Rīgas
Pedagoģijas un Izglītības Vadības Augstskola
Mārketinga
psiholoģija
II
kurss
EKSPERIMENTĀLĀ
PSIHOLOĢIJA
Psihiskās parādības
(realitāte), to atšķirība no pārējām realitātes parādībām
Verners
Gabrānovs
________________________________________________________________________
-2000-
Psihiskās parādības
(realitāte), to atšķirība no pārējām realitātes parādībām
Psihiskās realitātes ir
realitātes, kuras ir sastopamas katrā no cilvēkiem, dažādā “daudzumā” un izpausmēs.
Šajā darbā no visas lielās realitāšu izvēles tiek aplūkotas divas: intelekts un
atmiņa, kas zināmā mērā ir vissvarīgākās mūsdienu cilvēkam. Gan intelekts, gan
atmiņa ir tas, kas cilvēkā ir daudz pētīts, taču nav noskaidrots cilvēka
atmiņas lielums, pat kaut kādā abstraktā mērvienībā un arī visi iespējamie
testi intelekta izpētei nekad nedos 100% pareizu un precīzu rezultātu. Šajā
darbā tiek aprakstīti daži no pētījumu un atklājumu rezultātiem intelekta un
atmiņas pētīšanas jomā. Tāpat uzmanību pievērsu tādai realitātei kā dvēsele.
Vispirms ielūkosimies vārdnīcās un noskaidrosim kā tās definē mums
interesējošos terminus:
Psihi iedala
psihiskajos procesos (izzināšanas procesi, emocionālie procesi), stāvokļos
(garastāvokļi, noskaņojumi u.c.) un īpašībās (rakstura īpašības, individuālās
spējas).
Psihe ir indivīda
spēja aktīvi (ar savu uzvedību) atspoguļot apkārtejo vidi psihiskā tēla veidā
un regulēt, pateicoties tās atspoguļošanai, savas dzīvības norisi un savas
attiecības ar vidi.
Primārā un vienkāršākā
psihiskā parādība ir jūtīgums. Tas paredz indivīda spēju reaģēt ne tikai uz
bioloģiski (vitāli) nepieciešamiem kairinātājiem, bet arī uz tiem, kas paši par
sevi neapmierina vitālās vajadzības, bet signalizē par bioloģiski nozīmīga
objekta parādīšanos.
Atšķirībā no
dzīvniekiem cilvēka psihe paredz apziņu. Tā veidojas sociālās mijiedarbības
procesā. Izmantojot apziņu cilvēks veido ne tikai savu iekšējo pasauli, bet arī
sociālās programmas un plānus, ko realizējot notiek visi sociālie procesi
Psihe izpaužas tikai
kā individuāla aktivitāte, ieskaitot individuāli specifiskas reakcijas, kas nav
paredzētas fizioloģiskajos mehānismos.
Apziņa ir cilvēka
psihes struktūra, kas nodrošina aktuālā tēla un zināšanu par apkārtējo pasauli
diferenciāciju un kas veidojas kā sociālās mijiedarbības produkts un mehānisms.
Apziņas saturu
nodrošina izziņas sfēra - uztvere, atmiņa, domāšana un iztēle, bet apziņas
strukturēšanu - emocionālā sfēra.
Pateicoties apziņai
cilvēks ir spējīgs atdalīt un atšķirt savas zināšanas un priekšstatus no
aktuālajām sajūtām.
Dzīves laikā apziņa
sāk izpausties caur pašapziņu (pirmā diferenciācija "Es – ne-Es" un
tālāk "Es – citi", "cilvēki – priekšmeti" utt.). Īpašu
nozīmi šis jēdziens iegūst psihoanalīzē, kur apziņā neapzinātais Id tiek
stingri nodalīts no Ego struktūras, kuras saturs veidojas caur uztveri.
Apziņas pamatelementi
ir tēli un zīmes, pirmām kārtām valoda kā galvenā sociāla zīmju sistēma.
Mūsdienu psiholoģijā
apziņas saturs ir galvenais pētīšanas objekts, uz to ir orientēti visi testi,
aptaujas, intervijas utt.
Filozofijā psihe ir
hipotētiska vai fiziska būtne vai kvalitāte, kas cilvēkam dod iespēju domāt,
gribēt un just; saprāta un atmiņas mājvieta.
Par psihes būtību
joprojām nav vienprātības. Vieni uzskata, ka psihe nav nekas cits kā ķīmiskas
reakcijas, kas nejaušā kārtā noris smadzenēs; citi to uzlūko par smadzeņu kā
kopuma darbību (funkciju); vēsturiski tradicionālāks ir viedoklis, ka psihe
eksistē neatkarīgi no fiziskajām smadzenēm, ar kuru starpniecību tā izpaužas,
vai arī vispār ir vienīgā realitāte (ja matēriju uzskata par saprāta radītu).
Psihes un matērijas savstarpējās attieksmes var traktēt dažādi.
Kas ir psihe un kā tā
saistīta ar organismu? Tas ir viens no filozofijas galvenajiem jautājumiem.
Atbildes ir ļoti dažādas - no ideālistiska uzskata, ka reāla ir tikai psihe
(apziņa), līdz materiālistiskam viedoklim, ka reāls ir vienīgi organisms vai ka
psihiskās parādības ir identiskas noteiktām fiziskām parādībām. Gan
ideālistiskie, gan materiālistiskie uzskati ir monistiski, proti, ietver
atzinumu, ka psihe un organisms ir viena substance. Citi monistiski uzskati ir
aristotelisms (ka psihei ar organismu ir tādas pašas attieksmes kā formai ar
matēriju), neitrālais monisms (angļu filozofa Bērtranda Rasela teorija, ka
fiziskās un psihiskās parādības iespējams analizēt kā tādas, kurām pamatā ir
kopīga realitāte) un divaspektu teorija (ka psihe un matērija kā kopums ir
vienas substances divi aspekti). Divaspektu teorija attiecas vai nu uz
atsevišķajām psihēm un attiecīgajiem organismiem, vai arī uz psihi un matēriju
vispār
Attiecībā par dvēseli, gribētu izcelt Karla
Gustava Junga uzskatus. Viš rakstīja:
Mēs nevaram uzskatīt, ka šis bezapziņas vai
dvēseles dzīļu aspekts ir attīstījies tikai pēdējā laikā. Iespējams, ka tā
bijis vienmēr un visās kultūrās. Ik vienai kultūrai ir bijis savs
hērostatiskais pretinieks. Taču līdz šim neviena kultūra nav bijusi spiesta tik
nopietni rēķināties ar šīm dvēseles dzīlēm kā tādām. Dvēsele arvien bijusi
tikai kādas metafiziskas sistēmas sastāvdaļa. Bet mūsu apziņa, kaut arī tā
spēcīgi un konvulsīvi aizstāvas, vairs nevar atkratīties no dvēseles izziņas.
Tas atšķir mūsu liku no visiem iepriekšējiem. Mēs vairs nevaram noliegt, ka
tumšie bezapziņas strāvojumi ir iedarbīgi spēki, ka pastāv dvēseles spēki, kas,
vismaz pašlaik, neiekļaujas mūsu racionālajā pasaules kārtībā., jā, mēs pat
būvējam uz tiem zinātni, kas ir vēl viens pierādījums tam, cik nopietni mēs tos
pieņemam. Iepriekšējie gadsimti varēja tos atmest, neievērot; mēs tos, tāpat kā
Nessa apmetni, vairs nevaram nomest.
Tas, ka dvēsele fascinē mūsdienu apziņu, manuprāt,
ir šodienas dvēseles problēmas kodols. Pesimistiskaa skatījumā tā ir sabrukuma
pazīme, bet optimistiskā – Vakarzemes gara dziļo pārmaiņu dziets; taču jebkurā
gadījumā tas ir nozīmīgs fenomens, tas pelna vēl jo lielāku ievērību tāpēc, ka
sakņojas plašos tautas slāņos, un jo īpaši ir svarīgs tāpēc, ka skar
iracionālos un, ka vēsture rāda, nepārskatāmos dvēseles dziņu spēkus, kas
neparedzami un noslēpumaini pārveido tautu dzīvi un kultūras. Un šie spēki
joprojām vēl daudziem ir neredzami, tie ir aizslēpti mūsu laika interesēs par
psiholoģisko. Dvēseles izraisītā
fascinācija nekādā ziņā nav slimīga perversitāte. Tās pievilcība ir tik stipra,
ka pat dvēseles netīkamie aspekti
neatbaida.
Mūsdienu
psihopataloģijas rīcībā ir lērums novērojumu par dvēselisko darbību, kas ir
pilnīgi analoga apziņas funkcijām un tomēr ir neapzināta.Uztvert, domāt, just
atcerēties, izlemt un rīkoties var neapzināti. Viss, kas norisinās apziņā, var
norisināties arī neapzināti. .....Tātad, ja ņeman vērā psihopataloģijas
pieredzi, dvēsele mums parādās kā plaša tā saukto psihisko fenomenu joma , tie
ir daļēji apzināti – daļēji neapzināti.
Ikvienu psihisko
reakciju, kas nav samērojama ar to izraisošo cēloni, nepieciešams izpētīt, vai
to nav nosacījis arī arhetips.
Tiktāl par dvēseli. Tagad pievērsīšos
pamatjautājumiem, kurus minēju šī darba ievadā.
Intelekts
(lat. intellectus - prāts) - intelektuālo spēju struktūra vai integrālā spēja
risināt uzdevumus. Psiholoģijā dominē uzskats, ka intelekts vairāk reprezentē
domāšanas operacionālo nodrošinājumu. Bieži intelektu iedala verbālajā un
neverbālajā, praktiskajā un teorētiskajā, tēlainajā un analītiskajā. Sakarā ar
to, ka Eiropas kultürā intelekts ir ļoti augsta vērtība, lielākā daļa no
psiholoģiskiem testiem ir vērsta tieši uz intelekta mērīšanu. Viena no
vispopulārākajām intelekta mērīšanas metodēm ir D.Vekslera skala, kas satur
daudzus verbālus un neverbālus testus, no kuriem katrs atspoguļo kādas
intelektuālas spējas kvantitatīvo aspektu. Latvijā vislielākā popularitāte ir
Dž.Revēna un H.Aizenka intelekta testiem. Müsdienu psiholoģiskie pētījumi rāda,
ka pagātnē dzimumatšķirības intelektā bijušas ļoti pārspīlētas. Sievietes var
veiksmīgi risināt tādus pašus uzdevumus, kādus risina vīrieši. Nelielas
atšķirības parādās intelektuālo spēju savstarpējā proporcijā un virzībā. Tikpat
nepamatoti bijuši arī uzskati par to, ka intelekts visvairāk ir attīstīts
Eiropas kultüras pārstāvjiem. Izrādās, ka šādi priekšstati bijuši izplatīti vēl
šajā gadsimtā tikai tāpēc, ka pētnieki parasti izmantojuši uzdevumus, kas tika
izveidoti tieši atbilstoši Eiropas kultüras pieejai un domāšanas formām.
Intelektuālās
attīstības koeficients( saīs. IQ ) - cilvēka garīgās attīstības, viņa zināšanu
līmeņa un informētības rādītājs, ko iegüst ar dažādu testu palīdzību. IQ atklāj
ar testiem noteikta "prāta vecuma" un faktiskā (hronol©iskā) vecuma
skaitlisko attiecību. Ideju par bērnu garīgās attīstības kvantit. novērtēšanu
pirmais izteica franču psihologs A.Binē (1903). Terminu IQ ieviesis vācu
psihologs V.Īterns (1911); viņš pilnveidojis arī IQ noteikšanas mat. aparātu.
Klasiskās tetol. pārstāvji IQ uzskatīja par ģenētiski noteiktu, relatīvi
nemainīgu cilvēka prāta spēju raksturojumu, kas dod iespēju prognozēt viņa
turpmāko attīstību. Müsu dienās ir pierādīts, ka IQ mainās atkarībā no cilvēka
zināšanu un iemaņu līmeņa, viņa attieksmes pret testa uzdevumu risināšanu u.c.
faktoriem. (H.Aizenks).
Atmiņa
- spēja saglabāt un atcerēties iepriekšējo pieredzi. Psiholoģijā atmiņu
pieskaita pie to psihisko procesu kategorijas, kas piedalās jebkuru citu
psihisko aktu nodrošināšanā, uzturot to veselumu. Atmiņa savieno subjekta
pagātni, tagadni un nākotni, un tai ir svarīga loma izziņas, attīstības un
mācību procesos. Eksperimentāli psiholoģiskos pētījumus 19. gs. pēdējā
ceturksnī aizsāka G.Ebinghauzs, kas noskaidroja svarīgas kvalitatīvas
likmsakarības bezsaturīga stimula materiāla iemācīšanā, saglabāšanā un
iegaumēšanā. Atmiņas pētīšana un modelēšana visplašāk tiek veikta kognitīvajā
psiholoģijā.
Atmiņas
pamatā ir nervu sistemas spēja saglabāt informāciju, pateicoties noteiktām
pārmaiņām nevu šíiedrās, atbildot uz iedarbību. Tas var izpausties vai nu
atsevišķu neironu un to kopumu elektroniskās aktivitātes pārmaiņās, vai arī
šķiedru bioķīmiskās pārmaiņās molekulārā līmenī (DNK, RNK un citu struktüru).
Atmiņas procesi norisinās ar galvas smazeņu dažādu struktüru palīdzību.
Piemēram, kreisā puslode parasti ir saistīta ar diskrētās zīmju informācijas
(vārdiski loģiskās, verbālās informācijas) apstrādi un glabāšanu, bet labā
puslode - ar analogu tēlu (telpiskās) informācijas apstrādi un glabāšnu.
Tālāk
minēšu dažus eksperimentus un to autorus no A.Vorobjova grāmatas
"Psiholoģijas pamati".
Atmiņas
izpēte - viens no pirmajiem psiholoģijas virzieniem, kur tika pielietota
eksperimentālā metode - mēģināts izmērīt atmiņas procesus un aprakstīt to
norises likumsakarības.
Kā
pirmais "tīrās" atmiņas (t.i., neatkarīgas no domāšanas) likumu
pagājušā gadsimta 80. gados sāka pētīt vācu psihologs H.Ebinhauzs (1850 -
1909). Viņa izcilais eksperiments, ko tas pārbaudīja pats uz sevi, bija 2300
bezsakarīgu zilbju (piem., hok, sir, mek utt.) iegaumēšana un vēlāk - to
reproducēšana. Reproducējot mēneša laikā šīs zilbes, H.Ebinhauzs izveidoja
materiāla aizmiršanas līkni. Psiholoģijas teorijā Ebinhauza aizmiršanas līkne
iegājusi kā aizmiršanas likums.
Müsdienu
amerikāņu psihologs R.Atkinsons un viņa skolniece R.Klacki izvirzīja atmiņas
blokteoriju. Sajütu orgāni veic informācijas pirmatnējo apstrādi un daļu
informācijas novirza īslaicīgajā atmiņā. Cilvēka īslaicīgajā atmiņā informācija
glabājas no 1 līdz 20 minütēm. Šajā laikā daļa informācijas pāriet ilgstošajā
atmiņā, bet otra daļa tiek "dzēsta". Ilgstošo atmiņu tēlaini var
iedomāties kā cilvēka individuālo "bibliotēku". Informācija tajā var
glabāties dažādu laiku. Piemēram, savu vārdu, dzīves vietu cilvēks atceras visu
müžu, turpretim cita informācija no ilgstošās atmiņas "aiziet".
Eidetiskā
atmiņa, ko aprakstījis vācu psihologs E.R.Jeņs u.c., ir sarežģītāks tēlainās
atmiņas līmenis. Tās bütību raksturo sekojošs piemērs. Pētāmais 3-4 minütes
skatījās uz attēlu ar ielas skatu. Pēc attēla novākšanas pētāmajam uzdeva
jautājumus, kas tajā bija attēlots. Vieni, piemēram, varēja nosaukt tikai dažas
svarīgas detaļas, citi viegli varēja atbildēt uz tādiem jautājumiem kā
"Cik koku uz ielas?", "Kādi dzīvnieki redzami attēlā?",
"Kā un kas attēlots uz afišas?". Šie pētījumi deva iespēju secināt,
ka eidetiskie tēli veidojas visiem cilvēkiem, bet to izteiksmes pakāpe var büt
dažāda.
No
otras puses, cilvēks ar spilgti izteiktu redzes atmiņu var diezgan ilgi
saglabāt eidetiskos tēlus, bez pülēm tos reducēt savā apziņā un pat pēc
vairākām nedēļām vai mēnešiem "caurskatīt" tos. Krievu psihologs
A.R.Lurija (1902-1977), kas daudzus gadus novēroja cilvēku ar ļoti labi
attīstītu eidetisko atmiņu, apraksta līdzīgu gadījumu. Par šiem novērojumiem
var izlasīt grāmatā: Lurija A.R. Mazā grāmata par lielo atmiņu.
Vācu - amerikāņuu psihologs K.Levins (1890 -
1947) sīki izpētīja iegaumēšanas produktivitātes atkarību no iegaumēšanas
procesa organizācijas Viņa skolniece, krievu psiholoģe E.Zeigrnika (1900 -
1988), atklāja šādu efektu: labāk tiek iegaumētas nepabeigtas darbības, bet
ātrāk aizmirstas - pabeigtas darbības un viss, kas ar tām saistīts.
Atkarībā no tā, kā attīstīta
atmiņa, var vērot arī zināmas izmaiņas, kas notiek visā personības struktürā.
Atmiņas vispārējās likumsakarības un individuālās atšķirības ir atkarīgas kā no
cilvēka iedzimtajām īpatnībām, tā arī cilvēka mnemiskās darbības. Tādēļ, zinot
savas individuālās īpatnības un atmiņas procesu vispārējās likumsakariības,
atmiņu var attīstīt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru