1
|
Psihisko parādību
veidi(izņemot nozares) – procesi, stāvokļi, īpašības
|
|
2
|
Eksperimentālās psih.
Metodes (3veidi)
|
|
3
|
Testi, to veidi
|
|
4
|
Aptaujas metodes, prasības
jautājumu formulējumos.
|
|
5
|
Sociometrijas būtība un
kritēriju veidi
|
|
6
|
Sociometriskā statusa
galvenās grupas.(Kas ir zvaigzne, izolētais, atstumtais)
|
|
7
|
Jēdziens par personību(3
salīdzinājumi – indivīds, personība, individualitāte)
|
|
8
|
Freida koncepcijas būtība
un personības struktūra Freida izpratnē.(Ego, Id, SuperEgo)
|
|
9
|
Galvenie aizsargmehānismi
(pēc Freida)
|
|
10
|
Junga personības
klasifikācija – ekstraverti, intraverti.
|
|
11
|
A.Adlera kompensācijas
teorija, jēdzieni – adekvāta, neadekvāta kompensācija, mazvērtības komplekss,
mazvērtības izjūta
|
|
12
|
Dinamiskā lauka teorija.
Pamatlikums, Zeigarnikas efekts.
|
|
13
|
Sociālās lomas un gaidas
|
|
14
|
Soc. lomu apguves galvenie
faktori – interiorizācija,….
|
|
15
|
E.pranglera tipoloģija (6
tipi) – intelektuālais, sociālais, politiskais, ekonomiskais cilvēks
|
|
16
|
Personības virzība, tās
galvenie komponenti.
|
|
17
|
Vajadzību veidi (izmantot
var jebkuru. Pie. Maslova)
|
|
18
|
Intereu veidi
|
|
19
|
Mērķa gradients
|
|
20
|
Pretenziju līmenis un
pašvērtējums
|
|
21
|
Frustrācija
|
|
22
|
Sajūtas, to veidi
|
|
23
|
Sajūtu vispārīgās likumsakarības.
Sajūtu sliekšņi, adaptācija, sensivilācija, kompensācija, sinestēzija
|
|
24
|
Uzmanība. Tās veidi.
|
|
25
|
Uzmanības pamatīpašības.
|
|
26
|
Atmiņa. Tās pamatprocesi.
|
|
27
|
Iegaumēšanas galvenās
likumsakarības.
|
|
28
|
Atmiņas veidi.
|
|
29
|
Domāšana. Tās veidi.
|
|
30
|
Domāšanas galvenās
funkcijas.
|
|
31
|
Domāšanas operācijas.
|
|
32
|
Iztēle. Tās veidi.
|
|
33
|
Radoās iztēles galvenie
paņēmieni.
|
|
34
|
Emocijas un jūtas, to
veidi.
|
|
35
|
Gribas akta struktūra.
|
|
36
|
Temperaments. Tā veidi.
|
|
37
|
Raksturs. Tā
klasifikācijas.
|
|
38
|
Spējas. To veidi un
struktūra.
|
|
39
|
Spēju diagnostikas galvenie
kritēriji.
|
|
40
|
Saskarsmes būtība un
galvenie aspekti.
|
|
41
|
Saskarsmes akta struktūra.
|
|
42
|
Komunikatora ……………
saskarsmes ………………….
|
|
43
|
Dialoga sākuma metodes.
|
|
44
|
Argumentācijas metodes
dialogā(12 metodes).
|
|
45
|
Spekulatīvās metodes
dialogā.
|
|
46
|
Neobiheivoristiskā pieeja
………………… metodē. Guvumi, zaudējumi, salīdzināšanas līmeņi, alternatīvu
salīdzināšanas līmeņi.
|
|
47
|
Optimālās saskarsmes
algoritmi pēc neobiheivoristiskās teorijas.
|
|
48
|
Saskarsmes galvenie līmeņi.
(7 līmeņi pēc Dombroviča – kompromitīvais,…..)
|
|
1.
Psihisko parādību
veidi(izņemot nozares) – procesi, stāvokļi,
īpašības.
Procesi:
-
izziņas(sajūta, uztvere, atmiņa, domāšana, iztēle)
-
emocionālie
-
gribas
Psihiskie stāvokļi:
-
intelektuālie,
-
emocionālie,
-
voluntārie,
-
integrālie.
Īpašības
-
intelektuālās (Prāts),
-
emocionālās (Jūtas),
-
voluntārās (Griba),
-
integrālās.
2.
Eksperimentālās psih. Metodes (3veidi)
- Novērošanas m. Praktizē. Novērošana no
malas, novērošana iekļaujoties objektā, introspekcija – pašnovērošana.
- Eksperimentālās m.
-
laboratorijas, izmantojot mērinstrumentus, pēta
savstarpējo saderību,
-
dabiskais eksperiments, notiek dabiskos apstākļos,
-
psiholoģiski pedagoģiskais eksp., pārbauda jaunas
efektivitātes ieviešanu,
Eksperimentu priekrocība:
- situācija ir
radīta, nav jāgaida,
- atkārtotā
eksperimentā ir iespējams pārbaudīt iegūtos rezultātus
3. Testi, to veidi
Tests – uzdevums,
kuru veikanas gaitā tiek pārbaudīta kāda psihiskā parādība.
- verbālie testi., dots vārdu pāris,
-
skaitļu testi., skaitļu rinda,
-
zīmējumu testi.
-
projektīvie testi., balstās uz Freida koncepciju,
apzinātu un neapzinātu projicēšanu.
Ar testiem var
noteikt prāta spējas.
4. Aptaujas metodes (prasības jautājumu
formulējumos.)
-
nestandartizētās – brīva saruna
-
standartizētas, prasa izmantot plānu, nav ļauts mainīt
jautājumu kārtu, ne papildināt. Trūkums, zūd brīvais sarunas stils. Jāfiksē
atbilde
Prasības jautājumu
formulējumos.
-
formulējumam jābūt skaidram un saprotamam.
-
īsāk, jāizvairās no jautājumu dublēšanās.
-
jāizvairās no vārdiem, jēdzieniem, kuriem ir vairākas
nozīmes vai kam attiecīgā laikā, jomā ir
-
specifiska nozīme.
-
jāizmanto kontroljautājumi, kas kontrolē atbildes uz
citiem jautājumiem.
-
jautājumiem jāietver atbilžu struktūra
-
pilnīgi brīvi atbildami.
5. Sociometrijas būtība un kritēriju veidi
6. Sociometriskā statusa galvenās grupas.(Kas
ir zvaigzne, izolētais, atstumtais)
7. Jēdziens par personību(3 salīdzinājumi –
indivīds, personība, individualitāte)
Indivīds – cilvēks kā
bioloģiska būtne
Personība ir cilvēks,
kurš stājies noteiktās sociālās attiecībās un apzinās to.
Individualitāte –
apskata oriģinālu parādību.
8. Freida koncepcijas būtība un personības
struktūra Freida izpratnē.(Ego, Id, SuperEgo)
Personības trīs
galvenās komponentes:
-
Id (zemapziņa), ir iedzimtu instinktu, dziņu, tieksmju
sistēmas, kas pamatos netiek mainīta, kas veido personību. Dominējošs
instinkts: dzimuminstinkts.
-
Ego (apziņa).
-
SuperEgo (morālā cenzūra), dzīves laikā izveidojusies,
dzīves pieredzē izveidojusies aizliegumu sistēma. Spiež uz zemapziņu un
zemapziņā rodas slēpti konflikti, neirožu galvenie cēloņi
9. Galvenie aizsargmehānismi (pēc Freida)
-
identifikācija, izvairoties no draudiem pats izvairās, un
kļūst par apdraudētāju
-
izstumana, baiļu
un vainas apziņas iespaidā tiek izstumts no apziņas un nonāk bezapziņā.
-
Reakcijas veidoana, aizsardzība pret biedējošu īstenību,
stimulē izlikšanos. Apziņa veido sekas, kas būtu labāk un rada iekšējo
agresivitāti.
-
Izvairīšanās, izvairās no tā, kas rada bailes, tiek uzskatīta
par slinkumu.
-
Racionalizācija, slēpta patiesā rīcība, savas uzvedības
pamatošana un attaisnošana ar saprātīgiem iemesliem, kuri attaisno patieso
cēloni.
-
Substitūcija, oriģinālo mērķu aizvietošana ar drošākiem.
-
Autoagresija, jūtu uzgāšana uz citiem.
-
Izolācija, izolēšanās no faktoriem, tikai uz laiku izolē
no problēmas.
-
Projekcija, emocionālā stāvokļa, pieredzes projekcijas,
piedēvē tādas rakstura iezīmes, kādas nemaz īstenībā nepiemīt.
-
Jūtu slēpšana(apspiešana), rada drošības sajūtu.
10. Junga personības klasifikācija – ekstraverti,
intraverti.
Intraverti ir uz
ieku vērsti.
Ekstraverti ir uz āru
vērsti.
11. A.Adlera kompensācijas teorija, jēdzieni –
adekvāta, neadekvāta kompensācija, mazvērtības
komplekss, mazvērtības izjūta
Kompensācijas
teorija:
-
izjuzdams mazvērtību meklē kompensācijas izjūtas,
-
adekvāta, dod vēlamos rezultātus(Napaleons bija sīks
augumos, bet liels darbos ),
-
neadekvāta, noved pie neirozes( labā ģimenē bērns izrāda
sadistiskas izpausmes).
Cilvēka vājums var
kļūt par viņa spēku.
Izvērtējot sevi, cilvēks var just mazvērtības kompleksu.
Mazvērtības komplekss
un izjūta noved depresijā.
12. Dinamiskā lauka teorija. Pamatlikums, Zeigarnikas efekts.
Analoģija ar fizikas
zinātni. Personību vērtē kā vienu veselumu, meklē mehānismus , kurus izzinot
var iepazīt personību. Nepabeigto darbību mehānisms – iekšējās darbības avotu
meklē motivācijā.
Zeigarnikas efekts,
raksturo atmiņas atkarību no pabeigtas vai nepabeigtas darbības.
Pie. Pabeigtas
darbības attiecībā pret nepabeigtu darbību. paliek atmiņā kā 1:19
13. Sociālās lomas un gaidas
14. Soc. lomu apguves galvenie faktori –
interiorizācija,….
Faktori.
-
cik pilnīgi un detalizēti loma izstrādāta sociālajās
gaitās.
-
Cik pilnīgi un adekvāti persona apzinās šīs gaidas
-
Prasmes un iemaņas,
-
Interiozizācijas pakāpe
Ārējo prasību
pārvēršana par iekšēju vajadzību. Loma interiozizejusies tad, kad persona ir
saplūdusi ar lomu.
15. E.pranglera tipoloģija (6 tipi) –
intelektuālais, sociālais, politiskais, ekonomiskais cilvēks
Grupē pēc cilvēka
iekšējām pamatvērtībām.
-
intelektuālais, vienmēr meklēt kaut ko jaunu,
-
estētiskais, vajadzība pēc harmonijas,
-
ekonomiskais, svarīgi ir reāli “aptaustīt”,
-
sociālais, dzīves jēga un mērķis ir kalpot citiem,
-
politiskais, nepiecieams visur regulēt.,
-
reliģiskais,
galvenais ir ticēt, atrast dzīves jēgu.
16. Personības virzība, tās galvenie komponenti.
Personības virzība
raksturo personības saturisko pusi, ir personības aktivitātes rosinājuma
sistēma, kas nosaka šīs aktivitātes izvēlīgumu.
Komponentes:
-
vajadzības, intereses, mērķi, motīvi, ideāli,
pārliecības, un pasaules uzskats.
17. Vajadzību veidi (izmantot var jebkuru. Piem.
Maslova)
-
bioloģiskās. Bez šīm būtne neeksistē,
-
materiālās,
-
garīgās.
-
izvēles, dod pozitīvus izvēļu variantus,
-
vajadzības pēc jauniem iespaidiem, vajadzības un
intereses sakrīt.
18. Intereu veidi
-
aktīvās, rosina cilvēku darbošanos interešu objektu
apgūšanā.
-
Pasīvās, rosina vērošana,
-
Tieās, intereses par darbības procesu,
-
Pastarpinātās, par darbības mērķi.
19. Mērķa gradients
Raksturo motīva spēka
atkarību no mērķa attāluma telpā un laikā. Gradients ir svarīgs aktivitātes
radīšanai.
20. Pretenziju līmenis un pašvērtējums
21. Frustrācija
Frustrācija – apziņas
sašaurināšana un agresīva rīcība. Frustrāciju ir vieglāk aizkavēt nekā
likvidēt.
22. Sajūtas, to veidi
Saņem kairekļa
enerģiju, uztveres aparāts pārvērš nervu enerģijā.
Veidi:
-
ārējās, kuru analizatori izvietoti ārpusē
-
distantās, sajūtas no attāluma(piem. brilles)
-
iekējās, analizatori ievietoti iekšējos orgānos(kuņģis,
mēle),
-
kustību, receptori izvietoti muskuļu šķiedrās.
23. Sajūtu vispārīgās likumsakarības. Sajūtu
sliekšņi, adaptācija, sensivilācija, kompensācija, sinestēzija
Sajūtas raksturo
sliekšņi:
-
sajūtu absolūtais slieksnis,
-
sajūtu atšķirības slieksnis – minimālais kairekļa
lielums, kāds jāpieliek vai jāatņem no sākotnējā, lai rastos atšķirība sajūtās.
-
Adaptācija – jūtīguma maiņa analizatoru pielāgošanās
rezultātā,
-
Sensivilācija, sajūtīguma maiņa, palielinās analizatoru
mijējiedarbības rezultātā,
-
Kompensācija, vienas sajūtas aizstāšana ar kādu citu,
-
Sinestēzija, viena sajūtas aizstāšanas veida pāriešana
citā veidā(piem. dzirdot skaņas, sajūt krāsas)
24. Uzmanība. Tās veidi.
25. Uzmanības pamatīpašības.
26. Atmiņa. Tās pamatprocesi.
Atmiņu var iedalīt:
-
ģenēzes,
-
filoģenētiskā, informāciju pārmanto iedzimtības ceļā,
-
ontoģenētiskā,
atmiņa darbojas viena mūža ietvaros,
-
pēc psihiskās darbības mērķa
-
tīšā, veidojas izvirzot mērķi,
-
netīšā, iegaumē netīši,
-
pēc atmiņas simbola rakstura:
-
jēdzieniskā, fiksē jēdzienus,
-
tēlainā, fiksē redzes, dzirdes, kustības tēlus,
-
pēc informācijas saglabāšanas ilguma un funkcijām
darbībā:
-
īslaicīgā, fiksē neapjēgtu informāciju līdz apjēguma
brīdim,
-
ilgstoā, bagāta un glabā jau apjēgtu informāciju,
-
operatīvā, darbojas konkrētā uzdevuma veikšanas brīdī.
Atmiņa nodrošina
informācijas fiksāciju – iegaumēšanu, saglabāšanu, atcerēšanos, aizmiranu).
27. Iegaumēšanas galvenās likumsakarības.
-
jāiegaumē savs atmiņas tips(redzes, dzirdes) un
īpatnības,
-
balstoties uz īpatnībām, produktīvāka ir kompleksā,
28. Atmiņas veidi.
Dzirdes, redzes,
kompleksā(gan dzirdes, gan redzes).
29. Domāšana. Tās veidi.
Veidi:
-
tēlainā, kas apvienota ar priekšmetu darbību
-
īstenā,
-
jēdzieniskā,
-
abstraktīvā,
-
analīze, sadalīšana daļās, īpašībās,
-
sintēze, daļu apvienošana,
-
salīdzināšana, vajadzīgi kritēriji,
-
vispārināšana, lietu un parādību apvienošana pēc būtiskām
pazīmēm,
-
sistematizēšana un klasificēšana,
-
pārkodēšana.
30. Domāšanas galvenās funkcijas.
31. Domāšanas operācijas.
32. Iztēle. Tās veidi.
Izziņas process, kas
nodrošina tēlu radīšanas iespējas.
Veidi:
-
reproduktīvā, jauna tēla radīšana pēc dota algoritma,
-
radoam, pastāvīga jaunu tēlu radīšana,
33. Radoās iztēles galvenie paņēmieni.
Paņēmieni, kā radīt
jaunus tēlus:
-
Aglutinācija, apvienojot 2-3 personāžu īpašības,
-
Akcentēšana,
-
Kombinācija – mainot detaļas, kombinējot kaunā kārtībā.
34. Emocijas un jūtas, to veidi.
Jūtas ir emocionālas.
Veidi:
-
intelektuālās, izziņas darbība,
-
tikumiskās, (piem. dzimtenes mīlestība, patriotisms),
-
estētiskās, objekts – viss skaistais dzīvē, mākslā.
35. Gribas akta struktūra.
Nodroina psihiskās
darbības pašregulācijas iespējas, padara darbību mērķtiecīgu.
Ir trīs posmi:
-
mērķa izvirzīšana, beidzas ar lēmuma pieņemšanu,
-
grūtību pārvarēšana,
-
motīvu cīņa,
-
darba plānošana,
-
mērķa realizēšana.
36. Temperaments. Tā veidi.
Temperaments raksturo
personas dinamisko struktūru.
Veidi:
-
sangviniķis, aktīvs, sabiedrisks,
-
holēriķis, aktīvs, dedzīgs, nesavaldīgs,
-
flegmātiķis, inerts, mazkustīgs,
-
melanholiķis, vājais tips, liels jūtīgums, stipri emocionāls,
reāģē adekvāti, traumējot, ieraujas sevī.
37. Raksturs. Tā klasifikācijas.
Raksturs – īpašību
kopums, kas nosaka, izturēšanās stilu. Rakstura strukturālo pamatu veido
rakstura voluntārās īpašības.
Uz temperamenta
pamata veidojas raksturs.
38. Spējas. To veidi un struktūra.
39. Spēju diagnostikas galvenie kritēriji.
40. Saskarsmes būtība un galvenie aspekti.
-
informatīvi komunikatīvais, saziņa, informācijas nodošana
un pieņemšana,
-
perceptīvais, uztvere kā cilvēks uztver un uztveres brīdī
saprot cilvēku
-
interaktīvais, saskarsme kā mijējiedarbība,
41. Saskarsmes akta struktūra.
-
makrolīmenis, pēta un vēro globālā skatījumā,
-
mezolīmenis, konkrētā situācijā vai darbībā,
-
mikrolīmenis, pēc iespējas elementārāks saskarsmes
līmenis.
42. Komunikatora …………… saskarsmes ………………….
Īpašības
-
empātija, spēja iejusties otra ciešanās,
-
labestība, atklāj savu līdzi jušanu,
-
autentiskums, prasme būt dabiskam,
-
konkrētība, prasme runāt tekoši, konkrēti,
-
iniciatīva
-
tieums, runā bez aplinkiem,
-
konfrontācija, paralēli meklēt kompromisu,
-
sevis iepazīšana.
43. Dialoga sākuma metodes.
Dialogs notiek tad,
ja ir atvērtība.
-
sasprindzinājuma noņemšanas metodes, iesaka ieteikt
komplimentu par izdarīto darbu, humors, asprātība,
-
partnera intereu ievērošanas metodes,
-
partnera iztēles rosināšanas metodes,
-
tieā uzbrukuma metode, ja rodas novirze no temata.
44. Argumentācijas metodes dialogā(12 metodes).
-
fundamentālā, argumentācija ar pārliecinoiem faktiem,
-
pakāpenisku secinājumu, pakāpeniski nonāk pie mērķa,
-
salīdzināšanas, tiešās argumentācijas vietā lieto
analoģisku faktu,
-
“jā – bet”, prasa, lai uz partnerim nepieņemamo tēzi
atbildētu ar Jā,
-
nodiferencēšanās, visi partnera argumenti tiktu grupēti
-
-kur trūkst informācijas,
-
var strīdēties,
-
kuri viegli apgāžami,
-
ignorēšanas, arguments ir spēcīgs, kuru nevar apgāzt,
-
akcentu pārbīdes metode, apzināti pārbīda akcentus sev
vēlamā virzienā,
-
ārējā atbalsta met.,
tiek minēts fakts par labu un skan “bet” ar savu faktu izklāstu,
-
iztaujāšanas met., jautājumi ir dziļi un panāk partnera
piekrišanu,
-
novirzīšanas met., nevēlamā virzienā pavērstu jautājumu
novirza no turpmākas sarunas,
-
pretrunu atklāšanas metode, dialogā fiksē pretrunas un
pielieto,
-
bumeranga, kā argumentu izmanto neformālu tēzi.
45. Spekulatīvās metodes dialogā.
-
tīšā izkropļojuma met., meli,
-
partnera teiktā pārvēršana par joku,
-
diskreditācija,
-
autoritātes izmantošana,
-
atvirzīšanas tehnika,
-
apelācijas tehnika,
-
pārspīlējuma tehnika,
-
izdzēšanas tehnika, nolīdzina līdz ar zemi pretinieka
viedokli,
-
bumeranga met., izmanto kā kontrargumentu pretinieka
neveiksmīgi izteiktu domu, joku,
-
glaimu met.
46. Neobiheivoristiskā pieeja ………………… metodē.
Guvumi, zaudējumi, salīdzināšanas līmeņi, alternatīvu salīdzināšanas līmeņi.
Salīdzināšanas
līmeņi:
-
fatālais, cilvēks spēj noteikt rezultātu,
-
rezultātu pārdzīvotāja tips, iedarboties uz rezultāta
pārdzīvojumiem.
47. Optimālās saskarsmes algoritmi pēc
neobiheivoristiskās teorijas.
Propagandē galvenos
algoritmus:
-
abas puses ir guvējas, nav zaudējumu.
-
Abas puses ir guvējas un zaudējumi samazinās, ja partneru
stājas saskarsmē, gatavi piekāpties,
48. Saskarsmes galvenie līmeņi. (7 līmeņi pēc
Dombrovič49. a –
kompromitīvais,…..)
-
primitīvais, partneris tiek uztverts par īslaicīgi
vajadzīgu.
-
Monopolitīvais, partneri saskarsmē piedalās kā sāncenši
-
Standartizētais,
-
Konvencionālais, partneri kontaktējās savstarpēju
komplimentu apmaiņai, bet padziļināt saskarsmi nav vēlēšanās,
-
Lietiķais, saskarsme notiek profesionālā līmenī
-
Rotaļīgais, atklājās viens otram dziļā nozīmē.
-
Garīgais, saskata viens otrā garīgu tuvību, vēlas
padziļināt saskarsmi
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru