Ievērojamais
ebreju domātājs Baruhs Benedikts Spinoza (Spinoza, d’Espinoza; 1632-1677), kuru
vēlāk izslēdza no sinagogas par viņa radikālajiem uzskatiem, pieņēma Dekarta
metodi. Pat vēl vairāk, Spinoza bija pārliecināts, ka filozofiju var attīstīt
tāpat kā geometriju, kur ar vairākām
neapšaubāmām aksiomām un definīcijām var pieradīt visu sistēmu. Tas ir
raksturīgi arī paša Spinozas pazīstamākajā darbā “Ētika”(1677), kas ir rakstīts
kā geometrijas grāmata.
Atšķirībā no Dekarta, kas uzskata, ka
neapšaubāma ir domātāja (apšaubītāja) paša eksistence, Spinozas uztverē
neapšaubāma ir substance. Mēs bez pretrunām nevaram noliegt, ka substance
(piemēram, pasaule, esamība) kaut kāda veidā eksistē. Viss, kas kaut kādā veidā
eksistē jeb ir, pieder šai substancei.
Vienīgi substance ir pati par sevi saprotama, ar prātu aptverama, t.i., visas
citas lietas ir izprotamas kā daļas no šīs substances. Citiem vārdiem,
substance ir viena un nenoliedzama. Tā ir “pati sevis cēlonis” (causa sui).
Spinoza šo vienīgo substanci sauc
par Dievu jeb Dabu (Deus sive Natura). Dievs šajā sakarībā nav lietots
religiskā izpratnē (vai Spinozas izpratne noved pie panteisma, tas ir cits
jautājums), bet tikai norāda, ka runa ir par pēdējo jeb īsto esamību. Spinoza
izceļ visas esamības vienotību, sacīdams, ka “viss, kas ir, ir Dieva, un nekas
nevar parstāvēt vai neko nevar iedomāties bez Dieva”. Dievs jeb Dabs ir
neierobežots (infinīts), un tam var būt neierobežots skaits īpašību jeb
atribūtu. Katrs no šiem atribūtiem izsaka Dieva jeb Dabas mūžīgo esamību.
Svarīgi ir atzīmēt, ka Spinoza runā par
šīm iezīmēm kā par atribūtiem, t.i., par to, ko, mēs “pierakstām” substancei.
Viņa izpratnē atribūts nav nekas cits kā “tas, ko intelekts (prāts) aptver
(apjēdz) kā tādu, kas veido substances būtību”. Citiem vārdiem, atribūts ir
mūsu skatījums uz substanci. Lai gan teorētiski Dievam jeb Dabai var būt
neierobežots atribūtu skaits, t.i., mēs varam uz to lūkoties no neskaitāmiem
viedokļiem, faktiski cilvēka prātam izprotami tikai divi atribūti – izplatība
(telpiskums) un domāšana. Citiem vārdiem, substance var būt gan telpiska (ar
izmēriem), gan ideju (domu) veidā.
Šo atziņu ir svarīgi izcelt. Spinozas
skatījumā duālistu lielā kļūda ir tā, ka viņi noturējuši atribūtus (mūsu
uztvertās iezīmes) par substancēm – pašām lietām kā tādām. Tas, ka mēs uz kādu
lietu varam raudzīties no dažādiem redzesviedokļiem, nemaina pašas lietas
būtību un vienotību. Substance ir viena,
bet mēs par to varam domāt divos atšķirīgos veidos. Šie divi veidi
izsaka dažādas vienas un tās pašas substances norises. Līdz ar to duālisma
pretrunas izzūd pašas no sevis. Pasaule ir viena, bet mēs to varam aprakstīt
dažādos veidos, raugoties no mūsu specifiskajām interesēm. Spinoza pat uzskata,
ka šie apraksti jeb atribūti ir paralēli, t.i., ikvienu procesu var saprast
divējādi.
Dievs jeb Daba eksistē un mums parādās
dažādas modifikācijās (modos). Ikviena lieta ir kaut kāda substances
modifikācija, un mēs varam domāt iepriekš minēto divu atribūtu ietvaros. Tāpat
kā substance ir viena, arī modofikācijām ir sava noteikta vienotība, bet tajā
pašā laikā mēs tās varam izprast gan kā lietas, gan arī kā idejas. Ja mēs
domājam par apli, tad mēs varam par to domāt gan kā par zināmu geometrisku
figūru, gan arī kā par matemātisku formulu.
Par Dievu jeb Dabu mēs varam domāt
divējādi arī citā aspektā – kā par “dabu, kas rada” (natura naturans), t.i., kā
par kaut ko tādu, kas notiek jeb noris pats pēc saviem iekšējiem principiem jeb
likumībām, vai arī kā par dabu, kas ir radīta (natura naturāta), t.i., kā par
zināmu noteiktu sistēmu. Citiem vārdiem,
substance ir domājama gan kā process, gan kā sistēma. Ja mēs domājam par
pasauli no izziņas redzesviedokļa, tad mums jādomā par to kā par sistēmu, kura
valda savas noteiktas attiecības.
Par
pašu šo sistēmu mēs varam domāt gan kā par lietu sistēmu, kur dažādas
modofikācijās ir aplūkotas no telpisko izmēru redzesviedokļa, gan arī kā par
ideju jeb uzskatu sistēmu, kur mēs šīs pašas modifikācijas uztveram no domāšanas
redzesviedokļa. Te, kā jau minēts, nav divas sistēmas, bet vienas un tās pašas
modifikācijas, tikai aplūkotas divu dažādu atribūtu gaismā.
Vienalga, kādā veidā tas arī būtu,
Spinoza izceļ likumību un determināciju. Ikvienai modofikācijai pašai ir savas
dabiskās iezīmes, kuras nosaka tās raksturu un darbību. Dievā jeb Dabā nekas
nenotiek nejauši vai haotiski. Šajā ziņā Spinozas pieeja atgādina seno stoiķu
domāšanu. Mūsu patieso zināšanu pamatā ir likumību atklāšana, bet likumības mēs
varam atklāt tikai tad, ja paši pieņemam, ka tādas pastāv dabā un pati daba ir
domājama kā sistēma. Pēc Spinozas domām, šada pieeja ir modernās zinātnes
pamatā. Pašam Spinozam bija liela interese par optiku, un uz pasauli viņš lielā
mērā raudzījās kā fiziķis.
Šādā noteiktā pasaulē Spinoza saraudzēja
cilvēku. Cilvēks, tāpat kā viss cits, ir substances modifikācija. Šajā ziņā tas
neatšķiras no citām lietām. Ja mēs domājam par cilvēku telpiskā izpratnē, tad
mēs runājam par to kā par ķermeni; ja mēs runājam par to kā par domāšanas
modofikāciju, tad runājam par to kā par prātu vai dvēseli. Cilvēks ir viena un
nedalīta esamība, un nevietā atdalīt prātu (dvēseli) no miesas. Mūsu prāts
(domāšana) nav nekas cits kā mūsu ķermeņa “ideja” un otrādi – mūsu ķermenis nav
nekas cits kā mūsu domāšanas “objekts”, t.i., mūsu domāšana atspoguļo visu to,
kas noris mūsu ķermenī. Šādu pieeju var apzīmēt par psihofizisko paralēlismu.
Spinozas nostāju mēs nedrīkstam pārprast.
Spinoza nav ne materiālists, ne ideālists, ne arī duālists. Viņa skatījumā
cilvēks ir viens, un viņa dzīvē notiek pārmaiņas. Mēs šīs pārmaiņas varam
aprakstīt dažādi un sagrupēt dažādos veidos. Tie tomēr ir viemēr tikai mūsu
apraksti. Tas ir svarīgi, jo atļauj lietas izpētīt no dažādiem viedokļiem.
Daudzējādā ziņā Spinoza ir moderns, jo mēs arī šodien runājam par psihomatisko
medicīnu.
Spinoza savu pieeju uzskatīja par Jauno
laiku zinātnes, īpaši fizikas, rezultātu. Šķiet, ka Spinoza pats atbalstīja
atomismu. Atomi, tā sakot, bija metafiziski “neitrāli”un sekoja paši savām
negrozāmām likumībam. Viss cits ir mūsu izskaidrojumi.
Spinozas uztverē Dekarta lielā kļūda
bijuši tā, ka viņš jaucis mūsu izskaidrojumus (“aspektus”) ar faktiem. (Mēs
padarām par substancēm to, kas ir tikai mūsu uzskati.) Spinozu pašu nodarbināja
mūsu uzskatu lielā ietekme uz dažādu apspriedumu, pat māņticības rašanos.
SPINOZAS PASAULES UZTVERE
Atributs telpiskums fiziskas parmainas y y y
Substance (Dievs/Daba) un modifikaciju parmainas ---- x1-- x2 -- x3
Atributs domas garigas parmainas z - -
z -- z
x1, x2 un x3 ir pārmaiņas, kamēr y nu z ir veids, kā
mēs šīs pārmaiņas saskatām. Šie veidi no Spinozas viedokļa nav bez sava pamata.
Te nav mūsu ilūzijas, bet tajā pašā laikā atribūts gan ir mūsu skatījums uz
substanci, bet tas nav tas pats, kas substance.
Spinozas centrālais interešu objekts tomēr
ir ētika. Pirmajā brīdī varētu likties, ka ētikai Spinozas pasaules izpratnē
nebūtu vietas. Pirmkārt, tādēl, ka, pēc viņa domām, substance kā tāda ir morāli
neitrāla – tā nav ne laba, ne ļauna. Runa par kaut ko labu vai ļaunu ir tikai
mūsu izvērtējumi un spriedumi, kas izsaka mūsu izjūtas. Otrkārt, visas lietas
ir nosacītas, ieskaitot cilvēka dzīvi un rīcību. Cilvēks pilnīgi atrodas savu
jūtu un impulsu varā.
Vienlaikus katrai Dieva jeb Daba
modofikācijai, ieskaitot cilvēku, ir ievirze (vēlēšanās) saglabāt savu īpašu
eksistenci. Tā tas ir gan ar nedzīvām, gan ar dzīvām lietām. Katrai lietai ir
sava noteikta “daba”, ko tā “grib” paturēt.
Lielākajā daļā gadījumu tas nav apzināti vai plānoti, bet tas nemaina šo
ievirzi. Cilvēkam tas notiek apzināti, un cilvēks var apzināti noskaidrot un
saredzēt, kas ir nepieciešams, lai viņš
saglabātu savu eksistenci. No šas vēlēšanās izaug dažādas cilvēka dziņas un
vēlmes. Ir taisnība, ka cilvēks atrodas savu jūtu un dziņu varā, taču šīm jūtam un iekārēm var būt
dažādi avoti. Arī mūsu prāts var radīt savas noteiktas iekāres un līdz ar to
noteikt mūsu rīcību. Šajā ziņā ētikas jautājums ir par to, kādas dziņas mūs
ietekmē. Mūsu prāta radītās jūtas var būt tikpat nozīmīgas kā citas. Spinoza,
piemēram, noraidīja morālu egoismu, jo mēs varam konstatēt, ka tas nebūt nav
mūsu sevis saglabāšanas interesēs.
Tas, kas pēdējā analīzē dod cilvēka dzīvei
saturu, ir mūsu gatavība uztvert sevi kā daļu no Dieva jeb Dabas (substances)
un pieņemt savu vietu lielajā sistēmā. Šo nepieciešamību Spinoza apzīmēja par
“intelektuālo Dieva mīlestību”.
GOTFRĪDS VILHELMS LEIBNICS.
Gotfrīds Vilhelms Leibnics (Leibniz;
1646-1716) bija ievērojams matemātiķis, jurists, politiķis, teologs, filozofs.
Viņš cerēja samierināt protestantus ar katoļiem, izveidot apvienotu Eiropas
valstu savienību un lika pamatus Prūsijas Zinātņu akadēmijai. Leibnics pamatos
bija racionālists, bet saskatīja Dekarta un Spinozas pieejā nopietnas
problēmas. Pirmkārt, Dekarts un Spinoza runāja par substancēm un meklēja to
izskaidrojumus. Fizika tomēr arvien vairāk saskārās ar “spēkiem”, nevis ar
statiskām substancēm. Spēkus raksturoja vairāk izmaiņas, darbība, nevis
īpašības jeb atribūti. Otrkārt, substanču reducēšana uz vienu vai divām atņēma
pasaulei tas daudzveidību un priekšmetiem atšķirības. Tāpat Dievs un daba
Leibnica izpratnē nebija viens un tas pats, bija nepieciešama kāda cita pieeja.
Varbūt tieši matemātiskās analīzes ietekmē
Leibnics uzskatīja, ka pasaule sastāv no neskaitāmām individuālām vienkāršām
substancēm. Dažādās lietas ir “agregāti” (veidojumi, sakopojumi). Šādu uzskatu
bija aizstāvējuši jau grieķu atomisti (Dēmokrits, Epikūrs), bet tie bija devuši
atomiem materiālistisku izpratni. Šajā ziņā, pēc Leibnica domām, bija
nepieciešama koncepcijas maiņa. Patiesie atomi, visu lietu pamatelementi,
Leibnica izpratnē ir spēks, energija, un mēs tos nevaram aprakstīt kā statiskas
lietas. Lai atšķirtu šos pamatelementus no atomiem, Leibnics tos apzīmēja par
monādēm. Pats apzīmējums nāca no grieķu valodas – monas, kas nozīmē “viens”.
Citiem vārdiem, vienkāršās substances ir vienības.
Monādēm pašām kā tādām nav izmēru. Tām nav
lieluma vai struktūras. Monāde ir metafiziski eksistējošs “punkts”. Katra
monāde eksistē pati par sevi, un tai nav nekadas cēloniskas attiecības ar citām
monādēm. Ikviena monāde atšķiras no ikvienas citas monādes; tai katrai ir savs
“spēks” jeb “energija”, un tā “darbojas” pati pēc saviem principiem. Lai
uzsvērtu monāžu atšķirību no atomiem, Leibnics dažkārt runā par tām kā par
“dvēselēm”. Ikviena monāde ir “dzīva”, t.i., kā spēks tā darbojas pati par
sevi. (Pēc Leibnica domām, nav pamata pieņemt, ka pasaule savā pamatā būtu
veidota no “nedzīviem” elementiem, un tad mēgināt izskaidrot dzīvību un apziņu;
tikpat labi mēs varam sākt ar pretējo uzskatu.)
Liebnics izdarīja divus secinājumus, kas
pirmajā brīdī var likties pārsteidzoši. Pirmkārt, ja mēs domājam par
vienkāršajām substancēm kā “spēkiem” (dinamiskām norisēm), tad nav pamata runāt
par to materiālajām īpašībam. Otrkārt, ja mēs prasām, kādā veidā mēs saprotam
spēku, kas darbojas pats par sevi, tad vienīgā īstā analogija ir mūsu pašu
izvēle, rīcība un darbu veikšana. Mēs piedzīvojam un izjūtam savu spēku, kad
kaut ko darām un esam iesaistīti norisēs. Mēs esam īpaši indivīdi, kuriem spēks
ir rīkoties. No šāda redzesviedokļa Leibnics raugās uz visām pasaules pamatvienībām.
Liebnics uzskata, ka monādes ir “bez
logiem”, t.i., nekas tajās nevar ieiet vai no tām iznākt. Šajā ziņā pašas
monādes dzīve ir, tā sakot, pilnīgi iekšēja. Bet, ja tā ir, tad kādā veidā mēs
varam saprast pasaules norises, kas it kā turpinās? Uz šo jautājumu Leibnics
cenšas atbildēt uz savu mācību par “iepriekšnolemtu harmoniju”. Leibnics ir
pārliecināts, ka Dieva esamību mēs varam pierādīt (galvenokārt kosmologiskā
argumenta veidā.) Dievs kā pasaules Radītājs ir noteicis, kas un kad ikvienā
monāde notiks. Šādas iepriekš nolemtas harmonijas rezultātā katra monāde,
darbojoties pati par sevi, it kā sadarbojas ar citām, un mums rodas uzskats par
organizētu pasauli. Faktiski neviena substance otru neietekmē. Labākais
salīdzinājums te būtu vesela virkne dažādu pulksteņu, kas noregulēti tā, lai
tie zvanītu cits pēc cita. Katrs pulkstenis zvana pilnīgi neatkarīgi pats par
sevi, bet mums tomēr rodas iespaids, ka šeit ir norišu virkne. Tā Leibnics
risina Dekarta problēmu.
Leibnics apzinās, ka šāds uzskats nav bez
pretrunām. Ja visas norises ir dievišķas iepriekšnolemšanas rezultāts, tad
rodas jautājumi par ļaunumu pasaulē. Leibnics aizstāvēja uzskatu par “iespējami
labāko pasauli”. Lai gan Dievam ir iespējamas visas lietas, tas nenozīmē, ka
visas iespējas ir savienojamas. Tā, piemēram, nav iespējami apaļi
kvadrāti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru