Tie bija citi laiki. Toreiz debesīs
dzīvoja Dievs, liels un briesmīgs, spējīgs kontrolēt un sodīt, cilvēkus vadīja
alkas, bailes un instinkti. Cilvēks vēl nebija sācis bēgt no evolūcijas. Kopiena
bija drošība, izdzīvošanas garants; tradīcijas - likumi. Šiem likumiem pakļāvās
dēļ bailēm. Jo tas tur, augšā, skatījās. Rituāli bija, bet jau formāli. Grēks
baidīja, taču cilvēks nebūtu cilvēks, ja nemācētu izvairīties, pielabināties
Dievam un savai sirdsapziņai. Neizliet pirmo asins lāsi, bet izliet visas
pārējās, būt klāt, gribēt ļaunu, neaizkavēt ļaunu - un būt tīram no grēka. Tā
bija cita sabiedrība. Ar citādu morāli. Ar citādām domām, citādu apziņu.
Raiņa Jāzeps, Jāzepa brāļi, Asnate,
ēģiptieši - viņi visi ir sava laika cilvēki. Ne vairāk un ne mazāk. Kas šodien
liekas normāls, tad bija nesaprotams, aizvainojošs, zaimojošs, ja šodien
nesaskaņas ir norma, tad toreiz svešāds sapnis tika sajusts kā drauds. Toreiz
cilvēkiem bija jāturas kopā, lai gan viņi nepārtraukti nonāca konflikta
situācijās. Jo tā teica tradīcija. Viņu iekšējs, nerakstīts likums. Nu nevar
Jāzepu redzēt kā mūsdienu cilvēku veclaiku vidē. Nevar viņam piemērot mūsu
normas. Nevar viņa un cilvēku mijiedarbību skatīt vienkāršoti.
Šodien tev vismaz ir teorētiskas tiesības
būt tādam, kāds esi. Reliģija tev neliek būt Labam. Tu vari to nevēlēties, un
to pieņems. Jāzepa Dievs un audzināšana labestību pieprasīja. Nebija etalona
kam pielīdzināt sevi, tāpēc katrs centās būt vismaz minimāli labs - darīt tik,
lai sirdsapziņa un prāts tic tavai labajai sirdij. Cik ir šis minimums - tas
arī veido vienu no pamatatšķirībām starp Jāzepu un vecākajiem brāļiem. Viņu
personības veidojās dažādos apstākļos, konkrēti uz Jāzepu lielu ietekmi bija
atstājusi Raele un tēva nedalītā pieķeršanās, faktori, kuru vecākajiem brāļiem
trūka. Kārtējā vecāku kļūda. Viņi ieaudzināja mīlulī egoismu. Spēju ņemt, nevis
dot. Nedalītas uzmanības un mīlestības apņemts bērns ir labs. Kad tā zūd,
Jāzeps grib turpināt saņemt mīlestību, grib saglabāt sevī līdzsvaru, tātad,
labu. Viņa ego ir pārāk liels, lai viņš pats spētu mīlēt, un tādēļ viņš nevar
brāļu mīlestību iegūt. Tā, protams, ir morāla trauma, ja līdz šim iegūts ir
bijis viss. Kā pretreakcija rodas naids.
Morālas traumas apziņa glabā ilgi. Viņam
it kā ir viss. Vairāk mīlestības nekā citiem: Ēģiptes cilvēku mīlestība, sievas
mīlestība, bērni. Bet Jāzeps nav iemācījies to novērtēt. Tam tā, viņaprāt, ir
jābūt. Kā norma. Šeit viņam ir apstākļi piemēroti tam, lai kultivētu sevī "Es
Esmu Labs" pārliecību. Tā ir negraujama. Un paralēli viņš kultivē savu
laidu, lolo un kopj to kā dārgāko vai nozīmīgāko kas viņā ir. Jāzepa apziņā,
acīmredzot, tas viens otru neizslēdz. Viņš ir pārāk paštaisns lai redzētu
loģikas kļūdu sevī. Ne tikai citiem ir Jāzepa personības kults, arī Jāzepam
pašam ir paša personības pielūgsme. Viņš nerēķinās ar citiem, piemēram, sievu,
taču tā, muļķe, jau pati, viņa apžilbināta, ļaujas. Jāzeps nav spējīgs aizmirst
un samierināties. Viņam ir labi jau gadus 10, bet nē! Viņš joprojām ir
neapmierināts ar dzīvi un sūdzas par likteni. Viņš nesaprot to. Viņš tiecas ne
tikai pēc nesasniedzamā, bet arī pēc nevajadzīgā, pat nevēlamā.
Jā, Jāzepu mīl. Bet nevis kā cilvēku, kā
tēlu. Pat savā ziņā kā ideju. Bet tajā laikā bija normāli valdnieku pielīdzināt
dievam. Tas notika pat šī gadu tūkstoša sākumā Romā, kur nu vēl tad. Tā nu
Jāzeps cilvēkiem un daļēji arī sievai bija tāds labais debesu tētiņš. Jo
cilvēkiem vajag kādu, kam ticēt. Šī ideja bija tas, ko viņš kā cilvēks deva ēģiptiešiem.
Ticība cilvēciskajam, savā ziņā.
Pienāk brīdis, kad "Labs" tēls
nonāk iekšējā konfliktā ar naidu, ir ilgi gaidītais brīdis, kad viņa priekšā
stāv brāļi, kad viņam ir visa vara lai viņus iznīcinātu, atriebtu sevi, viņš ar
baudu noskatījās brāļu bailes un pazemošanos viņa priekšā. Jāzepa acīs visi
brāļi ir vienādi. Jāzeps savā prātā ir izveidojis divas frakcijas: brāļi lielie
un Benjamiņš. Un tas, ka daži no brāļiem rīkojās kā nu rīkojās apstākļu un
tradīciju spiesti, un daži pat centās radušos apstākļus vērst iespējami labākus
Jāzepam - tas, protams, viņam nelikās ievērības cienīgs. Ja jau lielais brālis,
tātad - vainīgs. Un visus viņš ienīst vienādi. Un dažādais viņos Jāzepam
neliekas būtisks diezgan, lai to ievērotu. Piemēram - Juda, Izašars, Rubenss,
savā veidā skatāmi kā pozitīvie tēli, taču nē. Jāzepam piemīt ass maksimālisms.
Viņš redz pasauli kā melns un balts. Un tikai. Un brāļi visi ir melni, nevis
mazāk un vairāk melni.
Tātad: saduras laba cilvēka iekšējais
paštēls un naids. Jāzepa būtība kompromisu nepieņem. Nez vai tas, ka uzvarēja
labais ir vērtējams kā Jāzepa labās, cēlās būtības izpausme. Drīzāk uzvarēja
senākais, stiprākais. Godīgā cīņā. Jāzeps sajūtas iztukšots, jo svarīga viņa
personības daļa ir zudusi. Nav gadiem krātā naida. Tas tiek izspiests no
apziņas. Mīlestību tā viņš neiegūst, varbūt vienīgi sirdsmieru, lai gan tas, ka
viņš aiziet drīzāk liecina pretējo. Aiziet, pamet visus, kam ir vajadzīgs. Un
redz to kā labu esam. Jā, viņa paša personai tā noteikti ir labāk. Citiem ne.
"Tu ērkšķus juti
Tik ilgus gadus! Mīlas nejuti?" vaicā Benjamiņš. Labs cilvēks būtu
jutis, jo tiecas saskatīt arī citos labo. Jāzeps bija nesis sev līdzi tikai un
vienīgi naidu.
Rainis Jāzepā rāda radošu, neparastu tēlu.
Kā viņš pats saka - sapņotāju, bet šis viņa sapņotājs ir iznācis murgains.
Ļauns.
Norm ķema pacan.
AtbildētDzēstPiekriitu
AtbildētDzēst