Лиепайское Отделение



Балтийский Русский Институт

Лиепайское Отделение






История государства и права зарубежных стран


Контрольная  работа  № 1




Тема :

1.      Деспотия древнего Востока

2.      Согласно Аристотеля ,любая власть в государстве вырождается : монархия превращается в тиранию, аристократия -  в олигархию , демократия – в охлакратию. Какие собития римской истории были примерами такого вырождения ?



Студента  1  курса

РОБЕРТА  ЮРКИСА


Студ. Удост  .   L91322

Специальность: Правоведение

Преподователь: С.Е.Гершович




Лиепая , 1999
Satura rādītājs





1.                      Pirmā tēma   
1 – 9
2.                      Otra  tēma    
9–12
3.                      Izmantotās literatūras saraksts 
13

















1. Kontroldarbs. 


 2. Variants 


1. Tēma


Seno Austrumu despotijas






















Izveidojoties pirmajām valstīm senajos austrumos, Divupē, Ēģiptē un citās upju ielejās veidojās un nostiprinājās valdnieku vara  un  veidojās stingra valsts vara  
Seno austrumu valstu pārvaldes sistēma bija raksturīga un lielākajā daļā mūsdienu austrumu valstīs vēl šodien ir  -  austrumu despotija  .
Valsts pārvaldīšana bija visnotaļ centralizēta . Augstākā vara  - ne tikai tiesas , bet arī izpildu , likumdošanas un pat reliģiska vara bija koncentrēta valdnieka rokās .
Valsts pārvalde balstījās uz sarežģītu birokrātisko aparātu .  Vieni ierēdņi pārzināja centrālās pārvaldes nozares, citi valdnieka vārdā pārvaldīja pilsētas  vai apgabalus . Lielas pilsētas pārvaldīja īpaši valdnieka vietvalži . Iedzīvotajiem  vajadzēja maksāt dažādus  nodokļus tādēļ bija ierēdņi kas iekasēja nodokļus , lai uzturētu kārtību un apspiestu nepaklausīgos bija uzraugi , sargi , karavīri . Pati zemākā kategorija šajā birokrātijas piramīdā bija zemkopji, amatnieki un vergi .
Visu birokrātisko valsts pārvaldes sistēmu vadīja valdnieks , kurš saskaņā ar priesteru mācību augstāko varu ir saņēmis tieši no dieviem .
 Valdnieki tika pielīdzināti dieviem un pasi to sludināja  un viņu tautas tos pielūdz un dievina . Tautas pilnībā pakļaujas un uzticas  valdnieka gribai , nepakļāvīgo pakļaušanai darbojas valsts birokrātiskais aprāts un armija.
Valsts pārvaldes centralizācija pastāvēja visās seno austrumu valstīs ar dažiem izņēmumiem , Feniķija , Indija , kur valdniekam nebija  absolūtās likumdošanas varas ,vai nebija viena valdnieka  despota, bet   bija oligarhiskas republikas kur valsts vara bija bagāto rokās , kam piederēja ekonomiska vara piederēja arī politiska vara
Tālāk apskatu seno  austrumu valstu valsts varas struktūras .

Divupes valstis .

Pirmās valstis kuras izveidojās Tigras un Eifratas  upēm bija Šumeru un Akadas  pilsētvalstis valsts apmēram  3300 – 2350 g.p.m.ē.  Ap 2350 g.p.m.ē.  Akadas valdnieks  Sargons Lielais  iekaroja pilsētvalstis un izveidoja pirmo impēriju Šumeru –Akadas kas stiepās  no Persijas  jūras līča līdz Vidusjūrai .

Senā  Babilonija .

Vēlāk ap 2100 g.p.m.ē.  izveidojās Babilonijas ( Bābeles ) valsts . Ap 1792 g.p.m.ē.  Bābeles valdnieks Hamurapi (1792- 1750 g.p.m.ē. ) apvienoja visu Divupi un izveidoja varenu valsti .   





Hamurapi  valdnieks ko var apskatīt kā izpaudās austrumu despotija - valdnieka  pielīdzināšana dieviem , un kāda bija Babilonijas valsts pārvaldes sistēma.
 Hamurapi  likumkrājumā  ar lepnumu stāsta  pats par sevi : “Dievi  Anu[1]  un Enlils[2] ir aicinājuši mani , Hamurapi , slaveno un dievbijīgo valdnieku  …. Es, Hamurapi ,- gans , Enlila nosauktais  …. Sina[3] radītais  .... zemes aizsargātājs  … varenais valdnieks , Bābeles  saule , kas  valsti ar gaismu apstarojusi Marduks[4] ir sūtījis mani valdīt pār cilvēkiem un dāvāt valstij labklājību.”  (lpp.  55 V. Avadijevs “ Seno austrumu Vēsture”)
Valdnieks  dieva vārdā izdeva likumus un pārvaldīja valsts birokrātisko aparātu , kas  sastāvēja no -    trīs galvenajiem ierēdņiem ar viņiem pakļautajiem  ierēdņiem
Valdnieks

Vezīrs

Finansu priekšnieks


Karavadonis

Babilonijas despotija  bija stingra  organizēta monarhija , kas darbojās valdošas šķiras ,  bagāto vergturu  interesēs un   apspieda zemākos sabiedrības slāņus, zemniekus , amatniekus , vergus.
Babiloniešu valsts beidza pastāvēt ap 1600.  g.p.m.ē. kad to iekaroja Kasīti .


 Ēģipte.

Cita senā valsts, kas izveidojās, apmēram viena laikā ar Divupes civilizācijām , upju ielejā Āfrikas ziemeļos pie Nīlas krastiem bija Ēģipte
Civilizācija  gar Nīlas  upes krastiem Āfrikā pastāvēja  3000 gadus un balstījās uz stingram tradīcijām . Ēģipti pārvaldīja  valdnieki  kurus sauca faraoni . 
Sākumā Ēģiptē izveidojās divas valstis Augšēģipte un Lejasēģipte  3100 g.p.m.ē.  
Augšēgiptes valdnieks Meness iekaroja Lejasēģipti un apvienoja abas zemes viena valstī. Ar galvaspilsētu Memfisu  vieta kur satikās abas valstis.



Menesa valdīšana ienesa Ēģiptē pirmo valdnieku dinastiju .Ēģiptes vēsturē ir zināmas vairāk kā 30 dinastijas .Katra no tām valdīja līdz laikam kad to gāza vai arī tām nebija pēcnācēju. Stiprās dinastijas  saglabāja Ēģipti kā vienotu valsti . Tajā pat laikā bija nemierīgi laiki, kad vājākas dinastijas  pārvaldīja tikai daļu Ēģiptes.
Ēģiptes vēsturi iedala trīs laika posmos .Tie ir periodi , kad valdīja  stiprās dinastijas .
Šie periodi  saucās  :
q Senā valsts  (2686-2181 g.p.m.ē.  ).
q Vidējā valsts (2040-1786 g.p.m.ē.  ).
q Jaunā valsts (1570-1090 g.p.m.ē.  ).
Ēģipti pārvaldīja  valdnieki  kurus sauca faraoni .  Faraons bija atbildīgs par visu , kas notika Ēģiptes dzīvē. Viņam bija jārūpējas par apūdeņošanas sistēmu uzturēšanu kārtībā ,jāvada armija ,jāuztur miers un jāizdod likumi .
Viņš valdīja arī par tirdzniecību un saimniecību . Zemnieki maksāja nodokļus ,kas tika savākti valdnieka klētīs un mantu glabātuvēs . Bada laikos  faraona pienākums bija arī  izsalkušo pabarošana .  (lpp. 36 “Pasaules vēsture”)
Šajā laikmetā   Ēģiptē veidojās despotija , kura pamatojās uz valdnieka  neierobežotu varu . Šo despotiju nostiprināja un atbalstīja plaša reliģisko ticējumu sistēma, kuras  pamats bija mācība par faraona dievišķīgumu. Faraona dzīves laikā viņu pielūdza kā zemes dievu , bet pēc viņa nāves – ka debesu dievu, apbedot  šo dižo dievu mantinieku un vietvaldi milzīgā akmens kapličā .
Valdnieka pielīdzināšanai dievībai un viņa kultu īpaši spilgti raksturo uzraksti uz piramīdām. Šajos uzrakstos valdnieks iztēlots kā dievība . Kādā uzrakstā teikts : “Tu stāvi , ak Pepi, līdzīgi dievam Ozirisa[5] atveidā viņa tronī” Mirušā valdnieka paradīšanās  debesīs dievu vidū attēlota ka jauna dieva parādīšanās.
Valdnieka varas pielīdzināšana dievībai , tās ideoloģija tika izplatīta organizēti – ar svinīgām ceremonijām, rituāliem un svētkiem. Tika rīkotas  mirušā un par dievu pasludinātā valdnieka godināšanas ceremonijas. Taču arī dzīves laika viņu attēloja dieva atveidā. Tikai valdniekam pašam bija tiesības izpildīt svinīgākos reliģiskos  rituālus tempļos ,piemēram  dažādu dāvanu pasniegšanu dieviem .
Leģendās  vēstīts par valdnieka piedzimšanu  no saules dieva un vienkāršas mirstīgas sievietes laulībām . Tā radies vissenākais mīts par šķīsto ieņemšanu, pie tam valdnieks  tiek atainots  kā dieva dēls un tiešais mantinieks . Valdnieku dēvēja par “dižo dievu” un “ labo dievu “. Pakāpeniski radās idealizēts varena un brīnišķīga  dievu sargāta valdnieka tēls, kurš atspoguļojās arī mākslā. Dažkārt valdnieku attēloja pārdabiskas būtnes  atveidā – kā gigantisku lauvu ar cilvēka galvu ( sfinksu ) . ( lpp. 115-116 V. Avadijevs “ Seno austrumu Vēsture “).


Ēģiptes valsts pārvaldes struktūra un varas piramīda:


 Faraons

Apgabalu  priekšnieki

Ierēdņi ,
Karavadoņi

Cietumsargi
Uzraugi
Sardzes vīri
Karavīri

Zemnieki
Amatnieki

Vergi




Senā Indija .

Uz dienvidiem no Himolajiem atrodas  plaši līdzenumi  Tie ietver  Indijas  divu lielāko  upju ielejas - Indas un Gangas .
Senās civilizācijas Indas ieleja ir atklātas daudz vēlāk  neka citi civilizācijas centri . Pirmās pilsētas Harapa un Mohenžoro radās  ap 2500 g.p.m.ē.  vienlaicīgi ar šumeru civilizāciju . Indas ielejas civilizācija pastāvēja apmēram tūkstoš gadu pēc tam pilsētas tika atstātas .
Indiju iekaroja ārieši . Āriešu  ciltīs vienu no karavīriem ievēlēja par vadītāju – radžu.
Ražas no ievelētiem vadoņiem pamazām kļuva par valdniekiem; varu viņi nodeva mantojumā saviem bērniem .
Pirmajā gadu tūkstotī pirms m.ē. Indija izveidojās valstis ar valdniekiem , armiju , sardzes vīriem  un ierēdņiem.
Indijā sabiedrība dalījās grupās – šķirās , sakuma bija četras galvenās    šķiras, kas pamazām kļuva par kastām.
Bija šādas kastas :
q    Augstākā   -   priesteri kurus sauca par braminiem,
q    Nākamie bija -  dižciltīgie karavīri jeb  kšatri
q    Pie nākošās kastas – vaišjām  piederēja tirgotāji , amatnieki, zemkopji un lopkopji,
q    Zemākā kasta -  šudras  bija darba darītāji, iekarotās tautas pārstāvji u.c.

Katrai kastai bija izstrādāti savi noteikumi – drahma ,kuriem bija jāpakļaujas visiem kastas locekļiem . Gadu tūkstošu laikā kastu sistēma kļuva aizvien sarežģītāka. Lielo kastu vidū radās daudz apakškastu, un katrai no tām bija savas tradīcijas  .Tas kā cilvēki ēda ,kādus darbus strādāja , ar ko precējās bija noteikts kastu likumos . Viens no visstingrākajiem likumiem aizliedza sadarboties ar kādu no zemākas kastas . Ikdiena notika darījumi starp kastām pastāvēja, bet tās novērsās viena no otras dažādu rituālu laikā .
Bija arī cilvēki ārpus kastām ko sauca - neaizskaramie. Tie bija cilvēki, kas bija izdarījusi nopietnus noziegumus  vai pārkāpuši dharmas likumus. Neaizskaramie tika uzskatīti par visnicināmāko cilvēku grupu un ar tiem nekādā veida nedrīkst sadarboties . (lpp. 56 “Pasaules vēsture”)

Valdnieks – radža  valstiskuma sākuma tika ievēlēts tautas sapulsēs (samiti ), kurās pulcējās brīvie karavīri. Arī vēlāk, kad valdnieka vara nostiprinājās patvaldnieciskā monarhijā , kur varu no tēva mantoja dēls , notika šādas tautas sapulces  . “Mahābhāratā”[6] vēstīts ,ka ļaudis dzīvo valdnieka īpašumos un viņš “Taisnīgi tos aizsargā”, jo valdniekiem esot “zināšanu acs” .Valdnieks tiek parādīts kā “ pilnīgi tikumīgs … gudrs un saprātīgs” un kam padomu vienmēr sniedz svētie vīri .

Šķiru sabiedrība  reliģija nostiprina valdnieka autoritāti, jo viņš apmierina dieva prasības ar upuriem, bet … divreiz dzimušajiem  izpilda viņu viskarstākās vēlēšanās”. Valdnieks ir dievs un viņa pavēles ir jāpilda tieši  tā, it kā tās izrietētu no dieva gribas. Valdnieku nereti salīdzināja ar dievu  Indru [7] un uzskatīja  par šā dieva iemiesojumu zemes virsū .  “Manu likumos”[8]  ir  teikts , ka valdnieks ir “varens dievs ar cilvēka ķermeni” Tāpēc valdnieku uzskatīja par neaizskaramu un viņa dusmas pret nepaklausīgajiem salīdzināja  ar uguni  - “valdnieka uguns sadedzina visu ģimeni kopā ar mājlopiem un sakrāto mantu”.
Valsts pārvaldē valdnieks  balstījās uz birokrātisko aparātu , kurš sastāvēja  galvenokārt  no divu augstāko kastu – braminu  un kšatriju pārstāvjiem .
Pēc “Manu likumiem”, ierēdni valdniekam bija jāizvēlas “ no augstdzimušajiem un pārbaudītiem, drosmīgiem un  pieredzējušiem kara lietās”. Turpat šādi ierēdņi  nosaukti par “mantiniekiem”, acīmredzot tiem bija jāietilpst nosegtajās augstākajās kastās , kur mantošanas kārtībā amats varēja pāriet uz nākamajām paaudzēm.  Valsts balsts senajā Indijā  bija armija . ( lpp. 358 V. Avadijevs “ Seno austrumu Vēsture “).

Secinājumi :
Indijas  valdnieka despotija bija līdzīga citu seno austrumu valstu despotijām, tikai atšķirībā no Divupes valstīm un Ēģiptes, kur valdniekiem bija absolūtā  likumdošanas vara un viņi radīja likumus ,Senajā Indijā valdnieki vadījās un ievēroja  jau  esošos likumus . Citādi Indijas un citu austrumu valstu  despotijas bija līdzīgas  .






Senā Ķīna .

Senajā Ķīnā pirmā civilizācija veidojās upju Huanhe un Janczi krastos. Pirmais  valstiskums izveidojās upes Huanhe krastos XVIII gs.p.m.ē. Šanas – Iņas   valsts. Šanas – Iņas valsti  apmēram 1100 g.p.m.ē.   iekaroja  Džou dinastijas valdnieki  pamatojot savu rīcību ar mandātu ko saņēmusi no debesīm  dieva dotas tiesības valdīt . Viņi apgalvoja, ka Šanas –Iņi esot zaudējuši savs tiesības , jo slikti izmantojusi varu . Džou  dinastija valdīja apmēram 900 gadus . (lpp. 61 “Pasaules vēsture”)

Zeme Ķīnā bija valsts īpašums ,valsts ir lielākais zemes īpašnieks , nav nekāds privātais zemes īpašums , kaut gan zemi pārvalda un privātpersonas, gan kopiena.
Augstākā valsts vara pieder valdniekam – imperatoram, kas tika dēvēts par debesu dēlu  un dievam pielīdzināts   . Valdnieks kā debesu pārstāvis tika uzskatīts par vidutāju starp cilvēkiem un dabas spēkiem.

Valdnieka  dievišķās varas ārējā izpausme bija trīsreizēja klanīšanās līdz zemei, kas viņa priekšā bija jāveic pat visaugstākajiem ierēdņiem. Senās leģendas aprakstīja imperatoru  pārdabisko izcelšanos.
Senajā Ķīna pakāpeniski veidojās sarežģīts birokrātiskais aparāts , kas pārvaldīja  valsti valdnieka vārdā . Līdzās valdniekam izauga  ievērojams tādu aristokrātisko ierēdņu slānis , kuri valsts pārvaldē bija ieņēmuši  augstus amatus.  Tomēr ne visi birokrāti bija dižciltīgie ,bet gan zinātnieki un skolotāji kuri ceļoja pa valsti un sniedza valdniekam dažādus padomus .Viņi dalījās domās ka valdniekam vajadzētu uzvesties un kā pieņemt politiskus lēmumus .  
Pats galvenais birokrātiskajā aparātā bija tiešais valdnieka palīgs kura rokās koncentrējās  visdažādākie valsts pārvaldes  groži . Šis amats mantojās no paaudzes uz paaudzi. Šim augstākajam ierēdnim bija pakļauta īpaša augstmaņu kolēģija  ko sauca par  “trim vecajiem”  un kas savukārt vadīja trīs galvenās pārvaldes :

q    Vairuma priekšnieks – viņa uzdevums bija aizsargāt tautu. Viņa pienākumos ietilpa valsts saimnieciskās dzīves vadīšana, lauksaimniecības darbu organizācija, tirdzniecība , viņš noteica preču cenas , bet viņa padotie uzturēja noteiktu kārtību tirgos .
q    Zirgu priekšnieks -  jeb karaspēka priekšnieks valdnieka īpašumos .Viņa pienākums bija savaldīt nemierus ,vadīt mobilizāciju, apmācīt armiju, kara gadījuma komandēja armiju .
q    Sabiedrisko darbu priekšnieks      - viņš pārzināja   zemes fondu un valsts ūdens resursu izmantošanu . Ar lielu ierēdņu štata starpniecību viņš pārraudzīja upes , kanālus , dambjus , mākslīgās apūdeņošanas ierīces, ceļus un robežas starp laukiem.



Bez šiem trim galvenajiem ierēdņiem bija vēl trīs  nozīmīgi ierēdņi:

q    Valdnieka mantzinis  -nodokļu sistēmas izveidošana un nodokļu iekasēšana .
q    Galvenais tiesnesis  - tieslietu organizācija likumu veidošana , kas garantēja valdnieka un valdošas šķiras neaizskaramību
q    Imperatora senču virspriesteris  -  valdnieka kulta formēšana un uzturēšana valdnieka dievināšana.

Šie galvenie ierēdņi vadīja sarežģītu ierēdņu armiju un nodrošināja valdnieka  despotisku  varu , uzturot valstī paklausību , nodrošinot nodokļu iekasēšanu , likumu radīšanu un valsts attīstību .


  




































2. Tēma .




Saskaņā ar Aristoteļa  teikto , jebkura vara valstī izdzimst  : monarhija pārvēršas par tirāniju, aristokrātija  - par oligarhiju, demokrātija  -  par  plutokrātiju .

Kādi Romas impērijas  notikumi bija šādas izdzimšanas  piemēri ?


























Senās Romas vēsture ir attiecināma uz VII vai VI gs. p. m. ē. sākumu. Pilsētu iedzīvotāji dalījās divās kategorijās   :  Romas  pilsoņi – patricieši  un   plebeji.
Patricieši  bija senākie   iedzīvotāji , pilntiesīgi pilsoņi un dzīvoja kopienā , kas dalījās trīs ciltis. Katra no ciltīm sastāvēja no 100 dzimtam .Katra dzimta  dalījās 10 kūrijas  . Kūrijas vadītāji  veidoja tautas sapulci , tautas sapulce ievēlēja  vecāko padomi - senātu un divus valdniekus  konsulus  uz vienu gadu . Konsuli pārvaldīja Romu , kara laika komandēja karaspēku un bija tiesneši .  Viņiem palīdzēja citas amatpersonas , kuras arī ievelēja tautas sapulcē uz vienu gadu  no patriciešu vidus . Pēc gada augstākās amatpersonas kļuva par senāta locekļiem – senatoriem  .
Savu pārvaldi patricieši sauca par  “visas  tautas lietu” , latīņu valodā  republika   .

Plebeji  bija tie cilvēki kuri atradās ārpus   kopienas organizācijas un tādēļ nevarēja piedalīties  kopienas vadīšanā.
Toties viņi bija brīvi cilvēki ,nodarbojās ar zemkopību , amatniecību, tirdzniecību .Viņi maksāja nodokļus un dienēja armija tāpat kā patricieši .
Plebeju rokās bija koncentrāta     tirdzniecības un ražošanas bagātības.
Taču plebeji arī pēc republikas nodibināšanas joprojām bija bez politiskās varas , beztiesīgi . Viņi neatlaidīgi prasīja  uzlabot savu stāvokli valstī.
Tas viņiem arī izdevās III gs.p.m.ē.  plebeji kļuva par pilntiesīgiem Romas pilsoņiem.
Romā  izveidojās aristokrātu  republika

Pēc plebeju uzvaras katru Romas pilsoni varēja ievēlēt jebkura valsts amatā un viņš varēja kļūt par senatoru . Taču par amatu pildīšanu  neko nemaksāja . Tādēļ to nevarēja ieņemt trūcīgie iedzīvotāji kuriem bija jāstrādā  par algu , lai varētu uzturēt savu ģimeni .
Par konsuliem un citos amatos ievēlēja bagātos patriciešus un plebejus , kuriem piederēja  zeme un vergi . III gs.p.m.ē. bagātie  romieši vairs paši nestrādāja savos īpašumos , zemi apstrādāja  vergi un algoti strādnieki.
Romas iedzīvotāju vidū izvirzījās vairāki desmiti bagāto patriciešu un plebeju dzimtu. Šo dzimtu  locekļi gadu no gada ievēma vēlētos amatus Romas pārvaldē un senātā. Tādējādi Romā izveidojās aristokrātija un Roma kļuva par aristokrātisku vergturu republiku.

Aristokrātu vara  laika gaitā  attālinājās no vienkāršajiem romiešiem , valsts vara tika sakoncentrēta  viens nelielas sabiedrības daļas , aristokrātu, rokās, kas aizstāvēja tikai šis grupas intereses , nodrošināja viņu bagātības vairošanos un  izsauc nabadzīgo zemnieku  un vergu  neapmierinātību.
Aristokrāti nemitīgi palielināja savu muižu teritorijas sagrābjot lielas kopienu zemes , atpirka zemi no zemniekiem, lielo muižu skaits strauji pieauga.
Muižu zemi apstrādāja vergi , kuru daudzums  nemitīgo iekarojumu rezultātā pieauga.

Zemnieku dzīves apstākļi tikpat strauji , ka pieauga  aristokrātu bagātība , kritās un viņi izputēja  . Izputējušie zemnieki devas uz Romu un citam pilsētām meklēt  peļņu. Romas republikai  samazinājās karaspēka daudzums , jo armija iesauca tikai tos kam piederēja zeme.
Vergi  tika nežēlīgi apspiesti un ekspluatēti , ar vien biežāk  sākās vergu sacelšanās . Romas karaspēks bija novājināts un nespēja sekmīgi apspiest vergu sacelšanos  . Valstī bija nepieciešamas reformas , to saprata arī daudzi bagātie .

Secinājumi : Ja valsts vara sakoncentrējas nelielas bagāto cilvēku  rokās un pār  to zūd  pārējo pilsoņu kontrole , tad pie varas esošie  rūpējas tikai par savas bagātības vairošanu un aizmirst par valsti . Kad ekonomiskā vara un politiska vara koncentrējas vienās rokās , tas noved pie valsts pagrimuma un nereti arī pie valsts sabrukuma . Tādēļ  arī sabruka Romas republika .


Augstāk apskatītais  manuprāt ir vien no valsts varas izdzimšanas piemēriem Romas vēsturē .

Kā otru piemēru var apskatīt Romas impēriju kur valsts vara    pilnībā pariet imperatora rokās izveidojot absolūto monarhiju  un tirāniju .

Pēc Romas republikas  novājināšanās  sākās cīņa par varu Romā. Karavadonis Jūlijs Cēzars ar savu karaspēku   49 .g.p.m.ē.  devās uz Romu un to pakļāva , tie bija Romas pilsoņu kari , ka rezultātā Cēzars ieguva neierobežotu varu . Cēzars sevi nosauca par imperatoru un viņam piederēja neierobežota vara . Visvareno imperatoru  godināja ka valdnieku . Uz naudas montētām kala viņa portretus , viņa statujas novietoja blakus dievu statujām.
Daļa  senatoru bija neapmierināta ar Cēzara varu un noorganizēja sazvērestību ko vadīja  senators Bruts .
Pēc  Cēzara nāves senatori mēģināja izveidot republiku bet viņiem bija maz atbalstītāju .Maz bija tādu , kas vēlētos aizstāvēt  , republiku  kura vara piederētu dažiem desmitiem aristokrātu  dzimtu .
Cēzara leģioniem radās jauni vadiņi  Antonijs  un Oktaviāns kuri vien s otru neieredzēja ,bet tomēr vienojās par cīņu pret republikāņiem .
Pēc uzvaras Antonijs un Oktaviāns  sava starpa sadalīja valsts pārvaldi .  Antonijs  dzīvoja Ēģiptē un pārvaldīja Austrumu provinces , Oktaviāns valdīja Romā  un pārvaldīja valsts rietumu daļu .Vēlāk ap 30.g.p.m.ē. Oktaviāns sakāva  Antoniju un  ieguva neierobežotu varu Romā . Sevi nosauca par imperatoru  un saglabāja  sev armijas komandiera amatu . Romas valsti  sauca par republiku . Roma notika senāta sēdes ,tautas sapulces , ik gadus tika ievelēti konsuli un citas amatpersonas . Bet Oktaviāns , balstīdamies uz bruņotu spēku , pārvērta  viņus  par vienkāršiem savas gribas  izpildītajiem.
Tautas sapulces ievēlēja augstākajos  amatos  vai nu pašu Oktaviānu vai arī tādus cilvēkus kas viņam patika . Konsuli un tautas tribūni bez iebildumiem izpildīja Oktaviāna pavēles . Ja kāds romietis  tika izvirzīts par kandidātu konsula amatam  pret imperatora gribu , tad viņu ieslodzīja cietumā , kur viņš arī nomira . No senāta Oktaviāns padzina sev naidīgus cilvēkus  un iecēla  to vietā savus piekritējus. Senātā viņš balsoja pirmais  un senatori paklausīgi pieņēma imperatoram vēlamus lēmumus . Senāts piešķīra viņam  goda nosaukumu  Augusts   , kas nozīmēja   svētais .



ROMAS IMPĒRIJAS PĀRVALDE AUGUSTA OKTAVIĀNA LAIKĀ


Imperators


Karaspēks

Tautas sapulce
Konsuli
Senāts
Romas pilsoņi
Ievēl par konsuliem imperatora noradītus cilvēkus
No aristokrātu vidus
Izpilda imperatora pavēles.
Ieceļ imperators.
Pieņem imperatora noteiktus likumus

  

Secinājumi :  Neierobežota  imperatora vara  noved pie tirānijas valstī , kad visi neiedrošinoties iebilst izpilda jebkuru tirāna pavēli . Likumdevēji pieņem  likumus pēc imperatora pavēles  , ierēdņus ieceļ   (ievēl) tiki tos kurus vēlās imperators. Visa  tirānijas sistēma balstās uz   bruņotu spēku, jo imperators ir augstākais karavadonis  kam pakļauta armija .
















Izmantotās  literatūras  saraksts





1.      Mervins Perijs ,Alans Šolls, Dženeta Herisa, Teodors fon Laue  “Pasaules vēsture” RaKa, Latviešu izdevums ,1997. g.

2.      V. Avadijevs “ Seno austrumu Vēsture “R., 1977 . g.


3.      Чернишевский З.М.  Всеобщая история государства и права  М ., 1996.г.






[1] Anu -Babiloniešu dievs
[2] Enlils- Babiloniešu dievs
[3] Sina - Babiloniešu dievs
[4] Marduks – Babiloniešu augtākais  dievs
[5] Oziriss – ēģiptiešu dzīvibas dievs
[6] Mahābhārata- Seno indiešu poēma  autors dzejnieks Vjasu
[7] Indra  - Seno Indiešu dievs
[8] Manu likumi – indiešu likumi sastādīti apmēram III gs. p.m.ē.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru