Andris Šķēle
Lekcija
“Cilvēks un personība
biznesā”
Kopsavilkums.
Viens no veiksmīgas vadīšanas priekšnosacījumiem ir labas
augstākās izglītības iegūšana. Visas daudzās pasaules augstskolas ar īpašu
programmu veiksmīgu vadītāju izskološanai nedod tik lielu efektu kā prakse.
Teorijas un prakses uzdevums ir vienots – iemācīt izmantot varu un ietekmi, lai
vadītājs būtu pēc iespējas veiksmīgāks vadītājs. Vadītāju var definēt kā
personību, kas pēc savas uzvedības un rakstura neietilpst ikdienas mēros.
Vadītājs ir cilvēks, kas prot pieņemt pareizos lēmumus nākotnei pie neskaidriem
šodienas apstākļiem. Līdera galvenā īpašība ir tā, ka tas spēj radīt viņa
vadītajiem cilvēkiem motivāciju kopēja darba veikšanai ar maksimālu atdevi.
A.Šķēle šajā lekcijā pieskārās trīs galvenajām vadīšanas iezīmēm: varai,
ietekmei un līdera personīgajām īpašībām.
Vara. Divas varas galvenās iezīmes
– inteliģentā un mazinteleģentā vara. Pirmā parādās, ja vadītāja intelekts ir
augsts. Mazinteleģentā vara bieži vien robežojas ar brutālu. A.Šķēle minēja
piemēru par pareizas varas organizāciju, kas darbojas līdzīgi klavierēm.
Pianists(vadītājs) uzspiežot uz vajadzīgo taustiņu viegli rada nepieciešamo
efektu viņa padotajos. Šķēle minēja, ka balsojumā par Čevera valdību pietika,
lai pareizi aprunātos, vai kā citādi “uzspiestu” uz vienu cilvēku, lai rezultāts
būtu 50/50. Savukārt Čevera rokās nebija attiecīgu “taustiņu”, lai pārliecinoši
iedarbinātu pareizu balsošanas aparātu.
Ja attiecīgajā organizācijā cilvēki
ir labāk izglītoti, var rasties pretvara vai balkusvara. Piemēram, bankā – datu
analītiķim, kas patiesībā nav varu pavadošs amats, ir liela blakusvara, jo viņš
gatavo attiecīgos pētījumu, un tādējādi var ietekmēt augstu lēmumu pieņemšanu.
Ja slikts vadītājs neapzinās blakusvaras potenciālo ietekmi – organizācijā ātri
radīsies problēmas. Blakusvaras iespējamība pieaug attiecīgi pieaugot
informācijai, kas nav primāri vadītājam, bet viņš to pieprasa.
Varas formas:
(a)
Represīvā – balstīta uz bailēm. Izpaužas no fiziska spēka
līdz pat šantāžai. A.Šķēle minēja piemēru no olu fabrikas, kur vienāda
represīvās metodes pielietošana dažāda līmeņa darbiniekiem galu galā noved pie
viena rezultāta – visi viens no otra baidās.
(b)
Vara caur atlīdzību – Šī ir viena no visvecākajām varas
formām. Intelektuālāks cilvēks vienmēr ir meklējis veidu, kā pakļaut fiziski spēcīgāko.
(c)
Eksperta – Šīs varas formas pamats ir ticība uz vadītāja paša
spēkiem. Pārsvarā šī varas forma veidojas, kad vadītājam ilgu laiku ir bijuši
tikai un vienīgi veiksmīgi problēmu risinājumi. Piemēram – pats A.Šķele. Viņa
vara lielā mērā balstās uz šo varas formu, jo viņš “vadījis” daudz uzņēmumus,
kuri tagad ir ekonomiski ļoti labi attīstīti. Tāpat arī viņa premjerēšanas
laikā valsts piedzīvoja pamatīgu uzplaukumu. Uz A.Šķēlei paļaujas, kā uz
ekspertu savā jomā – ekonomikā un uzņēmējdarbībā. Tai pašā laikā eksperta vara
mazinās paaugstinoties tehnoloģiju līmenim – vadītājam ir jāsaņem daudz
apstrādātas informācijas, kas viņam pašam vairs nav pa spēkam.
(d)
Harizmas – Vara, kas nebalstās uz loģiku, tradīcijām,
eksperta prasmi; t1ā balstās tikai uz līdera spējām un ticību viņam. Piemēram
no A.Šķēles premjerēšanas laikiem – budžeta sabalansēšana. Pēc paša Šķēles
vārdiem – “nebija iespējams paskaidrot, kā tad īsti tas sabalansētais budžets
darbojas, tamdēļ balsojumā parādījās mana (A.Šķēles) harizmas vara 60%
atbalstīja…” Harizmas varas rašanās galvenie priekšnosacījumi ir: iespaidu atstājoša āriene, neatkarība un
mērķtiecība, retorikas spējas, patmīlība, pašapziņa un pašcieņa. Kā piemēru
situācijas harizmai, Šķēle minēja balsojumu saeimā, kur Ābiķis šaubījies , un,
lai gan esot no “Latvijas Ceļa”, Šķēle viņam pateicis: ”Ja tu nebalsosi, es
tevi izslēgšu no partijas..”. Jāpiemin,
ka Šķēle tajā laikā nebija nevienā no partijām.
(e)
Hierarhiskā – Šī ir tradicionālā varas metode. Tās
instrumenti ir pavēles un rīkojumi, resp. bezpersoniskums. Parasti uzsvars tiek
likts uz amatu. Tā, piemēram, visus padomju laikus, priekšnieka parakstīts
papīrs bez domāšanas bija jāizpilda. Tā arī tagad, lielajās firmās, piem.
Latvijas Mobilais Telefons, VEF, u.c. pavēles ir galvenā varas metode. Šī varas
veida mīnuss ir iniciatīvas strauja samazināšanās jauno darbinieku vidū un
pilnīga tās izzušana laika gaitā.
Mūsdienās vairs nevar vadīt kādus kolektīvus izmatojot tikai
vienu konkrētu varas metodi. Ļoti raksturīgs tas ir mazajās firmās, kur īpaši
nepieciešams cilvēka personīgais intelekts – advokātu biroji.
Ietekme.
Pastāv divi
ietekmēšanas veidi:
1)Pārliecināšana. Vadītājam jāprot lietot
tādus argumentus, kas būtu salīdzināmi ar padotā intelektu. Kā piemērs tika minēts
“Laimas” un “Uzvaras” apvienošanās, kur ar strādniekiem tika runāts savādāk,
nekā akcionāru sapulcē utt. Lai pārliecināšana būtu veiksmīga, argumentam jābūt
vienkāršam, bet ne primitīvam, ir jākombinē emocijas un loģika
2)Iesaistīšana. Jo intelektuālāka sabiedrība,
jo vairāk tā vēlas iesaistīties vadīšanā. Kādas ir potenciālās iespējas? Rīkot
diskusijas, izzināt sabiedrības viedokli utt. A.Šķēle deva piemēru izglītības
sfērā. Kad bija nepieciešams veikt kādu reformu, tad, tai vietā lai ietu un
visus pārliecinātu par savu taisnību, Šķēle iesāka un četras reizes atdzīvināja
sabiedriskās domes izpausmi tādējādi nodrošinot jau darbinieku iesaistīšanos
attiecīgā projekta radīšanā. Tas nodrošināja Šķelem daudz lielāku atbalstu
jautājuma risināšanā.
Nobeigumā A.Šķēle definēja pats savu
vadītāju:
“Ideāls ir tas
vadītājs, kuram piemīt rakstura īpašības un spējas mainīt savu uzvedību
atkarībā no situācijas”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru