Latvijas Universitāte
Vēstures un filozofijas fakultāte
Socioloģijas katedra
(referāts)
Socioloģijas nodaļas I kursa students
Jānis Daugavietis
(janis.daugavietis@tornis.lv)
priekšmets "Socioloģijas teoriju
vēsture"
lasa LU doc.
R.Mezītis
1998.gads, Rīga
Saturs
Saturs................................................................................................................................................................................. 1
Herberts Spensers -
filosofs (ievads).......................................................................................................................... 2
Evolūcija -
Spensera mācības galvenā ideja........................................................................................................... 3
Evolūcijas teorijas pamatojums - dedukcija un indukcija................................................................................... 4
Evolūcijas teorijas īss izklāsts..................................................................................................................................... 6
Herberts Spensers -
sociologs (nobeigums).............................................................................................................. 7
Vēres.................................................................................................................................................................................. 8
Herberts Spensers - filosofs (ievads)
Meklējot
informāciju par pagājušā gadsimta beigu angļu sociālo zinātnieku un domātāju
HERBERTU SPENSERU (1820 - 1903) dažādās vārdnīcās un uzziņu krājumos, mēs
atrodam viņu pieskaitītu vismaz 3 zinātnēm -
filosofijai, psiholoģijai un socioloģijai. Filosofijas vārdnīcās var būt
teikts tikai tas, ka viņš bijis filosofs, viens no pozitīvisma galvenajiem
pārstāvjiem [fil. slov 79, 433.lpp], vai citur, ka viņš bijis ievērojams
psiholoģijias un filozofijas pārstāvis. Bet ja mēs rokās paņemam jebkuru
socioloģijas vārdnīcu vai enciklopēdiju, atšķirot lappusi kurā ir rakstīts par
H.Spenseru (tāda noteikti ir katrā soc-jas vārdnīcā!), mēs parasti lasam:
"…filosofs un sociologs-pozitīvists…, viens no soc-jas kā atsevišķas
zinātnes pamatlicējiem…" [sovr. zap. soc. 326.lpp.], sociālais darvinists,
psiholoģiskā evolucionisma virziena pārstāvis. Tāpat mēs zinam, ka š.gs. 20-jos
gados tika veikta aptauja ASV profesionālo sociologu vidū, un ar pārliecinošu
balsu pārsvaru par nozīmīgāko personību soc-jas vēsturē tika atzīts H.Spensers
[sovr zap soc??]. Tātad Mēs redzam, ka Spensers ir atzīta autoritāte visās
trijās galvenajās sociālajās zinātnēs līdz pat mūsu dienām, un ne tikai kā sava
laika ievērojams zinātnieks, daudzas no viņa idejām ir aktuālas arī mūsdienu
zinātnē, nerunājot jau nemaz par to, ka viņš pirmais socioloģijā sāka operēt ar
tādiem jēdzieniem kā struktūra, funkcija, sistēma, institūts.
Runājot
par Herbertu Spenseru kā filosofu, ievērības un atzinības cienīgs ir mūsdienu
krievu filosofa un vēsturnieka J.V.Pavļenko atzinums par viņa filosofiju - tas esot kā visas Eiropas jauno laiku
zinātnes kopsavilkums. Pavļenko Spensera paveikto vērtē kā visu iepriekšējā
laika zinātņu sasniegumu un atziņu sintēzi. Spensers esot bijis
zinātnieks-enciklopēdists, un visas savas iegūtās zināšanas fizikā, matemātikā,
bioloģijā, filozofijā, vēsturē u.c. viņš izmantojis lai radītu un pamatotu
savus uzskatus un doktrīnas[].
Mēs tam
varam tikai pilnībā pievienoties un uzsvērt, ka viens no svarīgākajiem
iemesliem, kāpēc H.Spensera sociālās idejas ir bijušas tik nozīmīgas un jaunas,
ir tas, ka viņš bija apguvis ne tikai iepriekšējo gadsmitu un tūkstošu zinātnes
sasniegumus, bet arī ļoti aktīvi sekoja sava laika zinātnes attīstībai. Kā jau
mēs minējām, viņš bija daudzpusīgi izglītots, lieliski pārzināja matemātiku,
filosofiju, psiholoģiju u.c., un, kas ir svarīgi, H.Spensers zināja savu
laikabiedru zinātnieku jaunākos atklājumus gan sociālajās, gan dabaszinātnēs,
un tos izmantoja pats savā mācībā. Iespējams, ka šī ir bijusi noteicošā
atšķirība starp citu socioloģijas "tēvu" O.Kontu, kurš savas aktīvās
zinātniskās darbības laikā esot centies nesekot sava laika sabiedriskajiem
notikumiem un procesiem, nelasot presi, un saucot to par "smadzeņu
higiēnu" [???]. H.Spensers savos acerējumos gan tieši gan netieši ir
atsaucies uz tādiem sava laika zinātniekiem un viņu darbiem, kā bioloģiskās
evolūcijas teorijas autoru Darvinu, augu un dzīvnieku sugu atklāj?? Lemarku,
vienu no angļu klasiskās politekonomijas pārstāvjiem Rikardo, antropologu
Maklenanu u.c. Pat no šodienas viedokļa raugoties, mēs zinam, ka vairāki šo
zinātnieku atklājumi un izvirzītās hipotēzes ir jaunāko laiku zinātnes pamatā.
Tieši tāpēc arī H.Spensers var būt aktuāls mūsdienās. Viņš orientējās uz
jaunākajiem zinātnes sasniegumiem un uztvēra zinātni kā vienotu veselumu,
necenšoties norobežot tās vai citas disciplīnas kompetences robežas. Zinātne,
tāpat kā Visums kopumā un atsevišķi tā agregāti, Spensera izpratnē bija vienots
organisms, kurā izmaiņas katrā orgānā nosaka izmaiņas visā organismā
kopumā.
H.Spensera
zinātniskās metodes ir indukcija un dedukcija. Ar indukciju,
atbilsoši zinātniskajai paradigmai, ??viņš saprot pāreju no atsevišķā uz
vispārīgo, bet ar dedukciju - atsevišķā
atvasināšanu no vispārīgā. Dedukcijas instrumentāriju H.Spensers bija pilnībā
aizguvis no filozofijas.
Savu
ideju pamatojumu H.Spensers parasti sāk ar dedukciju, izmantojot tīri
filozofiskas kategorijas. Tas ir laiks, telpa (visums), izzināmais,
neizzināmais, kustība, spēks u.t.t. Arī mazāk nozīmīgas kategorijas un
aprakstošie termini nāk no filosofijas leksikas. Atrodot šos jēdzienus Spensera
tekstos, mēs saprotam, cik dziļa ir filosofijas ietekme viņa izaugsmē un Spensera
filosofijā. No tiešiem vai netiešiem citātiem, no minēto autoru vārdiem, no
jēdzieniem kādi izmantoti, mēs varam droši teikt, ka Spensera filosofisko un
socioloģisko domu ietekmējuši tādi filosofijas grandi kā Kants (a priori
un lieta par sevi sapratnes kategorijas), Leibnics (monādes
jēdziens), Mills, ?? u.c. Tāpēc arī par pamatotu var uzskatīt augstāk
aprakstīto Pavļenko uzskatu par Spensera devumu kā visas Jauno laiku /
klasiskās zinātnes tādu kā kopsavilkumu.
Visā
savā zinātniskajā darbībā H.Spensers ir tiecies pēc savu ideju sitemātiska un
kopsakarīga sakārtojuma. Par šo viņa darbības aspektu mēs runāsim vēlāk,
apskatot viņa devumu socioloģijā, bet tas, ka H.Spensera mācības pazīme ir visu
tās elementu funkcionālā saistība, ir vēl viens aspekts kas raksturo to kā
vienotu sistēmu. Tas arī ir vēl viens arguments par labu tam, lai H.Spenseru
varētu saukt par filosofu. Tikai filosofi var radīt totālu sociālo sistēmu,
kā to izdarīja H.Spensers, tā vismaz uzskatīja mūsu gadsimta vidus sociologi,
vidējā ranga teorijas idejas aizstāvji, kad kritizēja T.Pārsonu par viņa
konstruēto totālo sociālo sistēmu. T.Pārsons tiek uzskatīts par tiešu Spensera funkcionālās
sistēmpieejas turpinātāju.
Evolūcija - Spensera mācības galvenā ideja
Mēs jau minējām, ka visos uzziņas krājumos un enciklopēdijās, kurās ir
minēts H.Spensers, viņš tiek raksturots kā evolucionisma pārstāvis, kā sociālais
darvinists. Lai saprastu, ko šie jēdzieni nozīmē, mums ir jāpalūkojas uz
laiku kurā tapa H.Spensera galvenie sacerējumi ??.
19.gs.
vidus ir raksturīgs ne tikai ar straujām un kardinālām sociālās un ekonomiskās dzīves
izmaiņām (industriālā kapitālisma konstituēšanās, jaunu sociālo attiecību
veidošanās), bet arī ar ļoti strauju un kvalitatīvu dabaszinātnes (un tehnikas)
attīstību. Šie abi faktori dod nozīmīgu impulsu sociālajām zinātnēm. Pirmkārt
jau pati sociālā vide ar savām pārmaiņām prasa to izskaidrojumu un prognozi,
otrkārt, arī dabaszinātnes ar saviem jaunajiem atklājumiem dod vielu tīri
filosofiskām un sociālām pārdomām. Viena no gadsimta ietekmīgākajām un
revolucionārākajām ir Darvina izvirzītā evolūcijas teorija.
H.Spensers
ir Darvina laika un fiziskās telpas (abi ir angļi) biedrs. Abi ir pazīstami un
ietekmējušies viens no otra idejām. H.Spensers ir viens no pirmajiem kas pieņem
un aizstāv Darvina atklāto bioloģisko evolūciju. Viņš ir studējis bioloģiju, un
acīmredzami, ka Spenseram šī teorija ir sniegusi atbildes uz tiem jautājumiem,
kas agrāk dabaszinātnēs palikuši neatbildēti. Atsaucoties uz Darvina evolūcijas
teoriju, H.Spensers to ātri "parnes" uz sociālo zinātņu sfēru,
uzskatot, ka tas ir ne tikai bioloģisks likums, bet ka tā ir vispārēja
likumsakarība, piemītoša Visumam. Līdz ar to Eiropas sociālajā zinātnē
rodas virziens ko dēvē par sociālo evolucionismu jeb sociālo
davinismu. Interesants ir vēsturisks fakts, kas arī ir ļoti zīmīgs šī
referāta priekšmeta gadījumā, un parāda H.Spensera atgriezenisko saistību ar
dabaszinātni, ir tāds: Darvins ir atzinis, ka Spensers viņu ir apsteidzis par 5
vai 6 gadiem, atklājot "konkurences likumu". Un tas ir fakts, ka
bioloģija tieši no sociālā evolucionisma ir pārņēmusi dažus jēdzienus un
idejas. 19.gs. beigās un 20.gs. sākumā šis ir valdošais virziens un sociālajā
filosofijā un psiholoģijā.
Evolūcijas teorijas pamatojums - dedukcija un indukcija
Kā jau mēs iepriekš atzīmējām, H.Spensera metode ir gan dedukcijas gan
indukcijas izmantošana. Dedukcija, ar to viņš sāk, tādā veidā,
izmantojot filosofijas un loģikas instrumentāriju, ir hipotēzes
pierādījums ar teorētisko terminu un konstrukciju palīdzību, ņemot
visvispārīgākos jēdzienus un pieņēmumus balstoties vienīgi uz tiem. Mēs,
protams nedomājam, ka šī viņa filosofiskā domu gaita un hipotētisko pieņēmumu -
slēdzienu virkne, no kuras, kā uzskata pats Spensers, var izsecināt un atklāt "visu
konkrēto procesu kopējo elementu" [spens, 37.lpp.], mūs īpaši
interesētu šī referāta priekšmeta atklāšanā, bet lai gūtu dziļāku ieskatu
H.Spensera domu gaitā, īsumā ieskicēsim šo dedukciju.
Vispirms
Spensers sāk ar to, ka mēģina nodalīt Zinātnes un Reliģijas sfēras, runājot par
neizzināmo, un pasaka interesantu domu: "Zinātni un Reliģiju
varētu vienot apziņa par to, ka spēks, kas atklājas visumā, nav izzināms."
[spens. 17.lpp.] Vai tā ir zināma aizsardzība pret sava laika klerikāļiem, vai
Kanta domas atblāzma, vai gan viens gan otrs, bet Spensers ar to sāk savas sintētiskās
filosofijas izklāstu.
Telpa un
Laiks, arī tie paši par sevi ir pilnīgi neizzināmi. Tāpat Matērija, Absolūtā
Kustība, pāreja no Miera uz Kustību, un otrādi, Spēks, Pirmais Iemesls, tās ir
filosofiskas kategorijas kuru būtība nav izzināma, bet tomēr tās tiek
izmantotas lai atrastu kādu kopsakaru. Kaut ko tādu Spensers atrod "bezgalīgā
un neizzināmā spēkā, kas ir cēlonis jebkurai parādībai." [sp. 23.lpp]
Šī ideja, par vienu spēku, kas ir visu notikumu virzītājs, ir ļoti
nozīmīga Spensera pasaules uztverē. Spensera kritiķi šinī gadījumā varētu
teikt, ka viņus nepārliecina šāda pamatspēka esamības pierādījums, un ja
viņus neapmierina visa Spensera evolūcijas teorija, šis būtu viens no kritikas
stūrakmeņiem - teorija balstīta uz
aplamu pieņēmumu.
Runājot
par izzināmiem procesiem un saprotamām parādībām, Spensers operē ar jēdzieniem Matērijas
neiznīcināmība, "ar kuru mēs domājam un saprotam Spēka
neiznīcināmību, caur kuru uz mums darbojas Matērija" [30.lpp.], Kustības
nepārtrauktība, kas "padara Zinātni un Filosofiju iespējamu, jo
kaut kā kustība varētu sākties no nekā un beigties arneko, tad zinātnes
skaidrojumi nebūtu iespējami" [30.lpp.], Spēka pastāvība, Spēka
pārvēršanās un ekvivalentums, u.c. Spēka pārvēršanās un ekvivalences
ideja ir nozīmīga ar to, ka "fiziskie spēki kvantitatīvi un kvalitatīvi
ir salīdzināmi, tie nepalielinās un nesamazinās" [32.lpp.], un tas
sasaucas ar ideju par vienu pamatspēku, un kā mēs redzēsim vēlāk, tas
dod Spenseram pamatu apgalvot, ka nav atšķirības starp fizisko ,organisko un
sociālo pasauli. Likums ir viens visām. Spēki fiziskie un sociālie ir
salīdzināmi, un "ja mēs jautāsim, kur rodas tie fiziskie spēki, no
kuriem attīstas spēki sociālie, atbilde būs iepriekšējā - no saulstariem." [33.lpp.]
Kustības
virziens ir nozīmīga kategorija. Spensers ar piemēriem (piem. vulkāni kas
rodas Zemes garozas vājākajās vietās) rāda, ka kustība ir virzīta vismazākās
pretestības virzienā. Te mums jāpiezīmē, ka šis varētu būt vēl viens aplams
pieņēmums, jo mēs drīzāk uzskatam, ka tas ir nevis kaut kāds viennozīmīgi definēts
virziens, bet gan kustībā iegūts virziens. Tāpēc mēs nevaram
piekrist no šī apgalvojuma izrietošajam secinājumam par to, ka Kustībai ir
viens virziens, un visi kustībā esošie agregāti virzas uz vienu mērķi (kas ir
Evolūcijas būtība).
Īsā
izklāstā Spensers saka, ka viņš meklē visu procesu kopējo elementu,
matērijas un kustības nepārtrauktās pārdales likumu. Katrs priekšmets laiku
pa laikam piedzīvo sava stāvokļa izmaiņu, "tāpēc mūsu jautājums: kāds
dinamiskais princips, kas der visām pārmaiņām ( kā kopumā, tā tās daļām),
izsaka šīs mūžīgi mainīgās attiecības?" [37.lpp.] Tā ir Spensera
pamatnostādne - ticība kāda vispārējā
likuma esamībai kas nosaka visas matērijas un tās agregātu, arī sociālo,
vienotu kusību vienā virzienā.
Otrs
paņēmiens, kā pamatot savu filosofiju un evolūcijas teoriju, Spenseram ir indukcija,
"dedukcija ir jāpārbauda ar indukciju." [40.lpp.] Spensers ņem
reālus faktus un procesus, parāda, cik tie ir atbilstoši viņa hipotēzēm, jau
deduktīvi pierādītām.
Visbiežāk
tiek minēta Saules sistēma un tās rašanās, augu pasaule, Zemes un dzīvnieku
ģenēze, sociālā dzīve u.t.t. Nav brīnums, ka indukcijai vienlīdz labi ir piemēri
no organiskās, neorganiskās un sociālās pasaules. Tas atbilst Spensera uzskatam
par vienu likumsakarību, kas nosaka visa esošā agregāta esamību. Tāpēc minēto
piemēru ir tik daudz un tie ir tik dažādi. Tā ir Zemes rašanās (teorija), augu
sakņu augšanas virziens, instrumentu un mašīnu attīstība, cilvēka fizioloģiskie
procesi u.t.t. Visi piemēri it kā apliecina šī kopējā likuma izpausmes
pazīmes, par kurām runa ies nākamjā nodaļā.
Evolūcijas teorijas īss izklāsts
Kā jau
mēs vairākkārtīgi esam atzīmējuši, H.Spensera filosofijas izejas punkts ir
loģiskās dedukcijas ceļā iegūtā un un ar indukciju apstiprinātā (vismaz tā viņš
pats ir uzskatījis) filosofiskā atziņa par to, ka visas pasaules pamatā (gan
sociālās gan fiziskās) ir vienas un tās pašas likumsakarības. Visam visumam un
reizē arī atseviškiem tā agregātiem ir viena kustība vienā virzienā.
Vispirms
te būtu jāapstājas pie idejas par fiziskās un sociālās pasaules līdzību, analoģiju.
No kopējā likuma esamības viegli secināt, ka dažādu agregātu uzbūves un
funkcionēšanas princips ir viens un tas pats. Tas Spenseram dod iespēju
salīdzināt sabiedrību ar organisko un pat neorganisko pasauli. Viņš tieši
raksta: "Dzīvnieku un sabiedrības orgānu uzbūve ir balstīta uz vienu
principu." [289.lpp.] Tā ir viena no funkcionālajām idejām - cilvēku sabiedrības salīdzināšana ar dzīvu
organismu. Tie esot salīdzināmi agregāti, un izzinot viena funkcionēšanu un
uzbūvi, atklātos principus pēc analoģijas var attiecināt uz otru. Tā arī
H.Spensers dara, sabiedrības ģenēzes un uzbūves skaidrošanā viņš pielieto
bioloģijā un tai tuvajās dabaszinātnēs iegūtās zināšanas par augiem un
organismiem. Ir skaidrs, ka tajos laikos šīs zinātnes ir labāk attīstītas par
socioloģiju, kas tad tikai dzimst, un šāda ideju un principu
"aizņemšanās" liekas loģiska.
Pārejot no filosofiskajām
kategorijām uz savas filosofijas specifiskajām, un mazāk abstraktām, H.Spensers
runā par diviem antagonistiskiem procesiem: Evolūciju un Sabrukšanu.
Sabrukšana ir matērijas dezintegrācija un kustības mazināšanās, bet
evolūcija - matērijas integrācija un
kustības izkliedes process. [38.lpp.] Citiem vārdiem, "evolūcija ir
pāreja no nesaistītas viendabības uz sasaistītu daudzveidību." [44.lpp.]
Organisma jeb agregāta pāreja no vienkāršākām formām uz sarežģītākām, kas ir
evolūcijas būtība un vēsturiskā gaita, ir redzama piemēram darvina evolūcijas
teorijā. Tas atklājas arī katrā dzīvā organismā - tas dzimst ar minimālu maz attīstītu orgānu
daudzumu, tikai augšanas procesā orgāni pilnveidojas un rodas jauni. Kopumā
organisms kļūst arvien komplicētāks, saites starp tā orgāniem arvien
sarežģītākas. Tas pats notiek ar cilvēku sabiedrību. Piemēram, ja mēs
paskatamies vēsturē, mēs redzam, ka rases attīstas un to kļūst vairāk. Tāpat
laulību institūts arvien ir attīstījies no diezgan nesaistītām formām,
tādām kā poligāmija, poliandrija u.c. Nozīmīgākā dzīvā organisma un sociālā
organisma atšķirība ir tā, ka "dzīvais organisms veido konkrētu
veselumu, bet sociālais, tādu, kas nav konkrēts, bet ir diskrēts."
[288.lpp.] Iespējams, ka evolūcijas kontekstā šis atzinums nav svarīgs, bet tas
tāds ir aplūkojot Spensera devumu socioloģijai kopumā. Bet par to vēlāk.
Spensers raksta par diviem pretējiem
procesiem, sabrukšanu un evolūciju. Ja evolūcijas loma un izpausme ir labi
ilustrēta, piemēram, sociālajā agregātā tā ir "nemitīga cilvēku garīgās
dzīves un eksistences apstākļu harmonijas palielināšanās, un evolūcija var
beigties tikai iestājoties vislielākajai pilnībai un vislielākajai laimei."
[54.lpp.] Pretējā procesa, sabrukšanas, nozīme īsti netiek parādīta. Varbūt tā
ir pozitīvistu, Spensers tiek pieskaitīts pozitīvisma virzienam, pazīme,
nedomāt par negatīvajiem procesiem, ticēt, ka tie kopumā negūs pārsvaru.
Attīstības (evolūcijas) gaita
raksturīga ar agregāta sastāvdaļu komplicēšanos , kā Spensers saka, diferencēšanos,
un tam sekojošu integrēšanos. Veselumam augot, tam veidojas jaunas
struktūras un visa sistēma sarežģās. Integrācija ir nepieciešams process
attīstības gaitā, tas dod iespēju sastāvdaļām kas diferencējušās par jaunu
iekļauties kopējā sistēmā. Tās veido jaunas struktūras, tādējādi Spensera
evolūcijas teoriju var raksturot ar formulu: attīstība noris funkcionāli
diferencējoties un strukturāli integrējoties. Attīstoties jebkuram
organismam, dzīvam vai sociālam, tas daudzveidojas, rodas jaunas daļas ar
jauniem uzdevumiem (diferenciācija), tas savukārt nosaka nepieciešamību šīm
jaunajām sastāvdaļām iekļauties kopējā veselumā (integrācija). Jebkurš
organisms ir veselums, un evolūcija ir virzība no vienveidības uz lielāku
daudzveidību, tāpēc integrācija ir nepieciešams nosacījums.
Kā sabiedrībā izpaužas tās līdzība
ar dzīvu organismu? Pirmām kārtām, tās ir 3 galvenās "orgānu"
sistēmas - uzturošā (sagādā
uzturu), sadalošā (nodrošina dažādu sociālo daļu saiti ar darba
dalīšanas palīdzību), regulējošā (valsts personā nodrošina pakļaušanos
veselajam). Attiecīgi katrai no šīm kategorijām atbilst cilvēku grupas kas
nodrošina šo uzdevumu veikšanu - iztikas
sagādātāji (zemnieki), tās sadalītāji u.t.t. Šo sistēmu specifiskās daļas jeb
orgāni ir institūti, iestādes. Spensers izdala 6 galvenos institūtus: mājas,
rituālu, politisko, baznīcas, profesiju, rūpniecības. Attīstoties
sabiedrībai, kad daļas arvien vairāk diferenciējas un struktūras integrējas,
arī tās vadīšana sarežģas. Kopumā skatot kā H.Spensers apraksta sabiedrību, var
teikt, ka tas ir bioloģizēts veidojums, ar tiešām analoģijām ar bioloģisku
organismu.
Herberts Spensers - sociologs (nobeigums)
Kas mums
liek domāt un uzskatīt, ka Herberts Spensers ir sociologs, ja pats viņš savu
sintētisko filosofiju ir nosaucis par Filosofiski - Reliģisku mācību
[spens. 56], un viņš bieži tiek nosaukts tikai par filosofu? Mēs domājam, ka
galvenais ir objekts, kas nosaka priekšmetu. Spensera pētījumu
"augstākais" empīriskais objekts bija sabiedrība, tas pats, kas ir
socioloģijas zinātnes pamatobjekts. Protams, viņam bija psiholoģiska pieeja,
viņš daudz "filosofēja", bet tas nemazina viņa devuma nozīmi
socioloģijas teorijas vēsturē, un kā jau mēs esam minējuši, viņš joprojām ir
atzīts par vienu no ietekmīgākajiem "šocioloģijas tēviem". Tāpēc mēs
vēlētos vēlreiz īsumā atzīmēt galvenos H.Spensera nopelnus socioloģiskās domas
atīstībā.
Mēs jau
esam minējuši, ka viņš bija viens no pirmajiem kas socioloģijā sāka lietot
tādus jēdzienus kā sistēma, funkcija, struktūra, institūts. Tie ir
kļuvuši par socioloģijas pamatjēdzieniem, bez to izmantošanas nav iedomājama
sociālās sistēmas analīze, vai pat vienkāršs apskats.
Ar šiem
jēdzieniem cieši saistīta ir pati Spensera pieeja objektam - tā ir funkcionālā sistēmanalīze. Arī
te viņš bija no pirmajiem kas redzēja sabiedrību kā vienotu sistēmu, kas sastāv
no struktūrām, kuras savukārt funkcionāli vieno kaut kādi elementi. Piemēram,
"sociālais agregāts kļūst dzīvs veselums ar emocionālo un intelektuālo
valodu, šis aģents nodrošina organizācijas sastāvdaļu atkarību un saiti"
[sp. 288]. Sabiedrība, tā ir ne tikai atsevišķa un savādāka esamības forma, bet
tā ir arī vienots kopums, kas tomēr sastāv no ļoti daudzām sastāvdaļām, kas ir
saitītas savā starpā. Pat "atsevišķas domas esamība jau nozīmē to, ka
ir jābūt veselai domu sistēmai" [sp 26]. Viņš ir veiksmīgi analizējis
dažādas struktūras, institūtus, un no tā ir izaugusi sistēmanalīze.
Nozīmīga
ir H.Spensera atziņa par izzināmo un neizzināmo. Lai gan to, ka lietu būtību
principiāli nav iespējams izzināt, un nav vērts ar to nodarboties, teicis
jau Kants, Spensers šo ideju pavērš socioloģiskā rakursā, un konkretizē sakot,
ka zinātne varot izzināt tikai uztveramās atšķirības un līdzības. Zinātniskā
doma ir jāšķir no reliģiskās.
Tādas ir
H.Spensera galvenās idejas un pieejas, neskaitot evolūcijas teoriju, kuru
mēs iepriekš apskatījām un kas bija valdošā sociālā paradigma tajā laikā, bet
varbūt daudz mazāk nozīmīga mūsdienās, un viņš bija tās galvenais autors, kas
liek viņu joprojām uzskatīt par vienu no nozīmīgākajām personībām socioloģijas
vēsturē.
Vēres
SPENSER, G. "Sintetičeskaja filosofija G.Spensera (v
sokraščonnom izloženije G.Kollinza)", Kijev, 1997
"Sovremennaja Zapadnaja sociologija (slovar)", Moskva, 1996
"Filosofskij enciklopedičeskij slovar", Moskva, 1997
Bezmaksas vārdnīca - www.vardnica.lv
AtbildētDzēst