Latvijas okupācija


IEVADS.


Trešās Atmodas notikumi 1986.-1991.g. izsauca lielu saviļņojumu tautā. Šajā laikā bija maz vienaldzīgo. Jebkurš Latvijas iedzīvotājs aktīvi iesaistījās notikumos, izteica savas domas, aizstāvot vienas vai otras puses viedokli. Notika milzīgas demonstrācijas, mītiņi, neskaitāmas sapulces, diskusijas. Sabiedrībā uzvirmoja vēl nepieredzētas kaislības.
Šis laika periods ir viens no vēsturiski interesantākajiem un sarežģītākajiem periodiem Latvijas vēsturē. Īsā laikā notika liels skaits notikumu, kuri ienesa revolucionāras pārmaiņas sabiedrības dzīvē, Latvijas valsts iekārtā, ekonomikā un jebkurā citā dzīves sfērā. Latvijā tika izbeigta PSRS okupācija tā kļuva par suverēnu valsti, kura pati lemj savu likteni .Sabiedrība no viena dzīves modeļa - sociālisma  totalitārā režīma apstākļos pārgāja uz kardināli atšķirīgo demokrātiju un kapitālismu. Cilvēkiem bija jāpiemērojas jaunajiem apstākļiem daži to spēj ātrāk daži lēnāk, citi nespēj nemaz.
Šis periods, manuprāt, vēl nav pietiekami objektīvi izvērtēts no vēsturiskā un tiesību vēstures viedokļa. Ir daudz dažādu autoru darbu, bet tajos vēl saskatāma liela subjektīvisma piedeva, pārāk neseni ir šie notikumi un pārāk dziļi tie iespiedušies dalībnieku atmiņās .Manuprāt jāpaiet zināmam laikam lai varētu objektīvāk izvērtēt šo periodu. Laiks atsijās maznozīmīgākos notikumus no nozīmīgajiem un parādīs katras organizācijas un personības nozīmi.
Savā darbā es centos izkristalizēt to notikumu ķēdi kas noveda pie Latvijas tādas, kādu mēs to redzam tagad. Šis uzdevums izrādījās ļoti sarežģīts, jo ir grūti atšķirt, kuri notikumi bija svarīgākie un  kuriem bija tikai otršķirīga loma.


1.Latvijas okupācija 1940. gadā.

Lai izvērtētu Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas tiesiskos pamatus, pirmkārt jāizvērtē LR neatkarības zaudēšanas  1940. gadā tiesiskie un vēsturiskie aspekti. Mūsdienu Latvijas Republika balstās uz Latvijas valsts kontiniunitātes principu t.i. Latvijas valsts ir dibināta 1918. gadā un PSRS okupācija nav likvidējusi šo 1918. gadā dibināto valsti.
1940.  gada notikumi cieši saistīti ar PSRS - Vācijas 1939.gada 23.augusta neuzbrukšanas un draudzības līgumu un tā slepenajiem protokoliem, t.s. Molotova  - Ribentropa paktu. Tajos PSRS un Vācija sadala Eiropu t.s. ”interešu sfērās” Latvija, kā zināms, nonāk PSRS “interešu sfērā”. Vēsturiski šie līgumi dod PSRS un Vācijai iespēju realizēt savus ekspansīvos nodomus, nebaidoties no otras puses pretenzijām. Tiesiski šiem līgumiem nav juridisku seku attiecībā pret tajā minētajām valstīm. Arī Latviju tie nesaista, jo ir trešo valstu akti. 1989.gadā Vācija un PSRS atzinusi šos līgumus un slepenos protokolus par spēkā neesošiem kopš parakstīšanas brīža.[1] Arī Latvijas PSR Augstākā Padome 1990.gada 4.maija Deklarācijā par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu atzinusi šīs vienošanās par prettiesiskām.
1939.gada 5.oktobrī PSRS uzspiež Latvijai t.s. Palīdzības paktu saskaņā ar kuru Latvijas teritorijā tiek ievests un izvietots ierobežots kontingents PSRS karaspēka. Šos līgumus iespējams apstrīdēt   pamatojot ar varas draudiem, bet tam nepieciešama speciāla procedūra. Pusei, kurai piedraudēts, jāpaziņo savas pretenzijas otrai pusei K.Ulmaņa valdība šīs tiesības neizmanto.[2] 1990.gadā Baltijas Padome deklarē, ka atzīst visus līdz 1940.gada jūnijam ar PSRS noslēgtos līgumus (Baltijas Padomes 1990.gada 27.jūlija deklarācija), tātad arī 1939.gada Palīdzības paktu.
1940.gada 16.jūnijā PSRS iesniedz Latvijai ultimātu, kurā Latvija apsūdzēta Palīdzības pakta pārkāpšanā un pieprasīts:
1)  Sastādīt valdību, kas nodrošinātu Palīdzības pakta izpildi.
2)  Ielaist neierobežotu kontingentu PSRS karaspēka Latvijas teritorijā.
Pēc šī ultimāta 17.jūnijā seko PSRS karaspēka invāzija.
Šāda PSRS rīcība bija prettiesiska. Tā laika starptautiskā likumdošanā vēl nebija noteikts varas draudu aizliegums[3], bet 1932.gadā Latvijas un PSRS noslēgtajā “Neuzbrukšanas līgumā” abas puses nolemj savstarpēji atturēties no “uzbrukumiem”  ( akt napodjenija) un “varas darbiem” (nasiļstvenije deistvije). Sakarā ar šo līgumu 1932.gadā noslēgta arī “Konvencija par izlīgšanas procedūru”. Tajā puses apņemas “nokārtot izlīgšanas ceļā visāda veida strīdus izlīgšanas komisijā”. Tātad PSRS pretrunā ar šiem dokumentiem. LPSR Augstākās Padomes 1990.gada 4.maija Neatkarības deklarācijā  PSRS ultimāts un tam sekojošo karaspēka invāzija kvalificēti kā starptautiski noziegumi.
Latvijas tā laika valdība Kārļa Ulmaņa vadībā pieņēma šo ultimātu un 17.jūnijā Latvijā ienāk PSRS karaspēks 30000-50000 vīru sastāvā. 20.jūnijā PSRS Tautas komisāru padomes priekšsēdētāja vietnieks Višinskis iesniedz  K.Ulmanim jaunās valdības sastāvu, 21.jūnijā tā notur pirmo sēdi.  Par jaunās t.s. “tautas valdības” galvu kļūst A.Kirhenšteins. Tomēr šķiet, ka K.Ulmanis šo sastāvu nekad nav apstiprinājis 1940.gada 21.jūnija “Valdības Vēstnesī” tas publicēts bez prezidenta paraksta.[4]
14.un 15.jūlijā tika organizētas Saeimas vēlēšanas. 21.jūlijā savā pirmajā sēdē t.s. “Tautas Saeima” vienbalsīgi nolemj lūgt uzņemt Latviju PSRS sastāvā. 5.augustā PSRS AP ar likumu nolemj iekļaut Latviju PSRS sastāvā kā savienoto republiku.
Šos lēmumus nevar uzskatīt par Latvijas tautas gribas izpaudumu. 1940.gada Saeimas vēlēšanu nevar uzskatīt par spēkā esošiem, jo vēlēšanas notika citas valsts okupācijas karaspēka klātbūtnē, tajās ļāva piedalīties tikai vienam no deviņpadsmit iesniegtajiem sarakstiem, vēlēšanu rezultāti tika viltoti. Vēlēšanas un Saeima tika acīmredzami vadīta no Maskavas. No tā izriet, ka visi šīs t.s. “Tautas Saeimas” pieņemtie lēmumi nav spēkā kopš pieņemšanas brīža. Pie km lēmums par pievienošanos PSRS ir krasā pretrunā ar LR Satversmes pirmo pantu.
Latvijas iekļaušana PSRS sastāvā 40tajos gados uzskatāma par okupāciju ar sekojošu aneksiju. No šī fakta izriet, ka Latvija turpināja pastāvēt kā starptautisko tiesību subjekts, un tās neatkarība tika nevis  nodibināta 1990.gadā, bet atjaunota.[5]





2.Atmodas aizsākums.

Pēc M.Gorbačva iecelšanas PSKP CK Ģenerālsekretāra amatā 1985.gadā visā Padomju Savienībā aizsākas plašs demokratizācijas process t.s. “perestroika” un “glasnostj”. Tas nozīmēja pārmaiņas visās dzīves jomās. Galvenais šo reformu mērķis bija saimnieciskās dzīves modernizācija, lai paglābtu PSRS no draudošā ekonomiskā sabrukuma. Arī sabiedriskajās attiecībās notika pārmaiņas. Tika izsludināta “glasnostj” (atklātums), paplašinātas cilvēku tiesības, ļāva brīvāk runāt utt.
Šie procesi skāra arī Latviju. Masu mēdiji atklātāk runāja par sabiedrībā sasāpējušām problēmām. Latvijā sāka dibināties dažādas neformālas organizācijas. Kā pirmā 1986.gada 6.julijā nodibinājās grupa “Helsinki-86”. Tā par savu mērķi noteica 1975.gada Helsinku konvencijas izpildes uzraudzīšanu. “Helsinki-86” 1986.gada 6.jūlijā griežas pie M.Gorbačova ar lūgumu palīdzēt realizēt LPSR Konstitūcijas 69.pantu, kurā noteiktas iespējas Latvijai izstāties no PSRS.[6] 1987.gada 14.junijā un 23.augustā šī grupa organizē ziedu nolikšanu pie Brīvības pieminekļa. “Helsinki-86” ir pirmie, kas runā par 1941.un 1949.gada deportācijām, Molotova - Ribentripa paktu un Latvijas okupāciju.
Tā laika varas orgāni krasi vēršas pret grupas darbību. Tiek arestēti grupas vadītāji Linards Grantiņš un Rolands Silaraups. Presē, sevišķi “Cīņā” un “Sovetskaja Latvija” izvērsa apmelošanas kampaņu.
1986.gadā spēcīgu impulsu sabiedrībā rada D.Īvāna un Artūra Snipa publikācijas pret Daugavpils HES celtniecību. Pirmo reizi padomju varas orgāni piekāpās sabiedrības spiediena priekšā, un HES netiek uzcelta. Šī kustība aizsāk cīņu par ekoloģisko problēmu risināšanu. Šo cīņu turpina 1987.gadā nodibinātais Vides Aizsardzības Klubs (VAK) Arvīda Ulmes vadībā.
Lielu saviļņojumu sabiedrībā izsauc “Helsinku-86” organizētās akcijas 1987.gadā un 1988.gada sākumā. Ja 1987.g. 14.jūnija akcijā piedalās tikai saujiņa cilvēku, tad 23.augusta akcijā jau piedalās pāri par tūkstoti.[7] 1987.gada 18.novembrī padomju varas iestādes centās dažādi novērst tautas pulcēšanos, tika sagatavota milicija, VDK un tūkstošiem t.s. sabiedrisko kārtības sargu. Šī spiediena rezultātā “Helsinki-86” lūdz cilvēkus nepulcēties un nolikt ziedus pie Pieminekļa individuāli.
1988.gada 30.janvārī “Helsinki-86” iesniedz LKP CK memorandu, kurā formulē prasības dažādās dzīves jomās. 1988.gada 25.martā, deportāciju upuru piemiņas dienā LKP CK sankcionē mītiņu Brāļu kapos, kas izvēršas par lielu manifestāciju.
1988.gadā Latvijas televīzijā sāka iziet ēterā raidījums “Labvakar”, kas atklāti stāstīja par sabiedrībā sasāpējušām problēmām un ātri kļuva ļoti populārs.
1986. un 1987.gadu notikumi aizsāk notikumu ķēdi, kas galu galā noveda pie 4.maija Deklarācijas. Šie notikumi iedrošināja arvien plašākas tatas masas paust savu viedokli. “Helsinku-86” un Daiņa Īvāna publikāciju nozīmi ir neiespējams pārvērtēt.
Tomēr šajā posmā aktīvi darbojas tikai neliels skaits cilvēku. Lūzuma punkts iezīmējas ar 1988.gada 1.-2.jūnija Radošo savienību paplašināto plēnumu. Sevišķu rezonansi izsauc M.Vulfsona runa, kurā viņš drosmīgi stāsta patiesību par 1940.gada notikumiem un Molotova - Ribentropa paktu, par ko pirms tam daudzi nezin vai nesaprot tā nozīmi. Pēc šīs runas pie M.Vulfsona pienāk B.Pugo un saka: “Ti ubil Sovetskuju Latviju” (Tu nogalināji Padomju Latviju).[8] Ja pirms šī plēnuma lielākā daļa vēl ieņem nogaidošu pozīciju vai baidās paust savus uzskatus, tad pēc tam jau skaidri nostājas atmodas pozīcijās, ko skaidri pierāda 14.jūnija mītiņš padomju režīma upuru piemiņai, kurā piedalās ap 100000 cilvēku.[9]
Atklātībā parādās prasība pēc Latvijas neatkarības. 1988.gada 17.jūnijā izveidojas Latvijas Nacionālā Neatkarības Kustība (LNNK), kura pieprasa Latvijas neatkarību un nedaudz vēlāk arī okupācijas izbeigšanu.
Tomēr arī varas orgānu pretestība nebeidzas. 1988.gada 18.jūnijā notiek LKP CK ārkārtas plēnums. Tajā ar asām runām uzstājas B.Pugo un A.Klaucēns. Šis plēnums uzsāk atmodas pretinieku konsolidāciju. Tomēr tas parāda arī šķelšanos pašā kompartijā, atšķirīgu no oficiālā viedokli pauž LKP CK sekretārs A.Gorbunovs. Vēlāk pēc Tautas Frontes nodibināšanas vairāki vadoši LKP darbinieki iesaistās LTF darbā. Jau 1988.gadā  notiek LKP demokratizācija un iezīmējas šķelšanās. Kompartija sāk zaudēt savas vadošās pozīcijas.

3.   Latvijas Tautas Frontes nodibināšanās.

LTF no tās dibināšanas brīža kļūst par masveidīgāko un ietekmīgāko sabiedriski- politisko spēku Latvijā. Šai organizācijai šķiet ir vislielākā nozīme neatkarības atgūšanā.
Pirmā doma par LTF dibināšanu rodas jau radošās inteliģences paplašinātajā plēnumā (1988.g. 1.-2.jūn.), 17 cilvēki paraksta aicinājumu dibināt Latvijas Tautas Demokrātiski fronti.  27.jūnijā Rīgā sāk veidotie pirmās grupas Tautas Frontes veidošanai. Augustā tiek izveidots koordinācijas centrs LTF dibināšanai Jāņa Petera vadībā. 1988.gada 1.septembrī notiek LTF dibināšanas kongresa organizācijas komitejas pirmā sēde.[10]
Oficiāli LTF nodibinās 1988.gada 8.oktobrī, kad sanāk LTF dibināšanas kongress (LTF I kongress). Dienu pirms kongresa (7.oktobrī) Mežaparka lielajā estrādē notiek milzīga tautas manifestācija ar devīzi “Par tiesisku valsti”. Arī pie LKP ck Politiskās izglītības nama (tagad Kongresu nams) sapulcējas pūlis.
Kongresu atklāj Ē.Valters.[11] Kongress noris divas dienas. Tajā pieņem LTF Statūtus, Programmu, ievēl LTF Valdi un Domi, kā arī pieņem 16 rezolūcijas. Par pirmo LTF vadītāju kļūst Dainis Īvāns.
LTF I kongresā netiek izvirzīts mērķis par izstāšanos no PSRS. LTF pirmajā Programmā rakstīts, ka LTF iestājas “par Latvijas PSR Konstitūcijā pasludināto  republikas suverenitātes nodrošināšanu  un ļeņiniskā federālisma principu atjaunošanu”,[12] lai gan kongresā tiek izteiktas arī radikālākas domas. Tomēr skaidrs, ka tajā laikā vēl nevarēja izvirzīt tik radikālas idejas, nesastopot pretestību no varas orgānu un kompartijas puses.
LKP atbalstīja Tautas Frontes veidošanu, cerot tā ievirzīt notikumus sev vēlamākā gultnē. LKP CK pat bija izstrādājusi plānu šīs organizācijas nodibināšanai, pašai Centrālajai Komitejai praktiski nostājoties tās vadībā. Tomēr LTF nodibinās un tās I kongress sanāk bez LKP līdzdalības. Pastāv viedokļi, ka tomēr kompartijai un VDK ir liela nozīme LTF tapšanā un darbībā. Iespējams, ka tas saistīts ar t.s. postpadomju paranoju, līdzīgi kā PSRS laikā visu slikto piedēvēja CIP.[13]

4.   PSRS tiesību reforma

Līdz ar sabiedrības demokratizēšanos demokrātiskāka kļūst arī PSRS un LPSR likumdošana. Tam ir liela nozīme Latvijas ceļā uz neatkarību, jo tas padara iespējamu Latvijas neatkarības atgūšanu mierīgā ceļā.
Lielu rezonansi sabiedrībā izraisa PSRS Konstitūcijas grozījumu projekta un PSRS Tautas deputātu vēlēšanu likuma projekta apspriešana. Tajā iesaistās ne vien juristi, bet arī plašas tautas masas. LPSR AP Prezidijs saņem 13525 vēstules ar 777000 parakstu, bet PSRS AP Prezidijs saņem ap 300000 dažādu priekšlikumu.[14] Šajos likumos tika demokratizēta vēlēšanu norise un piešķirta reāla vara PSRS Augstākajai Padomei. Tomēr arī pirms tam PSRS likumos bija demokrātiskas normas, kuras netika praksē pielietotas.
Būtiska pārmaiņas notiek arī LPSR līmenī. 1988.gada 6.oktobrī LPSR pieņem lēmumu, ar kuru latviešu valodai piešķir valsts valodas statusu.[15] Tika izveidota komisija, lai sagatavotu Latvijas PSR Konstitūcijas papildinājumus un Valodu likumu. 1989.gada februārī tos nodod tautas apspriešanai, kopumā saņem 27606 priekšlikumus, kurus parakstījis 331191 pilsonis.[16] 1989.gada 5.maijā pieņem LPSR Valodu likumu[17], kurš paredz pasākumus valsts valodas aizsardzībai.
1989.gada 28.jūlijā Augstākā Padome pieņem Deklarāciju par Latvijas Valsts suverenitāti[18]. Deklarācijā pasludina, ka Latvijas PSR attīstība notiek reālas suverenitātes apstākļos un ka Latvijas tauta pati realizē likumdošanas, izpildu un tiesu varu. Neskaidri formulētas LPSR un PSRS attiecības, nosakot, ka Latvijas PSR statuss jānostiprina PSRS un LPSR konstitūcijās. Netika dots nevērtējums arī 1940.gada notikumiem.
1989.gada 10.novembrī Augstākā padome atzīst par svētku dienām 18.novembri un 11.novembri.[19] 1990.gada 15.februārī par Latvijas PSR simboliku tiek apstiprināti Latvijas Republikas karogs, ģerbonis un himna.[20]
1990.gada 15.februārī LPSR AP pieņem Deklarāciju par Latvijas valstisko neatkarību.[21] Tajā atzīta par nelikumīgu “Deklarācija par Latvijas iestāšanos PSRS sastāvā”, kuru Saeima pieņēma 1940.gada 21.jūlijā. Tiek izveidota komisija, lai sagatavotu priekšnoteikumus Latvijas ekonomiskās un politiskās neatkarības atjaunošanai. Tomēr tā nepaspēj veikt reālu darbību, jo 18.martā ievēl jaunu Augstāko Padomi.



5.   Notikumu attīstība 1989.gadā un 1990.gada sākumā.

1989.gads ir notikumiem pārbagāts. Šajā gadā izkristalizējas Latvijas pilnīgas neatkarības ideja un iezīmējas tās sasniegšanas ceļi.
1989.gadā nostiprinās arī atmodas pretinieku rindas. 8.janvārī notiek Darbaļaužu Internacionālās frontes (Interfrontes) dibināšanas kongress. Interfronte tiek veidota “no augšas” pēc LKP CK otrā sekretāra V.Soboļeva un Maskavas pārstāvja V.Medvedjeva rīkojuma. Interfronte pūlas destabilizēt politisko situāciju Latvijā.
Arī atmodas atbalstītāju vidū oficiāli nodibinās jauns ievērojams politisks spēks. 18.februārī Ogrē notiek LNNK dibināšanas kongress. LNNK savā programmā pasludina mērķi atjaunot Latvijas valstiskumu. LKP CK nosoda šo organizāciju.
1989.gada pirmā puse iezīmējas ar pretestības pieaugumu demokratizācijas procesam. Pastāv reāli draudi tā apturēšanai. Šajā sakarā 12.martā Rīgā, Daugavmalā notiek LTF organizēts mītiņš, kurā piedalās 250000 cilvēku. Mītiņā nolasa telegrammu, kuru vēlās nosūta M.Gorbačovam. Tajā pauž satraukumu par konservatīvo spēku un LKP CK darbību.[22]
26.martā notiek PSRS Tautas deputātu vēlēšanas. LTF un citi progresīvie spēki aktīvi iesaistās kandidātu izvirzīšanā. Šo spēku atbalstītie kandidāti iegūst 30 no 41 mandāta. Par deputātiem kļūst D.Īvāns, J.Peters, E.Inkēns, M.Vulfsons, A.Gorbunovs un citi.
28.-29.maijā notiek LNNK II ārkārtas kongress. Šī organizācija panāk savu atzīšanu no LPSR AP Prezidija puses un nostiprina kā savu mērķi Latvijas pilnīgas neatkarības ideju. Ja līdz šim LTF nostājusies mērenākās pozīcijās un runā tikai par suverenitāti PSRS sastāvā, tad LNNK II kongresa ietekmē un citu radikālo spēku spiediena rezultātā LTF Dome izšķiras par drosmīgāku rīcību. 31.maijā tā izdod aicinājumu “Visiem LTF biedriem”[23], kurā izvirza LTF nodaļām apspriešanai jautājumu par LTF iestāšanos cīņā par Latvijas pilnīgu politisko un ekonomisko neatkarību. Aicinājumā arī piesardzīgi noformulēta LTF attieksme pret Pilsoņu komitejām.
Pilsoņu komitejas sāk aktīvi veidoties 1989.gada pavasarī. Ideja tiek pārņemta no Igaunijas. Latvijā Pilsoņu komiteju veidošanā iesaistās LNNK, VAK, Helsinki-86 un LTF Radikālā apvienība. Pilsoņu komitejas cenšas apzināt Latvijas Republikas pilsoņu kopumu Latvijā un ārzemēs. Šim nolūkam tiek plaši izvērsta pilsoņu reģistrācija. 23.augusta “Atmodā” ir ziņas, ka reģistrējušies jau 371000 pilsoņu. Reģistrējošos pilsoņu skaits strauji pieaug, un Pilsoņu komitejas sāk gatavoties Pilsoņu kongresa sasaukšanai. Šī kustība saskaras ar asu varas orgānu pretestību. Pat LTF vadība iestājas pret pilsoņu reģistrāciju un ignorē šo organizāciju.[24]
Ļoti iespaidīga akcija notiek Molotova - Ribentropa pakta piemiņas dienā 23.augustā. Šī akcija parāda Baltijas valstu vienotību visai pasaulei. “Divi miljoni baltiešu (2/5 no kopēja reģiona iedzīvotāju skaita) izveido nepārtrauktu 370 jūdzes garu cilvēku ķēdi no Viļņas caur Rīgai uz Tallinu, lai pieprasītu neatkarību.”[25] Tā ir visiespaidīgākā akcija visas t.s. Dziesmotās revolūcijas laikā.
1989.gada 7.oktobrī sanāk LTF II Kongress. Kongresu atklāj D.Īvāns. Kongresa laikā iezīmējas krīze LNNK cenšoties radikalizēt LTF Domi, tomēr izdodas panākt kompromisu ievēlot Domē dažādu politisko spēku pārstāvjus. Par galveno LTF uzdevumu kongress izvirza parlamentārā ceļā sasniegt Latvijas neatkarības atjaunošanu. No tā izriet, ka LTF mērķis ir uzvarēt vietējo padomju un LPSR AP vēlēšanās.
1989.gada 18.novembrī Daugavmalā notiek manifestācija, kurā piedalās 500000 cilvēku. Mītiņa dalībnieku vārdā tiek nosūtītas vēstules M.Gorbacčovam un Dž. Bušam.
1989.gada beigās un 1990.gada sākumā iezīmējas krīze kompartijā. Tā sašķeļas un izveidojas t.s. Neatkarīgā komunistiskā partija. 1990.gada 11.janvārī no LPSR Konstitūcijas tika izslēgts pants, ar kuru komunistiskajai partijai tika noteikta vadošā loma. 24.februāri notiek Latvijas Neatkarīgās komunistiskās partijas konference. 6.aprīlī notiek LKP XXV kongress, kurš skaidri parāda šķelšanos, neatkarīgā spārna pārstāvji pamet sēžu zāli. Šis ir pēdējais LKP kongress.

6.   Ceļš un 4.maiju.

Iezīmējas divi ceļi uz Latvijas neatkarību. Pirmkārt, parlamentārais ceļš. Tas nozīmē padomju varas iestāžu pārņemšanu un to izmantošanu savu mērķu sasniegšanai. LTF kandidāti jau bija ieguvuši vairākumu PSRS Tautas deputātu vēlēšanās un vietējo padomju vēlēšanās. Tāpēc LTF nolemj piedalīties LPSR AP vēlēšanās 1990.gada 18.martā. Pārņemot Augstāko Padomi, kura pēc LPSR Konstitūcijas bija augstākās varas orgāns Latvijā, varētu nepārkāpjot padomju likumus noteikt Latvijas statusu līdz pat pilnīgai neatkarībai.[26]
Šis neatkarības atgūšanas ceļš saistīts ar vairākiem riskiem: nedemokrātiskie vēlēšanu noteikumi, iespēja piedalīties vēlēšanās visiem Latvijā dzīvojošiem PSRS pilsoņiem t.sk. PSRS armijā dienošajiem. Pastāvēja arī iespēja, ka Augstākā Padome atzīs un leģitimēs Latvijas okupāciju, tad Latvija būtu jaunizveidota valsts un par tās pilsoņiem kļūtu visi tās iedzīvotāji uz doto brīdi. Latvijas PSR attīstoties autonomas teritorijas un tālākā perspektīvā arī neatkarīgas valsts virzienā līdzšinējam valdošam slānim būtu lielas iespējas saglabāt savas vadošās pozīcijas novirzot Latvijas attīstību no Rietumu demokrātijas ceļa.[27]
Tiesiski precīzāks bija neatkarības atgūšanas otrais ceļš - starptautiski tiesiskais ceļš. Šis koncepts balstījās uz faktu, ka 1940.gadā okupētā Latvijas turpina eksistēt. Šī ceļa realizācijas gadījumā politiskie rezultāti precīzāk atbilstu Latvijas pilsoņu gribai.[28] Šo ceļu centās iet Pilsoņu komiteja. No 1990.gada 8.aprīļs līdz 23.aprīlim visā Latvijā notiek Latvijas Republikas Pilsoņu kongresa vēlēšanas, kurās piedalās 678862 pilsoņi, t.i. aptuveni 63% no balsstiesīgajiem.[29] Pirmā sesija notiek 30.aprīlī un 1.maijā. Kongresā pieņem lēmumus par Latvijas Republikas pilsoņiem, PSRS karaspēka darbību, pasākumiem Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanai. Pilsoņu kongress neatzina LPSR Augstāko Padomi par likumīgu, tomēr izlēma ar to sadarboties, jo tās rokās bija reāla vara, kuras nebija Pilsoņu kongresam. LTF vadītā Augstākā Padome ar Pilsoņu kongresu nesadarbojās. Šīs organizācijas par savstarpēji konfrontēja.
1990.gada sākumā tomēr izdevās sakārtot abus minētos ceļus vienotā stratēģijā. LTF, radikālo spārnu ieskaitot, nolēma veltīt visas pūles Augstākās Padomes vēlēšanām, vienlaikus izlemjot nostāties uz starptautiski tiesiskā ceļa realizējot to caur Augstāko Padomi, jo tikai tā praktiski bija iespējams pārņemt varu. Šis variants izrādījās veiksmīgs, tomēr veicināja padomju funkcionāru pārsakņošanos jaunajā Latvijas valstī.

7.   1990.gada 4.maija Deklarācija Par Latvijas Rpublias neatkarības atjaunošanu.[30]

1990.gada 18.marta vēlēšanās 2/3 mandātu iegūst LTF atbalstītie kandidāti. Līdz ar to LTF Augstākajā Padomē ir kvalificēts balsu vairākums, lai grozītu Latvijas PSR Konstitūciju pēc padomju likumiem.
Jau 18.martā noformējas grupa neatkarības deklarācijas izstrādei. Par tās vadītāju kļūst Romāns Apsītis, vēl pamatsastāvā A.Endziņš, T.Jundzis, R.Rikards, V.Eglājs, A.Krastiņš un I.Bišers. Lielu ieguldījumu deklarācijas izstrādē dod arī E.Levits.[31]
Darba laikā tiek vērota notikumu attīstība Lietuvā, kuri pieņēma neatkarības deklarāciju jau 11.martā, un pret kuru PSRS piemēroja ekonomisko blokādi. Izveidojās divi varianti: “maksimālais”, ja Lietuva izturētu blokādi, kurā skaidri formulēta neatkarība, un “minimālais”, kurā tikai konstatētu tiesisko situāciju un uzdotu Augstākajai Padomei to novērst. Tomēr ‘minimālo” variantu ātri atmeta. Par pamatu Deklarācijai kļūst koncepcija par Latvijas Republikas nepārtraukto starptautiski tiesisko eksistenci. Vairāki deputāti šo deklarāciju neatbalsta, piemēram J.Bojārs un A.Plotnieks. Kā kompromiss Neatkarības deklarācijā tiek noteikts pārejas periods, lai nomierinātu Maskavu.[32]
3.maijā uz Maskavu dodas Dainis Īvāns, lai informētu M.Gorbačovu par gaidāmo lēmumu. Lai gan pārejas periods domāts viņa nomierināšanai, M.Gorbačovs tam nepievērš uzmanību un pauž savu sašutumu par šo lēmumu.[33]
1990.gada 4.maijā Latvijas PSR Augstākā Padome ar 138 balsīm “par”, vienam atturoties un 57 nebalsojot pieņem deklarāciju "Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu"
. Latvijas deklarācija ir garākā un visprecīzāk izstrādātā no Baltijas valstu neatkarības deklarācijām. Deklarāciju ievada gara preambula, kur dots hronoloģisks vēstures faktu izklāsts un to juridiskais novērtējums. Tajā atzīst, ka 1922.g 15.februārī pieņemtā Latvijas Republikas Satversme de jure ir spēkā līdz dotajam brīdim. Atzīst, ka 1940.gada 16.jūnija nota un 17.jūnija PSRS militārā agresija ir starptautisks noziegums. Pēc tam izveidotā valdība nebija LR suverēnās valsts izpildorgāns, ka 1940.gada 14;15.jūlija Saeimas vēlēšanas noritēja pēc prettiesiska un antikonstitucionāla vēlēšanu likuma, turklāt vēlēšanu rezultāti tika viltoti. Tātad jaunievēlētā Saeima nepauda Latvijas tautas suverēno gribu. Augstākā Padome konstatēja, ka Latvijas Republika de iure turpina pastāvēt un tās iekļaušanai PSRS sastāvā nav juridisku seku.
Deklarācijas pirmais punkts ir pamatā doktrīnai par Latvijas Republikas valststiesisko kontinuitāti. Tajā atzīta starptautisko tiesību normu (ius cogens normu) prioritāti pār nacionālajām tiesību normām, no kā izriet, ka 1939.gada 23.augusta PSRS un Vācijas vienošanā un sekojošā LR suverenitātes likvidēšana ir prettiesiska.
Deklarācijas otrais punkts pasludina par spēkā neesošo kopš pieņemšanas brīža 1940.gada 21,jūlija deklarāciju "Par Latvijas iestāšanos PSRS."
Trešais punkts atjauno Satversmes darbību, ko tūlīt aptur ceturtajā punktā, izņemot Satversmes 1., 2., 3. un 6.pantu. Par 6.pantu īpašu atruna, ka Saeimas vēlēšanas var notikt tikai garantējot to brīvu norisi.
Deklarācijas 5.pants nosaka pārejas periodu līdz Latvijas suverenitātes atjaunošanai de facto. Pārejas periodā augstāko varu realizē Augstākā Padome.
Sestais punkts atzīst par iespējamu piemērot arī LPSR Konstitūcijas Normas un citus likumdošanas aktus, kas dotajā brīdī darbojās Latvijā, ciktāl tie nav pretrunā ar Satversmes 1;2;3 un 6. pantiem. Tas darīts, lai izvairītos no tiesiskā vakuma.
Devītais punkts nosaka attiecību veidošanas kārtību ar PSRS.

8.   Tiesiskā attīstība no Deklarācijas līdz 21.augusta Konstitucionālajam likumam.

Pēc 4.maija deklarācijas Augstākās Padomes rīcībā vēl nebija nekādu valstij nepieciešamo institūciju. Latvija turpināja funkcionēt dažādas PSRS tiešā pakļautībā esošas represīvas organizācijas, no kurām sevišķi bīstama bija VDK.
Pirmkārt, bija nepieciešams pārņemt tiesību aizsardzības iestādes. Šajās iestādēs, sevišķi milicijā, strādāja daudz Latvijā nesen iebraukušu darbinieku, tomēr tie bija profesionāļi, un viņu nomaiņa masveidā paralizētu šo institūciju darbību. Augstākā Padome uzsāka tiesību aizsardzības iestāžu depolitizāciju aizliedzot to darbiniekiem darboties sabiedriski politiskās organizācijās.
Problēmas radīja LPSR Prokuratūra, kur daļa darbinieku, neatzīstot 4.maija deklarāciju, turpināja pildīt PSRS ģenerālprokurora norādījumus. LR Prokuratūra tika nodibināta 1990.gada 26.septembrī, par ģenerālprokuroru kļuva J.Skrastiņš. Paralēli turpina darbu arī LPSR Prokuratūra, kuru apsargā OMON kaujinieki. Šāda situācija saglabājas līdz 1991.gada augustam.
Milicijā, sevišķi Rīgā, bija daudz darbinieku, kuri neatzina 4.maija deklarāciju. Tikai ar grūtībām atrada milicijas darbiniekus, kuri apsargātu valdības ēkas. Tika izveidota darba grupa Z.Indriksona vadībā likuma par policiju izstrādei. To pieņem tikai 1991.gada 4.jūnijā.[34]
Muita un robežapsardze vajadzēja radīt no jauna. 1990.gada 3.jūlijā izveido Muitas departamentu un sākas muitas sistēmas veidošana. 20.decembrī Augstākā Padome pieņem likumu “Par Latvijas Republikas valsts robežu”, tomēr robežsardze sāk darboties tikai 1992.gadā.
31.jūlijā Augstākā Padome pieņem lēmumu par Latvijas Bankas veidošanu. Par pirmo tās prezidentu kļūst Pāvils Sakss.[35]
Turpinājās pašvaldību reorganizācija. 1991.gada 24.aprīlī pieņem likumu par pagastu pašvaldību un pilsētu pašvaldību.
Lielākās problēmas radīja tiesību sistēmas sakārtošana. Nevarēja uzreiz pārņemt un atjaunot visus Latvijas laika likumus, tie bija jāsaskaņo ar mūsdienu situāciju Latvijā un mūsdienu starptautisko tiesību principiem.
Tūlīt pēc neatkarības pasludināšanas 1990.gada 4.maijā Augstākā Padome pieņēma deklarāciju par Latvijas pievienošanos starptautisko tiesību dokumentiem cilvēktiesību jomā. Deklarācijā uzskaitīts 51 starptautisko tiesību akts. Paradoksāli, bet liela daļa no šiem dokumentiem nemaz nebija pārtulkoti un nebija deputātiem pieejami. Pie tam virkne cilvēktiesību normu nemaz nebija izpildāmas Latvijas 90-to gadu sākuma apstākļos.
Tiesību pārkārtojumi 1990;1991.gados notika ļoti haotiski. Latvijas juristu biedrība gan piedāvāja izstrādāt tiesību reformas koncepciju, bet Augstākā Padome šos ieteikumus ņēma vērā tikai daļēji. Daudzie likumu labojumi un jaunie likumi bieži tika izstrādāti steigā un tikai "pielāpīja" veco likumdošanu.
Tika izveidotas darba grupas jaunu likumu kodifikāciju izstrādāšanai. Krimināltiesībās izstrādāja jaunu koncepciju, saglabājot 1960.gada Kriminālkodeksa normas papildinot to ar jaunām, kurās tika ņemti vērā cilvēktiesību principi un 1933.gada LR Sodu likuma normas. No kodeksa izslēdza totalitārajam režīmam nepieciešamās, bet Latvijai nepieņemamās normas. Kriminālprocesā svarīgākās izmaiņas tika veiktas pirmstiesas izmeklēšanas kārtībā un iespējas spriedumu pārsūdzēt. Pusēm paredzēja tiesības pārsūdzēt spriedumu ne vien kasācijas, bet arī apelācijas kārtībā.[36]
Daudz izmaiņu tiek izdarīts administratīvās atbildības likumdošanā. Tiek nolemts izstrādāt divus atsevišķus administratīvās atbildības un procesa kodeksus. Nolemj likvidēt administratīvās komisijas. Tiek pieņemti vairāki labojumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Civiltiesībās izvērtās diskusija, vai atjaunot 137.gad Civillikumu vai izstrādāt jaunu LR Civilkodeksu. 1990.gad septembrī Augstākā Padome pieņem pirmajā lasījumā vērienīgu grozījumu paketi spēkā esošajam Civilkodeksam. Šī likuma virzība tomēr apstājas, jo tiek nolemts atjaunot 1937.gad Civillikumu.
4.maija Deklarācijā noteikts, ka jāizveido komisija, lai izstrādātu jaunu Satversmes redakciju. Tas izskaidrojams ar to, ka Deklarācijas autori nebija rūpīgi izanalizējuši Satversmi, un tā likās pārāk īsa un virspusēja salīdzinot ar apjomīgajām padomju konstitūcijām. Nepieņemams arī bija cilvēktiesību daļas trūkums Satversmē.[37] 31.jūlijā tiek izveidota darba grupa jaunās Satversmes redakcijas radīšanai A.Endziņa un R.Apsīša vadībā. Paralēli rada grupu LR pilsonības likuma koncepcijas izstrādei J.Bojāra vadībā. Drīz kļūst redzama nepieciešamība radīt konstitucionālus pamatus pārejas periodam, kura ilgumu nevarēja paredzēt. Līdz tam to reglamentēja tikai 4.maija Deklarācija un formāli arī vecās LPSR Konstitūcijas normas, kas nebija pretrunā ar Satversmes 1;2;3 un 6.pantu, bet nebija skaidrs, kuras normas tās bija. Pārejas laika pamatlikuma projekts tika izstrādāts 1991.gada vasarā, un, visticamāk, tas tiktu arī pieņemts, ja nebūtu augusta puča Krievijā.
Tika izstrādāts arī pilsonības likuma projekts, bet tas neguva atbalstu, jo deputāti uzskatīja, ka pilsonības likumu varēs pieņemt tikai jaunievēlētā Saeima. Pieņemot jaunu pilsonības likumu Augstākā Padome atteiktos no koncepcijas par 1918.gada Latvijas Republikas atjaunošanu.[38]



9.Cīņa par neatkarību.

Laika posms starp 4.maija Deklarāciju un 21.augusta Konstitucionālo likumu ir ļoti smags un izšķirošs atjaunotajai Latvijas valstij. Augstākās Padomes rokās nav nepieciešamo pārvaldes institūtu, tai jāsastopas ar nepārtrauktu PSRS spiedienu, līdz pat bruņotiem uzbrukumiem. Latvijas valsts balstās praktiski tikai uz tās atjaunotāju entuziasmu un tautas atbalstu. Manuprāt, tieši milzīgais tautas atbalsts izglāba Latvijas neatkarību.
Pirmais pārbaudījums nāk jau 1991.gada 15.maijā. Pie LR AP ēkas notiek neatkarības pretinieku mītiņš, kura dalībnieki cenšas ielauzties AP ēkā. Paradokss, bet šo mītiņu izklīdina OMON vienības, vēlākie Latvijas Republikas niknākie ienaidnieki.
Visa 1990.gada laikā PSRS bruņotie spēki cenšas destabilizēt situāciju un demonstrēt spēku. Brīžiem pat tie iejaucas valsts pārvaldes lietās. 14.novembrī AP nolemj pārtraukt PSRS armijas saimniecisko un materiālo apgādi, tas piespiež militāristus nedaudz nomierināties.
LKP CK neatsakās no pretenzijām uz varu 15.maijā izveidojas jauna organizācija - PSRS un Latvijas PSR Konstitūcijas un pilsoņu tiesību aizsardzības komiteja. LKP cenšas noorganizēt strādnieku vienības pilsētās un lauku rajonos, tomēr tas neizdodas un šīs vienības ir mazskaitlīgas. 1990.gada beigās šīs organizācijas pārtop par Vislatvijas sabiedrības glābšanas komiteju (VSGK). LKP cenšas panākt tiešas PSRS prezidenta pārvaldes ieviešanu Latvijā. Situācija kļūst kritiska 1991.gada janvāra sākumā, kad LKP CK ar bruņotu spēku ieņem Preses namu.
1991.gadā naktī no 12. uz 13.janvāri Viļņā Padomju armijas vienības ieņem Viļņas televīzijas torni, nogalinot 14 un ievainojot 110 cilvēkus. 13.janvārī notiek LKP X Plēnums, kurā pieprasa LR AP atlaišanu un varas nodošanu VSGK. Tomēr Rīgā nepaspēj veikt vardarbīgas akcijas līdzīgi kā Viļņā, jo 13.janvārī dienas laikā Rīgā ap stratēģiski svarīgākajiem objektiem tiek uzceltas barikādes. Padomju armija šos objektus neapšaubāmi ieņemtu, bet tas prasītu lielus civiliedzīvotāju upurus un izsauktu ārkārtīgi asu nosodījumu ārzemēs. 20.janvārī ap plkst. 21.00 OMON vienības sāk uzbrukumu LR Iekšlietu ministrijas ēkai. Šķiet, ka OMON cerēja sagaidīt nopietnu bruņotu pretestību, ar ko varētu censties attaisnot turpmākas akcijas, tomēr nopietnas pretestības nav, un izdemolējuši ēku OMON kaujinieki atgriežas bāzē. Šī uzbrukuma laikā iet bojā 5 cilvēki. Pēc tam OMON veic vairākas bruņotas LKP atbalstītas akcijas, bet nesaņemot atbalstu no Maskavas OMON un LKP aktivitātes apsīkst.
1991.gada 3.martā notiek AP organizēta tautas aptaujā. Tajā jāatbild uz jautājumu: "Vai jūs esat par demokrātisku un valstiski neatkarīgu Latvijas Republiku?" Aptaujā piedalās 87,6% Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju, "jā" atbild 73,6%. Lai gan šai aptaujai nav referenduma statuss, tā pierāda Latvijas tautas atbalstu Augstākās Padomes darbībai.
19.augusta rītā pienāk ziņas par Maskavā notikušo valsts apvērsumu. Varu sagrābusi Valsts ārkārtējā stāvokļa komiteja (VĀSK), izsludinot PSRS teritorijā ārkārtas stāvokli. LR AP pasludina VĀSK par nelikumīgu. Plkst.12.00 LKP CK paziņo par atbalstu VĀSK. par tās pārstāvi Latvijā kļūst F.Kuzmins. Vakarā OMON uzsāk bruņotas akcijas. Ap plkst. 18.30 OMON sāk uzbrukumu Latvijas TV tornim, pārtraucot televīzijas raidījumus. Laikā no 19. līdz 20.augustam OMON ieņem un izdemolē vairākas ēkas, t.sk. radio namu, LTF mītni un tālsakaru centrāli. Tiek atbruņota arī Ministru Padomes apsardze. 21.augusta kļūst skaidrs, ka pučs Maskavā izgāzies. Tajā pat dienā AP pieņem Konstitucionālo likumu par Latvijas Republikas valstisko statusu.


10. Neatkarības nostiprināšana.

1991.gada 21.augusta Konstitucionālais likums pasludina Latvijas Republikas neatkarību de facto. Likums top ļoti īsā laikā, un no juridiskā viedokļa ir visai vājš, bet tam ir milzīga politiska nozīme. Šajā likumā ir vairākas pretrunas. Pirmajā pantā deklarē, ka Latvijas valstisko statusu nosaka 1922.gad Satversme, tomēr trešajā pantā šo normu ierobežo ar citu, kas nosaka, ka līdz Saeimas ievēlēšanai varu realizē Augstākā Padome. Tā praktiski tiek noteikts jauns pārejas periods. Otra pretruna ir trešajā pantā, ar kuru nosaka, ka Latvijas Republikas teritorijā ir spēkā tikai LR augstāko valsts varas un pārvaldes institūciju izdotie likumi, līdz ar to spēku zaudē gan Kriminālkodekss, gan Labošanas darbu kodekss un visi citi likumi un kodeksi, kas pieņemti LPSR laikos. Šo pretrunu cenšas novērst 29.augustā pieņemot lēmumu par LPSR likumu piemērošanu Latvijas Republikā.
Pēc 21.augusta Latvija paliek praktiski bez nopietniem tiesiskiem pamatiem. Spēku zaudē LPSR Konstitūcija, un tās vietā stājas četri Satversmes panti, 4.maija Deklarācija un 21.augusta Konstitucionālais likums. 1991.gada 10.decembrī tiem pievienojas Konstitucionālais likums par cilvēka un pilsoņa tiesībām un pienākumiem. Diemžēl tas ir konstitucionāls tikai nosaukuma pēc, jo AP to pieņem nevis ar kvalificēto, bet parasto balsu vairākumu. 1992.gada 18.martā pieņem likumu par Latvijas Republikas Ministru Padomi. Tomēr nebija neviena konstitucionāla akta, kas reglamentētu pašas Augstākās Padomes darbību.
Šīs problēmas atrisināja tikai Satversmes pilnīga atjaunošana un Saeimas vēlēšanas. Vēlēšanas notiek 1993.gada 5;6.jūnijā. 6.jūlijā 5.Saeima sanāk uz savu pirmo sēdi. Kā pirmo Saeima pieņem paziņojumu par Satversmes stāšanos spēkā pilnā apjomā. Ar Satversmes atjaunošanu tiek panākts, ka Latvija balstās uz Rietumu demokrātijas un tiesiskas valsts ideju pamatiem.[39] 7.jūlijā tiek ievēlēts pirmais atjaunotās Latvijas Valsts prezidents, Guntis Ulmanis. 8.jūlijā viņš nodod zvērestu un stājas pie pienākumu pildīšanas.





11. Tiesību reformas pēc neatkarības atgūšanas.

Pēc Satversmes atjaunošanas daudz tika diskutēts par tajā nepieciešamajiem labojumiem. Galvenokārt nepieņemams bija cilvēktiesību un pašvaldību darbības reglamentējuma trūkums Satversmē. Tāpat uzskatīja, ka Satversme ir novecojusi un nepilnīga. Satversmē bija arī dažas normas, kuras nekad nebija darbojušās, piem. par zvērināto tiesu. Uzskatīja, ka nodaļas Ministru Kabinets, Tiesas, un Valsts kontrole ir pārāk īsas un nepilnīgas. Satversmē nebija nostiprināts arī latviešu valodas kā valsts valodas statuss.[40] Tika izvērtēti arī trīs Satversmes reformas veidi: veikt labojumus Satversmē integrējot tos tekstā vai arī pēc ASV parauga pievienojot tos atsevišķi, izdarīt tiesību reformas ar konstitucionālo likumu palīdzību. Daļa juristu un politiķu piedāvāja izstrādāt jaunu Satversmi, bet šīs idejas ātri tika atmestas, jo tas nozīmētu atteikšanos no Latvijas Valsts tiesiskās kontiniunitātes principa un nodibinātu Latvijā otro republiku. Diskusiju rezultātā, ņemot vērā arī pirmskara pieredzi, nolēma veikt labojumus Satversmē integrējot tos esošajā tekstā.
Pēc neatkarības atgūšanas Satversmē labojumi veikti piecas reizes. Svarīgākie grozījumi ir: 1.nodaļā noteikts latviešu valodas kā valsts valodas statuss; 2.nodaļā pagarināts Saeimas pilnvaru laiks līdz četriem gadiem un mainīta vēlēšanu kārtība; 3.nodaļā atbilstoši pagarināts Valsts Prezidenta pilnvaru laiks un noteikts, ka prezidentam nevar būt dubultpilsonība. 5.nodaļā precizēta tautas nobalsošanas kārtība un novērsta pretruna 77.pantā, izslēdzot teorētisko iespēju grozīt Satversmes 1;2;3 un 6.pantus bez tautas nobalsošanas, 6.nodaļā izslēgta norma par zvērināto tiesām, tā vietā nostiprinot Satversmes tiesas statusu. Kā visbūtiskākais grozījums jāmin 1998.gada 15.oktobrī Satversmei pievienotā 8.nodaļa "Cilvēka pamattiesības".
Vissmagākais 5.Saeimas uzdevums bija Pilsonības likuma pieņemšana. Latvijā ir ļoti daudz nepilsoņu, kurus bija nepieciešams integrēt Latvijas sabiedrībā. Pirmais pilsonības likuma variants bija visnotaļ radikāls, paredzot nepilsoņiem t.s. naturalizācijas logus un naturalizācijas kvotas. Tas izskaidrojams ar bailēm no nepilsoņu masveida naturalizēšanās, kas izrādās nepamatotas, jo visai stingro kritēriju, sevišķi valodas un vēstures zināšanu pārbaudes, dēļ, naturalizēties izsaka vēlēšanos tikai neliela daļa no tiem, kam būtu šādas tiesības. Vēlāk starptautisko organizāciju spiediena rezultātā atceļ naturalizācijas kvotas. Tikai 1998.gadā pēc tautas nobalsošanas atceļ naturalizācijas logus, ļaujot naturalizēties visiem nepilsoņiem, kas vismaz piecus gadus dzīvo Latvijā un atbilst citiem likuma kritērijiem.
Tāpat turpinās citi tiesību sistēmas pārkārtojumi. Jau 1990.gadā tiek likti pamati pašvaldību reformai. 1992.gada 10.jūlijā izveido Pašvaldību reformu padomi, kura liek pamatus pašvaldību reorganizācijai, kas turpinās arī pašlaik.
Notiek tiesu sistēmas reforma. 1991.gada beigās izveidoja saimniecisko tiesu. 1992.gada 15.decembrī pieņem likumu "Par tiesu varu", kurš izveido pašreizējo tiesu sistēmu.
Turpinās darbs pie likumu kodeksu uzlabošanas. 1991.gada 29.augustā AP nolemj 12 LPSR likumu kodifikācijas uzskatīt par Latvijas Republikas likumu kodeksiem. 1992.gada 5.februārī izdara būtiskas izmaiņas Kriminālkodeksā padarot to atbilstošāku starptautiskajām prasībām. 1993.gadā izdara labojumus Kriminālprocesa kodeksā, piemērojot to likumam "Par tiesu varu". 1998.gadā tiek pieņemt jaunais Krimināllikums. Vislielākās diskusijas izsauca nāvessoda jautājums. Tas tiek atrisināts šogad 15.aprīlī Saeimai nolemjot par pievienošanos 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 6.protokolam.
Civiltiesību attīstībā nonāk pie secinājuma, ka vislabākais variants ir 1937.gada Civillikuma atjaunošana. Šo koncepciju AP atbalsta 1992.gada 14.janvārī pieņemot lēmumu atjaunot Civillikumu pa daļām. 1992.gada 7.jūlijā atjauno Civillikuma ievada, mantojuma un lietu tiesību daļas, tās stājas spēkā ar 1.septembri. 22.decembrī atjauno saistību tiesību daļu, kura stājas spēkā 1993.gada 1.martā. Šo darbu pabeidz 1993.gada 25,maijā atjaunojot Civillikuma ģimenes tiesību daļu, kas stājas spēkā ar 1993.gada 1.septembrī. Pašlaik saeimas komisijās otrajam lasījumam tiek gatavots arī Komerclikuma projekts.
1991. - 1993.gados notika darbs pie valsts bruņoto struktūru veidošanas. 1991.gada 23.augustā pieņem likumu par Zemessardzi. Dažu mēnešu laikā Zemessardzē iestājas ap 10'000 cilvēku. 10.septembrī pieņem likumu par obligāto dienestu, ar ko sāk veidoties Latvijas armija.

12. Secinājumi.

Mūsdienu Latvijas Republika balstās uz Latvijas Valsts tiesiskās kontinuitātes principu. Latvijas Republika tika nodibināta 1918.gada 18.novembrī un turpina pastāvēt vēl tagad. PSRS okupācija nav pārtraukusi tās kā starptautisko tiesību subjekta eksistenci.
Latvijas valsts iekārtas pamatus nosaka 1922.gada 15.februārī pieņemtā Satversmes Sapulcē Latvijas Republikas Satversme. De iure tā ir nepārtraukti bijusi spēkā Latvijas teritorijā. Pēc neatkarības atgūšanas veikto grozījumu rezultātā  Satversmei ir astoņas nodaļas: 1.Vispārējie noteikumi, 2.Saeima, 3.Valsts Prezidents, 4.Ministru Kabinets, 5.Likumdošana, 6.Tiesas, 7.Valsts kontrole, 8.Cilvēka pamattiesības. Valsts iekārtas pamatus nosaka Satversmes 1;2;3 un 6.panti, kurus var grozīt tikai tautas nobalsošanā.
Latvijas Republikas likumdošanas reforma sākās uzreiz pēc 4.maija. Vairākās jomās atjauno vecos pirmskara likumus (Civillikums, likums par MK iekārtu u.c.), citās pieņem jaunus tiesību aktus. Darbs pie tiesību reformas vēl nav pabeigts. Piemēram, pašlaik Saeima izskata Komerclikuma projektu.


Literatûras saraksts:



1.V.Blûzma, O.Celle, T.Jundzis, D.A.Lçbers, E.Levits, Ï.Zîle. Latvijas Valsts atjaunoðana 1986-1993. Rîga 1998.g.

2.Latvijas Tautas fronte. Gads pirmais.  Rîga 1989.g.

3. D.Îvâns. Gadîjuma karakalps. Rîga 1995.g.

4. Latvijas Tautas fronte. 1988-1991. Sastâdîjis J.Ðkapars. Rîga 1998.g.

5. A.Lieven. The Baltic Revolution. London 1994.

6.Satversmes reforma Latvijâ: par un pret. Ekspertu seminârs. Rîga 1995.g


[1] D.A.Lēbers Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā./ Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. Rīga 1998 9.lpp.
[2] D.A.Lēbers Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā . / Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. 9.lpp.
[3] Turpat. 11.lpp.
[4] E.Levits Latvija padomju varā. / Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. 44.lpp
[5] Turpat. 45.lpp.
[6] Ļ.Zīle Neformālo organizāciju veidošanās un darbība. / Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. 95.lpp.
[7] Turpat. 100.lpp.
[8] Dainis Īvāns Gadījuma karakalps. Rīga 1995. 121.lpp.
[9] Ļ.Zīle Politiskās norises sabiedrībā 1988.gada pirmajā pusgadā./
     Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993   120.lpp.
[10] Latvijas Tautas Fronte 1988-1991. Rīga 1998. 16.-23.lpp.
[11] Latvijas Tautas Fronte. Gads pirmais. Rīga 1989. 4.-5.lpp.
[12] Turpat. 207.-224.lpp.
[13] Anatol Lieven  The Baltic Revolution. London 1994. 223.lpp.
[14] T.Jundzis Tiesību reformu loma neatkarības atjaunošanā / Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. 153.-155.lpp.
[15] Latvijas PSR Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs 1988. Nr.48
[16] T.Jundzis Tiesību reformu loma neatkarības atjaunošanā / Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993. 156.lpp.
[17] Latvijas PSR Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs 1989. Nr. 20
[18] Turpat Nr. 32
[19] Turpat, Nr. 47
[20] Turpat, 1990 Nr. 9
[21] Turpat
[22] Latvijas Tautas Fronte. Gads pirmais. 249.-250.lpp.
[23] Turpat, 253.-254.lpp.
[24] Ļ.Zīle Sabiedrības spēku polarizācija/ Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993 174.-176.lpp.
[25] Anatol Lieven The Baltic Revolution London 1994 219.lpp.
[26] E.Levits 1990.gada 4.maija Deklarācija par Neatkarības atjaunošanu/ Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993 215.-217.lpp.
[27] Turpat, 217.-218.lpp.
[28] Turpat, 218.lpp.
[29] Ļ.Zīle Sabiedrības spēku polarizācija/ Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993 185.lpp.
[30] Oficiālais teksts: Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs 1990.g. Nr 20.
[31] Latvijas Tautas Fronte 1988-1991 Rīga 1998 164.-165.lpp.
[32] Skat atsauci 28, 219.-220.lpp.
[33] D.Īvāns Gadījuma karakalps 268.-273.lpp.
[34] T.Jundzis Neatkarīgās valsts aparāta veidošana un tiesību reformas/ Latvijas Valsts atjaunošana 1986-1993 241.lpp.
[35] Turpat, 242.lpp.
[36] T.Jundzis. Neatkarîgas valsts aparâta veidoðana un tiesîbu reforma./ Latvijas Valsts atjaunoðana 1986-1993. 245.-247.lpp.
[37] Turpat 250.lpp.
[38] Turpat. 250;251.lpp.
[39] Ï.Zîle 5.Saeimas vçlçðanas./ Latvijas valsts atjaunoðana 1986-1993. 417.lpp.
[40] Skat. Satversmes reforma Latvijâ: par un pret. Rîga 1995.g.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru