BIZNESA PLĀNS





RĪGAS TEHNISKĀS  UNIVERSITĀTES
                        LIEPĀJAS MĀCĪBU ZINĀTNISKI TEHNISKĀ CENTRA
             


            VAKARA NODAĻAS STUDENTES
                                    “Cilvēku resursu vadīšanas specialitātē”
                                           BAIBAS SILENIECES
                                               
                                               



                                               


                                        BIZNESA PLĀNS




                                                                       

Lektore: I.Ruperte


2000. gada 16. maijā









                                               





SATURS



1. Kopsavilkums.
2. Uzņēmuma juridiskais statuss un īpašuma daļa.
3. Pakalpojums.
4. Tirgus analīze.
5. Mārketinga stratēģija
6. Uzņēmuma funkcionēšana.
7. Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas.
8. Risks un problēmas.
9. Finansu informācija:
·     Naudas plūsmas pārskats
·     Peļņas - zaudējuma aprēķins
·     Bilance









            1.Kopsavilkums

            Šis biznesa plāns izveidots, lai uzsāktu uzņēmējdarbību, sekmīgi to attīstītu  un gūtu peļņu.
            Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Pilskalns” sniegs pakalpojumus,kas saistīti ar auto virsbūves remontu un krāsošanu smagi bojātām automašīnām. Savā tālākajā darbībā uzņēmums savu sniegto pakalpojumu loku varētu paplašināt atbilstoši pieprasījumam.
            Veicot tirgus pētījumu noskaidrojām, ka šis biznesa veids Durbē un tās apkārtnē nav attīstījies, pateicoties gan negatīvam rādītājam - zemam dzīves līmenim. Taču katrs sevi cienošs Durbenieks un tās lauku teritorijas iedzīvotājs pārvietojas ar automobili un tādēļ mēs uzskatam, ka šī reģiona iedzīvotāji būs mūsu potenciālie klienti.
              Taču biznesu paredzēts uzsākt pateicoties drošai klientūrai, kuru pārstāvēs apdrošināšanas sabiedrības “B” un “A”. Aprēķini izstrādāti pamatojoties uz reālajām izmaksām, ņemot vērā konkurentu cenas.
            Lai sasniegtu iecerēto firma ”Pilskalns” savas darbības sākumā plāno nodarbināt 2 meistarus un 1 palīgstrādnieku.
            Veicot anketēšanu, secinājām, ka 91%  aptaujāto autobraucēju labprāt sava auto remontu veiktu Durbes servisā, tādēļ plānojam, ka mūsu klientu loks nākotnē paplašināsies un iespējams arī sniegto pakalpojumu klāsts.
            SIA “Pilskalns” savus pakalspojumus reklamēs vietējōs laikrakstos ‘Kurzemes vārds” un “Kursas laiks”, nākamājā darbības gadā uzņēmums ievietos reklāmu arī Telemedia katalogā.
            Klientu piesaistei, ko pierādīja arī aptauja,  SIA “Pilskalns”   paredz likt uzsvaru uz augstu darba kvalitāti un meistara reputāciju.
            Uzņēmuma darbības uzsākšanai nepieciešams ieguldīt 19000.00 Ls, no
tiem pamatkapitāls 2000.00 Ls , kredīts - 17000.00 Ls. Saņemtais kredīts no Latvijas Unibankas Liepājas filiāles tiks atmaksāts 5 gadu laikā. Uzņēmuma peļņa parādās 3 darbības gadā, tādēl uzņēmuma darbība ir rentabla. 
            Saskaņā ar Finansu plānu  pirmajiem 5 gadiem:
Plānotais apgrozījums (Ls)                  Plānotā peļņa (Ls) 
            16920.00                                                         -1298.00                                             
            25920.00                                                         -498.00
            26120.00                                                         84.00
            26220.00                                                         481.00
            25920.00                                                         571.00



2.Uzņēmuma juridiskais statuss un īpašuma daļas.

            Firma “Pilskalns”  tiek veidota, kā sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras pamatdarbība būs automobīļu virsbūves remonts un krāsošana.
            Sabiedrība ar ierobežotu atbildību ir uzņēmējsdabiedrība ar juridiskas personas tiesībām
            Sabiedrības “Pilskalns” pamatkapitāls dibināšanas brīdī 2000 latu. Uzņēmumu dibina  divi partneri, ieguldot skaidrā naudā katrs 1000 latu.
            SIA izveidota uz dibināšanas līguma, statūtiem un dibināšanas sapulces protokola pamata.
            SIA “Pilskalns”   darbnīca atrodas  Liepājas rajonā,
                                                            Durbē
                                                            Raiņa ielā 13
            SIA “Pilskalsns” darbnīca atrodas  viena no dibinātāja pivātīpašumā, telpu nomas līgums tiks noslēgts uz 5 gadiem, atliekot telpu nomas maksājumus, novirzot tos ēkas nepabeigtajā celtniecībā.   





















3. Pakalpojumi

            Uzņēmums tiks veidots pamatojoties uz 1999. gadā izstrādāto kursa darbu mārketingā “Potenciālā pakalpojuma ieviešanas iespējām Durbē ” un uzkrāto darba pieredzi šajā nozarē, no 1992. gada nodarbojoties ar privātpraksi Durbes pilsētā.
            Uzņēmuma pamatdarbība būs automašīnu virsbūves remonts, kurš sastāv no:
·     autodetaļu demontāžas
·     skārdnieka darbiem
·     sagatavošanas krāsošanai
·     krāsošanas
·     autodetaļu montāžas


Automašīnas virsbūves remontam un krāsošanai        
            veicamo  darbu saraksts

N.p.k
Darba nosaukums
meistars
Nr.1
meistars
Nr.2
palīgstrādnieks
1.
mazgāšana


*
2.
novērtēšana
*
*

3.
izjaukšana
*

*
4.
stiepšana uz stenda
*


5.
skārdnieka darbi
*


6.
ģeometrijas regulēšana
*

*
7.
attaukošana
*

*
8.
slīpēšana(rupjā)
*
*
*
9.
attaukošana
*..
*
*
10.
špakteles uzklāšana
*
*

11.
slīpēšana

*

12.
rupjā aplīmēšana

*
*
13.
attaukošana

*

14.
slīpēšana

*

15.
aplīmēšana

*
*
16.
krāsu sajaukšana

*

17.
krāsas pārbaudīšana

*

18.
attaukošana

*
*
19.
putekļu slaucīšana

*

20.
krāsošana

*

21.
salikšana
*

*
22.
pretkorozijas apstrāde
*

*
23.
mazgāšana


*

            Automašīnas virsbūves remonts ir ļoti komplicēts un sarežģīts darbs. Lai aprēķinātu cenu un servisa ienesīgumu ir jāņem vērā daudzi faktori, kas piedalās cenas veidošanā.
            Lai izveidotu pakalpojuma cenu, jāņem 3 virsbūves ārējo paneļu (durvju, spārna, motora pārsega, jumta) remonts, kurā ietverta 1 detaļas nomaiņa,  krāsošana un 2 blakus detaļu sagatavošana un krāsošana. 
            Bez pielietotajiem materāliem  cenas veidošanā vēl ir jāpieskaita, energoresursu izlietojums, darba algas un pamatlīdzekļu nolietojums.
            Amatniecības kamera , kā  arī apdrošināšanas sbiedrības turpmāk pieprasa un strādā ar tiem sertificētajiem servisiem, kuriem ir aprēķinātas remontdarbu tāmes un izrakstīti rēķini par paveiktajiem darbiem.Tādēļ otrajā darbības gadā paredzēts iegādāties datoru un programmu (rēķinu paraugi pielikumā).     








Pakalpojuma izdevīguma aptuvens novērtējums



1
2
3
4
5
N.p.k.
Pakalpojuma veids
Iespējamās realizācijas cenas
(Ls/vienība)
Vienības pašizmaksa
Peļņa
(1-2)
(ls)
Rentabilitāte
(4 / 3 * 100)
(%)
1
3 virsbūves ārējo paneļu remonts
360
324
36
11


                        Auto virsbūves remonts



vienību skaits
cena par vienību
(Ls) (mēnesī)
Summa
(Ls) (mēnesī)
3 virsbūves ārējo paneļu remonts
6
360
2160










4.Tirgus analīze.

Apkopojot informāciju, kuru iegūstam sekundāro datu pētīšanas rezultātā, varam secināt, ka Durbē autoservisa nav, kurš piedāvātu kaut vienu auto servisa pakalpojumu. Tuvākie konkurenti atrodas Grobiņā. Tādēļ virspusēji skatoties, Durbē vajadzētu ieviest tādus servisa pakalpojumus kā automašīnu riepu montēšana, balansēšana, auto diagnostika, detaļu nomaiņa, kā arī  blakus pakalpojumus - auto mazgāšanu, salona tīrīšanu, auto veikalu un iespējams tālākā nākotnē arī kafejnīcu.
Taču pēc aptaujā iegūtajiem datiem un makro un mikro vides analīzes var izdarīt secinājumus:
·     Durbē ir ļoti mazs pastāvīgo iedzīvotāju skaits - aptuveni 400;
·     izteikti maz darbavietu;
·     ārkārtīgi zems dzīves līmenis;
·     lielākā iedzīvotāju daļa ir pensionāri;
·     līdz ar to arī nepietiekams automašīnu skaits.
           

Savukārt izanalizējot šos secinājumus ir skaidrs, ka B klases autoserviss, kurš specializējies uz autovirsbūves remontu un raksturojas ar 70 kv.m. telpu (kvadratūrā ietilpst darba vietas, ģērbtuve, tualete, administrācijas telpas) uz vienu produktīvu strādnieku, pie šādiem nosacījumiem nespēs izdzīvot , jo būs nepietiekama pakalpojumu aprite uzņēmumā. Nevarēs arī paļauties uz to, ka uz šo autoservisu brauks Rīga - Liepāja autobraucēji un izmantos autopakalpojumus Durbes servisā.
            Tāpēc SIA “Pilskalns” veidos savu uzņēmumu, izvēloties konkrētus sadarbības partnerus - apdrošināšanas sabiedrības “A” un “B”, kuras uzņēmuma darbības sākumā būs galvenās klientu piegādātājas. 
            Tādēļ prognozes ir tādas, ka uzņēmums strādās ar apdrošināšanas sabiedrību nodrošināto klientūru, papildus vēl varēs piesaistīt klientus no apkārtnes un Durbes pilsētas.
            Paredzam, ka Durbes auto īpašnieki arī dos priekšroku jaunizveidotam servisam, kas būs savu darbību parādījis no labās puses, piedāvājot pakalpojumus par cenām, kuras nepārsniedz konkurentu cenas, piedāvājot klientam pilnu pakalpojuma spektru katrā atsevišķā gadījumā, t.i. veicot nepieciešamo automašīnas remontu pēc bojājuma pakāpes.
                        Jo tiešām Durbē autoservisa pēdējos 10 gados nav bijis un kā pierādīja aptaujas aknketas rezultāti, 90% aptaujāto savus automobiļus
vēlētos labot Durbes autoservisā.        


           






Konkurence.

            Lai sekmīgi varētu darboties, firmai jāizvērtē konkurenti, to piedāvāto pakalpojumu klāsts kā arī cenas.
            Tā kā pēdējo 10 gadu laikā gan pateicoties valsts uzņēmumu privatizācijai, gan attīstoties individuālo auto remonta darbnīcu tīklam, uzņēmumu skaits, kas sniedz auto servisa pakalpojumus ir strauji pieaudzis un konkurence šajā jomā ir samērā liela.
            Tas arī parādās apkopojot aptaujas rezultātus - varam redzēt, ka potenciālā Durbes autoservisa lielāko konkurentu daļu sastāda Liepājas autoservisi. No 70 aptaujātajiem autoīpašniekiem 47% savu auto remontu veic Liepājā, 29% to dara Grobiņā 16% to dara paši, bet 8% - citur.
            8% īpatsvaru konkurencē varētu pārstāvēt individuālie darba veicēji. Bet pēc šo autodarbnīcu vizuālās apskates jāsecina, ka to servisa aprīkojums ir morāli un fiziski nolietojies un neatbilst mūsdienu prasībām.
            Nopietnākie  konkurenti pēc aptaujas rezultātiem ir  Liepājā - 47%. Liepājā ir  plaši attīstījies gan individuālo darbnīcu tīkls, gan tādi auto remonta uzņēmumi kā SIA “SD AUTOCENTRS” ,  SIA “EZERMALAS AUTO”. Šie uzņēmumi ir specializējušies uz konkrētu automašīnu marku tehnisko  apkalpošanu - VOLKSWAGEN - AUDI un OPEL.Un uzņēmumiem, kuri specializējušies konkrētu automašīnu modeļu tehniskajā apkalpošanā ir zināmas priekšrocības, jo tie ir saistīti ar tiešajiem rezerves daļu ražotājiem un piegādātājie, kas samazina to cenas, kā arī izmanto specializēto tehnoloģisko aprīkojumu, kas ļauj paaugstināt sniedzamo pakalpojumu kvalitāti.
Šajos uzņēmumos tiek domāts arī par strādājošo darba apstākļu uzlabošanu, paralēli autoapkalpes zonas attīstībai, ir izveidotas arī kafejnīcas, kurās tiek piedāvāts plašs sabiedriskās ēdināšanas  produkcijas sortiments, kuru izmanto gan strādājošie, gan klienti. Ar visiem šiem augstāk  minētajiem nosacījumiem šie autouzņēmumi ir ieguvuši popularitāti un pastāvīgu klientūru. Šiem uzņēmumiem ir arī pastāvīgi sadarbības partneri- ir noslēgti līgumi ar dažādiem uzņēmumiem par  automašīnu apkopi, kas dod uzņēmumam pastāvīgu peļņu.Tā protams ir lielas pilsētas priekšrocība.
Bez iepriekšminētajām firmām tieši autovirsbūves remontā un krāsošanā pēdējos gados ir izveidotas jaunas un progresīvas firmas , kā firma “Z.A. MEISTARS”, SIA “SIKKENS M.S.” un individuālais uzņēmums

Vadība un personāls, ar to saistītās izmaksas        

Amats
Aprēķinātā darba alga
Ls mēnesī
Aprēķinātais
sociālais nodoklis
(26.9 %)
Ls mēnesī
Bruto
alga
Ls mēnesī

Uzņēmuma vadītājs
150
39.135
189.135
Meistars
100
26.09
126.09
Meistars
100
26.09
126.09
Palīgstrādnieks
50
13.05
63.05
Kopā:
400
104.37
504.37










8.Risks un problēmas.

SIA “PILSKALNS” riska un nedrošības avoti varētu būt:
·     personālizmaiņas - kvalificētu darbinieku zaudēšana, prombūtne vai
    slimība, problēmas ar darbinieku atlasi;
·     cenu un tirgus risks - neprognozējamas  cenu izmaiņas,pieprasījuma svārstības sezonas laikā;
·     pakalpojuma realizācija - līgumsaistību laušana no vienas vai otras puses;
·     konkurence - var nodibināties jaunas firmas, kas mazpilsētā var radīt izdzīvošanas problēmas;
·     tehnoloģija - jāiegādājas visjaunākā tehnoloģija ar kuru var sniegt kvalitatīvus pakalpojumus:
·     darbinieku motivēšana - labvēlīga mikroklimata radīšana uzņēmumā.

























9. Finansu informācija.


Kopējā summa, kas nepieciešama šī projekta finansēšanai ir  19000.00 Ls.
Tajā ietilpst:
- pamatkapitāls 2000.00 Ls;
- kredīts 17000.00 Ls.
Uzņēmuma reģistrācija izmaksā 200.00 Ls.
Projekta realizēšanai nepieciešamais kredīts tiks ņemts Latvijas Unibankā Liepājas nodaļā uz 5 gadiem ar 10 % likmi gadā. Aizņēmuma procentus paredzēts sākt atmaksāt ar 1 darbības gada 4 mēnesi , bet pirmo kredīta atmaksas summu maksājam 2 darbības gadā.
Pamatlīdzekļu nolietojumu rēķina pēc lineārās metodes uz 5 gadiem ar 20 % likmi gadā.
Materiālu iegādei paredzēti 7200.00 Ls gadā.
Reklāmas vajadzībām pirmajā darbības gadā paredzēti 510.00 Ls, bet katrā nākamājā gadā 600.00 Ls.
Uzņēmuma īres maksa tiek novirzīta nepabeigtās celtniecības un telpu remontā, gadā norakstot 1000. Ls.
Komunālajiem pakalpojumiem paredzēts izdot 2500, tai skaitā malkas iegāde reizi gadā 100.00 Ls, elektroenerģija - aptuveni 200.00 Ls mēnesī.
Sakaru pakalpojumiem paredzēti  600.00  Ls gadā.




Aprēķinus skatīt pielikumā:
- SIA “Pilskalsns” kredīta atmaksas grafiks;
- Pamatlīdzekļu nolietojums;
- Telpu noma;
- Naudas apgrozījumu pārskats 1-5 darbības gadam;
- Paļņas un zaudējumu aprēķins1-5 darbības gadam;
- Bilance 1-5 darbības gadam.
- Aptaujas anketa
- Servisa rēķinu paraugi“REAKCIJA”.











Mūsu piedāvātā cena salīdzinot ar konkurentu cenām

N.p.k.
Firmas nosaukums
 Pakalpojuma (vidējā) cena Ls
(3 ārējo virsbūves detaļu remonts,krāsošana)
1.
SIA “PILSKALNS”
360
2.
firma Z.A.MEISTARS
330
3.
i/u “REAKCIJA”
360
4.
SIA “SIKKENS M.S.”
360


Tādēļ , lai saglabātu vietu šajā biznesā,  SIA “Pilskalns” nepārtraukti novērtēs konkurentu piedāvāto pakalpojumu kvalitāti un cenas.
Mūsu firma savas darbības sākumā būs orjentēta uz smagi avarējušu automašīnu remontu, kas prasa ilgstošu darba procesu un perfektu saistību izpildi pēc noslēgtajiem līgumiem ar aa/s “B“ un “A”, kas ir jāuzskata par mūsu firmas priekšrocību.
Taču ja mūsu valstī notiktu ekonomiskā augšupeja un arī mazpilsētās sāktu attīstīties mazais bizness, jāpieļauj iespēja par kādas individuālās darbnīcas vai autoservisa atvēršanu Durbē. Šāds notikumu pavērsiens būtu jāuzskata par mūsu firmas priekšrocību, kas liktu vairāk piestrādāt pie firmas stratēģiskās plānošanas un darbinieku motivācijas un reklāmas. Viens no šādiem pasākumiem varētu būt reklāmas stenda uzstādīšanas Liepājas -Rīgas šosejas malā.  


                                                                                        5.Mārketinga stratēģija

Biznesa plāns tiek veidots balstoties uz to, ka ir atrasts reāls klients šī biznesa uzsākšanai.
Savus pakalpojumus mēs piedāvāsim klientam, izmantojot noslēgtos sadarbības līgumus ar apdrošināšanas  akciju sabiedrībām “B” un “A”.Līgumā būs paredzēta 5-10 % atlaide par katru automašīnas remontu.
Savas uzņēmējdarbības sākumā firma meklēs arī visizdevīgākos partnerus  autodetaļu un autokosmētikas iegādei. Ir paredzams ka, regulāri sadarbojoties ar autokosmētikas,autokrāsu un auto detaļu tirdzniecības firmām pie mūsu uzņēmuma materiālu apgrozījuma mēnesī Ls 600, iespējams paredzēt aptuveni 20 % atlaidi uz materiālu iegādi.
Neskatoties uz to, ka automašīnu remonts ir ļoti komplicēts darbs, kur darbu veikšanai nepieciešams  dārgs servisa aprīkojums, uzņemums plāno iegādāties visjaunākās  tehnoloģiskās iekārtas, ko šodien piedāvā šajā nozarē.
 Jo mēs uzskatām, ka strādājot ar visjaunāko tehnoloģiju ir iespējams paaugstināt darba efektivitāti un ražīgumu.
Darba efektivitāte ir atkarīga arī no darbinieku kavalifikācijas un iemaņām, kā arī no darba plānošanas, kas būtu uzņēmuma vadītāja kompetencē.
                                                                                       


Reklāma.

Firmas uzņēmējdarbības sākumā pakalpojumus mēs piedāvāsim balstoties arī uz personīgajiem kontaktiem.
Reklāmas pakalpojumiem ir predēti izdevumi vidēji Ls 50 mēnesī.
Informāciju par servisa pakalpojumiem paredzēts ievietots vietējās avīzēs - “Kurzemes vārds” un “Kursas Laiks”. 
Pie veiksmīgas sadarbības ar apdrošināšanas sabiedrībām, otrajā darbības gadā varētu tikt izveidots neliels reklāmas buklets piedāvāto pakalpojumu klāsta vizuālai uzskatei, kurš būtu izplatāms sabiedrības, kā arī uz vietas servisā.
Otrajā darbības gadā varētu ievietot arī uzņēmuma reklāmu Telemedia
katalogā (izmaksas aptuveni  Ls 80.00). 


6.Uzņēmuma funkcionēšana.

Lai veiksmīgi uzsāktu savu uzņēmējdarbību, ir paredzēts nodibināt sabiedrību ar ierobežotu atbildību.
Tiks samaksāta valsts nodeva par uzņēmuma reģistrāciju Uzņēmuma reģistrā, būs publikācija  “Laikrakstā Latvijas Vēstnesis”, tiks izgatavots zīmogs, tiks atvērts norēķinu rēķins bankā, izņemta čeku grāmatiņa, kur izdevumi kopā sastādīs Ls 200.00.
Remontdarbnīcas telpas tiks veidotas jaunbūvē,kuras kopējā platība ir
95 kv.m.un ir celta autoservisa ierīkošanai. Ir paredzēts pabeigt iekšējo darbu remontu un veikt telpu aprīkojumu 3 mēnešu laikā. Remontdarbiem paredzēti  Ls 5000.00.Noslēgts telpu nomas līgums par garāžas nomu uz 5 gadiem, līguma nosacījumos ietverta nepabeigtās celtniecības pabeigšana, maksa pat telpu un zemes nomu netiek pieprasīta.
 Lai uzsāktu servisa darbību, jāiegādājas nepieciešamie pamatlīdzekļi
servisa aprīkošanai darbības pirmajā gadā.


Nosaukums
Cena Ls

Daudzums
Summa Ls
Geometrijas stends
1000
1
1000
Stiepšanas stends
4000
1
4000
Instrumenti
400
kompl.1
400
Krāsošanas kamera
5000
1
5000
Montēšanas instrumenti
300
kompl.1
300
Metināšanas aparāts
250
1
250
Kompresors
500
1
500
Darba galds
300
1
300
Papildus aprīkojums
500
1
500
Slīpmašīna
200
2
400
Pulējamā mašīna
150
1
150
Putekļu sūcējs
200
1
200

Pie servisa papildus aprīkojuma (500 Ls)  jāpieskaita urbjmašīnas, fēni, šmirģeļaparāts griezējinstrumenti, kuru vērtība pārsniedz Ls  50.00, tādēļ tie ir uzskaitāmi kā pamatlīdzekļi.
Ar servisa darbības otro gadu ir jāveic krāsošanas kameras profilaktiskā apkope (filtru maiņa), kuras izmaksas būs Ls 300.00 gadā.
 
7. Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas


Uzņēmums ir izveidots kā divu līdzīpašnieku uzņēmums, kur viens no īpašniekiem būs uzņēmuma vadītājs, kurš   nodarbosies ar materiālu sagādes
 jautājumiem, kārtos visus finansu darījumus, veiks visas grāmatvedības operācijas, kā arī nodarbosies ar personāla vadību
Uzņēmumā strādās 2 meistari un  1 palīgstrādnieks.
Darbs  SIA “Pilskalns” tiks balstīts uz  meistaru profesionalitāti un veicamo darbu augstu kvalitāti.
Viens no meistariem savā darbā būs orjentēts uz automašīnu virsbūves detaļu nomaiņu un skārdnieka darbiem, bet otra meistara darbs būs saistīts ar virsbūves sagatavošanu krāsošanai un krāsošanu.
Palīgstrādnieks veiks visus nepieciešamos palīgdarbus pie abiem meistariem, kā arī nodarboties ar darba vietas un telpu sakopšanu.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru