Autors: Nezināms
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģija
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģija
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998.
1999. gadā darbību sāka Nacionālās programmas "500-" ieviešanas vienība ("500-" nozīmē vides aizsardzības prasībām neatbilstošo Latvijas izgāztuvju skaita samazināšanu). Stratēģijas īstenošanas periodā paredzēts izveidot sanitārajām un vides aizsardzības prasībām atbilstošus 10-12 sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonus.
Bīstamie
Avots: Latvijas Vides datu centrs, 1999.
* tonnas
** gabali
Avots: Latvijas Vides aizsardzības fonds, 1999.
Saturs.
Ievads
1. Atkritumu ietekme uz vidi
2. Atkritumu samazināšana
iespējamie varianti
3. Bīstamie atkritumi
4. Atkritumu saimniecība
Secinājumi
Izmantotā literatūra
Ievads
Mūsuprāt, atkritumi kļūs par 21.
gs. vienu no nopietnākajām problēmām. Šī problēma ir pēc mūsu domām aktuāla, jo
cilvēku darbības rezultātā vēl joprojām rodas arvien jauni un jauni atkritumi,
kurus cilvēki necenšas vai nav iemācījušies pārstrādāt vai likvidēt, kaut
teorētiski tas būtu iespējams. Tādēļ atkritumu skaits tikai palielinās un nav
novērojams nekāds progress šajā atkritumu problēmu risināšanas jomā.
Mūs satrauc otrreizēja atkritumu
pārstrādes kā arī šķirošanas problēma. Mēs vēlamies ne tikai aktualizēt šīs
problēmas, bet arī censties rast idejas un ieteikumus šo problēmu risināšanā.
Mūsu mērķis ir censties pievērst sabiedrības uzmanību šīm problēmām. Ikdienā ir
pierasts, ka par tuvējo apkārtni rūpējas sētnieki un mēs gluži neapzināti paši
nedomājam par to, cik lielu ļaunumu dabai nodarām nometot zemē kaut papīra
gabalu. Kā arī mēs vēlamies šo darbu nākamajā gadā turpināt padziļinātāk.
Materiāli,
galvenokārt, ir gūti no preses, TV un dažādām zinātniska satura grāmatām.
Apkopojot visus mums pieejamos materiālus esam guvuši virspusīgu priekšstatu
par atkritumu problēmām Latvijā un cenšamies tās salīdzināt ar citu attīstītāku
valstu problēmām un dot iespēju Latvijai nepieļaut šo attīstītāko valstu kļūdas
un izmantot šo valstu pieredzi.
Šo darbu mēs izstrādājām salīdzinot
masu medījos rakstīto ar pašu redzēto. Tā kā masu medīji atspoguļo jau zināmus faktus, kas balstās uz
zinātnisku izpēti, tad varētu teikt, ka Latvijā patreizējā momentā situācija ir
bīstama un mūs kā jaunatni tas ļoti satrauc.
1.Atkritumu ietekme uz vidi.
Sadzīves atkritumu daudzums pieaug uz importēto preču, it īpaši iesaiņojumā materiāla, rēķina. Tā kā tuvākajā nākotnē Latvijā paredzama ražošanas jaudu palielināšanās gaidāms arī bīstamo atkritumu daudzuma pieaugums. Ņemot vērā, ka vēl nav pieejamas ražošanas attīstības prognozes, kopējais bīstamo atkritumu daudzuma pieaugums nav nosakāms.
Atkritumu deponēšanas vietas ir ievērojams ūdens, gaisa un augsnes piesārņojuma avots apkārtējā teritorijā. Tas pasliktina dzīves apstākļus vietējiem iedzīvotājiem un daudzos gadījumos piesārņo dzeramo ūdeni. Atkritumu izgāztuves parasti ir ļoti slikti plānotas un aprīkotas, turklāt tiek pārslogotas. Kā arī par šīm atkritumu izgāztuvēm neviens neliekas ne zinis. Bez sadzīves atkritumiem tajās bieži vien tiek izgāzti arī bīstamie atkritumi, jo atkritumu izgāšana netiek pienācīgi kontrolēta.
Nekontrolēta atkritumu izgāšana visā Latvijas teritorijā nodara nopietnas bažas. Tā izraisa mežu piesārņošanu, ainavu degradāciju un rada simtus vietējo nelegālo atkritumu izgāztuvju ar nezināmu saturu un izcelsmes atkritumiem. Vecās atkritumu izgāztuves, kuras jau ir slēgtas, turpina piesārņot pazemes ūdeņus. Šis process var turpināties daudzus gadus, ja netiks veikti nepieciešamie pasākumi.
Šķidrie ražošanas atkritumi, ieskaitot toksiskās vielas, bieži vien tiek tieši novadīti sadzīves kanalizācijas tīklos, tādejādi kaitējot ūdens attīrīšanas iekārtu darbībai un papildus piesārņojot ūdeni.
Ražošanas uzņēmumu un zemes privatizācijas gaitā nekontrolēta tiek atstāti ražošanas izejmateriālu un blakusproduktu, pesticīdu, mākslīgo minerālmēslu un citu ķīmisko vielu krājumi. Tas pats attiecas uz daudziem Krievijas armijas atstātajiem materiāliem. Lielāko tiesu tie uzskatāmi par atkritumiem, bieži vien par bīstamiem. Bieži vien to uzglabāšanas apstākļi ir nepieņemami un tieši var apdraudēt cilvēku veselību un ekosistēmas.
Atkritumi ir zaudēti derīgie materiāli, ko lietderīgāk būtu bijis pārstrādāt.
Ar atkritumiem saistītām problēmām ir vairāki svarīgi cēloņi, no kuriem būtiskākie ir:
·
Politikas trūkums atkritumu samazināšanā
un pārstrādē;
·
Neattīstīta atkritumu pārvaldes sistēma
un attiecīgās infrastruktūras trūkums;
·
Sociālistiskās tautsaimniecības
mantojums ražošanā, lauksaimniecībā un municipālajās sistēmās;
·
Sabiedrības neinformētība par atkritumu
bīstamību.
·
2.Atkritumu samazināšanas iespējamie varianti.
Sadzīves atkritumu apjoma samazināšanas izmantojamie līdzekļi:
·
Sabiedrības izglītošana, bieži vien ar
saziņas līdzekļu vai sabiedrisko starpniecību;
·
Pašvaldību atbildība par atkritumu
savākšanu. Ja atkritumu saimniecībā tiktu piemērotas patiesās atkritumu
savākšanas un pārstrādes izmaksas, tās varētu patērētājus mainīt savas rīcību;
·
Dabas resursu nodoklis iesaiņojamiem
materiāliem un maksājumi par iepakojumiem.
Ražošanas atkritumu daudzuma samazināšana.
Tā kā ražošana ir galvenais bīstamo
atkritumu avots, tādejādi radot īpašus draudus cilvēka veselībai un
ekosistēmām, ražošanas samazināšanai ir jāpiešķir prioritāte. Piemērotākie
risinājumi šajā grupā ir:
·
jaunu tehnoloģiju un iekārtu ieviešana;
·
izmēģinājuma un demonstrāciju projekti;
·
aizdevumi ar atvieglotiem noteikumiem un
vietējo un rajona pašvaldību garantijas šādiem uzņēmumiem;
·
jaunu iekārtu plānošana un to projektu
sagatavošana, kas jābalsta uz labākas pieejamās tehnoloģijas principa;
·
valsts ieguldījumi;
·
pāreja uz mazāk bīstamiem vai tīrākiem
izejmateriāliem;
·
samaksa par atkritumu galējo apstrādi.
Līdzeklis ir jāpielieto uzņēmumos, kas ir specializējušies atkritumu pārstrādē;
·
nodokļu samazināšana tīrākai ražotnei
·
dažādi valsts rīkoti konkursi, kuru
mērķis ir panākt firmu tiekšanos pēc tīrākās un mazāk bīstamas preces.
Atkritumu otrreizēja izmantošana.
Gan
uz cēloni, gan uz sekām vērsti risinājumi, kurus ver ieviest gan īsā, gan
vidēji ilgā posmā kā nacionālā, tā vietējā līmenī. Tas parasti attiecas uz
stikla un cietās plastmasas traukiem, polietilēna izstrādājumiem, mašīnu
riepām, metāllūžņiem, papīru utt. Līdz 90 – to gadu sākumam stikla iesaiņojuma
otrreizēja izmantošana bija pietiekoši labi organizēta, bet pašlaik Latvijā ir
tikai viena vieta, kur otrreiz pārstrādā stiklu. Nepieciešama ir valdības
palīdzība šo problēmu risināšanā.
Atkritumu pārstrāde:
·
nodokļu samazināšana uzņēmumiem, kas
nodarbojas ar atkritumu pārstrādi;
·
nodokļu samazināšana otrreizēji
izmantojamām precēm;
·
atbalsts no reģionālā un vietējā budžeta
uzņēmumiem, kas nodarbojās ar atkritumu pārstrādi;
·
informācija sabiedrībai, lai veicinātu
sadzīves atkritumu – papīra, stikla, organikas – dalītu savākšanu
Sadedzināšana.
Atkritumu
sadedzināšanas sistēmas ieviešanai vajadzīgi šādi līdzekļi:
·
subsīdijas no vietējiem budžetiem;
·
aizņēmumu garantijas;
·
aizdevumi ar atvieglotiem noteikumiem no
nacionāliem un starptautiskiem avotiem;
·
rietumu valstu pieredzes pārņemšana.
3.Bīstamie atkritumi.
Bīstamie atkritumi -
saimnieciskas vai citas darbības rezultātā radušies bīstami atlikumi un blakusprodukti, kas var būt gan piesārņotāji , kuri negatīvi
ietekmē vidi un cilvēkus, gan materiālu resursi, kurus izmanto tūlīt pēc to
radīšanas vai pēc attiecīgas speciālas pārstrādes. Šī likuma nozīmē to bīstamību
raksturo: eksplozivitāte, ugunsdrošība, uzliesmotspēja, toksiskums,
korozivitāte, nevadāmā reaģētspēja, spēja izraisīt kancerogēnas, mutagēnas un
citas pārmaiņas dzīvajos organismos.
Pašlaik Latvijā ir jārisina divu
veidu problēmas. Pirmās ir saistītas ar totalitārā padomju režīma radīto seku
likvidāciju, otrās- ar tautsaimniecības pārstrukturēšanu atbilstoši tirgus
ekonomikas prasībām.
Viena no nopietnākajām pagātnes
mantojuma problēmām bīstamo atkritumu sfērā ir veco bezsaimnieka
lauksaimniecības ķimikāliju savākšana un likvidācija. Pēc Padomju saimniecību
likvidācijas ir palicis daudz lauksaimniecībā neizmantojamu ķimikāliju.
Mūsdienu sabiedrībā vides aizsardzība nav atraujama no pārējās
tautsaimniecības, tāpēc, lai sakārtotu bīstamo atkritumu saimniecību, jāvadās
pēc tiem pašiem kritērijiem. Tāpēc Latvijā 90. Gadu sākumā aizsākās pētījumi,
lai kvantitatīvi raksturotu industrijas radītos bīstamos atkritumus un
izveidotu apsaimniekošanas sistēmas. Pašlaik Latvijā apstiprinātie noteikumi
skaidri definē vides aizsardzības politikas mērķus un principus, kuri attiecas
arī uz bīstamo atkritumu apsaimniekošanu.
4.Vides aizsardzības politikas plānā Latvijai ir definēti vides politikas mērķi, kurus nosaka divi galvenie apstākļi:
ü
Lai gan Padomju gados notika nepārdomāta
tautsaimniecības attīstība, Latvijā vides kvalitāte salīdzinājumā ar lielāko
daļu Eiropas valstu pašreiz ir augsta.
ü
Latvijā tautsaimniecība atrodas pārejas
periodā, tāpēc jāņem vērā šī perioda īpatnības. Turklāt sabiedrības lielākajā
daļā interese par vides aizsardzības problēmām ir samazinājusies, tas
izskaidrojams ar nepieciešamību risināt savas sadzīves problēmas.
Vides aizsardzības politikā
izvirzīti četri mērķi:
ü
Panākt vides kvalitātes uzlabošanos
teritorijās, kur tā rada paaugstinātu risku cilvēka veselībai un ekosistēmu
stabilitātei, vienlaikus nepieļaujot vides kvalitātes pasliktināšanos pārējā
teritorijā.
ü
Saglabāt pašreizējo bioloģiskās
daudzveidības līmeni un Latvijai raksturīgo ainavu.
ü
Nodrošināt dabas resursu ilgtspējīgu
izmantošanu.
ü
Integrēt vides aizsardzības politiku
visās tautsaimniecības nozarēs un dzīves jomās, lai radītu pamatu valsts un
sabiedrības ilgtspējīgai attīstībai.
Principi, kas būtu jāievēro
praktiskajā darbībā vides politikas īstenošanā iesaistītajām pusēm nosacīti
būtu iedalāmi divās grupās.
1)Vispārīgie principi
-)Vides un tautsaimniecības līdzsvara saglabāšana. Tautsaimniecībai jāattīstās, ņemot vērā ekosistēmu ietilpību, tātad materiālu izmantošanas cikliem jābūt noslēgtiem. Praksē pašlaik to- vismaz attiecībā uz atkritumiem- gandrīz nav iespējams panākt, jo daļa izejvielu no ražošanas vai patēriņa cikla rada atkritumus, kuri mūsdienu apstākļos netiks izmantoti. Daļa materiālu, kuri uzskatāmi par atkritumiem, nenonāks vielu dabiskajā apritē to ķīmisko un fizikālo īpašību dēļ. Šis princips liek maksimāli taupīt materiālus un enerģiju, turklāt preču pakalpojumu kvalitātei jābūt svarīgākai par kvantitāti.
-)Piesārņojuma novēršana jau rašanās avotā. Līdz šim piesārņojumu centās novērst, uzlabojot attīrīšanas iekārtas un attīrīšanas tehnoloģijas, bet šis princips nosaka, ka jāmaina ražošanas tehnoloģijas, lai nepieciešamība pēc attīrīšanas iekārtām samazinātos. Latvijā rūpnieciskā ražošana ir ievērojami samazinājusies daudzu apstākļu ietekmē, attiecīgi rodas pozitīvs ekoloģiskais efekts, jo sarūk rūpniecības saražoto bīstamo atkritumu daudzums.
-)Individuālās atbildības princips. Tas nosaka, ka atbildīgs par vidi ir katrs indivīds. Šī principa ievērošana atkarīga no vispārējā izglītības līmeņa. Piemēram, atkritumu apsaimniekošanā liela loma ir atkritumu šķirošanai to rašanās vietā. Bez pamatzināšanām par atkritumu īpašībām, kuri tiek saražoti attiecīgajā objektā, nav iespējama to adekvāta apsaimniekošana.
-)Atklātības princips. Tas ir vispārdemokrātisks un paredz informācijas pieejamību ikvienam sabiedrības loceklim. Bīstamo atkritumu apsaimniekošanā jāiesaista iespējami plaša sabiedrība, un sabiedrībai ir tiesības saņemt adekvātu informāciju, lai varētu piedalīties lēmumu pieņemšanā.
2)Vides aizsardzības problēmu risinājumu līdzekļu izvēles principi.
-)Kompleksā pieeja. Vides problēmu risinājums ietver sevī gan ekonomiskus apsvērumus, gan sociālus aspektus, gan tehnoloģiskas problēmas. Bieži vairākas problēmas ir iespējams risināt vienlaikus. Piemēram, pēc padomju lauksaimniecības uzņēmumu likvidācijas pamestos pesticīdus nolēma savākt pamestā padomju armijas bāzē. Tā tika atrisināta gan bāzes izmantošanas, gan pamesto pesticīdu apglabāšanas problēma.
-)Pakārtotības princips. Tas nosaka, ka vides aizsardzības pasākumi jāveic vietējā un reģionālā līmenī, valdība iesaistās tikai tad, ja vietējā vara ar kādu no problēmām netiek galā vai nevar panākt risinājuma vēlamo efektivitāti.
-)Piesārņotājs maksā. Gandrīz katra darbība sadzīvē rada tāda vai citāda veida atkritumus, tāpēc jānodrošina atbilstoša to savākšana, pārstrāde un deponēšana. Pašreiz viena no lielākajām problēmām bīstamo atkritumu apsaimniekošanā ir bezsaimnieka pesticīdu savākšana un likvidācija, kur šis princips pilnīgi netiek ievērots.
-)Piesardzības princips. Tas liek vides problēmu praktisko risināšanu uzsākt, negaidot pilnīgu zinātnisku analīzi par cēloņiem. Princips prasa ieviest visjaunākās un videi visdraudzīgākās tehnoloģijas, kur vien tas ir iespējams, un, ja tas ir nepieciešams, pieņemt attiecīgus likumus.
-)No šūpuļa līdz kapam. Bīstamo vielu kustībai jāseko no ražotāja līdz galējai pārstrādei vai deponēšanai. Šāda uzskaite vai kontrole paredzēta bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas ieviešanas plānā. Pieņemot Eiropas Savienības prasībām atbilstošus likumus un tos atbilstoši ieviešot dzīvē, arī šīs problēmas tiks atrisinātas, jo tikai tā saglabāsim vides kvalitāti un novērsīsim gadījumus, kad bīstamie atkritumi netiek adekvāti apsaimniekoti.
-)Aizvietoðanas princips Tas iesaka videi nedraudzīgus procesus un vielas aizstāt ar citiem, kuri ir nekaitīgāki. Ieviešot tīrākas tehnoloģijas rūpnieciskajā ražošanā, kurā rodas bīstamie atkritumi, tos samazina līdz minimumam. Minētie mērķi un principi attiecas uz visām vides aizsardzības jomām, arī uz bīstamo atkritumu apsaimniekošanu. Valsts investīciju programma katru gadu piešķir līdzekļus bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidei, un nu jau ir redzami pirmie rezultāti – aktīvi norisinās bezsaimnieku pesticīdu savākšana, tiek izvērtētas to likvidācijas iespējas.
Lai varētu sakārtot bīstamo atkritumu
apsaimniekošanas sistēmu, tiek vākta nepieciešamā informācija un organizēta
atkritumu apsaimniekošanā iesaistīto profesionāļu apmācība. Vides aizsardzības
politikas plāna mērķis ir katra uzņēmuma iekļaut bīstamo atkritumu
apsaimniekošanas sistēmā atbilstoši tā radīto atkritumu daudzumam, lai
ekonomiski attīstītā valstī nodrošinātu augstus vides standartus.
5.ATKRITUMU SAIMIECĪBA
Viena no galvenajām Latvija vides
politikas prioritātēm ir atkritumu saimniecība, īpašai esošo izgāztuvju
radītais piesārņojums un jaunu izgāztuvju vietas izvēle un celtniecība.
1998.
gada LR Ministru kabinetā pieņemta "Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
stratēģija 1998. - 2010.gadam". Stratēģijas mērķi ir uzlabot sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu, kā arī samazināt sadzīves atkritumu un izgāztuvju
radīto negatīvo ietekmi uz vidi. Stratēģija paredz uzlabot sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas pakalpojumu kvalitāti un palielināt iedzīvotāju skaitu, kuriem
ir pieejami šie pakalpojumi. Paredzēts pakāpeniski samazināt esošo sadzīves
atkritumu izgāztuvju skaitu. Pamatojoties uz šo stratēģiju, ir sagatavota
investīciju programma "500-" un uzsākta tās realizācija
Ziemeļvidzemē.
Lai
nodrošinātu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģijas ieviešanu, ir
sagatavots un Saemā iesniegts likumprojekts "Par sadzīves
atkritumiem". Paredzēts sagatavot sekojošus Ministru kabineta noteikumus:
l
"Par sadzīves atkritumu
apglabāšanas poligonu būvniecības, apsaimniekošanas un slēgšanas kārtību",
l
"Par sadzīves atkritumu klasifikāciju",
l
"Par sadzīves atkritumu pārstrādes
un apglabāšanas atļauju iesniegšanas kārtību".
Apmēram
20% no atkritumiem veido izlietotais iepakojums, kura apjoms Latvijā pēdējos
gados strauji pieaug. Pašlaik VAD, sadarbībā ar Latvija iepakojumu asociāciju,
notiek aktīvs darbs pie iepakojuma likumdošanas sakārtošanas un ES direktīvas
"Par iepakojumu un izlietoto iepakojumu" ieviešanas, veicinot
izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu un pārstrādi videi draudzīgā veidā.
Lai
nodrošinātu projekta "Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas
ieviešanu Latvijā" un darbību un veiktu Latvijas likumdošanas saskaņošanu
ar ES direktīvu prasībām, tiek realizēts ES PHARE finansēts projekts. Šī
projekta rezultātā tiek sagatavoti ierosinājumi izmaiņām Latvijas likumdošanā
par bīstamajiem atkritumiem, kā arī jauni likumdošanas akti, piemēram,
"Par naftas produktu atkritumu apsaimniekošanu", "Par bīstamas
vielas saturošām baterijām un akumulatoriem".
Secinājumi.
·
Kopš 1990. gada iedzīvotāju un sadzīves
pakalpojumu uzņēmumu saražotais atkritumu daudzums Latvijā ir samazinājies. Tas
šobrīd sasniedz apmēram 50% no Rietumeiropas līmeņa.
·
Pateicoties ražošanas atkritumu
samazinājumam un zemajam patēriņa līmenim, pagaidām kopējais atkritumu daudzums
strauji nepieaug, kaut arī pastāv tendence palielināties atkritumu daudzumam no
mājsaimniecībām, kas izskaidrojams ar lielāku preču patēriņu vienreizēji
lietojamā iepakojumā.
·
Atkritumu daudzums uz vienu iedzīvotāju
svārstās no 0,15 m3 līdz 1,7 m3.
·
Nav precīzu datu par veco izgāztuvju
skaitu un rekultivēšanas veidu.
Lai
uzlabotu informācijas kvalitāti par atkritumiem, nepieciešami šādi pasākumi:
·
ieviest apmierinoða atkritumu daudzuma
uzskaites sistēmu;
·
iedzīvotāju un sadzīves pakalpojumu
uzņēmumu saražoto atkritumu svēršana, dažādu atkritumu veidu atsevišķa
klasifikācija, kā arī uzskaites formas izstrādāšana pilsētām un reģioniem;
·
uzņēmumos sastādītās atkritumu bilances
pārbaude, pamatoti koeficienti pārejai no kubikmetriem uz tonnām un gabaliem;
·
visu ražošanas atkritumu bilances
sastādīšana kā obligāts pienākums;
·
Latvijas bīstamo atkritumu
klasificēšanas sistēmas pielāgošana Eiropas Savienības atkritumu klasificēšanas
sistēmai;
·
likumdošanas un ekonomisko nosacījumu
izveidošana, lai visiem augstāk minētajiem pasākumiem būtu juridisks un
ekonomisks pamatojums.
Izmantotā literatūra.
1.
Māris Kļaviņš “Vides ķīmija.
Piesārņojušās vielas vidē un to apritē.”, 1996. gads, Rīga.
2.
“Latvijas vides pārskats”, 1996. gads, Rīga.
(VARAM).
3.
“Vides politikas plāns”, 1995. gads, Rīga,
(VARAM)
4.
“Vides aizsardzības politika Latvijā”, 1998.
gads, Rīga, (VARAM).
5.
žurnāls “Vide un Laiks”, 1999. gada
janvāris, Rīga.
6.
Kopētie materiāli no dažādām
publikācijām presē.
Vislielākās
investīcijas bija plānotas ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas projektos attiecīgi – 35,8 milj. un 9 milj. latu. Bīstamo
atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidē plānoja ieguldīt vairāk nekā 1
milj. latu. Tomēr salīdzinot šīs ieceres izdevās realizēt tikai daļēji (sk. 2.
tabulu).
2. tabula
Investīcijas vides sektoros, 1999, milj. LVL
|
plānots
|
apgūts
|
Ūdenssaimniecība
|
35,81
|
24,33
|
Sadzīves
atkritumu apsaimniekošana
|
9,06
|
1,18
|
Bīstamo atkritumu
apsaimniekošana
|
1,20
|
0,47
|
Gaisa aizsardzība
|
0,41
|
0,41
|
Reģionālā
attīstība
|
0,30
|
0,25
|
Vides kontrole un
monitorings
|
0,63
|
0,62
|
Kopā
|
47,40
|
27,25
|
Finansu
ietilpīgākie projekti 1999. gadā bija:
*
Daugavpils pilsētas ūdensapgādes
un kanalizācijas projekts (plānots -
6,17 milj. LVL, apgūts - 4,62 milj. LVL),
*
Rīgas ūdens un apkārtējās vides
projekts (plānots - 13,67 milj. LVL, apgūts - 13,09 milj. LVL),
*
Rīgas pilsētas cieto sadzīves
atkritumu saimniecības projekts (plānots - 6,88 milj. LVL, apgūts - 0,26 milj.
LVL),
*
Ziemeļvidzemes reģiona atkritumu
saimniecības projekts (plānots - 2,174 milj. LVL, apgūts - 0,92 milj. LVL).
Latvijā uz vienu iedzīvotāju
vides infrastruktūras objektos 1999. gadā vidēji ir ieguldīti 11,1 lati. Arī
šogad investīciju sadalījumu ietekmē
finansu ietilpīgie investīciju projekti - galvenokārt tas attiecas uz Rīgu un
Latgali (Daugavpils), kur vides investīcijas uz iedzīvotāju pārsniedz vidējo rādītāju valstī. Viszemākais
investīciju apjoms vides aizsardzībā ir Zemgalē – 1,2 milj. latu, bet
vislielākais Rīgā - 13,3 milj. latu.
Valsts investīciju programmas finansētie projekti 1999. gadā redzami 5. attēlā.
Valsts investīciju programma 1999. gadā
5. attēls
Atkritumu apsaimniekošana.
Pārskata gadā tika
pieņemts konceptuāls lēmums izstrādāt vienotu likumu “Par atkritumu
apsaimniekošanu”, kurā tiktu apvienotas un sakārtotas 1993. gada likuma “Par
bīstamajiem atkritumiem” un 1998. gada oktobrī pieņemtā likuma “Par sadzīves
atkritumiem” prasības, papildinot to ar nosacījumiem, kas izriet no pēdējā
laikā pieņemtajiem ES tiesību aktiem atkritumu jomā. Jaunais likumprojekts ir
sagatavots un iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā.
1999. gada februārī
tika pieņemti MK noteikumi: “Sadzīves atkritumu klasificēšanas noteikumi”.
1999. gada jūnijā tika pieņemti divi MK noteikumi “Par fizisko un juridisko
personu reģistrāciju, kuras nodarbojas ar sadzīves atkritumu savākšanu,
uzglabāšanu, apstrādi, pārkraušanu un pārvadāšanu” un “Noteikumi par sadzīves
atkritumu pārstrādes un apglabāšanas veidiem un par sadzīves atkritumu pārstrādes
un apglabāšanas atļauju izsniegšanas kārtību”.
Pārskata gadā tika
sagatavoti un 2000. gada 11. janvārī pieņemti grozījumi MK noteikumos ” Par
bīstamo atkritumu klasifikāciju un bīstamības kritērijiem”, bet 2000. gada 8.
februārī tika pieņemti jauni “Sadzīves atkritumu poligonu ierīkošanas,
apsaimniekošanas un slēgšanas noteikumi”.
Latvijā šobrīd
nepastāv vienota sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēma, kuras pakalpojumi
būtu pieejami katram atkritumu ražotājam. Šādus pakalpojumus saņem aptuveni 80%
pilsētu iedzīvotāju un tikai ap 20% lauku iedzīvotāju.
Atkritumu saimniecības galvenās problēmas ir izgāztuvju lielais skaits, to ietekme vidē, kā arī jaunu apglabāšanas vietu izvēle un izveidošana. Pašreizējais uzdevums ir samazināt atkritumu nelabvēlīgo ietekmi vidē, izveidojot jaunu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, kas nodrošinās atkritumu savākšanu un apglabāšanu atbilstoši sanitārajām un vides aizsardzības prasībām
Atkritumu saimniecības galvenās problēmas ir izgāztuvju lielais skaits, to ietekme vidē, kā arī jaunu apglabāšanas vietu izvēle un izveidošana. Pašreizējais uzdevums ir samazināt atkritumu nelabvēlīgo ietekmi vidē, izveidojot jaunu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, kas nodrošinās atkritumu savākšanu un apglabāšanu atbilstoši sanitārajām un vides aizsardzības prasībām
Sadzīves atkritumu ražošana un prognoze 1993. - 2015. gadā
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģija
Pētījumi parāda, ka apdzīvotās vietās ar
lielāku iedzīvotāju skaitu saražo vairāk atkritumu uz vienu iedzīvotāju nekā
vietās ar mazāk iedzīvotājiem.
Sadzīves atkritumu ražošanas apjomi atkarībā no apdzīvotās vietas lieluma
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģija
Sadzīves atkritumu sastāvs
Precīza informācija par atkritumu sastāvu nav
pieejama. Tomēr daži rādītāji liecina, ka lielākajās pilsētās organisko
atkritumu īpatsvars ir vairāk nekā 50%, bet mazpilsētās un pagastos - mazāk
nekā 10% no kopējā atkritumu daudzuma.
Sadzīves atkritumu apglabāšana
Atkritumu daudzuma uzskaite notiek tikai
lielāko pilsētu izgāztuvēs. Pašlaik Latvijā tiek apglabāti vidēji 2,4 milj. m3
jeb ~476 tūkst. t sadzīves atkritumu gadā.
Sadzīves atkritumu izgāztuves
Latvijā darbojas 558 izgāztuves, un pastāv
vismaz 160 izgāztuves, kuras vairs netiek izmantotas. Visu izgāztuvju kopējā
platība ir 853,5 ha. 77% izgāztuvju ir mazākas par 2 ha, 75% izgāztuvju saņem
mazāk nekā tūkstoti m3 atkritumu gadā. Turpretī izgāztuves, kurās
apglabā atkritumus no lielajām pilsētām, var sasniegt 16 ha (Ventspils pilsētas
izgāztuve) vai pat 35 ha (Rīgas pilsētas izgāztuve "Getliņi").
Sadzīves atkritumu izgāztuvju skaits Latvijā pēc platības
Avots: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, 1998.
Sadzīves atkritumu izraisītās problēmas vidē
No 28 lielākajām izgāztuvēm tikai 14
izgāztuvēs ir novērtēta to ietekme vidē. Lielas pazemes un virszemes ūdeņu
piesārņojuma, augsnes un ainavas degradācijas problēmas rada atkritumu
izbēršana neatļautās vietās: mežos, pļavās, upju palienēs un ūdenstilpēs,
karjeros, vietās ar augstu gruntsūdeņu līmeni.
Atkritumu šķirošana
Atkritumu šķirošana galvenokārt notiek izgāztuvēs. Pirms
savākšanas daļēja šķirošana tiek veikta Rīgā, Ventspilī un Jelgavā. Mazāk nekā
5% atkritumu tiek pārstrādāti.
Ventspilī 1997. gadā uzsāka dalītu papīra un stikla savākšanu. Tika savāktas 11 t papīra un 16,3 t stikla. Ņemot vērā lielos transportēšanas attālumus un nepieciešamību veikt atkārtotu atkritumu šķirošanu, 1999. gadā šie pasākumi ir pārtraukti.
Ventspilī 1997. gadā uzsāka dalītu papīra un stikla savākšanu. Tika savāktas 11 t papīra un 16,3 t stikla. Ņemot vērā lielos transportēšanas attālumus un nepieciešamību veikt atkārtotu atkritumu šķirošanu, 1999. gadā šie pasākumi ir pārtraukti.
Dabas resursu nodoklis par atkritumu apglabāšanu
Likums "Par
dabas resursu nodokli" nosaka, ka par 1 m3 atkritumu
apglabāšanu izgāztuvē ir jāmaksā nodoklis 0,25 Ls apmērā. Pašvaldībai, kuras
teritorijā atrodas izgāztuve, paliek 60% no iekasētās summas.
Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģijas ieviešana
Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģijas ieviešana
Latvijas Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
stratēģijā ir noteiktas šādas prioritātes:
o atkritumu ražošanas novēršana to rašanās vietā;
o atkritumu apjoma un bīstamības samazināšana;
o atkritumu atkārtota pārstrāde un izmantošana;
o atkārtotai pārstrādei un izmantošanai nederīgo atkritumu izmantošana
enerģijas ieguvei;
o droša atkritumu apglabāšana, neradot draudus videi, cilvēka veselībai
un dzīvībai.
1999. gadā darbību sāka Nacionālās programmas "500-" ieviešanas vienība ("500-" nozīmē vides aizsardzības prasībām neatbilstošo Latvijas izgāztuvju skaita samazināšanu). Stratēģijas īstenošanas periodā paredzēts izveidot sanitārajām un vides aizsardzības prasībām atbilstošus 10-12 sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonus.
Likumdošana
o LR likums "Par sadzīves atkritumiem" (1998.), kurš paredz
vairākus MK noteikumus atkritumu apsaimniekošanas jomā
o LR likums "Par dabas resursu nodokli" (1995.)
o MK noteikumi "Par likuma "Par dabas resursu nodokli"
normu piemērošanas kārtību" (1996.)
o Turpinās darbs pie likumdošanas sakārtošanas un ES direktīvas "Par
iepakojumu un izlietoto iepakojumu" ieviešanas, veicinot izlietotā
iepakojuma apsaimniekošanu un pārstrādi videi nekaitīgākā veidā.
Bīstamie
atkritumi
Bīstamie atkritumi
pašlaik ir lielākais no vides riskiem Latvijā. Lielais apjoms rada slodzi vidē
un piesārņo to ar bīstamām vielām.
Pašlaik Latvijā norit bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveide, kas nodrošinās ekoloģiski drošu bīstamo atkritumu uzglabāšanu un pārstrādi.
Pašlaik Latvijā norit bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveide, kas nodrošinās ekoloģiski drošu bīstamo atkritumu uzglabāšanu un pārstrādi.
Bīstamo atkritumu ražošana
Pēc Latvijas
neatkarības atjaunošanas, samazinoties rūpnieciskās ražošanas apjomiem, ir
samazinājušies arī bīstamo atkritumu ražošanas apjomi. 1998. gadā saražoto
atkritumu daudzums sasniedza tikai 43% no 1990. gada apjoma.
Lielāko bīstamo atkritumu daudzumu - 49% - sastāda metālapstrādes procesos radušies atkritumi. Liels īpatsvars ir arī atkritumu pārstrādes un notekūdeņu attīrīšanas procesos radītajiem atkritumiem - 40% no kopējā bīstamo atkritumu daudzuma.
Uzskaites problēmu dēļ patiesais bīstamo atkritumu daudzums varētu būt mazāks, it īpaši tas attiecināms uz notekūdeņu attīrīšanas dūņām un kokapstrādes atkritumiem.
Lielāko bīstamo atkritumu daudzumu - 49% - sastāda metālapstrādes procesos radušies atkritumi. Liels īpatsvars ir arī atkritumu pārstrādes un notekūdeņu attīrīšanas procesos radītajiem atkritumiem - 40% no kopējā bīstamo atkritumu daudzuma.
Uzskaites problēmu dēļ patiesais bīstamo atkritumu daudzums varētu būt mazāks, it īpaši tas attiecināms uz notekūdeņu attīrīšanas dūņām un kokapstrādes atkritumiem.
Bīstamo atkritumu
ražošana Latvijā 1990. - 1998. gadā
Avots: Latvijas Vides datu centrs, 1999.
Bīstamo atkritumu pārstrāde
Iespējas bīstamo
atkritumu pārstrādē ir ierobežotas. Tirgus veicinātas darbības notiek naftas
produktu atkritumu savākšanā un likvidēšanā, automašīnu akumulatoru savākšanā
un pārstrādē, dienasgaismas lampu pārstrādē. Vairāki uzņēmumi nodarbojas ar
īpašu atkritumu veidu (piemēram, medicīnisko vai rūpniecisko atkritumu)
savākšanu un sadedzināšanu.
Par videi kaitīgo preču un produktu atlikumu pārstrādi 1998. gadā 12 uzņēmumiem ir izmaksātas Latvijas Vides aizsardzības fonda subsīdijas 1,3 milj. Ls.
Par videi kaitīgo preču un produktu atlikumu pārstrādi 1998. gadā 12 uzņēmumiem ir izmaksātas Latvijas Vides aizsardzības fonda subsīdijas 1,3 milj. Ls.
Videi kaitīgu
preču un produktu atlikumu pārstrāde 1998. gadā
Atkritumu veids
|
Pārstrādes
apjoms
|
Stikla lauskas
|
18766,6*
|
Izmantotas
minerāleļļas
|
3091,2*
|
Plastmasas
iepakojums
|
587,4*
|
Nolietotas
riepas
|
18,7*
|
Metāla
iepakojums
|
10,4*
|
Metilēnbromīds
|
7,7*
|
Luminiscentās
spuldzes
|
611991**
|
Svina
akumulatori
|
283739**
|
* tonnas
** gabali
Avots: Latvijas Vides aizsardzības fonds, 1999.
Bezsaimnieka lauksaimniecības ķimikāliju savākšana
Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas
ieviešanas pirmajā posmā ir savāktas gandrīz 2000 t bezsaimnieku
lauksaimniecības ķimikālijas un izvietotas trīs pagaidu novietnēs Dobeles
rajona Auru pagastā (Gardenes bīstamo atkritumu novietne), Alūksnes rajona
Strautiņos (bijušais Krievijas armijas raķešu angārs) un Rēzeknes rajona Kņavas
purvā (speciāli celta ēka). Atlikušo ķimikāliju savākšanu ir plānots pabeigt
1999. gadā. Otrajā posmā jāuzstāda bīstamo atkritumu sadedzināšanas iekārta un
jāizveido bīstamo atkritumu galējās apglabāšanas poligons.
Likumdošana un starptautiskās saistības
o LR likums "Par dabas resursu nodokli" (1995.)
o MK noteikumi "Par likuma "Par dabas resursu nodokli"
normu piemērošanas kārtību" (1996.)
o LR likums "Par bīstamajiem atkritumiem" (1993., ar labojumiem
1996.)
o MK noteikumi "Kārtība, kādā noformējami dokumenti darbībām ar
bīstamajiem atkritumiem" (1996.)
o MK "Noteikumi par bīstamo atkritumu klasifikāciju un bīstamības
kritērijiem" (1997.)
o Bāzeles 1989. gada starptautiskā konvencija "Par bīstamo atkritumu
pārrobežu transporta kontroli un to galējo apstrādi" (1992.)
Likumprojekts
Iepakojuma likums
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) atkārtoti izmantojamais iepakojums - iepakojums, ko var izmantot atkārtoti savam sākotnējam uzdevumam.
2) iepakojums - no jebkura veida materiāliem izgatavots
produkts , ko lieto, lai saturētu , aizsargātu,
transportētu, tirgotu vai piegādātu jebkuras
preces vai produktus vai arī iepazīstinātu ar tiem - gan izejvielām, gan gatavām precēm -
visā produkta aprites ciklā no ražotāja līdz
iepakotājam un patērētājam.
Iepakojums tiek atdalīts no preces pirms tās patēriņa, tā laikā vai pēc tā.
3) iepakotājs - preču
ražotājs, pakalpojumu sniedzējs un tirgotājs, kurš iepako preci.
4) izlietotais iepakojums – iepakojums vai iepakojuma
materiāls, kas nav izmantojams savam
sākotnējam uzdevumam un ir klasificējams kā atkritumi.
5) izlietotā iepakojuma apsaimniekošana – izlietotā
iepakojuma savākšana, šķirošana, transportēšana, uzglabāšana, atkārtota izmantošana,
reģenerācija, tajā skaitā, pārstrāde un enerģijas iegūšana, apglabāšana un šo darbību organizēšana plānošana un organizēšana.
6) izlietotā iepakojuma pārstrāde - process, kura rezultātā no izlietotā
iepakojuma vai tā materiāliem iegūst to
pašu materiālu vai citus materiālus, izņemot enerģiju, kuru iegūst izlietotā
iepakojuma vai tā materiālu sadedzināšanas procesā.
7) reģenerācija - process, kura rezultātā no izlietotā iepakojuma vai tā
materiāliem iegūst otrreizējās
izejvielas vai enerģija.
2. pants. Šis likums attiecas uz :
1) iepakojumu un izlietoto iepakojumu, ko ražo un patērē Latvijas
Republikas teritorijā, neatkarīgi no tā izcelšanās, iepakošanas un
patērēšanas vietas vai arī tajā
izmantotajiem materiāliem;
2)
iepakojuma ražotājiem, iepakotājiem, importētājiem, tirgotājiem, valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī
iepakojuma apsaimniekošanas organizācijām (turpmāk – iepakojuma aprites
dalībnieki).
3.pants.
(1) Uz iepakojumu, izlietoto iepakojumu un iepakotajiem
produktiem attiecas arī citi normatīvie akti, kas reglamentē cilvēka drošības,
veselības un higiēnas prasības, prasības
produktu pārvadājumiem un atkritumu apsaimniekošanai.
(2) Ja iepakojuma sastāvā ir materiāli, kas izlietoto iepakojumu padara
bīstamu, vai iepakojums ir bijis saskarē ar bīstamām
ķīmiskajām vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem uz izlietoto iepakojumu
attiecas normatīvie akti, kas reglamentē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu.
4. pants. Šī likuma mērķis
ir samazināt izlietotā
iepakojuma nelabvēlīgo ietekmi uz vidi un veicināt brīvprātīgas vienošanās
principu ieviešanu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā,
tajā skaitā:
1) sekmēt iepakojuma atkārtotu izmantošanu;
2) veicināt iepakojuma materiālietilpības
samazināšanu, neizmainot iepakojumam paredzētās un veicamās funkcijas;
3) veicināt un nodrošināt izlietotā iepakojuma
reģenerāciju.
5. pants. Iepakojumu iedala:
1) primārais (tirdzniecības)
iepakojums - tirdzniecības vajadzībām
izmantojams iepakojums, kas nonāk pie iepakotāja vai patērētāja tirdzniecības
vietā un ir tiešā saskarē ar preci vai produktu;
2) sekundārais iepakojums - iepakojums, ko izmanto noteikta daudzuma
tirdzniecībai paredzētu produkcijas vienību kopīgai iepakošanai. Tas var nonākt
pie iepakotāja vai patērētāja neizsaiņots, vai arī to atdala no preces tirdzniecības vietās.
Sekundārā iepakojuma noņemšana neietekmē produkta raksturlielumus;
3) terciārais (transporta) iepakojums - iepakojums, ko izmanto, lai
pārvadātu tirdzniecībai un ražošanai paredzētu produkcijas vai sekundārā
iepakojuma vienības un izvairītos no produktu bojājumiem pārvadājuma
laikā. Transporta iepakojums nav
konteineri, ko izmanto sauszemes, ūdens un gaisa pārvadājumiem.
II nodaļa. Prasības iepakojumam
6.pants. Iepakojuma projektēšanai, ražošanai un izmantošanai ir šādas prasības:
1) minimāls iepakojuma tilpums un svars, lai
nodrošinātu pietiekamu drošības un higiēnas līmeni produktam un patērētājam;
2) iepakojumam jābūt projektētam, ražotam un
izmantojamam tādā veidā, lai veicinātu tā pārstrādi un samazinātu negatīvo
ietekmi uz cilvēku veselību un vidi, apsaimniekojot izlietoto iepakojumu;
3) minimāla materiālietilpība, kā arī iepakojuma
materiālos vai citos iepakojuma komponentos esošo bīstamo ķīmisko vielu un
ķīmisko produktu saturs, ņemot vērā to saturu emisijās gaisā vai ūdenī, pelnos
vai infiltrātā, iegūstot enerģiju vai apglabājot izlietoto iepakojumu.
7. pants. Smago metālu saturs
iepakojumā nedrīkst pārsniegt šī
likuma 1. pielikumā noteiktās normas, izņemot iepakojumu, kas pilnībā
izgatavots no svina.
8. pants. Atkārtotai izmantošanai paredzētam iepakojumam ir šādas prasības:
1) iepakojuma fizikālajām un citām īpašībām jābūt tādām, kas pieļauj tā
atkārtotu izmantošanu atbilstošā kvalitātē sākotnējam uzdevumam;
2) tam iespējams atjaunot sākotnējās funkcijas, ievērojot strādājošo
veselības aizsardzības un darba drošības prasības;
3)ja iepakojumu vairs nevar izmantot atkārtoti, tam jāatbilst
reģenerācijas prasībām.
9. pants. Reģenerācijai paredzētam iepakojumam ir šādas prasības:
1) ja izlietoto iepakojumu paredzēts pārstrādāt,
lai iegūtu otrreizējas izejvielas, tad daļai iepakojuma materiāla jābūt ar
tādām īpašībām, kas ļauj to izmantot otrreizējo izejvielu iegūšanai;
2) ja no
izlietotā iepakojuma paredzēts iegūt enerģiju, tad iepakojumam jābūt no
materiāla ar noteiktu siltumspēju, kas pieļauj racionālu enerģijas iegūšanu;
3) ja
izlietoto iepakojumu paredzēts reģenerēt, to kompostējot, tad
iepakojumam jābūt ar tādām īpašībām, kas ļauj veikt izlietotā iepakojuma dalītu
vākšanu un kompostēšanu, tajā skaitā,
spējai sadalīties bioloģiskās iedarbības rezultātā, galvenokārt par oglekļa
dioksīdu, biomasu un ūdeni.
10. pants(1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu,
atkārtotu izmantošanu un pārstrādi, iepakojumu klasificē pēc materiāliem, kas izmantoti tā ražošanai, un marķē.
(2) Iepakojuma klasifikāciju un marķēšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
11. pants.
Iepakojumam, ko ražo vai kurā iepako preces un produktus Latvijā, piemēro Latvijas Republikas
nacionālo standartu un Latvijas nacionālā standarta statusā adaptēto
starptautisko standartizācijas organizāciju standartu prasības.
III nodaļa. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošana
12. pants. Izlietotā iepakojuma daudzuma samazināšanai un iepakojuma apsaimniekošanai izmanto šādas metodes :
1) izlietotā iepakojuma rašanās samazināšana, tajā skaitā, samazinot
iepakojuma materiālietilpību un bīstamību, kā arī attīstot videi draudzīgus
produktus un tehnoloģijas, kuras ir saistītas ar iepakojuma ražošanu, sadali,
iepakošanu un tirdzniecību un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu;
2) iepakojumu atkārtota izmantošana;
3) izlietotā iepakojuma reģenerācija:
a) izlietotā iepakojuma pārstrāde, tajā skaitā
veicot organisko pārstrādi (bionoārdāmo izlietotā iepakojuma sastāvdaļu
novietošana aerobā (kompostēšana) vai anaerobā (biometanizācija) vidē
kontrolētos apstākļos, izmantojot mikroorganismus, stabilu) organisko
pārpalikumu vai metāna izdalīšanai, izņemot
apglabāšanu atkritumu izgāztuvē vai poligonā.
b) enerģijas ieguve;
4) izlietotā iepakojuma apglabāšana tādā veidā, kas neapdraud cilvēku
dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu īpašumu.
13. pants. (1) Iepakotāji un preču importētāji
ir atbildīgi par sava radītā izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu.
(2) Ministru kabinets
nosaka, procentuālo daudzumu, kādu no visa izlietotā iepakojuma izmanto
reģenerācijai, kā arī procentuālos
daudzumus, kādus izmanto reģenerācijai dažādiem iepakojuma veidiem un termiņus,
kādos šie daudzumi jāsasniedz.
14.pants. Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāns
satur nodaļu par
izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, reģenerācijas iespējām, tai
noteiktajiem mērķiem, pasākumiem izlietotā iepakojuma
samazināšanai, iepakojuma atkārtotas izmantošanas veicināšanai un izlietotā
iepakojuma apsaimniekošanai, kuru pirms plāna apstiprināšanas apspriež ar
iepakojuma aprites dalībniekiem un sabiedrību
15. pants. (1) Iepakotāji un preču importētāji,
lai izpildītu šī likuma 13. pantā noteiktās prasības, var izveidot vai
iesaistīties izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas organizācijā (turpmāk – organizācija), kura organizē viņu radītā
izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu.
16. pants. Organizācija ir kapitālsabiedrība vai sabiedriska organizācija, kuru veido iepakotāji un preču importētāji ar
mērķi nodrošināt izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu atbilstoši šā likuma un
citu normatīvo aktu prasībām.
17. pants. (1) Organizācija slēdz līgumu ar Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministriju, lai nodrošinātu šī likuma 13.
panta prasību izpildi. Līgumu slēdz uz termiņu, kas nav mazāks par
pieciem gadiem. Līgumam pievieno organizācijas
darbības programmu.
(2) Organizācija reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijā ziņojumu par darbības programmas izpildi, tai skaitā par
izlietotā iepakojuma savākšanas un pārstrādes apjomiem un veidiem.
(4) Organizācija organizē un
veic izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu un izlietotā iepakojuma dalītas
vākšanas popularizāciju sabiedrībai.
(5) Organizācija nodrošina informāciju sabiedrībai par:
1) iepakojuma dalītās savākšanas un resursu atgūšanas iespējām;
2) iepakojuma lietotāju lomu iepakojuma atkārtotā izmantošanā un izlietotā
iepakojuma reģenerācijā;
3) iepakojuma marķējumu nozīmi.
18. pants. Iepakotāji un preču importētāji, kuri nepiedalās organizācijā:
1) reģistrējas Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijas pilnvarotā
institūcijā;
2) paši organizē sava izlietotā iepakojuma savākšanu un reģenerāciju.;
3) reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotā institūcijā ziņojumu par
izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu atgūšanas apjomiem un veidiem.
19.pants. Iepakotāji un preču importētāji, kuru radītā izlietotā iepakojuma apjoms
gadā nepārsniedz Ministru
kabineta noteiktu daudzumu, var nepiedalīties iepakojuma apsaimniekošanā, bet
netiek atbrīvoti no pienākuma reģistrēties un sniegt ziņojumu par iepakojumu
atbilstoši šī likuma 18. pantam.
20. pants.
(1) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs izveido
iepakojuma apsaimniekošanas padomi.
(2) Ministru kabinets nosaka Iepakojuma apsaimniekošanas padomē
pārstāvētās institūcijas, iekļaujot tajā ieinteresēto ministriju un citu
institūciju, tajā skaitā, nevalstisko institūciju pārstāvjus
un apstiprina šīs padomes nolikumu.
(3) Iepakojuma apsaimniekošanas padome veicina šī likuma prasību
izpildi, ierosina grozījumus normatīvajos aktos par iepakojumu, kā arī īsteno
sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām, kas darbojas iepakojuma
apsaimniekošanas jomā.
21. pants.
Iepakotājs vai preču importētājs var noteikt depozīta maksu atkārtoti izmantojamiem iepakojumiem.
Depozīta maksu pircējs samaksā, pērkot preci vai produktu atkārtoti izmantojamā
iepakojumā, kā noteiktu summu, ko pārdevējs
atmaksā, saņemot atpakaļ šo
iepakojumu.
Tirgotājam, kurš tirgo preci vai produktu atkārtoti izmantojamā iepakojumā, par
kuru ir noteikta depozīta maksa, ir pienākums pieņemt no pircēja atpakaļ
attiecīgā veida iepakojumu, atmaksājot depozīta
maksu. Depozīta maksas piemērošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
IV nodaļa. Informācija par iepakojumu un izlietoto iepakojumu
22. pants.
(1) Iepakojuma ražotāji reizi gadā iesniedz Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotā institūcijā
ziņojumu par sava realizētā
iepakojuma apjomiem un veidiem.
(2) Pamatojoties uz iepakojuma apsaimniekošanas
organizācijas, iepakojuma ražotāju, iepakotāju un importētāju iesniegtajiem
ziņojumiem Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vai tās pilnvarota institūcija veido un uztur datu
bāzi par iepakojuma un izlietotā iepakojuma daudzumiem un veidiem.
(3) Iepakojuma
datu bāze ir sertificēta valsts nozīmes datu bāze. To veido atbilstoši Latvijas
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām valsts informācijas sistēmām.
(4) Ministru kabinets nosaka ziņojuma formu un
aizpildīšanas kārtību.
23. pants.
Latvijas vides aģentūra katru gadu izstrādā un publicē ziņojumu par iepakojuma un
izlietotā iepakojuma daudzumiem un to apsaimniekošanu valstī.
V. Kontrole
24. pants. Iepakojuma ražotāju, iepakotāju, preču importētāju un iepakojuma
apsaimniekošanas organizācijas darbību atbilstoši šī likuma noteiktajām prasībām kontrolē Vides valsts
inspekcija un reģionālās vides pārvaldes.
Pārējas noteikumi
Likums stājas spēkā 2002. gada
1. jūlijā.
1.pielikums
likumam “Iepakojuma likums”
Smago metālu koncentrācijas līmenis
iepakojumā
Kopējais svina, kadmija, dzīvsudraba un hroma
(VI) koncentrācijas līmenis iepakojumā vai tā komponentos nedrīkst pārsniegt
sekojošus daudzumus:
- no 2003. gada 30. jūnija - 600 daļu skaits uz 1 miljonu (ppm no svara);
- no 2004. gada 30. jūnija - 250 daļu
skaits uz 1 miljonu (ppm no svara);
- no 2005. gada 30. jūnija - 100 daļu
skaits uz 1 miljonu (ppm no svara).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru