Saturs.
Ievads........................................................................................................ 3.
lpp.
1. ASV
valdība un politiskā struktūra....................................................... 4.
lpp.
1.1. Konstitūcija - demokrātijas pamats................................................... 4.
lpp.
1.2. Konstitūcijas pamatprincipi un labošanas
un
papildināšanas
iespējas.............................................................................. 6.
lpp.
1.3. Izpildvara - prezidencijas pilnvaras................................................... 8.
lpp.
1.4. Likumdošanas vara ASV................................................................ 13.
lpp.
1.5. Tiesu vara un likumi........................................................................ 18.
lpp.
2.
Amerika - daudzu valdību zeme......................................................... 20.
lpp.
3. ASV
saistības ar Latviju..................................................................... 24.
lpp.
Secinājumi............................................................................................... 26.
lpp.
Izmantotās
literatūras saraksts................................................................ 28.
lpp.
Pielikums................................................................................................. 29.
lpp.
IEVADS.
Savā
kursa darbā es rakstīšu un centīšos izanalizēt ASV politisko sistēmu. Es
izvēlējos ASV, jo šī valsts izsauc manī patiesu interesi. ASV ir guvusi
panākumus daudzās jomās. Tā ne tikai ir sasniegusi panākumus poliskajā un
ekonomiskajā jomā, bet arī tādās jomās kā zinātne, sociālajās jomās un pat
sportā. ASV pasaulē ir liela ietekme. Liela nozīme ir arī tam, ka ASV ir viena
no lielākajām pasaules valstīm. Arī ASV bruņotie spēki kalpo kā pasaules miera
garants. ASV man izsauc patiesu interesi.
ASV politiskā iekārta ir
izveidojusies jau sen. Tās demokrātijai ir jau vairāk nekā 200 gadu. Šajā laika
periodā ASV demokrātijas tradīcijas ir kļuvušas slavenas visā pasaulē. Savā
kursa darbā es centīšos izanalizēt šo demokrātisko sistēmu. Protams, es
saprotu, ka pilnīgi izanalizēt šo sistēmu nav iespējams (vismaz man dotajos
apstākļos), tādēļ es varu piedāvāt tikai virspusēju ieskatu. Lai to varētu
sasniegt tiks analizēti:
· valsts
demokrātijas pamati,
· valsts
varas sadalījums,
· vēlēšanas,
· nedaudz ieskatīšos ASV federālajā uzbūbvē.
Es
ceru, ka man izdosies sasniegt visu iecerēto.
ASV
VALDĪBA UN POLITISKĀSTRUKTŪRA
ASV
ir valsts ar vissenākajām demokrātijas tradīcijam. Mūsdienās ASV ir izdevies
sasniegt milzīgus panākumus demokrātijas jomā. Valsts varas trīsdalīgs
sadalījums izsledz jebkādu autoritatīva vai totalitāra režīma izveidošanās
iespēju. Demokrātijas nostiprināšana valstī ir prasījusi vairāk nekā
200. gadus. Amērikas Savienoto valstu pilsoņi ir pierādijuši, ka savu
demokrātiju ir gatavi aizstāvēt ar ieročiem rokās. Par demokrātijas pastāvēšanu
valstī var pateikties konstitūcijai un tās izveidotājiem - 55 dažādu štatu
pārstāvjiem, kuri 1787. gada vasarā izstrādāja šo konstitūciju.
Konstitūcija ir kļuvusi par galveno valsts varas balstu ASV. Tā pilnīgi
pārvalda valsti, nosaka visas politiskās un arī ekonomiskās darbības ASV.
KONSTITŪCIJA-DEMOKRĀTIJAS
PAMATS.
ASV
konstitūcija ir centrālais ASV valdības darbības noteicējs un augstākais likums
valstī. 200. gadu gaitā konstitūcija ir sekmējusi valdības institūciju
evolūciju, personas brīvības aizstāvību, tika likti pamati politiskajai
stabilitātei, ekonomikas augšupejai un sociālajam progresam. ASV konstitūcija
ir senākā rakstītā konstitūcija pasaulē, kura ir ieviesta darbībā. Daudzas
citas valstis izveidojot savu konstitūciju par piemēru ir ņemušas ASV
konstitūciju. Konstitūcija, kura 200. gadu atpakaļ spēja apvienot 13
kolonijas ar 4 milijoniem iedzīvotāju, tagad pārvalda milzīgas teritorijas no
Klusā līdz Atlantijas okeānam. Tagad ASV ir vairāk nekā 240 milijonu
iedzīvotāju, kuri dzīvo 50 štatos. Pašas konstitūsijas pieņemšanas ceļš bija
ilgs un grūts. Tas prasīja sešu gadu ilgas debates un galīgā variantā tika
pieņemts 1787. gadā. Viss sākās 1776. gada 4. jūlijā, kad 13
neatkarīgas kolonijas Tomasa Džefersona vadībā pasludināja savu neatkarību no
Anglijas. Tad sekoja ilgs neatkarības karš. Tika noslēgti vairāki līgumi starp
kolonijām un tikai 1781. gadā 13 austrumu kolonijas ratificēja līgumu par
konfederācijas izveidošanu. Kopš šī brīža kolonijas sevi sāka saukt par
Amērikas Savienotajām Valstīm, bet iedzīvotāji - par tās pilsoņiem jeb
amerikāņiem.
Pēc
federālās apvienošanas līguma ratificēšanas ASV bija ļoti vāja. Ekonomikā
valdīja pilnīgs haoss. Īsta valsts apvienošana vēl nebija notikusi. Šo laika
posmu ASV vēsturē var raksturot ar izcilā politiķa Džordža Vašingtona vārdiem,
ka 13 štatus apvieno tikai "gabaliņš zemes". Šādos apstākļos
Kontenentālais kongress (vienīgais likumdošanas orgāns jaunajā republikā)
nolēma sūtīt uz Filadelfiju savus delegātus, un 1787. gada 25. maijā
Neatkarības zālē konstitūcijas izveidošanas sēde tika pasludināta par atklātu.
Visu vasaru ilga grūtais konstitūcijas izveidošanas process. Konstitūciju par
pilnīgi izveidotu var uzskatīt tikai 1789. gada 4. marta, kad tika
izdarīti labojumi un papildinājumi.
Galvenais
konstitūcijas uzdeums tai laikā bija izveidot stipru valdību, kas spētu sakārtot
valsti un būtu atkarīga no vēlētājiem. Šada valdība bija pirmā pasaulē, lai gan
parlaments pastāvēja arī Anglijā, bet to vēlētāji nekontrolēja. Paši
patriotiskie amerikāņi savu konstitūciju uzskata par unikālu un pat
revolucionāru tā laika pasaulē.
Veidojot vienotu un stipru valsti, tās izveidotāji
saskārās ar daudzām problēmām. Tai laikā cilvēkiem nebija nemazākā priekštata
par federālas valsts izveidošanu. 13 štati izveidoja paši savas konstitūcijas.
Lielus pūliņus prasīja štatu pārliecināšana par vienotas valsts izveidi.
Vienīgā līdzīgā politiskā iekārta tajā laikā bija Anglijā. Tur pastāvēja
parlaments, bet kā es jau atzīmēju vēlētājiem uz parlamentu nebija nemazākās
ietekmes. Daudzi atbalstīja šādas sistēmas izveidošanu ASV. Konstitūcijas "tēviem
izveidotājiem" vajadzēja izvēlēties īsto ceļu. Arī viņiem nebija nemazākās
pieredzes šādas valsts izveidošanā. 55 vīri centās izveidot tādu konstitūciju,
kas derētu vēl ilgam laika posmam. Tas viņiem izdevās.
Pēc
valsts politiskās apvienošanas, tās ekonomika vēl ilgi atradās pilnīgā haosā.
Katrs ASV pilsonis centās iegūt priekšrocības un atvieglojumus. Dažādas
reģionālas un komerciālas interešu grūpas atgādināja par savām vajadzībām.
Austrumu kuģu būvētāji iestājās par brīvas tirdzniecības politiku, manufaktūru
īpašnieki centās iegūt iekšējo tirgu, fermeri prasīja paaugstināt savu produktu
cenu, bet maiznieki un dzirnavnieki turppretim vēlējas zemas graudu cenas.
Visiem bija savi uzskati par ekonomikas stabilizēšanu. ASV valdības uzdevums
šajā laikā bija visas šīs intereses apvienot, tai pašā laikā neaizskarot
cilvēktiesības un nediskriminējot nevienu no pusēm.Tas padarīja šo darbu
sevišķi sarežģītu.
Vienlaicīgi
tika izveidota ASV valdības sistēma. Šī sistēma tika izveidota, kā piramīda,
kuras smailē atrodas konstitūcija. Visas valsts institūcijas ir pakļautas viena
otrai, un visu to kopumā kontrolē konstitūcija.
Neviens
cilvēku izveidots produkts nav perfekts. Arī konstitūcija 200 gadu laikā ir
papildināta un labota, bet vienmēr jāatceras tas, ka pie pašiem konstitūcijas
pamatiem stāvēja 55 vīri, kuri visu karsto1787. gada vasaru pūlējās pie
demokrātiskas un tiesiskas valsts izveidošanas.
Konstitūcijas
pamatprincipi un labošanas un papildināšanas iespējas
Konstitūcijas
izveidotāji bija tālredzīgi. Viņi ļoti labi saprata, ka viss laiku pa laikam ir
jāmaina un jāuzlabo. Tā dēļ tika izveidota kārtība konstitūcijas papildināšanai
un labošanai.
Kongress,
2/3 abās palātās atbalstot, var ierosināt labojumu izskatīšanu. Tad tiek
sasaukta Nacionālā Konvencija un izmaiņas tiek izakatītas. Izmaiņu un labojumu
pieņemšanas gadījumā tās tiek atzīmētas konstitūcijā, bet vēl ir nepieciešama
3/4 štatu piekrišana.
Šāda
sistēma atļauj ASV konstitūcijai attīstīties un pilnveidoties. Šis likums ASV
konstitūcijā ir pielietots jau 26 reizes un noteikti tiks lietots arī nākotnē.
Tikai šādā veidā iespējama valsts stabilitātes un demokrātijas pastāvēšana
valstī. Pašas lielākās izmaiņas tika izdarītas pirmajos 2 gados, kad tika
pievienoti 10 labojumi (Tiesību Bils). 1791. gadā 11 štati to ratificēja
un labojumi stājās spēkā.
Lai
gan konstitūciju var labot un papildildināt, tas pamatprincipi paliek
nemainīgi. Un tie būtu:
1. Trīss
galvenie valsts varas atzarojumi (likumdošanas vara, izpildvara un tiesu vara)
ir atdalīti un neatkarīgi viens no otra. Vara, kas uzticēta katram atzarojumam,
ir balansēta ar pārējo divu atzarojomu varu. Šāds trīsdaļīgs varas sadalījums
valstī izslēdz oligarhijas izveidošanos valstī.
2. Konstitūcija,
kopā ar citiem likumiem kurus pieņēmis Senāts un atbalstījis prezidents, ir
augstākais likums valstī un var regulēt pārējos likumus un lēmumus.
3. Visi ASV
iedzīvotāji ir vienlīdzīgi likuma priekšā. Arī štati ir vienlīdzīgi neskatoties
uz to platību vai iedzīvotāju skaitu.Štatiem jārespektē citos štatos pieņemtie
likumi. Štatiem ir vienādas tiesības tikt pārstāvētiem federālajā valdībā.
4. ASV
pilsoņiem ir tiesības mainīt valsts pārvaldes formu. Šādu tiesību izmantošanas
kārtība ir definēta konstitūcijā.
Par
vienu no galvenajiem konstitūcijas papildinājumiem tiek uzskatīts Tiesību Bils,
kurš tika pievienots konstitūcijai 1791. gadā. Tiesību Bila izveidotājs
bija Džordžs Masons. Viņš bija Virdžīnijas štata tiesību deklarācijas
izveidotājs. Masons aktīvi iesaistījās debatēs par likuma izveidošanu, kas
aizstāvētu individuālās pilsoņu tiesības un brīvības. Šāds likums tika
izveidots un pievienots konstitūcijai. Tiesību Bilā prasītos labojumus var
iedalīt četrās daļās:
·
aizsargāt pilsoņiem dotās pamattiesības
un brīvības.
·
aizsargāt pret dažādām patvaļīgām
militārām akcijām
·
aizsargāt pret patvaļīgu tiesas un
policijas darbību
·
aizsargāt štatu tiesības un citas
neminētās cilvēktiesības
Apstiprinot šādus labojumus, ASV
pilsoņi ieguva personisko neaizskaramību, kuras pirms Tiesību Bila piņemšanas
viņiem nebija.
TIESĪBU BILS
Pirmie
10 konstitūcijas labojumi un to mērķis
Pilsoņiem dotās
pamattiesības un brīvības aizsardzībai_____________________
1.labojums.
Reliģijas, runas, preses, sapulču tiesības un tiesības iesniegt lūgumus
valdībā.
Aizsardzībai
pret patvaļīgu militāro akciju uzsākšanu______________________
2.labojums.Tiesības
glabāt ieročus, uzturēt valsts miliciju (Nacionālo gvardi)
3.labojums. Karaspēks
miera laikā nav jāatlaiž.
Aizsardzībai
pret policijas un tiesu patvaļu_______________________________
4.labojums. Aizliegta
beziemasla kratīšana un aizturēšana
5.labojums.
Aizliegta cilvēku sodīšana bez tiesas lēmuma. Aizliegts tiesāt divreiz par
viena nozieguma izdarīšanu.
6.labojums. Visiem
ir tiesības uz ātru, publisku,objektīvu tiesas procesu ar aizstāvību un
liecinieku nopratināšanu.
7.labojums. Ja
zvērinātie ierodas tiesā privātās drēbēs, tiem jāmaksā sods 20$ apmērā.
8.labojums. Tiesai
aizliegts uzlikt pārmērīgi lielas soda naudas un izpirkšanas maksas.
Štatu un citu
cilvēktiesību aizsardzībai___________________________________
9.labojums. Neminētās
tiesības un brīvības nav jānoraida.
10.labojums. Likumi,
kas nav deliģēti ASV un nav atdzīti štatos, ir rezervēti priekš pilsoņiem.
IZPILDVARA ASV
Izpildvara
ASV ir piešķirta prezidentam un tā darbiniekiem. Prezidentu ievēl uz četru gadu
termiņu. Konstitūcijā ir paredzēta arī vice prezidenta ievēlēšana. Vice
prezidents nāk pie varas gadījumos, ja prezidents mirst, ir nedziedināmi slims
vai ja prezidents tiek atlaists.
Prezidencija
·
Ievēlēšana.
Prezidents
tiek ievēlēts uz četru gadu termiņu (termiņš var tikt dubultots). Prezidentu
ievēl pilsoņi caur vēlēšanu kolēģiju.
·
Alga.
200 000$
+ 50 000$ izdevumiem + 100 000$ valstu apmeklēšanai un oficiālu
prezentāciju veikšanai.
·
Inaugurācija.
Oficiāla
ceremonija, kurā prezidents pieņem savas pilnvaras. Inaugurācija notiek
20. janvārī Kapitolija priekšā.
·
Prasības.
ASV
prezidentam jābūt vismaz 35 gadu vecam, jābūt dzimušam ASV un vismaz 14 gadus
jābūt Amerikas Savienoto Valstu rezidentam.
·
Pienākumi.
Aizstāvēt
konstitūciju un apstiprināt Kongresā pieņemtos lēmumus.
·
Citas pilnvaras.
Ieteikt
likumu izveidošanu Kongresā; sasaukt speciālas Kongresa sēdes; veto tiesības;
iecelt federālos tiesnešus; iecelt departamentu un citu oficiālu valsts iestāžu
vadītājus; nosūtīt uz ārzemēm diplomātus; vest sarunas ar ārvalstīm valsts
biznesa jomā; vadīt ASV valsts bruņotos spēkus;
Prezidenta
ievēlēšanas metòde ir atbilstoša ASV sistēmai. Kad prezidenta kandidāti
balotējas vēlēšanām, vēlētāji par viņiem individuāli nebalso. Katrā štatā tiek
sastādītas vēlēšanu listes. Katra štata kandidātu skaits ir ekvivalents ar
senatoru un pārstāvju skaitu, kuri šim štatam ir Kongresā. Kandidāts ar lielāko
balsu skaitu iegūst visu štata vēlētāju balsis.
Prezidenta
kandidāti no visiem 50 štatiem un Kolumbijas apgabala veido Vēlēšanu Kolēģiju
(kopā 538 cilvēki). Tad notiek dažādas debates, kurās tiek izlemts kurš kļūs
par ASV prezidentu. Nākamajam prezidentam jāiegūst 270 balsis kolēģijā. Ja
nevienam no kandidātiem nav pārsvara, tad Pārstāvju Palāta Kongresā lemj, kurš
kļūs par prezidentu.
Prezidenta
4 gadu termiņš iesākas 20. janvārī pēc novembra vēlēšanām. Prezidents savu
darbību sāk ar inaugurācijas ceremoniju. Inaugurācijas ceremonija jau
taradicionāli notiek pie Kapitolijas ēkas. Ceremonijā nākamais ASV prezidents
zvēr uzticību ASV un tās pilsoņiem, sola turēt godā un aizsargāt ASV
konstitūciju.
Stājoties
amatā prezidents izveido savu administratīvo kabinetu.
ASV
prezidentam ir dota daudz lielāka vara nekā citiem prezidentiem pasaulē. Tam
pieder netikai izpildvara, bet arī zināma ietekme likumdošanā un tiesā.
Prezidenta vara likumdošanā:
Prezidentam ir samērā liela ietekme Kongresā. Viņam vai viņai ir veto tiesības.
Kongress veto var atcelt vienīgi, ja 2/3 kongresmeņu abās palātās par to
nobalso. Bez tam prezidentam ir tiesības sasaukt speciālas sēdes un ieteikt
likumu izveidošanu. Tākā ASV prezidentam ir liela ietekme sabiedrībā, tad viņš
var ietekmēt sabiedriskās domas, tā piespiežot Kongresam pieņemt sev izdevīgos
likumus.
Vara tieslietās: Arī tieslietās
prezidentam ir liela ietekme. Viņš var iecelt federālos tiesnešus (arī
tiesnešus augstākajā tiesā). Beztam prezidentam ir tiesības atlaist vai
pielietot sqanksijas pret personām, kuras pārkāpušas federālos likumus.
Papildus tiesības izpildvarā: Prezidentam
jau tāpat pieder izpildvara. Prezidentam ir tiesības izdot likumus un lēmumus,
kas attiecas uz federālajiem pārstāvjiem. Tākā prezidents ir arī bruņoto spēku
virspavēlnieks, viņam ir tiesības izsludināt mobilizāciju vai samazināt
bruņotos spēkus. Kara vai nacionālās krīzes gadījumā Kongress var piešķirt prezidentam
papildus pilnvaras ekonomikā un valsts drošības nodrošināšanā. ASV prezidents
izveido visus izpildvaras orgānus valstī. Kopā ar 1 000-šiem augsti
kvalificētiem ierēdņiem, ASV prezidents droši var pārvaldīt valsti.
Starptautiskās pilnvaras: Prezidents
ir personiski atbildīgs par ASV starptautiskajiem sakariem un attiecībām.
Prezidentam ir tiesības uz ārzemēm sūtīt konsulus, vēstniekus, sūtņus un citus
diplomātus. Kā pirmais cilvēks valstī, ASV prezidents uztur visus oficiālos
sakarus ar ārvalstīm. Prezidents ir atbildīgs par ASV pilsoņiem ārzemēs un par
citu valstu pilsoņiem ASV.
Lai
pārvaldītu valsti un sekotu dažādu likumu ieviešanai, ASV ir izveidoti
departamenti (ministrijas). ASV ir 14 departamenti. Departamentu vadītājus
izvēlas prezidents un apstiprina Senāts. Departamentu vadītāji veido kanceleju,
kuru parasti sauc par prezidenta kabinetu. Departamentu pakļautībās atrodas
daudzas citas organizācijas. Blakus departamentiem pastāv arī prezidenta
Izpildvaras Ofiss. Tas sastāv no vairākām organizācijām, kuras informē un
konsultē prezidentu. Šādas organizācijas ir: Ekonomikas padomnieku kanceleja,
Nacionālā drošības komiteja, Baltā Nama apkalpe, Menedžmenta un Budžeta ofiss,
ASV Tirdzniecības pārstāvju ofiss, Zinātnes un Tehnikas attīstības birojs.
Arī
prezidenta kabinets ir izveidots konsultēšanai un asistēšanai. Jau kopš
Vašingtona laikiem nebija iespējama prezidenta normāla darbība bez padomniekiem
un asistentiem. Pašu prezidentu attieksme pret kabinetu ir bijusi dažāda: daži
tai pilnīgi uzticējās, savukārt citi to ignorēja.
Katram
departamenteam ir 1 000-šiem darbinieku. Departamenti ir sadalīti
divizionos, birojos, ofisos un kantoros. Šāds sadalījums dod iespējas pārvaldīt
valsti netikai no Vašingtonas, bet arī sūtīt uz visāmvalsts vietām savus
pārstāvjus.
DEPARTAMENTI
ASV
Laksaimniecības
dep. Lauksaimniecības
departaments (USDA) pārrauga ASV lauksaimniecību.Departamenta uzdevums ir
stabilizēt lauksaimniecības produktu cenas, meklēt ārzemju tirgus ASV precēm,
izglītot fermerus un dažādi tiem palīdzēt. USDA uzdevums ir atbalstīt tālāko
lauku reģionu fermerus ar kredītiem un cita veida palīdzību. Šis punkts
ietilpst nacionālās attīstības politikā. USDA pārvalda un neļauj iznīcināt ASV
dabas resursus. Ārzemju Lauksaimniecības birojs (FAS) attīsta sakarus ar
ārvalstīm meklējot ASV lauksaimniecības produkcijas noietu.
Komercijas
dep. Šī
departamenta uzdevums ir attīstīt valsts starptautisko tirdzniecību, nodrošināt
valsts ekonomisko augšupeju un nodrošināt valsts tehnoloģisko attīstību. Vēl
komercijas departamenta uzdevumos ietilpst attīstīt telekomunikācijas un
tūrismu, kā arī nodrošināt nacionālo minoritāšu biznesu ASV.
Aizsardzības
dep. Departamenta
vadība atrodas pasaules lielākajā biroju kompleksā- Pentagonā. Aizsardzības
departaments (DOD) ir atbildīgs par visu, kas saistīts ar valsts ASV
militārajiem spēkiem un drošību. DOD pakļautībā atrodas apmēram 2 milijoni
militāristu aktīvajā dienestā un vēl 2,5 milijoni rezervē (Nacionālā gvarde).
DOD pakļautībā atrodas vairāki apakšdepartamenti, kuri ir atbildīgi par armiju,
floti un navigāciju. Vēl aizsardzības pepartamenta pakļautībā atrodas pārvalde
pār Okeāna pētniecības biroju un naftas atradnēm.
Izglītības
dep. Izglītības
departamenta pārvaldē atrodas vara pār visu izglītības sistēmu valstī.
Šeit tiek izstrādātas dažādas programmas (piem. programma par migrantu
strādnieku izglītošanu). Departamenta pārvaldē atrodas galvenās valsts mācību
iestādes. Šeit tiek lemti jautajumi par atbalstu studentiem.
Enerģētikas
dep. Šo
departamentu Kongress izveidoja pēc 70-to gadu lielās enerģētiskās krīzes.
Departamentu izveidoja apvienojot vairākas valsts organizācijas. Enerģētikas
departaments (DOE) ir atbildīgs par enerģētikas avotu un tehnoloģiju
attīstīšanu un ieviešanu dzīvē, enerģijas konservēšanu, kodolenerģijas
pārraudzīšanu gan militārām, gan civilām vajadzībām, kā arī par naftas produktu
eksportu, importu un cenu.
Veselības
un cilvēktiesību aizsardzības dep. (HHS) Šim
departamentam ir vislielākā saskare ar ASV pilsoņu ikdienas dzīvi. HHS pārskata
darba devēju un ņēmēju savstarpējās attiecības. To dara Sociālās drošības
administrācija. HHS palīdz apmaksāt vecu un nabadzīgu cilvēku ārstniecības
rēķinus. HHS aktīvi iesaistas narkotiku, smēķēšanas un alkaholisma apkarošanas
programmās. Papildus ir izsrādātas programas, lai palīdzētu nabadzīgajiem un
vecajiem pilsoņiem.
Pilsētu
un mājsaimniecību attīstības dep. (HUD) HUD nodarbojas
ar visu, kas saistīts ar māju privatizāciju un izmantošanu. HUD programmas
regulē māju īres maksājumu kārtību un citas darbības. šīs programas stimulē ASV
pilsoņus kļūt par māju un cita nekustamā īpašuma saimniekiem. HUD programmas
atbalsta un stimulēdzīvojamās platības celtniecību.
Iekšlietu
dep.
Šī departamenta rokās (atšķirībā no citām iekšlietu ministrijām pasaulē) ir
kontrole pār visu ASV valdības pārvaldē esošām zemēm un dabas resursiem.
Departaments nodarbojas ar dabas resursu aizsardzību. Sevišķi liela uzmanība
tiek pievērsta rezervātiem.
Tieslietu
dep.
Šis departaments pārrauga valdības lēmumu tiesiskumu. Tieslietu departamenta
uzdevums ir palīdzēt policijas darbā. Galvenais departamenta spēks ir atdots
FBI (Federālā Izmeklēšanas biroja) rokās. Galvenā uzmanība tiek pievērsta
narkotiku tirdzniecības apkarošanai. Tieslietu departaments uztur oficiālus
sakarus ar Interpolu, kas apvieno organizācijas 146 pasaules valstīs.
Darba
dep.
Departaments uzmana, lai visas darbības, kas saistītas ar darba došanu un
ņemšanu, valstī notiktu godīgi un tiktu ievērota likumība. Darba departaments
pievērš lielu nozīmi cilvēktiesību aizsardzībā, kas saistītas ar darbu (piem.
pensijas, pabalsti utt.). Departamenta sevišķi izveidotās nodaļas rūpējas par
bezdarbniekiem. Ir izveidoti speciāli dienasti, kuri palīdz bezdarbniekiem
atrast darbu.
Ārlietu
dep. Ārlietu
departaments konsultē ASV prezidentu ārlietu politikas jautājumos. Departaments
visādi sekmē ASV izvēlētās ārlietu politikas ieviešanai dzīvē. Departaments
uztur oficiālos sakarus ar ārvalstīm. Ārlietu departamenta uzdevumos ietilpst
oficiālu pārstāvju sūtīšana uz staurptautiskām organizācijā (tai skaitā ANO un
vēl citām 50 starptautiskām organizācijām).
Transporta
dep. (DOT) DOT
izveidoja 1966. gadā, lai apvienotu gaisa, zemesun ūdens transporta
pārvaldi vienās rokās. DOT galvenie uzdevumi ir: attīstīt lielciļu būvi ASV;
attīstīt lielgaborīta tranzītu; attīstīt dzelzceļu satiksmi; attīstīt civilo
aviāciju; nodrošināt ūdens ceļu, lielceļu, ostu un naftas vadu drošību.
Finansu
dep. Finansu
departaments ir atbildīgs par nācijas finansiāqlo vajadzību apmierināšanu.
Galvenie uzdevumi ir: izvēlētās nodokļu un finansu politikas ieviešana dzīvē;
regulāra ziņošana prezidentam par valsts finansiālo stāvokli; naudas iespiešana
un nomaiņa; citas tiesības ASV finansu pārvaldē. Departaments ir atbildīgs par
skaidras naudas apgrozību ASV. Finansu departamenta pārraudzībā atrodas
4 600 bankas.
Veterānu
aprūpes dep. Šī
departamenta galvenais un vienīgais uzdevums ir veterānu aprūpe. Departamēnta
pārraudzībā atrodas 172 medicīniskie centri, 16 pansionāti, 228 klīnikas, 116
poliklīnikas, kuras domātas veterānu medicīniskajai aprūpei. Veterāniem tiek
nodrošinātas pensijas un pabalsti. Departaments ir atbildīgs par veterānu un
citām darbībām.
Departamenti
ir vieni no galvenajiem Izpildvaras balstiem federālajā valdībā. Kā jau varēja
redzēt departamentu uzdevumi un pilnvaras ir ļoti dažādas. Citiem ir dota
lielāka vara, citiem atkal mazāka, bet tie visi kopumā nodrošina sekmīgu ASV
politikas ieviešanu dzīvē.
Jāatzīmē,
ka paralēli departamentiem pastāv arī citas izpildvaras organizācijas. Šīs
organizācijas sauc par Neatkarīgajām aģentūrām. Šo organizāciju funkcijas ļoti
plaši variē. Dažas ir domātas valsts ekonomiko darbību pārraudzībai, turpretim
citas ir spesializējušās uz pakalpojumu sniegšanu gan valdībai, gan arī
pilsoņiem un citānm organizācijām. Aršādu organizāciju palīdzību tiek
stabilizēta visa izpildvaras sistēmas darbība ASV.
Izpilvara
ASV atrodas prezidenta rokās. Prezidenta vadīgā tiek izveidots Kabinets un
Izpildvaras ofiss, kā arī citas izpildvaras organizācijas. ASV prezidents tiek
ievēlēts demokrātiskās vēlēšanās uz 4 gadu termiņu. Šāda sistēma ir ļavusi
valstij strauji attīstīties un pilnveidoties ļoti daudzās jomās.
LIKUMDOŠANAS
VARA ASV.
Konstitūcijas
1. punktā teikts, ka ASV likumdošanas vara pieder Kongresam. Kongress ir
sadalīts divās palātās - Senāts un Pārstāvju palāta. Senāts (mazākais no abiem)
ir izveidots no 50 štatu pārstāvjiem. Katram štatam, neskatoties ne uz lielumu
vai pilsoņu skaitu, ir tiesības uz Senātu sūtīt 2 senatorus. Pārstāvju palāta
ir izveidota skatoties pēc pilsoņu skaita štatā.Pārstāvju skaits palātā bieži
mainās. Protams, arī senatoru skaits var mainīties, bet tikai gadījumos, ja ASV
pievienojas vai atvienojas kāds no štatiem.
Pret
Kongresmeņiem ir izvirzītas vairākas prasības. ASV Konstitūcija pieprasa, ka
senatoram jābūt vismaz 30 gadu vecam, jābūt ASV pilsonim kā minimums 9 gadus,
un jābūt tā štata rezidentam no kura tas ir ievēlēts. Pārstāvjiem jābūt vismaz
25 gadu veciem, 7 gadus jābūt ASV pilsonim un arī jābūt tā štata rezidentam no
kura tas ir ievēlēts.
Katram
štatam ir tiesības būt pārstāvētiem ar 2 senatoriem Kongresā. Šeit štata
lielumam vai iedzīvotāju skaitam nav nekādas nozīmes. Kā pierādošu piemēru varu
minēt Rodas salu (vismazākais ASV štats). Tās kopējā platība ir tikai
3 156 km2, bet senātā Rodas salai 2 senatori. Tas ir tieši
tikpat daudz cik Aļaskai (lielākajam ASV štatam). Aļaskas kopējā platība ir
1 524 640 km2.
Kopējais
pārstāvju skaits palātā ir ļoti mainīgs. Šis skaitlis ir atkarīgs no štatā
dzīvojošo iedzīvotāju skaita. Konresā ir izveidota tāda sistēms, lai katrs
štats būtu pārstāvēts Pārstāvju palātā ar vismaz 1 likumdevēju. Piem. 6 ASV
štati ir pārstāvēti palātā ar tikai vienu pārstāvi. Tie ir: Aļaska, Delavera,
Dienvid Dakota, Ziemeļ Dakota, Vermonta un Vajominga. Savukārt daudziem štatiem
ir vairāk par 20 pārstāvjiem. Kalifornijai vien ir 45. Lai viss notiktu
likumīgi ASV notiek tautas skaitīšana reizi 10 gados. Pēc katras skaitīšanas
vietu skaits palātā mainās. Tas ir ievērojami pieaudzis. Ja pirmajos gados
palātā bija 65 vietas, tad tagad Pārstāvju palāta sastāv no 435 vietām. Veicot
neprecīzus aprēķinus mēs varam izsecīnāt, ka katriem 530 000 ASV pilsoņiem
ir viens pārstāvis palātā.
Vēlēšanu
laikā štati tiek sadalīti vienādos apgabalos. Apgabali tiek noteikti tā, lai
iedzīvotāju skaits katrā apgabalā būtu vienāds. Katrā apgabalā tiek izvēlēts
viens pārstāvis. Vēlēšanas notiek reizi 2 gados.
Senāta
vēlēšanas natiek viso pāraskaitļa gados. Interesants ir tas fakts, ka Senāts
nenomainās vienlaicīgi. Pēc katrām vēlēšanām tiek nomainīta tikai 1/3 Senāta.
Senatori tiek ievēlēti uz 6 gadu termiņu. Manuprāt šāda sistēma ir ļoti
izdevīga un praktiska.
Kongresa
abu palātu sēdes notiek Kapitolijā (Vašingtona, D.C.)
Abām
Kongresa palātām ir likumdošanas vara. Likumdošanas vara ir sabalensēta starp
abām palātām. Abas palātas var pretoties otrā palātā izdotiem likumiem. Tas
balansē lielo un mazo štatu iespējas. Ja abas palātas ilgi nespēj vienoties,
tad tiek izveidota kopēja komisija, kas atroc kompromisu.
Kongresa
tiešajos pienākumos ietilpst:
· noteikt
un iekasēt nodokļus
· vākt
naudu publiskām vajadzībām
· izveidot
un regulēt likumus, kas nosaka starptautisko tirdzniecību un pašmāju
komercdarbību.
· izveidot
naturalizācijas un pilsoņtiesību iegūšanas kārtību valstī
· noteikt
oficiālās svara un daudzuma mērvienības
· nodrošināt
pasta un sakaru normālu darbību
· izskatīt
jautājumus saistītus ar patentiem un autortiesībām
· pārraudzīt
federālo tiesu sistēmu
· izdot
likumus bandītisma apkarošanai
· ekstremālos
apstākļos ir tiesības pieteikt karu
· izveidot
un uzturēt ASV bruņotos spēkus
· attīstīt
floti
· kārtot
jautājumus, kas saistīti ar federālo likumu atspēkošanu un ārvalstu
ieguildījumiem
· speciāli
veidot likumus priekš Kolumbijas Apgabala
· izveidot
apstākļus demokrātiskai Konstitūcijas ieviešanai dzīvē
Dažas
no šīm pilnvarām ikdienas dzīvē nav aktuālas, bet tomēr Kongresa uzdevumi ir un
paliks nemainīgi. varbūt tioe tiks vēl paplašināti.
Beztam
Konstitūcijā ir parādzēts un strikti noteikts, ko Kongress nekādā gadījumā
nedrīkst darīt. Un tas būtu:
· aizliegts
izrādīt jebkādu pasivitāti vai aktīvi nedarboties sacelšanās vai citas valsts
invāzijas laikā
· aizliegts
apstiprināt likumus, kas ļautu noziedzniekiem izvairīties no soda
· aizliegts
izveidot likumus, kas stimulē jebkāda veida noziedzīgas darbības ASV
· aizliegts
iekasēt nodokļus divreiz
· aizliegts
nodokļu eksports
· aizliegts
piešķirt jebkāda veida finansālas priekšrocības kādam no štatiem
· kategoriski
aizliegts piešķirt personām aristokrātiskus titulus
Lai
nodrošinātu normālu Kongresa normālu darbību ir nepiueciešami labi kvalificēti
ierēdņi, kas vadītu sēdes un nodarbotos ar citām nepieciešamām darbībām.
Konstitūcijā paredzēts, ka ASV vice prezidents ir arī Senāta prezidents.Vice
prezidentam gan nav balss tiesības, bet gadījumos, ja Senāta abas puses ir
nonākušas pie pilnīga balsu līdzsvara, viņam ir izlēmēja funkcijas.
Par
Senāta prezidenta vietnieku ieceļ pro temporu. Viņš dfarbojas gadījumos, kad
prezidents nevar piedalīties sēdēs. Arī Pārstāvju palātā ir spīkers. Viņu ieceļ
pati palāta. Spīkers un pro tempors vienmēr pārstāv to partiju, kura dominē
palātā vai Senātā.
Likumdošanas
process.
Lielu
lomu Kongresā spēlē komitejas. Komitejas ir pierādījušas savu lielo nozīmi
mūsdienās, tās nav ar Konstitūciju speciāli paradzētas.
Dotajā
mirklī Senātā ir 16 palātas, bet Pārstāvju palātā 22. Katra komiteja ir
specializējusies dažādās jomās: ārzemju sakari, aizsardzība, banku darbība,
lauksaimniecība, komercija u.c. jomas.
Visas likumui
paketes, kuras ir ierosināts izveidot Kongresā, tiek nosūtītas uz attiecīgo
komiteju izstrādāšanai un izanalizēšanai. Komitejas šos likumprojektus var
pieņemt, bet var arī pilnīgi ignorēt. Praktiski nav iespējams izveidot ūn
pieņekt kādu likumu, ja komitejas tam pretojas. Partijai, kurai ir vairākums kādā
no Kongresa palātām ir zināma ietekme uz komiteju darbību. Komiteju vadītāji
parasti ir iecelti no kādas partijas vai apvienotu kongresmeņu grupas. Mazāko
partiju varas lielums lielā mērā ir atkarīgs no komiteju darbības.
Likumuprojekti
Kongresā var tikt ierosināti apstiprināšanai vairākos ceļos:
· pēc
komiteju ierosinājuma
· pēc
speciālkomiteju ierosinājuma (speciālkomitejas izskata sevišķi nozīmīgus un
sarežģītus jautājumus)
· pēc
prezidenta vai viņa ierēdņu ierosinājuma
· pēc
pilsoņu vai organizāciju ierosinājuma
Kad
tiek ierosināts izveidot kādu likumprojektu, tas tiek sūtīts uz komitejām
izskatīsanai. Debates komitejās var ilgt vairākas nedēļasvai pat mēnēšus. Šeit
sākas likuma pieņemšanas pirmā stadija. Kad komitejas atbalsta un ir
izstrādājušas jauno likumprojektu, tas tiek nosūtīts uz Kongresa abām palātām
apspriešanai. Senāta debašu laiks nav ierobežots, bet Pārstāvju palātai, daudzo
locekļu skaita dēļ, tiek noteikts precīzs termiņš dwebatēm.Pēc debatēm notiek
balsošana. Likumu var pieņemt, noraidīt vai sūtīt atpakaļ komitejai tālākai
izskatīšanai.
Kad
likums ir pieņemts abās palātās, tas tiek nosūtīts prezidentam. Prezidentam 10
dienu laikā (neskaitot brīvdienas) jāpieņem lēmums. Arī prezidentam ir izvēles
tiesības- viņš var likumu parakstīt, tad tas stājas spēkā vai arī pielietot
savas veto tiesības. Šajā gadījumā likums stājas spēkā tikai tad, ja 2/3 no
abām palātām ir pret šo veto.
Šādi
darbojas likumu pieņemšanas process ASV.
Kongresa
vara pētniecības jomā.
Viena
no galvenajām neplikumdošanas varām Kongresā ir pētīšanas iespējas.
Parasti šīs tiesības pieder komitejām. Šādos gadījumos var pastāvēt 3 veidu
komitejas:
1. parastās
komitejas
2. speciālās
komitejas (domātas speciāliem mērķiem)
3. apvienotās
komitejas (izveidotas no abu palātu kongresmeņiem)
Šādai
pētīšanai ir ļoti liela nozīme visā likumdošanas procesā. Pētišanai ir vairāki
mērķi:
· vākt
informāciju tālāko likumu izveidei
· pārbaudīt
kā darbojas jau pieņemtie likumi
· kontrolēt
citu varas atzarojumu (tiesu un izpilvaras) strādājošo darbinieku
kvalifikāciju. Kontrolēt arī citus valsts organizācijās strādājošo atbilstību
· vākt
informāciju apsūdzības uzturēšanai tiesā, ja ir noticis kāds likumpārkāpums
valsts organizācijā
Bieži
vien komitejas pieaicinaspeciālus ekspertus, lai varētu detalizētāk izskatīt
kādu jautājumu.
Viss
šis pētīšanas process notiek atklāti. Visas komiteju sēdes ir plaši
atspogūļotas masu mēdijos. Tam ir ļoti liela loma iedzīvotāju uzmanības
piesaistīšanai nacionāli svarīgos jautājumos.
Pētīšanas
process palīdz Kongresa darbībai, un ir ļoti labs līdzeklis cīņai pret
korupciju valsts varas pārstāvju vidū.
Neoficālā
pieredze Kongresā.
Atšķirībā
no daudzu citu Eiropas parlamentārās sistēmas valstīm, ASV likumdevēju rīcība
un uzvedība ir daudz vairāk kontrolēta. Tas saistīts gan ar dažādu kontrolējošu
organizāciju pastāvēšanu, gan arī ar politiķu partiju darbību. ASV pilsoņiem ir
liela vara pār likumdevējiem un citiem vēlētiem valsts darbiniekiem, tādēļ viņi
ir disciplinēti un neuzdrošinās uzsākt ko nelikumīgu. ASV galvenās partijas
sastāv no ļoti daudzām vietēja mēroga organizācijām. Visas šīs partijas veido
divus lielus blokus. Veidojas divas lielas nacionālās partijas- demokrāti un
republikāņi. Vēlēšanās kandidāti piedalās individuāli un tikai pēc ievēlēšanas
oficiāli pārstāv kādu partiju. Tas palīdz pilsoņiem izdarīt pareizo izvēli un
kontrolēt deputātus.
