Atmiņa ir psihisks izziņas process, kurā
cilvēks iegaumē, reproducē un aizmirst domas, jūtas, tēlus, kustības, un
zināmos apstākĻos spēj atsaukt apziņā no jauna pat tad, kad priekšmeti un
parādības uz sajūtu orgāniem vairs nedarbojas.
Atmiņai ir Ļoti liela nozīme cilvēka dzīvē, jo
pateicoties tai tiek uzkrātas zināšanas, kuras, savukārt, tiek izmantotas
atbilstoši vajadzībām. Bez atmiņas cilvēks nepārtraukti atrastos jaundzimuša
bērna stāvoklī. Tas nespētu pat iemācīties staigāt, jo momentā aizmirstu kustības.
Atmiņa saista cilvēka pagātni, tagadni un nākotni.
Nemaz tik sen atpakaĻ, kad daudzi cilvēki neprata ne
lasīt, ne rakstīt, laba atmiņa - precīza atcerēšanās - bija vienīgais pieredzes
un zināšanu uzglabāšanas veids. Mūsdienās, pateicoties izglītībai un tehnisko
iespēju straujajai attīstībai, cilvēks saņem aizvien vairāk informāciju. Laika
gaitā izveidojušies daœādi tās uzglabāšanas veidi., sākot no rokasgrāmatām,
enciklopēdijām, vārdnīcām līdz kompjuterizētām datu bankām un programmām.
Būtiski kĻūst prast lietot un attiecīgi izmantot daœādos informācijas ieguves
avotus.
Atmiņu pētī vairākas zinātnes: psiholoģija,
fizioloģija, bioķīmija u.c.
Senās Grieķijas mitoloģijā atmiņas dieviete
Mnemozine tika uzskatīta par visu mūzu - mākslas un zinātnes dievu - aizgādnie›u
māti. Tā laika Grieķijā radusies mnemonika - iegaumēšanas māksla, kuru
izgudrojis grieķu dzejnieks Simonids (V gs.p.m.ē.).
Liela loma iegaumēšanas procesā ir domāšanai, kas
dod iespēju salīdzināt jaunās zināšanas ar iepriekšējām, dibināt jēdzieniskus
sakarus. Neattīstot atmiņu un nepārzinot tās likumības, cilvēks nenovēršami
iegūst vienīgi nenoturīgas zināšanas, neizkoptu domāšanu un lielu laika
patēriņu jaunu zināšanu apguvē. Tātad atmiņu var attīstīt. Cilvēkus ar labi
attīstītu atmiņu mēdz saukt par cilvēkiem ar “vieglu galvu.”
FIZIOLOĢISKIE PAMATI.
Līdz mūsu gadsimta 20. gadiem pastāvēja uzskats, ka
iegaumēšana izmaina CNS (centrālās nervu sistēmas) šūnu izmērus un formu.
Vēlāk, atklājot biostrāvas, uzskatīja, ka informācija tiek fiksēta elektronisko
ķēœu veidā. Drīz vien šo “elektroniskās atmiņas” hipotēzi arvien vairāk sāka
apšaubīt, attīstoties smadzeņu ķirurģijai, - operācijas nesarāva elektroniskās
ķēdes kā to varētu gaidīt, balstoties uz šo hipotēzi.
40. gados tika atklātas DNS (daroksiribonukleīnskābe)
- liela loma iedzimtības mehānismā), un RNS (ribonukleīnskābe) - svarīga loma
dzīvē iegūtajā individuālajā atmiņā.
Cilvēkam dzīves laikā RNS nav noteikts un pastāvīgs daudzums. To nosaka
cilvēka vecums. Jaundzimušam bērnam RNS daudzums ir niecīgs, visvairāk tā ir no
3 līdz 40 gadiem, bet vēlāk sāk samazināties, līdz sasniedz jaundzimušā RNS
daudzumu. S. Korskovs izpētījis, ka cilvēkam atmiņa uzlabojas līdz 20-25
gadiem, nemainīgi saglabājas līdz 40-45 gadiem, bet pēc tam pasliktinās. Sākumā
aizmirstas aktuālākās lietas, kā - norunas, iesāktais darbs, kas uz brīdi bijis
pārtraukts, teiktais... Tad aizmirstas darba iemaņas, svešvalodas, paradumi,
jūtas. Pašus pēdējos aizmiršana skar bērnības iespaidus. Ar to, šķiet,
izskaidrojama vecu cilvēku aprīnojamā atmiņa par bēnību, turpretī nespēja
atcerēties tikko notikušas lietas.
Cilvēkam atmiņas pamatā ir arī nosacījuma refleksi
(tiem ir vairākas īpatnības, ko nosaka CNS augstākā attīstība) - pagaidsakari.
Tie veido nosacījuma refleksu sistēmas. Tos veido ne vien pirmās
signālsistēmas, bet arī otrās signālsistēmas kairinātāji - runa, vārdos
izteiktā doma. Tie nodrošina tādu zināšanu apgūšanu, kas nesaistās ar dzīves
tiešo pieredzi.
Atmiņa nav iedomājama bez kāda priekšnoteikuma -
iegaumēšanas (saglābašanas atmiņā), t.i. noturīgu pagaidu sakaru izveidošanas,
kurus iespējams aktualizēt (atjaunot). Priekšmeti netiek iegaumēti atsevišķi pa
vienam, bet gan saistībā viens ar otru. Tas nozīmē, ka vienas parādības vai
objekta atveidošana atmodina atmiņā citus. Agrāk izveidojušos pagaidu sakaru
aktualizēšanās ir atmiņas fizioloģiskais pamats.
Pagaidu sakaru psiholoģisko atspoguĻojumu sauc par
asociācijām. Pēc I. Pavlova vārdiem, asociācija nav nekas cits kā nervu
pagaidu sakars, kas rodas divu vai vairāku kairinātāju vienlaicīgas vai secīgas
iedarbības rezultātā.
Asociācijas izšķir:
Vienkāršās saskares
viena vai
vairāku priekšmetu vai parādību uztveršana izraisa atmiņā citus priekšmetus vai parādības, kam ir kāds sakars ar iepriekšējo laikā vai telpā.
līdzības
rodas,
priekšmetā vai parādībā saskatot agrāk uztverta priekšmeta vai parādības pazīmes. Uztvertais priekšmets vai parādība liek atcerēties ko līdzīgu.
kontrasta
asociējas
pretējais; krasi atšķirīgais.
Sareœìītās: Asociācijas,
ko rada attiecības, t.i. cēloniskie sakari - sakari starp cēloni un darbību, ko izraisījis
cēlonis.
Vienus un tos pašus priekšmetus var iegaumēt un
atveidot ar daœādiem, asociācijas veidiem, to izmantošanu apgūst dzīves
pieredzes un mācību procesā.
ATMIŅAS VEIDI.
Psiholoģijā atmiņu iedala trijās klasifikācijās, kur
par pamatu tiek ņemtas darbības īpatnības, kurās tā realizējas.
1. Informācijas saglabāšanas ilgums:
īslaicīgā,
ilgstošā,
operatīvā atmiņa.
2. Cilvēka fiziskā un psihiskā aktivitāte:
tēlainā,
vārdiski-loģiskā,
kustību,
emocionālā atmiņa.
3. Mērķtiecīgums iegaumēšanā:
tīšā,
netīšā,
1. Informācijas saglabāšanas ilgums.
Atmiņas blokmodelis. Šo blokteoriju izvirzījuši
psihologi R. Atkinsons un R. R. Klacki.
Sensorais reģistrs: dzirde, redze,
tauste ...
Informācijas tiešā uztveršana, daĻa informācijas
tiek novadīta īslaicīgajā atmiņā.
ß
Īslaicīgā atmiņa.
Informācija uzglabājas no 1 līdz 20 minūtēm. Šajā
laikā daĻa pāriet ilgstošajā atmiņā, bet daĻa tiek “izdzēsta.” Galvenais
nosacījums informācijas pāriešanai ilgstošajā atmiņā ir informācijas
pielietošana (atkārtošana, pierakstīšana ...)
ß
Ilgstošā atmiņa.
Informācija var glabāties daœādu laiku, arī visu mūœu.
Visa informācija tiek šķirota un nevajadzīgais dzēsts, ja tas netiek
pielietots, vajadzīgā - sistematizēta, papildināta.
ß
Operatīvā atmiņa.
No īslaicīgās un ilgstošās atmiņas atlasa vajadzīgo
informāciju. Pateicoties tai iespējams operatīvi izmantot visu to, kas ir
atmiņā.
ß
Darbība.
2. Cilvēka fiziskā un psihiskā aktivitāte.
Dzirdes, redzes, oœas, taustes, garðas atmiòas kopā
sauc par tēlaino atmiņu. Šim atmiņas veidam ir trīs līmeņi:
Pēctēli (negatīvie un
pozitīvie)
Īslaicīgās tēlainās atmiņas elementārā
forma, uz kuras pamata veidojas ilgstošā tēlainā atmiņa eidetiskās atmiņas (¯) veidā.
- negatīvais pēctēls.
Piem., ja ilgi skatās uz priekšmetu, un tad to
novāc. Tajā vietā pētītājam redzams tas pats priekšmets negatīvā krāsā. Tēls
saglabājas aptuveni 10-60 sek.
- pozitīvais pēctēls.
Piem., tumsā uzzibsnot gaismai un apgaismojot
priekšmetu, cilvēks turpina redzēt dabisku priekšmeta tēlu.
Eidetiskā atmiņa (no gr. v. eidos
- tēls; priekšstats).
Sareœìītāks tēlainās atmiņas līmenis.
Piem., cilvēks 3-4 min. skatās uz kādu attēlu, tad
to noņem. Tiek uzdoti jautājumi, kas palicis atmiņā. Cilvēks ar spilgti
izteiktu redzes atmiņu var labi saglabāt eidetiskos tēlus, bez pulēm tos
reducēt apziņā vēl ilgu laiku.
Daudz
pētījumus par šo atmiņas veidu veicis krievu psihologs A.R. Lurijs.
Atmiņas priekšstati.
Daudz sareœìītāks tēlainās atmiņas
līmenis. Veidojas uz pēctēlu un eidetiskās atmiņas tēlu bāzes. Atkarībā cik
attīstīti ir šie atmiņas līmeņi, veidojas arī atmiņas priekšstati.
Atmiņas priekšstatu pārāko bagātību pār
visiem citiem tēliem nosaka šādi faktori:
- Maņu orgānu sniegtā informācija.
(iedomājoties augli, skaidri “saskatām”
tā fotmu, “jūtam” tā smarœu, garðu).
- Ar domāšans palīdzību atmiņas
priekšstati tiek intelektuāli pārstrādāti.
(piem., priekšstats par māju netiek
saistīts ar konkrētu mājas tēlu, bet gan vispārinātu mājas tēlu.)
- Atmiņas priekšstati nav tēlu
“sastinguši” attēli.
Tie nepārtraukti tiek pārstrādāti,
papildināti, vispārināti - svarīga loma izziņas darbībā.
Vārdiski-loģiskā atmiņa ir tikai
cilvēkam piemītošs specifisks atmiņas veids. Cieši saistīts ar domāšanas
procesu. Ar vārdiem ne tikai apzīmē priekšmetus, bet arī iegaumē informāciju.
Tomēr šimatmiņas veidam nav raksturīga precīza vārdu iegaumēšana vai dzirdētā
saglabāšana. Informācija tiek pārstrādāta, izdalot svarīgāko (izteikto domu, saturu).
Protams, informāciju iespējams iegaumēt burtiski, bet tad tas prasa zināmu
prāta piepūli.
Emocionālā atmiņa Ļauj iegaumēt,
saglabāt un reproducēt pārdzīvotās izjūtas. Šis atmiņas līmenis mēdz būt daœāds
- vieniem cilvēkiem tas ir veirāk izteikts, citiem mazāk. DaĻēji nosaka un
regulē cilvēka uzvedību.
Motoriskā atmiņa (kustību
atmiņa) dod iespēju cilvēkam iegaumēt, saglabāt un reproducēt kustības un
darbības. Nodrošina gan vienkāršu kustību, gan sareœģītu kustību operāciju
apgūšanu. Visvairāk attīstīta tiem, kam darbs un dzīvesveids daudz saistīts ar
kustībām. Šis atmiņas veids var tikt attīstīts visu mūœu.
3. Mērķtiecīgums iegaumēšanā.
Iegaumēšanu darbības procesā, iepriekš
neizvirzot prasības speciāli kaut ko iegaumēt, sauc par netīšo atmiņu.
Liela nozīme cilvēka dzīvē, jo bez piepūles veidojas pēc
apjoma galvenā un nozīmīguma lielākā dzīves pieredzes daĻa (A.Petrovska
atziņa). Parasti atmiņā paliek lietas, kas saistās ar personas interesēm,
vajadzībām, spilgtākais, interesantākais. Produktīvāka par tīšo atmiņu, lai gan
tīšā atmiņa savā jomā arī ir produktīva.
Mērķtiecīgu noteiktas informācijas
iegaumēšanu sauc par tīšo atmiņu. Nepieciešama gribas piepūle un
iegaumēšanas paņēmienu izmantošana. Šo atmiņas veidu mēdz saukt par mnemisku
darbību, bet paņēmienus - par mnemiskām darbībām. Tā tiek apzināti vadīta un
izkopta lielākoties mācību procesā.
ATMIŅAS PROCESI.
Izšķir daœādus atmiņas procesus:
Iegaumēšana Atpazīšana
Aizmiršana Reproducēšana
Saglabāšana Atcerēšanās
Katrs norit pēc savām likumībām, tomēr
cieši saistīti un atkarīgi viens no otra.
Iegaumēšana ir atmiņas
pamatprocess, uz kuras balstoties noris pieredzes uzkrāšana, jaunas
informācijas saistīšana ar iepriekšējo. Iegaumēšana var būt loģiska un mehāniska.
Loģiskajā iegaumēšanā svarīga ir jaunās informācijas izpratne. Tas spilgti
parādās profesionālajā darbā un mācību procesā. Ja nav kārtīgi apgūta
iepriekšējā viela un tas neĻauj sekmīgi papildināt zināšanas, tad loģiskā
iegaumēšna pāriet mehāniskajā.
Daœi faktori, kas veicina âtrāku
iegaumēšanu:
-
personiskās intereses,
-
pozitīva attieksme pret iegaumējamo materiālu,
-
asociācijas,
-
(daĻēji) iegaumētāja gribasspēks,
-
pozitīvs paša emocionālais stāvoklis,
-
iegaumējamā materiāla sistematizēšana,
-
informācijas daudzuma sadalīšana pa posmiem.
Apgrūtināta iegaumēšana rodas vienmuĻīgi
atkārtojot iegaumējamo materiālu, darot to bez pārtraukumiem.
Aizmirðana ir pretējs
process saglabāšanai. Tā ir nespēja kaut ko atcerēties vai arī nepareiza
atcerēšanās - to, kas tiek iegaumēts, tiek nomainīta ar kaut ko tam līdzīgu.
Parasti aizmirstas tas, kam nav svarīga
nozīme cilvēka dzīvē, neatbilst vajadzībām, netiek atgādināts. Dzēstā
informācija kaut kādu kairinātāju ietekmē var atjaunoties, pat pēc ilgāka
laika.
Pirmais aizmiršanas procesu sāka pētīt
H.Ebinhauzs. Viņš izstrādājis aizmiršanas līkni, kas uzrāda, ka aizmiršanas
procesas nav taisnvirziena (jo vairāk paiet laiks, jo vairāk aizmirsts).
Aizmiršanas gaita nav vienmērīga: sākumā
tā ir ātrāka, bet turpmāk temps samazinās. Visvairāk jaunās informācijas
aizmirstas pirmajā dienā, tāpēc mācību procesā svarīgi ir jauno vielu atkārtot
tieši šajā laikā.
Liela nozīme ir informācijas apjomam un
saturam. Liels apjoms vai neinteresanta tēma var izraisīt negatīvu attieksmi,
kas veicina tās ātru aizmiršanu un neiegaumēšanu.
Aizmirðanas pagaidu formas:
-
Neiegaumēšanu, ko izraisa spēcīga emocionālā uzbudinājuma gaidas nākotnē, sauc
par proaktīvo bremzēšanu.
-
Informācijas neiegaumēšanu, kuru izraisījis spēcīgs emocionāls uzbudinājums
pagātnē, sauc par reaktīvo bremzēšanu.
-
Cilvēka nespēju iegaumēt informāciju pārguruma rezultātā, sauc par pārmēra
bremzēšanu.
Reproducēšana ir process, kad
darbojas operatīvā atmiņa (atlasa vajadzīgo informāciju no īslaicīgās un
ilgstošās atmiņas, kam seko darbība). Tā ir apgūto zināšanu, domāto domu,
pārdzīvoto jūtu aktualizēšana un izteikšana. Reproducēšanā ietilpst atpazīšana,
atcerēšanās un īstenā reproducēšana.
Ja lietas tiek atsauktas atmiņā tikai
pēc daœām to pazīmēm, bez jebkādas piepūles, tad tā ir atpazīšana.
Bet, ja jaunā informācija ar iepriekšējo nesaskan pietiekoši vai arī nav
saglabājusies pilnībā, radot grūtības atpazīšanā , tad tā kĻūst par atcerēšanos
(¯).
Šis atmiņas process sāk veidoties pirmā
dzīves pusgada beigās.
Atpazīšana var būt arī maldīga. Atmiņu
iespējams arī īslaicīgi zaudēt galvas smadzeņu traumu vai slimību gadījumos
(agnozija, amnēzija), bet daœreiz arī normālos smadzeņu darbības apstākĻos.
Augstāks līmenis par atpazīšanu ir atcerēšanās.
Izpauœas gadîjumos, ja iegaumētā informācija nav noturīga un cilvēkam
jāpiepūlas to atsaukt atmiņā. Aktīvs domu process.
Atcerēšanās notiek daœādā secībā. Sākumā
atcerās to, kas izraisījis interesi, saskanējis ar dzīves pieredzi vai arī
emocionāli spēcīgi iedarbojies. Cenšoties kaut ko atcerēties, visveiksmīgāk to
var izdarīt tādā pašā secībā kā doto informāciju iegaumējot.
Atcerēšanās var būt apgrūtināta, ja ir
liels nogurums, bailes, stress, negatīva attieksme pret iegaumēto materiālu.
Ja zināšanas apgūtas pilnīgi, un to
atsaukšana atmiņā nesagādā nekādu piepūli, tad tā ir īstenā reproducēšana.
ATMIŅAS INDIVIDUĀLĀS ĪPATNĪBAS.
Atmiņa visiem cilvēkiem nav vienāda.
Atmiņas kvalitāti raksturo iegaumēšanas ātrums, saglabāšanas ilgums un apjoms,
reproducēšanas vieglums. Katrs cilvēks pieder pie kāda atmiņas tipa (I. Pavlova
pētījums): “domātājs” vai “mākslinieciskais”. Domātāju tipam dominē
vārdiski-loģiskā atmiņa, bet mākslinieciskajam - tēlainā atmiņa. Māksliniecisko
tipu var iedalīt sīkāk: redzes, dzirdes, kustību vai kombinētais
atmiņas tips. Atmiņas tipi atkarīgi gan no iedzimtām īpatnībām, gan no
dzīvesveida un ārējiem apstākĻiem, kas iedarbojas uz cilvēku. Atmiņas daœādie
procesi dzīves laikā (jo sevišķi bērnībā) ir mainīgi. Tie pilnveidojas, mainās
daœādu apstākĻu iespaidā, kā, piemēram, audzināšanas un mācību procesa laikā.
PERSONĪGIE NOVĒROJUMI.
Iepazītoties ar atmiņu no psiholoģijas
viedokĻa un sprieœot pēc savas personīgās pieredzes, varu atzīt, ka atmiņa ir
Ļoti svarīgs psihiskais process. Ar tās palīdzību iespējams uzkrāt
nepieciešamās zināšanas, tās papildināt, pilnveidot un arī kaut ko aizmirst.
Šķiet, ka cilvēkam vislielākās problēmas sagādā atcerēšanās un aizmiršana. Šie
atmiņas procesi, pēc manām domām, vismazāk pakĻaujami prāta kontrolei un
gribai. Ja atcerēšanos veicina daœādas asociācijas, uzskates līdzekĻi, tad tīši
kaut ko aizmirst nav iespējams, it sevišķi, ja tas ir kas nepatīkams vai vēl
Ļaunāk - saistās ar personisko negatīvo pieredzi.
Tuvāk iepazīstoties ar visiem atmiņas
procesiem un attiecinot tos uz sevi, secināju, ka visi šie procesi ir cieši
saistīti. Katrs cilvēks ir visu šo procesu un tipu kokteilis - katrs savādākās
attiecībās. Domāju, ka liela nozīme tajā, kāds ir atmiņas tips, ir iedzimtībai.
Pēc I. Pavlova iedalījuma, sevi varētu
pieskaitīt “mākslinieciskajam” tipam, kuram dominējošā ir tēlainā atmiņa. Pēc
sīkāka iedalījuma es varētu piederēt kombinētajam atmiņas tipam. Man vadošās ir
redzes, dzirdes, oœas atmiņas. Dzirdes atmiņa izpauœas muzikālajā dzirdē,
redzes - pietiekoši labās atveidošanas spējās. Kā dominējošā no šīm trijām
varētu būt oœas atmiņa.
Jebkurš no atmiņas veidiem manī izraisa
spilgtas asociācijas, uz kuru pamata iespējams atcerēties jau sīkākas detaĻas.
Mana atmiņa nav uzskatāma par loti
attīstītu, tomēr zinot daœas iegaumēšanas likumības varu to kontrolēt. Sevišķi
pamatskolā loģiskā iegaumēšana pārgāja mehāniskajā, tādejādi apgrūtinot mācību
procesu un jaunās vielas apguvi. Tomēr laika gaitā apguvu daœādus veidus kā to
novērst.
Bērnībā mani nedaudz biedēja negatīvie
pēctēli. Tie parādījās tad, kad, ejot gulēt, tika nodzēsta gaisma. Parasti tie
bija nenotaiktas formas - kāds istabas fragments vai forma (ēnas laukums, vai
kāda gaišāka vieta, arī kāds priekšmets.) Arī aizverot acis, tie palika “acu
priekšā”. Sareœģītākais tēlainās atmiņas līmenis man Ļauj atcerēties idejas
kādam radošam darbam no fotogrāfijām, mākslas darbiem, priekšmetiem. Bieœi
izmantoju operatīvo atmiņu, kad ieraugot kaut ko interesantu, paturu to prātā
(arī ilgstošu laiku), lai vēlāk to pārdomātu, apstrādātu un realizētu.
Par diezgan izteiktu atmiņas tipu sev
varētu minēt arī emocionālo atmiņu. Tā ir cieši saistīta ar tēlaino, jo caur
sajūtām rodas emocijas. Piemēram, klausoties mūziku, ko esmu klausījusies
iepriekš, un kura saistās ar kādu notikumu, bieœi jūtos tāpat, kā kādreiz, it
sevišķi, ja tās ir pozitīvas emocijas.
Atcerēties vienas un tās pašas lietas
var daœādi - ar vārdiski-loģisko atmiņu, ar tēlainou n emocionālo ...
oti liela nozīme veiksmīgai
iegaumēšanai ir manai emocionālajai attieksmei pret iegaumējamo materiālu. Tā
nedrīkst būt negatīva vai arī neatbilst manām interesēm. Svarīgi ir arī izprast
jēgu - vai man tas kaut kādā ziņā būs noderīgs, nevis tikai tukši fakti (piem.,
sareœģītās formulas un uzdevumi matemātikā). No aizmiršanas pagaidu formām
visspēcīgāk uz mani iedarbojas pārmēra bremzēšana. Vienīgais līdzeklis pret to
ir atpūta. No proaktīvās bremzēšanas izvairos nedomājot par to kas būs (piem.,
īsi pirms eksāmeniem un citiem pārbaudes darbiem nemēdzu atkārtot izņemto
vielu) vai neiesaistoties pasākumos, kur visu uzmanība vērsta uz mani (kāda
publiska uzstāšanās u.c. tml. lietas).
Mainoties atmiņas attīstības līmenim
kopumā ietekmējas arī pārējā personība. Domāju, ka pēc atmiņas (vairāk vai
mazāk zinot tās attīstības pakāpi) zināmā mērā var spriest par cilvēku vispār.
IZMANTOTĀ LITERATRA:
Dz. Meikšāne “Atmiņa un tās izkopšana”, Rīga, 1973.g.
PSICHOLOĢIJA A. Smirnova redakcijā, Rīga, 1958. g., 187.-217. lpp.
A. Lurijs “Maza grāmata par lielu atmiņu”, Rīga, 1989.g.
Populārā medicīnas enciklopēdija, Rīga, 1984. g., 74.-75. lpp.
Latvijas Padomju enciklopēdija, 1.
sējums, Rīga, 1981. g., 441. lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru