadu desmitos. Tas ir
laiks, kad Latvijā nostiprinās kapitālisms, kas pilsētās un laukos izraisa
saimniecisku rosību, tirdzniecības un rūpniecības attīstību. Lauksaimniecībā un
rūpniecībā strauji ienāk jauna tehnika, pieaug darba intensitāte.
Romānā tēlotā aina ir raksturīga ne
vien Dīvajas pagastam, bet visai Latvijai. Zemnieki ir ieguvuši tiesības
iepirkt mājas un cer, čakli strādājot, tikt pie turības. Daudzi zemnieki nespēj
nomaksāt maksājumu muižai un izput. Daudzi nabadzībā nonākušie zemnieki dodas
uz pilsētu, kur, rūpniecībai attīstoties, ir liels pieprasījums pēc darbaspēka.
Upīšu Mārtiņa izskats
un rakstura īpašības
Upīšu Mārtiņš ir ļoti
savdabīgs tēls romānā “Zaļā zeme”. Lai arī pēdējās divās nodaļās viņš parādās
tikai epizodiski, rakstnieks Mārtiņu ir pietiekami labi aprakstījis, lai varētu
izprast viņa raksturu un īpatnības.
Upīšu Mārtiņš ir Brīviņu
priekšstrādnieks. Viņam, ir nedaudz pāri trīsdesmit gadiem, bet jau kūkums
mugurā. Tas ir smagā un pašaizliedzīgā darba rezultāts. Mārtiņam ir gari brūni
mati: “Upīšu Mārtiņš smējās sirsnīgi, nokratīdams brūnos biezos, līdz kaklam
noaugušos matus.” [1] Priekšstrādnieks ir ļoti čakls. Viņš ir
izcils sējējs un pļāvējs, centīgs, strādīgs un asprātīgs kalps. Mārtiņam nekas
nav par grūtu, viņš izdara visu, ko saimnieks liek. Brīviņam tikai vajag
priekšstrādnieku uzslavēt un viņš dara visu, lai darbs tiktu paveikts pēc
iespējas labāk, ātrāk un akurātāk. Šo īpašību dēļ Mārtiņam bieži nākas paciest
citu kalpu zobgalības: “Prātīgs saimnieks vienmēr paliek nostāk,
priekšstrādnieks lai rīko. Un, ja gadās tāds pavieglāks, tāds sienā skrējējs,
tāds, kas sevi turas par pussaimnieku, tad tas rītos bez gaismas ir kājās un
vakarā migā lien tikai tad,, kad vairs nevar redzēt. Pats pa priekšu iet, un
tiem citiem jāiet līdzi, kā tad citādi.” [2] Labi pazīdams kalpu
psiholoģiju, Brīviņš allaž laipni aprunājas ar priekšstrādnieku, pajautā viņa
domas, pacienā ar groka glāzi: “Ar groka glāzi tāds gruntnieks panāk daudz
vairāk nekā ar lamāšanos un ārdīšanos.” [3] Darba laikā Mārtiņš ir
nesaudzīgs pret slinkiem strādniekiem, tos lamā, ja ir nepieciešams, bet ārpus
darba Mārtiņš ar citiem cilvēkiem ir laipns un draudzīgs. Vairums strādnieku
par viņu zobojas tikai pārmērīgās iztapības dēļ, bet citādi viņš ir tīri labi
ieredzēts kā kalpu tā saimnieku vidū. Upīšu Mārtiņš ir pazīstams ar savu kāri
stāstīt dažādus atgadījumus iz savas dzīves. Mārtiņš ir strādājis pie daudziem
saimniekiem, tādēļ viņa stāstu krājums nekad neizsīkst. Mārtiņš savus
piedzīvojumus stāsta labprāt, sevišķi pie groka glāzes, un parasti arī citi
labprāt klausās viņā. Priekšstrādniekam ārkārtīgi riebj , ja kāds netic viņa
stāstītajam. Tādās reizēs Mārtiņš kļūt patiesi nikns: “Priekšstrādniekam
sarainā seja kvēloja tumši sarkana. Lielāka apvainojuma nevarēja izdomāt kā
apšaubīt viņa stāstu patiesību.” [4]
Vēlāk, kad Mārtiņš ir aizgājis no Brīviņiem, Vanags stipri izjūt kalpa stāstu
trūkumu: “Brīviņu kungs vairs nelabprāt sēdās pie saimes galda. Nebij vairs
Upīšu Mārtiņa, kam allaž kāds jauns stāsts, un arī tas pats vecais viņa
pārstāstījumā iznāca tikpat kā gluži jauns.” [5] Brīviņu priekšstrādnieks
diezgan labprāt lieto alkoholu, un, kad iedzer, kļūst pavisam savādāks kā
skaidrā prātā:“Upīšu Mārtiņš bij bramanīgs tikai tad, kad iereibies, skaidrā
prātā bailīgs un gļēvs pat tad, kad divi kaut tikai nopietni strīdējās.”[6] Mārtiņš nav īpaši
dievbijīgs: “Upīšu Mārtiņš maz ko zināja no bībeles..”[7] Baznīcas dziesmas pārzina
vāji. Arī liela apkārtējo uzmanības pievēršana publiskā vietā Mārtiņam nepatīk, skaidrā prātā viņš
ir kautrīgs.
Mārtiņa dzīve un
darbs
Mārtiņš ir Brīviņu vērtīgākais
strādnieks, jo ar savu čaklumu viņš rāda priekšzīmi arī visiem pārējiem.
Mārtiņš tik ļoti aizraujas ar darbu, ka dažu brīdi viņam pat liekas, ka viņam
kaut kas no Brīviņu īpašuma piederētu.
Priekšstrādnieks pat neiedomājas, ka viņš pats varētu būt tāds kungs kā
Vanags. Kad Mārtiņš beidzot sāk klausīt draugu ieteikumiem iet prom no
Brīviņiem, ir jau par vēlu, jo labākie dzīves gadi vientiesīgi nostrādāti
Brīviņos. Osis, viens no labākajiem
Mārtiņa draugiem, pirmais pārmet priekšstrādniekam, ka tas neprot savu talantu
izmantot savā labā: “Cik ilgi tu domā šitā mētāties pa pagastu un taisīt tos
saimniekus bagātus? Par diviem tu strādā, bet kas tev pašam no tā tiek?
Saimnieks izmanto kā pēdējo duraku, par groka glāzi šis gatavs vai sienā
skriet.” [8]
Lai arī Osis ir Mārtiņa labs draugs, tomēr viņš neprot īsti pārliecināt
Upīti, ka pie Brīviņa kalpot nav vienīgais, ko jauns un spējīgs cilvēks laukos
var pasākt. Mārtiņš ir lepns, ka viņa saimnieks ir pagasta vecākais, par visiem
saimnieka panākumiem priecājas, nesaprazdams, ka tas būtībā ir viņa sūrā darba
rezultāts. Pēc kāda laika uz līdzīgām
domām priekšstrādnieku vedina draugs Kārkls. Sirsnīgais draugs labāk nekā Osis
prot pārliecināt, un šinī brīdī Mārtiņš nolemj, kā jāiet prom no Brīviņiem,
jāprec Zeltiņu Līzi un jāsāk beidzot veidot pašam savu dzīvi. Kārļa runa atstāj
tādu iespaidu, ka “Mārtiņam mute bij pavērusies, acis taisni staroja” [9].
Kārkla tēlotā nākotnes aina ir patiesi kārdinoša un turklāt neizklausās
nemaz pārāk nereāla: “Kas tā jums abiem būs par dzīvi! Gadu - divi Krastos
tā nodzīvosiet un tad sāksiet uz savu roku. Tā būs, saderēt varu! Zirgu tev
iedos Rutkis, govi tāpat varēs dabūt no Vulpa vai kāda turīgāka saimnieka, kas
drusku, var pagaidīt. Oša švāģerim Kalvicam ir divēji rati, tos viņš tev
labprāt iedos. Vai tad jums par velti vajadzīgs? Tāds mežā braucējs, kāds tu
esi, zirgu vienā dienā atpelnīsi(..)Ja gadās labāka vieta, lopus var
ieaudzēt, bērni paaug, visāda manta pamazām pieaug klāt. Pēc gadiem desmit jau
sāc apskatīties, vai nav pa rokai kāds rentes stūris.” [10] Šādu cēlu domu apgarots
Mārtiņš dodas mājup, stingri nolēmis, ka Brīviņi beidzot jāatstāj. Arī
saimnieks Mārtiņa acīs zaudējis lielu daļu savas agrākās cieņas. Kad saimnieks
uzzina, ka Mārtiņš vairs nebūs viņa kalpu pulciņā, viņš to uzskata par gandrīz
personisku apvainojumu: “Jā… Pēc sešiem Brīviņos nodzīvotiem gadiem tā
aiziet - to arī Vanags nevarēja Upīšu Mārtiņam piedot”. [11]
Vanagam šķiet, ka kalpam personiskā dzīve vispār nav vajadzīga un ka kalpi
radīti, lai saimniekiem būtu vieglāka dzīve: “Kāpēc tādam priekšstrādniekam
vispār vajag precēties? Zeltiņu Līze - atradis mantu! Vanags nevarēja citādi,
Mārtiņa precēšanos viņš sajuta kā melnu nepateicību, gandrīz kā nodevību.”[12] Pēc sešiem
Brīviņos uzcītīgi nokalpotiem gadiem Mārtiņš saņem apvainojumus un 4 rubļus 60
kapeikas. Tas ir kā spļāviens sejā Mārtiņam, kurš savas dzīves labākos gadus
pavadījis vientiesīgi nomokot sevi un citus kalpus Brīviņa darbos, un tādējādi
vairojot saimnieka bagātību un slavu. Upīšu Mārtiņam, pagasta labākajam puisim,
nav nekā, viņam jāsāk viss no sākuma. Viņš protams ir apņēmības pilns to darīt,
un, ņemot vērā viņa darbaspējas un uzcītību, liekas , ka tas nenāksies grūti.
Tomēr, gluži kā iecerēts, viss nenotiek, jo nav jau vairs ideālais vecums
jaunas dzīves uzsākšanai, turklāt ņemot vērā toreizējos darba apstākļus un
slodzi, cilvēki novecoja daudz ātrāk nekā mūsdienās. Mārtiņš gan apprec Līzi un
ir tikpat pašaizliedzīgs strādnieks kā Brīviņos, tomēr viņš ir pasācis dzert,
kas kavē visu ģimenes attīstību: “Mārtiņš palaidies dzeršanā un nemaz vairs
nebija valdāms(..)Strādāja kā zvērs, viņu pašu(Līzi - A.C.) apkalpoja kā
saimnieci, bet ko tas palīdzēja, kā tikai pagriezās uz stacijas pusi, tā
divdesmit kapeikas pagalam, pusrublis pagalam… Kā viņi varēja tā tikt pie zirga
un uzņemt pusgraudu?” [13] Lai arī cik nikns Brīviņš nav uz Mārtiņu,
viņa trūkums Brīviņos ir jūtams visai stipri. Jaunais priekšstrādnieks Sīlis
nevar aizstāt iepriekšējo, ko saimnieks pats itin ātri konstatē: “Šis Sīlis
ēda tikpat gausi kā strādāja, pie bļodas runāt viņam neiznāca laika”. [14]
Auzu kulšanas laikā Vanags īpaši
izjūt Mārtiņa trūkumu: “Negāja, negāja tie darbi tā kā Upīšu Mārtiņa laikā…”
[15]
Kad
Ošu Andrs satiek Mārtiņu pēc vairākiem gadiem, tam ir dēlēns, bet rentes vietu
tas vēl nav dabūjis, ko gan tuvākajā laikā grasās dabūt: “Jaunkalacim vecis
nomiris, jaunmājiņā palika trīsdesmit pūravietas ar visām pļavām un ganībām,
istaba otram rentniekam arī bij. Pašiem ar Līzi viņiem pusotras govis, nākamo
vasaru būs divas. Četras aitas un sivēns - zirgu Rutkam Jaunkalacis apsolījies
pagalvot.” [16]
Pa šiem gadiem Mārtiņam nebija diez ko labi gājis, bet tagad viņš atkal,
gluži kā pirms dažiem gadiem Kārkla pamudināts, atkal bija apņēmības pilns
beigt knapināties: “Diezgan strēbta tā kalpu putra, pēdējais laiks uzsākt
pašiem uz savu roku. Šādi tādi varēja, un tad viņi abi vien nē!(..)Tas viens
zirgs viņam pirmajā ziemā nopelnīs otru..”. [17]
Tomēr nav zināms, vai Mārtiņa plāni
atkal nav veltīgi, jo turpmākajā romāna daļā par Mārtiņu ziņas ir skopas.
Traģiskais kalpa
dzīves tēlojums romānā “Zaļā zeme”.
Andrejs Upīts savā romānā
ļoti labi parādījis tā laika dzīves netaisnības, kalpa dzīves bezjēdzību.
Laikā, kad precoties mīlestība bija pēdējā vietā, pirmo atstājot potencionālā
laulātā drauga mantiskajam stāvoklim, kalpu meitām bija jābūt laimīgām, ja tika
par sievu bagātam saimniekam, neskatoties nedz uz viņa ārējo izskatu, nedz uz
vecumu, nedz arī uz cilvēciskajām īpašībām. Tipisks piemērs - Bērziņu Liena.
Dažos gados pie pretīgā Sveķāmura Liena no daiļuma, čakluma un tīrības parauga
kļūst par nejūtīgu, nevīžīgu un nožēlojamu radījumu. Arī kalpu puišiem dzīve
nav saldāka. Upīšu Mārtiņš, lai cik čakls būdams, nevar un nevar tikt uz “savām
kājām”. Visu romānu caurvij kalpu un
saimnieku dzīvju pretstatu rādīšana, kalpu sūrais un bezjēdzīgais darbs tiek
īpaši izcelts. Tādēļ arī romāns tika novērtēts PSRS mērogā, apbalvots ar
Staļina prēmiju. Kapitālisma netaisnību izcelšana, darba cilvēka izvirzīšana
galvenajā lomā - tas it kā saskan ar padomju ideoloģiju, taču diez vai Upīšu
Mārtiņš dzīvodams padomju sistēmā būtu daudz apmierinātāks ar dzīvi. Jā, viņam
būtu zeme, ko apstrādāt, bet vienalga nekas tā īsti viņam nepiederētu turklāt
lielākā daļa enerģijas būtu jāpatērē strādājot kolhozā, gluži kā klaušu
laikos.
[1] A. Upīts. “Zaļā zeme”:R.,
1978, I 69. lpp.;
[2] Turpat, I 17. lpp.;
[3] Turpat, I, 31. lpp.;
[4] Turpat, I, 65. lpp.;
[5] Turpat, II, 9. lpp.;
[6] Turpat, I, 83. lpp.;
[7] turpat, I, 260. lpp.;
[8] Turpat, I, 88. lpp.;
[9] Turpat, I, 286. lpp.;
[10] Turpat, I, 266., 267. lpp.
[11] A. Upīts. “Zaļā zeme”:R.,
1978, II, 11. lpp.;
[12] Turpat, II, 11. lpp.;
[13] Turpat, II, 125.,126.
lpp.;
[14] Turpat, II, 11. lpp.;
[15] Turpat, II, 52. lpp.;
[16] Turpat, II, 222. lpp.;
[17] Turpat, II, 222. lpp.;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru