Šajā rakstu darbā minēšu, manuprāt,
svarīgākās vietas no darba “Nīkomaha Ētika”, lai ieskicētu to, ko Aristotelis
vairāk gribējis pateikt par baudām. Centīšos izklāstīt pēc iespējas īsāk, t.i.,
tikai galveno domu, jo iedziļinoties pierādījumos teksts kļūst neinteresants un
garš. Taču es atļaušos izdarīt iestarpinājumus ar savām domām, jo ne visam, kas
ir rakstīts šajā grāmatā es piekrītu.
Sākot jāsaka, ka bauda ir tikums., bet
visi rakstura tikumi ir saistīti ar baudām, labsajūtu un nepatiku. Bauda arī ir
tikums, kurš ir starp divām galējībām: izlaidību un trulību, nejūtību. Baudīt
ir jāmāk un ne kura katra bauda ir pieļaujama. Ir dabiskas baudas un
pretdabiskas, nevajadzīgas. Dabiskās baudas ir ēšana, dzeršana, mīlas prieki.
Aristotelis gan min par dzeršanu tikai vīnu, bet es domāju, ka arī parasta
ūdens dzeršana var būt bauda, ja ir attiecīgi apstākļi: karstums, slāpes.
Pretdabiskās, nevajadzīgās ir tādas kuras bojā veselību, izcils piemērs smēķēšana,
vai ir perversas, starp citu Aristotelis (vismaz šajā grāmatā tā ir minēts,
izdota 1985. gadā izdevniecībā “Zvaigzne”) pie tām pieskaita homoseksuālismu.
Bet kuru no krietnām baudām var saukt
par cilvēkam raksturīgu un piemītošu baudu? Vai tas nekļūst skaidrs no
darbībām? Bauda taču pavada tieši darbību. Vai nu pilnvērtīgam un svētlaimīgam
cilvēkam ir viena kāda rakstura darbība kā aktivitāte, vai vairākas darbības –
tieši tās baudas, kas piešķir pilnību šīm darbībām, ir cilvēkam piemītošās
baudas šā vērda pilnīgajā un galvenajā nozīmē, turpretim pārējās ir otrajā
vietā un vēl tālāk, tāpat kā darbības.
Visās baudās ir jāievēro mērenība un
it sevišķi atturība. Tas ir tāpēc, lai cilvēks sasniegtu sakaisto un labo
dzīvē, jo tikai mēreni un atturīgi dzīvojot to var sasniegt. (Protams varu
ielikt, ka “eudaimonia” ir laime un lai sasniegtu šo laimi ir jānokļūst “aretē”
stāvoklī, kurš ir iespējams tikai tad, ja tiek ievēroti šie principi.)
Baudas pamatā saista ar miesiskajām,
jo tā ir tā bauda, kurai nododas katrs cilvēks. Ja cilvēks, kurš miesisko baudu
atturību vērtē ar prieku tas ir patiesi atturīgs, bet tāds, kurš vērtē ar
nepatiku – tāds ir izlaidīgs un no tā var secināt, ka nesasniegs “aretē” līdz
ar to laimi.
Tālāk, Aristotelis spriež, ka ikviena
sajūta ir saistīta ar baudu. Jo mēs taču sakām, ka tas, ko redzam vai dzirdam,
ir patīkams. Vislielākā bauda ir tad, ja pašai sjūtai ir laba kvalitāte un tās
aktivitāte izpaužas pret kaut ko augstākā mērā labu.
Bauda piešķir pilnību jebkurai
aktivitātei, tātad arī dzīvei, pēc kuras visi tiecas; tāpēc ir pats par sevi
saprotams, ka visi tiecas arī pēc baudas, jo tā ikvienai dzīvei piešķir
pilnību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru