Anna.
Demogrāfiskie dati:
Vecums
……….. 12 gadi.
Nodarbošanās………..
lauku vidusskolas 6. klases skolniece
Dzīvesvieta
– lauku ciemata daudzdzīvokļu mājas 3istabu dzīvoklis
Ģimenes stāvoklis.
ģimenē A. ir vecākā meita, dzīvo kopā ar gadu jaunāku māsu māti un tēvu. Māte –
sociālais darbinieks, tēvs – patreiz bez
patstāvīgas darba vietas. Ģimenes materiālais nodrošinājums, manuprāt, zem
vidējā.
Attīstības vēstures
svarīgākie dati.
Grūtniecība.
|
|
A. bija nepareiza, sākumā tūpļa, beigās gūžas guļa.
|
Iespējams, traucēta bērna normāla
fiziskā attīstība.
|
Slikto dūšu no
rītiem nav, bet ļoti nepatīkamas izjūtas izraisīja dažādas smakas.
|
|
Anēmija – dzelzs
preperātu lietošana.
|
Medikamentu lietošana atstāt
negatīvu iespaidu uz bērnu.
|
Tūskas (pampumi).
|
|
Neskatoties uz to – visu laiku pacilāts garastāvoklis.
|
Māte jūtaslabi, kas ir pozitīvi
arī topošajam bērnam.
|
Dzemdības.
|
|
Dzemdības no vieniem naktī līdz 9 no rīta, it kā priekš 1.dzemdībām
normāls laiks, bet viss varēja notikt ātrāk, ja būtu pareiza guļa. Tās skaitījās smagas dzemdības. Ļoti ilgi
nenāca ārsts.
|
|
Annai pie dzemdībām galvas hematoma.
|
Iespējama kāda galvas trauma,
līdz ar to kaut kāda ietekme var būt atstāta uz psihiskajiem procesiem.
|
A. bija 3,6 kg 52 cm
|
Normāls
svars, garums.
|
Nav nesta vairākas dienas barot.
|
|
Mātei pēc dzemdībām augsta temperatūra (39,2), ļoti daudz piens.
|
|
Dzemdību namā jūtas ļoti labi, laimīga – palātā 3 draudzenes.
|
|
Līdz 1.gada vecumam.
|
|
A. ļoti raud, neguļ pa naktīm (audzina pēc grāmatas).
|
|
Līdz
gadam un arī vēlāk alerģijas - visādas
un vis kaut pret ko, pārsvarā uz ādas.
Zāles pret alerģiju (neatcerās), dažādas smēres.
|
|
Līdz 3
gadiem
|
|
Sāk ātri prasīties uz podiņā – nedaudz pēc gada.
|
|
Sāk runāt ļoti ātri - nedaudz pēc gada.
|
|
Ļoti kustīga – kur gāja, tur visu apgāza.
|
|
Patika kluču krāmēšana,
būvēšana, tādas lietas.
|
|
Ātri atrada kopīgu valodu gan ar bērniem, gan pieaugušajiem, gan arī
svešiniekiem.
|
|
Līdz skolas vecumam
|
|
No 3.g.v. dzied, dejo bērnu grupiņā.
|
|
Ļoti gaida skolu. Gatava skolai – lasa, rēķina. Skolā iejūtas ļoti
labi.
|
|
A. tagadējās īpašības pēc mātes
apraksta.
|
|
Ļoti patstāvīga, tieksme būt godkārīgai, lielummānija, emocionāla,
labestīga, izpalīdzīga, uz A. var
paļauties.
Izsaka savas domas, jūtas, arī nelāgās, mēģina noskaidrot kapēc tas ir
tieši tā – nesabrūk grūtību priekšā. Apzinīga.
|
|
Kontakta veidošana ar Madaru.
Madara
uzreiz droši iesaistās sarunā, uzdod daudz jautājumus, izsaka savas domas, runa
šķiet ļoti emocionāla, bagāta. Veido acu kontaktu. Atsaucīga pret izpēti, vēlas
zināt rezultātus – vai ir/ nav psiha. Bieži joko. Meitene izskatās sakopta,
akurāta. Kustības brīvas, nepiespiestas.
Hipotēze.
Pamatojoties uz mātes
sniegto informāciju, pētīšu Annas kognitīvo
sfēru, papildus dodot Kettela testu ieskatam personības struktūrā.
Kognitīvā sfēra.
Uzmanības izpēte.
1. Korektūras proves kvadrātu
modifikācija.( rezult. sk. Att.1.)
Secinājumi.
·
Annai ir augstas darbaspējas.
·
Optimālais darba temps netiek
atrasts uzreiz.
·
Tomēr darba veikšanas laikā
saglabājas augsta koncentrēšanās spēja un precizitāte.
·
Samērā nenoturīgs darba temps
2. Šultes tabulas.
Rezultāti.
Visi skaitļi uz priekšu - 36s. (ilgāk meklētie skaitļi 13,17)
Visi skaitļi atpakaļ - 31s. (ilgāk meklētie skaitļi 9)
Nepāra skaitļi - 25s. (ilgāk meklētie skaitļi 15)
Secinājums.
·
Annai ir ļoti labas uzmanības
pārslēgšanas spējas.
Secinājumi par uzmanību.
·
A. ir augstas darbaspējas.
·
Optimālā darba tempa atrašana
jaunās situācijās nenotiek uzreiz.
·
Visā darba veikšanas laikā
saglabājas augstas darbaspējas un precizitāte.
·
A. ir ļoti labas uzmanības
pārslēgšanas spējas.
·
Samērā nenoturīgs darba temps
Atmiņas izpēte.
1.Mehāniskā
atmiņa – 10 vārdu tests. (rezult. sk. att.2.)
Samērā labs rezultāts (pirmajā reizē 6 v.), iegaumēšanas
process ir dinamisks – ar katru reizi iegaumēto vārdu skaits palielinās. 3.
reizē tiek iegaumēti visi vārdi.
Secinājums.
¨
Annai ir laba īslaicīgā un ilgstošā
mehāniskā atmiņa.
¨
Dinamisks iegaumēšanas process.
2.
Asociatīvā atmiņa. (rezult. sk. att.3.)
Secinājums.
¨
A. ir
ļoti laba asociatīvā atmiņa, ja ir dots atbalsta vārds.
Secinājumi par atmiņu.
¨
Annai ir laba īslaicīgā un ilgstošā
mehāniskā atmiņa.
¨
Dinamisks iegaumēšanas process.
¨
A. ir ļoti laba asociatīvā atmiņa, ja ir dots
atbalsta vārds.
Domāšanas pārbaude.
1.
Vārdu izslēgšana. (rezult. sk. att.4.)
Precīzi veikti 80% piemēru, kas ir ļoti labs rezultāts.
Secinājums.
·
A. ir ļoti labas analīzes , būtisko
pazīmju izdalīšanas spējas.
2.Ravēna
tests. (rezult. sk. att.5.)
Secinājumi.
·
A. ir ļoti laba , adekvāta formas un
lieluma uztvere, gan vienas un divu pazīmju, gan daudzpazīmju sistēmā.
·
Ļoti labas salīdzināšanas, analīzes
un sintezēšanas spējas iekšējā telpiskajā struktūrā.
Secinājumi par domāšanu.
·
A. ir ļoti labas analīzes , būtisko
pazīmju izdalīšanas spējas.
·
A. ir ļoti laba , adekvāta formas
un lieluma uztvere, gan vienas un divu pazīmju, gan daudzpazīmju sistēmā.
·
Ļoti labas salīdzināšanas, analīzes
un sintezēšanas spējas iekšējā telpiskajā struktūrā.
Secinājumi par Annas kognitīvo sfēru.
¨
ir augstas darbaspējas.
¨
Optimālā darba tempa atrašana
jaunās situācijās nenotiek uzreiz.
¨
Visā darba veikšanas laikā
saglabājas augstas darbaspējas un precizitāte.
¨
ir ļoti labas uzmanības
pārslēgšanas spējas.
¨
Annai ir laba īslaicīgā un ilgstošā
mehāniskā atmiņa.
¨
Dinamisks iegaumēšanas process.
¨
A. ir ļoti laba asociatīvā atmiņa, ja ir dots
atbalsta vārds.
¨
ir ļoti labas analīzes , būtisko
pazīmju izdalīšanas spējas.
¨
ir ļoti laba , adekvāta formas un
lieluma uztvere, gan vienas un divu pazīmju, gan daudzpazīmju sistēmā.
¨
Ļoti labas salīdzināšanas, analīzes
un sintezēšanas spējas iekšējā telpiskajā struktūrā.
Personības sfēra.
1.
Kettela 16 PF bērnu variants.
(profilu sk. att. 6.)
Rezultātu analīze.
¨
Skala A
T=8, kas liecina par atsaucības, sabiedriskuma,
emocionalitātes dominēšanu.
¨
Skala B
T=7, kas liecina par abstaktās domāšanas dominanti pār
konkrēto domāšanu.
¨
Skala C
T=4, kas norāda uz jūtīgumu,
iespējamu emocionālo nelīdzsvarotību.
¨
Skala D
T=6, kas norāda uz vieglas uzbudināmības tendenci, vieglu
satraucamību, iespējams – nenoturīgu uzmanību.
¨
Skala E
T=6, kas norāda uz to,
ka dominēšana vai piekāpība kā uzvedības stils ir vairāk atkarīga no
situācijas, un ka neviens no šiem stiliem nav dominējošais.
¨
Skala F
T=8, kas norāda
uz dzīvesprieku un entuziasmu.
¨
Skala G
T=6, kas norāda
uz tendenci izpildīt pienākumus,
godkārību, mērķtiecīgumu.
¨
Skala H
T=5, kas norāda
uz to, ka līderība vai nedrošība ir vairāk atkarīga no dotās situācijas, nevis
kāda no šīm pazīmēm ir dominējoša uzvedības forma.
¨
Skala I
T=10, kas norāda
uz patstāvības trūkumu, vāju realitātes apziņu, bagātu iztēli.
¨
Skala O
T=7, kas norāda uz noslieci realizēties,
vājas depresijas un vainas apziņas iezīmes.
¨
Skala Q3
T=4, kas norāda
uz impulsivitātes pārsvaaru pār paškontroli un atbildības sajūtu.
¨
Skala Q4
T=8, kas norāda
uz neapmierinātību ar paveikto, darbīgumu.
Kopsecinājums.
Testa rezultāti Annu raksturo kā ekstravertu,
jūtīgu, emocionālu, dzīvespriecīgu. Spēcīgi iezīmējās tādas īpašības kā
patstāvības trūkums un atkarība no grupas vērtējuma. Raksturīga arī
impulsivitāte un darbīgums.
Kopsavilkums.
Anna ir 12
gadus veca, savam vecumam atbilstoša auguma,
akurāta izskata meitene. Anna uzreiz droši iesaistās sarunā, uzdod daudz
jautājumus, izsaka savas domas, runa šķiet ļoti emocionāla, bagāta. Veido acu
kontaktu. Atsaucīga pret izpēti, vēlas zināt rezultātus – vai ir/ nav psiha.
Bieži joko. Meitene izskatās sakopta, akurāta. Kustības brīvas, nepiespiestas.
Kognitīvo
izpēti veicu pamatojoties uz mātes stāstīto par grūtniecības un dzemdību norisi
(nepareiza guļa, smagas dzemdības, galvas hematoma pie dzemdībām), lai
noskaidrotu vai un kādas sekas varētu
būt atstājusi dzemdību trauma.
Izpētot
Annas psihiskos procesus, noskaidroju, ka Annai ir augstas darbaspējas. Optimālā darba tempa
atrašana jaunās situācijās nenotiek uzreiz. Visā darba veikšanas laikā
saglabājas augstas darbaspējas un precizitāte. Annai ir ļoti labas uzmanības
pārslēgšanas spējas. Annai ir laba īslaicīgā un ilgstošā mehāniskā atmiņa un
dinamisks iegaumēšanas process. Annai ir
ļoti laba asociatīvā atmiņa, ja ir dots atbalsta vārds. Annai ir ļoti
labas analīzes , būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, adekvāta formas un lieluma uztvere, gan
vienas un divu pazīmju, gan daudzpazīmju sistēmā. Ļoti labas salīdzināšanas,
analīzes un sintezēšanas spējas iekšējā telpiskajā struktūrā.
Tātad
kopumā Annai nav vērojamas novirzes attiecībā uz psihiskajiem procesiem – labi
attīstīti visi psihiskie procesi, vienīgi attiecībā uz uzmanības noturīgumu –
tā ir samērā nenoturīga, lai arī koncentrēšanās ir augsta. Iespējams, tās ir
dzemdību traumas sekas.
Par personīhu - Kettela
testa rezultāti Annu raksturo kā
ekstravertu, jūtīgu, emocionālu, dzīvespriecīgu, impulsīvu. Spēcīgi iezīmējās
tādas īpašības kā patstāvības trūkums un atkarība no grupas vērtējuma.
Raksturīga arī impulsivitāte un darbīgums.
Kā
ieteikums attiecībā uz Annas uzmanības īpatnību, skolotājiem varētu būt
individuāla pieeja, pastāvīgs pamudinājums, kas palīdzētu noturēt uzmanību
vajadzīgajam uzdevumam.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru