1928.
gada Pavils Rozitis sak publicet savu labako realisma romanu “ Ceplis ”.
Buržuaziskas sabiedribas kritika, ko peckara posma vinš stastos un noveles,
šaja romana izversta un padzilinata, sniedzot plašu par buržuaziskas valsts
liktenu noteicejiem. Rakstnieks izseko 20. gadu notikumiem Latvija rupnieku un
veikalnieku pasaule. Romans “ Ceplis ” ir nevien pirmais apmeros lielakais, bet
ari sabiedriski pats nozimigakais Pavila Roziša prozas darbs, kas turklat iezime
jaunu, butisku paversienu visa rakstnieka dailrade. No intima lirika, no
stastnieka un romanista ( “ Divas sejas “ un “ Uguns celji “), kas visuma bija
pieversies šauri jutekliskai cilveku attiecibu pasaulei, Pavils Rozitis ar
“Ceplis” iznakšanas gramata rakstija buržuaziskais kritikis A.Bumanis : “Pavils Rozitis tagad pats
pametis šo aprobežoto pasauliti ( sava agrakaja dailrade. - J.N.) ... un
piegriezies sabiedriskajai dzivei un vinas politikai ... Ilgi Pavils Rozitis
cinijies ar videjibu, bet ar “Cepli” vinš ticis ara no tas un vispar sevi ka
rakstnieku pacelis augstak.” “Vispar “Ceplis” ienem ieverojamu vietu Pavila
Roziša darbu rinda un ir visai nozimiga paradiba musu jaunaka literatura.”
Romanu augsti noverteja A.Upitis, starp citu pasvitrodams: “No videjas paaudzes
rakstniekiem Pavils Rozitis ir pats redzamakais ša laika pilsonibas
verotajs un aspratigakais telotajs. Vinš
ari liekas visvairak iepazinis musu jaunos parvenijus, kapitala uzkrajejus,
šiberus, fabrikantus, akciju sabiedribu dibinatajus, spekulantus, jaunmodes
riklu ravejus, kuri ar saviem automobiliem patlaban piesmirdina visu Latvijas
sabiedrisko dzivi. Pretim šim sadzives tipam Pavils Rozitis ir stipri
neželigs......
“Ceplis”
pirmoreiz iespieduma paradijies buržuaziskaja laikraksta “Pedejais bridis”
1928. gada 41.-183. numura, dažreiz itin negariem turpinajumiem.
Ideju
uzrakstit “Ceplis” Pavilam Rozitim devis vina jaunibas un velako laiku draugs -
revolucionarais rakstnieks Linards Laicens, kas sava laika pats lolojis nodomu
paradit plašaka buržuaziskas Latvijas saimniekus”.
Pec
romana publicešanas Pavils Rozitis sak domat par romanu tetralogijas
izveidošanu, kura “Ceplis” butu iecereta cikla pirma dala. 1931. gada
rakstnieks kadam žurnalistam šadi raksturo savu nodomu: “Turpinu realizet
romanu tetralogiju. "Cepli" paradiju latvisko rupniecibu un
rupniekus. Nakošaja - “Banka” bus telota Latvijas financiala dzive. “Avize”
ietvers musu garigo pasauli - raksniecibu, periodiku utt. Nosleguma -
“Jaunsaimniekos” paradšu lauku parvertibu ..... “ Tacu ieceres paliek
neistenotas. Butisks kaveklis nodomu piepildei bez visa cita bija starauja
Latvijas fašizešanas, pedejo buržuaziski demokratisko preses brivibu
pakapeniska nožnaugšana.
Parskats par autoru.
Rakstnieks
un dzejnieks Pavils Rozitis latviešu literatura ienaca jau driz pec 1905. gada
revolucijas, tacu vina labakie darbi sarakstiti 20. gados. Vina galvenais
devums latviešu demokratiskaja literatura ir proza - stasti un noveles, ka ari
romans ”Ceplis”.
Pavils
Rozitis ir dzimis 1883. gada 1. decembri Liepas pagasta ( tagadeja Cesu rajona)
Purapilpos ka saimnieka dels. Cetru gadu vecuma vinš zaude tevu. Vectevs nodod
maju teva bralim, bet mate ar trim berniem aiziet valnieces gaitas.
1897.
gada Pavils Rozitis sak macities vieteja pagastskola. 1901. gada vinš iestajas
Valmieras pilsetas skola, bet 1902. gada rudeni pariet uz Liepina progimnaziju
Valmiera.
Valmiera
tolaik bija viens no lielakajiem izglitibas centriem province. Valmiera Pavilam
Rozitim mostas interese par literaturu. Vinš ipaši kari lasa dzejolus, kurus
pieraksta burtnicas un velak deklame. Vasaras brivlaikos vinš pelnas, ganos
iedams, velak - stradadams par kalpu; par nopelnito naudu iegadajas gramatas un
abone avizes. Valmiera Pavils Rozitis sak dzejot. 1907. gada izstajas no skolas
sakara ar progimnazijas parveidošanu par tirdzniecibas skolu. Pec tam Pavils
Rozitis pelnas gan gadijuma darbos, gan avižu pardevejs, ostas stradnieks, gan
tulkotajs. Vinam ir nodoms iegut tautskolotaja tiesibas. Pusgadu (1908. -
1909.) vinš macas Cernajeva sagatavošanas kursos Peterpili, bet tautskolotaju
eksamenos viena priekšmeta izkrit. 1910.
gada iznak Roziša pimais dzejolu krajums “Kaijas”. Taja redzama pasivi
romantiki ar spilgtam dekadences iezimem.
Domu
par talaku izglitibu Pavils Rozitis neatmet. 1910. gada vasara vinš kopa ar
citiem jauniešiem organize teatra izrades Ziemelvidzeme, uzstadamies tajas ari
pats ka aktieris. Tada veida vinš sagada lidzeklus un rudeni iestajas
A.Šanavska Maskavas tautas universitate, kur lidz 1914. gadam stude Vestures un
filozofijas fakulitate. 1911.gada “Dzimtenes Vestnesis” pienem Pavilu Roziti
par patstavigu lidzstradnieku ar noteiktu menešu algu.
1914.
gada Pavils Rozitis parcelas uz Rigu un lidz 1915. gada augustam strada par
redakcijas darbinieku avizes “Jaunakas Zinas“ un “Lidums”, bet, kad Kurzemi
okupe vacu karaspeks un fronte tuvojas Rigai, aizbrauc uz Baku par ieredni
Nobela naftas rupnieciba. Te vinš gust spilgtus iespaidus no kaukaza eksotiskas
dabas un laudim.
1919.
gada vinš ir ierednis statistikas biroja; šai laika vinu ievel arii par Latvju
rakstnieku un žurnalistu arodbiedribas priekšsedeteju.
No
1921. lidz 1927. gadam vinš stude Latvijas universitate tieslietas, bet
studijas nebeidz. Lidztekus studijam un darbam ministrija Pavils Rozitis aktivi
piedalas rakstnieku un žurnalistu arodbiedribas darba. No 1920. lidz 1926.
gadam vinu ik gadus ievel biedribas valde. Vinš vada literaturas un makslas
žurnalu “Ritums”(1921. - 1926.), kura publicaja dažadu virzienu literati, un
strada ari par apgada “Latvijas Kultura” redaktoru.
1927.
un 1928. gada Pavils Rozitis ir avizes “Pedeja Bridi” redaktors. Avizei bija
bulvarizdevuma raksturs, tomer te iespiests ari viens otrs J. Sudrabkalna, K.
Štrala, J. Plauža, A. Sakses dzejolis un 1928. gada - paša redaktora romans
“Ceplis", kura no atsevišku trukumu atsegšanas Pavils Rozitis jau plašaja
fronte pariet uzbrukuma buržuazijai un ar dzelošu satiru parada dažadu ieraveju
tipus. Pavila Roziša "Ceplis" bija specigs trieciens buržuazijas fašistiskajiem
centieniem.
Ar
M. Grokiju Pavils Rozitis jau kopš 1926. gada uztureja sakarus, kad, apcelojot
Italiju, apciemoja ari lielo krievu rakstnieku, velak sarakstijas, sutija savus
darbus atsauksmei un augsti verteja vina padomus.
No
1932. lidz 1934. gadam Pavils Rozitis strada Tautas labklajibas ministrija par
inteligento bezdarbnieku nodalas vaditaju. 1933. - 1934. gada vinš ir ari
avizes “Dienas Lapas” redaktors.
1935.
gada reakcionara Preses biedriba sarikoja Pavila Roziša literaras darbibas 25
gadu jubileju.
1935.
gada Pavils Rozitis publice romanu “Valmieras puikas” (gramata - 1936. gada) un
aizsak otru romanu - “Zemes prieks” (“Jaunakas Zinjas”, 1937., 1. - 59.), kas
paliek nepabeigts. Pavils Rozitis mirst 1937. gada 20. februarii, apbedits
Riga, Meža kapos.
Romans "Ceplis"
Romana
sižeta pamata ir kiegelu ražošana akciju sabiedribas dibinašana un tas
bankrots.
Centralais
tels Edgars Ceplis, jaunas akciju sabiedribas noorganizetajs, “savu naudu bija
iekrajis Krievija un tikai vel nesen aizzimogotos sainos parvedis dzimtene”.
Romana ir vesala ieraveju un spekulantu galerija, bet Ceplis atškiras no tiem
gan ar cinismu, aukstu aprekinu, gan ar merkiem, kas sniedzas talak neka
vienkarša naudas raušanu. Vinš pats sevi raksturo ta: “Jus gribat vienigi dabut
naudu no valsts kases, lai tad spekuletu kaut vai ar rengu uzpirkšanu
Daugavmala. Bet es gribu ražot, no nevertigas vai mazvertigas vielas radit
vertibas.”Tiešam, vertibas Ceplis rada gan, bet tikai sev, kaut visu to apsedz
ar demagogisku runašanu par ražigu darbu un visparigu labumu. Vinš ir veikls
diplomats, prot iekarset ar savu ideju. Ceplis izmanto reklamai presi, iekarto
un ievirza lietu ta, ka tiek ievelets par akciju sabiedribas direktoru. Ne jau
tas vinam svarigi, ka no maliem, ko rupnica lieto kiegelu gatavošanai,
produkcija nevar iznakt, bet gan tas, ka vinš ar šo aferu labi nopelna un
piedevam top izdaudzinats par nacionalas rupniecibas glabeju, labu
organizatoru. Bankrotu priekšvakara Ceplis veikli atraisas no direktora amata,
un skandals gažas par jaunajiem vaditajiem, kuri ne par matu nav tiraki, tikai
vel neprot tik labi orenteties šajos džunglos.
Pavils
Rozitis Cepli raksturo jau pirmaja lappuses: “Ceplis gribeja but reize tirgotajs,
rupnieks, politikis, valstvirs un kulturas darbinieks.” Mes gan neredzam vinu
darbojamies visas šajas nozares, bet autora iecereta tela dzinlakai izpratnei
svarigi divi noradijumi. Paša sakuma lasitajs kopa ar Cepli ieiet vinja
devinistabu dzivokli un Cepla kabineta ierauga rakstamgaldu, uz kura “seviški
izcilu vietu ienema divi isti zelta ramji, vertigiem rokas griezumiem izrotati.
Tos bija darinajis ieverojams makslinieks kadam lielknazam, kur glabat savas
sievas un savu gimetnes. Bet tagad lielknazi bija iezsviesti lauka, un vinu
vietu ienjema Ceplis ar savu otro sievu.” Jaatceras, ka Ceplis parveda savas
bagatibas Latvija aizzimogotos sainos. Tadi fakti dzive bija, un to vareja
valsts varai tuvi laudis. Zelta ramji simboliski norada, ka Ceplis Latvija ir
ne vien rupnieks, bet ari viens no tiem, kam teikšana valsts lietas. Romana
nosleguma Ceplis uz republikas gadasvetku rautu aizvizina jainais auto,
“valdonigi tauredams, lai ikviens sajustu, ka te brauc naudota vara”. Autors
tada veida pasaka, ka nauda iet roka ar valsts varu.
Ceplis
ar darbalaudim tieši sava darba nesaskaras. Rupnica darbus vada virsuzraugs -
paputejis spekulants. Ja Ceplis ierodas darba vieta, tad uzsver, ka vinam ka
vecam revolucionaram rup stradnieku stavoklis, dzives apstakli utt. Bet akciju
sabiedribas kantori vinš virsuzraugam bez liekulibas norada: “....stradniekus
vajag izdzit uz beidzamo, jo viniem sava alga desmitkart janopelna...... mums
janem piemers no izcilakajiem amerikaniem, jo tikai ar viniem lidzigu neatlaidibu
var tikt pie bagatibas un varas.” Ceplim nav nekadu neskaidribu par valsti un
tautu, vinš zina, ka “pasaules iekartu negroza viss tautas, bet škiras”. Vinš
ir “naudotas varas parstavis”, kam jaspiež stradnieku škiras. Demagogija
vajadziga, lai apmulkotu laudis, jo tad, ka vinš pats saka, “ar savu stradnieku
balsim vien es tikšu nakoša saeima. Rupniekam jabut ari politikim un japiedalas
valsts likumdošana. Citadi jau vini ar savam slimo kasem un stradnieku
apdrošinašanu mus nožnaugs”. Ar Cepla telu latviešu literatura ienak tipisks
moderna, plesoniga lielkapitalisma parstavis. Tas Pavila Roziša vislielakais
sasniegums un nopelns.
Ja
Ceplis lieto skaistas frazes par ražigu darbu un visparigu labklajibu, tad vina
lidzakcionari, nebudami tik slipeti politiki, savus uzskatus izsaka tiešak. Ta,
piemeram, rupnieks Briedis, pukodamies, ka nav izdevies izplest no valsts
aizdevumu, nosaka: “Ja valsts nevar palidzet tikt pie turibas, tad vina man nav
vajadziga.” Briedis ir ari tas, kas Ceplim ieteica iekilat nederigos kiegelus
valsts banka pret aizdevumu. Uz Cepla diplomatisko iebildumu, ka tas nebutu
patriotiski, Briedis atsaka: “Turiba paliek tepat valsts robezjas, tikai
parvietojas no bankas seifiem darbigu pilsonu kabatas. Un zaudejumus jau nebus
tik liels, uz katru Latvijas iedzivotaju paris desmit santimu. Ta jau nav
nauda!” Briedis izsaka Cepla apsleptas domas, tapec Ceplis jusmigi, bez
izlikšanas var izsaukties: “...mums vajadzeja agrak aprunaties, tad mes butu
vel lielakas lietas izdarijuši.” Valsts viniem vajadziga, lai ar tas palidzibu
varetu tikt pie naudas. Drošibas delj savu naudu vini glaba arzemes. Ja gadas
bankrotet ka mebelu fabrikantam Zutim, tad “rupjai maizei” arzemju noguldijumu
pietiek atlikulikam.
Cepla
lidzakcionari ir ari valsts bankas abildigi darbinieki ar galveno direktoru
Dzilupieti priekšgala, tapat ari parlamenta deputati gan no valdibas partijam,
gan no opozicijas. Visi tie ieintereseti akciju sabiedribas un lidz ar to savos
ienakumos, tapec Ceplis viegli dabu valsts aizdevumus.
Lidzakcionari
Klavina epizodiskaja tela skopiem vilcieniem uzzimets latviešu menševiks.
Akcionaru sapulca, kur valdei izsaka parmetumus par lidzeklu izškiešanu
stradnieku dzivoklu celšanai ( dzivokli faktiski ir tikai “Potjamkina sadža”),
Klavinš uzstajas ar runu, ka “stradnieku stavokla uzlabošanai nevajag želot
lidzeklus, jo nevar tikai verdzinat un uzsukt”. Ta ir tipiska menševiku fraze.
Klavinu partrauc valdibas partijas deputats Osis: te nesot saeima un nav runa
par valsts, bet personigu naudu. “Klavinš ieklausijas, apklusa un pirmoreiz no
visas sirds piekrita Osim. Ar savu naudu tiešam ta nevar speleties ka ar valsts
naudu.”
Simboliska
ir aina otras klases dzelzcela vagona, ar kuru no velešanu agitacijas sapulcem
atgriežas Riga dažadu partiju deputati. Naidnieki, kas velešanu sapulces
publiski aplej cits citu ar visadiem netirumiem, šeit omuligi un draudzigi
joko, parruna iespaidus. Visi, ari Klavinš, “turejas ka apvienota koorporacija,
kas padota stingram, kaut gan veel neuzrakstitam kodeksam, bet uz saviem veletajiem
skatitajs ka uz zemaku škiru, kurai pienakums reizi par trim gadiem uzticigi
nobalsot, tad atkal kluset un politiska darba nemaisities pa kajam”. Notelojamo
ainu Pavils Rozitis nosledzis ar zimigu visparinajumu: “tautas druva”
nostradajušies, deputati iemieg un “cauri nakts tumšai Rigai tuvojas pilns
otras klases vagons gulošas politikas”; attieciba pret plašo tautas masu
vjadzibam un interesem ta tiešam ir “guloša politika”. Ka valdibas partijas, ta
opozicionarie deputati atškiras tikai formali, frazes, ko lieto savas
publiskajas runas - vieni aizstav “visparigo labumu”, otri - “straadnieku
intereses”, bet patiesiba visi ir labi draugi un iet roku roka.
Otra
tematiska linija, kas sazarojas vairakas sižetiskas attekas, ir sievietes un
virieša attiecibas buržuaziskaja sabiedriba. Par milestibas attiecibam tas
gruti nosaukt. Naudas vara ielauzusies un pilnam parvalda ari šo jomu. Viriem
ir milakas, sievam - milakie, Dzilupieša sievai pat vesali divi; Dzilupietis to
zina un pat žire vekselus sievas milakajiem, darijums paliek darijums. Ari
Ceplim ir milaka - mašinrakstitaja Austra Zile, bet tadel jau vinš neškirsies
no sievas; “... mani saktu turet par vieglpratigu un no ta varbut ciestu pat
firmas kredits.” Nagainim nav milakas, bet toties tas iztirgo savu meitu
armijas virsniekam Sausajam, apsolidams lielu puru. Puru znotam vinš nedod -
nauda paliek pašam, un ari meita no kakla nost.
Gramatvedis
Caune gan precejies aiz milestibas. Buutiiba vinš ir sirsnigs, godigs cilveks,
bet mikstu dabu. “Gatavais auninš”, “pieaugušais berns”- ta vinš vairakkart
raksturots. Savas labsirdibas del vina paraksta vekseli Cepla milakajai un, kad
ta ar pravu summu akciju sabiedribas naudas aizbeg uz arzemem, Cauni notiesa,
jo izradas, ka vekselis viltots par lielaku summu. Caune un kadas krajkases
direktors Udris, plencis un uzdzivotajs, nonak cietuma. Caune pie tam ir
nevainigs. Vina gimenes dzive izjuk. Lielie bleži paliek nesoditi.
Romana
nav neviena pozitiva tela. Par tadu nevar uzskatit ari Cepla sievu Bertu. Vina
gan sak saprast, ka ta saucama labaka sabiedriba isteniba ir “drausmigakie
izdzimteni, kas ar dzelzs slotu no pasaules izslaukami”, tacu talak par šo
atzinu netiek. Ironiski, bet patiesigi vinu noraksturo pats Ceplis: “Ja mes abi
sapnotu par idealiem un grauztu sausas maizes garozinu, tad diezvai vai tev
drizak neapniktu klausities manas idejas neka tagad negelibas? Tagad tu esi
bezrupibas izlutinata un tadel vari nodoties augstakiem idealiem.”
Romana
otra dala daudz personažu. Tas sadrumstalo sižetu, atslabina galveno sižetisko
liniju, tadel kompozicija saškobas. Darbiba rit spraigi, bet laiku pa laikam
iestreg garos aprakstos, piemeram, cietuma aina, kada deputata neveiksmju
apcerejuma u.c., kas lasitaju novirza sanis un nepalidz izcelt galveno telu
raksturus. Romana stils izteiksmigs,
dzivs, sentencem, sakamvardiem, suligiem epitetiem un salidzinajumiem bagats.
Autors tos izlieto ar meru un vajadziga vieta, ta padaridams izteiksmi
lakoniskaku. Piemeram, Ceplis , domadams par apcietinato Cauni, atmasko pats sevi:
“Kada tur nelaime, ja dažus glevulus notriec gar zemi un saberž ka snaucamo
tabaku? Tadi nav derigi cinai, bet tikai zemes meslošanai. ”Raksturodams
buržuazijas noskanjas, Pavils Rozitis saka; “....par pašu valsti un valdibu
nekad nerunaju tik daudz ka par valdibas ballem un rautim.” “.... lai nenosaltu
rokas, jauzvelk pienacigi cimdi,” saka Ceplis, nodrošinadams akciju sabiedriba
ar ietekmigiem laudim. Modernajas dejas dejotaji “ka uz mucas sakapuši
dimšajas”. Kad Austra Zile pacukst Ceplim, ka vina sievas berns nav vina,
Austras vardi “ka spuraini dadžji iekjeras vina apzinjas vatelina un nelaidas
vairs vala”.
Lidzas
tadiem pazistamiem sakamvardiem ka “skola maksa naudu”, “roka roku mazga” u.c.
sastopam ari vairak vai mazak originalus sakamvardus un teicienus, piemeram,
“par naudu macitajs vislielako grecinieku raida uz debesim un pliku svetuli
nogruž elle”, “apslepts greks nemaz nav greks”, “veikalnieks nav un nedrikst
but pestišanas armijas dienderis, kas staiga pa ielam un pagalmiem, želsirdibas
bungas ribinadams”, “maziem zagliem cietuma sods, bet lieliem - atzinibas gods”
u.c. Telus Pavils Rozitis raksturo
galvenokart dialogos, maz lietodams portretus. Atkariba no vietas, kur darbiba
notiek, mainas ari runataju valodas stils. Akcionaru sapulce, oficalas parunas
naudinieku valoda attiecigi pieskanjota, bet, tiklidz tie satiekas restorana,
tulin zib žargona vardi, aspratibas, kas nereti parupjas, pat ciniskas. Celju
aspratibam autors paveris, dodot personažam raksturojošus uzvardus, piemeram
Nagainis, Sesks, Udris u.c. Nagainis ir “virs ar istiem nagiem, kas pašos elles
vartos vel spes notureties”. Ceplis savu pretinieku sanem ka mikstu malu piku
un izsviež ka apdedzinatu kiegeli. Valsts bankas direktors Dzilupietis ir tadas
dzilas upes saimnieks, no kuras var smelt un smelt bez gala.
Romana
nav paradits, ne ari likts manit, kas šim plesonu baram var staties preti.
Izmantojot salidzinajumus no krievu literaturas, var teikt, ka Pavils Rozitis
paradijis, “kas vainigs”, ka dzive ir tada, bet jautajums “ko darit?” vinš
neizvirza, atstajot to katram lasitajam pašam.
Individual solution for your business https://www.cityfinances.lv/mikrokredits-uznemumam/
AtbildētDzēst