Arī
pats Kongress ir izveidots izslēdzot jebkādu oligarhijas izveidošanās iespējas.
Kongresa uzbūve ir koleģiāla nevis hiarhiska. Visa Kongresa vara plūst nevis no
augšas uz leju, bet gan dažādos virzienos. Pēc sodīšanas atlaišanas orgānu
izveidošanas Kongresā praktiski nav iespējamas nelikumīgas valdības. Ja
kongress kaut nedaudz atvirzītos no saviem galvenajiem uzdevumiem, tad
momentāli tiktu izdarīts spiediens no Baltā Nama vai no pilsoniskās
sabiedrības.
Tāda
ir ASV likumdošanasorgāna - Kongresa- darbība. Likumdošana valstī ir
demokrātiska, tā izslēdz oligarhijas izveidošanās iespēju un ir ASV pilsoņu
stiprā kontrolē.
TIESU
VARA UN LIKUMI.
Trešais
federālās varas atzarojums ASV ir tiesu vara. Tiesu sistēma valstī sastāv no
daudzām tiesām visā valstī. Visu sistēmu vada ASV Augstākā tiesa.
Tiesas
ASV pastāvēja vēl pirms Konstitūcijas izveidošanas. Tās bija neatkarīgās štatu
tiesas. Pieņemot Konstitūciju, šīs tiesas netika izformētas, bet gan papildus
tika izveidota federālo tiesu sistēma. Tātad ASV pastāv divas tiesu sistēmas-
federālā un štatu.
III.
Konstitūcijas pantā ir teikts, ka ASV tiesu vara ir pārstāvēta Augstākajā tiesā
un to daļēji var pārraudzīt Kongresspapildinot un kontrolējot tieslietu sistēmu
valstī. Neskatoties uz to ASV tiesas bauda lielu neatkarību.
Federālās
tiesas izskiata gan civil, gan arī krimināl lietas. Ir speciāli izveidotas
tiesas abu veidu lietām. Konstitūcijas III. pants nosaka štatu un federālo
tiesu savstarpējās attiecības. Federālās tiesas nevar izskatīt individuālās
štatu lietas, bet štatu tiesām ir tiesības izskatīt tās federālo tiesu lietas,
kurām ir sakars ar šo štatu. Protams, gadījumos, ja tiek apsūdzēts štats, tad
šo lietu izskata federālā (Augstākā) tiesa. Abām tiesu sistēmām ir ietekme
tieslietu sfērā, un abu sistēmu darbība ir saskaņota un labi koordinēta.
Jāatzīmē,
ka abiem citiem federālās varas atzarojumiem ir liela ietekme tiesu sistēmā.
Valsts prezidents var atcelt un iecelt federālos tiesnešus. Arī Kongresam ir
lielas kontroles ispējas.
ASV
ir 3 pakāpju tiesu sistēma. Tagad par katru pakāpi atsevišķi.
Augstākā
tiesa.
Augstākā
tiesa ir augstākā instance ASV tiesu sistēmā, un vienīgā, kuras izveidošanu
paredz Konstitūcija. Augstākās tiesas lēmumus nevar pārsūdzēt. Kongress var
noteikt tiesnešu skaitu tiesā un izteikt savu viedokli par kādu tiesas lēmumu,
bet lēmumus mainīt viņi nevar un visa cita tiesu vara, kura ir atzīmēta
Knstitūcijā, ir nemaināma.
Augstākā
tiesa izskata tikai divu veidu lietas:
· Tās,
kurās ir iejauktas ārvalstu attiecības un gods.
· Tās,
kurās ir sakars ar štatu nelikumīgām darbībām.
Pārējās
lietas, kuras izskata Augstākā tiesa, ir pārsūdzētās lietas no zemākajām tiesu
instancēm. Katru dienu šādu lietu skaits sasniedz tūkstošus. Augstākās tiesas
spēju robežās atrodas 150 lietu izskatīšana.
Apelāciju
tiesas.
Par
pakāpi zemāk atrodas Apelāciju tiesa. Tā ir izveidota 1891. gadā, lai
izskatītu no Apgabaltiesām pārsūdzētos lēmumus tā atvieglojot Augstākās tiesas
darbību. Visa ASV teritorija ir sadalīta 11 juridiskos apelāciju reģionos.
Katrā reģionā atrodas vismaz viena tiesa ar 3-15 tiesnešiem.
Tiesas
uzdevumos atrodas Apgabaltiesu pārsūdzēto lēmumu izskatīšana. Bez tam Apelāciju
tiesa pārskata neatkarīgo valsts organizāciju darbību un ierosina pret tām
tiesu proces, ja šīs organizācijas ir pārkāpušas tām dotās pilnvaras.
Apgabaltiesas.
Pašu
zemāko pakāpi ieņem Apgabaltiesas. ASV teritorija ir sadalīta 89 juridiskos
apgabalos. Katram ASV pilsonim tiesas ir viegli pieejamas. Katrā apgabalā ir
vismaz viena tiesa, kurā strādā no1-27 tiesnešiem.
Šie
apgabali tiek noteikti pēc iedzīvotāju skaita, lieluma un izskatāmo lietu
daudzuma. Daži štati nav sadalīti, jo tie paši par sevi veido vienu apgabalu,
bet tādos štatos kā Ņujorka, Kalifornija un Teksasa ir pat 4 apgabali katrā.
Tiesnešiem
ir izvirzītas vairākas prasības. Tiesnešiem jābūt tā štata rezidentiem, kurā
tie strādā (izņēmums ir Kolumbijas apbabalā). Tiesnešiem ir jāsaņem speciāla
juridiskā izglītība, un viņiem jābūt zināmai kvalifikācijai un pieredzei.
Apgabala tiesas sēdēm ir jānotiek periodiski un dažādās apgabala pilsētās.
Šīs
tiesas uzdevumos ietilpst dažādu federālu lietu izskatīšana (pim. lietas par
federālā īpašuma bojāsanu, izlaupīšanu, izdarītie noziegumi, kas sastīti ar
pastu utt.). Šīs tiesas ir vienīgās tiesas kurās lietu izskata un lēmumu pieņem
zvērinātie.
Speciālās
tiesas.
Laiku
pa laikam ir nepieciešams izveidot speciālās tiesas sevišķos gadījumos. Tautā
šīs tiesas sauc par likumdošanas tiesām, jho to izveidi rosina Kongress. Tāpat
kā citās tiesās arī šeit triesnešus izvēlas prezidents un apstiprina Senāts.
Šīs
tiesas izskata dažādus lēmumus. Viena no populārākajām šāda veida tiesām ir
Pretenziju tiesa. Tā ir izveidota 1855. gadā un izskata lietas, kas
saistītas ar finansu noziegumiem pret ASV. Cita tiesa ir ASV Muitas tiesa. Šī
tiesa izskata lietas, kas saistītas ar muitas likmēm, nodokļiem utt. Patentu
ApelAcijas tiesa izskata jautājumus, kas saistīti ar patentiem un
autortiesībām. Šai tiesai ir cieša saistība ar ASV Autortiesību Aisardzības
kantori.
Pastāv
arī citas speciālās tiesas.
Tātad
ASV ir diva veida tiesu sistēmas- štata un federālās. Federālā tiesu sistēma
sastāv no 3 pakāpēm - Augstākās, Apelāciju un Apgabaltiesas+speciālās tiesas.
Šāda sistēma nodrošina katraASV pilsoņa tiesību aizsardzību. Tiesas, kā viss
pārējais ASV politiskajā sistēmā, ir demokrātiskas. Arī tiesu sistēmu var ņemt
par piemēru daudzas citas pasaules valstis.
ASV-
DAUDZU VALDĪBU ZEME.
ASV
ir valsts ar federālu uzbūvi. Federācijai ir ļoti senas tradīcijas. Visa ASV
federālā sistēma sastāv no 1 000-šiem mazu daļiņu, kas koupumā veido
tiešām iespaidīgu mozaīku. Katram no 50 štatiem (un Kolumbijas Apgabalam) ir sava
valdība. Bez tam pastāv vēl simtiem mazāku valdību, kuru pārraudzībā atrodas
lielpilsētas, pavalstis, pilsētas un pat ciemi.
Šādas
sistēmas izveidošanos labāk var izprast atskatoties ASV vēsturē. Vēl pirms ASV
izveidošanās pastāvēja neatkarīgas kolonijas, kuras pēc ASV izveidošanās daļēji
saglabāja savu neatkarību. Katras kolonijas pārvaldes sistēma saglabājās.
Šādam
federālam sadalījumam ir priekšrocības. Atrodoties uz vietas štatu vadoņiem ir
vieglāk izprast pilsoņu vēlmes un vajadzības. Tādēļ arī štatu valdības varēja
izveidoties. Funkcijas, kuras ir vieglāk izpildīt vienotā valstī, tika atdotas
federālajai valdībai. Tādas funkcijas kā valsts aizsardzība, finansu politika
un ārlietu sakari var tikt ieviestas dzīvē tikai vienotā un stiprā valstī. Tādēļ
šīs funkcijas nodeva ASV valdībai. Funkcijas, kurām nav vajadzīga „sipra roka“
(izglītība, vietējais transports utm.), tika atstātas vietējo varu pārraudzībā.
Štatu
valdība.
Pirms
apvienošanās, kolonijas atradās Britu Kroņa pārraudzībā. Pašos pirmajos neatkarības
gados štati pēc savas būtības bija pilnīgi patstāvīgi, un praktiaki nekas tos
nesaistīja ar citiem. Konstitūcijas Konvencijas delegāti nolēma, ka vajag
nodibināt ciešas saites starp štatiem, kas apvienotu valsti, bet arī štatu
tiesības viņi vēlējās saglabāt.
Gala
rezultātā izveidojās valsts, kura savā būtībā sastāv no neskaitāmām daļām.
Štatiem tika dotas daudzas pilnvaras. Statiem ir vara pār:
· vietējām
komunikācijām
· likumiem
un lēmumiem par privātīpašumu
· industriju,
biznesu un valsts īpašumu
· štatam
ir savs kriminālkodeks
· štati
nosaka darba devēju un ņēmēju attiecības
Lai
štatos saglabātos demokrātija un viss notiktu likumīgi, štatiem ir jāievēro ASV
Konstitūcija un federālie likumi un lēmumi.
Diemžēl
ir gadījumi, kad starp federālo valdību un štatu valdībām notiek strīdi par
sfēru un ietekmju jomu sadali. Federālā valdība laiku pa laikam izcīna tiesības
pārvaldīt kādu sfēru. Tagad štatu pārraudzībā atrodas izglītība, veselības
aizsardzība, labklājība, transports, mājsaimniecību un pilsētu attīstības
jomas.
Līdzīgi
kā federālajā sistēmā arī štatu valdībā eksistē 3 daļīgs varas sadalījums. Šī
sistēma darbojas ļoti līdzīgi. Izpildvaru pārstāv gubernātors. Gubernātoru
ievēl vispārējās vēlēšanās parasti uz 4 gadu termiņu (dažos štatos uz 2
gadiem). Likumdošanas vara atrodas likumdevēju rokās. Visos štatos (izņemot
Nebrasku, kur ir 1 palātas parlaments) ir 2 pakāpju likumdošanas sistēma.
Parlamenta palātas parasti sauc par Senātu un Pārstāvju palātu vai arī par
Delegātu palātu un Ģenerālo Asambleju. Pārsvarā štatos senatori kalpo 4 gadu
termiņu, bet pārstāvji 2 gadu termiņu.
Katram
štatam ir sava konstitūcija. Tās visas ir ļoti līdzīgas federālajai
Konstitūcijai. Štatu priekšrocība ir tāda, ka konstitūcijā var sīkāk izskatīt
štatos aktuālos jautājumus. Konstitūcijā ir ļoti sīki izskatīti jautājumi, kas
saistīti ar štatu ekonomiku un sociālo stāvokli. Tiek iszskatīti jautājumi par
biznesa operācijām, banku darbību, valsts īpašumu un organizāciju pārvaldi.
Visās
štatu konstitūcijās ir atzīmēts, ka galējā un visaukstākā vara pieder ASV
pilsoņiem. Ir atzīmēti arī valdības izveidošanas principi un standarti.
Šāda
sistēma palīdz nodrošināt patiesu demokrātiju valstī.
Pilsētu
valdība.
Nevar
noliegt, ka ASV mūsdienās ir valsts ar ļoti attīstītām pilsētām. ¾ no visiem
ASV pilsoņiem dzīvo pilsētās. Šī iemesla dēļ pilsētām ir nepieciešama sava
valdība. Pilsētu valdība nosaka jautājumus, kas saiatīti ar dažādām sfērām
sākot no ugunsdrošības un beidzot ar sanitāro aprūpi un izglītību, sabiedrisko
transportu un māju privatizāciju.
Pilsētu
izaugsme pēdējos gados ir milzīga.Tā piemēram ir tikai 7 štati, kuri
iedzīvotāju skaita ziņā pārspēj Ņujorku.
Pilsētu
valdību vada priekšēdētājs, kuru ieceļ štatu valdība. Priekšēdētāja jeb mēra
rokās atrodas visa municipālā vara. Lai gan mēru ieceļ štatu valdība, daudzos
gadījumos pilsētu valde darbojas neatkarīgi no štata. Pēdejā laikā ļoti
populāra ir kļuvusi lielpilsētu un štatu līdzvērtīga sadarbība. Šādi viņi
vieglāk spēj apmierināt pilsoņu vēlmes.
Visā
ASV pastāv daudzi pilsētvaldes tipi. Galvenie 3 tipi ir Mēra kanceleja,
Komisija un Pilsētas Menedžers. Mūsdienās tipi ir pielietoti neskaitāmās
kombinācijās.
Mēra kanceleja: Tā ir vecākā
pilsētu valdes forma. Tās pirmsākumi ir meklējami vairāk nekā 200 gadu atpakaļ.Tās
uzbūve ir ļoti līdzīga federālās valdības uzbūvei, kur vēlēts mērs ir
izpildvaras pārstāvis, izvēlēta kanceleja pārstāv likumdošanas varu un ir arī
sava tiesa. Arī mēram ir savi departamenti. Viņš ieceļ to vadītājus.
Pilsētvalde lemj jautājumus, kas saistīti ar pilsētas budžetu. Mēram ir veto
tiesības tāpat kā ASV prezidentam. Kanceleja savukārt lemj jautājumus: lemj par
īpašuma nodokļiem dažādās pilasētas daļā un citiem tamlīdzīgiem jautājumiem.
Šāda pilsētvaldes forma pastāvēja visās ASV pilsētās līdz pat 20 g.s.
sākumam.
Komisija: šeit ir apkopota
likumdošanas un izpildvaras ierēdņu kopums (parasti 3-5). Arī šos ierēdņus
ievēl vispārējās pilsētas vēlēšanās. Katra ierēdņa kontrolē atrodas kāda
pilsētas daļa.Viens no ierēdņiem ir iecelts par priekšsēdētāju (parasti viņu
sauc par mēru), bet viņa pilnvaras būtībā ir tādas pašas kā citiem.
Pilsētas menedžers: Pilsētu
menedžeris savā personā apkopo visas varas. Viņa kontrolē atrodas piolnīgi visi
jautājumi, kas saistīti ar augošajām lielpilsētu problēmām. Mūsdienās, kad
problēmu ir ļoti daudz, visu varu ir nepieciešams apvienot vienās rokās, lai
ātri un ērti varētu pieņemt lēmumus. Menedžera pārraudzībā atrodas netikai
pilsētas budžets, bet arī visi citi municipālie jautājumi. Lai palīdzētu un
kontrolētu menedžera darbību, ir izveidota vēlēta kanceleja. Menedžera darbības
ilgums parasti nav ierobežots. Viņs darbojas tik ilgi pats vēlas un kanceleja
ar viņu ir apmierināta.
Pavalsts
valdība.
Pavalsts
ir štatu sastāvdaļa. Parasti pavalstis apvieno vairākas nelielas pilsētas un
ciematus. Bet ne vienmēr. piemēram Ņujorka ir sadalīta 7 pavalstīs.
Pavalsts
valdība lemj, kurā pilsētā atradīsies administrācija. Mazām pavalstīm nav
vajadzīga liela administrācija, toties lielās pavalstīs administrācija sastāv
no vairākām sīkākām daļām, kuras pārrauga noteiktus apgabalus. Galvenie
pavalsts valdības uzdevumi ir:
· vākt
nodokļus
· ieguldīt
un rīkoties ar naudu pavalsts interesēs
· noteikt
algas administrācijā strādājošajiem
· nodrošināt
demokrātisku vēlēšanu norisi
· turēt
labā kārtībā ēkas, ceļus, tiltus utt.
· atbalstīt
nacionālās vai štatu labklājības programmas
Mazo
pilsētu un ciematu valdības.
1 000-šiem
municipāli juridisku organizāciju administrācijas ir par mazu, lai tās nosauktu
par valdībām. Šādas adminmistrācijas nodarbojas ar ļoti lokālu jautājumu
risināšanu: ielu apgaismošanu un tīrīšanu, ūdens piegādi, policijas un
ugunsdzēsēju dienestu uzturēšanu. Lai to visu varētu realizēt tiek vākti
vietējie nodokļi.
Valdības
pamatā atrodas vēlēta padome, kurai ir neskaitāmi daudz nosaukumu. Padomei ir
priekšsēdētājs vai prezidents, var būt vēlēts mērs. Šīs valdības darbinieki
perasti ir vainu ugunsdzēsēji, vai policisti utm. ierēdņi.
Vēl
pastāv arī cits pilsētu pārvaldīšanas veids. Tie ir pilsētu mītiņi. Kādā
noteiktā laikā visi pilsētiņas vai ciemata iedzīvotāji savācas kopā un kopīgi
pieņem lēmumus. Tā ir ļoti sena tiešās demokrātijas forma. Viņi nosaka visu,
kas saistīts ar budžetu un citām lietām. Funkcijas ir Loti līdzīgas kā pavalstu
valdībai.
Šādi
notiek mazpilsētu un ciematu pārvalde.
Visa
ASV valdību struktūra sastāv no ļoti sīkām daļām. ASV Konsesa birojs
(komercijas departamenta sastāvdaļa) ir saskaitījusi, ka ASV ir vismaz
78 218 vietējas valdības. Šis skaitlis sastāv netikai no jau minētajām administrācijām,
bet tur ir iekļautas arī skolu un speciāl apgabalu aparātus.
ASV
daudzās valdības var ieviest dzīvē ļoti daudzus uzdevumus. Visas valdības
darbojas tikai un vienīgi ASV pilsoņu labā. Tās palīdz atrasināt viņu ikdienas
problēmas. Tagad mēs redzam, ka par visām ASV darbībām kāds ir atbildīgais un
tās ir mazās ASV valdības.
ASV
SAISTĪBAS AR LATVIJU.
’’Laikā,
kad jūs atgriežaties Eiropas saimē, mēs stāvēsim kopā ar jums’’, tā teica
ASV pirmais cilvēks Bils Klintons 1994. gada 6. jūlijā Uzrunā
Baltijas tautām. Šī ASV prezidenta vizīte Latvijā bija pirmais šāda ranga
notikums ASV un Latvijas attiecību vēsturē. Tika sperts milzīgs solis abu
valstu attiecību nostiprināšanā.’’ASV prezidenta Bila Klintona vizīte Rīgā
-pirmais šāda ranga Baltijas valstu apmeklējums- bija netikai simbolisks rokas
spiediens pāri okeāniem, bet arī lietišķs demokrātijas un Baltijas bçīvības
centienu atbalsta pasākums.’’, tā teikts pārskatā par Bila Klintona vizīti
Latvijā. Šī vizīte netikai daudz izdarījaabu valstu (arī Lietuvas un Igaunijas)
attiecību nostiprināšanā, bet arī strikti norobežoja Baltiju no NVS un
Krievijas pārējās pasaules acīs. Vienlaicīgi pavērās jaunas un plašas iespējas
darījumu sakaru nostiprināšanai. Daudzas firmas ieinteresējās par Latviju (sk.
pielikumu). Visa šo firmu interese par Latviju ir notikusi pateicoties Klintona
vizītei.
Jāatzīmē,
ka ārvalstu (sevišķi jau tādas attīstītas valsts kā ASV) kapitāla iesaiste
Latvijā ir viens no drošākajiem veidiem, kā panākt dzīves līmeņa celšanos un
ekonomikas uzplaukumu.
ASV
saistības ar Latvijuvar palīdzēt atgūt Rīgai seno tirdzniecības un Hanzas
pilsētas statusu. Latvija pamazām piemērojas līmeņa nodrošinājumam tehniskajā
jomā, kļūstot arvien pievilcīgāka darījumu cilvēkiem citur pasaulē.
ASV
dienās Latvijā un jo īpaši izstādē USA Business EXPO bija aicināts šo sadarbību
vēl vairāk paplašināt, iesaistot savstarpējā apritē gan ASV un Latvijas
darījuma aprindas, gan arī cilvēkus no pārējām neatkarību atguvušajām valstīm.
Jāatzīmē,
ka ASV dienu Latvijā mērķis (tās notika no 26. sept. - 2. okt.) bija
netikai veicināt Latvijas un ASV sadarbību ekonomiskajā jomā, bet arī nodibināt
sakarus kultīras un politikas jomās.
Netikai
Latvija, bet arī ASV ir ieinteresēta sniegt Latvijas iedzīvotājiem vairāk
informācijas par savu valsti. ASV vēstniecība nodarbojas ar savas valsts
popularizēšanu mūsu valsts iedzīvotāju starpā. Vēstniecības apakšnodaļa - ASV
informācijas centrs- ir liela un visas jomas aptveroša bibliotēka. Šinī iestādē
informāciju par Asv var iegūt jebkurš interesents.
ASV
un Latvijas sadarbība ir mūsu valsts vislabākā un reālākā iespēja iekļūt
pasaules saimē.
SECINĀJUMI.
Savu
kursa darbu esmu pabeidzis. Kursa darba gaitā es mēģināju izanalizēt ASV valsts
politisko uzbūvi, kā arī nedaudz ieskatījos ASV un Latvijas attiecībuvēsturē.
Tagad varu izdarīt daudzus secinājumus. Galvenie no tiem būtu:
· ASV
valdība un viss polkitiskais režīms līdz pašiem pamatiem ir demokrātisks.
· Par
demokrātijas pastāvēšanu jāpateicas ASV Konstitūcijai. Konstitūcijas iespējamie
labojumi padara to par ļoti elastīgu un apstākļiem pielāgoties spējīgu, bet
tomēr nemainīgi demokrātisku.
· Liela
nozīme ir ASV izpildvaras ’’īpašniekam’’- ASV prezidentam. Viņš vai viņa ir 1.
cilvēks valstī. Prezidenta pilnvaras un protams arī atbildības nasta ir daudz
lielāka nekā prezidentiem citur pasaulē.
· ASV
likumdošanas vara pieder Kongresam. Likumdošanas process valstī ir demokrātisks
un to ļoti stipri var ietekmēt ASV pilsoņi.
· ASV
tiesu sistēma sastāv no divām neatkarīgām sistēmām-štatu un federālās.Federālā
tiesu sistēma ir 3 pakāpju+speciālās tiesas. Šāda tiesu sistēma nodrošina katra
ASV pilsoņa tiesību aizsardzību. Arī tiesas ir izveidotas izejot no daudziem
demokrātiskiem pamatprincipiem.
· Trīss
galvenie varas atzarojumi (likumdošanas vara, tiesu vara un izpildvara) ir
atdalīti un neatkarīgi viens no otra. Vara, kas uzticēta vienam atzarojumam, ir
veiksmīgi sabalansēta ar pārējo divu atzarojumu varu. Tas izslēdz jebkādu
oligarhijas izveidošanās iespēju.
· ASV
daudzās valdības var realizēt dzīvē ļoti daudzus uzdevumus. Tās kalpo ASV
pilsoņiem. Visām darbībām ASV ir kāds atbildīgais. Šāda atbildības nasta neļauj
valdībām noiet no demokrātijas ceļa.
· ASV
sadarbībai ar latviju ir liela perespektīva nākotnē. Sevišķi izdevīga šī
sadarbība ir latvijai, jo tāda lielvalsts kā ASV var poalīdzēt mums atgriezties
pasaules saimē.
Un
visbeidzot,
· ASV ir
viena no pasaules lielvalstīm. ASV pastāv patiesa demokrātija netikai vārdos,
bet arī dzīvē. ASV politiskā sistēma ir gandrīz perfekta.
Šie
ir nozīmīgākie secinājumi par manu kursa darbu ’’ASV Politiskās sistēmas
izveidošanās un pastāvēšana mūsdienās’’.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru