1. Horizontālā cenu diferencēšana.
Monopolists var
paaugstināt savu peļņu ar tādu papildus pasākumu kā cenu diferencēšana. Ja
prece tiek pārdota par dažādām cenām viena tirgus ietvaros, to sauc par horizontālo cenu diferencēšanu.
Šajā gadījumā ražotājs izpēta katra pircēja vai dažādu pircēju grupu
pieprasījumu, nosaka katra pircēja vai pircēju grupas renti (ieguvumu) un
atbilstoši diferencē cenu. Līdz ar to prece tiek pārdota par dažādām cenām.
2. Pirmās pakāpes cenu diferencēšana.
Ražotājs var preci arī
nedaudz pārveidot atbilstoši šo atsevišķo tirgu pircēju vajadzībām un ienākumu
līmenim. Šāds darījums ražotājam parasti ir izdevīgs, ja papildu ieņēmumi ir
lielāki par papildu izmaksām, kuras rodas, pārveidojot standartpreci. Piemēram,
pēc fermera norādījuma traktoru var daļēji pārveidot vai papildināt ar darba
ierīcēm atbilstoši viņa vajadzībām un pārdot par augstāku cenu. Šīs papildu
izmaksas ir zemākas par cenas un tātad arī ieņēmumu pieaugumu, kas gūti,
pādodot pārveidotās preces. Monopola gadījumā, līdz ar tirgus sadalīšanu
atsevišķos mazākos tirgos, labāk tiek izmantots kopējais pieprasījums uz
patērētāja rentes rēķina. Patērētāja renti (ieguvumu) var izmantot vai nu
pilnībā vai arī daļēji. Diferencējot cenu katram pircējam atsevišķi, var iegūt
papildu peļņu, izmantojot visu patērētāja renti. Grafiski tas parādīts 1.1.
attēlā un atbilst trijstūra laukumam Abcm. To sauc arī par pirmās pakāpes cenu diferencēšanu.
RR,
RI
cn B
cm A
RI
RR
0 qm qn
1.1.
attēls. Pirmās pakāpes cenu
diferencēšana.
Praksē
gan ir grūti atrast piemēru, kad patērētāja rente tiek izmantota pilnībā, lai
gan pārdevējs dažreiz cenšas noteikt cenu katram pircējam individuāli.
Pieredzējis tirgotājs pēc pircēja ārējām pazīmēm intuitīvi var dažreiz diezgan
precīzi noteikt pircēja maksātspēju un atbilstoši tam arī preces cenu, par kuru
tas ir ar mieru doto preci iegādāties. Protams, ne katrreiz izdodas nosaukt
maksimālo cenu, kuru subjektīvi ir noteicis un ir ar mieru maksāt pircējs,
tāpēc iegūt visu paterētāja renti parasti nav iespējams.
3. Otrās pakāpes cenu diferencēšana.
Reālāks variants ir
pircēju sadala grupās, ņemot vērā rādītājus, kuri nosaka to renti. Piemēram,
ienākumi, kas raksturo to pirktspēju un līdz ar to veido patērētāja renti. To
sauc arī par otrās pakāpes cenu
diferencēšanu. Šajā gadījumā patērētāja rente tiks izmantota daļēji
(1.2. attēls). Tā atbilst trijstūra Abcm iesvītrotajai daļai.
RR, RI,
cn B
cm A
RI
RR
P
0 qm ` qn
1.2.attēls.
Otrās pakāpes cenu diferencēšana.
4. Trešās pakāpes cenu diferencēšana.
Ja prece tiek piedāvāta
dažādos tirgos, notiek vertikālā cenu
diferencēšana. Piemēram, daļu preces pārdod iekšējā tirgū, un daļu –
ārējā tirgū (1.3.attēls). To sauc arī par trešās
pakāpes cenu diferencēšanu.
RI,RR Iekšējais tirgus RI,RR, Ārējais tirgus RI,RR, Kopējai tirgus
cn cn cn
c2 A2 c0
B0,A0
c0 A1
P1+2
c1
c0 RR2 RI RI
RR1 P2 RP1+2
0 q1 q2 qn 0 q1 q2 qn 0 q0 qn
1.3.attēls.
Vertikālā cenu diferencēšana.
Tā tiek īstenota,
ievērojot šādus nosacījumus:
1. preču tirgus tiek
sadalīts mazākos tirgos vai arī tiek izmantoti atsevišķi preces tirgi, kas jau
izveidojušies, un katrā no tiem viena un tā pati prece tiek pārdota par dažādām
cenām;
2. katrā šajā tirgū tiek
noteikta cena un preces pieprasījums (noiets), kas dod maksimālo peļņu.
3. izmaksas un
robežmaksas cenu diferencēšanas rezultātā paliek nemainīgas vai arī to
pieaugums ir mazāks par cenas pieaugumu.
Kā redzams 1.3. attēlā, kopējais tirgus veidojas no
diviem atsevišķiem tirgiem. Kopējā pieprasījuma līkne ir abu tirgus
pieprasījumu summa. Tā kā iekšējā un ārējā tirgus pieprasījumu taisnes krusto
ordinātu asi pie dažādām cenu nozīmēm, kopējai pieprasījuma līknei ir lauzums
punktā B0. Kopējā tirgū atbilstoši Kurno punktam A0
maksimālā peļņa atbilst cenai c0 un pieprasījumam q0. Var
noteikt Kurno punktus iekšējā un ārējā tirgū (punkti A1 un A2).
Tiem atbilst pieprasītie preces daudzumi q1 un q2. Attēlā
redzams, ka tie nav vienādi ar preces daudzumiem, pārdodot preci par kopējā
tirgus cenu c0, proti, q10 < q1,
q20 >q2.
Līdz ar to aplūkotajā piemērā ir lietderīgi iekšējā tirgū
preces cenu c0 pazemināt, bet ārējā tirgū paaugstināt, kamēr iekšējā
un ārējā tirģu tiek sasniegta Kurno punktam atbilstošā cena c1 un c2
, kas nodrošina šajos tirgos
maksimālo peļņu. Līdz ar to, diferencējot cenas, arī kopējā peļņa būs augstāka.
var noskaidrot matemātiski, kā panākama kopējā maksimālā peļņa, pārdodot preci
dažādos tirgos par diferencētu cenu. To var izteikt šādi: peļņas maksimums
kopējā tirgū iestājas, ja:
RP=RR-RI=0; RR=RI.
Attiecīgi iekšējā tirgū: RP1= RR1-RI=0;
(1.1.) RR1= RI,
bet ārējā tirgū RP2=
RR2-RI=0;
(1.2.) RR2= RI.
No vienādojumiem (1.1.)
un (1.2.) izriet, ka
(1.3.) RR1= RR2=RI.
Tā kā kopējo tirgu var
iedalīt daudzos mazākos tirgos, vienādojumu (1.3.) vispārējā veidā var
pierakstīt šādi:
(1.4.) RR1= RR2=…=RRn=
RI.
Tātad maksimālā peļņa izolētos tirgos iestājas,
kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir vienādi ar robežizmaksām, kuras ir
nemainīgas visos apskatāmajos tirgos.Nepieciešamo preces cenu dažādos
tirgos var noteikt arī ar cenu elastību epc.Izmantojot vienādojumu
(1.4.) un Amoroso-Robinsones formulu, iegūst:
(1.5.)
Skatot
tikai tirgu i un tirgu j, izmantojo vienādojumu (7.5.), iegūstam šādu šo tirgu
cenu un elastības savstarpējo sakarību:
(1.6.)
5. Cenu diferencēšana nav lietderīga.
No vienādojuma (1.6.0
izriet: jo elastīgāks ir tirgus
pieprasījums, jo cena tajā ir zemāka. Pieņemam, ka iekšējā tirgū
pieprasījuma cenas elastība e1pc=-2, bet ārējā tirgū e2pc=-1,5.
Ievietojot dotās elastības skaitliskās nozīmes vienādojumā (1.6.), iegūst:
Tātad cena iekšējā
tirgū, kur elastība ir augstāka, būs zemāka nekā ārējā tirgū: 0,33<0,5; c1<
c2. Ja elastība abos tirgos būtu vienāda, piemēram, e1pc=e2pc=-2,
tad saskaņā ar (1.6.)
,c1= c2.
RI,RR Iekšējais tirgus RI,RR, Ārējais tirgus RI,RR, Kopējai tirgus
cn cn cn
c2 A2 c0 A0
c0 A1
c1
c0 RI RI
RR1 RR2 P2 RP1+2 P1+2
0
q1 qn 0 q1 q2 qn 0 q0 qn
1.4.attēls.
Cenu diferencēšana nav lietderīga.
Ja pieprasījuma taisne
nešķērso cenas asi dažādos punktos (1.4.attēls), tad cenu diferencēšana nav
lietderīga, jo maksimālā peļņa tiek sasniegta ar vienu un topašu cenu kākopējā
tirgū, tā arī atsevišķos tirgos (1.4.attēls).Diagrammā redzams, ka Kurno punkti
visiem trim tirgiem atrodas vienā cenu līmenī, proti c1= c2=c0.
Cenu diferencēšanas formas ir ļoti daudzveidīgas. Biežāk sastopamās dotas 1.1.
tabulā.
1.1.
Cenu diferencēšanas lietošanas formas
Cenu diferencēšanas
formas
|
Piemēri
|
Laika cenu
diferencēšana
Reģionālā (telpiskā
vai ģeogrāfiskā) cenu diferencēšana
Pēc pircēju pazīmēm
Pēc preču īpašībām
|
·
Biļetes dienasseansiem ir
lētākas nekā uz vakara seansiem
·
Ziemas un vasaras beigās
preces pārdot lētāk
·
Tarifi par telefonsarunām
sestdienās, svetdienās un svētu dienās ir atšķirīgi no darbadienu tarifiem
·
Preces iekšējā un ārējā tirgū
pārdot par dažādām cenām
·
Ārsts diferencē honorāru
atkarībā no pacienta ienākumiem
·
Luksusa un modes precēm cena
ir augstāka
|
TESTS.
1) Par horizontālo cenu diferencēšanu sauc:
a) Ja prece tiek pārdota
par dažādām cenām viena tirgus ietvaros.
b) Ja
prece tiek pārdota par vienādām cenām viena tirgus ietvaros.
c) Ja
prece tiek pārdota par vienādām cenām daudzu tirgus ietvaros.
2) Kā savādāk sauc horizontālo cenu diferencēšanu:
a)
Par pirmās pakāpes cenu diferencēšanu.
b)
Par otrās pakāpes cenu diferencēšanu.
c)
Par trešās pakāpes cenu diferencēšanu.
3) Ja
patērētāja rente tiek izmantota daļēji, tad tā ir:
a)
Par pirmās pakāpes cenu diferencēšanu.
b)
Par otrās pakāpes cenu diferencēšanu.
c)
Par trešās pakāpes cenu diferencēšanu.
4) Maksimālā peļņa izolētos tirgos iestājas:
a)
Kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir vienādi ar robežizmaksām.
b)
Kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir augstāki par robežizmaksām.
c)
Kad atsevišķo tirgu robežieņēmumi ir zemāki par robežizmaksām.
5) Vertikālā cenu diferencēšanā peļņas maksimums
kopējā tirgū iestājas, ja:
a)
RP=RR-RI=0.
b)
RP1= RR1-RI=0.
c)
RP2= RR2-RI=0.
RI,RR Iekšējais tirgus RI,RR, Ārējais tirgus RI,RR, Kopējai tirgus
cn cn cn
c2 A2 c0 B0,A0
c0 A1
P1+2
c1
c0 RR2 RI RI
RR1 P2 RP1+2
0 q1 q2 qn 0 q1 q2 qn 0 q0 qn
Vertikālā cenu diferencēšana.
6) Cik cenu diferencēšanas pakāpes ir:
a)
3
b)
4
c)
5
7) Pirmās pakāpes cenu diferencēšana grafiski
parādīta:
a)
ABcm.
b)
ABC
C)
BCcm.
RR, RI
cn B
cm C A
RI
RR
0 qm qn
Pirmās pakāpes cenu diferencēšana.
8) Ja tarifi par telefonsarunām sestdienās,
svētdienās un svētku dienās ir atšķirīgi no darba dienu tarifiem, tad tā ir:
a)
Telpiskā cenu diferencēšana.
b)
Ģeogrāfiskā cenu diferencēšana.
c) Laika cenu diferencēšana.
9) Vertikālā cenu
diferencēšana tiek īstenota, ievērotjot šādus nosacījumus:
a) Preču tirgus tiek sadalīts mazākos tirgos vai arī tiek
izmantoti atsevišķi preces tirgi, kas jau izveidojušies, un katrā no tiem viena
un tā pati prece tiek pārdota par dažādām cenām;
b) Katrā
šajā tirgū tiek noteikta cena un preces pieprasījums (noiets), kas dod
maksimālo peļņu.
c) Izmaksas
un robežmaksas cenu diferencēšanas rezultātā paliek nemainīgas vai arī to
pieaugums ir mazāks par cenas pieaugumu.
d) Izmaksas un robežizmaksas cenu diferenēšanas rezultātā
paliek namainīgas vai arī to pieaugums ir lielāks par cenu pieaugumu.
e) Katrā
šajā tirgū tiek noteikta cena un preces pieprasījums (noiets), kas dod minimālo
peļņu.
10) Vertikālajā cenu
diferencēšanas peļņas maksimums ārējā tirgu iestājas, ja:
a)
RP=RR-RI=0, RR=RI.
b)
RP1= RR1-RI=0, RR1= RI.
c) RP2= RR2-RI=0, RR2=
RI.
RI,RR Iekšējais tirgus RI,RR, Ārējais tirgus RI,RR, Kopējai tirgus
cn cn cn
c2 A2 c0
B0,A0
c0 A1
P1+2
c1
c0 RR2 RI RI
RR1 P2 RP1+2
0 q1 q2 qn 0 q1 q2 qn 0 q0 qn
Vertikālā cenu diferencēšana.
11) Kāpēc pie pirmās
pakāpes cenu diferencēšanas iegūt visu patērētāja renti praktiski nav
iespējams:
a) Tāpēc ka neizdodas nosaukt MIN cenu, kuru subjektīvi
ir noteicis un ir ar mieru maksāt pircējs.
b) Tāpēc ka neizdodas nosaukt MAX cenu, kuru subjektīvi
ir noteicis un ir ar mieru maksāt pircējs.
12) Cenu diferenēšana
nav lietderīga, jo:
a) MAX peļņa tiek sasniegta ar vienu un to pašu cenu kā
kopējā tirgū, tā arī atsevišķos tirgos.
b) MAX peļņa netiek sasniegta ar vienu un to pašu cenu kā
kopējā tirgū, tā arī atsevišķos tirgos.
c) Kurno punkti visiem tiem tirgiem atrodas vienā cenu
līmenī, c1= c2=c0.
13) Ja pieprasījuma
taisne nešķērso cenas asi dažādos punktos, tad:
a) Cenu diferencēšana ir lietderīga.
b) Cenu diferencēšana nav lietderīga.
c) Ir trešās pakāpes cenu diferencēšana.
RI,RR Iekšējais tirgus RI,RR, Ārējais tirgus RI,RR, Kopējai tirgus
cn cn cn
c2 A2 c0 A0
c0 A1
c1 c0 RI RI
RR1 RR2 P2 RP1+2 P1+2
0
q1 qn 0 q1 q2 qn 0 q0 qn
14) Ja preces iekšējā un
ārējā tirgū pārdod par dažādām cenām, tad tā ir:
a)Reģionālā cenu diferencēšana.
b)Laika cenu diferencēšana .
15) No vienādojuma izriet, ka:
a) Jo elastīgāks ir tirgus pieprasījums, jo cena tajā ir
augstāka.
b) Jo elastīgāks ir tirgus pieprasījums, jo cena tajā ir
zemāka.
c) Jo elastīgāks ir tirgus piedāvājums, jo cena tajā ir
augstāka.
d) Jo elastīgāks ir tirgus piedāvājums, jo cena tajā ir
augstāka.
ATBILDES.
1.
a
2.
c
3.
b
4.
a
5.
a
6.
a
7.
a
8.
c
9.
a,b,c
10. c
11. b
12. a,c
13. b
14. a
15. b
Izmantotā literatūra.
Saturs.
Cenu
diferencēšana................................................................................................. 1
1. Horizontālā cenu diferencēšana................................................................................ 1
2. Pirmās pakāpes cenu diferencēšana............................................................................ 1
3. Otrās pakāpes cenu diferencēšana.............................................................................. 2
4. Trešās pakāpes cenu diferencēšana............................................................................ 2
5. Cenu diferencēšana nav lietderīga............................................................................. 4
TESTS.................................................................................................................................. 6
ATBILDES......................................................................................................................... 10
Izmantotā literatūra..................................................................................................... 11
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru