Baroks ir mākslas stils, kas
radās Itālijā pēc renesanses stila 16. gs. otrajā pusē, 17. gs. izplatījās
citās zemēs un beidzās, iepriekš pārejot rokoko stila izsmalcinājumā, 18. gs.
Baroka nosaukums, laikam, cēlies 18. gs. ironiskā salīdzinājumā ar nevienādi
apaļām pērlēm, portugāliešu barocco,
pretstatā vienkāršam, harmoniskam, klasiskam. 1925. g. Pazaureks uzstādīja
hipotēzi, ka baroks ir sakropļotas ''parūkas'' nosaukums. Itāliešu arhitekts
Vazari (1511 - 74), kas dzīvoja ap baroka izcelšanās laiku, lieto šī jaunā
stila apzīmējumam capriccioso
(patvaļīgs), bizzarro (brīnumains,
dīvains), stravagante (ārkārtīgs),
bet visbiežāk nuovo (jauns), vārdus.
Vēlāk nosaukumu pieņēma par noteikta stila apzīmējumu. Renesanses izteiksmes
līdzekļi bija sevi jau izsmēluši. Iestājās jauns nemiera, nesaticības,
reliσiozu karu un inkvizīciju laikmets. Šausmās, reliσiozās ekstāzēs,
pārspīlētā jūtelīgumā svārstījās sabiedriskā psihe, un baroka mākslā izpaudās
šīs nemierīgās un vajātās cilvēka dvēseles traσisms. Sākās izteiksmes
pastiprināšana dažādos virzienos, paturot g. k. tās pašas renesanses mākslas
klasiskās pamatformas. Pirmais, kas spēra noteicošo soli pāri renesansei, bija
viens no tās vislielākajiem priekšstāvjiem -
Mikelandželo. Viņu uzskata par baroka stila nodibinātāju visās nozarēs:
arhitektūrā, tēlniecībā, glezniecībā.
Baroka
arhitektūra
Vieglas baroka stila iezīmes
saskatāmas Dž. da Sangallo, Rafaela un Peruci darbos. Baroka garīgais tēvs un
nodibinātājs bija Mikelandželo, kam sekoja lielmeistari Viņola, Dž. della Porta
Maderna, Bernīni un Boromini. No Itālijas baroks izplatījās Eiropā; pretstatā
harmoniski nosvērtai renesansei, baroks izpauž nemieru, uztraukumu, skurbumu,
ekstāzi. Kāpinot lieluma mērus līdz milzīgumam, baroks saslēdz ciešā vienībā visu
kompozīciju. Mūru cietā , birzīgā akmens masa šµiet kļuvusi mīksta un sulīga.
Spēcīgi kontrasti, gāmurojumi, pārtraukumi, līniju liekumi un lauzumi, trauksme
uz augšu, reduplikācija un proporciju disonance ir tie līdzekļi, ar ko radīts
šis gleznieciskais arhitektūras stils. Tā būtība balstās uz diviem pamatiem:
masas raksturu un kustību. jau pašā Itālijā nevar runāt par viengabalainu
baroku. bet dažādās zemēs šaipus Alpiem šis stils uzrāda visai īpatnējus
novirzienus. Pēc pasmagā Luija XIII un patētiskā Luija XIV stila, kur baroks
saskatāms tikai kā viena no arhitektūras apakšstrāvām, esprit gaulois novedina savas formas līdz dekoratīvi rotaļīgam
rokokam. Kā vispārliecinātākais b. virziena priekšstāvis Francijā atzīmējams I.
O. Mēsonjē 1693 - 1750. Anglija pazīst tikai visai apvaldītu b.
Svētā
Pola katedrāle Londonā.
Arī Holande, pretstatā Beļσijai,
simpatizē vairāk klasicisma nekā b. garam. Vispožākos b. uzliesmojumus rāda
Vācija, sevišµi tās d-di. Pepelmans, Bērs, Neimans, J. B. Fišers un fon Hildebrands
ir 17 - 18. gs. lielmeistari, kas b-kā ieveidojuši uz visiem laikiem paliekošas
arhitektūras vērtības.Viņiem cienīgi blakus nostājas Pēterburgas 18.gs.
arhitekts B.Rastrelli jun.; šī
meistara 2 darbi, gan ne labākie, atrodas Latvijā: hercoga Bīrona Rundāles un
Jelgavas pilis.
Jelgavas
pils
Neviens no arhitektūras stiliem
nav vēlāk tik daudz pelts un zaimots, kā b. klasicismam valdot. Vēlāk gan tika
atzīts, ka b. pilnā mērā ir izpildījis savu uzdevumu: atspoguļojis sava laika
garu.
No jaunākā laikā Rīgā celtām b.
stila ēkām atzīmējams Rīgas pilsētas muzejs un Nacionālais teātris.
Baroka
glezniecība
Baroka glezniecības stila
elementi parādās jau renesanses laikā, sevišµi Mikelandželo un Koredžo darbos.
Šie renesanses lielmeistari izstrādāja ievērojamā mērā galvenos b-ka
gleznieciskos izteiksmes līdzekļus: perspektīviskos µermeņu rakursus, stipras
gaismēnas efektus (koredžo), raisīto asimetrisko kompozīciju, formu pārmērību
un kustību izteiksmi. Tomēr b. g. neizauga tieši no renesanses (izņemot Venēciju).
16. gs. otrā pusē, kad jau bija miruši lielie renesanses pārstāvji, iestājās
pagurums, atkārtošanās un epigonu manierisms. Tikai gs. pēdējā ceturksnī Boloņā
triju Karaαi vadībā g-ba sāka atjaunoties ar dabas un klasiskās mākslas
studijām. Manierismā pagrimušās sienu g-bas atjaunošanā sevišµi ievērojami
nopelni Annibalam Karaαi (Romas Farnēzu pils freski). Karaαi sekoja Gvīdo Rēni,
Domenikīno, Guerαīno u. c. Bet īpaši pie pēdējiem parādījās Boloņas skolas
iekšējā vājība: eklektisms un svārstīšanās starp Romas un Venēcijas renesanses
tradīcijām. Daudz lielāka loma piekrita Mikelandželo da Karavadžo.
Karavadžo
glezna "Zīlniece"
Viņš galīgi sarāva saites nevien
ar valdošo manierismu, bet arī ar renesanses tradīciju. Karavadžo uzstājās ar
jaunu naturālismu, atmetot renesanses idealizētās formas, simetriski, centrāli
līdzsvaroto plāksnīgo kompozīciju un mierīgumu. Stipra gaismēna, asi kaisli
efekti, diognāla, uz dziļuma dimensiju virzītā kompozīcija raksturo Karavadžo.
Viņa nopelni b. g. stila izstrādāšanā Itālijā un z-os bija ārkārtīgi lieli.
Manierisma un jaunās b-ka
izteiksmes pārejas laika gleznotājs ir Federigo Baroαo, vēlākā b-ka - Pjetro
Beretīni da kortona un Salvators Roza.
Lielisku uzplaukumu b. g.
piedzīvoja Venēcijā 16. gs. otrā pusē un 17. gs. Te tā izauga tieši uz
Venēcijas renesanses lielmeistara Ticiāna pleciem, kas pēdējos darbos (Pieta - Uficos, Ecce Homo - Minhenē) figūru vietā stājas kustīgas masas, nevis
skaidrā ierobežotā renesanses telpā, bet nenoteiktā bezgalībā. Līdz ar to
stingrā forma, līnija, asās kontūras pazūd. Vairs neko neglezno statiskā, bet
kaislīga nemierīguma pārmērībās un pārgrozībās. Stiprā gaisma un dziļā ēna
kļūst par g-bas galveno izteiksmes līdzekli. Tiešā sakarībā ar Itāliju ir 17.
gs. Spānijas g-ba. kas tikai šai laikmetā ieguva vispārīgu nozīmi. Zem
Karavadžo iespaida attīstījās naturālistiskais Husepe de Ribera: venēciešu
Ticiāna un Tintoreto skolā izauga ekstatiski mistiskais Greko, kam sekoja
naturālisti Francisko Surbarans, Velaskess un idealizējošais Muriļļo.
Z-os, Flandrijā un Holandē, b-ka
laikmets radīja divus savus vislielākos un raksturīgākos priekšstāvjus:
patētiski varonīgo Rubensu un noslēpumaini dvēselīgo Rembrantu. Viņos ar
vislielāko spēku izpaužas b-ka laikmeta gars tā paša stila izteiksmes robežās,
ko bija izstrādājuši viņu itāliešu priekšteαi. Francijā b. g. stāv visvairāk
Boloņas skolas un Rubensa iespaidā. Ievērojamākie priekšstāvji: Pusēns, Lorēns
un trīs brāļi Lenēni. 17. gs. otrā pusē Kampaņš, Rigo, Laržiljērs izstrādāja tā
laika vispār pieņemto oficiālo portreju stilu. ▌aks Kallo, īpatnējais Francijas
b-ka grafiµis, pirmais izkopa vara griešanas mākslu. Vācijas g-bā pēc
renesanses uzplaukuma iestājās 16. gs. vidū ilgstoša pagrimšana, un nozīmīgas
personas neizcēlās. Vēl ilgāku tukšumu rāda šai laikā Anglija: te izvirzījās
tikai ārzemnieks, Rubensa skolnieks Van Deiks.
Baroka
literatūra
Baroka literatūra, jaunlaiku
zinātnes apzīmējums 17. gs. literatūrai. ╠patnējā veidā tai būtībā tās pašas
īpašības, kas b. stilam tēlojošās mākslās, tā pati tieksme pēc pārblīvētā,
pārmērīgā un mākslotā. Raksturīgākie b. l-ras rakstnieki: Itālijā Manrīno
(marinisms), Spānijā Gongora (gongorisms), Anglijā Lili ar romānu Euphues u. c. Pie b. rakstniekiem daži
pieskaita arī Kalderonu, Moljēru, Rasinu, Sviftu.
Baroka
tēlniecība
17. gs. pirmā pusē galīgi
izstrādājās īpatnējais b. t-bas stils. Laikmeta radošais meistars bija Lorenco
Bernīni. Visās t-bas nozarēs, altāru, pieminekļu, portreju, arhitektoniski
dekoratīvā viņš deva vispilnīgākos paraugus. Rafinēti pārvaldīdams t-bas
tehniku, patētiskas iedvesmas vadīts, Bernīni izteica savos darbos kaislīgi
kustīgus efektus un izsmalcinātu reliσisku erotiku, ko prasīja ekstatiskais
pretreformācijas laikmets. Renesanses plastiski mierīgās, blakus stāvošās jeb
atsevišµās figūras izzūd, tāpat kā robeža starp plastisko un glezniecisko
uztveri.
Tēlus pārņem aizraujošas kustības
tieksme, kas izpaužas arī apσērbos un drapējumos. Sevišµi pēdējie kļūst b. t-bā
par svarīgu patstāvīgu izteiksmes līdzekli. Bernīni iespaids 17. gs. t-bā bija
ārkārtīgs, noteicošs. Itālijā viņa sekotāji nekādu patstāvīgu stāvokli
neieguva. Francijā, Bernīni iespaidots, īpatnēji attīstījās spēcīgais asu
efektu tēlotājs Pjērs Pižē, Vācijā Andreass Šlīters. Spānijā 17. gs. attīstījās
galvenokārt baznīcu ļoti naturālistiska
izkrāsota koka t-ba ar asu jūtu un kaislību izteiksmi. Ievērojamākais meistars:
Huans Martiness Montaness.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru