Балтийский
Русский Институт
Лиепайское Отделение
Теория конституционизма и конституционное
право Латвии
Контрольная работа
Тема : Президент Латвийской Республики его функции
Студента
1 курса
РОБЕРТА ЮРКИСА
Студ. Удост . № L91322
Специальность: Правоведение
Преподаватель : В.Ю.Агешин
Лиепая , 2000 г.
IEVADS.
Šajā
darbā apskatīšu Latvijas Republikas prezidenta institūtu, tā vēsturisko izveidošanos . Valsts prezidenta funkcijas un vietu valsts pārvaldes struktūrā .
Sākumā
apskatīšu prezidenta institūta veidošanos
un vēsturi. Nedaudz salīdzinot dažādu valstu prezidentu institūtus salīdzinājumā ar
Latvijas Republikas prezidentu.
Valsts prezidents mūsdienu demokrātiskā
valstī ir viens no redzamākajiem valsts institūtiem.
Ko nozīmē pats vārds “prezidents”. No latīņu valodas “ praesidere” - aizstāvēt,
būt par priekšsēdētāju, pavēlēt, vadīt; “praesidens” - priekšā sēdošais.[1]
Jau nosaukums vien liecina par šī institūta nozīmīgumu. Dažādās pasaules
valstīs, kas atrodas uz dažādiem attīstības līmeņiem, šis institūts veidojies
savādāk. Prezidenta ievēlēšana, viņa pilnvaras, attiecības ar likumdošanas u.c.
varu institūcijām, pilnvaru laiks un daudzas citas iezīmes dažādās valstīs ir
atšķirīgas. To nosaka vēsturiskās īpatnības, politiskās tradīcijas spēku
attiecībā starp prezidentu u.c. varas institūtiem, dažādajām politiskajām un
sabiedriskajām grupām un daudziem citiem faktoriem.
Prezidentūras
vēsture, ja ņem pasaules mērogā, nebūt neliecina par to, ka šis institūts ir
kritērijs demokrātiskas valsts un politiskajai uzbūvei tādā vai citādā veidā.
Var minēt vairākus piemērus, kas liecina par to, ka aiz prezidentūras formas
nereti slēpjas atklāti autoritāri vai totalitāri režīmi. Tomēr prezidenta
institūts allaž ir saistāms ar tiesiskas valsts iekārtu. Par prezidenta
institūta popularitātes pieaugumu liecina tas, ka pēc Padomju Savienības
sabrukšanas bijušajās padomju republikās tika izveidots prezidenta institūts.
PREZIDENTA INSTITŪTA VEIDOŠANĀS
LATVIJĀ
Latvijas Prezidenti
Konkrēti
runājot par prezidenta institūtu Latvija, interesanti atzīmēt, ka Satversmes
pieņemšanas laikā (1922.g.) Satversmes sapulcē izraisījās strīdi par valsts
prezidenta amatu. Izskanēja priekšlikumi vispār atteikties no prezidenta
posteņa, viņa pilnvaras uzticot Saeimas priekšsēdētājam. No otras puses bija
ierosinājums veidot stipru prezidenta institūtu, ko ievēlētu visas tautas
nobalsošanā uz pieciem gadiem. Satversmes sapulce nostiprināja parlamentārajās
republikās pieņemto variantu - prezidentu ievēlēja Saeima uz laiku, kas sakrita
ar tās darbības laiku (3gadi), tagad šis termiņš ir pagarināts līdz 4 gadiem. (Satversmes
35. pants 1997.gada 4.decembra likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 31.12.97)
Prezidenta
amats Latvijas Republikā tika ieviests pieņemot 15.02.1922 gadā Latvijas
Republikas Satversmes Sapulcei pieņemot Latvijas Republikas Satversmi, kas
stājās spēkā 1922.gada 7.novembrī .
Pirmais Latvijas Republikas prezidents bija Jānis
Čakste, par prezidentu ievēlēts 1922.gada 14. novembrī, prezidenta amatā ievēlēts atkārtoti, bija prezidents līdz
savai nāvei 1927.gada martam.
Otrais Latvijas Republikas prezidents bija Gustavs
Zemgals ievēlēts 1927.gada 8.aprīlī prezidenta pilnvaras
beidzās 1930.gada 9.aprīli , kad par
prezidentu ievēlēja Albertu Kviesi, kurš
bija prezidenta amatā līdz 1933.gada 4.aprīlim
un tad tika ievēlēts uz otro termiņu.
Alberta Kvieša pilnvaras beidzās 1936 gadā , kad
11. aprīlī, kad Kārlis Ulmanis pats sevi pasludināja par prezidentu. ( Viņš
nebija leģitīms prezidents jo nebija ievēlēts , bet pats sevi iecēla prezidenta
amatā ).
Prezidenta amats Latvijas Republikā pastāvēja līdz
1940.gada 17. jūnija padomju okupācijai. Pēdējais prezidents 1940 .gadā bija
Kārlis Ulmanis
Pēc LR neatkarības atgūšanas un saeimas ievēlēšanas 1993
gadā un līdz ar Satversmes darbības atjaunošanu tika atjaunots
arī Latvijas Republikas prezidenta
amats . Par pirmo Latvijas Republikas prezidentu 1993. gada 7. jūlijā 5. Saeima ievēlēja Gunti Ulmani . Guntis Ulmanis dzimis Rīgā, 1939. gada 13.
septembrī.
6. Saeima atkārtoti ievēlēja Gunti Ulmani par
Latvijas Valsts prezidentu 1996. gada 18. jūnijā.
Pēc neatkarības atjaunošanas otrā Latvijas Republikas prezidente ir Vaira Vīķe-Freiberga dzimusi 1937.g.
1.decembrī Rīgā. Par Latvijas Republikas prezidenti ievēlēta 1999.gada
17.jūnijā un stājusies amatā 8. jūlijā uz četriem gadiem.
PREZIDENTA IVELĒŠNAS KĀRTĪBA UN
FUNKCIJAS
Latvijas Republikas Satversmē ir noteikta prezidenta ievēlēšanas
kārtība:
·
Valsts
Prezidentu ievēlē aizklāti balsojot ar ne mazāk kā 51 Saeimas locekļu balsu
vairākumu (Satversmes 35.pants)
·
Par
Valsts Prezidentu var ievēlēt pilntiesīgu Latvijas pilsoni, kurš sasniedzis
četrdesmit gadu vecumu. Par Valsts Prezidentu nevar ievēlēt pilsoni ar
dubultpilsonību. . (Satversmes 37.pants)
·
Valsts
Prezidenta amats nav savienojams ar citu amatu. Ja par Valsts Prezidentu
ievēlētā persona ir Saeimas loceklis, tad viņam jānoliek Saeimas locekļa
pilnvaras. (Satversmes 38.pants)
·
Viena
un tā pati persona nevar būt par Valsts Prezidentu ilgāk kā astoņus gadus no
vietas. (Satversmes 39.pants)
Prezidentu
LR ievēl Saeima no deputātu
izvirzītajiem kandidātiem ,balsošana notiek vienā vai vairākās kārtās ,
kamēr viens no kandidātiem saņem
vajadzīgo balsu skaitu . Ja pēc atkārtotas balsošanas neviens no kandidātiem
nav saņēmis nepieciešamo balsu skaitu ,tad deputāti izvirza jaunus kandidātus
un balsošana atkārtojas
Latviju kā parlamentāru republiku raksturo arī
prezidenta atlaišanas iespēja , kas nav tik sarežģīta vai pat neiespējama , kā tas ir prezidentālās
republikās ( Krievija , AVS), kur prezidenta impīčmenta ( atlaišanas )
procedūra ir stipri komplicēta un grūti realizējama .
LR Satversme paredz sekojošu kārtību kādā var
atlaist prezidentu :
· Uz ne mazāk kā puses visu Saeimas locekļu
priekšlikumu, Saeima slēgtā sēdē ar ne mazāk kā divu trešdaļu visu Saeimas
locekļu balsu vairākumu, var nolemt atlaist Valsts Prezidentu. Pēc šāda lēmuma
Saeima nekavējoši ievēl jaunu Valsts Prezidentu.
Ja
Valsts Prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts pirms viņa amata
laiks izbeidzies, Valsts Prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr
Saeima izvēl jaunu Valsts Prezidentu. Tāpat Saeimas priekšsēdētājs izpilda
Valsts Prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts
izpildīt savu amatu. ( Satversmes 51.pants )
Stājoties amatā,
pēc ievēlēšanas Valsts Prezidents,
dod šādu svinīgu solījumu: “Es zvēru, ka viss mans darbs būs veltīts
Latvijas tautas labumam. Es darīšu visu, kas stāvēs manos spēkos, lai sekmētu
Latvijas valsts un tās iedzīvotāju labklājību. Es turēšu svētus un ievērošu
Latvijas Satversmi un valsts likumus. Pret visiem es izturēšos taisni un savus
pienākumus izpildīšu pēc labākās apziņas.” (Satversmes 40.pants)
LR Satversmē nav
norādes, kas raksturotu valsts prezidenta stāvokli citu valsts varas institūtu
starpā un dotu jēdzienu par viņa kompetenci arī bez atsevišķu funkciju
uzskaitīšanas. Nereti citu valstu konstitūcijās šis institūts tiek raksturots
ar kādu vispār pieņemtu formulu (piem., ASV konstitūcijas 2.pants). manuprāt,
visizdevīgāk raksturot parlamentārās republikas - Latvijas - prezidenta vietu
citu valstu vidū būtu, izejot no K.Dišlera dotajām prezidenta funkcijām.[2]
šo atsevišķo funkciju Satversmē ir samērā daudz. Vispirms, attiecībās starp
prezidentu un likumdošanas varu (parlamentu -Saeimu). Te pēc Dišlera domām, ir
konstruktīvā un leģitatīvā funkcija:
·
prezidentam ir likumdošanas
ierosināšanas tiesības (Satversmes 47.pants, “Saeimas kārtības rullis”
79.pants). tam ministra konsignācija nav nepieciešama, šo tiesību prezidents
var izlietot pilnīgi neatkarīgi no valdības (MK).
·
tiesības pieprasīt likuma
otrreizēju caurlūkošanu (Satversmes 71.pants, “Saeimas kārtības rullis”
95.,115.,116.pants), t.s. suspensīvā veto tiesība - tiesība aizturēt kāda
likuma spēkā stāšanos. Lielākā nozīme šeit ir prezidenta norādījumiem Saeimai,
kurā tas min nepieciešamos grozījumus. ŠĪ tiesība ir sava veida tiesība
piedalīties likuma teksta izstrādāšanā, jo prezidentam, kam konstitūcija
piešķir tiesību pieprasīt likuma otrreizēju caurskatīšanu, ir tiesība prasīt,
lai viņa domas tiktu uzklausītas pie likuma teksta izstrādāšanas.
·
likumu publicēšana (satversmes
69.,70.pants)
·
likuma apturēšana referenduma
nolūkā. Satversme neparedz fakultatīvo referendumu pēc Šveices parauga, kur kantonos noteiktu
kategoriju likumi neiegūst spēku 2-3 mēnešu laikā, lai tauta šinī laikā varētu
ierosināt tautas nobalsošanu. Pēc LR Satversmes tautas nobalsošana par Saeimas
pieņemtu likumu var notikt tikai tādā gadījumā, kad valsts prezidents Saeimas
pieņemto likumu aptur uz 2 mēnešiem (Satversmes 72.pants). Tas ir vēl viens
veids, kā prezidents var kontrolēt likumdošanas varu.
·
tauta caur prezidentu var realizēt
savas likumdošanas tiesības pēc Satversmes 78.panta.
Attiecībā pret Saeimu darbojas prezidenta korelatīvā
funkcija negatīvā izpausmē - Saeimas atlaišanas ierosināšana (48.pants). Arī šo
funkciju var pielietot pilnīgi brīvi (bez kontrasignācijas). Tomēr es šaubos,
ka Saeimas atlaišanas ierosināšana varētu kļūt par dzīvē pielietojamu institūtu.
Valsts prezidentam jābūt pārliecinātam, ka sekojošā tautas nobalsošanā gūs
tautas balsu vairākumu. Pretējā gadījumā no amata jāatkāpjas pašam prezidentam.
Ja Satversmes 48.pants tiešām tiktu piemērots un “izvests dzīvē”, tad varētu
veidoties “prezidenta referenduma” institūts, līdzīgi kā Anglijā ir “kabineta
referenduma” institūts. Ar to nenoliedzami pieaugtu izpildvaras (respektīvi -
prezidenta) spēks salīdzinājumā ar likumdošanas varu, kam pašlaik ir daudz
lielāks spēks citu valsts varu vidū. Manuprāt, tīri simboliska ir prezidenta
Saeimas sasaukšanas tiesība. Turklāt tā ir pieļaujama tikai divos gadījumos:
·
pielietojot nepieciešamos
militārās aizsardzības soļus laikā, kad Saeima nedarbojas.
·
kad tautas no balsošanā ir nolemts
par Saeimas atlaišanu, bet jauna vēl nav ievēlēta.
Dažkārt sabiedrībā izskan doma, ka pašlaik valsti
faktiski vada ministru prezidents, kaut arī tam vajadzētu būt valsts
prezidentam. Tik tiešām, daudzas prezidenta funkcijas ir tīri simboliskas, un
attiecībā uz valdību un tās vadītāju, pēdējais ir daudz pārāks par prezidentu.
Praktiski visā prezidenta darbībā redzams MK iespaids. Satversmes 53.pants
nosaka, ka visiem valsts prezidenta rīkojumiem (ar dažiem izņēmumiem) jābūt
līdzparakstītiem no ministru prezidenta vai attiecīgā ministra, kuri arī par to
uzņemas atbildību. Var likties, ka prezidenta tiesības izvirzīt ministru
prezidenta kandidātu, varētu būt sava veida ietekmes pierādījums. Taču arī šajā
jautājumā galveno lomu spēlē Saeima, kas lemj par uzticības izteikšanu.
Arī uz tiesu varu prezidentam faktiski nav nekādas
ietekmes. Var teikt, ka pat tiesa vairāk kontrolē prezidentu. Konkrētāk šeit
būtu jārunā par jaunizveidoto Satversmes tiesu, kas var atcelt arī prezidenta
pieņemtos aktus. Sabiedrībā plašu rezonansi guvis jautājums par nāvessoda
atcelšanu Latvijā. Pēc Satversmes 45.panta prezidentam ir tiesība apžēlot
noziedzniekus, par kuriem tiesas spriedums stājies likumīgā spēkā. Tikai šajā
prezidenta tiesībā es saskatu viņa ietekmi uz tiesas varu.
NOBEIGUMA SECINĀJUMI
Latvijas politiskajā sabiedrībā vēl
joprojām virmo jautājums par tautas vēlēta prezidentu (piem. Latvijas Zemnieku
savienība vāca parakstus ) Pēc manām
domām parlamentārā republikā , kāda tā ir Latvijas Republika tautas vēlētam
prezidentam nebūtu lielāka nozīme, kāda tā ir šobrīd. Lai varētu runāt par
tautas vēlētu prezidentu tad viņa funkcijām būtu jābūt citām .Tad būtu jāmaina
Satversme paplašinot prezidenta
pilnvaras . Tādējādi LR būtu jākļūst par prezidentālu republiku ar daudz
plašākām prezidenta pilnvarām iedarboties uz likumdošanas un izpildvaru .
Bet vai tam mūsu sabiedrība ir gatava , manuprāt nav , jo
tādai , mazai valstij kāda ir Latvija , stipra prezidenta vara var izrādīties
liktenīga. Mēs jau zinām cik viegli ir manipulēt ar vēlētāju balsīm . Piemēram
: Veicot labi sagatavotu un apmaksātu priekšvēlēšanu kampaņu , kāda noteikta
personu vai partiju grupa var ievēlēt sev vajadzīgu un izdevīgu prezidentu, kas
nodrošinās viņu intereses kāda noteikta ekonomikas vai politikas nozarē
.Tādējādi valsti var pārvaldīt nekompetenti cilvēki , kuriem varu atņemt ir
grūti. Jo prezidentālās republikās prezidenta atcelšana ir sarežģīta procedūra
, atceramies nesenos notikumus ASV B. Klintona impīčmenta , vai B. Jeļcina Krievijā , šīs procedūras beidzās ar
neveiksmi , to ierosinātājiem.
Tādēļ Latvijas Republikā
prezidenta institūtam vairāk ir reprezentatīva nozīme, bet pastāvot
reālai varas dalīšanai , saeima, prezidents, valdība (MK) ir reāli nodrošināt demokrātiju, un ir mazāk
iespēju vienpersoniski uzurpēt varu .
Pareizi realizējot
savas Satversmē noteiktā funkcijas
Latvijas Republikas prezidentam
ir iespējas ietekmēt politiskos notikumus valsti un prezentēt
Latviju starptautiski .
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1.
K.Dišlers Ievads Latvijas valststiesību
zinātnē, R., 1930.
2.
Latviešu konversācijas vārdnīca ,
R., 1938.,17.sçj.,33917.lpp.
3.
Ренне
Давид, Камилла Жоффре-Спинози Основные правовые системи современности . М ., 1999
4.
Ā. Šilde
Latvijas vēsture 1914-1940 . Stokholma 197
NORMATĪVIE AKTI.
1.
Latvijas Republikas Satversme; LR
Saeimas un MK Ziņotâjs.-1994.-Nr.6-551.-558.lpp.
2.
Saeimas kārtības rullis; LR
Saeimas un MK Ziņtâjs.-1994.-Nr.24.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru