PĒC ERIKA ERIKSONA
PERSONĪBAS ATTĪSTĪBAS UN ANTROPOZOFISKĀS
PSIHOLOĢIJAS IEDALĪJUMA.
E. Eriksona viedoklis |
Antropozofiskais viedoklis |
1.
ZĪDAIŅA VECUMS
Atslēgvārds - cerība
Pirmā attīstības stadija – 1. dzīves gads. Eriksons to sauc par
inkorporācijas (iekļaušanās) stadiju.
Bērnā veidojas
- uzticēšanās (iekšēja drošības izjūta,
paļāvība) rodas tad, ja bērna fizioloģiskās vajadzības tiek apmierinātas, ja bērns
jūt, ka to mīl.
-
neuzticēšanās rodas, ja attieksme ir noraidoša, ja bērna
vajadzības netiek apmierinātas, ja viņš jūtas atstumts. Tā ir iekšēja baiļu
un nedrošības sajūta.
Šajā vecumā veidojas cilvēka spēja kaut
ko dot otram bez skaudības, bez žēluma un arī kaut ko pieņemt no otra bez
pazemojuma izjūtas.
Eriksons uzskata, ka pirmais dzīves gads
ir pats nozīmīgākais cilvēka dzīves posms.
|
1.
BĒRNĪBA
Vecumā no 0 – 7 gadiem
Fantāziju sfēra.
Galvenās vajadzības bērnam:
-
mīlestība
visapkārt, bērnam jājūt, ka viņš tiek mīlēts, līdz ar to viņš uzticas apkārtējai
pasaulei
-
jānodarbina
bērna fantāzija – veidojas radošs cilvēks, no dzīves grūtībām māk atrast
izeju – ļoti daudz jālasa pasaku, lai rastos viņa domu pasaule
jāattīsta
tauste, jušana, tāpēc pēc iespējas vairāk ar basām kājām bērnam staigāt – tā
ir sava veida informācijas uztveršana
|
2.
AGRĀS BĒRNĪBAS STADIJA
Atslēgvārds - griba
2. – 3. dzīves gads.
Uzskata, ka bērnā veidojas
-
pozitīvais
– patstāvība (ir ļoti svarīgi lai pieaugušie atbalstītu bērna patstāvību –
lai tas patstāvīgi pārvietotos, spēlētos, veiktu elementāras pašapkalpošanās
funkcijas, tas viss nostiprina bērnā uzņēmību)
-
negatīvais
– patstāvība kauna un šaubu izjūta, rodas, ja bērnam neļauj būt patstāvīgam,
pieaugušie turpina darīt visu viņa vietā vai arī bērns dzird nepārtrauktus
pārmetumus.
Eriksons uzskata, ka šis ir vecums, kad
bērnu radina iet uz podiņa. Ātrāk tas varētu bērnam būt par nesaprotamu. Cik
daudz rietumnieciskajā kultūrā raksturīga kaunināšana (E. E.), par to mēs
varam spriest pēc saviem sapņiem. Ja bieži cilvēks sapņos redz sevi
visnepiemērotākajā vietā un laikā bez drēbēm, tad bērns esot pārmērīgi
kaunināts šinī periodā.
Ja pret bērnu izvirzītās prasības un
sodi viņam šķiet pārāk netaisnīgi un bargi, viņš ar laiku kļūst agresīvs.
Pēc Eriksona domām patstāvību, vajadzību
un prasību, normu ievērošanu, kas bērnam veidojas agrās bērnības stadijā ,
sabiedrībā uztur likumdošana. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai likumi būtu cilvēkam
saprotami, pieņemami un taisnīgi, lai tie neradītu iekšēju protestu cilvēkā.
|
-
bērnam
jājūt, ka viņš pasaulē ir gaidīts
Negatīvais :
-
TV un kompjūterspēļu ietekme uz
bērnu – tie nerosina bērna fantāziju, it kā iedod visu gatavu, bet nevienmēr
tas ir pareizais variants, vēlākos dzīves posmos cilvēks nevarēs atrisināt
savas problēmas, pieņemt lēmumus, jo viņam nav iztēles.
-
pārlieku liela stingrība
bērnībā atstāj iespaidu uz bērna
veselību un psihiloģisko attīstību. Šis periods negatīvi ietekmē 40 gadu
vecumposmu. Tad veidojas dziļākas depresijas, kā arī atstāj negatīvu ietekmi
un cilvēka veselību ( 70% depresīvo cilvēku ir slimas aknas)
-
veidojas alerģijas, ja nesastop
to mīlestību, ko gaidījis
- mazs bērns saplūst kopā ar to, ko viņš
vēro, vēl neprot izdalīt savu ES no apkārtējiem priekšmetiem.
|
3.
ROTAĻU VECUMS
Atslēgvārds - mērķis
Tas ir aptuveni 4. – 5. dzīves gads. Nosaucis to par lokomotoro stadiju –
pārvietošanās telpā. Šinī periodā svarīgas ir bērna fiziskās aktivitātes.
Eriksons šīs fiziskās aktivitātes saista ar agresivitāti – iesist, pagrūst
vienaudžus, vecākus. Tas ir ļoti tipiski. Kā agresijas veids ir arī bērna
nepārtrauktā runāšana, to nevar apturēt, viņš visu laiku runā, uzdod
jautājumus utt. Tā ir kā ziņkārības apmierināšana, kā sava veida ielaušanās
līdz šim nezināmajā pasaulē, vēlēšanās to izdibināt un saprast.
Šajā periodā bērnā veidojas:
-
pozitīvais
– iniciatīva rodas, ja bērns saņem atbildes uz saviem jautājumiem, ja
pieaugušiem saprotoši izturas pret viņa aktivitātēm, ja saņem atbalstu.
-
negatīvais
– patstāvīga vainas izjūta rodas, ja bērns izjūt, ka viņš vienkārši maisās pa
kājām, viņa rotaļas ir muļķīgas un jautājumi uzbāzīgi, viņš nevienam nav
vajadzīgs, viņš tikai traucē. Bērnam rodas neērtības sajūta citu cilvēku
priekšā, ja cilvēki to nav redzējuši, tad kauna sajūtas nav. Tātad kauns
rodas tad, kad esam “ pieķerti ”.
Tas turpmākajā dzīvē izpaužas kā
neērtība sevis priekšā, jo vainas izjūta pārņem mūs arī tad, kad nav neviena
liecinieka.
|
|
4.
SKOLAS VECUMA STADIJA
Atslēgvārds - kompetence
Attiecas uz 6. – 11. gadu vecumu.
Šis ir izziņas vecums.
Bērnā veidojas:
-
pozitīvais
– spēja radīt kaut ko noderīgu. Bērnā sāk veidoties apziņa, ka viņš spēj
paveikt kaut ko noderīgu citiem.
-
negatīvais
– mazvērtības izjūta. Ja skolā ir labi skolotāji, tad tie vēl var kompensēt
šo izjūtu.
Šis vecums ir ārkārtīgi nozīmīgs spēju
un interešu attīstībā. Tad bērniem ir ļoti plašas un daudzveidīgas intereses.
Viņš ātri var pārslēgties no vienas sfēras uz otru. Tas ir interešu meklējumu
laiks. Noturīga interese liecina par spējām noteiktā jomā. Interese par
kultūru un mākslu rodas šajā vecumā vai arī neparādās nekad. Eriksons šo
posmu dēvē par skolas vecumu, jo blakus ģimenes ietekmei parādās skolas un
audzinātāja ietekme. Šis ir vecums, kad viss vēl ir iespējams. Ja bērns izjūt
uzmanības trūkumu, mazvērtības sajūtu, tad var parādīties hiperkompensācija –
viens var kaut ko uztaisīt, bet es varu to izpostīt, es varu sadod pa degunu
– t.i. es sevi apliecinu tādā veidā , tādejādi pārvarot savu mazvērtības
izjūtu, ka esmu sliktāks, nespējīgāks.
|
2.
PUBERTITĀTES VECUMS
Tas ir vecuma posms no 7 – 14 gadiem
Nobriešanas krīze.
-
sāk
veidoties apziņa, ka viņš spēj paveikt kaut ko noderīgu
-
veidojas
ES identifikācija
-
svarīgi
ir atrast kopsakarības starp ķermenisko seksualitāti un iekšējo erosu
(dvēselisko)
-
veidojas
homoseksuāla interese- redz savu dzimumu
-
veidojas
ideālu meklēšana – tas var būt cilvēks, grāmatas vai filmas varonis, , kam
viņš grib līdzināties
-
ja
šinī laikā nerodas personība, tad bērns var palikt atkarīgs no sabiedrības
vai neadekvāti protestēs šai sabiedrībai
-
Galvenie
jautājumi: “Kas ES esmu? Ko ES gribu? Ko ES varu?
|
5. AGRĀS JAUNĪBAS STADIJA
Atslēgvārds - uzticība
Aptver vecumu no 12 – 18 gadiem. Galvenās psiholoģiskās īpatnības :
Pozitīvās:
-
maksimālisms
– šeit un tagad, tūlīt vai nekad
-
ideālu
meklēšana – tas var būt cilvēks, grāmatas vai filmas varonis, , kam viņš grib
līdzināties
-
norobežošanās
no apkārtējiem – tāpēc pusaudži bieži nonāk konfliktā ar vecākiem,
skolotājiem. Pusaudzim gribas būt pieaugušam , gribas lai pret viņu izturas
kā pret pieaugušo, un iegūt visas tās privilēģijas, kas ir pieaugušajam.
Vienlaicīgi paliek vēlēšanās nešķirties no savas bērnības , saglabāt bērna
bezrūpību un bezatbildību.
-
Savas
subkultūras veidošana – tā izpaužas savas modes, savas gaumes, savas valodas
veidošanā. Parasti veido pēc iespējas jo trakāk, jo labāk, lai norobežotos no
apkārtējiem.
-
izdzīvo
savu pirmo nopietnāko krīzi – identitātes
krīzi. Tā ir sava “ES” nepārtrauktības un stabilitātes izjūtu. Autors
uzskata , ka šinī laikā pusaudzis pirmo reizi savā dzīvē nostājas patstāvīgas
izvēles priekšā, līdz tam tā nav bijusi ( viņš nav noteicis, kurā ģimenē viņš
piedzims, kad sāks iet bērnudārzā, skolā).
Negatīvās:
-
maksimālisms – raksturīga
tendence noliegt vērtības, kas ir apkārt. Tāpēc pusaudzis meklē dzīves
skolotāju kaut kur ārpus ierastās vides.
-
Pusaudžu
periods ir atmaskošanas periods. P: Jūs runājat tā, bet dariet pavisam ko
citu. Es tā negribu dzīvot kā Jūs.
-
Ja
pusaudzis nevar atrast varoni, tas atrod antivaroni. Tā rezultātā jaunietis
var izvēlēties tādas lomas kā zaglis, alkoholiķis, prostitūta, utt.
-
Identitātes
difūzija – izkliedēta sevis apzināšanās. Cilvēks īsti nespēj dot atbildi, kas
es esmu, kas es gribu būt? Tas nozīmē, ka krīzi viņš nav pārvarējis un tā
turpinās neatkarīgi no vecuma.
Visas šīs tendences ir normālas
parādības – tā uzskata E. Eriksons, ja tās notiek līdz zināmam vecumam. Ja
cilvēkam ir 20 - 25 gadi un visas tendences saglabājas, tad tā ir personības
attīstības aizkavēšanās. Autors uzskata, ka 20 – 25 gadi ir pārejas vecums.
|
3.
JAUNĪBA
Attiecas uz jauniešiem vecumā no 14 – 21 gadam
-
turpinās
seksualitātes krīze, kaislību spēks paātrina intensīvāku attīstību
-
ir pieredzes trūkums, realitātes pretestība
-
ļoti
izteikta pārsteidzība lēmumu pieņemšanā (jo nepareizāka audzināšana bērnībā,
jo pārsteidzīgāki lēmumi jaunībā)
Šinī fāzē ir vairāki svarīgi uzdevumi:
-
vispārēja
emocionāla nobriešana
-
heteroseksuālo
interešu rašanās
-
vispārēja
sociālā nobriešana
-
emancipācija
no vecāku mājām
-
intelektuālā
nobriešana
-
profesijas
izvēle
-
iemācīties
rīkoties ar brīvo laiku
-
izveidot
dzīves psiholoģiju, kas balstās uz sirdsapziņu un pienākumu apziņu
-
ES
identifikācija - atrisinot virkni uzdevumu jaunietis var pāriet
pieaugušo pasaulē.
Jāmācās uzņemties atbildību, tam ir
vajadzīga sava ES attīstība ( bērnībā – jāapzinās, skolā – jāpārdzīvo,
jaunībā – jārealizē) t.i. jāatrod sava vieta starp pusaudžiem.
Jaunībā valda divi principi:
-
absolūtais
-
pārejošais
Abi valda vienlaicīgi.
Ap 20 gadiem jaunietis sāk justies
atbildīgs, atrod profesiju, aprecas, audzina bērnus
Ja tas tā neizveidojas, tad rodas
iekšējās nepilnvērtības sajūta.
Jaunietis ir atkarīgs no citu uzslavām
un atzinības.
|
6. JAUNĪBAS STADIJA
Atslēgvārds - mīlestība
Tas ir vecums no 19 – 25 gadiem
Jaunības stadijā veidojas:
-
pozitīvais
– spēja nodibināt patiesi tuvas attiecības ar otru cilvēku
-
negatīvais
– izolētības, vientulības sajūta. Šādiem cilvēkiem pastāvīgi ir vainas
izjūta, mazvērtības kompleksi. Viņiem SUPEREGO ir ārkārtīgi stiprs, tāpēc tie
ir ļoti bikli, nedroši, kautrīgi.
Ja
SUPEREGO ir ļoti vājš, tad šiem cilvēkiem nav vairs sirdsapziņas. Tos
var apskaust tāpēc, ka viņiem nav vainas izjūtas. Šie cilvēki nespēj izjust
cieņu pret otru cilvēku, rūpes, atbildību, izpratni.
Tieši šinī periodā cilvēks kļūst patiešām iekšēji vientuļš un atsvešinās
no citiem cilvēkiem. Ja cilvēks visās iepriekšējās stadijām ir atradis
pareizo risinājumu, tad viņam nav bailes tuvoties otram un nav bailes
pazaudēt sevi, jo viņš zina, kas viņš ir. Ja cilvēkā valda apjukums par savu
ES, tad viņš ir pārāk nodarbināts ar sevi un citi cilvēki viņam liekas sveši.
|
4.
EMOCIONĀLĀ FĀZE
Atslēgvārds – sajūta dvēsele
Aptver vecumu no 21 – 28 GADIEM
Viss tiek izdzīvots caur sajūtām.
Veidojas jauna izjūta – pašaizliedzība. Lai tā veidotos ir jābūt
attīstītam Esam. Ja ES nav attīstīts, tad nevar veidoties pašaizliedzība, jo
tad nav ko aizliegt. Parasti šī izjūta veidojas ap 35 gadiem, jo līdz 21
gadam ESu veidojuši skolotāji, vecāki, utt. Tikai tagad rodas iespēja pašam
to veidot.
Šinī laika posmā vislabāk ir dzīvot atsevišķi no vecākiem, braukt uz
ārzemēm, un tikai pēc tam dibināt ģimeni
Galvenais motīvs:
Ko pasaule man var dot, kā mani var bagātināt?
Laulības dzīvē un profesijā tā neko nevar dot – tas jāsasniedz pašam
cilvēkam
Šis ir biogrāfijas visromantiskākais un visjutekliskākais laiks
Svarīgus dzīves lēmumus labāk pieņemt pēdējā trešdaļā (no 25 –28 gadiem)
|
7.
PERSONĪBAS BRIEDUMA STADIJA
Atslēgvārds - gādība
Klasiskajā variantā tas ir 25 – 50 gadi.
Galvenais notikums – Dzīves vidus krīze.
Tas ir vecums, kad cilvēka
dzīve it kā sasniedz savu kulminācijas punktu un sāk iet lejup. (aptuveni 45
gadi) Cilvēks skaidri apzinās, ka viņa dzīve nav bezgalīga, to, ka viņu
nākotnē gaida nāve. Viņš ieslīgst depresijā, nospiestā garastāvoklī, apātijā.
Rodas nevēlēšanās neko nedarīt.
Pašvērtējums ir ļoti zems –
vai tas ir viss, ko es varēju izdarīt. Tās pašas šaubas attiecībās ar tuviem
cilvēkiem un jaunu attiecību meklēšana kaut kur ārpus ierastā loka. Vieniem
krīze pāriet viegli, citiem tas ilgst gadiem. Raksturīgāk vīriešiem.
Šinī periodā cilvēki visbiežāk šķiras, arī maina darba vietas.
-
pozitīvais
jaunveidojums – produktīva jaunrade. Tā rezultātā mainās attieksme pret sevi,
apkārtējiem, dzīvi kopumā. Cilvēks sāk apzināties savu vietu un lomu
sabiedrībā. Viņa intereses paplašinās un padziļinās. Radoša attieksme pret
dzīvi kopumā.
Negatīvais:
–
stagnācija. Dzīve apstājas, apstājas personības
attīstība, nespēj pieņemt jaunus uzskatus, domas, idejas. Notiek strauja
interešu sašaurināšanās. Viņu neinteresē nekas cits, kā vienīgi viņš pats.
Ārkārtīgi kategorisks savos spiedumos.
|
5.
ORGANIZATORISKĀ FĀZE
Pasaules sakārtošanas periods
Tas ir vecums no 28 – 35. To sauc arī par ziedu laiku.
Atslēgvārds – saprāta dvēsele
Jaunība beigusies - sākas brieduma
gadi.
-
izveidojas
stabila situācija
-
cilvēkam
liekas, ka iepriekšējā dzīve bijusi izmēģinājumu laiks, tikai tagad sākas
īstā
-
ceļš
dzīvē jāmeklē pašam, neviens mums vairs nepalīdzēs
-
pats
atrod motīvus savai rīcībai
-
visu
varam panākt ar savu gribu
-
šajā
fāzē jau jāmāk loģiski spriest
Pēc 30 gadu vecuma vajadzētu būt patstāvīgai
profesijai, tad izaugsme karjerā. Līdz 35 gadiem sasniedz augstāko virsotni
(kvantitātes). Parasti profesija šajā periodā netiek mainīta. Tas pats
attiecas uz darbu un partneru maiņu.
-
šinī
periodā cilvēks nenoslēdz draudzību – viņam rodas tikai noderīgi paziņas
-
uzskata
sevi par unikālu, grib uzņemties atbildību
-
šī
perioda galvenā tēma – pasaules sakārtošana
-
grēkāža
meklēšana
-
pasaules
iekarošana – caur materiālo sfēru, ietekmes sfēru .
Galvenais šajā septiņgadē – saprāts.
6.
VĒRTĪBU KRĪZE
Vecuma periods no 35 – 42 gadiem
Atslēgvārds – apzinīgā dvēsele
Valda iepriekšējais praktiskums, bet iezogas šaubas par savu laulību, par
to vai es daru to, ko man būtu jādara.
-
mērķiem
nav vairs tik lielas jēgas, tie šķiet mazsvarīgi
-
parādās
bailes – tās neizskaidrojot rodas disharmonija ar sevi, ģimeni, kolēģiem
-
vai
tas ir viss, ko es varu dot pasaulei
-
zūd
ilūzijas par savām spējām, arī par to, ka citiem zūd ilūzijas par mani
visdziļākais inkarnācijas
posms- es esmu tālu no tā, ko es varētu izdarīt dzīvē
-
rodas
nepieciešamība paskatīties patiesībai acīs, izanalizēt sevi, tikai tad var
sasniegt patiesības izjūtu
-
tad
iedarbojas atvieglojoši
-
cilvēks
atrodas kā krustcelēs, paveras daudz iespēju, tikai tad, ja pratīs saskatīt
savā dzīvē jauko
7 . BIOLOĢISKĀ LEJUPSLĪDE UN GARĪGĀS ATTĪSTĪBAS IESPĒJAS.
Vecums no 42 – 47 gadiem
Otrs dzimumnobriešanas laiks – sākas
orgānu sabrukums, hormonu līdzsvara nobīde, utt.
-
atjaunošanās
izejot no pārpersoniskās perspektīvas- vai cilvēkam izdevies atrast jaunas
garīgās iespējas
-
ir
jāizlemj savi mērķi , uzdevumi, vai tie nogrimst zemapziņā uz visu mūžu
-
ja
līdz šim nav sevi veltījis garīgai dzīvei, ļoti smagi pārdzīvo šo fāzi
-
jāprot
atbrīvoties no pārspīlētā EGO
-
redz
dzīves galu, līdz ar to laiks steidzas ātrāk un cilvēks var kļūt varaskārs
-
jo
ātrāk mainās informācijas plūsma, jo ātrāk sākas šī krīze
Negatīvais, kas var veidoties
-
dogmātiskais
sastingums
-
velēšanās
būt visgudram un vienmēr mācīt citus
-
bailes
no jauniem cilvēkiem kā konkurentiem
-
tālāko
dzīvi var dzīvot pagātnē
|
8.
PERSONĪBAS INTEGRĀCIJAS STADIJA.
Atslēgvārds - gudrība
Sākas apmēram 50 – 60 gadu vecumā.
-
Pozitīvais
– savas personības kā vienota veseluma izjūta (dvēseles miers, iekšēja
harmonija, saskaņa pašam ar sevi)
-
Negatīvais
– izmisums un bezcerības izjūta rodas, ja dzīve ir bijusi nepiepildīta. Ja
viņi visu laiku grib palikt jauni un nevar pieņem savu vecumu tādu, kāds tas
ir.
Eriksons uzskata, ka šinī stadijā
cilvēks bauda iepriekšējo stadiju augļus. Tā ir pilnīgi atkarīga no visām
iepriekšējām stadijām, no tā, pa kādu ceļu personība ir attīstījusies.
|
8.
AUGSTĀKĀ ES VECUMS
Vecuma posms no 49 – 56 gadiem
-
Rodas
vajadzība pēc pašaizliedzības - iespēja kalpot citiem, t.i. sabiedrībai,
ideāliem
-
svarīgi
ir tas, vai Tu vari attiekties no privātīpašnieciskā, no tā, kas ir tavs
privātais, personiskais
-
rodas
iespēja atteikties no visa nebūtiskā
un koncentrēties tikai uz būtisko, ja to nespēj, tad dzīvo pagātnē
(augstākā ES vecums)
-
cilvēkam
veidojas lielas iekšējās vērtības – spēj izprast vai ir ko sasniedzis
-
prot
novērtēt to ,ka dzīve ir interesanta arī tagad
-
ir
iespēja pieņemt jaunos pasaules uzskatus
-
jāatsakās
no šķietamajiem pagātnes sasniegumiem
-
jāatsakās
no jaunības
-
var
atklāties garīgais kodols, ja nē – dzīvo pagātnē
-
vajadzēt
radīt interesi par jaunām dzīves jomām
– ja darbojas fiziski → garīgās zināšanas un otrādi
-
ja
ir pārvarējis 40. gadu
Negatīvais
-
idealizē
savu stāvokli
-
neuzņem
jauno
-
krasi
↓ dzimumspēja
(Spoguļojas 3 septiņgadē)
9.
NO 56 – 63 GADIEM
-
norit
jaunas vētras, jo it kā priekšā nav nākotnes
-
svarīga
loma dzīvē aiziešanai pensijā un tuvā nāve
-
3
mēness mezgli (ļoti daudzi nomirst ar pēkšņām slimībām, neskaidrām)
-
veic
dzīves inventarizāciju – pārbauda atrastās vērtības
-
pastāv
iespēja atjaunoties iekšēji, saikne ar fizisko pasauli pamazām zūd
-
sliktāk
orientējas ārējā pasaulē
Šie gadi atspoguļojas 2 septiņgadē –
sākas skola – tagad beidzas aktīvā dzīve
-
nepieciešams
atrast sociālos uzdevumus – p: mazbērni
-
izprast
nodzīvoto dzīvi garīgi
-
nav
seksuālo principu – otru cilvēku uztver caur garīgo būtību
10.
NO 63 – 70 GADIEM
- aktīvais darbs tiek
pārtraukts
-
pamostas
intuīcija – garīgās domāšanas veids
-
līdzīga
uztvere ar bērniem
-
svarīgi
sakārtot dzīves bilanci, lai rodas skaidrība, ja kašķīgi, tad nav spējuši to
sakārtot
pēc 63 gadiem neko kvalitatīvi jaunu nevar uzsākt
|
SECINĀJUMS
Salīdzinot Erika Eriksona un
antrozofisko viedokli var secināt to, ka visā visumā tie ir līdzīgi. Lai arī
iedalījums nesakrīt pilnībā cilvēka raksturīgās iezīmes tā dzīves laikā principā
sakrīt. Lai gan E. Eriksons uzskata, ka cilvēka attīstība notiek visa mūža
garumā, vissīkāk un smalkāk viņš apraksta dzīves sākuma periodus. Šāda veida
sadalījums norāda uz to, ka uz to, ka liela ietekmes viņa dzīvē ir bijusi Annai
Freidai Bet dzīves pārējos posmus
apvienojot vienā lielā (P: no 25- 50 gadiem ).Šeit es uzskatu, ka precīzākais
un pareizākais ir antropozofiskais iedalījums , sadalot dzīvi pa sīkākiem
periodiem. Jo dzīves uzskatu atšķirības ir acīm redzamas. Principā jebkuram
cilvēkam ir tā , kas pirms kāda laika ir bijis liels un svarīgs, pēc dažiem
gadiem šķiet mazsvarīgs vai pat lieks. Arī vērtību skala visu laiku aug un
attīstās. Ja Eriksona sadalījums pieaugušam cilvēkam būtu sīkāks, tad tas
tiešām būtu tuvu līdzīgs antropozofiskam viedoklim.
Pati sevi vairāk vērtēju pēc antropozofiskā iedalījuma un
varētu teikt, ka tieši tur ir rakstīts par mani. Kā būs turpmāk – redzēsim.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
Guna Svence “Personības attīstības psiholoģija” , Rīgas
pedagoģijas un izglītības vadības augstskola 1998. gads
2.
Viesturs Reņģe “ Psiholoģija. Personības psiholoģiskās
teorijas” , Zvaigzne ABC 1999. Gads
3.
Ārija Karpova “Personība. Teorijas un to rādītāji”, Zvaigzne ABC
1998. gads
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru