Saturs.
IEVADS
KLASICISMS
SKAISTUMS UN KLASICISMS
MĀKSLA UN KLASICISMS
ARHITEKTŪRA
MŪZIKA
DRAMATURĢIJA
LITERATŪRA
Ievads.
Cilvēku visos laikos ir
vadījusi vēlme veidot savu dzīvi ne tikai atbilstoši derīguma, taisnīguma un
saprātīguma principiem, bet arī saskaņa ar estētiskajām prasībām. Jau
pirmatnējais cilvēks ar ornamentu vai zīmējumu izrotāja savus darbarīkus, kas
bija paredzēti praktisku uzdevumu izpildei. Šķiet, viņš izjuta paša rokām
radīto lietu “bezdvēseliskumu” un, mēģinot piešķirt šīm lietām “dvēseli”,
izgreznoja tās. Nemitīgi balansējot starp iespēju izdzīvot un nāvi no bada,
aukstuma, vai plēsīgu zvēru uzbrukuma, pirmatnējais cilvēks tomēr uzskatīja par
nepieciešamu savus garīgos un fiziskos spēku ziedot arī mākslinieciskai
darbībai – viņš apgleznoja alu sienas, darināja skulptūras.
Eiropas kultūru
var sadalīt posmos. Katrā periodā var izcēlt estētiskās apziņas attīstībā
noteiktus mezglpunktus, kuros it kā koncentrējas katram laikmetam raksturīgākās
idejas. Savā darbā es ne tikai izgaismoju atsevišķās idejas, bet arī atklaju
estētisko priekšstatu saistību ar attiecīgā laikmeta kultūru un sabiedriski
politiskajiem ideāliem. Šāda pieeja ļaus atklāt estētiskās apziņas savdadīdu un
tās formu daudzveidību.
KLASICISMS
Klasicisms (no
latīņu valodas classicus-paraugs) sācis veidoties Francijā XVII-XIX gs.
Eiropas kultūra, nogurusi no barokālās pārsmaicinātības un ārīšķības, meklēja
jaunas izpausmes iespējas.
Pārmaiņas
veicināja ieverojami zinātnes sasniegumi.
Gadsimta
sākumā arheoloģiskajos izrakumos tika gūti interesanti atklājumi - senās, zem
vulkāniskajiem pelniem apraktās grieķu pilsētas- Popejas un Herkulāna. No
Grieķijas un ŗomas mākslas dārgumiem sākas veidot kolekcijas, un tie- gan
oriģināli, gan kopijas izplatījās visā Eiropa. Antīkāas Grieķijas mākslu
uzskatīja par garā un formā pilnigāko sasniegumu cilvēces vēsturē. Par
XVIII. gs. Kultūras virzienu kļuva antīkajai mākslai tuvs klasicism, ko
kāds mākslas vēsturnieks raksturojia kā “cēlu vienkaršību un klusu diženumu”.
Antīkās mākslas, mitoloģijas un literatūras zināšanas kļuva par labas
izglītības stūrakmeni.
Pārmaiņas
veicināja arī politika.
Šajā laikposmā
nostiprinājas karaļa Ludviķa XIV vara, aristokrātijas hegemoniju nosaka
universālas reglamentācijas ieviešana valstī, sākot ar politiskajiem principiem
un beidzot ar mākslu un modi.
Šajā periodā par ikviena
pilsoņa donāšanas un darbības galveno principu ir jākļūst pienākumam pret
valsti, uzticībai pret karali un viņa galmu.Šī pienākumaapziņa tiek pasludināta
par augstāko tikumu.Tās vārdā noraida gan kārtas patriotismu, gan atsevišķa
novada autonomijas tendences, gan indivīda entuziasmu un personisko
iniciatīvu.Valsts oficiāli proponē “harmoniskas sabiedrības” idejas, kas it kā
balstītas uz mūžīgiem un nemainīgiem saprāta pamatiem, kuri pauž nācijas,
vienotas valsts intereses.
Individuālais
upure sabiedrībai.
Jauni virzieni
filozofiskajā domā arī ietekmēja uz pārmaiņam.
Klasicisma
filosofija veidojās tā sauktās “apgaismības” ietekmē. Apgaismības domātāji
Ž. Ž. Ruso, Voltērs, I. Kants un citi uzskatīja, ka cilvēki var
radīt labāku sabiedrību, kur pilsoņi iegūst tiesības piedalīties lēmumu
pieņemšanā. Par vienu no laikmeta ideāliem kļuva brīvība. Par cilvēka svarīgāko
īpašībau tika uzskatīts nevis prāts, bet gan jūtas.
Filozofs un
matemātiķis Renē Dekarts (1596-1650) savas racionālistiskāsfilozofijas būtību
ietvēra tēzē “Cogito, ergo sum” (no latīņu valodas-“Domāju, tātad esmu”), kas
kļūst par klasicisma teorijas pamatatziņu. Dekarts, pievēršoties cilvēka
izziņas spējām, secina, ka cilvēkam piemīt Dieva dots prāts, kas ir patiesība
izzināšanas priekšnosacījum. Tā kā cilvēka prāta izcelsme ir dievišķa, tad neapstrīdamas
ir prāta pārākums pār juteklisko. Vienīgi prāts dara cilvēku par cilvēcisku
būtni, tāpēc cilvēkam kā saprātīgai būtnei jāprot apvaldīt savas kaislības,
pakļaut tās prāta diktētām idejām. Zīmīgi, ka arī skaisto Dekarts uzskata par
intelektuālām jūtām un pretstata tās afektiem (spēcīgs uzbudinājums,kas nav
pakļauts gribas kontrolei), kas viņa izpratnē ir primitīvāki pātrdzīvojumi.
Dekarta dotajā
prāta raksturojumā izmantota viduslaikiem tradicionālā gaismas metafora.
Dekarta izteikums “Mūsu prātā nav nekā cita kā vienīgi gaisma” norāda gan uz
prāta dievišķo izcelsmi, gan uz tā nozīmi cilvēka dzīvē. Dievišķā saprāta
gaisma ir tā, kas apskaidro pasaules redzējumu. Tikai saprāta gaismas caurausta
dzīve ir patiesi cilvēciska.Cilvēka eksistence bez šīs gaismas pārvēršas par
neesamību. Līdz ar to prāta formulētie principi kalpo ne tikai par izziņas
metodi, bet arī par cilvēciskās būtības īstenošanas metodi.
SKAISTUMS UN KLASICISMS
Klasicisma
estētika tiecas rast visiem laikiem obligātu skaistuma ideālu, nepieļaujot
vēsturisku skaistā traktējumu. Orientācija uz pārlaicīgo skaisto “atrauj” no
konkrētās vides un nepieļauj individuālas izpausmes. Skaistuma izpausmes (to
skaitā arī skaistais mākslā) kļūst statistikas. Skaistais vairs nav savienojams
ar brīnumaino, bet gan identificējas ar likumsakarīgo un vairāk tuvojas
cildenajam.
Tiek uzskatīts, ka skaistais ir harmonija, kas cilvēka
prātā atklājas kā skaistā ideja. Šada traktējuma izcelsme neapšaubāmi meklējama
antīkāja laikmetā, taču klasicismu raksturo arī vairākas savdabīgas iezīmes.
Nesaprotamais, miglains, neskaidrais nevarot būt
skaists. Tāpēc viņš no racionālisma aspekta kritizē kristīgās reliģijas
sižetus, kam raksturīgs iracionālisms.
Skaistuma traktējumā skaidri iezīmējas opozīcija
renesansei. Pusēns (1594-1666) izsakan kategorisku domu: “Skaistajam nav nekā
kopīga ar matēriju.”
Skaistā esamība meklējama nevis pasaulei objektīvi
piemītošajāharmonijā, bet gan cilvēka prāta spējā formulēt harmonijas likumus
un konstruēt realitāti atbilstoši tiem.
Māksla ir pilnīgāks skaistuma iemiesojums nekā daba,
jo mākslā skaistais ir radīts atbilstoši ideālajam projektam, noveršot
nejaušību izraisītās nepilnības. Bualo, piemēram, runā par daiļo dabu pretstata
parastajai dabai, bet Pusēns uzskata, ka glezniecība ir ģarīgu jēdzienu
atveidojums ķermeniskā formā.” Barokālais spožums un tieksme uz greznību
visilgāk uzskāvējas ļaužu ārējā izskatā. Apģērba darināšanas māksla šajā laikā
sasniedza virsotni. Drēbnieki un friziermeistari sāka sevi dēvēt par
akadēmiķiem. Vēršādas , gliemežvāku perlamutrs, pērles, dārgakmeņi, putnu
spalvas, mākslīgie un dabīgie ziedi rotāja augstmaņu tērpus. Dāmām gadsimta
sākumā bija raksturīgas mazas ar pūderi apbārstītas frizūras, bet gadsimta
beigās tās kļuva milzīgas. Pūderis tika kaisīts tonnām. Dāmu tērps tika veidots
ļoti apjomīgs – ar milzīgu krinolīnu. Pūderēta sparūkas nēsēja arī vīrieši.
Gadsimta beigās gan šīs modes kaprīzes kļuva piezemētākas. Ārī mode līdz ar
citām kultūras jomām pamazām atteicās no pārliekā greznuma un pārsmalcinātības.
MĀKSLA UN KLASICISMS
Klasicisms ir atstājis dziļas pēdas Eiropas kultūrā,
jo tam izdodas Eiropas kultūrai tik būtisko racionālitāti pārvērst par
estētisku principu.
Klasicism mākslu orientē uz kalpošanu mūžigiem un
pārlaicīgiem ideāliem. Lai mākslas darbā garantētu šo ideālu klātbūtni, tiek
izstrādātas gan formulās, gan saturiskas normas.
Ž.-L. Davids. Horacijas
zverests. 1785 g. Panteons(sv.Ženevjēvas
baznīca) Parīzē.
ARHITEKTŪRA
E. Falkone. Amurs.
Šī laika arhitektūra attiecas vairak uz oficiālām ēkām
– varas iestāžu ēkas, reprezentācijas pilis, kara kazarmas. Klasicisma
arhitektūra atgriezās pie nepārtrauktām, taisnam līnījam, iespējami tuvojoties
antīkās arhitektūras formām.
Vislielāko uzmanību pievērsa celtņu majestātiskumam.
Risinājumā bieži izmantoja kolonnas.
Visnozīmīgākā no ēkam ir-Luija XIV residence - Versaļas pils. Ansambļa arhitekts - Luijs Levo.
Pils buvētā veidā. Visa ansambļa garums – 500 m, platums –
345 m. Pils fasādes, kuras izveidotas klasiskajā stilā, izprojektējis
arhitekts Luijs Levo. Interjeru noformēšanā tomēr palika baroka stils. Spoguļi
zemas lustras, zāles ar logiem divās pusēs piedeva telpām svinīguma un
bagātības noskaņu.
Parku autors - Lenors. Lielo piļu ansambļos obligāti ietilpst parki. Izveidojas divi parku stili: klasiskais vai regulārais parks, kurš pieņemts Francijā, un naturālais parks, kurš galvenokārt tika iemīļots Anglijā. Versaļas pilī tika izveidoti regulārie parki. Mazas – 1 700 ha platība ar regulāriem celiņiem, strūklakām, lapenēm un greznām puķu dobēm un lielais - medību parks – 6 614 ha platībā.
Arī Latvijā sastopami vairāki klasicisma stila
arhitektūras pieminekļi. Starp tiem-Jēzus baznīca Rīgā, Mežotnes, Elejas pilis,
Nacionālās operas ēka, u.c.
MŪZIKA.
Klasicisma ideālus mūzikā vispilnīgāk spēja atklāt
opera. Apgaismības domātāji uzskatīja, ka tieši opera ir tas žanrs, kurā
jāatjauno mākslu vienotības, kas pastāvēja vēl antīkajā teātrī. Laikmets
izvirzījas operai jaunas prasības, kuras ar reformas palīdzību realizēja
K. V. Gluks.
Instrumentālajā mūzikā izvirzījās jēdziens par
mūzikālu tēmu, kas bija noteikta mākslinieciska tēla paudēja un noteica
skaņdarba “seju”. Vadošais attīstības princips bija divu vai vairāku tēlu
kombinācija vienotā mākslinieciskā attīstība. Nereti tas izpaudās kā
divupretstatu sadursme un cīņa. Par klasicisma instrumentālās mūzikas
pamatformu tādējādi kļuva sonātes forma, kuros uzbūve atbilda iepriekšminētajām
prasībam. Sonātes forma savukārt tika iekļauta izvērstos, cikliskos
sacerējumos- sonātes (it.sonata-skanēt), simfonijās (gr.symphonia-saskaņa),
u.c.
DRAMATURĢIJA.
Līdz ar meginājumiem formulēt mākslinieciskās
jaunrades normas un principus klasicisma uzmanības lokā likumsakarīgi nonāk
žanru problēma. Klasicisms mēģina iezīmēt robežas starp žanriem.
‘Augstais’ žanrs:
Ø Traģedija
Ø Oda
Ø Poirtrets
Ø Vēsturiskā glezniecība
‘Zemais’ žanrs:
Ø Komēdija
Ø Fabula
Ø Epigramma
Tieši klasicisma teātra iestudējumos pirmoreiz parādās
varoņa monologs-aktieris iziet skatuves priekšplānā, kur vēršas pie publikas,
rosinotn aktīvu līdzdomāšanu.
Ievērojot Aristoteļa “Poētikā” dotos norādījumus, tiek
izvirzīta prasības pēc vietas, laika un darbības vienības dramaturģijā.
Dzejā pār fantāziju jāvalda veselajam saprātam, ko
cilvēks iegūst, apgrozoties augstākajā sabiedrībā. Dzējā nedrīkst būt vietas
sakāpinātām emocijām, individualizētai oriģinalitātei; tā jāsargā no parastiem
priekšmetiem, parastiem cilvēkiem un parastiem vārdiem. Dzējas forma:
izsmeklēta, nogludināta valoda, ritma viegla plūdums, tīras atskaņas.
LITERATŪRA.
Jeļena Celma,
Ilze Fedosejeva “Estētisko ideju vēsture Eiropā”-“Zvaigzne” 2000.
“Estētika”-“Zvaigzne”
1989.
N.M.
Sokoļnikova “Краткий словарь
художественных терминов”-“Tитул” 1996.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru