Latvijas Universitāte
Juridiskā fakultāte
Tiesību teorijas un politikas
zinātņu katedra
Neklātienes nodaļas
1.kursa studenta
Daiņa Gulbja
Stud.apl.num. JurP 990460
Ieskaites darbs
JURISTA SASKARSMES KULTŪRĀ
Jurista kustības un neverbālā saskarsme
Zinātniskais konsultants
prof. V.Veics
2000
Rīga
IEVADS.
Dzīvojot cilvēku sabiedrībā, cilvēkam vienmēr nākas
kontaktēties ar citiem cilvēkiem ar dažādu zīmju un citu paņēmienu palīdzību. Jebkuru
mijiedarbību starp cilvēkiem sauc par saskarsmi. Saskarsme ir ietverta jebkurā
cilvēcisko kontaktu veidā, tās varā ir regulēt un mainīt katra atsevišķa
indivīda psiholoģisko attīstību un uzvedību jebkurā dzīves situācijā. Saskarsme
ir cilvēku mijiedarbības process, ko galvenokārt raksturo viņu savstarpējās
attiecības. [1]
Saskarsme
- tiešs vai netiešs kontaktēšanās process, kura mērķis ir ietekmēt partnera
uzvedību, emocijas, aktivitātes pakāpi un darbību. Cilvēki parasti izmanto
divējādus saskarsmes līdzekļus:
§
verbālos- vārdi, frāzes,
literārā un tehniskā valoda; šo saskarsmi sauc par verbālo saskarsmi
un
§
neverbālos - žesti, pozas,
mīmika, pantomīmika, balss tonalitāte un diapazons, runas temps, dažādu ķermeņa
daļu motorika, vizuālais kontakts, telpas un laika organizācija saskarsmes
procesā; un šo saskarsmi sauc par neverbālo saskarsmi.
Jurista
praksē gan verbālajai, gan arī neverbālajai saskarsmei ir ļoti svarīga loma
cilvēku mijiedarbības procesā. Katram topošajam jurstam būtu jāpārzin
neverbālās saskarsmes paņēmieni.
Šī
darba mērķis ir noskaidrot neverbālās saskarsmes lomu jurista saskarsmes
kultūrā.
Lai
sasniegtu šo mērķi, es esmu izvirzījis šādus uzdevumus noskaidrot:
1. Kādi
ir neverbālās saskarsmes līdzekļi jurista saskarsmes kultūrā.
2. Kā
iedalās saskarsmes telpa.
3. Kādaloma
ir vizuālajam kontaktam.
4. Kāda
vieta ir ķermeņa valodai un žestiem jurista darbībā.
1. Neverbālās saskarsmes vispārīgs raksturojums.
Saskarsmes
procesā cilvēks piedalās ar visu, kas viņam ir: ar savu personību (domām,
vēlmēm, jūtām) un ar savu ķermeni, balss aparātu. Ir pierādīts, ka verbāli
partnerim tiek nodota mazākā informācijas daļa, daudz lielāka informācijas daļa
(līdz 60- 80%) tiek noraidīta ar visdažādāko neverbālās komunikācijas zīmju
palīdzību. [2]
Neverbālā
saskarsme tiek uzskatīta par nozīmīgākās informācijas "nesēju", jo
cilvēks tikpat kā nespēj kontrolēt neverbālās saskarsmes norisi pretēji
verbālajai saskarsmei, kas attīstās vienlaikus ar apzināto psihi; bet ikdienas
dzīvē un darba mēs par maz pievēršam tai uzmanību, uzskatot, ka ar vārdu var translēt
visu. Ar vārdu var izsmeļoši nodot faktus, bet ne vienmēr iespējams izteikt
jūtas. Neverbālā saskarsme ir pakļauta cilvēka psihes neapzinātajam līmenim,
tāpēc tajā ir daudz mazāk apziņas radītu, mākslīgu, nepatiesu, stereotipisku
elementu. Daudz vieglāk ir samelot ar vārdiem nekā ar acu skatienu vai pozu.
Katram juristam ir jāsaprot, ka neverbālā saskarsme ir mūsu patiesās būtības
izpausme.
Tāpēc,
lai pēc iespējas labāk saprastu saskarsmē ietverto informāciju, saprastu sarunu
partneri, viņa patiesos nolūkus un emocijas, ja paši vēlamies būt pareizi
saprasti, vērīgi jāseko kā savām, tā partnera neverbālās saskarsmes izpausmēm
un tās saistībai ar vārdiski pateikto. Sakritība- kongruence- liecina par
sarunas biedra patiesumu; nekongruence- izraisa šaubas. Verbālās un neverbālās
informācijas nesakritības gadījumā vairāk uzmanības jāpievērš pēdējai, jo
neverbālā komunikācija pirmām kārtām pauž sarunas biedra attieksmi pret mums,
saskarsmes situāciju un apspriežamo priekšmetu. Neverbālā komunikācija sniedz
visai pilnīgu partnera emocionālo raksturojumu.
Neverbālos
saskarsmes paņēmienus personības attīstības procesā cilvēks apgūst agrāk nekā
verbālos. Neverbālās saskarsmes līdzekļi jeb komunikācijas informatīvās
sistēmas ir:
§ saskarsmes
laika un telpas strukturēšana;
§ vizuālais
kontakts;
§ ķermeņa
valoda;
§ runas
ekspresija un empātija.
Jurista
prasme izmantot neverbālos saskarsmes līdzekļus nosaka viņa personības
saskarsmes spēju, tās sabiedriskumu.
Katrai
no šīm neverbālās komunikācijas sistēmām ir sava valoda: arī neverbālā
informācija partnerim tiek sniegta kodētā veidā.
Tiek
uzskatīts, ka sarunā neverbālās komunikācijas līdzekļi:
§ akcentē
kādu verbālās informācijas daļu;
§ apsteidz
to ziņu, kas tiks pateikta vārdiski;
§ izteic
nozīmi, kas pretēja tam, kas pateikts vārdiem;
§ aizpilda
vai izskaidro pauzes, norāda uz vēlēšanos turpināt sarunu, vārda meklējumiem
utt.;
§ saglabā
kontaktu starp partneriem un regulē runas plūsmu;
§ aizstāj
atsevišķu vārdu vai frāzi;
§ ar
nokavēšanos dublē vārdiskā izteikuma saturu;
§ papildina
vārdiski pateikto.
2. Saskarsmes laika un telpas strukturēšana.
Saskarsmes
telpas strukturēšana (uzvedības organizēšana, ņemot vērā konkrētās telpas
īpatnības) ir ļoti svarīga saskarsmē ar cilvēkiem, kas īpaši jūtīgi uztver
savas personības privātās telpas robežu pārkāpšanu. Starppersonu telpiskā
distance bieži vien spilgti raksturo komunikācijas partneru savstarpējās
attiecības.[3]
Pareizi
izvēlēts partneru izvietojums un attālums nodrošina saskarsmes efektivitāti.
Turpretī nepareizi ieturēta distance bieži vien var novest pie saskarsmes
izbeigšanās. Piemēram, pārāk liels saskarsmes attālums sapulcēs, tiesās vai
pārrunās, dažkārt aizskar cilvēka patmīlību un cieņu, turpretī pārāk tuvināta
distance var radīt iespaidu par agresīva uzbrukuma draudiem.
Cilvēku
savstarpējā telpiskā distance var būt ļoti dažāda, jo tā ir atkarīga no
saskarsmes partneru vecuma, dzimuma, sociālā statusa, nacionālajām tradīcijām,
personības psiholoģiskajām īpašībām, emocionālās tuvības u.c..
Piemēram,
pilsētniekiem un pārapdzīvoto zemju iedzīvotājiem, piemēram, japāņiem, tā ir
mazāka, lauciniekiem- parasti lielāka.
Saskarsmē
būtu jāņem vērā arī cilvēka augums. Maza auguma vīrieši jūt diskomfortu, tuvu
kontaktējoties ar gara auguma vīriešiem un vēl jo vairāk- ar gara auguma
sievietēm. Gara auguma sievietes jūtas neērti, tuvā distancē kontaktējoties ar
maza auguma vīriešiem un sievietēm. Cilvēki apzinās, ka no malas šāds pāris
izskatās visai amizanti, ka partnera augums izceļ viņa paša auguma neatbilstību
sabiedrībā izplatītajam ideālam, un tāpēc īsa auguma vīrieši un slaidi
noaugušas sievietes dod priekšroku lielākai personīgajai distancei.
Sociālie
psihologi nosauc vairākus saskarsmes attālumus, ko nosaka partneru
"personīgā telpa", attiecību tips un saskarsmes situācija.
Par
personīgo telpu sauc telpu, kas apņem cilvēka ķermeni apmēram izstieptas rokas
attālumā. Cilvēkam pārvietojoties, viņam "līdzi dodas" arī viņa
personīgā telpa. Parasti cilvēki nesevišķi mīl svešinieku ielaušanos savā
personīgajā telpā, daži ir ļoti jūtīgi pret šīs telpas robežu pārkāpšanu, citi-
iecietīgāki.
ASV
zinātnieku veiktie pētījumi ir pierādījuši, ka iespējams izšķirt četrus
starppersonu distances apgabalus [4]:
§ publiskais
saskarsmes apgabals- 3,7m un vairāk; šajā
attālumā var apmainīties tikai ar dažiem vārdiem vai vispār atturēties no
saskarsmes. Šo distanci var novērot publiskās vietās – tiesās, konferencēs,
koncertos, teātrī, lekcijās;
§ sociālās
saskarsmes apgabals- 1,2- 3,7m; pieņemams
neformālām un lietišķām attiecībām, turklāt augšējā robeža atbilst formālām
attiecībām. Šajā attālumā cilvēki kontaktējas kā noteiktu sociālo grupu
pārstāvji, piemēram, priekšnieks un padotais, ierēdnis un klients. Šajos
kontaktos galvenais nav cilvēku personības individualitāte, bet gan funkcijas,
kuras cilvēks izpilda, lomas, kuras spēlē;
§ personiskās
saskarsmes apgabals- 0,5- 1,2m; raksturīgs
draugu sarunai; šajā attālumā parasti kontaktējas arī darba kolēģi, radi,
paziņas;
§ intīmās
saskarsmes apgabals- līdz 0,5m; šajā distancē
kontakti noris starp cilvēkiem, kurus vieno ciešas emocionālās saites, tie ir
kontakti starp vecākiem un bērniem, starp laulātajiem, starp ļoti tuviem
draugiem. Ļoti svarīgi ir ievērot tieši šo distanci, jo pārkāpjot šo attālumu,
var izraisīt cilvēkā negatīvas emocijas.
Katram
cilvēkam ir sava optimālā kontaktu distance, kurā viņš jūtas psiholoģiski
komfortabli. Parasti šo distanci var intuitīvi nojaust, taču ir jābūt vērīgiem:
partnera solis atpakaļ liecina, ka esam piegājuši par tuvu. Nereti juristi
apzināti izmanto kontaktu distances maiņu, lai panāktu sev vēlamo sarunu vai
pārrunu iznākumu.
Saskarsmes
telpas strukturēšana ietver sevī arī noteikta saskarsmes partneru savstarpējā
uztveres leņķa un orientācijas izvēli; arī tas atstāj uz kontaktu norisi
nozīmīgu iespaidu. Saskarsmē partneri var atrasties gan ar sejām, gan ar
sāniem, gan ar mugurām viens pret otru. Savstarpējo orientāciju nosaka sarunas
saturs, par saskarsmes atribūtu visbiežāk izmanto galdu. Šeit izšķir četras
pozīcijas:
§ stūra
pozīcija- šo pozīciju parasti ieņem cilvēki, kuri
risina draudzīgu ikdienas sarunu;
§ sadarbības
pozīcija (abi saskarsmes partneri sēž vienā pusē
galdam); ja divi cilvēki ir vienādi orientēti, tas ir, ja viņi domā līdzīgi vai
kopā strādā pie kāda uzdevuma, parasti tiek izvēlēta šī pozīcija. Šī ir viena
no stratēģiski izdevīgākajām pozīcijām, lai izteiktu kādu priekšlikumu un tas
tiktu pieņemts;
§ konkurences
un aizsardzības pozīcija; sēdēšana ar kādu personu
galda pretējās pusēs var radīt konkurējošu vai aizsardzības atmosfēru un novest
pie tā, ka katra puse ieņem nepiekāpīgu sava viedokļa aizstāvības pozīciju, jo
galds šajā gadījumā kļūst par stingru barjeru starp abām pusēm. Šo pozīciju
ieņem vai nu savā starpā konkurējoši cilvēki, vai arī tā tiek ieņemta gadījumā,
kad viens no viņiem izsaka pārmetumus otram. Šajā pozīcijā sarunām ir daudz
konkrētāks un specifiskāks raksturs nekā jebkurā citā. Ja ir nepieciešams runāt
ar cilvēku, viņu iespaidot, izprast viņa viedokli, lai nomierinātu un liktu
justies labi, konkurences pozīcija nenovedīs pie šī mērķa. Vienmēr, kad cilvēki
sēž tieši pretī viens otram dažādās galda pusēs, viņi neapzināti sadala to
divās vienādās teritorijās. Katrs no viņiem apzinās pusi galda kā savu
teritoriju un atvaira otra mēģinājumu ielauzties tajā;
§ neatkarīgā
pozīcija- to parasti ieņem cilvēki, kas nevēlas savā
starpā kontaktēties; tas notiek tādās vietās kā lasītavā, uz parka soliņa vai
restorānā. Šeit pozīcija norāda uz
intereses trūkumu, un, ja tiek skartas teritorijas robežas, otrs cilvēks šādu
rīcību var pat tulkot kā naidīgu.
Apaļš
galds rada atbrīvoti neformālu atmosfēru un ir ideāls, lai veicinātu diskusiju
starp cilvēkiem, kuriem ir vienāds stāvoklis , jo katrs no sarunas dalībniekiem
var pretendēt uz vienādu galda teritoriju. Ja apspriedes dalībnieki pulcējušies
ap taisnstūrveida galdu, dominējošo pozīciju visdrīzāk ieņems tas, kas sēž
galda galā ar skatu uz durvīm.
3. Vizuālais kontakts.
Jebkura
saskarsme sākas ar paskatīšanos vienam uz otru, tāpēc vizuālais kontakts- acu
un plakstiņu kustības, skatienam piešķirtā noskaņa un emocionālās nianses- ir
būtisks līdzeklis neverbālajā saskarsmē, jo skatiens, kas vērsts uz saskarsmes
partneri, liecina par ieinteresētību un cieņas pilnu attieksmi. Kontakta laikā
sarunu biedri gan skatās viens uz otru, gan novērš skatienu utt. Vizuālā
kontakta ilgums un koncentrētība nodrošina saskarsmes efektivitāti, aicina uz
tās sākumu vai signalizē par nobeigumu.
Vidējais
skatiena ilgums ir 1- 7 sekundes. Acīs skatīties ir svarīgi, jo sejas augšdaļa
pauž vairāk informācijas nekā lejasdaļa. Ja saskarsmes partneris ir nepatīkams
un skatīšanās viņa acīs izraisa nepatīkamas sajūtas vai pat vēlēšanos pārtraukt
kontaktu, tad jāskatās uz sarunas biedra pieri, jo tad nevēlēšanās kontaktēties
mūsu skatienā nebūs tik viegli pamanāma. Tiek uzskatīts, ka acis var raidīt
visatklātākos un precīzākos cilvēku savstarpējās saprašanās signālus, jo tās ir
ķermeņa punkts, uz kuru koncentrējas vērotāja skats, turklāt acu zīlītes
darbojas neatkarīgi no cilvēka gribas.[5]
Ir
kāds sens teiciens: "Runājot ar cilvēku, skaties viņam acīs." Tas ir
jādara, jo cilvēka acu zīlītes pauž viņa īstās domas. Tāpēc īstu pamatu
savstarpējiem sakariem var nodrošināt tikai situācijas, kad cilvēks tiek
satikts "aci pret aci".
Vizuālajā
kontaktā būtiski ir ievērot mēra izjūtu, jo, piemēram, pārāk ciešu, neatlaidīgu
skatienu vai skatienu nevietā visbiežāk uztver kā agresijas izpausmi- kā
ielaušanos personīgajā telpā, personīgajos pārdzīvojumos, it īpaši, ja sarunas
temats ir nepatīkams un risināms diplomātiski. Šāds skatiens var pat izraisīt
sašutumu un tikt uztverts kā naidīguma pazīme- partneris var satraukties un
pāriet psiholoģiskajā aizsardzībā, noslēgties vai mānīties. Neatlaidīgu
skatienu var uztvert arī kā izaicinājumu (it īpaši, ja tas kombinējas ar
sašaurinātām acu zīlītēm), vai arī tas var nozīmēt, ka cilvēks tiešām ļoti labi
izturas pret mums. Ar šādu skatienu var simulēt arī dievināšanu. Ir jābūt ļoti
labai komunikatīvajai kompetencei, lai varētu atšķirt visus šos variantus.
Nozīmīgs
ir ne tikai skatiena ilgums; tikpat svarīga ir tā cilvēka sejas un ķermeņa
daļa, uz kuru skatiens tiek vērsts, jo arī tas iespaido sarunas iznākumu.
Starp
vizuālā kontakta žestiem vēl izdala "aizvērto acu žestu". Šis žests
parasti parādās neapzināti un uzskatāms par attiecīgā cilvēka mēģinājumu
izslēgt jūs no sava skatiena robežām, jo jūs viņu nogurdināt vai garlaikojat,
vai arī viņam šķiet, ka viņš ir par jums pārāks; šajā situācijā aizvērto acu
žests tiek apvienots ar atpakaļ atgāztu galvu, vērojot jūs ar ilgu skatienu,
kuru parasti apzīmē kā "skatīšanos uz kādu no augšas". Ja sarunas
gaitā partneris izmanto šo žestu, tas nozīmē, ka jūsu pieeja izsauc negatīvu
reakciju un jālieto cits paņēmiens, lai notiktu efektīva domu apmaiņa.
Zinātnieki
ir pierādījuši, ka cilvēka skatiena virziens ir saistīts ar domas, izteikuma
formulēšanu. Kamēr izteikums "dzimst", cilvēks parasti skatās kaut
kur telpā, sānis, kad doma noformulēta- skatiens pievēršas partnerim. Pēc
skatiena ir iespējams izdarīt dažus secinājumus par partneri.
"Loģiskie" cilvēki, tie, kuriem dominē kreisā smadzeņu puslode,
parasti skatās pa labi, "mākslinieciskie" cilvēki ar labās smadzeņu
puslodes dominanti- pa kreisi. Cilvēki, kuriem dominē vizuālais informācijas
kanāls, domājot pavērš zīlītes uz augšu; tie, kuriem dominē audiālais kanāls,
skatienu vērš horizontāli; uz leju skatās tie, kuriem nozīmīgāki ir viņu sajūtu
tēli un intuīcija.[6]
Ar
vizuālā kontakta palīdzību ir iespējams gan dibināt, gan izbeigt attiecības.
Lai izveidotu veiksmīgu saskarsmi, jāizmanto laipns, ieinteresēts skatiens.
Jurista vizuālā kontakta prasme ir sava veida māksla, kas jāapgūst.
4. Ķermeņa valoda.
Ķermeņa
valodu veido vairākas lielas informatīvo zīmju grupas- žesti, pozas, mīmika. Ar
ķermeņa valodu cilvēks galvenokārt pauž savus emocionālos pārdzīvojumus un
patieso emocionālo attieksmi pret kādu notikumu, partneri vai ideju. Par
cilvēka emocionālo stāvokli var spriest pēc tā, kā viņš sēž, stāv, žestikulē
u.c. Speciāli pētījumi pierādījuši, ka žesti un mīmika saskarsmē var sniegt
līdz 40% informācijas. Emocionālās informācijas translāciju sarunu biedram ar
žestu, ķermeņa kustību palīdzību sauc par pantomīmu. Pantomīmas izmantošana
bagātina saskarsmi.[7]
Žesti-
apzinātas vai neapzinātas galvas, rokas un kāju kustības, kas pavada cilvēku
saskarsmi. Parasti apziņa visai maz kontrolē cilvēka žestikulāciju.
Visā
cilvēka žestu lielajā daudzveidībā var atrast dažus kopīgus to lietošanas
principus, tāpēc žestus nosacīti iedala trīs grupās:
§ komunikatīvie
žesti aizstāj vārdus- tie ir sasveicināšanās un
atvadīšanās, draudu žesti, uzmanību pievēršanas žesti, uzaicinošie,
aizliedzošie, apvainojošie, apstiprinošie, noliedzošie, jautājošie, pateicības
u.c. žesti, kas sarunu biedram saprotami bez runas pavadījuma, jo tiem ir
patstāvīga nozīme. Tie parasti grezno sarunu. Neprecīzi lietoti, šie žesti var
nostādīt neveiklā situācijā.
Lai
komunikatīvie žesti negatīvi neietekmētu saskarsmi, ir jāatceras, ka šo žestu
daudzums sarunā ir stingri jākontrolē- pārāk daudz žestu izraisa negatīvu
partnera reakciju, pārāk mazs žestikulācijas diapazons liecina par pasivitāti
un intereses trūkumu;
§ tēlaini
aprakstošie žesti- tie akcentē verbālo
informāciju- pavada runu, bet zaudē jēgu bez runas konteksta. Lietojot šos žestus,
ar roku, plaukstu, pirkstu palīdzību tiek attēlota priekšmeta līnija, laukuma
forma, matērijas īpašības, kustība, šūpošanās, vibrācijas, var tikt akcentēts
runas ritms utt. Aprakstošie žesti ir ļoti uzskatāmi un parasti neizraisa
klausītājā nepatiku. Tikai tad, ja šo žestu ir pārāk daudz (parasti tas liecina
par runātāja satraukumu) un tie ir pārāk plaši, sagaidāma klausītāju ironiska
attieksme;
§ modālie
žesti- tādi, kā ciešanas, neziņa, koncentrēšanās,
apjukums, riebums, sajūsma utt.- parasti izsaka vērtējumu, attieksmi pret
priekšmetiem, cilvēkiem, parādībām. Šie žesti vieglāk ir saprotami kopā ar
sejas mīmiku. Modālie žesti bieži vien aizstāj vārdus, un tos lieto pat ar
veselu frāžu nozīmi. Tiem parasti ir lokāla vai nacionāla nozīme: pēc tiem iespējams
noteikt vai apliecināt, ka cilvēks ir piederīgs pie kādas konkrētas, lokālas
grupas vai nācijas. Daži biežāk sastopamie modālie žesti kopā ar mīmiku:
·
rokās atspiesta galva un
apmulsums sejā- šaubas un pārdomas;
·
sagumis augums un bēdīga vai
vienaldzīga sejas izteiksme- depresīvs noskaņojums;
·
straujš rokas vēziens uz
leju un asa negatīvu emociju izpausme sejā- vilšanās;
·
izstiepts rādītājpirksts un
vidējais pirksts V veida formā un prieks sejā- uzvara;
·
roku saberzēšana un
priecīga, apņēmīga sejas izteiksme- apmierinājums.
Tāpat
kā runā ir vārdi- "parazīti" ("tā sakot",
"tātad", "nu" u.c.) arī pantomīmā ir žesti-
"nezāles" jeb lieko, nevajadzīgo žestu grupa. Tie ir: roku lauzīšana,
berzēšana, nagu graušana, apģērba plucināšana, pakauša kasīšana, bezgalīga matu
pieglaušana u.c.. Parasti nevajadzīgie žesti nav apzināti un nav domāti svešai
acij. Ar šo žestu palīdzību cilvēks cenšas pielāgoties viņu satraucošai
situācijai, atbrīvoties no iekšējās spriedzes. Šie žesti parāda, ka cilvēks
nejūtas komfortabli vai nervozē. Ja to ir pārāk daudz, tie parasti kaitina
saskarsmes partneri, radot nepārliecinošu un pārsvarā negatīvu iespaidu par
cilvēku, kā arī rada nervozitāti.
Tā
kā žestus "nezāles" tikpat kā nekontrolē apziņa, tie vispatiesāk
izsaka partnera attieksmi gan pret mums, gan saskarsmes situāciju, gan
apspriežamo jautājumu. Par noraidošo attieksmi un negatīvām partnera emocijām
liecina viņa roku kustības sejas centra virzienā, kā arī "puteklīšu
nolasīšana". Ja uz galda, pie kura sēžam, atrodas dažādi priekšmeti un
sarunu biedrs tos atbīda tālāk no sevis, arī tad varam domāt par viņa negatīvo
attieksmi pret mums.
Par
pozitīvu partnera attieksmi liecina kāju pabīdīšana uz priekšu, noapaļotu lūpu
pastiepšana, pacelta īkšķa rādīšana, mēles gala izšaušana, dažādu priekšmetu
piebīdīšana sev tuvāk, ceļgala glaudīšana, roku berzēšana.
Pētot
ķermeņa valodu, nedrīkst kādu atsevišķu žestu skaidrot atrauti no citiem
žestiem, ir jāņem vērā žestu kombinācijas. Tāpat kā jebkura valoda sastāv no
vārdiem, teikumiem un pieturas zīmēm, arī katrs žests ir atsevišķs vārds, un
vārdam var būt vairākas nozīmes. Tikai savienojot vārdus teikumā, ir iespējams
saprast tā nozīmi konkrētajā tekstā.
Pozas
līdzīgi žestiem liecina par attieksmi pret saskarsmes partneri, kā arī par paša
cilvēka emocionālo stāvokli. Psiholoģijā pozas iedala: atvērtajās un slēgtajās.
§ Atvērtās
pozās stāja ir brīva un atraisīta; īpašas pazīmes- atsegtas plaukstu iekšpuses
un "atvērtas" visas viegli ievainojamās ķermeņa vietas- vēders,
krūtis, kakls. Sēžot kājas izstieptas uz priekšu, rokas virs galda, ķermenis
saliekts uz priekšu. Šīs pozas parasti tiek interpretētas kā uzticības,
piekrišanas, labvēlības, psiholoģiskā komforta pozas.
§ Slēgtās
pozas raksturīgas ar to, ka cilvēks kaut kā cenšas aizsegt ķermeņa augšdaļu un
savus svarīgākos orgānus- sirdi, plaušas, krūtis. Mēģina ieņemt pēc iespējas
mazāk vietas telpā. Šādā pozā rokas parasti ir sakrustotas uz krūtīm, nereti
sakrustotas ir arī kājas. Par noslēgšanos liecina arī sakrampēti pirksti klēpī
vai aiz muguras, ķermeņa atliekšana atpakaļ. Slēgtās pozas saskarsmē parasti
tiek uztvertas kā nepiekrišana, neuzticība, noraidījums, opozīcija, pretošanās,
kritika vai pat baiļu un nedrošības izpausme. Slēgtā poza tiek interpretēta kā
psiholoģiskā diskomforta poza.
Tātad
var secināt: ja vēlamies veidot labvēlīgas attiecības ar partneri un veicināt
saskarsmi, nepieciešams kontrolēt savu pozu, izvēlēties atvērtās un tuvošanās
pozas.
Slēgtajā
pozā atrodošos partneri vajadzētu mēģināt "atvērt". Iedot viņam kaut
ko paturēt, apskatīt, lai atbrīvotu rokas. Brīvāka poza ar laiku iedarbojas arī
uz partnera iekšējo psihisko stāvokli, cilvēks nomierinās, samazinās spriedze.
Mīmika
ir savstarpējs partneru emocionālā stāvokļa izpausmes paņēmiens ar smaida, acu
kustības, acu piemiegšanas, lūpu sakniebšanas, uzacu konfigurācijas un tml.
palīdzību. Mīmika ir visizteiksmīgākā, kaut arī cilvēka apziņai visvairāk
pakļautā. Tieši sejā pirmām kārtām atspoguļojas cilvēka emocijas. Galvenās
emocijas, ko atspoguļo cilvēka seja, ir prieks, izbrīns, bailes, ciešanas,
dusmas, bēdas, riebums vai nicinājums, mīlestība un interese. Mīmiku veido gan
iedzimti pamatemociju atspoguļošanas faktori sejā (bailes, prieks, sāpes,
izbrīns utt.), gan arī sociālie faktori (piemēram, ja apkalpojošais personāls
pieklājīgi smaida klientam, tas ne vienmēr atspoguļo patiesās jūtas).
Viennozīmīgas
sakarības starp mīmiku un pārdzīvojamajām emocijām nav. Cilvēks var maskēt savu
īsto emocionālo stāvokli ar sejas izteiksmi, zinot mīmikas atbilstību konkrētām
emocijām.
Sekošana
partnera emocionālajām ekspresijām atvieglo mums viņa izpratni, tāpēc, ja vēlas
panākt efektīvāku saskarsmi, uzmanīgi jāseko sarunu biedra sejas izteiksmēm.
Sieviešu emocionālā ekspresija parasti ir spilgtāka nekā vīriešu, taču jāņem vērā,
ka sievietes ir labākas aktrises. Visgrūtāk ir kontaktēties ar cilvēkiem, kuri
izvairās no emocionālās ekspresijas vai nav uz to spējīgi, kuriem ir mazkustīgi
vaibsti un "akmeņaina" sejas izteiksme. Parasti šādi cilvēki sastopas
ar grūtībām un problēmām saskarsmē. Šādā gadījumā lielāka uzmanība jāpievērš
citām neverbālās komunikācijas zīmju sistēmām- cilvēka pozai, intonācijai,
žestiem.
KOPSAVILKUMS.
Strādājot
pie šajā darbā izvirzītajiem uzdevumiem, man radās iespēja apkopot nozīmīgu
informāciju un izparast kāpēc topošajam juristam ir svarīga arī neverbālā
saskarsme – viens no nozīmīgiem izteiksmes veidiem.
Darba
mērķis bija noskaidrot kāda ir loma neverbālajai sakskarsmei jurista saskarsmes
kultūrā. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi
un iepazītos ar atsevišķu izteiksmes veidu nozīmi, es iepazinos ar pamata
neverbālās saskarsmes līdzekļiem:
-
saskarsmes laika un telpas
strukturēšanu;
-
vizuālo kontaktu;
-
ķermeņa valodu;
-
runas ekspresiju un
empatiju.
Kā
jau iepriekš tika uzsvērts, ļoti liela informācija daļa sarunu gaitā tiek
nodota ar dažādu neverbālo līdzekļu
palīdzību. Nereti jurista darbības panākumi ir ievērojami atkarīga no tā, kā
viņš māk manipulēt ar žestiem, vizuālo kontaktu un prasmīgi pielietot ķermeņa
valodu. Tas nebūt nenozīmē, ka būtu jāpārspīlē neverbālās saskarsmes līdzekļu
pielietošana un jākļūst par ākstiem vai klātesošo izsmieklu objektam. Bet,
nevar arī noliegt atsevišķu kustību vai žestu nozīmi sarunu gaitā. Neveikli
izrādīta kustība var pārtraukt vai krasi izmainīt sarunas gaitu un sarunas
partnera attieksmi.
Topošajam
juristam ir jāapzinās, ka ir svarīgi izvēlēties pareizo vietu gan telpā gan
laikā, lai varētu pareizi virzīt sarunu. Piemēram, ja notiek pārrunas, tad
parasti vadošo lomu diskusijās ieņem tas, kurš ir ieņēmis vietu pie galda, kas
ir ar seju pret izeju un kura skatiens aptver visus klātesošos.
Vizuālajam
kontaktam ir ļoti liela nozīme jurista darbībā. Runājot ar cilvēku – skaties
viņam acīs. Tā ir sena patiesība un gudrība. Taču, nedrīkst arī pārspīlēti
izmantot šo līdzekli. Jājūt ir mēra sajūta. Zinātnieki lēš, ka vēlamais ilgums
šādam skatienam ir 1-7 sekundes. Protams, atkarībā no situācijas.
Ķermeņa
valodai un žestiem, pašai redzamākajai neverbālās saskarsmes līdzekļu daļai, būtu jāpievērš īpaša
uzmanība. Cilvēkam ir paradumi atdarināt citus, atkārtot kustības vai mīmiku,
kuru izmanto sarunu partneris, tādejādi panākot viņa labvēlību. Topošā jurista
stājai ir jābūt pārliecinošai. Kustības nedrīkst norādīt iekšējos satraukumus
vai pārdzīvojumus, bet tanī pašā laikā – tās nedrīkst būt ‘kokainas’ un
‘aukstas’, tādejādi norādot uz pārmērīgu samākslotību.
Darbu
noslēdzot, giribas izcelt jau ļoti sen zināmo patiesību: ‘Dzīve ir teātris un
mēs – tā aktieri’. Topošais jurists nedrīkst pamest novārtā neverbālās saskarsmes
līdzekļus un izteiksmes veidus. Tie ir jāapzinās un prasmīgi jāizmanto, kā arī
jāsaprot sarunas partnera izteiksme.
IzmantotāS
literatūraS SARAKSTS.
1. Omārova
S. Cilvēks runā ar cilvēku. R., 1998, 54.- 67. lpp.
2. Pīzs
A. Ķermeņa valoda. R., 1995.
3. Kārnegi
D. Kā iegūt draugus un iepatikties cilvēkiem. R., 1990, 15-24.lpp
4. Kupčs.
J. Saskarsmes būtība. R., 1997, 43.- 53. lpp.
5. Veics
V. Uzvedības un saskarsmes kultūra. R., 1997, 23.lpp.
SATURS
Ievads
|
2.lpp.
|
Neverbālās
saskarsmes vispārējs raksturojums
|
3.lpp.
|
Saskarsmes
laika un telpas strukturēšana
|
4.lpp.
|
Vizuālais
kontakts
|
7.lpp.
|
Ķermeņa
valoda
|
9.lpp
|
Kopsavilkums
|
13.lpp
|
Izmantotā
literatūra
|
14.lpp
|
[1]
Veics V. Uzvedības un saskarsmes kultūra., R., 1997., 23.lpp.
[2]
Vorobjovs A. Psiholoģijas pamati. R., 1996., 176-179.lpp.
[3]
Turpat. 179.lpp
[4]
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. R., 1998., 54-67.lpp.
[5]
Karnegī D. Kā iegūt draugus un iepatikties cilvēkiem. R. 1990. 15-24.lpp.
[6]
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. R., 1998., 26-32.lpp.
[7]
Pīzs A. Ķermeņa valoda. R. 1995., 15-30.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru