LATVIJAS UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS UN VADĪBAS FAKULTĀTE
FINANSU INSTITŪTS
EKONOMIKAS UN VADĪBAS FAKULTĀTE
FINANSU INSTITŪTS
TIESĪBU PAMATI
Cilvēku un pilsoņu tiesības
un pienākumi
Rīga 1999
SATURS
lpp.
Ievads 3
Tiesības un pienākumi 4
Secinājums 12
Izmantotā literatūra 14
IEVADS
1948.gada 10.decembrī Parīzē
ANO Ģenerālās Asamblejas sanāksmē tika pieņemta un pasludināta Vispārējā
cilvēktiesību deklarācija. To uzskata “…
kā kopīgo standartu visu tautu un nāciju sasniegumu, lai katrs cilvēks un
sabiedrības daļa, paturot pastāvīgi prātā šo deklarāciju, censtos mācot un
izglītojot veicināt šo tiesību un
brīvību atzīšanu un pakāpeniski ar nacionālo un starptautisko līdzekļu
palīdzību nodrošināt to vispārēju un efektīvu atzīšanu un ievērošanu.”
Vispārējā cilvēktiesību
deklarācija bija pirmais solis starptautisko cilvēktiesību standartu veidošanas
procesā. Šī konvencija ir viens no nozīmīgākajiem Eiropas Padomes sasniegumiem.
Tas nosaka katra indivīda neatņemamās tiesības un brīvības, kā arī uzliek
valstīm par pienākumu tās ievērot attiecībā uz viesiem, kas ir tajā
jurisdikcijā.
ANO Vispārējā cilvēktiesību
deklarācija pasludinājusi, ka katram cilvēkam jābūt apveltītam ar visām
minētajām tiesībām un brīvībām neatkarīgi no rases, ādas krāsas, dzimuma,
valodas, reliģijas, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās
izcelšanās, mantiskā stāvokļa, dzimšanas vai citiem apstākļiem.
Kopš 1990.gada 4.maija, kad
tika deklarēta Latvijas Republikas neatkarības atjaunošana, ir sperti būtiski
soļi cilvēktiesību un brīvību realizācijas jomā. Jaunā Krimināllikuma un jauno
Civilprocesa kodeksa, Kriminālprocesa kodeksa, Administratīvo pārkāpumu kodeksa
un Administratīvā procesa kodeksa izstrādāšanas process turpinās.
1991.gada 10.decembrī
Augstākā padome pieņēma īpašu likumu – “Cilvēka un pilsoņa tiesības un
pienākumi”, kas šodien ir galvenais tiesību akts, kurš regulē cilvēktiesības
Latvijā.
TIESĪBAS UN PIENĀKUMI
1948.gada
10.decembrī Parīzē ANO Ģenerālās Asamblejas sanāksmē tika pieņemta un
pasludināta Vispārējā cilvēktiesību deklarācija. Latvijas puse uz ANO
pievienošanā rakstu nosūtīja 1992.gada 24.martā.
Ģenerālā Asambleja:
“ pasludina šo
Vispārējo cilvēku tiesību deklarāciju par uzdevumu, kuru pildīt jātiecas visām
tautām un visām valstīm, lai katrs cilvēks un katrs sabiedrības orgāns,
pastāvīgi ievērojot šo Deklarāciju, ar apgaismošanu un izglītošanu censtos
veicināt šo tiesību un brīvību respektēšanu un, realizējot nacionālos un starptautiskus
progresīvus pasākumus, nodrošinātu to vispārēju un efektīvu atzīšanu un
īstenošanu kā Organizācijas dalībvalstu, tā arī to jurisdikcijā esošo
teritoriju tautās”.
Vispārējā cilvēktiesību deklarācija nosaka:
Visiem cilvēku
sabiedrības locekļiem piemītošās pašcieņas un viņu vienlīdzīgu un neatņemamu
tiesību atzīšana ir brīvības, taisnīguma un vispārēja miera pamats.
Visi cilvēki
piedzimst brīvi un vienlīdzīgi savā cieņā un tiesībās.
Katram cilvēkam
jābūt apveltītam ar visām tiesībām un visām brīvībām, kas pasludinātas šajā
deklarācijā, neatkarīgi no rases, ādas krāsas, dzimuma, valodas, reliģijas,
politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai citas izcelsmes, mantiskā
stāvokļa, kārtas vai cita stāvokļa. Turklāt nedrīkst būt nekādas atšķirības valsts
vai teritorijas, pie kuras cilvēks pieder, politiskā, tiesiskā vai
starptautiskā stāvokļa dēļ neatkarīgi no tā, vai šī teritorija ir neatkarīga,
aizbilstama, bez pašpārvaldes vai kaut kā citādi ierobežota savā suverenitātē.
Katram cilvēkam ir
tiesības uz dzīvību, brīvību un personas neaizskaramību.
Visi cilvēki ir
vienlīdzīgi likuma priekšā, un viņiem ir tiesības, bez jebkādas diskriminācijas
uz vienādu likuma aizsardzību. Jebkura šāda veida diskriminācija jāaizliedz ar
likumu, un likumam jāgarantē visām personām vienāda un efektīva aizsardzība
pret jebkādu diskrimināciju – neatkarīgi no rases, ādas krāsas, dzimuma,
valodas, reliģijas, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās
izcelšanās, mantiskā stāvokļa, dzimšanas vai citiem apstākļiem.
Katram cilvēkam ir
tiesības uz domu, apziņas un reliģijas brīvību, brīvību pieņemt reliģiju vai
pārliecību pēc savas izvēles un brīvību nodoties savai reliģijai un pārliecībai
tiklab vienatnē, kā arī kopā ar citiem publiski vai nošķirti piekopjot kultu,
izpildot reliģiskas vai rituālas ceremonijas un sludinot mācību.
Katram cilvēkam ir
tiesības uz pārliecības brīvību un tiesības brīvi paust savus uzskatus: šīs
tiesības ietver brīvību netraucēti palikt pie saviem uzskatiem un brīvību
meklēt, saņemt un izplatīt informāciju un idejas ar jebkuriem līdzekļiem
neatkarīgi no valstu robežām.
Tautas
gribai ir jābūt valdības varas pamatam:
šai gribai ir jābūt izteiktai periodiskās un nefalsificētās vēlēšanās, kam
jānotiek uz vispārēju un vienlīdzīgu vēlēšanu tiesību pamata, aizklāti balsojot
vai arī citās līdzvērtīgās formās, kas nodrošina vēlētāju brīvas gribas
izpaudumu.
Katram
cilvēkam ir tiesības uz darbu, uz brīvu darba izvēli, uz taisnīgiem un
labvēlīgiem darba apstākļiem un uz aizsardzību pret bezdarbu.
Katram
cilvēkam, bez jebkādas diskriminācijas, ir tiesības uz vienādu atlīdzību par
līdzvērtīgu darbu.
Katram
strādājošam ir tiesības uz taisnīgu un apmierinošu darba algu, kas nodrošina
cilvēka cienīgu dzīvi viņam un viņa ģimenei. Nepieciešamības gadījumā tā
jāpapildina ar citiem sociālās nodrošināšanas līdzekļiem.
Katram
cilvēkam ir tiesības uz izglītību. Izglītībai, vismaz pamata un vispārējai
izglītībai, ir jābūt bezmaksas. Pamatizglītībai ir jābūt obligātai. Tehniskajai
un profesionālajai izglītībai ir jābūt visiem pieejamai, un augstākai
izglītībai jābūt vienādi pieejamai visiem atbilstoši katra spējām.
Starptautiskā
“Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija” noslēgta 1950.gadā
4.decembrī, Latvijā spēkā -
Konvencija un 1, 2, 4
protokoli (tiesības un pamatbrīvības, kas nav iekļautas 1950.gada
4.decembrī Romā parakstītās Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības
konvencijā) no 1997.gada 27.jūnija, 7 protokols
no 1997.gada 1.septembra un 11 protokols – pēc tam, kad visas Konvencijas
dalībvalstis ratificēs.
Cilvēku tiesību un pamatbrīvību
aizsardzību konvencija un tās protokoli nosaka:
Ikviena
tiesības uz dzīvību aizsargā likums. Nevienam nedrīkst ar nolūku atņemt
dzīvību, izņemot ja tiek izpildīts tiesas spriedums pēc apsūdzības noziegumā,
par kuru likums paredz šādu sodu.
Nevienu
cilvēku nedrīkst pakļaut spīdzināšanai vai cietsirdīgai vai pazemojoši ar viņu
apieties vai sodīt.
Ikvienam
ir tiesības uz savas privātās un ģimenes dzīves, dzīvokļa un korespondences
neaizskaramību.
Jebkuram
cilvēkam ir tiesības uz miermīlīgu pulcēšanās un biedrošanās brīvību, ieskaitot
tiesības veidot arodbiedrības un iestātie tajās, lai aizstāvētu savas
intereses, izņemot ierobežojumus, kas noteikti likumā.
Jebkurai
fiziskai personai ir tiesības uz īpašumu. Nevienam nedrīkst atņemt viņa
īpašumu, izņemot, ja tas notiek sabiedrības interesēs un apstākļos, kas
noteikti ar likumu un atbilst vispārējiem starptautisko tiesību principiem.
Laulātajiem ir jābūt
vienlīdzīgiem savās tiesībās un atbildībā, kurai gan laulāto starā, gan viņu
attiecībās ar bērniem ir privāta likuma raksturs, attiecībā uz laulību, tās
laikā un pēc tās šķiršanās. Šis pants neattur valstis no tādu pasākumu
veikšanas, kas nepieciešami, lai aizstāvētu bērnu tiesības.
ANO Ģenerālā
Asambleja 1959.gada 20.novembrī pasludinājusi starptautisko Bērnu tiesību
deklarāciju. Latvijā spēkā no 1990.gada 4.maija.
Bērnam viņa fiziskā
un garīgā brieduma trūkuma dēļ ir nepieciešama īpaša aizsardzība un gādība,
ieskatot arī pienācīgu tiesisko aizsardzību, kā pirms, tā arī pēc dzimšanas.
Ģenerālā Asambleja:
“pasludina Bērnu
tiesību deklarāciju nolūkā nodrošināt bērniem laimīgu bērnību un iespēju
izmantot tajā paredzētās tiesības un brīvības bērnu un sabiedrības labklājībai,
un aicina vecākus, vīriešus un sievietes kā atsevišķas personas, brīvprātīgās
organizācijas, vietējos varas orgānus un nacionālās valdības atzīt un ievērot
šīs tiesības, pakāpeniski veicot likumdošanas un citus pasākumus saskaņā ar
deklarācijas principiem”.
Bērnam ar likumu un
citiem līdzekļiem jānodrošina īpaša aizsardzība, kā arī jārada iespējas un
labvēlīgi apstākļi veselīgai un normālai fiziskai, intelektuālai, tikumiskai,
garīgai un sociālai attīstībai brīvības un cieņas apstākļos.
Starptautiskā
Konvencija par bērna tiesībām noslēgta 1989.gada 20.novembrī, un Latvijā stājas
spēkā no 1992.gada 14.aprīļa.
ANO
Vispārējā cilvēka tiesību deklarācijā ir pasludinājusi bērnu tiesības uz īpašu
gādību un palīdzību.
Visās
pasaules valstīs ir bērni, kas dzīvo ārkārtīgi smagos apstākļos, un šādiem
bērniem ir nepieciešama īpaša uzmanība.
Bērnam,
lai viņš varētu pilnīgi un harmoniski attīstīties kā personība, jāaug ģimenes
vidē, laimes, mīlestības un izpratnes atmosfērā.
Konvencija par bērnu tiesībām nosaka:
Dalībvalstis
atzīst, ka ikvienam bērnam ir neatņemamas tiesības uz dzīvību.
Dalībvalstis
apņemas respektēt bērna tiesības uz savas individualitātes saglabāšanu,
ieskaitot pilsonību, vārdu un ģimenes saites, kā tas paredzēts likumā,
nepieļaujot pretlikumisku iejaukšanos.
Dalībvalstis
respektē bērna tiesības uz domu, apziņas un reliģijas brīvību.
Dalībvalstis
dara visu iespējamo, lai nodrošinātu tāda principa atzīšanu, saskaņā ar kuru
abiem vecākiem ir kopīga un vienāda atbildība par bērna audzināšanu un
attīstību. Vecāki vai attiecīgajos gadījumos likumīgie aizbildņi ir galvenās
personas, kas atbildīgas par bērna audzināšanu un attīstību.
Lai
garantētu bērnu tiesības un sekmētu to realizēšanu, dalībvalstis sniedz
vecākiem un likumīgajiem aizbildņiem pienācīgu palīdzību viņu pienākumu
pildīšanā, kas saistīti ar bērnu audzināšanu, un nodrošina bērnu iestāžu tīkla
attīstību.
Dalībvalstis
veic visus nepieciešamos likumdošanas, administratīvos, sociālos un
izglītojošos pasākumus, lai
aizsargātu bērnu pret
vecāku, likumīgo aizbildņu
vai jebkuras citas personas, kas rūpējas par bērnu, visu veidu fizisku
vai psiholoģisku vardarbību,
apvainojumiem vai
ļaunprātībām, gādības trūkumu vai paviršu izturēšanos, rupju apiešanos vai
ekspluatāciju, arī pret seksuālajām ļaunprātībām.
Dalībvalstis
atzīst, ka garīgā vai fiziskā ziņā nepilnvērtīgam bērnam jādzīvo pilnvērtīga un
cienīga dzīve apstākļos, kas garantē viņa pašcieņu, palīdz viņam uzturēt ticību
saviem spēkiem un atvieglo viņa iespējas aktīvi piedalīties sabiedrības dzīvē.
Dalībvalstis
atzīst nepilnvērtīga bērna tiesības uz īpašu gādību un stimulē un nodrošina, ja
ir resursi, palīdzības sniegšanu bērnam, kam uz to ir tiesības, un par viņa
aprūpi atbildīgajām personām, saskaņā ar iesniegto lūgumu un atbilstoši bērna
stāvoklim un viņa vecāku vai citu personu apstākļiem, kuras gādā par bērnu.
Tajās
valstīs, kur ir etniskās, konfesionālās vai valodas minoritātes vai
pamatiedzīvotāju skaitā ietilpstošas personas, bērnam, kas pieder pie šādām
minoritātēm vai pamatiedzīvotājiem, nedrīkst atņemt tiesības kopā ar citiem
savas grupas locekļiem izmantot savu
kultūru, pievērsties savai reliģijai un izpildīt tās rituālus, kā arī
lietot dzimto valodu.
Dalībvalstis
respektē un stimulē bērna tiesības uz vispusīgu līdzdalību kultūras dzīvē un
jaunradē un gādā par atbilstošu un vienādu iespēju radīšanu kultūras un
radošajai darbībai, brīvā laika pavadīšanai un atpūtai.
Dalībvalstis
atzīst bērna tiesības un aizsardzību pret ekonomisko ekspluatāciju un jebkāda
darba izpildīšanu, kurš var apdraudēt viņa veselību vai būt par šķērsli
izglītības iegūšanā, vai arī kaitēt viņa veselībai un fiziskajai,
intelektuālajai, garīgajai, morālajai un sociālajai attīstībai.
Dalībvalstis
veic visus nepieciešamos pasākumus, tai skaitā likumdošanas, administratīvos un
sociālos pasākumus, kā arī pasākumus izglītības jomā, lai pasargātu bērnus no
attiecīgajos starptautiskajos līgumos definēto narkotisko līdzekļu un
psihotropo vielu nelikumīgas lietošanas un nepieļautu bērnu izmantošanu šādu
vielu pretlikumiskā ražošanā un tirdzniecībā ar tām.
Dalībvalstis
apņemas aizsargāt bērnu pret visu veidu seksuālo ekspluatāciju un seksuālo
pavešanu netiklībā.
Dalībvalstis
veic nacionālā, divpusējā un daudzpusējā līmenī visus nepieciešamos pasākumus,
lai novērstu bērnu nolaupīšanu, tirdzniecību ar bērniem vai viņu kontrabandu
jebkādos nolūkos un jebkurā formā.
Starptautiskais
pakts par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām pieņemts ANO Ģenerālās
Asamblejas XXI sesijā 1966.gada 16.decembrī, stājies spēkā 1976.gada 3.janvārī.
Latvijā spēkā esošs no 1992.gada 16.decembra.
Visām
tautām ir pašnoteikšanās tiesības. Pamatojoties uz šīm tiesībām, tās brīvi
nosaka savu politisko statusu un brīvi nodrošina savu ekonomisko, sociālo un
kultūras attīstību.
Visas
tautas savu mērķu sasniegšanai var brīvi rīkoties ar savām dabas bagātībām un
resursiem, nepārkāpjot nekādas saistības, kas izriet no starptautiskās
ekonomiskās sadarbības, kura balstās uz
savstarpēja izdevīguma principu, un no starptautiskajām tiesībām. Nevienai tautai
nekādā gadījumā nedrīkst atņemt tai
piederošos eksistences līdzekļus.
Šā
pakta dalībvalstis atzīst tiesības uz darbu, kuras ietver katra cilvēka
tiesības uz to, lai viņam būtu iespēja pelnīt sev iztiku ar darbu, ko viņš
brīvi izvēlas vai izpilda brīvprātīgi, un veiks attiecīgos pasākumus šo tiesību
garantēšanai.
Šā
pakta dalībvalstis atzīst katra tiesības uz taisnīgiem un labvēlīgiem darba
apstākļiem, ieskaitot arī: atlīdzību, kas nodrošina visiem strādājošiem
taisnīgu darba algu un vienādu atlīdzību par līdzvērtīgu darbu bez jebkādas
atšķirības, turklāt sievietēm jāgarantē darba apstākļi, kas nebūtu sliktāki par
vīriešu darba apstākļiem, ar vienādu maksu par vienādu darbu; apmierinošu
eksistenci viņiem pašiem un viņu ģimenēm saskaņā ar šā pakta noteikumiem;
drošības un higiēnas prasībām atbilstošus darba apstākļus; visiem vienādu
iespēju izvirzīties darbā, pamatojoties vienīgi uz darba stāžu un
kvalifikāciju; atpūtu, brīvo laiku un darba laika saprātīgu ierobežošanu,
periodisku apmaksātu atvaļinājumu, kā arī atlīdzību par svētku dienām.
Šā
pakta dalībvalstis atzīst katra cilvēka tiesības uz sociālo nodrošināšanu,
ieskaitot sociālo apdrošināšanu.
Šā
pakta dalībvalstis atzīst, ka ģimenei, kas ir dabiska sabiedrības pamatšūniņa,
jānodrošina iespējami plašāka aizsardzība un palīdzība, it sevišķi tās
dibināšanas posmā un kamēr tās pienākums ir gādāt par nepatstāvīgiem bērniem un
viņu audzināšanu.
Starptautiskais
pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām pieņemts ANO Ģenerālās Asamblejas
XXI sesijā 1966.gada 16.decembrī, stājies spēkā 1976.gada 23.martā, Latvijā
spēkā esošs no 1992.gada 14.jūlija.
Tiesības
uz dzīvi ir katra cilvēka neatņemamas tiesības. Šīs tiesības aizsargā likums.
Nevienam nedrīkst patvarīgi atņemt dzīvību.
Nevienu
nedrīkst pakļaut spīdzināšanai vai nežēlīgam, necilvēcīgam vai viņa pašcieņu
aizskarošam sodam vai apieties ar viņu tādā veidā. Piemēram, nevienu personu
bez tās brīvas piekrišanas nedrīkst pakļaut medicīniskajiem un zinātniskajiem
eksperimentiem.
Nevienu
nedrīkst turēt verdzībā; visu veidu verdzība un vergu tirdzniecība ir
aizliegta.
Katram
cilvēkam ir tiesības uz brīvību un personas neaizskaramību. Nevienu nedrīkst
patvaļīgi arestēt vai turēt apcietinājumā. Nevienam nedrīkst atņemt brīvību bez
likumā noteiktā pamata un neievērojot tajā paredzēto procedūru.
Katram,
kas likumīgi atrodas kādas valsts teritorijā, ir tiesības šajā teritorijā brīvi
pārvietoties un brīvi izvēlēties dzīvesvietu.
Katram
cilvēkam ir tiesības atstāt jebkuru, arī savu, valsti.
Nevienam
nedrīkst patvaļīgi atņemt tiesības iebraukt savā valstī.
Nedrīkst
patvarīgi vai nelikumīgi iejaukties neviena personiskajā un ģimenes dzīvē,
patvarīgi vai nelikumīgi apdraudēt viņa dzīvokļa neaizskaramību vai viņa
korespondences noslēpumu vai nelikumīgi apdraudēt viņa godu un reputāciju.
Katram
cilvēkam ir tiesības brīvi izpaust savus uzskatus, šīs tiesības ietver brīvību
meklēt, saņemt un izplatīt dažāda veida informāciju un idejas neatkarīgi no
valstu robežām mutvārdos, rakstveidā, izmantojot presi vai mākslinieciskās
izpausmes formas, vai citādā veidā pēc savas izvēles.
Jebkāda
rīcība, kas aizstāv nacionālu, rasu vai reliģisku naidu un ir kūdīšana uz
diskrimināciju, ienaidu vai vardarbību, jāaizliedz ar likumu.
Valstīs,
kur etniskās, reliģiskās un valodas minoritātes, personām, kas pieder pie šīm
minoritātēm, nedrīkst atņemt tiesības kopā ar citiem tās pašas grupas locekļiem
izmantot savu kultūru, nodoties savai reliģijai un izpildīt tās rituālus, kā
arī lietot dzimto valodu.
Starptautiskā
konvencija par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu apstiprinājusi ANO
Ģenerālā Asambleja 1965.gada 21.decembrī, atklāta parakstīšana 1966.gada
7.martā un spēkā stājusies 1969.gada4.janvārī. Latvijā spēkā esošs no 1992.gada
14.aprīļa.
Visi
cilvēki piedzimst brīvi un vienlīdzīgi cieņā un tiesībās un katram cilvēkam bez
jebkādas atšķirības, piemēram, bez rases, ādas krāsas vai nacionālās izcelšanās
atšķirības, jābauda visas tās tiesības un brīvības, kas pasludinātas
Deklarācijā.
Uzskatīdamas,
ka visi cilvēki likuma priekšā ir līdztiesīgi un ka viņiem ir tiesība uz
vienādu likuma aizsardzību pret dažādu diskrimināciju un pret dažādu kūdīšanu
uz diskrimināciju.
Dalībvalstis
apliecina nepieciešamību jo ātrāk likvidēt rasu diskrimināciju visā pasaulē,
visos diskriminācijas veidos un izpausmēs un nepieciešamību nodrošināt cilvēka
personības cieņas izpratni un cienīšanu, pārliecinātas par to, ka jebkāda
pārākuma teorija, kas pamatojas uz rases atšķirību, ir zinātniski aplama,
morāli nosodāma un sociālā ziņā netaisnīga un bīstama un ka nedrīkst būt
attaisnojuma rasu diskriminācijai nekur, ne teorijā, ne praksē, apliecinādamas,
ka cilvēka diskriminācija pēc rases, ādas krāsas vai etniskās izcelšanās
principa ir šķērslis tautu draudzīgām un miermīlīgām attiecībām un ka tā var
graut mieru un tautu drošību, kā arī traucēt cilvēku harmonisku
līdzāspastāvēšanu pat vienas un tās pašas valsts ietvaros.
Dalībvalstis
nosoda dažāda veida propagandu un visas organizācijas, kuras pamatojas uz
vienas rases vai noteiktas ādas krāsas vai etniskās izcelšanās cilvēku grupas
pārākuma idejām vai teorijām vai kuras cenšas attaisnot vai atbalstīt dažāda
veida rasu naidu un diskrimināciju, un apņemas nekavējoties veikt pozitīvus
pasākumus dažādas kūdīšanas uz diskrimināciju vai diskriminācijas aktu izskaušanai.
Dalībnieces
valstis apņemas nekavējoties veikt efektīvus pasākumus, piemēram, zināšanu
pasniegšanas, audzināšanas, kultūras un informācijas jomā, lai cīnītos pret
aizspriedumiem, kas izraisa rasu
diskrimināciju, veicinātu savstarpēju saprašanos, iecietīgu izturēšanos un
draudzību starp tautām un rasu vai etniskajām grupām.
1991.gada 10.decembrī Augstākā padome
pieņēma īpašu likumu – “Cilvēka un pilsoņa tiesības un pienākumi”, kas šodien
ir galvenais tiesību akts, kurš regulē cilvēktiesības Latvijā.
Šis
likums nosaka:
Cilvēks, viņa
dzīvība, brīvība, cieņa un tiesības ir Latvijas valsts augstākā pamatvērtība.
Valsts pienākums ir
aizsargāt cilvēku, viņa dzīvību, brīvību, drošību, cieņu, tiesības un īpašumu.
Latvijas Republikas
pilsonība ir personas noturīga politiski tiesiskā saikne ar Latvijas Republiku.
Pilsonības saturu
veido pilsoņa un valsts savstarpēji saistīto tiesību un pienākumu kopums.
Visi pilsoņi
neatkarīgi no pilsonības iegūšanas veida tiesībās un pienākumos ir vienlīdzīgi.
Pilsoņi piedalās
valsts un sabiedrības lietu lemšanā tieši vai ar brīvi ievēlētu pārstāvju
starpniecību.
Pilsoņiem ir
vienlīdzīgas tiesības ieņemt valsts amatus.
Pilsoņiem ir
tiesības dibināt politiskās partijas.
Pilsonim jābūt
uzticīgam Latvijas Republikai, viņam ir tiesības un pienākums aizsargāt tās
brīvību, neatkarību un demokrātisko parlamentāro valsts iekārtu.
Pilsonim jāpilda
obligātais valsts dienests un citas likumā noteiktās saistības ar valsti.
Visi cilvēki Latvijā
ir vienlīdzīgi likuma priekšā neatkarīgi no rases, tautības, dzimuma, valodas,
partijas piederības, politiskās un reliģiskās pārliecības, sociālā, mantiskā un
dienesta stāvokļa un izcelšanās.
Valsts garantē
korespondences, telefonsarunu, telegrāfisko un citu sakaru noslēpumu.
Valsts atzīst un
aizsargā īpašuma un tā mantošanas tiesības.
Katram ir tiesības
brīvi izvēlēties profesiju, nodarbošanos un darba devēju.
Katram ir tiesības
saskaņā ar darba līgumu uz tādu darba samaksu, kas nav mazāka par valsts
noteikto minimumu.
Darba nedēļas maksimālo
ilgumu nosaka likums. Strādājošiem ir tiesības uz iknedēļas brīvdienām un
ikgadējo apmaksātu atvaļinājumu.
Strādājošiem ir
tiesības streikot, lai aizstāvētu savas ekonomiskās un profesionālās intereses.
Katram ir tiesības
brīvi izbraukt vai emigrēt uz ārvalstīm.
Šīs tiesības
nedrīkst ierobežot politisku vai ideoloģisku motīvu dēļ.
Ikvienam ir tiesības
brīvi pārvietoties Latvijas teritorijā.
Visiem ir tiesības
brīvi izveidot sabiedriskās organizācijas un piedalīties to darbā, ja šo
organizāciju mērķi un praktiskā rīcība nav pretrunā ar likumu.
Valsts garantē
iepriekš pieteiktu miermīlīgu sapulču, mītiņu, ielu gājienu un demonstrācijas
brīvību.
Valsts garantē
radošā darba brīvību un aizsargā autortiesības.
Valsts garantē
reliģiskās pārliecības brīvību.
Ģimeni, laulību, kā
arī mātes un bērna tiesības aizsargā valsts.
Laulības pamatā ir
sievietes un vīrieša brīvprātīga vienošanās, kā arī viņu tiesiskā vienlīdzība.
Rūpētie par bērniem
un viņu audzināšanu pirmām kārtām ir vecāku vai aizbildņu tiesības un
pienākums.
Sabiedrība un valsts
rūpējas, lai vecākiem vai aizbildņiem būtu iespējams pildīt savus pienākumus
pret bērniem.
Laulībā un ārlaulībā
dzimušie bērni ir tiesībās vienlīdzīgi.
Valsts garantē īpašu
palīdzību un aizsardzību bērniem, kas palikuši bez vecāku gādības.
Dabas, kultūrvides,
ainavu, vēstures un arhitektūras pieminekļu un vides aizsardzība ir katras
personas, visas sabiedrības un valsts pienākums.
Katra pienākums ir
ievērot Latvijas Republikas likumus, cienīt latviešu tautas un Latvijā
dzīvojošo nacionālo un etnisko grupu tradīcijas un paražas, kā arī respektēt
citu personu nacionālo pašcieņu.
Ikviens piedalās
valsts un pašvaldību izdevumu segšanā, likumā noteiktajā kārtībā maksājot
nodokļus un nodevas.
Demokrātiskas valsts pilsoņi uzņemas arī zināmus
pilsoniskus pienākumus un saistības. Plašākā nozīmē šie pienākumi nozīmē līdzdalību demokrātiskā procesā, lai nodrošinātu
tā funkcionēšanu. Pilsoņiem jāparāda spēja orientēties galvenajās problēmās, ar
ko nākas saskarties viņu sabiedrībai, - tas nepieciešams kaut vai tāpēc
vien, lai viņi būtu spējīgi balsot par augstu amatu kandidātiem.
Demokrātiskā procesa būtība ir pilsoņu aktīva,
brīvprātīga līdzdalība savas kopienas vai nācijas sabiedriskajā dzīvē.
Viens no
demokrātijas pamatprincipiem ir šāds: valdība
kalpo tautai, nevis otrādi. Citiem vārdiem sakot, cilvēks ir demokrātiskas
valsts pilsonis, nevis tās padotais. Ja valsts aizsargā savu pilsoņu tiesības,
tad pilsoņi tai atlīdzina ar uzticību. Turpretim autoritārisma apstākļos valsts
pieprasa, lai tauta kalpo tai un uzticas, neizjūtot nekādas saistības
nodrošināt tautas piekrišanu savai darbībai.
Kad demokrātiskas valsts pilsoņi balso, viņi izmanto
savas tiesības un pienākumus izšķirt, kas viņu vārdā valdīs. Turpretim autoritārā
valstī balsošanas procedūra kalpo vienīgi, lai režīma izdarītā izvēle iegūtu
likuma spēku. Šādā sabiedrībā balsošana nav pilsoņu tiesību vai pienākumu
izpausme – tā ir uzspiesta atbalsta izrādīšana valdībai.
Demokrātiskā valstī
karadienests ir pienākums, ko sabiedrības locekļi uzņēmušies labprātīgi saskaņā
ar likumiem, kurus pieņēmuši viņu pašu izraudzītie pārstāvji. Demokrātiskā
valstī pilsonim ir apziņa, ka viņš pilda
pienākumu, kuru viņa sabiedrība uzņēmusies labprātīgi. Bez tam demokrātiskas
sabiedrības locekļu varā ir arī kopīgiem spēkiem šo kārtību mainīt: atcelt
obligāto karadienestu un tā vietā ieviest brīvprātīgo armiju, kāda, piemēram,
pastāv ASV; samazināt iesaukuma termiņu, kā tas notika Vācijā.
SECINĀJUMS
Tiesības uz cilvēka cienīgu dzīves līmeni, darbu un
sociālo drošību ir cilvēktiesības, kuras šobrīd ir aktuālas lielākajai daļai
Latvijas iedzīvotāju. Latvijā izveidojusies situācija man liekas traģiska, ka
cilvēks ar savu darbu nevar samaksāt par tiem pakalpojumiem, kuri nodrošina viņa
izdzīvošanu. Starptautiskajā paktā par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras
tiesībām, kurš Latvijai ir saistošs, ir noteikts, ka ikvienai pakta
dalībvalstij ir jāgarantē katra tiesības uz viņa un viņa ģimenes atbilstošu
dzīves līmeni, ieskaitot atbilstošu uzturu, apģērbu un mājokli.
Latvija ir parakstījusi arī Eiropas sociālo hartu, kura
valstij uzliek par pienākumu savu iespēju robežās rūpēties par savas valsts
iedzīvotāju labklājību.
Katras demokrātiskas valsts interesēs ir veidot izglītotu
sabiedrību, šī mērķa sasniegšanai izglītības sistēmā ir svarīgi neapstāties
tikai pie pamata izglītības, bet ieinteresēt bērnu apgūt vidējo un augstāko
izglītību. Lai to sasniegtu, svarīgi ir nodrošināt iespēju visiem Latvijas
Republikā dzīvojošiem bērniem vienlīdzīgas tiesības izglītības iegūšanā
neatkarīgi no viņu sociālā stāvokļa, tautības, vecāku pilsonības un citām
pazīmēm. Nav pieņemama Latvijas sabiedrībā pastāvošā nostāja jautājumā par to,
ka valstī vēlams ieviest maksas vidējo izglītību. Kā liecina statistika Latvijā
pieaug to skolēnu skaits, kuri pēc pamatskolas izglītības iegūšanas turpina
mācīties vispārīgās vidējās mācību iestādēs.
Samazinājies arī to skolēnu
skaits, kuri gan uzsāk mācības vidējās izglītības iestādēs, bet tās nebeidz.
Tas norāda, ka bērnos ir vēlme mācīties, tādēļ valstij un pašvaldībām,
realizējot un attīstot izglītības sistēmu, ir ne tikai šīs tiesības
jānodrošina, bet arī jāveicina un jāattīsta starptautiskā sadarbība izglītības
jautājumos un mūsdienīgas mācīšanas metodes, īpašu uzmanību pievēršot
izglītības strukturālajai pārkārtošanai.
Ņemot vērā starptautiskos dokumentos gan bērnu tiesību
jomā, gan arī cilvēktiesību jomā, kuros ir noteikts, ka pirmkārt maksimāli
jāievēro bērnu intereses, valstij ir pienākums nodrošināt bērnu tiesības uz
izglītību. Vispārējā cilvēktiesību deklarācija bija pirmais starptautiskais
dokuments, kas tiesības uz izglītību pasludināja par cilvēka tiesībām, nosakot,
ka “katram cilvēkam ir tiesības uz izglītību. Izglītībai vismaz pamata un
vispārējai izglītībai jābūt bezmaksas”. Tas nozīmē, ka valsts nedrīkst traucēt
nevienai personai izmantot tiesības uz izglītību, piemēram, liedzot pieeju nodrošinātajām izglītošanas iespējām,
ieviešot mācību maksu, maksu par mācību līdzekļiem u.c. Saskaņā ar Latvijas
Republikas Konstitucionālā likuma
“Cilvēka un pilsoņa tiesības un pienākumi” normām, valsts garantē iespēju iegūt
bez maksas tikai obligāto izglītību, taču turpmāko izglītošanos nodrošina
atbilstoši katra spējām.
Vēl joprojām likumdošanā pastāv profesiju ierobežojumi
personām bez Latvijas pilsonības, kuri ir pretrunā ar Latvijai saistošajām
starptautiskajām cilvēktiesību normām.
Ko darīt, ja nācija vēlas iegūt valstisku neatkarību, bet
nacionālās grupas, kas dzīvo tās vēsturiskā teritorijā, šādu neatkarīgu valsti
nevēlas? Ko darīt, ja latviešu nācija ar likuma spēku atjauno savas valodas
funkcionēšanu visās dzīves sfērās (pasludinādama to par valsts valodu), bet
daudzi krievi aiz pārliecības vai liekuļoti apgalvo, ka tas neesot
demokrātiski?
Bijušajā Padomju
Savienībā totalitārisms īpaši smagas sekas atstājis tieši nacionālajās
attiecībās. Netaisni novilktās robežas, mākslīgi radītās autonomijas, miljoniem
pārvietotu cilvēku, to vidū pat veselas tautas, uzspiestā rusifikācija,
degradētās nacionālās valodas un denacionalizētā inteliģence – ar tādām
problēmām tagad saduras visas bijušās PSRS republikas.
Ja cilvēks savā
vēsturiskajā dzimtenē zaudē iespēju lietot dzimto valodu, tad ir pārkāptas ne
vien nācijas tiesības, bet arī šā cilvēka tiesības. Latviešu nacionālajām
prasībām jo lielāku svaru piešķir tas, ka latviešu nācijas eksistencei
nelabvēlīgie faktori darbojas arī tagad, kad atgūta valstiskā neatkarība.
Latviešiem šī zeme
ir vienīgā vieta pasaulē, kur var saglabāties nācijas dzīvais spēks,
attīstīties tās valoda un kultūra. Neatkarīga, demokrātiska valsts, bez šaubām,
var apmierināt nācijas tiesības pastāvēt neierobežoti ilgu laiku. Šīs dabiskās
tiesības nav vērstas pret nacionālo identitāti, piedalīties sava etnosa
nacionālās kultūras attīstībā un baudīt tās augļus.
Literatūras saraksts
1. 1948.gada
10.decembrī Parīzē ANO Ģenerālās Asamblejas sanāksmē tika pieņemta un
pasludināta Vispārējā cilvēktiesību deklarācija. Latvijas puse uz ANO
pievienošanā rakstu nosūtīja 1992.gada 24.martā.
2. Starptautiskā
“Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija” noslēgta 1950.gadā
4.decembrī. Latvijā spēkā -
Konvencija un 1, 2, 4
protokoli (tiesības un pamatbrīvības, kas nav iekļautas 1950.gada
4.decembrī Romā parakstītās Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības
konvencijā) no 1997.gada 27.jūnija, 7 protokols
no 1997.gada 1.septembra un 11 protokols – pēc tam, kad visas
Konvencijas dalībvalstis ratificēs.
3. ANO Ģenerālā
Asambleja 1959.gada 20.novembrī pasludinājusi starptautisko Bērnu tiesību
deklarāciju. Latvijā spēkā no 1990.gada 4.maija.
4.
Starptautiskā Konvencija par bērna tiesībām noslēgta 1989.gada 20.novembrī, un
Latvijā stājas spēkā no 1992.gada 14.aprīļa.
5.
Starptautiskais pakts par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām
pieņemts ANO Ģenerālās Asamblejas XXI sesijā 1966.gada 16.decembrī, stājies
spēkā 1976.gada 3.janvārī. Latvijā spēkā esošs no 1992.gada 16.decembra.
6. Starptautiskais
pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām pieņemts ANO Ģenerālās Asamblejas
XXI sesijā 1966.gada 16.decembrī, stājies spēkā 1976.gada 23.martā, Latvijā
spēkā esošs no 1992.gada 14.jūlija.
7.
Starptautiskā konvencija par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu
apstiprinājusi ANO Ģenerālā Asambleja 1965.gada 21.decembrī, atklāta
parakstīšana 1966.gada 7.martā un spēkā stājusies 1969.gada4.janvārī. Latvijā
spēkā esošs no 1992.gada 14.aprīļa.
8. 1991.gada 10.decembrī Augstākā
padome pieņēma likumu – “Cilvēka un pilsoņa tiesības un pienākumi”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru