JAUNIEŠU PSIHISKĀS
ATTĪSTĪBAS RAKSTUROJUMS
Jauniešu perioda posms ir no 15 līdz 18 gadiem. Šajā periodā būtiskākais ir ES identitātes
atrašana vai arī intensīva tās meklēšana, profesijas izvēles saskaņošana ar
pašnovērtējumu un pretenziju līmeni, visu kognitīvo precesu intelektualizācija,
saksuālo attiecību nozīmes pieaugums.
Jaunības periodā salīdzinājumā ar pusaudžu periodu notiek personības
izpausmju harmonizācija – stabilizēšanās, līdzsvara iestāšanās. Jaunietis
salīdzinājumā ar pusaudzi vairāk atbilst pieaugušajam nekā bērnam. Šajā vecumā
jaunieša personība vairāk individualizējas, nekā ir konformiska. Personība
saskarsmē kļūst līdzsvarotāka, novērots mazāk konfliktu ar pieaugušajiem un
vienaudžiem, samazinās negatīvisms, palielinās paškonrtole.
Tākā šo periodu psihologi (krievu) sauc par agrīno jaunību, tās psihisko
un personības attīstību pavada dažādas emocionālās “dziņas un vētras”. Cilvēks
meklē savu īsto ES (patību), jauniešus interesē globālas problēmas – Dievs,
Cilvēks, Pasaule, Kosmoss, Morāle utt. Jauniešus uztrauc vientulība, viņi
tiecas pēc mīlestības, tuvības, tajā pašā laikā mēģinot izprast sevi, tāpēc arī
saka, ka viņiem ir paaugstināta tieksme uz pašanalīzi, uz introversiju, savas
iekšējās pasaules izpēti.
“ES” ATTĪSTĪBA JAUNIEŠIEM.
Jauniešu attīstības periodā būtiskākais psihes process ir patības
jeb identitātes meklēšana vai atrašana. Tā kā palielinās individualizācija, jaunieši
arvien vairāk apzinās savu atšķirību no citiem. Pieaug vēlme sevi uztvert kā
vienotu veselumu – tiekties pēc “nesaskaldītas”izjūtas, lai saskanētu iekšējās
vajadzības ar ārējo uzvedību saskarsmē ar citiem cilvēkiem. Ja cilvēkam iekšējā
pārliecība, vajadzības ilgstoši nesaskan ar to , kas viņam jādara ārēji , var
veidoties neirozes, zems pašvērtējums.
Lai veidotos personības izpausmju veseluma izjūta, jaunietim ir jājūt:
·
savas
attīstības pēctecība, pakāpeniskums;
·
sava “ES
– tagadējais”, “ES – ideālais”, un “ES – nākotnē” vienība;
·
ka viņa
domas per sevi saskan ar citu domām par viņu.
Jauniešiem
vispārēja tendence ir kritiski izturēties pret to, kāds es biju pagātnē, un
censties mainīties nākotnē.
E. Eriksons jauniešu stadiju
saista ar pretrunu starp identitātes izjūtu un savas lomas nenoteiktības
(noteiktības) izjūtu. Šī perioda uzdevums – atrisināt šo pretrunu. Ārī
E. Eriksons runā par jauniešu vēlmi izveidot vienotu personības veselumu
un izvēlēties tai atbilstošu profesiju. Ja izvēle ir kļūdaina, jaunietis var
nepareizi izvēlēties savu vietu dzīvē vai arī var notikt “personības difūzija”
(neneoteiktība, kas es esmu). E. Eriksons runā arī par “negatīvās
identitātes” iegūšanas variantu. Tā izveidojas tad, ja jaunietim ir
ambiciozi, autoritāri vecāki, kuri ar varu grib piespiest jaunieti izvēlēties
tādu profesiju, darbības veidu, identitāti, kura atbilst viņiem vai viņu
uzskatiem par to, kas ir “pareizs”. Tie ir gadījumi, kad vecāki izvirza
jaunietim pārāk augstus morāles kritērijus, projicē savas nerealizētās vēlmes
bērnā (iepriekšējos attīstības periodos) un jaunietis izvēlas negtīvo
identitāti kā protesta formu.
2.
Jauniešu vecums ir saistīts ar dzimuma identitātes izvēli. Sociālie
psihologi norāda uz ārējām ietekmēm, kas veicina dzimuma identitātes izjūtas
izveidni, individuālpsihologi – personības kodola nozīmi, kas ir jau
piedzimstot, psihoanalītiķi – seksuālās vardarbības, pieredzes bērnībā,
fiziologi – iedzimtību.
Pie pašvērtējuma, identitātes atrašanas pieskaitāma arī profesijas
izvēle. Šeit liela nozīme ir bērnība
izveidotajiem priekštatiem par labu vai piemērotu profesiju. Nozīme ir vecāku iespaidam. Psihologi apgalvo, ka var
būt pretruna starp to , ko vēlas jaunietis, un to, ko liek izvēlēties vecāki
vai dzīve. Tas var būt cēlonis vēlākajām psihiskajām problēmām, jo psihe
pretojas sašķeltībai, cilvēks cīnās par veselumu, harmoniju. Lai uzturētu
psihisko “sašķeltību”, japatērē liela enerģija, jādzīvo stresā, kas var novest
pie frustrācijas pieaugušajā periodā.
Psihologi atzīst, ka jauniešu attīstības periodā formējas noteikti tipi,
formējas rakstura akcentuācijas.
Var izdalīt divus tipus:
·
tie, kas
attīstās bez īpašām, ārēji novērojamām krīzēm – vienmērīgi;
·
tie, kuru
attīstībā ir “vētras un dziņas”, konflikti ar apkārtējiem, krīzes.
Pirmais tips ir vairāk konformistisks, jaunieši vairāk balstās uz to, ko viņiem teiks
citi, uz autoritātēm, tiecas būt līdzīgi citiem, ir mazāk neatkarīgi un
patstāvīgi, nav domāšanas mobilitātes, stresa situācijās reti pieņem patstāvīgus lēmumus.
Otrais tips jaunībā ilgi meklē savu ceļu. Šādiem jauniešiem ir mazvērtības
komplekss, viņu morālie vērtējumi ir nestabili, attiecības ar citiem ir
haotiskas un virspusējas. Ja šāds jaunietis iziet visam cauri un atrod sevi ,
savu vietu, tad salīdzinājumā ar pirmo tipu viņš ir patstāvīģāks un radošāks.
JAUNIEŠU KOGNITĪVĀS ATTĪSTĪBAS RAKSTUROJUMS
Šis posms ir būtisks jauniešu intelektuālo spēju attīstībā. Psihologu
pētījumi liecina, ka domāšana kļūst
arvien intelektuālāka, abstraktāka un patstāvīgāka. Jauniešiem nereti var
novērot arī tendenci pārspīlēt savas zināšanas, savu iespēju līmeni.
Jaunības periodā cilvēks jau ir apguvis spējas veikt loģiskās operācijas,
prot izvirzīt hipotēzes, improvizēt par dažāda satura informāciju, spēj atrast
nestandarta risinājumus, ietvert savas problēmas vispārīgu problēmu kontekstā.
Taču jaunieši problēmu risināšanā ir individuāli izvēlīgi, pievēršas
galvenokārt tam, kuras paši novērtē kā svarīgas.
Jauniešiem arvien vairāk var novērot spējas pašaktualizēties, mainīties,
pieņemt lēmumus pašiem. Ja vide nepiedāvā iespējas savas radošās potences
attīstī un realizēt, var novērot neirozes izpausmes, nemieru, trauksmainību,
pat “ačgāno identifikāciju” (pēc E. Eriksona), kad jaunietis sāk spēlēt
pretējo lomu tai, ko no viņa gaida citi.
Jaunrade un oriģinalitāte jaunībā visciešāk saistīta ar personības
identitāti, kura sāk noteiktu cilvēka dzīves stilu, ietekmē profesijas izvēli,
saskarsmi ar līdzcilvēkiem, vaļasprieku, koptēlu vispār.
JAUNIEŠU EMOCIJAS UN JŪTAS
Jauniešu periodā emocijas ir
saistītas ar visiem izziņas un saskarsmes procesiem kopumā. Cilvēks pēc
savas psihiskās būtības vairāk ir emocionāls nekā racionāls.
Salīdzinājumā ar pusaudžiem jaunieši ir līdzsvarotāki. Jaunietis var būt
neprognozējams draugu izvēlē, piedzīvojumu meklējamos, iesaistoties dažādās
apšaubāmās avantūrās. Rakstura akcentuācijas var izpausties arī pašizolētībā,
pašnoniecināšanās tendencēs vai egocentrismā.
Līdz ar jauniešu periodu paplašinās emocionālo izpausmju veidi,
paildzinās rakciju laiks, kad viens it kā nenozīmīgs iemesls var radīt ilgstošu
emocoionālo sasprindzinājumu. Salīdzinājumā ar pieaugušo jaunietī vēl nav tik
efektīvi attīstījušies iekšējie bremzēšanas un paškontroles mehānismi, kā arī
spējas reaģēt selektīvi uz dažādiem ārējiem kairinātājiem. Taču salīdzinājumā
ar pusaudžiem jauniešiemir izveidojusies labāka komunikatīvā paškontrole un
emocionālā pašizjūta. Uzlabojas prasmes un iemaņas kontaktos ar citiem,
jaunieši ir atvērtāki un brīvāki saskarsmē.
Saskarsmē jaunieši arvien aktīvāk pauž vajadzību pēc augstākajām jūtām –
pieaug vajadzības būt emocionāli saistītam ar savu draugu, draudzeni, uzticības
personu, tāpat kā būt ētiski un estētiski saistītam ar kāda lielāka kopuma
idejām. Attīstās patriotisma, solidaritātes jūtas, jaunieši ar vien vairāk sāk
interesēties par filozofijas, politikas, ekonomikas jautājumiem.
Jūtu un emociju izpausmes visbiežāk novērojamas saskarsmē.
JAUNIEŠU SASKARSMES RAKSTUROJUMS
Saskarsmē vadošo nozīmi psihologi piešķir pašvērtējumam, ES meklējumiem,
iekšējai motivācijai. Vadošā darbība ir vai nu mācības, vai nu darbs, vai tuvu
intīmu attiecību veidošana.
Saskarsmi var raksturot:
·
attiecībās
ar vienaudžiem ir līdzīgas kā pusaudžu vecumā, izņemot konformismu – jaunieši
vairs lielu nozīmi nepiešķir grupai, viņi saskarsmē vairāk individualizējas,
ieklausās savā iekšējā balsī.
Jaunais šajā vecumā ir tas, ka vienaudžu
attiecībās lielāka kļūst saksualitātes nozīme. Jūtu ziņā jaunība ir
visemocionālākais periods. Tākā jaunieši pārdzīvo vientulību, viņi aktīvi meklē
iepazīšanos, tuvību, bieži iemīlas vai arī nodibina pastāvīgas attiecības.
·
saskarsmē
ar pieaugušajiem var novērot vai nu mērenas, vai vētrainas attiecības –
turpinās pusaudžu perioda opozīcija, emancipācijas tieksmes. Tas atkarīgs no
personības ievirzēm, tipa, no pieaugušo attieksmes, audzināšanas un saskarsmes
stila.
Ar vecākiem jauniešiem var būt divejādas
attieksmes:
·
jaunieši
apzinās, ka viņi ir atkarīgi – finansiāli, ekonomiski, materiāli;
·
tiecas
būt neatkarīgi.
Attiecībās ar skolotājiem jaunieši pieprasa ne
tikai, lai izturas kā līdzīgs ar līdzīgu, bet vēlas, lai skolotājs jaunieti izprot. Jaunieši attiecībās kļūst
pragmatiskāki, mērķtiecīgāki. Skola kļūst par nākotnes mērķu piepildīšanas līdzekli,
nevis pienākumu.
Paldies par noderīgo informāciju.
AtbildētDzēstPlašāku informāciju var atrast Svence G. "Attīstības psiholoģija" ,1991. gads, 81. - 88. lpp
AtbildētDzēst