Jēdziens filosofija ir cēlies no
grieķu valodas vārdiem: philein, kas nozīmē mīlēt un vārda sophia, kas nozīmē
gudrība. Tātad filosofija ir gudrības mīlestība. Gudrības mīlestība liek allaž
meklēt nezināmo. Nevis iegūtās zināšanas ir tas , ar ko sākas filosofija , bet
gan mēģinājums iedziļināties nezināmajā. Filosofija ir bezgalīgs ceļš no
nezināšanas uz apskaidrību. Vienu no filosofijas pamatprincipiem ir izteicis
Sokrats: “Es zinu, ka nezinu neko.” Tas ir pamats, lai domāšana virzītos uz
priekšu un nepaliktu apšaubāmu atziņu gūstā. Filosofija sākas ar jautājumiem,
nevis ar atbildēm uz tiem. Jautājumi ir svarīgāki par atbildēm , jo uzdodot
jautājumus cilvēks sāk lauzties ārā no nezināšanas un sāk saprast, par ko tiek
jautāts.
Platona atbilde uz jautājumu, kas ir
filosofija? Filosofijas priekšmetu nosaka jautājumu loks, par kuriem tā
interesējas. Viens no pirmajiem filosofiskajā ziņā visplašākajiem jautājumiem
ir sengrieķu filosofa Parenīda jautājums: kāpēc ir esamība un nevis nekas? Iepazīstoties
ar šo jautājumu, var redzēt, ka filosofus interesē “esamība” un “nekas” un to
savstarpējās attiecības. Ko nozīmē esamība? Vai tas viss, kas ir ap mums ir
esamība? Vai tad kad cilvēks interesējas par kokiem, zvēriem, politiku,
mājsaimniecību, ceļiem utt., viņš interesējas par esamību un tver to? Atbilde
uz šo jautājumu nevar būt tik vienkārša, jo tad filosofija būtu visu
priekšstatu un zināšanu summa par mums apkārt esošo pasauli. Taču tā tas nevar
būt, jo tad filosofija nebūtu pati par sevi. Filosofija nodarbojas ar esamību,
taču nebūt ne viss, kas mums rādās ir esamība. Lielākoties mums rādas
šķietamība.
Šķietamība ir starpstāvoklis starp starp esamību un pilnvērtīgu esamību. Cilvēki uztver skaisto, piemēram, skatoties uz rozi, kas atrodas acu priekšā vāzē uz galda. Viņi redz rozi, bet pašu skaistumu nesaskata, jo tad vajadzētu redzēt skaistuma būtību un saprast, ka konkrētā roze uz galda – iespējams – ir tikai viena konkrēta izpausme, nevis pats skaistums, tātad tikai skaistuma šķietamība. Cilvēki novērtē labus un ļaunus darbus, taču labā būtību nesaskata. Tāpēc bieži gadās tā, ka vienreiz par labu tiek uzskatīta viena veida rīcība, otreiz cita. Cilvēkiem trūkst stingru un noteiktu ideju par to, kas ir būtisks un kas ir nebūtisks. Filosofi uzskata, ka pareizāk būtu atzīt, ka neko nezini un ne par ko nevari būt drošs, nevis apgalvot, ka katru mirkli zini patiesību un saskati būtisko. Atzīšanās neziņā ved uz dziļāku patiesību nekā virspusēji apgalvojumi.
Šķietamība ir starpstāvoklis starp starp esamību un pilnvērtīgu esamību. Cilvēki uztver skaisto, piemēram, skatoties uz rozi, kas atrodas acu priekšā vāzē uz galda. Viņi redz rozi, bet pašu skaistumu nesaskata, jo tad vajadzētu redzēt skaistuma būtību un saprast, ka konkrētā roze uz galda – iespējams – ir tikai viena konkrēta izpausme, nevis pats skaistums, tātad tikai skaistuma šķietamība. Cilvēki novērtē labus un ļaunus darbus, taču labā būtību nesaskata. Tāpēc bieži gadās tā, ka vienreiz par labu tiek uzskatīta viena veida rīcība, otreiz cita. Cilvēkiem trūkst stingru un noteiktu ideju par to, kas ir būtisks un kas ir nebūtisks. Filosofi uzskata, ka pareizāk būtu atzīt, ka neko nezini un ne par ko nevari būt drošs, nevis apgalvot, ka katru mirkli zini patiesību un saskati būtisko. Atzīšanās neziņā ved uz dziļāku patiesību nekā virspusēji apgalvojumi.
Filosofija pēc Platona domām,
nepakļaujas šķituma pasaulei. Taču arī filosofiem patiesība tik vienkārši
nedodas rokā. Nepietiek tikai sevi nosaukt par filosofu, lai uzreiz saskatītu
būtību. Arī filosofi maldās šajā šķitumu pilnajā pasaulē, tomēr domu gaitai, ko
attīsta filosofija, ir daudz lielākas iespējas tuvoties patiesībai nekā tām
pārdomām, kuras dzirdamas tirgū, uz ielas un citās sabiedriskās vietās.
Ja filosofija kā doma par patiesību
rodas pašam sevī pēc ilgstošas nodarbošanās ar būtības meklējumiem, tad ir
saprotams, ka filosofisko domu nevar kādam citam vienkārši pastāstīt un nodot
tālāk. Lai saprastu un pieņemtu šo
filosofisko domu, ir nepieciešams noiet to pašu ceļu un pārdzīvot to pašu domāšanas pieredzi, kuru pārdzīvojis
domātājs. Vācu rakstnieks Hermanis Hese pauž atziņu, ka “Gudrību nevar tālāk
nodot. Gudrība, kuru cenšas nodot citam, vienmēr līdzinās muļķībai.”
Martina Heidegera atbilde uz
jautājumu, kas ir filosofija. Rakstā “Kas tas ir filosofija?” Heidegers saka,
ka jautājot, kas ir filosofija, mēs runājam par filosofiju. Tādejādi cilvēki
grib it kā pacelties virs filosofijas, būt tās ārpusē. Bet jautāšanas mērķis ir
“ieiet iekšā” filosofijā, piedalīties, rīkoties saskaņā ar to.
Heidegers pievērš uzmanību tam, ka
filosofija, kura piedzima senajā Grieķijā, nosaka ne tikai mūsu domāšanas veidu
un vēstures virzību, bet arī veidu, kā mēs uzdodam jautājumus. Viens no
parastākajiem jautājumiem skan – kas tas ir? Kā uz to mēdz atbildēt? Mūsu
domāšanas loģika ir šāda: kaut kam, par ko tiek jautāts, atbildē tiek dots
vārds. Piemēram, jautāts tiek par kaut ko tālumā: kas tas ir? Atbilde var būt:
tas ir koks. Cilvēki savā domāšanā parasti ar šādu atbildi ir apmierināti, lai
gan, ja tā labāk padomā, būtu jāatzīst, ka pateikts ir tikai kāda priekšmeta
nosaukums. Bet var jautāt tālāk: kas tas ir, ko mēs saucam par koku? Pēc šāda
jautājuma cilvēki apmulst, jo grib iztikt ar atbildi – koks taču ir koks.
Jautājums “kas tas ir?” ved mūs pa noteiktu ceļu, raksta Heidegers. Pats
jautājuma veids, kādā tas ir uzdots, jau ir domāšanas ceļš. Jautājumu “kas tas ir?” parasti devē par jautājumu, kas
vaicā par lietas būtību. Jautājums “kas ir skaistais?” vaicā par skaistā
būtību. Jautājumi “kas ir labais?” vai “kas ir patiesība?” vaicā par labā vai
patiesā būtību. Raksturīgi, ka par būtību cilvēki mēdz interesēties tad, kad
kaut kas ir kļuvis neskaidrs, tumšs, apšaubāms. Šaubas ir filosofešanas
priekšnoteikums. Kad liekas, ka viss ir skaidrs, par būtību parasti nejautā.Tas
ir iemesls tam, kāpēc mēs tik bieži nonākam šķietamības varā.
Heidegera skaidrojums aizved mūs pie
neparastiem filosofiskiem jēdzieniem: būt atbilstīgam un logoss. Logos ir viens
no sengrieķu filosofijas centrālajiem jēdzieniem. Viennozīmīga tulkojuma šim
jēdzienam nav, jo tas satura ziņā ir ļoti ietilpīgs. Logoss var nozīmēt kosmosa
likumu, vārdu, jēdzienu, jēgu, spriedumu, pamatu, runu, prātu utt. Pēc
Heidegera domām: runājot filosofiski , jāatbilst logosam. (Jādomā saskaņā ar
logosu)
Heidegers atzīst, ka pārdomas par
esamību bagātīgi ietveras filosofijas vēsturē. Tomēr viņš iesaka uz to nepaļauties.
Viņš aicina uz destrukciju (noārdīšana) Ar destrukciju viņš nedomā pilnīgu
filosofijas vēstures noliegšanu, citu filosofu atziņu neatzīšanu, teoriju
sagraušanu, bet gan uzmanīgu un šaubpilnu attieksmi pret domāšanas tradīcijām,
kas mūs pavisam nemanot pārņēmušas savā varā. Hedegers ar to grib pateikt, ka
vienmēr domāsim paši, nepaļausimies uz citiem, lai arī kādas autoritātes tie
būtu!”
Filosofija kā
reliģijas satāvdaļa.
Senās Indijas filozofijā doma attīstījās izveidojoties vēdām . Upanišadā ( ceturtā daļa no vēdām ) parādās materiālisms un ideālisms . Līdz ar to pirmā gada
tūkstotī sāka veidoties filozofiskās
skolas , ortodoksālās skolas , kas
atzīst veidu autoritāti , neortodoksālās skolas , kuras neatzīst Veidas .
Budisms
( veidojies pirms mūsu ēras 5.
–6. gadsimtā ) filozofiskās mācības pamatlicējs Buda (reāls cilvēks , maharadžas dēls , kurš pamet mājas un klīst pa Indiju un dzīves beigās
uzraksta dzīves mācību . Viņa mācība
izplatās šidru vidū , kaut pati mācība bija pret Veidām.) Buda saka : dzīve ir
vienas ciešanas un pastāv ciešanu cēlonis , pastāv iespēja pārtraukt šīs
ciešanas cilvēkam vēl esot , lai to
izdarītu jābūt pareizam dzīves veidam ,
uzvedībai , runai, spējai koncentrēties.
Budisms Indijā ir izplatīts tāpēc , ka brahmaņi
necentās ierobežot budismu , jo tas sludināja pakļāvību , pakļaušanos un
izplatās uz austrumiem .
Joga
(spēja koncentrēties ) . Joga izveido mācību
par dzīvi , kā pareizi ēst , pareizi elpot . Pasaule pulsē četrdaļīgā
taktī , kas saistīts ar koncentrēšanos
un gara atbrīvošanu no ķermeņa , kas notiek skolotāja uzraudzībā , jo garu
atdabūt atpakaļ ķermenī ir diezgan sarežģīti .Jogas mācībā Dievs ir tikai teorētiski ,visa enerģija nāk
no kosmosa ( saules).
Ķīnas
filozofiskās domas attīstība.( 6.-5.Gadsimts pirms mūsu ēras) Ķīnā tanī laikā
pastāv mistiskais un progresīvais
virziens .
Ideālistu
pārstāvis Konfūcijs saka , ka cilvēks atkarīgs
no augstākas varas un šī vara atrodama debesīs . Visi cilvēki uz
pasaules piedzimst vienādi , bet atšķiras viņu audzināšanas process . Lai
cilvēks apgūtu , ko jaunu ,viņam jāstudē iepriekšējais , bet mācoties bez saprašanas tā ir
tāda pati nejēdzība kā būt bez
zināšanām vispār . Konfūcija skolnieks Mendzī uzskata , ka cilvēki no dzimšanas
ir labsirdīgi un katram cilvēkam ir četras īpašības : jūtas , spēja
pārdzīvot , kauna jūtas , un kautrīgums
. Ar šīm īpašībām cilvēks spēj atšķirt patiesību un melus . Bet sabiedrība
atstāj iespaidu uz cilvēku un tādēļ cilvēki zaudē savas īpašības .
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru