LATVIJAS UNIVERSITĀTE
PEDAGOĢIJAS UN PSIHOLOĢIJAS
FAKULTĀTE
BAKALAURA STUDIJU PSIHOLOĢIJĀ KLĪNISKĀS PRAKSES ATSKAITE.
Prakses vadītājs : Sarmīte Voitkāne
2000.
Saturs.
Ievads......................................................................................... 3
Praktiskā
daļa – ievāktā informācija un tās interpretācija.
T....................................................................................... 5
E........................................................................................ 13
A....................................................................................... 21
C...................................................................................... 31
S....................................................................................... 42
I......................................................................................... 49
Nobeigums................................................................................ 57
Pielikums.
Ievads.
Prakses darba
mērķis:
Kā
prakses darba mērķi es izvirzīju sev apgūt prasmi strādāt cilvēku psiholoģiskās
izpētes laukā un iemācīties pielietot praksē iegūtās teorētiskās un praktiskās
iemaņas.
Prakses
uzdevumi:
1. Rakstīt prakses
dienasgrāmatu
·
veikt katras prakses dienas aprakstu, fiksējot tikšanos ar ārstiem,
slimnīcas personālu, klientu, sniedzot īsu ieskatu par šīm tikšanās reizēm
·
katras dienas aprakstu beigt ar īsu darba dienas analīzi, uzsverot tās
dienas veiksmes un grūtības, norādot aspektus, par kuriem esmu pārliecināts un
drošs savā darbā un par kuriem es vēlētos konsultēties ar savu prakses vadītāju
·
katru nedēļu prakses laika iespaidi kas fiksēti dienasgrāmatā ir jāpārrunā
ar prakses vadītāju
2. Veikt psiholoģiskās izpētes
darbu ar sešiem klientiem
·
Izvēlēties sešus klientus, balstoties uz ārsta, vai pašu klientu
interesējošajiem jautājumiem problēmām vai vēlmēm
·
Pārunāt ar klientu konfidencialitātes jautājumus
·
Veikt klienta dzīves datu ievākšanu
·
Balstoties uz saņemto problēmas pieteikumu un klienta dzīves vēstures
izvērtējumu izvirzīt izpētes hipotēzi vai mērķus
·
Atbilstoši darba hopotēzei un klienta vecumam izvēlēties izvēlēties
darba metodes
·
Ievākt psiholoģiskās izpētes datus
·
Veikt pacienta aptauju izmantojot “Pacienta uzskatu aptauju”
·
Sniegt informāciju pacientam vai ārstam par psiholoģiskās izpētes
rezultātiem, ja nepieciešams klientam, veikt psiholoģiskai konsultācijai
līdzīgu sarunu ar klientu, sniedzot viņam atbalstu vai palīdzību.
Prakses
norise:
Par savas klīniskās prakses
veikšanas vietu es izvēlējos Paula Stradiņa Klīniskās Slimnīcas 19. (neiroloģisko) nodaļu. Nodaļas vadītāja
Zaiga Kalniņa.
Kontakts ar slimnīcas
personālu veidojās normāli. Neskatoties uz personāla lielo noslogojumu viņi
bija ļoti atsaucīgi un savu iespeju robežās palīdzēja risināt darba gaitā
radušās neskaidrības.
Kontakts ar klientiem
veidojās veiksmīgi, ko daļēji varētu skaidrot ar to, ka slimnīcā viņi nevar
sevi nodarbināt ne fiziski, ne intelektuāli un tādēļ jebkuras izmaiņas
tradicionālajā dienas ritumā tiek uztvertas ar prieku un entuziasmu.
Prakses laikā veicu izpēti 6
klientiem (vārdi šifrēti; vīriešiem – līdzskanis, sievietēm patskanis) :
A (71 g.v.)
E (41.g.v.)
I (50g.v.)
C (55g.v.)
S (22 g.v.)
T (43g.v.).
T
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 43 g.
Dzimums – vīrietis.
Izglītība – vidējā speciālā.
Dzīvesvieta – mazpilsēta
Ģimenes sastāvs – pracējies, divi dēli (7 un 9g.v.)
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
3. grupas invalīds, saslimšanas no 1997.g.
Diagnoze :
Atlieku parādības pēc atkārtotām kraviospinālām
traumām.
Anamnēze :
Kraviospinālas traumas (divas)
Objektīvais stāvoklis : apmierinošs. Apziņa skaidra,
miesas uzbūve astēniska, sirdsdarbība sinhrona.
Neiroloģija:
Acs ābolu kustības brīvas, zīlītes simetriskas, uz
gaismu reaģē simetriski, mīmikas muskulatūra simetriska, refleksi dzīvi.
Slēdziens:
atlieku parādības pēc atkārtotām kraviospinālām
traumām vestibulārajā aparātā ar ikdienas eifoloģiju.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Pacients
tiek raksturots kā atsaucīgs, komunikabls. Uzsver savas saslimšanas, mēģina
pierādīt savas slimības nozīmīgumu. Slimnīcā jūtas ļoti labi, ir apmierināts ar
šo stāvokli, nevēlas doties mājās. Rodas iespaids, ka viņa galvenais mērķis ir
pierādīt savas saslimšanas nozīmīgumu.
Kontakts ar
klientu.
Klients ir ļoti atsaucīgs,
izrāda interesi par notiekošo. Testus pilda labprāt, interesē iegūtie
rezultāti. Izrāda lielu interesi par šo testu nozīmi, ko ar tiem var noteikt.
Klienta svarīgāko dzīves faktu
izvērtējums.
Svarīgākie dzīves notikumi.
|
Iespējamā atstātā ietekme.
|
Dzimis
Sibīrijā, vecāki bija izsūtīti, dzīvoja ļoti trūcīgos apstākļos.
|
|
3.
gadu vecumā atbrauc uz Latviju.
|
Stress, ilgstoša pārvietošanās
bez noteiktas dzīvesvietas.
|
Pabeidzis
celtniecības tehnikumu
|
|
Kad
T ir 20.g. - nomirst tēvs
|
Emocināli smags brīdis dzīvē,
jāuzsāk pilnīgi patstāvīga dzīve.
|
24.g.
vecumā apprecās.
|
|
Divi
dēli viens 8g. vecs, otrs 6g. vecs.
|
Hipotēze.
Pamatojoties
uz ārsta stāstījumu tiks pētīta klienta personība, papildus pētot arī kognitīvo
sfēru.
Metodes.
Personības sfēras izpētei
izmantoju “Pacienta uzskatu aptauju”, Kettela testu, nepabeigto teikumu testu
un Dembo testu.
Atmiņas izpētei izmantoju 15
vārdu testu un asoiāciju ar paša veidotu atbalsta vārdu testu.
Domāšanas izpētei izmantoju
sinonīmus, skaitļu virknes, un analoģijas.
Testu
rezultāti un to interpretācija.
Kognitīvā
sfēra.
Atmiņas izpēte.
15 vārdu tests.
Vārds/ atk. reize
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Politika
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kapitulācija
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Mīlestība
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Pārveidojums
|
1
|
1
|
1
|
|
Ironija
|
||||
Dedukcija
|
1
|
|||
Tehnoloģija
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Izmisums
|
1
|
1
|
1
|
|
Ilūzija
|
1
|
1
|
1
|
|
Varbūtība
|
||||
Satraukums
|
||||
Domāšana
|
||||
Leģenda
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Monopols
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Noskaņojums
|
1
|
|||
CITI
|
||||
Kopā %
|
33
|
60
|
73
|
67
|
Mācāmība aug līdz trešajai
atkātošanas reizei. Pirmajā reizē tiek reproducēti 6 vārdi, kas ir vidējs
rezultāts. Augstākais reproducēto vārdu skaits ir 11 un no tā varētu secināt,
ka T ir vidējs īslaicīgās mehāniskās verbālās atmiņas apjoms.
Secinājumi
·
T
ir vidējs īslaicīgās mehāniskās atmiņas
apjoms.
Asociatīvā atmiņa ar paša veidotu balsta vārdu.
|
||||||||
Nr.
|
Dotais
vārds
|
Izvēlētais
vārds
|
Reproducētais
v.
|
Precizitāte
|
||||
1
|
Atļauja
|
aizliegums
|
Atļauja
|
1
|
||||
2
|
Iztēle
|
tēls
|
0
|
|||||
3
|
Noskaņojums
|
garastāvoklis
|
0
|
|||||
4
|
Slēdziens
|
secinājums
|
0
|
|||||
5
|
Ticamība
|
patiesums
|
0
|
|||||
6
|
Intuīcija
|
nojauta
|
intuīcija
|
1
|
||||
7
|
Pārliecība
|
godīgums
|
0
|
|||||
8
|
Izturība
|
darbs
|
izturība
|
1
|
||||
9
|
Jēdziens
|
vārds
|
0
|
|||||
10
|
Darbība
|
art
|
darbība
|
1
|
||||
11
|
Atruna
|
izvairīšanās
|
atruna
|
1
|
||||
12
|
Telpa
|
palāta
|
0
|
|||||
13
|
Būtne
|
kaķis
|
kaķis
|
1
|
||||
14
|
Likums
|
kārtība
|
likums
|
1
|
||||
15
|
Vientulība
|
vienatne
|
vientulība
|
1
|
||||
Kopā %
|
53,33
|
|||||||
Kopumā pareizi tiek
reproducēti 53% vārdu. Asociāciācijas lielāko tiesu tiek veidotas kā sinonīmi
vai saīsinājumi, retāk tiek izvēlēti vārdi ar loģisku saistību.
Secinājumi.
·
Paša veidotās asociācijas ir pārāk vājas, tās bieži nav pietiekoši
spēcīgas lai reproducētu miņā doto vārdu
·
Kopumā asociatīvo atmiņu pēc šā testa rezultātiem var vērtēt kā vidēju.
Domāšanas
izpēte.
Sinonīmi
progresīvs – intelektuāls,
pirmrindnieks, veikls, atpalcis
anulēšana – parakstīšana, atcelšana,
paziņošana, atlikšana
ideāls – fantāzija, nākotne, gudrība, pilnība
arguments- uzskats, piekrišana, strīds, frāze
mīts – senatne,
radošums, teiksma, zinātne
amorāls – noturīgs, grūts, nepatīkams, netikumisks
etalons – kopija, forma, pamats, paraugs
sociāls – pieņemts, brīvs, saplānots, sabiedrisks
gravitācija – pievilkšanās, atgrūšanās, bezsvara stāvoklis, pacelšanās
agrārs – vietējs,
zemniecisks, ar zemi saistīts, saimniecisks
eksports – pārdošana, preces, izvešana, tirdzniecība
efektīvs – nepieciešams, sekmīgs,
nolemjošs, īpašs
negatīvs – neveiksmīgs, kļudains,
noraidošs, neuzmanīgs
morāle – ētika,
attīstība, spēja, tiesības
subjektīvs – īss, sabiedrisks, personisks, slēpts
sentimentāls – poētisks, jūtīgs, priecīgs, dīvains
Precīzi 50 %
Neprecīzi 50 %
Secinājumi.
·
T ir vājas verbāli loģiskās analīzes spējas, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
·
Iespējams, nav zināšanu, izpratnes par dotajiem svešvārdiem.
Skaitļu virknes.
Šajā uzdevumā pareizi
izpildīti 60% piemēru, kas norāda uz vidējām matemātiski loģiskajām domāšanas spējām.
Analoģijas.
Šajā uzdevumā pareizi ir
izpildīti 62,5% piemēru, kas nav pārāk augsts rezultāts. Tas liecina par
grūtībām galveno pazīmju izdalīšanā.
Personības sfēra
Kettela 16 PF tests.
Intraversija – ekstraversija.
Pārdzīvojumu dinamika
nenorāda ne uz izteiktu vēsumu, ne uz izteiktu emocionalitāti. F skala norāda
vieglu tendenci uz intraversiju, kas saistībā ar mazliet paaugstinātu O uz
neizlēmību. Q2 skala norāda uz pašpietiekamību, neatkarību no grupas. Tas
kopumā varētu norādīt uz vainas sajūtu par ģimenes grūto materiālo stāvokli,
nespēju veikt krasas pārmaiņas šajā situācijā.
Atkarība – neatkarība.
Viegla tendence dominēt, uz
ko norāda viegli paaugstināta E skala. Q1 ir mazliet pazemināta, kas norāda uz
tradīciju respektēšanu, konservatīvismu, gatavību paciest grūtības.
Praktiskums.
Mazliet paaugstinātā I skala
norāda uz iecietību, emocionālu jūtīgumu. M skala liecina par orientāciju uz
praktiskām lietām, pašreizējām vajadzībām.
Paškontrole.
Q3 skala norāda uz nespēju
kontrolēt savu trauksmi, spontānu rīcību. G skala parāda spēju pielāgoties
sociālajām normām, tajā pašā laikā piejeot tām pietiekoši kritiski, izvērtējot
tās.
Trauksmes faktors,aizdomīgums.
L skala norāda uz
aizdomīgumu un vieglu aizvainojamību, ietiepību. Saistībā ar mazliet
paaugstināto E skalu var radīt iepaidu par sevi kā par agresīvu un kontrolējošu
cilvēku. Q4 skala norāda uz augstu spriedzes līmeni, vieglu sakaitināmību.
Iespējams, ka T ir paaugstināts trauksmes līmenis.
B skala liecina, ka inteliģence ir normālā līmenī.
Kopsavilkums.
T raksturīga augsta
trauksmainība, raizēšanās, nedrošība, bažīgums. Testā parādijās, ka T ir vairāk
intraverts. Parādījās arī tādas īpašības kā ietiepība, iekšēja nedisciplinētība
un vāja vēlmju kontrole.
Nepabeigtie teikumi.
Nepabeigtajos teikumos
vairākkārt tiek uzsvērtas bažas par veselību, kas norāda uz šīs problēmas
aktualitāti. Iespējams, ka šīs bažas ir pārspīlētas ar nodomu, lai parādītu
savu stāvokli smagāku nekā tas ir patiesībā. Par to varētu liecināt arī tas, ka
veselības problēmas tiek uzsvērtas tikai daļā atvērto jautājumu, bet citos,
kuros arī būtu iespējams runāt par veselību, parādās materiālas dabas
problēmas. Vēl parādās nevēlēšanās uzņemties atbildību, jo nepabeigtajos
teikumos gan sarunu laikā tiek norādīts uz valdības un policijas slikto darbu,
taču nav jūtama ne mazākā paškritika, doma, ka pats varētu uzlabot savu stāvokli.
Pacienta uzskatu aptauja.
Pacienta uzskatu aptaujā arī
ir likts uzsvars uz viņa slikto emocionālo un fizisko pašsajūtu, taču citos
jautājumos ieskanas pretrunas, (piemēram, klients vienlaicīgi dod priekšroku
gan lietišķai, gan emocionālai un personiskai ārsta attieksmei pret sevi), kas
varētu norādīt uz spēcīgu koncentrēšanos uz slimību un tās izpausmju “pareizu”
atspoguļošanu.
No tā varētu secināt, ka
klients slimnīcā jūtas labi, viņam nav emocināla rakstura problēmu saistībā ar
uzturēšanos šajā iestādē.
Dembo tests.
Veselības skalā klients sevi
novietoja vidū, paskaidrodams, ka veselības problēmas esot, taču arī ar tām
viņš dzīvojot labi, un ka tās reizēm radot zināmas priekšrocības.
Prāta skalā viņš sevi
novietoja vidū, paskaidrodams, ka tas esot tādēļ, ka viņam trūkstot izglītības,
ja tā būtu, tad viņš noteikti varētu tikt augstāk.
Rakstura skalā klients sevi
novietoja vidū, kā lielāko savu trūkumu atzīmēdams straujumu, neapdomību, dēļ
kā bieži var sanākt nepatikšanas.
Laimes skalā klients kā
trūkumu pieminēja veselību un savu materiālo stāvokli, kas traucē viņam būt
pietiekoši laimīgam.
Secinājums.
·
Klients sevi novērtē adekvāti, pamana savas sliktās īpašības,
paškritisks.
Kopsavilkums.
T ir 43 gadi, viņš ir
ieguvis vidējo speciālo izglītību. Nelaimes gadījuma dēļ kļuvis par 3 grupas
invalīdu.
Klients bija ļoti atsaucīgs,
izrādija interesi par notiekošo. Testus pildija labprāt. Izrāda lielu interesi
par šo testu nozīmi, ko ar tiem var noteikt.
Personības sfērā testu
rezultāti parādīja, ka T raksturīga augsta trauksmainība, raizēšanās,
nedrošība, bažīgums. Testos parādijās, ka T ir vairāk intraverts. Parādījās arī
tādas īpašības kā ietiepība, iekšēja nedisciplinētība un vāja vēlmju kontrole.
Tiek uzsvērtas veselības problēmas. Vēl parādās nevēlēšanās uzņemties
atbildību. Klients slimnīcā jūtas labi, viņam nav emocināla rakstura problēmu
saistībā ar uzturēšanos šajā iestādē. Klients sevi novērtē adekvāti, kritiski
izvērtē savas īpašības.
Kognitīvajā
sfērā T ir grūtības būtisko pazīmju izdalīšanā, vājas verbāli loģiskās analīzes
spējas, kā arī vidējas matemātiski loģiskās
domāšanas spējas. Atiecībā uz atmiņu T paša veidotās asociācijas ir
pārāk vājas, tās bieži nav pietiekoši spēcīgas lai reproducētu doto vārdu.
Kopumā asociatīvo atmiņu var vērtēt kā vidēju. T ir vidēja mehāniskā atmiņa.
E
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 41 g.
Dzimums – sieviete.
Izglītība – augstākā
Dzīvesvieta – Rīga
Ģimenes sastāvs – pracējusies, ir meita (22g.v.)
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
Diagnoze :
Vertebralis sindroms, neliela starpskriemeļu spraugu
asimetrija kakla daļā un deformēta fizioloģiskā lordoze.
Anamnēze :
Salimusi pakāpeniski, pirms sešiem gadiem.
Ārstējusies LOR nodaļā Paula Stradiņa klīniskajā slimnīcā, pēc tam ar akūtu
rahītu.
Neiroloģija:
Acs ābolu kustības brīvas, zīlītes simetriskas, uz
gaismu reaģē simetriski, mīmikas muskulatūra simetriska, refleksi dzīvi.
Slēdziens:
Neliela starpskriemeļu spraugu asimetrija kakla daļā
un deformēta fizioloģiskā lordoze.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Ļoti
mierīga, atsaucīga. Nekad ne par ko nesūdzās. “Klusie ūdeņi”. No viņas nekad
nedzīrdēs sūdzības par palātas biedriem vai personālu.
Klienta svarīgāko dzīves faktu
izvērtējums.
Svarīgākie dzīves notikumi.
|
Interpretācija.
|
No
bērnības visvairāk atcerās pavadīto laiku pie vecmāmiņas laukos, kur ļoti
paticis.
|
|
Kā
svarīgu notikumu atcerās savas kristības, kuras tajā brīdī neizsauca nekādas
emocijas, bet tagad par to vecākiem ir ļoti pateicīga.
|
|
Skolā
slēpusi savas ģimenes reliģiozitāti,bijis par to kauns.
|
Atkarīga no grupas,
nespējaizstāvēt savu viedokli.
|
Kad
iestājusies augstsolā esot pametusi reliģiju novārtā, paticis priecāties kopā
ar draugiem, izklaidēties.
|
|
Ceturtajā
kursā apprecējusies, piedzimis dēls.
|
|
Pēc
tēva nāves 27 gadu vecumā atkal pievērsusies Dievam.
|
Smags emocionāls trieciens, kas
liek pārvērtēt vērtības.
|
Kontakts ar
klientu.
Kontakts ar klientu veidojās
viegli, taču sākotnēji viņa bija ļoti piesardzīga aizskarot reliģijas jautājumus
un tās nozīmi viņas dzīvē. Kā pati vēlāk teica, viņai nepatīkot uzspiest citiem
savus uzskatus.
Hipotēze.
Pamatojoties
uz uzstādīto diagnozi pētīju klientes personību, papildus pētot atmiņu un
domāšanu.
Metodes.
Personības sfēras izpētei
izmantoju “Pacienta uzskatu aptauju”, Kettela testu un nepabeigto teikumu
testu.
Atmiņas izpētei izmantoju 15
vārdu testu, piktogrammas, kā arī asociācijas ar dotu atbalsta vārdu.
Domāšanas izpētei izmantoju
sinonīmus, skaitļu virknes, un vārdu izslēgšanu.
Testu
rezultāti un to interpretācija.
Kognitīvā
sfēra.
Atmiņas izpēte.
15 vārdu tests.
Vārds/ atk. reize
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Politika
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kapitulācija
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Mīlestība
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Pārveidojums
|
||||
Ironija
|
||||
Dedukcija
|
||||
Tehnoloģija
|
||||
Izmisums
|
||||
Ilūzija
|
||||
Varbūtība
|
||||
Satraukums
|
1
|
1
|
1
|
|
Domāšana
|
||||
Leģenda
|
1
|
1
|
||
Monopols
|
||||
Noskaņojums
|
1
|
1
|
||
CITI
|
||||
Kopā %
|
20
|
33
|
33
|
40
|
Mācāmība aug līdz ceturtajai
atkārtošanas reizei. Pirmajā reize tiek reproducēti 3 vārdi, kas ir vājš
rezultāts. Lielākais reproducēto vārdu skaits ir 6, tas ir pēdējā atkārtošanas
reizē un tas ir samērā vājš rezultāts.
Secinājumi
·
E
ir mazs īslaicīgās verbālās mehāniskās
atmiņas apjoms.
Piktogrammas
Dotais vārds
|
Reproducētais v.
|
Precizitāte
|
||
1
|
Jautri svētki
|
svinēt
|
0
|
0-neprecīzi
|
2
|
Grūts darbs
|
smags darbs
|
1
|
1-precīzi
|
3
|
Garšīgas vakariņas
|
maltīte
|
0
|
|
4
|
Slimība
|
skumjas
|
0
|
|
5
|
Skumjas
|
nepatīkams
|
0
|
|
6
|
Laime
|
0
|
||
7
|
Mīlestība
|
Mīlestība
|
1
|
|
8
|
Attīstība
|
Attīstība
|
1
|
|
9
|
Šķiršanās
|
Šķiršanās
|
1
|
|
10
|
Krāpšana
|
Krāpšana
|
1
|
|
11
|
Uzvara
|
Uzvara
|
1
|
|
12
|
Varoņdarbs
|
-
|
0
|
|
13
|
Naids
|
Naids
|
1
|
|
14
|
Patiesība
|
vienmērība
|
0
|
|
15
|
Šaubas
|
0
|
||
16
|
Draudzība
|
Draudzība
|
1
|
|
KOPĀ
|
8
|
Precīzi tika reproducēti 44%
vārdu. Vēl četri vārdi tika reproducēti neprecīzi. Pašas veidotās asociācijas
ir pārāk vājas, lai reproducētu doto vārdu.
Secinājums.
·
Rezultāti kopumā liecina par zemu asociatīvās atmiņas līmeni, ja
pastarpinājumsor vizuāls paša veidots materiāls.
Domāšanas
izpēte.
Sinonīmi
progresīvs – intelektuāls, pirmrindnieks,
veikls, atpalcis
anulēšana – parakstīšana, atcelšana,
paziņošana, atlikšana
ideāls – fantāzija, nākotne, gudrība, pilnība
arguments- uzskats,
piekrišana, strīds, frāze
mīts – senatne,
radošums, teiksma, zinātne
amorāls – noturīgs, grūts, nepatīkams, netikumisks
etalons – kopija, forma, pamats, paraugs
sociāls – pieņemts, brīvs, saplānots, sabiedrisks
gravitācija – pievilkšanās,
atgrūšanās, bezsvara stāvoklis, pacelšanās
agrārs – vietējs, zemniecisks, ar zemi saistīts, saimniecisks
eksports – pārdošana, preces, izvešana, tirdzniecība
efektīvs – nepieciešams, sekmīgs,
nolemjošs, īpašs
negatīvs – neveiksmīgs, kļudains, noraidošs, neuzmanīgs
morāle – ētika,
attīstība, spēja, tiesības
subjektīvs – īss, sabiedrisks, personisks, slēpts
sentimentāls – poētisks, jūtīgs,
priecīgs, dīvains
Precīzi 94%
Secinājums
·
E ir ļoti labas verbāli loģiskās
analīzes spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
Skaitļu virknes.
Šajā uzdevumā pareizi
izpildīti 74% piemēru, kas norāda uz labi attīstītu matemātiski loģisko
domāšanu, taču uzdevuma beigās viņa padevās nevēloties veikt lielāku piepūli,
kura būtu vajadzīga sarežģītāku piemēru atrisināšanai.
Secinājumi.
·
E ir labi attīstīta matemātiski loģiskā domāšana.
·
E nevēlās pielikt pārāk lielu piepūli uzdevumu risināšanā.
Vārdu izslēgšana.
Grāmata, portfelis, čemodāns, maciņš
Krāsns, lampa, svece, elektriskā
plītiņa
Pulkstenis, brilles,
svari, termometrs
Laiva, ķerra, motocikls, ritenis
Lidmašīna, nagla, bite,ventilātors
Taurenis, cirkulis, svari, šķēres
Koks, plaukts, slota, dakša
Vectētiņš, skolotāja,
tētis, mama
Sarma, putekļi,
lietus, rasa
Ūdens, vējš, ogles, zāle
Ābols, grāmata, kažoks, roze
Piens, krējums, siers, maize
Bērzs, priede, oga,
ozols
Minūte, sekunde, stunda, vakars
S, Pēteris, Māris, Lapiņš
Pareizi 80%
Secinājums.
·
E ir labas būtisko pazīmju izdalīšanas spējas vienkāršos piemēros.
Personības sfēra
Kettels 16
|
PF
|
||||||
A
|
17
|
9
|
F1
|
6.5
|
|||
B
|
6
|
6
|
F2
|
7.2
|
|||
C
|
15
|
5
|
F3
|
1.9
|
|||
E
|
10
|
6
|
F4
|
2.6
|
|||
F
|
12
|
5
|
|||||
G
|
16
|
7
|
|||||
H
|
15
|
7
|
|||||
I
|
17
|
9
|
|||||
L
|
8
|
6
|
|||||
M
|
12
|
5
|
|||||
N
|
10
|
5
|
|||||
O
|
17
|
9
|
|||||
Q1
|
5
|
3
|
|||||
Q2
|
7
|
4
|
|||||
Q3
|
12
|
6
|
|||||
Q4
|
15
|
6
|
|||||
Intraversija – ekstaversija
Skala A norāda uz emocionālu
siltumu, vieglu attiecību veidošanu, saistībā ar skalu Q1 un Q2 tas varētu
norādīt uz atkarību no grupas, nespēju darboties bez tās. Skala F nav izttekti
novirzīta ne uz vienu pusi, kas liecina, ka Ei nav raksturīgs ne izteikts
apdomīgums, ne pārsteidzība. Skala H norāda uz zināmu avantūrisma devu,
impulsivitāti.
Neatkarība –atkarība.
Skalā E nav novērojama
izteikta tendence ne uz dominēšanas, ne uz pakļaušanās pusi. Skala Q1 liecina
par izteiktu konservatīvismu, rēķināšanos ar pieņemtajām normām.
Praktiskums – nepraktiskums.
Skala I liecina par
jūtīgumu, sensitivitāti, atbalsta meklēšanu. Dod priekšroku prātam nevis
spēkam, atzīst kultūras nozīmi. Skala M
liecina, ka Es rīcibu nevada emocijas vai loģiskā domāšana atsevišķi bet gan
abi šie procesi mijiedarbībā, kurā nav
novērojama izteikta kāda procesa dominēšana.
Paškontrole.
Skala G ir mazliet
paaugstināta, kas liecina par to, patstāvību uzskatos, morāles normu atzīšanu,
atbildīgu izturēšanos pret pienākumiem. Skala Q3 liecina, ka E spēj kontrolēt
savu trauksmi, taču pēc zināma spriedzes līmeņa iestāšanās kontroles spējas var
arī izzust.
Skalas Q4,N un L atrodas normas robežās.
Skala B liecina Ka Ei nav izteiktas konkrētās vai
abstraktās domāšanas tendences, vidējs inteliģences līmenis.
Kopsavilkums.
Ei trauksmainības rādītāji
atrodas normas robežās, tomēr bažīgums, drūmas nojautas raksturīgs. Ei ir
tendence uz ekstraversiju, viņa viegli veido attiecības ar cilvēkiem. Viņa ir
emocionāli jūtīga un atkarīga no grupas viedokļa par viņu. Viņai ir raksturīgs
patstāvības trūkums. Viņa rēķinās ar pieņemtajām normām, ir konservatīva savos
uzskatos.
Nepabeigtie teikumi.
Nepabeigtajos teikumos
parādās nepatika pret pašas spontānajām emociju izpausmēm, pārliecība par to,
ka pati ir savu problēmu cēlonis. Viņa sevi vērtē mazliet zemāk nekā apkārtējos
cilvēkus, uzskatot ka citi visu spēj izdarīt labāk. Kā galveno problēmu viņa
min nespēju tikt galā ar sevi, savu emocionalitāti. Iespējams, ka viņas vīrs ir
ļoti autoritatīvs cilvēks, kas pārmet viņai šo saslimšanu.
Pacientu
uzskatu aptauja.
Atbildēs parādās izteikta
vēlēšanās zināt vairāk par savu slimību, kā arī bailes no slimības. Viņa
vēlētos lai ārsti pret viņu izturētos lietišķi, bez emocionālas saites. Viņa
uzskata, ka nav nobijusies no slimības un var cīņīties pret to. Vēl viņa izsaka
vēlmi pārrunāt ar kādu savu slimību, taču viņa iepriekšējās atbildēs nevēlējās
šajās emocijās dalīties ar ārstiem. Tas
varētu norādīt uz vēlmi labāk saprasties ar ģimeni.
Kopsavilkums.
E ir 41 gadu veca sieviete,
ieguvusi augstāko izglītību, dzīvo pilsētā. Kontakts ar klienti veidojās
viegli, taču sākotnēji viņa bija ļoti piesardzīga aizskarot reliģijas
jautājumus un tās nozīmi viņas dzīvē. Kā pati vēlāk teica, viņai nepatīkot
uzspiest citiem savus uzskatus.
Personības sfērā E
trauksmainības rādītāji atrodas normas robežās, taču viņai raksturīgs bažīgums,
drūmas nojautas. E ir tendence uz ekstraversiju, viņa viegli veido attiecības
ar cilvēkiem. Viņa ir emocionāli jūtīga un atkarīga no grupas viedokļa par
viņu. Viņai ir raksturīgs patstāvības trūkums. Viņa rēķinās ar pieņemtajām
normām, ir konservatīva savos uzskatos.
Nepabeigtajos teikumos parādās
nepatika pret pašas spontānajām emociju izpausmēm, pārliecība par to, ka pati
ir savu problēmu cēlonis. Viņa sevi vērtē mazliet zemāk nekā apkārtējos
cilvēkus, uzskatot ka citi visu spēj izdarīt labāk. Kā galveno problēmu viņa
min nespēju tikt galā ar sevi, savu emocionalitāti.
Kognitīvās sfēras izpētē, parādījās, ka E ir mazs mehāniskās atmiņas apjoms, zems asociatīvās atmiņas līmenis. E ir ļoti labas verbāli loģiskās analīzes
spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi. Kā arī labi
attīstīta matemātiski loģiskā domāšana, bet viņa nevēlās pielikt pārāk lielu piepūli uzdevumu
risināšanā.
A.
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 71g.
Dzimums – sieviete.
Izglītība – augstākā
Dzīvesvieta – pilsēta
Ģimenes sastāvs – pracējusies, divas meitas.
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
Diagnoze :
discirkulatora encefalopātija ar parkinsonisma
sindromu.
Šīs diagnozes dēļ hospitalizēta atkārtoti un
nosūtīta uz Paula Stradiņa Klīnisko slimnīcu.
Pacientes apskate nodaļā :
stipras spiedoša rakstura galvassāpes, vairāk paura
daļā ar izstarojumu uz deniņiem.
Anamnēze :
1.gr. invaliditātes saslimšanas no 1992.g. , operēts
vairoigdziedzeris.
Objektīvais stāvoklis :
neiroloģiskais stāvoklis apmierinošs, acs ābolu
kustības brīvas.
Slēdziens:
Somatoforma veģetatīva disfunkcija.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Kliente
tiek raksturoa kā atsaucīga, labvēlīgi noskaņota pret apkārtējiem. Viegli viedo
kontaktu. Izrāda ieinteresētību par visu kas ar viņu notiek. Klientu ieteica
nodaļas vadītāja kā pirmo klientu.
Kontakts ar
klientu.
Visās
tikšanās reizēs klienta poza bija atvērta, tika izrādīta interese par
notiekošo. Stāstījums bija emocionāls un saturīgs, izņemot vietas kas skāra
vecāku nāvi, kurās kliente nevēlējās iedziļināties un vērtēja no zināmas
distances, mēginot neizrādīt emocijas. Darba gaitā kliente bija enerģiska un
ieninteresēta. Klientei piemīt savam vecumam diezgan augstas darbaspējas kā arī
vēlme sasniegt izvirzītos mērķus. Ārējais izskats kārtīgs un sakopts, tīrīga.
Klienta svarīgāko dzīves faktu
izvērtējums.
Svarīgākie dzīves notikumi.
|
Iespējamā atstātā ietekme.
|
Dzimusi
Liepājas rajonā, zemnieku ģimenē
|
|
10g.
vecumā nomira abi vecāki (aizgāja bojā ugunsgrēkā)
|
Neapšaubāmi vecāku nāve 10g.
vecumā atstāj smagas pēdas bērna psihē.
|
Bērnus
pie sevis pieņem tēva māsa Tiek
uzskatīts par daļēji pozitīvu notikumu, jo māsai bija arī savi bērni, ar
kuriem sākotnēji bijuši konflikti. Sākumā
bijusi spēcīga atsvešinātības sajūta, vēlāk kļuvis labāk, pieradusi.
|
Iemācijusies paļauties pati uz
sevi, tas radījis ļoti lielu patstāvību.
|
Iestājusies
augstskolā Ļoti lepojās ar to ka
spējusi tkt dzīvē tik tālu saviem spēkiem
|
Tas devis ticību sev un radījis stabilitātes
sajūtu dzīvē.Roda pārliecība par saviem spēkiem.
|
Darbs
ventspils slimnīcā. Ļoti patīk strādāt, palīdzēt cilvēkiem.
|
Ļoti dziļi iegrimst darbā,
iespējams tādēļ lai varētu atslēgties no personīgās dzīves.Nevēlēšanās
risināt ar personīgo dzīvi saistītās problēmas.
|
Kāzas.
Apprecējusies 27 gadu vecumā.
|
Pēc šī notikuma viņas
stāstījumā ar vien mazāka loma tiek piešķirta darbam, ar vien lielāka
ģimenei. Tas varētu norādīt uz personīgās dzīves nozīmes palielināšanos.
|
Bērnu
piedzimšana
|
Bērnu piedzimšana stāstījumu
pilnībā aizvirza no darba uz personīgo dzīvi, kas varētu norādīt uz vērtību
skalas izmaiņām , to pārvērtēšanu.
|
Hipotēze.
Pamatojoties
uz diagnozi tiks pētīta klientes atmiņas un domāšanas sfēra, papildus pētot
personības sfēru.
Metodes.
Atmiņas izpētei izmantoju 15
vārdu testu, piktogrammu testu, un asoiāciju ar paša veidotu atbalsta vārdu
testu. Pēdējie divi ļauj arī izprast domāšanas īpatnības.
Domāšanas izpētei izmantoju
Ravēna testu, vārdu izslēgšanu un sinonīmus.
Personības sfēras izpētei
izmantoju “Pacienta uzskatu aptauju”, Kettela testu, nepabeigto teikumu testu
un Dembo testu.
Testu
rezultāti un to interpretācija.
Kognitīvā
sfēra.
Atmiņas izpēte.
15 vārdu tests.
Vārds/ atk. reize
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Politika
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kapitulācija
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Mīlestība
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Pārveidojums
|
||||
Ironija
|
1
|
|||
Dedukcija
|
||||
Tehnoloģija
|
||||
Izmisums
|
||||
Ilūzija
|
||||
Varbūtība
|
||||
Satraukums
|
||||
Domāšana
|
1
|
1
|
1
|
|
Leģenda
|
1
|
1
|
1
|
|
Monopols
|
1
|
|||
Noskaņojums
|
1
|
1
|
1
|
|
CITI
|
industrija
|
industrija
|
||
Kopā %
|
20
|
40
|
46.67
|
46.67
|
Pirmajā reizē tiek reproducēti 3
vārdi, kas ir zems rezultāts un liecina par vāju īslaicīgo mehānisko atmiņu.
Mācāmība pieaug līdz trešajai reizei, kurā tiek reproducēti 7 vārdi. Vairākas
reizes tiek nosaukts cits – nenosaukts vārds, kas norāda uz neprecizitāti
reproducēšanas spējās.
Secinājumi.
·
Kopumā
Ai ir vidēja īslaicīgā mehāniskā atmiņa.
·
Mācāmība
aug pakāpeniski. Optimālais atkārtojumu skaits 3 reizes.
Asociatīvā atmiņa ar paša veidotu balsta vārdu.
Nr.
|
Dotais vārds
|
Izvēlētais vārds
|
Reproducētais v.
|
Precizitāte
|
1
|
Atļauja
|
drīkst
|
atļauja
|
1
|
2
|
Iztēle
|
fantāzija
|
iztēle
|
1
|
3
|
Noskaņojums
|
garastāvoklis
|
noskaņojums
|
1
|
4
|
Slēdziens
|
lēmums
|
likums
|
0
|
5
|
Ticamība
|
laikam
|
varbūt
|
0
|
6
|
Intuīcija
|
nojauta
|
intuīcija
|
1
|
7
|
Pārliecība
|
zināšanas
|
gudrība
|
0
|
8
|
Izturība
|
pacietība
|
izturība
|
1
|
9
|
Jēdziens
|
saprast
|
zināt
|
0
|
10
|
Darbība
|
rīkošanās
|
varēšana
|
0
|
11
|
Atruna
|
atteikšanās
|
-
|
0
|
12
|
Telpa
|
vide
|
telpa
|
1
|
13
|
Būtne
|
runcis
|
būtne
|
1
|
14
|
Likums
|
rāmis
|
likums
|
1
|
15
|
Vientulība
|
atstumtība
|
vientulība
|
1
|
16
|
Spējas
|
griba
|
varēšana
|
0
|
17
|
Iegaumēšana
|
atmiņa
|
-
|
0
|
18
|
Indukcija
|
dedukcija
|
-
|
0
|
19
|
Sacerējums
|
dzeja
|
sacerējums
|
1
|
20
|
Relativitāte
|
īstenība
|
patiesība
|
0
|
Kopā %
|
50.00
|
Kopumā pareizi tiek
reproducēti 50% vārdu. Asociāciācijas tiek lielāko tiesu tiek veidotas kā
sinonīmi, retāk tiek izvēlēti vārdi ar loģisku saistību.
Secinājumi.
·
Pašas veidotās asociācijas ir diezgan vājas, tās bieži nav pietiekoši
spēcīgas lai atsauktu atmiņā doo vārdu
·
Kopumā asociatīvo atmiņu pēc šā testa rezultātiem var vērtēt kā vidēju.
Piktogrammas.
Dotais vārds
|
Reproducētais v.
|
Precizitāte
|
||
1
|
Jautri svētki
|
priecīga uzdzīvošana
|
0
|
0-neprecīzi
|
2
|
Grūts darbs
|
smags darbs
|
0.5
|
1-precīzi
|
3
|
Garšīgas vakariņas
|
garšīgs ēdiens
|
0.5
|
|
4
|
Slimība
|
slimība
|
1
|
|
5
|
Skumjas
|
bēdas
|
0
|
|
6
|
Laime
|
laime
|
1
|
|
7
|
Mīlestība
|
mīlestība
|
1
|
|
8
|
Attīstība
|
gudrība
|
0
|
|
9
|
Šķiršanās
|
šķiršanās
|
1
|
|
10
|
Krāpšana
|
krāpšana
|
1
|
|
11
|
Uzvara
|
uzvara
|
1
|
|
12
|
Varoņdarbs
|
viltība
|
0
|
|
13
|
Naids
|
naids
|
1
|
|
14
|
Patiesība
|
patiesība
|
1
|
|
15
|
Šaubas
|
šaubas
|
1
|
|
16
|
Draudzība
|
draudzība
|
1
|
|
KOPĀ %
|
68.75
|
Precīzi reproducēti 10 no
sešpadsmit vārdiem. Visas piktogrammas ir simboliskas, loģiskas, adekvātas.
Tātad klientei ir samērā laba asociatīvā atimiņa izmantojot pašas veidotu
piktogrammu kā pastarpinājumu dotajam vārdam.
Secinājumi.
·
A ir samērā laba asociatīvā atmiņa izmantojot piktogrammu kā
pastarpinājumu dotajam vārdam.
·
Piktogrammas ir simboliskas, loģiskas, adekvātas.
Domāšanas
izpēte.
Vārdu izslēgšana
Grāmata, portfelis, čemodāns, maciņš
Krāsns, lampa, svece, elektriskā plītiņa
Pulkstenis, brilles, svari, termometrs
Laiva, ķerra, motocikls, ritenis
Lidmašīna, nagla, bite, ventilātors
Taurenis, cirkulis, svari, šķēres
Koks, plaukts, slota, dakša
Vectētiņš, skolotāja, tētis, mamma
Sarma, putekļi, lietus, rasa
Ūdens, vējš, ogles, zāle
Ābols, grāmata, kažoks, roze
Piens, krējums, siers, maize
Bērzs, priede, oga, ozols
Minūte, sekunde, stunda,
vakars
S, Pēteris, Māris, Lapiņš
Pareizie 40%
Nepareizie 60%
Pareizi tika izslēgti 40% vārdu. Tas liecina, ka tie tikuši klasificēti
pēc nebūtiskajām pazīmēm. Tas varētu norādīt uz to ka arī izprotot apkārtējās
sakarības var tikt izmantotas nebūtiskās pazīmes.
Secinājums.
·
Konkrētās domāšanas tendence.
Ravēna
tests.
Sēr./Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
kopā %
|
A
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
91.7
|
B
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
83.3
|
C
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
66.7
|
D
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
58.3
|
E
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
25
|
vid.
|
65
|
A sērijā ir iegūts augsts rezultāts, bet B sērijā ir iegūts vidēji augsts rezultāts, kas liecina par adekvātu formas un lieluma uztveri kā arī spēju salīdzināt un analizēt pazīmes, telpiskās attiecības starp raksta atsevišķām detaļām. C sērijā ir iegūts vidējs rezultāts, kas varētu liecināt par zināmām grūtībām atrast pazīmju kvantitatīvo vai telpisko loģiku figūrās, izmantojot tādas domāšanas operācijas kā salīdzināšana, analīze. D sērijā pareizi atbildēti 58% piemēru, kas norāda uz zināmām grūtībām atrast pazīmju kombinēšanās loģiku. E sērijā ir pareizi atbildēti tikai 25% atbilžu, kas norāda uz grūtībām atrast kombināciju variāciju starp figūrām.
Secinājumi.
·
A
ir adekvāta formas un lieluma uztvere kā arī spēja salīdzināt un analizēt
pazīmes un telpiskās attiecības starp raksta atsevišķām detaļām
·
A
ir zināmas grūtības atrast pazīmju kvantitatīvo vai telpisko loģiku figūrās.
·
A ir grūtības ar kombināciju variāciju atrašanu starp figūrām.
Sinonīmi
progresīvs – intelektuāls, pirmrindnieks,
veikls, atpalcis
anulēšana – parakstīšana, atcelšana,
paziņošana, atlikšana
ideāls – fantāzija, nākotne, gudrība, pilnība
arguments- uzskats,
piekrišana, strīds, frāze
mīts – senatne, radošums, teiksma,
zinātne
amorāls – noturīgs, grūts, nepatīkams, netikumisks
etalons – kopija, forma, pamats, paraugs
sociāls – pieņemts, brīvs, saplānots,
sabiedrisks
gravitācija – pievilkšanās,
atgrūšanās, bezsvara stāvoklis, pacelšanās
agrārs – vietējs, zemniecisks, ar zemi saistīts, saimniecisks
eksports – pārdošana, preces, izvešana, tirdzniecība
efektīvs – nepieciešams, sekmīgs,
nolemjošs, īpašs
negatīvs – neveiksmīgs, kļudains, noraidošs, neuzmanīgs
morāle – ētika,
attīstība, spēja, tiesības
subjektīvs – īss, sabiedrisks, personisks, slēpts
sentimentāls – poētisks, jūtīgs,
priecīgs, dīvains
Precīzi 94%
Secinājums.
·
A ir labas verbāli loģiskās analīzes spējas, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
Personības
sfēra
Kettela 16 PF tests.
A
|
11
|
5
|
F1
|
6.4
|
|
B
|
8
|
8
|
F2
|
4.3
|
|
C
|
15
|
5
|
F3
|
4.1
|
|
E
|
38
|
0
|
F4
|
2.7
|
|
F
|
10
|
4
|
|||
G
|
10
|
4
|
|||
H
|
18
|
8
|
|||
I
|
14
|
7
|
|||
L
|
16
|
10
|
|||
M
|
13
|
6
|
|||
N
|
18
|
10
|
|||
O
|
12
|
6
|
|||
Q1
|
4
|
2
|
|||
Q2
|
10
|
6
|
|||
Q3
|
14
|
7
|
|||
Q4
|
16
|
7
|
Intraversijas –
ekstraversijas skalās atklājas ka Ai nav izteiktas tendences uz vienu vai otru
pusi, intravertas vai ekstravertas izpausmes ir atkarībā no situācijas un tās
nav pārāk izteiktas.
Atkarības – neeatkarības
skalās parādās tendence dominēt, konservatīvisms, savu uzskatu uzspiešana.
Saskaņā ar to ka ir augstas skalas E un L var rasties grūtības sadarboties
grupā.
Praktiskuma skalas parāda ka
A ir nosliece uz abstrakto domāšanu, jūtīgumu, nepraktiskumu.
Paškontroles skalu grupā
iezīmējās viegla sabiedrsko normu neatzīšana, taču attīstīta atbildības sajūta
un paškontrole.
Trauksmes skalu grupā
iezīmējas mazliet paaugstināts trauksmes līmenis, viegla aizkaitināmība, kā arī
izteikta sociālā pieredze, spēja būt samākslotai un aprēķinātājai.
Kopsavilkums.
Rezultātos iezīmējas
paaugstināta trauksmainība. A ir raksturīga ekstraversija, savu uzskatu
aizstāvēšana, dominēšana, konservatīvisms. A ir aprēķinātāja, labi izprot
notikumus un ir gatava izmantot to savā labā.
Dembo tests.
Veselības ziņā A sevi
novērtē zem vidējā, kas varētu būt adekvāti viņas gadījumā, jo viņai bieži
uznāk diezgan smagas galvassāpju lēkmes.Viņa arī uzskata viņas vecumā vairs
nevar būt pārāk laba veselība.
Prāta skalā viņa savi
novērtē mazliet virs vidējā sakot ka sievietēm esot daudz grūtāk iegūt
izglītību, jo viņai ir jādzemdē bērni, un tieši tas viņai visvairāk ir
traucējis iegūt labāku izglītību. Toties viņa esot ļoti laimīga tādēļ, ka viņai
esot tik jauka ģimene, un ka labāk ir būt mazliet dumjākai bet daudz
laimīgākai. Pilnīgai laimēi pietrūkst mazliet labāks materiālais stāvoklis.
Savu raksturu viņa atzīst
par labu, jo viņa cenšoties iet zelta vidusceļu, kas arī esot pats labākais ko
cilvēks var darīt.
Secinājums.
·
A vērtējums par sevi ir adekvāts, viņa spēj kritiski izvērtēt savas
īpašības.
Pacienta uzskatu aptauja.
Pacienta uzskatu aptauja
tika veikta brīvas sarunas veidā. Kliente sarunas laikā atklāja, ka viņa
nevēlas uzzināt vairāk par savu slimību, viņu apmierina ārstu un personāla
darbs. Slimību smagi pārdzīvojusi sākumā, tagad ir iemācījusies ar to sadzīvot.
Uz slimību nedusmojas, uzskatot ka tas ir muļķīgi. Par slimību runāt ar citiem
nevēlās, jo labprāt patur emocijas pie sevis.
Secinājums.
·
Kliente ir pieņēmusi savu slimību un apzinās tās esamību, kā arī
izmaiņas ko tā ir nesusi viņas dzīvē.
Kopsavilkums.
A
ir 71 gadu veca, precējusies, divi bērni. Visās tikšanās reizēs klientes poza
bija atvērta, tika izrādīta interese par notiekošo. Darba gaitā kliente bija
enerģiska un ieninteresēta. Klientei piemīt savam vecumam diezgan augstas
darbaspējas kā arī vēlme sasniegt izvirzītos mērķus. Ārējais izskats kārtīgs un
sakopts, tīrīga.
Kognitīvā
sfērā A ir vidēja īslaicīgā mehāniskā verbālā atmiņa. Mācāmība aug pakāpeniski.
Pašas veidotās asociācijas ir diezgan vājas, tās bieži nav pietiekoši spēcīgas
lai atsauktu atmiņā doto vārdu. Kopumā asociatīvo atmiņu var vērtēt kā vidēju.
A ir samērā laba asociatīvā atmiņa izmantojot piktogrammu kā pastarpinājumu
dotajam vārdam. A ir adekvāta formas un lieluma uztvere kā arī spēja salīdzināt
un analizēt pazīmes un telpiskās attiecības starp raksta atsevišķām detaļām,
bet zināmas grūtības rodas atrast pazīmju kvantitatīvo vai telpisko loģiku
figūrās un ir grūtības ar kombināciju
variāciju atrašanu starp figūrām. A piemīt konkrētās domāšanas tendence, bet ir
zināšanas vai izpratne par svešvārdiem.
Personības sfēras testu
ezultātos iezīmējas paaugstināta trauksmainība. A ir raksturīga ekstraversija,
savu uzskatu aizstāvēšana, dominēšana, konservatīvisms. A ir aprēķinātāja, labi
izprot notikumus un izmanto to savā labā. A vērtējums par sevi ir adekvāts,
viņa spēj kritiski izvērtēt savas īpašības. Kliente ir pieņēmusi savu slimību
un apzinās tās esamību, kā arī izmaiņas ko tā ir nesusi viņas dzīvē.
C.
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 55 g.
Dzimums – vīrietis.
Izglītība – 7 klašu.
Dzīvesvieta – lauku viensēta
Ģimenes sastāvs – pracējies, divas meitas un dēls.
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
Diagnoze :
Deformējoša spondiloze
Šīs diagnozes dēļ hospitalizēts un nosūtīts uz Paula
Stradiņa Klīnisko slimnīcu.
Pacienta apskate nodaļā :
stipras sāpes
mugurkaulā un jostas daļā ar izstarojumu uz labo kāju.
Anamnēze :
Kopš 1998g. konstatēts slimības saasinājums.
Hroniska 12 pirkstu zarnas čūla.
Kopš 1998g. arodsaslimšana – vibŗācijas slimība.
Objektīvais stāvoklis :
Kraniālā inervācija bez pataloģijām. Jostas daļas
fizioloģiskā lordoze. Paaugstināts sāpīgums Wh1-h5;h5-i2,kā arī Wc4-i4. Vidēji
ierobežots kustību apjoms jostas daļā. Pataloģisku refleksu nav.
Slēdziens:
Vibrācijas slimība, hroniska čūlas slimība.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Klients
tiek raksturots kā noslēgts cilvēks, kurš nemīl izrādīt savas emocijas.
Mierīgs, bez ierunām un jautājumiem kārtīgi izpilda visus ārsta norādījumus.
Kontakts ar
klientu.
Visās tikšanās reizēs
klienta poza bija atvērta. Tika izrādīta interese par notiekošo. Stāstījums
bija mazliet atturīgs, izpaudās nevēlēšanās iedziļināties emocijās. Darbā
klients neizrādija lielu ieinteresētību, drīzāk zināmu pasivitāti, nevēlēšanos
sevi garīgi piepūlēt. Klientam neskatoties uz to, piemīt samērā augstas
darbaspējas. Ārējais izskats mazliet nevīžīgs, āda un drēbes tīras.
Klienta svarīgāko dzīves faktu
izvērtējums.
Svarīgākie dzīves notikumi.
|
Interpretācija.
|
Bērnībā
dzīvojuši ļoti nabadzīgi, bieži pusbadā, bijuši 5 bērni ģimenē.
|
Iespējams, ka lielās ģimenes un
smago sadzīves apstākļu dēļ vecāki nav varējuši veltīt katram bērnam
pietiekoši daudz uzmanības
|
Skolā
pabeidzis 7. klases un sācis strādāt, lai nopelnītu iztiku ģimenei.
|
Ātri jakļūst patstāvīgam
|
22.
g. vecumā apprecējies un aizgājis dzīvot atsevišķi no vecākiem
|
|
Piedzimst
trīs bērni ar ļoti lielām gadu starpībām.
|
|
Dibina
savu zemnieku saimniecību.
|
Pieņem svarīgu patstāvīgu
lēmumu,uzņemas risku.
|
Hipotēze.
Pamatojoties uz iegūto informāciju par
C (ārsta stāstījums, paša novērotais), pētīšu viņa personības sfēru.
Papildus, labākai klienta izpratnei
tiks pētīta arī C kognitīvā sfēra.
Metodes.
Personības sfēras izpētei
izmantoju “Pacienta uzskatu aptauju”, Kettela testu, nepabeigto teikumu testu
un Dembo testu.
Atmiņas izpētei izmantoju 15
vārdu testu un asoiāciju ar paša veidotu atbalsta vārdu testu.
Domāšanas izpētei izmantoju
Ravēna testu, vārdu izslēgšanu un sinonīmus.
Uzmanības izpētei izmantoju
korektūru provi.
Testu
rezultāti un to interpretācija.
Kognitīvā
sfēra.
Atmiņas izpēte.
15 vārdu tests.
Vārds/ atk. reize
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Politika
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kapitulācija
|
||||
Mīlestība
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Pārveidojums
|
||||
Ironija
|
1
|
1
|
||
Dedukcija
|
||||
Tehnoloģija
|
||||
Izmisums
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Ilūzija
|
||||
Varbūtība
|
||||
Satraukums
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Domāšana
|
||||
Leģenda
|
1
|
|||
Monopols
|
1
|
1
|
||
Noskaņojums
|
1
|
1
|
1
|
1
|
CITI
|
||||
Kopā %
|
33%
|
40%
|
46%
|
46%
|
Pirmajā reizē klients reproducē 5
vārdus, jeb 33%, kas ir vājš rezultāts. Mācāmība aug līdz trešajai atkārtošanas
reizei. Augstākis rezultāts ir 7 reproducēti vārdi, kas ir samērā vājš
rezultāts un norāda uz samŗeā mazu verbālās mehāniskās īslaicīgās atmiņas
apjomu.
Secinājums:
·
C
ir vāja verbālā mehāniskā īslaicīgā atmiņa.
Asociatīvā atmiņa ar paša veidotu balsta vārdu.
Nr.
|
Dotais vārds
|
Izvēlētais vārds
|
Reproducētais v.
|
Precizitāte
|
1
|
Atļauja
|
licence
|
atļauja
|
1
|
2
|
Iztēle
|
izdoma
|
fantāzija
|
0
|
3
|
Noskaņojums
|
garastāvoklis
|
0
|
|
4
|
Slēdziens
|
verdikts
|
Lēmums
|
0
|
5
|
Ticamība
|
draudzība
|
0
|
|
6
|
Intuīcija
|
7. prāts
|
intuīcija
|
1
|
7
|
Pārliecība
|
nelaba īpašība
|
naids
|
0
|
8
|
Izturība
|
stingrība
|
0
|
|
9
|
Jēdziens
|
domas apzīmējums
|
0
|
|
10
|
Darbība
|
pretdarbība
|
0
|
|
11
|
Atruna
|
runa
|
atruna
|
1
|
12
|
Telpa
|
istaba
|
telpa
|
1
|
13
|
Būtne
|
cilvēks
|
0
|
|
14
|
Likums
|
ierobežojums
|
likums
|
1
|
15
|
Vientulība
|
viens
|
vientulība
|
1
|
16
|
Spējas
|
ekstrasens
|
spēja
|
1
|
17
|
Iegaumēšana
|
atmiņa
|
0
|
|
18
|
Indukcija
|
spole
|
indukcija
|
1
|
19
|
Sacerējums
|
domraksts
|
sacerējums
|
1
|
20
|
Relativitāte
|
doma
|
jēdziens
|
0
|
Kopā %
|
45 %
|
Kopumā pareizi tiek
reproducēti 45% vārdu. Asociāciācijas lielāko tiesu tiek veidotas kā sinonīmi
vai saīsinājumi, retāk tiek izvēlēti vārdi ar loģisku saistību.
Secinājumi.
·
Paša veidotās asociācijas ir vājas, tās bieži nav pietiekoši spēcīgas
lai reproducētu doto vārdu
·
Kopumā asociatīvo atmiņu pēc šā testa rezultātiem var vērtēt kā vidēju.
Domāšanas
izpēte.
Vārdu izslēgšana
Grāmata, portfelis, čemodāns, maciņš
Krāsns, lampa, svece, elektriskā plītiņa
Pulkstenis, brilles, svari, termometrs
Laiva, ķerra, motocikls, ritenis
Lidmašīna, nagla, bite, ventilātors
Taurenis, cirkulis, svari, šķēres
Koks, plaukts, slota, dakša
Vectētiņš, skolotāja, tētis, mamma
Sarma, putekļi, lietus, rasa
Ūdens, vējš, ogles, zāle
Ābols, grāmata, kažoks, roze
Piens, krējums, siers, maize
Bērzs, priede, oga, ozols
Minūte, sekunde, stunda,
vakars
Sinonīmi
progresīvs – intelektuāls, pirmrindnieks, veikls, atpalcis
anulēšana – parakstīšana, atcelšana,
paziņošana, atlikšana
ideāls – fantāzija, nākotne, gudrība, pilnība
arguments- uzskats, piekrišana, strīds, frāze
mīts – senatne, radošums, teiksma, zinātne
amorāls – noturīgs, grūts, nepatīkams, netikumisks
etalons – kopija, forma, pamats, paraugs
sociāls – pieņemts, brīvs, saplānots, sabiedrisks
gravitācija – pievilkšanās, atgrūšanās, bezsvara stāvoklis, pacelšanās
agrārs – vietējs, zemniecisks, ar zemi saistīts, saimniecisks
eksports – pārdošana,
preces, izvešana, tirdzniecība
efektīvs – nepieciešams, sekmīgs, nolemjošs, īpašs
negatīvs – neveiksmīgs,
kļudains, noraidošs, neuzmanīgs
morāle – ētika,
attīstība, spēja, tiesības
subjektīvs – īss, sabiedrisks, personisks, slēpts
sentimentāls – poētisks,
jūtīgs, priecīgs, dīvains
Precīzi 50 %
Precīzi veikti 50% piemēru,
kas norāda uz grūtībām būtisko pazīmju izdalīšanā, neizpratne par dažādiem
svešvārdiem.
Secinājums.
·
C ir vājas verbāli loģiskās analīzes spējas, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
·
Vāja doto svešvāru izpratne, kas varētu norādīt uz samērā nabadzīgu
verbālās informācijas apjomu.
Uzmanība.
Korektūru proves kvadrātu modifikācija.
N
|
n
|
M
|
K
|
P
|
I
|
|
1
|
130
|
9
|
2
|
6.92
|
0.917
|
1.57
|
2
|
110
|
8
|
1
|
7.27
|
0.919
|
1.31
|
3
|
115
|
9
|
3
|
7.83
|
0.898
|
1.34
|
4
|
103
|
10
|
2
|
9.71
|
0.886
|
1.11
|
5
|
80
|
8
|
0
|
10
|
0.9
|
0.851
|
6
|
100
|
6
|
1
|
6
|
0.931
|
1.251
|
vid.
|
106
|
8.3
|
1.5
|
7.96
|
0.908
|
1.239
|
C visu darba laiku krītās
darba temps, kā arī samazinās precizitāte. Tikai pēdējā minūtē šie rādītāji
uzlabojas. Tāda pati tendence novērojama arī ar informācijas pārstrādes ātrumu.
Tas varētu nozīmēt to, ka C nespēj atrast optimālo darba tempu. koncentrēšanās
līkne samazinās pēdējā minūtē, kad kad uzlabojas precizitāte un informācijas
pārstrādes ātrums, kā arī mazliet paaugstinās darba temps. Tas varētu norādīt
uz zināmu satraukumu, ko varētu izraisīt meierasti uzdevumi. Jo beigās, kad
samazinās koncentrēšanās rādītāji uzlabojas precizitāte un informācijas
pārstrādes ātrums. Darbs kopumā tiek veikts ar vidēji augstu precizitāti.
Secinājums.
·
C ir samērā nenoturīga uzmanība.
Personības sfēra.
Kettela 16 PF tests.
A
|
8
|
5
|
B
|
5
|
5
|
C
|
12
|
3
|
E
|
13
|
5
|
F
|
8
|
3
|
G
|
11
|
4
|
H
|
10
|
4
|
I
|
8
|
8
|
L
|
8
|
5
|
M
|
10
|
4
|
N
|
13
|
6
|
O
|
16
|
9
|
Q1
|
9
|
5
|
Q2
|
7
|
4
|
Q3
|
12
|
6
|
Q4
|
14
|
7
|
F1
|
7.7
|
|
F2
|
3.8
|
|
F3
|
3.5
|
|
F4
|
4.5
|
Intraversija – ekstraversija.
Skalā A rezultāts liecina
par noslieci uz zināmu emomcionālu vēsumu, taču tās rezultāti atrodas normas
robežās. Rezultāts skalā F liecina par noslieci uz introspekciju, patstāvības
trūkumu lēmumu pieņemšanā, saistībā ar paaugstinātu rezultātu skalā O tas
liecina par paaugstinātu vainas sajūtu. Mazliet pazeminātais rezutāts skalā H
liecina par iespējamām grūtībām spriedzes situācijās, kautrību, noteikumu
ievērošanu. Skala Q2 liecina, ka C ir atkarīgs no grupas, viņam pietrūkst
izlēmības, taču viņš labprāt seko grupas piemēram.
Neatkarība – atkarība.
kalā E iegūtais rezultāts
liecina, ka C nav raksturīga ne dominēšana, ne pakļāvība. Skalā Q1 iegūtais
rezultāts liecina, ka C viņa rīcībā nav
raksturīgs ne konservatīvisms, ne radikālisms.
Praktiskums.
Skalā I iegūtais rezultāts
liecina par jūtīgumu un atkarību, patstāvības trūkumu. Skalā M iegūtais
rezultāts liecina par praktiski orientētu pieeju problēmām, rūpēm par ikdienu
Paškontrole.
Skalā G iegūtais rezultāts
liecina, ka C nerēķinās ar grupas standartiem, iecietīgs pret sevi. Skalā Q3
iegūtais rezultāts liecina, ka Cm ir normāla paškontrole. Skalā L iegūtais
rezultāts liecina ka C ir spējīgs pielāgoties, taču aizstāv arī savus uzskatus.
Skalā Q4 iegūtais rezultāts liecina, ka C ir paaugstināts trauksmes līmenis.
Skalā N iegūtais rezultāts liecina, ka C pietiekoši labi izprot apkārtējos notikumus,
taču neizmanto to savtīgos nolūkos.
Skalā B iegūtais rezultāts liecina, ka C nav
raksturīga ne konkrētā , ne abstraktā domāšana, vidējs inteliģences līmenis.
Kopsavilkums.
C ir raksturīga augsta
trauksmainība – vainas apziņa, bažīgums, emocionāla nelīdzsvarotība. C vairāk ir rarksturīga intraversija un
emocionāls jūtīgums.
Dembo tests.
Veselības skalā C sevi
novērtē diezgan augstu, aptuveni ¾ no skalas garuma, to pamatojot ar to, ka
viņa slimība nemaz tik briesmīga nav un ir arī ļaunākas. Viņš pat slimojot var
izdarīt daudz ko tādu, ko daži veselie nevar.
Prāta skalā viņš sevi
novieto pa vidu, jo uzskata, ka ir daudz cilvēku, kas ir gudrāki par viņu, taču
galīgs muļķis viņš nav.
Rakstura skalā viņš sevi
novieto ¾ no iespējamā augstākā rezultāta, kaut gan nevarēja nosaukt konkrētas
sliktās īpašibas, kas viņam varētu traucēt sasniegtpilnību. Viņš uzskatīja, ka
pilnību sasniegt nav iespējams.
Laimes skalā viņš sevi
novietoja pa vidu, un kā taucējošos faktorus uzrādīja naudas trūkumu un valdības
negodīgumu.
Secinājums.
·
C sevi vērtē samērā augstu, viņam nav raksturīga paškritika. Savas
sliktās īpašības viņš vai nu nesaskata, vai arī uzkata tās par mazsvarīgām.
Nepabeigtie teikumi.
Nepabeigtajos teikumos bieži
tiek pieminēts nogurums, stress un vēlme atpūsties. No tā var secināt, ka C ir
sastapies ar problēmu, kuru viņš nespēj atrisināt un viņu tas nomāc.
Paaugstinātais trauksmes līmenis parādās arī Kettela testā.
Secinājums.
·
C ir paaugstināts trauksmes līmenis, iespējams, dēļ materiāla rakstura
problēmām.
Pacienta uzskatu aptauja.
Pacienta uzskatu aptaujā C
atzīst, ka vēlas uzzināt vairāk par savu slimību, pauž apmierinātību ar saviem
ārstiem. Viņš uzskata, ka ģimene pieņem viņu ar slimību un atbalsta viņu. C
pauž arī dusmas par to, ka viņš ir slims un vēlmi pārrunāt ar kādu savu
slimību.
Secinājums.
·
C ir apmierināts ar slimnīcu kopumā, taču vēlētos uzzināt vairāk par
savu slimību. Kaut arī viņš uzkata, ka ģimene viņu atbalsta, viņš pauž vēlmi
pārrunāt ar slimību saistītos jautājumus.
Kopsavilkums.
C ir 55 gadus vecs, strādā
pašam piederošajā zemnieku saimniecībā.
C izrādīja interesi par
notiekošo. Stāstījumi bija mazliet atturīgi, izpaudās nevēlēšanās iedziļināties
emocijās. Darbā klients neizrādija lielu ieinteresētību, drīzāk zināmu
pasivitāti, nevēlēšnos sevi garīgi piepūlēt. Ārējais izskats mazliet nevīžīgs.
Personības sfērā parādās
tas,ka C ir raksturīga augsta trauksmainība – vainas apziņa, bažīgums,
emocionāla nelīdzsvarotība. Tas apstiprinās visos personības izpētes testos. C
vairāk ir rarksturīga intraversija un emocionāls jūtīgums. C sevi vērtē samērā
augstu, viņam nav raksturīga paškritika. Savas sliktās īpašības viņš vai nu
nesaskata, vai arī uzkata tās par mazsvarīgām.C ir apmierināts ar slimnīcu
kopumā, taču vēlētos uzzināt vairāk par savu slimību. Kaut arī viņš uzkata, ka
ģimene viņu atbalsta, viņš pauž vēlmi pārrunāt ar slimību saistītos jautājumus.
Kognitīvajā sfērā C ir
samērā nenoturīga uzmanība, kā arī vājas verbāli loģiskās analīzes spējas un
būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi. Izprotot apkārtējās
vides likumsakarības tiek izmantotas nebūtiskās pazīmes. C ir adekvāta formas
un lieluma uztvere kā arī spēja salīdzināt un analizēt pazīmes un telpiskās
attiecības starp raksta atsevišķām detaļām. C nespēj atrast pazīmju
kvantitatīvo vai telpisko loģiku figūrās un kombināciju variāciju starp figūrām
Attiecībā
uz asociatīvo atmiņu paša veidotās asociācijas ir vājas, tās bieži nav
pietiekoši spēcīgas lai reproducētu doto
vārdu. Kopumā asociatīvo atmiņu pēc var vērtēt kā vidēju. C ir vāja arī verbālā
mehāniskā īslaicīgā atmiņa.
S.
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 22g.
Dzimums – vīrietis.
Izglītība – pamatizglītība
Dzīvesvieta – lauku ciemats
Ģimenes sastāvs – neprecējies.
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
Diagnoze :
Mugurkaulāja jostas – krustu daļas osteohondroze.
Klīniskā diagnoze – osteeohondroze ar izteiktu
saknīšu sāpju sindromu
Anamnēze :
1997 gadā
ārstējas neiroloģijas nodaļā afektīvi, bez pataloģijas. Pacients sūdzās par
stiprām sāpēm mugurā no 11.10.98.
Kustību sfēra. Paužu nav. Refleksi rokās dzīvi.
Izteikti augsts tonuss mugurpuses garajos muskuļos abpusēji.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Mierīgs,
kluss. Nemēģina neko uzzināt par ārstēšanas gaitu. Nelabprāt iesaistās sarunās.
Kontakts ar
klientu.
Darba gaitā klients
neizrādija lielu ieinteresētību, arī testu rezultāti viņu neinteresēja.
Klienta svarīgāko dzīves faktu
izvērtējums.
Svarīgākie dzīves notikumi.
|
Iespējamā atstātā ietekme.
|
Piedzimis
Rīgā
|
|
2
gadu vecumā vecāki pārvākušies uz Rīgu.
|
|
Pabeidzis
pamatskolu.
19
gadu vecumā aizgājis armijā, kur arī sabeidzis muguru.
|
|
Pēc
armijas strādājis apsardzē.
|
Hipotēze.
Pamatojoties
uz ārsta stāstīto pētīju klienta personības sfēru, kā arī domāšanu.
Metodes.
Personības sfēru izmanojot
pacientu uzskatu aptauju, kettela personības izpētes testu, BDI.
Domāšanu izmantojot
sinonīmus, skaitļu virknes un vārdu izslēgšanu.
Testu
rezultāti un to interpretācija.
Kognitīvā
sfēra.
Domāšanas
izpēte.
Vārdu izslēgšana.
Grāmata, portfelis, čemodāns, maciņš
Krāsns, lampa, svece, elektriskā plītiņa
Pulkstenis, brilles, svari, termometrs
Laiva, ķerra, motocikls, ritenis
Lidmašīna, nagla, bite, ventilātors
Taurenis, cirkulis, svari, šķēres
Koks, plaukts, slota, dakša
Vectētiņš, skolotāja, tētis, mamma
Sarma, putekļi, lietus, rasa
Ūdens, vējš, ogles, zāle
Ābols, grāmata, kažoks, roze
Piens, krējums, siers, maize
Bērzs, priede, oga, ozols
Minūte, sekunde, stunda,
vakars
S, Pēteris, Māris, Lapiņš
Pareizie 73%
Nepareizie 27%
Pareizi tika izslēgti 73% vārdu. Tas liecina, ka tie tikuši klasificēti
pēc būtiskajām pazīmēm.
Sinonīmi.
progresīvs – intelektuāls, pirmrindnieks,
veikls, atpalcis
anulēšana – parakstīšana, atcelšana,
paziņošana, atlikšana
ideāls – fantāzija, nākotne, gudrība, pilnība
arguments- uzskats,
piekrišana, strīds, frāze
mīts – senatne, radošums, teiksma,
zinātne
amorāls – noturīgs, grūts, nepatīkams, netikumisks
etalons – kopija, forma, pamats, paraugs
sociāls – pieņemts, brīvs, saplānots, sabiedrisks
gravitācija – pievilkšanās,
atgrūšanās, bezsvara stāvoklis, pacelšanās
agrārs – vietējs, zemniecisks, ar zemi saistīts, saimniecisks
eksports – pārdošana, preces, izvešana, tirdzniecība
efektīvs – nepieciešams, sekmīgs,
nolemjošs, īpašs
negatīvs – neveiksmīgs, kļudains,
noraidošs, neuzmanīgs
morāle – ētika,
attīstība, spēja, tiesības
subjektīvs – īss, sabiedrisks, personisks, slēpts
sentimentāls – poētisks, jūtīgs,
priecīgs, dīvains
Precīzi 88%
Secinājums.
·
S ir labas verbāli loģiskās analīzes spējas, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
·
Zināšanas, izpratne par dotajiem svešvārdiem, kas norāda uz samērā
bagātu aktīvo vārdu krājumu.
Skaitļu virknes.
Šajā uzdevumā pareizi
izpildīti 45% piemēru, kas norāda uz samērā vāji attīstītu matemātiski loģisko
domāšanu.
Personības
sfēra.
Kettela 16 PF tests.
A
|
13
|
7
|
F1
|
7
|
|
B
|
5
|
5
|
F2
|
4
|
|
C
|
16
|
5
|
F3
|
5
|
|
E
|
9
|
3
|
F4
|
2
|
|
F
|
13
|
5
|
|||
G
|
15
|
6
|
|||
H
|
9
|
4
|
|||
I
|
10
|
6
|
|||
L
|
9
|
6
|
|||
M
|
8
|
3
|
|||
N
|
13
|
6
|
|||
O
|
16
|
9
|
|||
Q1
|
5
|
2
|
|||
Q2
|
9
|
5
|
|||
Q3
|
10
|
5
|
|||
Q4
|
12
|
6
|
Intraversija – ekstraversija
Skala A parāda, ka S ir
tendēts uz sadarbību, saistībā ar skalu Q1 tas liecina ka S viegli iekļaujas
grupā. Skala F atrodas normas robežās, kas norāda, ka viņam nav noslieces uz
izteiktu dzīvesprieku vai nopietnību. Skala H norāda uz atturību, grupas
noteikumu ievērošanu. Skala Q2 norāda uz to, ka S nav pārāk atkarīgs no grupas,
taču ievēro tās izvirzītos nosacījumu, lai ar to nekonfliktētu.
Atkarība – neeatkarība.
Skala
E norāda, ka S ir viegli vadāms, pakļāvīgs prot izvērtēt situāciju, nosliece uz
trauksmainību. Skala Q1 norāda uz konservatīvismu, gatavību paciest grūtības.
Praktiskums.
Skala I atrodas normas
robežās. Skala M liecina, ka S piemīt praktiska pieeja jautājumu risināšanā, viņš rūpējas par ikdienu, patreizējām
vajadzībām.
Paškontrole.
Skalas G un Q3 atrodas
normas robežās, kas liecina, ka S ir normāla paškontrole.
Trauksme.
Skalas L, Q4 un N liecina,
ka S ir normāls trauksmes līmenis.
Skala B normas robežās, kas liecina, ka S nav
izteiktas tendences pielietot konkrēto vai abstrakto domāšanu, vidējs
inteliģences līmenis.
Kopsavilkums.
Kopumā testā parādās
neapmierinātība ar sasniegto, paaugstināta trauksmainība, drūmas nojautas. S ir
raksturīga intraversija, viņš ir kautrīgs, rēķinās ar pieņemtajām normām,
konservatīvs. Viņam raksturīga praktiska pieeja, vadīšanās pēc reālajiem
apstākļiem. Viņš ir atkarīgs no grupas, neizrāda iniciatīvu.
Pacienta uzskatu aptauja.
S no ārstiem vēlas sagaidīt
fomālu pieju, nevēlas lai interesētos par vina emocijām. Par savu slimību
vairāk uzzināt nevēlas, jo uzskata, ka tas irjāzin ārstiem. Kopumā ar slimnīcu
ir apmierināts, bet tomēr ātrāk grib izveseļoties, lai varētu sākt kaut ko
darīt. Savā ziņā gan esot labi, jo slimnīca dodot iespēju nesteidzīgi
apdomāties.
BDI
1
|
1
|
Garastāvoklis
|
Kognitīvi afektīvā
apakšskala
|
7
|
(no 39)
|
|||||||||
2
|
1
|
Pesimisms
|
||||||||||||
3
|
0
|
Neapmierinātība
ar sevi
|
Pesimisma līmenis
|
2
|
(no 9)
|
|||||||||
4
|
1
|
Zaudējuma sajūta
|
Vainas sajūta
|
0
|
(no 6)
|
|||||||||
5
|
0
|
Vainas sajūta
|
Pašvainošanas tendence
|
1
|
(no 6)
|
|||||||||
6
|
0
|
Sodīšanas sajūta
|
Uzbudināmība, nosliece raudāt
|
1
|
(no 6)
|
|||||||||
7
|
0
|
Nepatika pret sevi
|
Sociālā distancēšanās
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
8
|
1
|
Pašapsūdzība
|
Neizlēmība
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
9
|
0
|
Pašnāvības domas
|
Zaudējuma sajūta
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
10
|
0
|
Raudāšanas vēlme
|
Pašnāvības domas
|
0
|
(no 3)
|
|||||||||
11
|
1
|
Uzbudināmība
|
||||||||||||
12
|
1
|
Sociālā distancēšanās
|
Somatiski
produktīvā apakšskala
|
6
|
(no 24)
|
|||||||||
13
|
1
|
Neizlēmība
|
||||||||||||
14
|
0
|
Priekšstats par savu ķermeni
|
Priekšstati par savu ķermeni
|
0
|
(no 6)
|
|||||||||
15
|
1
|
Grūtības darbā
|
Darba problēmas
|
1
|
(no 6)
|
|||||||||
16
|
0
|
Miega traucējumi
|
Miega problēmas
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
17
|
0
|
Nogurdināmība
|
Ēstgriba
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
18
|
1
|
Ēstgribas trūkums
|
Veselība
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
19
|
0
|
Svara zudums
|
Interese par seksu
|
1
|
(no 3)
|
|||||||||
20
|
1
|
Raizes par veselību
|
||||||||||||
21
|
1
|
Seksuālās intereses zudums
|
Kopā
|
13
|
||||||||||
0
|
||||||||||||||
.
|
||||||||||||||
Vieglas depresijas iezīmes
|
||||||||||||||
.
|
||||||||||||||
.
|
||||||||||||||
Secinājums.
·
S ir vieglas depresijas iezīmes.
Kopsavilkums.
S ir 22 gadus vecs.
Neprecējies. Darba gaitā klients neizrādija lielu ieinteresētību, arī testu
rezultāti viņu neinteresēja.
Personības sfērā kopumā
testā parādās neapmierinātība ar sasniegto, paaugstināta trauksmainība, drūmas
nojautas. S ir raksturīga intraversija, viņš ir kautrīgs, rēķinās ar
pieņemtajām normām, konservatīvs. Viņam raksturīga praktiska pieeja, vadīšanās
pēc reālajiem apstākļiem. Viņš ir atkarīgs no grupas, neizrāda iniciatīvu. S no
ārstiem vēlas sagaidīt fomālu pieju, nevēlas lai interesētos par vina emocijām.
Par savu slimību vairāk uzzināt nevēlas, jo uzskata, ka tas ir jāzin ārstiem. S
ir vieglas depresijas iezīmes.
Kognitīvajā sfērā S ir vāji
attīstīta matemātiski loģiskā domāšana. S ir labas verbāli loģiskās analīzes
spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi. S spēj
izdalīt būtiskās pazīmes vienkāršos piemēros.
I.
Demogrāfiskie
dati.
Vecums 50g.
Dzimums – sieviete.
Izglītība – vidējā
Dzīvesvieta – pilsēta
Ģimenes sastāvs – pracējusies, meita un dēls.
Izraksts no
stacionāra slimnieka kartes.
1.gr. invaliditātes saslimšanas no 1996.g.
Diagnoze :
dissiminēts
encefalomielīts ar centrālā tipa tetraparēzi
Šīs diagnozes dēļ hospitalizēta atkārtoti un
nosūtīta uz Paula Stradiņa Klīnisko slimnīcu.
Sūdzības:
nespēks abās kājās, tirpšana abos apakšstilbos,
nespēks kreisajā rokā un koordinācijas traucējumi.
Neiroloģiski:
emocionāli labila, daļēji eiforiska. Refleksi
augsti, rokās un kājās, arālā automātisma reflekss.
Ārstējošā ārsta viedoklis par pacientu.
Izprot
savu slimību, cenšās to neņemt vērā un dzīvot tālāk pēc iespējas labāk. Ļoti
labvēligi noskaņota pret apkārtējiem.
Nobeigums.
Prakses laikā es ieguvu
praktisku pieredzi darbā ar klientiem, un līdz ar to varēju izvērtēt savas
spējas šajā jomā, kā arī novērtēt to, cik lielā mērā es vēlos ar to
nodarboties.
Ar īpašiem pārsteigumiem
prakses laikā es nesastapos, mans priekšstats par slimnīcas ikdienu un ārstu
darbu izrādījās atbilstošs.
Kā lielāko veiksmi prakses
laikā es varētu minēt nodaļas vadītāju Zaigu Kalniņu, kura man piešķīra lielu
patstāvību, tajā pašā laikā palīdzot jautājumos, kuros ir vajadzīga praktiskā
pieredze. Tas deva iespēju mierīgi izvērtēt savu piemērotību šajā jomā un labāk
izprast to, ko tā prasa no profesionāļa, kurš tajā strādā.
Ļoti interesantas man likās
manu klientu personības un radusies iespēja tās samērā objektīvi izvērtēt, kā
arī tuvāk izprast šāda veida cilvēku iekšējo pasauli un dzīves filosofiju.
Apkopojot to visu un novērojot šo cilvēku dzīvi tuvplānā, es secināju, ka
nevēlos savu profesionālo dzīvi saistīt ar klīnisko psiholoģiju, jo uzskatu ka
neesmu piemērots šim darbam. Taču atskatoties uz šo savas dzīves posmu es to
vērtēju kā ļoti interesantu pieredzi un esmu pārliecināts, ka daļa no iegūtajām
zināšanām man noderēs turpmākajā dzīvē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru