RĪGAS AMATNIECĪBAS VIDUSSKOLAS
KOLEDŽAS IZGLĪTĪBAS PROGRAMMA.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS SPECIĀLISTS MĒBEĻU UN
KOKGRIEZUMU RESTAURĀCIJĀ
REFERĀTS
2.
kursa students
Rīga, 1999
Kā sameklēt krāsas
un kā tās sagrupēt, kā samaisīt, lai viņas dotu baudu mūsu acij un mūsu
dvēselei? Šis jautājums vienmēr nodarbinājis
gan amatniekus, gan arī māksliniekus pa daļai jau atrisina, lai arī ne
tik noteikti dziļi, kā to mūzikā spēj skaņas mācība.
Neskatoties
uz teorētisko nenoteiktību, lielie mākslinieki krāsu sastādīšanu veikuši – kā
nu kurais – tīri intuitīvā ceļā.
Atrasto
metodi vai nu viņi paturējuši kā savu amata noslēpumu, vai arī to paši nav
varējuši teorētiski izskaidro. Šis apstāklis aizkavējis tīrās un rotājošās
mākslas attīstību.
Pēdējo
gadu desmitos cilāts jautājums par dažādu mākslas nozaru un veidu savstarpējo
sakarību. Problēmas atrisināšanai sasaukti kongresi, tā piemēram1927.g.
Hamburgā. Šo sanāksmi "skaņkrāsas" jautājuma iztirzāšanai bija
organizējusi psiholoģiski aistētiskās pētniecības sabiedrība pie Hamburgas
universitātes. Problēmas sekmīga atrisināšana var ieinteresēt ne tikai no tīri
zinātniska viedokļa, bet arī praktiski, lai atvieglotu ceļu un atrastu jaunas
iespējamības arī tīrā un rotājošā mākslā.
Tagadējais
laiks tiklab pie mums, kā arī ārzemēs nevar lepoties ar labu gaumi. Liela
paviršība novērojama arī ne tikai krāsu izvēlē, bet arī krāsu saskaņojumos.
Nevēlamās parādības novēršamas. Tur palīdzēs dziļāk un pareizāk izprast krāsu
daba un krāsu saskaņas loma.
Tikai mūsu gadsimta
pirmajā ceturksnī zinātne sāka nopietni pētīt krāsu ietekmi uz cilvēk. Un
apstiprinājās tas, ko par krāsu ietekmi bija teikuši senie ārsti pirms daudziem
gadsimtiem : krāsas iedarbojas uz cilvēku – tās spēj izraisīt gan priecīgas,
gan skumjas sajūtas, uzbudināt un nomierināt.
Pēc
krāsu fizioloģiskās ietekmes tās iedala aktīvajās un pasīvajās. Aktīvās ir tās
krāsas, kas uz organismu iedarbojas uzbudinoši, paātrina dzīvības norišu
procesus. Pie tādām krāsām pirmām kārtām pieder sarkanā un oranžā. Šo divu
krāsu ietekmē cilvēkam pieplūst enerģija
un viņš spēj strādāt ar lielāku slodzi. Eksperimenti pierādīja, ka piemēram,
oranžas krāsas staru iedarbībā roku muskuļu enerģija palielinās pusotras,
sarkanās krāsas ietekmē- divas reizes. Protams, ir arī izņēmumi. Dažiem
cilvēkiem, uzliekot sarkana stikla acenes, rodas līdzsvara traucējumi, sākas
reiboņi.
Sarkanā
krāsa aktivizē acs tīklenes darbību, cilvēks spēj ātri reaģēt uz šo krāsu,
tāpēc sarkanā krāsa tiek izmantota dažādiem brīdinājuma signāliem. Fotogrāfi,
fotolaboranti sarkano gaismu izmanto savā darbā laboratorijā, kopējot un
attīstot attēlus, - sarkanā gaisma uzlabo redzes adoptāciju, strādājot tumsā.
Pie
pasīvajām krāsām pieder zilā un violetā krāsa, kam raksturīga cita ietekme uz
organismu. Cilvēki jau sen bija ievērojuši, ka zila krāsa nomierina. Šo īpašību
izmantoja ārsti, nervu lēkmju slimniekus ievietodami telpā ar zilām sienām, kur
šie cilvēki ātri nomierinājās. Arī violetajai krāsai ir nomierinoša ietekme uz
atsevišķu cilvēku psihi.
Dzeltenā
krāsa daudziem nepatīk, vairumam pat izraisa organisma funkcionālus
traucējumus, ja "saskare" ar šo krāsu ir ilgstoša. Sākumā pilotu
kabīnes pasažieru lidmašīnās krāsoja dzeltenas, bet drīz nācās no šādas krāsas
atteikties, jo lidotāji jutās slikti, daudziem novēroja reiboņus un sliktu
dūšu. Par šādu dzeltenās krāsas ietekmi katrs pats varēs pārliecināties, ja
ilgāku laiku uzturēsies telpā, kur sienas un mēbeles būs dzeltenas.
Ikviens
jau bija pamanījis, ka gaišā krāsā krāsotā istaba izskatās daudz lielāka nekā
tumši krāsota. Tumša krāsa (īpaši melna, kas gan īstenībā nav krāsa) neļauj
noteikt ne telpas, ne priekšmeta patiesās dimensijas. Šķiet, to jau zinājuši
pagājušā gadsimta duelanti, kas uz dueli ieradās, tērpušies melnās drānās.
Tagad, kad izpētīts
krāsu psiholoģiskais efekts, daudziem kļuvis zināms, ka dažādas krāsas rada
dažādas sajūtas. Piemēram, ja sienas telpā ir zilas, rodas aukstuma sajūta, ja
sārtā – siltuma sajūta. Melnais izraisa depresīvas sajūtas, baltais – tukšuma,
izmisuma sajūtu.
Zaļas
krāsas priekšmeti, tos apskatot, liekas siltāki nekā sarkanā un oranžā krāsā
krāsotie.
Pamatojums šai spējai meklējams krāsu
fiziskajā raksturojumā – katrai krāsai tas ir atšķirīgs. Tieši tāpēc daudzi
neredzīgie spēj noteikt krāsas ''pēc taustes'', pēc to specifiskā starojuma.
Piemēram, gaiši zilā krāsa izstaro patīkamu, mierīgu enerģijas plūsmu, turpretī
sarkanā, zaļā vai tumši zilā – asas, spēcīgas strāvas.
Ir
novērots, ka ar īpašu krāsu un priecīgu toņu palīdzību var uzlabot cilvēka
pašsajūtu un garastāvokli. Piemēram, pusaudzis, kuru vecāki allaž ģērba tumšas
drēbes, ļoti negribīgi apmeklēja skolu.
Tad viņam uzdāvināja spilgti dzeltenu džemperi, un viss izmainījās –
puisēns sāka labi mācīties, ieguva
jaunus draugus un bija enerģijas
pārpilns.
Noskaidrots,
ka zilā spektra krāsas – violetais, zilais un gaišzilais mazina astmas lēkmes,
ārstē stresu un bezmiegu. Savukārt bāli rozā toņi mazina agresivitāti un
naidīgumu. Toties sarkanā krāsa veicina neirožu uzliesmojumus. Tiesa, pasīviem
un apātiskiem cilvēkiem sarkanā krāsa
spēj piedot paļāvību saviem spēkiem.
Turklāt sarkanā krāsa veicina arī gremošanas procesus, sekmē kosmētisko
procedūru iedarbību.
Mūsdienu
zinātnes sasniegumi ļāvuši atklāt sakarības starp cilvēku rakstura īpašībām un
viņu iemīļotajām krāsām. Fiziķi, piemēram, apgalvo, ka ārstu, medmāsu un citu
ar medicīnu saistītu cilvēku aurā dominējot zaļā krāsa. Tā ir dabas krāsa, ko
mēdz dēvēt arī par ārstniecisko, nemirstības un uzticības krāsu. Novērots, ka
cilvēki, kuru iemīļotā ir zaļā krāsa, mēdzot būt labi dārznieki un fermeri.
''Zaļie'' cilvēki ir arī ļoti romantiski : viņiem patīk maiga mūzika un ainavas
mākslas darbos. Turklāt viņi ir sentimentāli, labsirdīgi, tāpēc daudzi viņiem dara
pāri. Zaļā krāsa ir auglības krāsa. Šīs krāsas mīļotāji ir ļoti dāsni dzīvē :
ja tāds atzīstās mīlestībā, varat droši ticēt, ka tā tas arī ir.
Savukārt
zilā ir pārdomu un apceres krāsa. Šo krāsu par savējo izvēlas filozofi un arī
ļoti ticīgi cilvēki. Gaiši zilās krāsas mīļotāji atstāj mazliet atsvešinātu
cilvēku iespaidu, taču patiesībā viņi ir tīrīgi, iekšēji organizēti un akurāti.
Gaiši
zilā krāsa tāpat kā rozā tiek dēvēta par jaunības, negatavības krāsu.
''Gaišzilie'' un ''rozā'' cilvēki ir viegli ietekmējami.
Tumši
zilā krāsa iedarbojas nomierinoši uz nervu sistēmu. Ja slimu cilvēku ievieto
telpā ar zilām sienām, viņam pazemināsies asinsspiediens un organisms ir kā
atgūs otro elpu. Tumši zilā krāsa ir spēcīgu personību iemīļota krāsa. Tās
vēlas dzīvot nokārtotā, harmoniskā pasaulē. Un, lai arī šiem cilvēkiem bieži
mainās garastāvoklis, draugi viņiem allaž ir lielākā dzīves vērtība. "Tumši zilie" cilvēki
pārliecinoši kāpj pa sociālās karjeras kāpnēm, viņi bieži sastopami zinātnes un
mākslas pasaulē.
Tie,
kuri dod priekšroku violetajai un indīgo
krāsai, parasti ir ļoti izklaidīgi, neorganizēti, bieži vien ir arī māņticīgi.
Viņi aizraujas ar visdažādākajiem horoskopiem un zīlēšanām. Taču likteņa
pareģošana viņus interesē galvenokārt erotiskajā aspektā. Šie cilvēki ir
apveltīti ar labu intuīciju, ir ļoti jūtīgi. Šo krāsu piekritēji bieži vien gūst panākumus modes dizaina
nozarē. Bohēmisks dzīves veids viņiem nepieciešams kā gaiss. Interesanti, ka
arī grūtnieces nereti dod priekšroku violetajai krāsai – tas liecina par viņu
alkām pēc maiguma.
Lai
cik dīvaini izklausītos, brūno krāsu mīl cilvēki ar noslieci uz slinkumu. Bieži
vien viņi jūtas nedroši, tāpēc vēlas paslēpties no svešām acīm komfortablā dzīvoklī. Taču brūnā krāsa ir arī augsnes
krāsa. Novērots, ka tai priekšroku dot atvaļinātie militāristi : tas liecina
par viņa vēlmi pietuvoties zemes dzīvei.
Pelēkā
ir neitrāla krāsa. Bieži vien to izvēlas biznesmeņi un cilvēki ar nogaidošu
pozīciju. Fiziķi un psihologi, kuri izmanto krāsas diagnostikā, uzskata, ka
pelēkā ir arī slimības krāsa. Ja cilvēku ievieto pelēkā telpā, viņš sāk pagurt,
un ir vajadzīgi vairāki krāsu uzliesmojumi, lai atkal atgūtu spēkus.
Priekšroku
melnajai krāsai dot cilvēki, kuri nav apmierināti ar dzīvi vai uzskata to par
slogu. Viņu kredo : "Dzīvē daudz kas nav tā, kā vajadzētu".
Jāpiebilst, ka tie kas valkā melnas drēbes, allaž cenšas tērpus papildināt ar
baltiem aksesuāriem, tādejādi demonstrējot vēlmi izrauties no dzīves rutīnas.
Baltā
ir tīrības krāsa. "Baltie" cilvēki visu daiļo : mākslas priekšmetus,
skaistas mašīnas, viņiem patīk ceļot.
Tādiem cilvēkiem ir arī nevainojama gaume.
Savukārt
iemīļotā sarkani tumšā krāsa liecina par cilvēka spēcīgo temperamentu, kas gan
sadzīvo ar apslāpētu seksualitāti. Šīs krāsas cienītāji pazīst jūtu mulsumu,
prot pievērst sev citu uzmanību,
Tie
kam patīk dzeltenā krāsa, dzīvē redz
tikai saulaino pusi. "Dzeltenie" cilvēki zina, kas ir laime. Viņiem
ir daudz draugu, un viņi labprāt palīdz tiem visās jomās. Saulainie,
dzīvespriecīgi ļaudis valkā zeltaini dzeltenas drānas. Viņi ar ticību lūkojas
nākotnē. Turpretī netīri dzeltena krāsa liecina par valkātāja kautrīgumu un
neuzņēmību. Savukārt sarkanmatainie cilvēki, kuri ģērbjas dzeltenās drānās,
bieži vien cieš no nepilnības kompleksiem.
Krāsa
|
Distances efekts
|
Temperatūras efekts
|
Psihes noskaņojums
|
Zila
|
Tāluma
|
Auksta
|
Nomierinoša
|
Zaļa
|
Tāluma
|
Ļoti auksta līdz neitrālai
|
Ļoti nomierinoša
|
Sarkana
|
Tuvuma
|
Silta
|
Ļoti uzbudinoša
|
Oranža
|
Liela tuvuma
|
Silta
|
Rosinoša
|
Dzeltena
|
Tuvuma
|
Ļoti silta
|
Atvieglojoša
|
Brūna
|
Liela tuvuma ierobežojoša
|
Neitrāla
|
Rosinoša
|
violeta
|
Liela tuvuma
|
Auksta
|
"Atbruņojoša"
|
|
|
|
Krāsu ietekme telpā
|
|
||
Krāsas
veids
|
Krāsas
paraugs
|
No
augšas (griesti)
|
No
sāniem (sienas)
|
No
apakšas (grīda)
|
||
Siltas gaišas
krāsas
|
Laša krāsa
(sārta) gaiši dzeltena (saulaina)
|
Pacilājoša
rosinoša
|
Sildoša
aktivizējoša
|
Gaitu
destabilizē-joša
|
||
Siltas (vai
neitrālas) tumšās krāsas
|
Brūna olīvzaļa
|
Noslēgta
svinīga smaga
|
Spēkpilna
aptveroša
|
Gaitu
stabilizējoša sildoša
|
||
Aukstas, gaišas
krāsas
|
Debeszila lillā
jūras zaļa
|
Iedvesmo-joša
pacilājoša nomierinoša atslābinoša
|
Vēsinoša
"promve-doša" paplašinoša
|
Gluduma efekts
skriet rosinoša
|
||
Aukstas tumšas
krāsas
|
Tumši zila
violeti zila
|
Draudzīga drūma
|
Aukstumu
izraisoša skumdinoša
|
Smaga nomācoša
|
||
Tuvāk palūkosim uz
KRĀSU IETEKMI uz cilvēku emocijām, noskaņojumu un uz cilvēku attieksmēm pret
krāsām. Mācība par krāsām –
kolorimetrija – pelna arī psiholoģijas un pat ētikas uzmanību. Padomos, kas
domāti laimīgas ģimenes dzīves veidošanai, viens no jautājumiem ir, vai vīrs
zina sievas mīļākās un nemīļākās krāsas un vai sieva zina, kādas krāsas patīk
un kādas nepatīk vīram.
Ir
pētnieki, kuri gaišās krāsas saista ar
prieku, mīlestību, pielūgsmi, turpretī tumšas- ar bailēm, izmisumu un naidu.
Piezīmēsim, ka krāsu simbolika, krāsu ietekme ir atkarīga arī no kultūras
tradīcijām, no individuālām cilvēka īpatnībām, no dabas vides. Tā bērnu, skumju
krāsa Eiropas tautām parasti ir melnā,
bet Ķīnā un Vjetnamā baltā. Īpatns krāsu raksturojums arī auras starojums.
Neaizmirsīsim arī krāsu mazāko nianšu nozīmi, ko šeit ir arī savdabīgs
elektromagnētisko viļņu garums.
Zilo
krāsu parasti raksturo kā mierīguma, atslābināšanās, iegrimšanas meditācijā
krāsu. Pēc dažu pētnieku domām, šī krāsa visvairāk tīkama, kad cilvēkam ir
fizioloģiska un psiholoģiska vajadzība pēc miera. Slimam un pārgurušam
vajadzība pēc zilās krāsas palielinās. Zilā ir gaisa un ūdens krāsa. Tai ir
tāluma un aukstuma radīšanas efekts. Ar zilo krāsu simbolizē arī gudrību,
nevainību, mieru, vēsumu. Zilā aura cilvēkiem ir piekļāvības, pielūgšanas
izjūtu izteicēja. Tā raksturo spēju būt kontaktā ar kosmosa enerģiju.
Atcerēsimies ka Latgali sauc par zilo ezeru zemi un robežupe Zilupe.
Zaļā
krāsa slēpj sevī potenciālu enerģiju,
atspoguļo gribas piepūli. Kas dot priekšroku
zaļajai krāsai, parasti tiecas pēc pašpārliecības. Nesimpātiska zaļā
krāsa parasti ir ekstravagantiem un ekscentriskiem cilvēkiem, kuri nemīl
mērķtiecīgi piepūlēt gribu, bet kaut ko cenšas sasniegt ar "izrāvumiem".
Zaļo krāsu parasti noraida uz fizisko vai psihisko spēku izsīkšanas robežas.
Zaļā krāsa ir tāluma efekta radoša auksta krāsa, kas spēj arī niansējumos
atstāt siltu iespaidu. Ja pēc spraiga darba uzņēmumā vai iestādē darbiniekiem ir iespēja ieraudzīt
zaļo dabu, tas nomierina. Zaļā ir cerību, mūžīgās dzīvības simbolizējoša krāsa.
Mēs pazīstam arī "zaļo kustību". Zaļā aura vēsta par mieru,
līdzsvaru, bet niansējumos arī par viltību, lišķību, krāpšanu, domu enerģiju.
Sarkanā
ir asins krāsa, simbolizē uzbudinājumu, enerģiju, kvēli, mīlestību. Tā ir ļoti
dzīva, iedvesmojoša, nemierīga krāsa, kas uzbudinoši iedarbojas arī uz
vairākiem dzīvniekiem. Sarkanā krāsa ir silta, tuvuma efekta radītāja. Tā ir
arī erotisma simbols, nakts kafejnīcu intīmā krāsa. Sevišķi pusaudži nereti dod
priekšroku šai krāsai, jo tā saista ar enerģētismu un jaunību. Tā patīk
cilvēkiem ar dedzīgu raksturu un nosliecēm uz galējībām (Kaislīga mīlestība,
akls naids, augstsirdības izplūdumi un ļauni izlēcieni ). Sarkanā krāsa
aktivizē acs tīklenes darbību, cilvēks spēj ātri reaģēt uz to.
Dzeltenā veidojas no
zaļās un sarkanās krāsas jaukuma. Tā ir tāda sprieguma, enerģētisma, satraukuma
izteicēja, kas prasa atslābumu, atvieglojumu. Tā ir silta tuvuma radoša dienas
gaismas, saules krāsa. Gēte šo krāsu raksturoja kā prieka, možuma, maiga
uzbudinājuma krāsu. Tai priekšrocību parasti dot topošās mātes un cilvēki ar
ievirzi uz pārmaiņām, kuros mīt klejotāja gars. Dzelteni zilā krāsa ir Kristus
un Budas oreolā.
Zeltītā aura nozīmē
domāšanas, prātošanas, plānošanas enerģiju, domu par labām lietām, reprezentē
augstāko gudrību, labestību, intuīciju. Dzeltenzaļa, dzeltenbrūna aura vēsta
par noslēgtību un skaudību, par nelabu saules pilnuma enerģiju.
Tumši
dzeltenā krāsa apzīmē nodevību, slepenumu, neticību, greizsirdību, bet tāda
aura stāsta par cilvēku ar lielām brīvības un patstāvības alkām, par tādu, kurš
nepieņem padomus, nepakļaujas norādījumiem.
Ilgstoša
saskarsme ar dzelteno krāsojumu var izraisīt organisma funkcionālus
traucējumus. Dzelteni krāsotās kabīnes daudziem pilotiem novēroja reiboņus,
sliktu dūšu. Nācās mainīt krāsojumu. Uzbudinājuma sprieguma atrisinājumu
neesamības virzienā simbolizē dzeltenās un melnās krāsas saskaņojums (Van Goga
pēdējā gleznā melnās vārnas riņķo zem melni zilajiem negaisa mākoņiem pāri
dzelteniem kviešu laukiem).
Violetā
krāsa veidojas saplūstot aktīvajai sarkanai un nomierinošai zilajai krāsai. Tā
tiek dēvēta par pretrunu harmoniju.
Tā ir starp aukstām
un siltām krāsām. Bija laiks kad Amerikā un Eiropā violetā krāsa intelektuāli
attīstītu un mākslas cilvēku vidū nereti
tika noraidīta kā nepatīkama. Etnalogi, kuri pētījuši civilizācijas neskartos
Brazīlijas un Āfrikas apgabalus, konstatējuši , ka violetā krāsa šiem
iedzīvotājiem ir vismīļākā. Arī bērniem tā nereti tīkama pirms dzimumbrieduma.
Tāpēc tiek izteiktas domas, ka šī krāsa simbolizē infantismu, vajadzību pēc
atbalsta. Violetās krāsas pielūgsmi vai noraidīšanu dažkārt izmantoja par
indikatoru, kas raksturo psihisko vai dzimumbriedumu. Bet violetajai krāsai ir
cits raksturojums. Tā ir inteliģences, uzupurēšanās, grēku nožēlas, rūpju,
bēdu, sirma vecuma krāsa. To uzskata kā "atbruņojoši" iedarbojošu
krāsu.
Violetas
krāsa aura ir visur, kur intuīcija, kas spēj viegli sajust un aptvert dažādu
būtību esamību, bez redzamas aplūkošanas un izpētes. Tā raksturo intuitīvo
kontaktu ar kosmosa harmoniju. Tumšvioletā aura liecina par spēku, mērķtiecību,
spējām radikāli pārveidot sevi vai savu eksistenci.
Brūnā
krāsa ir iegūstama no oranžās krāsas, kurai piejaukta melnā. Brūnai krāsai, kā
veidotai no dažādām krāsām, piemīt diezgan pretrunīgs raksturojums .
No
vienas puses, tā nereti atspoguļo tieksmi pēc vienkāršiem instinktiem
pārdzīvojumiem, Primitīviem jūtu priekiem, praktisko materiālo dzīvi, fiziskās
esamības baudīšanu Zemes dzīvē. Ir pētījumi, ka brūnā krāsa var sevišķi saistīt
opija lietotājus, arī tos, kam izsīkuši fiziskie spēki. No otras puses, brūnā
krāsa simbolizē atteikšanos no pasaules (mūku tērpi), sodu, pazemojumu.
Sarkanbrūnā
aura ir materiālisma krāsa. Prieks par materiālām lietām var viegli pāraugt
kūtrumā, izvirtībā, tieksme pēc ērtībām. "Un tad cilvēks ikvienā situācijā
lec pāri sētai tikai tur, kur tā ir viszemākā".
Melnā
krāsa ietekmē dažādas emocionālās sfēras. Tiek izteikti pieņēmumi, ka melnās
krāsas pielūgsme norāda uz cilvēka krīzes stāvokli, nepatīkamu attieksmi pret
pasauli vai sevi (anarhistu melnie karogi, pirātu melnās buras). Melnā krāsa
simbolizē tukšumu, ļauno, noslēpumu, sēras, pazemojumu, svinīgumu, haosu,
"neko", "nekā" ideju, absolūtu atteikšanos, arī
kaujniecisku protestu, melno maģiju. Tautas pasakās un mītos tumsa ir ļauno
spēku patvērums. Bērni, kuri asi pārdzīvo to, ka par viņiem nerūpējas, tos
nemīl, bieži izmanto melno krāsu zīmējumos. Bērniem parasti visvairāk nepatīk
melnā krāsa. Ne velti arī velni un mošķi
attēloti šajā krāsā. (Tiesa gan, misionāriem Āfrikā grūti nācās pārliecināt, ka
ļaunie spēki ir attēloti svētās bildēs melnā krāsā, jo nereti baltie kolonisti
bija īstie velni, bet melnā māmiņa un tētis – visjaukākie cilvēki pasaulē.)
Melnā
aura atspoguļo ļaunprātību, dusmas, naidu, ļauni noskaņotu cilvēku intuitīvās
izjūtas, kas intuitīvi aptver disharmonisku, ārdošu lielu būtību. Melnās auras
cilvēkus raksturo kā kontaktā esošus ar haosu, ārdošo sākumu. Melno auru
raksturo arī kā "es", egokrāsu , kas samērīgā daudzumā var dot
labumu. "Kad melnā enerģija izskatās pēc traipa, tas norāda uz aizšķērsotu
"es" spēku. Tas rada niknumu, aizvainojumu un , iespējams, arī
karstgalvīgi agresīvu rīcību."
1. Jēkabs Bīne
"Krāsu saskaņas mācība līdz ar apceri par glezniecības sakaru ar mūziku, dzeju un tēlniecību"
1965.gads.
2. Laikraksts
"Elpa" 1994.gada septembris.
3. Žurnāls
"Veselība" 1983.gada maijs.
4. Žurnāls
"Veselība" 1994.gada marts.
5. Klāvs Veinbabs
"Krāsu pasaule" Zvaigzne ABC 1998.gads
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru