Antonija
Etzioni-Bogardusa
referāts
socioloģijā
“Community”
vs institūcijas.
1. Sociālās innovācijas
iedzīvotāju problēmu risināšanā
2. Sociālās dzīves kvalitāte
un sociālajā politika: no formāl-institucionālisma uz solidār-pilsoniskumu.
Sociālā politika: institūcijas un indivīdi
Sociālā politika : problemātika.
Alternatīvs risinājums : community
Izmantotie teksti
Sociālas innovācijas iedzīvotāju problēmu risināšanā
Lai gan bijušās
valsts iekārtas sabrukšana ir novedusi daudzus cilvēkus pie reālām krīzes
situācijām, un tā vai citādi skārusi visus (lielākoties nelabvēlīgi), tomēr
"kapitālistiski-demokrātiskai revolūcijai" ir atrodamas arī savas
pozitīvās puses. Acīmredzot, ne tikai gaidāmā tirdzniecības uzplaukuma un preču asortimenta neto pieauguma
dēļ tauta atteicās no nepārtraukti solītajiem efemērajiem sociālisma labumiem.
Sabiedrībā tika atdzīvinātas minētās
starpstruktūras, citiem vārdiem - pilsoniskā sabiedrība. Taču, līdz ar to,
figurāli izsakoties, tika lauzts sava veida "sabiedriskais
līgums"(Hobss) - pienākumu un tiesību sadalījums starp valsti un indivīdu.
Tā rezultātā vesels sociālo grupu spektrs kļuva radikāli neaizsargāts pret
sociālekonomiskām kolīzijām. Sabiedrībā iestājās krīze un to pārpludināja vēl
nebijuša mēroga sociālās problēmas. ar kurām nekāda sociālā politika nespēj tik
galā, jo valsts kasē nav tādu līdzekļu, bet sociālie resursi ir latenti (kā
neaktivizētas vērtības) un, ņemot vērā sabiedrības inerci, to aktualizācija
prasa īpašu piepūli. Bez tam ne visas problēmas var atrisināt tikai monetāri
ekonomiskā ceļā, kaut arī finansionālajam aspektam ir būtiska loma - ir tomēr
nepieciešamas arī sociālas innovācijas. Un jauniegūtās tiesības un brīvības
pilsoniskās sabiedrības ietvaros dod iespēju pa jaunam pieiet problēmu risināšanas
procesam, nezaudējot nedz tiesības, nedz brīvību.
Ārzemju sociālo zinātņu literatūrā, runājot par
sociālajiem uzlabojumiem gan vides aspektā, gan plašāk - sociālās politikas
jomā un sabiedrības dzīvē vispār, uzsver un analizē tādu sociālās telpas veidu
kā kopienu (community).
Šī, noteiktā veidā sakārtotā,
cilvēku agregācija dod divējādu efektu. No vienas puses, tās ietvaros var
veiksmīgi risināt atsevišķas personiskas un sabiedriskas problēmas, ieskaitot
problēmas, kas saistītas ar dzīvojamās vides kvalitātes uzturēšanu un
saglabāšanu. No otras puses, šī sociālo attiecību sistēma ir cieši saistīta ar
to, ko sauc par pilsonisko sabiedrību. Kopiena, līdzīgi citām nevalstiskām
asociācijām, veicina pilsoniskās sabiedrības funkcionēšanu, jo tās ietvaros ir
iespējams efektīvi realizēt fundamentālo demokrātijas raksturojumu -
līdzdalības principu. Kad demokrātija sākas pie "mājas
sliekšņa"(Dewney), tad šis politiskais režīms no ideoloģijas pārtop par
reālu sabiedrības sasniegumu. Šādu likumsakarību spoži apliecina politologa
R.Patnama socioloģiskais darbs par demokrātisko pilnveidojumu efektivitāti
-"Veicinot demokrātiju"[Putnam,1993]. Analizējot dažādus Itālijas
reģionus, Patnams atklāj ciešu saistību starp politisko institūciju
pilnveidošanas rezultātiem un to, cik lielā mērā ir bijusi attīstīta pilsoniskā
sabiedrība dotajā reģionā. Aprakstot pilsoniskās sabiedrības subjektus, viņš
lieto jēdzienu "pilsoniskās kopienas"(civic community), kuru
attīstības līmeņa analīze - pēc pilsoniskās iesaistīšanās modeļu un sociālās
solidaritātes kritērijiem - ļāva izskaidrot, kāpēc politiski-administratīvo
pilnveidojumu līmenis pietiekami krasi atšķīrās tajos vai citos reģionos.
Vispirms aplūkosim šo sociālās
telpas organizācijas veidu - kopienu -
no, tā sacīt, ideoloģiskām jeb preskriptīvām pozīcijām - sabiedriskās
vēlamības (vērtības) nozīmē, lai vēlāk atgrieztos pie kopienas socioloģiskās
interpretācijas. Un vislabāk to ir darīt sociālās politikas kontekstā, jo tā
var uzskatāmi priekšstatīt kopienas nozīmi sabiedrībā - pagaidām kā ideāli
normatīvu priekšrakstu.
Sociālās dzīves kvalitāte un sociālajā
politika: no formāl-institucionālisma uz solidār-pilsoniskumu.
Tiekšanās pēc labklājības mūsu
gadsimtā ir novedusi pie divējāda iznākuma - sociālistiskā bloka politekonomijas
un labklājības valstu reformas. Kaut arī ar atšķirīgām ideoloģijām, abas
stratēģijas, galu galā, ar dažādiem panākumiem, kulminē valsts-kapitālisma
formācijā. Abas doktrīnas vieno ekonomiskās visatļautības apstākļos ieviestie
ierobežojumi, ar mērķi 1) pārdalīt ienākumus par labu tirgus mehānisma upuriem,
2) garantēt sociālo drošību sociālā riska priekšā, 3) ierobežot nevienlīdzību
caur sociālajiem servisiem. Kā stūrakmens šajā sistēmā darbojas sociālā politika, kuru vispārīgi
varētu definēt kā tādu valstisku darbu sēriju, kas radītu priekšnoteikumus
cilvēku virzībai uz sabiedrībai vēlamu sociālo uzvedību. Mūsu sabiedrībā par
vēlamu sociālo uzvedību tiek uzskatīta, piemēram, darbošanās demokrātijas labā
(aizstāvēt brīvības institūtus, plurālismu, solidaritāti), sabiedrisko interešu
pildīšana (reproduktīvā uzvedība, sabiedriskā miera respektēšana, sadarbība ar
citiem locekļiem) un tamlīdzīgi. Lai izvērtētu cik efektīva ir sociālā politika
šādā kontekstā, kā izejas punkts, tiks apskatīta sociālās politikas izpausme.
Un, ņemot vērā to, ka būtībā ar socioloģijas palīdzību tiek izstrādāti sociālās
politikas teorētiskie pamati, paralēli kritiskai izvērtēšanai, vēlams ir atrast
un nopamatot alternatīvas un sociālās prioritātes. Dotajā gadījumā ar kopienas
koncepta palīdzību.
Sociālā politika: institūcijas un indivīdi.
Veidojot sociālo politiku, tās plānā, kā
likums, tiek iekļautas divas pozīcijas - tās ir institūcijas un indivīdi.
Sociālās institūcijas ir radītas, lai nodrošinātos ar tādiem labumiem, kā vajadzību
novērtējumu, pakalpojumu plāniem, protokoliem un procedūrām. Citiem vārdiem,
tās savā darbībā piedāvā iedzīvotājiem veselību, izglītību, drošību un
taisnību. Lai šīm masīvajām institucionālajām struktūrām būtu kāda jēga un
attaisnojums, tām nepieciešams kāds, kurš to lietotu. Tāpēc, no otras puses, ir
jāuztur pieprasījums, tas ir -
pakalpojumu patērētāji - indivīdi - jo to būs vairāk, jo drošāk
(leģitīmāk) jutīsies sociālo pakalpojumu sistēma. Taču šādam sociālās politikas
traktējumam var tikt piemērota fundamentāla kritika.
Vispārīgi runājot,
sociālā politika ir vērsta uz to, lai veicinātu sabiedrības labklājības līmeņa
paaugstināšanos. Paralēli pozitīvai darbībai (veselības, mājokļu, darba
nodrošināšanai) notiek arī negatīvo parādību novēršanas centieni. Tā ir
raksturojama kā darbība, kas vērsta pret sabiedrisko neapmierinātību un
spriedzi. Sociālajai palīdzībai šeit ir sava - vadošā - loma, kura izpaužas kā
rūpju uzņemšanās par indivīdiem un ģimenēm, kas cietuši no tirgus mehānisma
nepilnībām. Un tas tiek definēts `Likumā
par sociālo drošību` - personai, kura saviem spēkiem nespēj nodrošināt sevi
vai pārvarēt īpašas grūtības un, kura nesaņem ne no viena cita pietiekamu
palīdzību, ir tiesības uz personisku un materiālu palīdzību, kas atbilst tās
vajadzībām, dod iespēju pašpalīdzībai un veicina iesaistīšanos sabiedrības
dzīvē (11.p.). Te var akcentēt dažus jautājumus: "kāpēc personā atrodas
tādā stāvoklī, ka nesaņem nekādu palīdzību?" , "kā ir iespējama
pašpalīdzība un cik lielā līmenī nenodrošināts cilvēks var iesaistīties
sabiedrības dzīvē?"
Sociālā
politika : problemātika.
Sociālās politikas
veidotāji turot fokusā kā tās patērētājus indivīdus un ģimenes, un, darba
sarežģītības dēļ, nespējot adekvāti orientēties attiecībā uz iedzīvotāju
vajadzībām, sociālajām izmaiņām un specifiskām prasībām, konstanti atrodas trīs
sistemātisku problēmu spīlēs. Un tas bremzē sabiedriskās labklājības attīstību.
Šīs problēmas ir sekojošas.
1.
Sociālās politikas darbības uzturēšana.
Neskatoties uz to, ka valstu bagātība pieaug, tām arvien grūtāk ir segt
labklājības programmu izmaksas. Sistēmas uzturēšana ir ārkārtīgi dārga,
izdevumi allaž lielāki kā var atļauties valsts.
2.
Neskatoties uz visiem pūliņiem ražot un
pilnveidot servisus, atrodas ievērojams daudzums indivīdu, kuri noraida
pakalpojumu patērētāju lomu. Tas izpaužas kā nevēlēšanās mācīties, negribēšana
laboties, atsacīšanās būt veseliem, dzīvošana, kur pagadās. Lai šo sabiedrības
daļu neatstātu bez uzraudzības un nepieļautu plašu mērogu asocialitāti un
deviances, tiek radītas jaunas struktūras, kas arī ne vienmēr sevi attaisno.
Tas beidzas ar totāli institucionalizāciju - tādas vides radīšnu, kur tikai
pieaugtu indivīdu atkarība no pakalpojumu sistēmas patērēšanas.
3.
Sociālās politikas programas,
neskatoties uz visām izmaksām, ko tās pieprasa, ir nepiedodami neefektīvas, un
atsevišķos gadījumos pat kontra-produktīvas. Var skaidri stādīties priekšā
`noziedzību-radošas` labošanas iestādes, `slimību-veicinošo` veselības sistēmu,
`muļķu-veidojošas` skolas, pat `nabadzību-uzturošos` sociālās palīdzības
departamentus, kas darbojas tādas sociālās politikas paspārnē, kura ir veidota
pēc klasiskā sociālā modeļa, kur sabiedrība ir institūciju un indivīdu
konglomerāts.
Šāda sociālā
politika joprojām paliks dārga, mazefektīva un nespēs turēties līdzi
sabiedriskai attīstībai, ja turpinās vadīties pēc tradicionāliem uzskatiem per
sabiedrību - tās potencēm uz pašmobilizāciju sociālo problēmu priekšā. Citiem
vārdiem, sociālā politika nekad nav ietvērusi savos plānos un programmās tādu būtisku
sociālo spēku kā iedzīvotāju asociācijas, ko bieži kā sociālu atbalstu min
ārzemju sabiedrisko zinātņu literatūrā
(piem. Comm involvement). Tādējādi tiek ignorēts tāds sociālais kapitāls, kāda ir latentā spēja uz apvienošnos un
pašpalīdzību. Ar šīm asociācijām, kopienām (community) tiek vispārigi saprasta
noteikta sociālā telpa, kuru lieto ģimenes, draugi, kaimiņi (to apvienības),
klubi, lokāli uzņēmumi, baznīcas, etniskas asociācijas un tamlīdzīgi. Tādu
sociālo vidi dēvē arī par neformālo sektoru, kura var būt reāli rīcībspējīga
pilsoniskās sabiedrības pamatšūniņa.
Alternatīvs
risinājums : kopiena.
Pēc tādiem
apsvērumiem tūlīt rodas jautājums par tādu asociāciju pastāvēšanu, citādi tas
ir nonsenss rēķināties ar kaut ko nēesošu un efemēru. Patiešām mūsu sabiedrībā
lielā mērā pastāv zināma nepatika pret kolektīvismu, kas ir viens no community
raksturlielumiem. Cilvēki ir ārkārtīgi privāti iekšienē un, ja tos atkal
aicinās vai spiedīs apvienoties, protams tas izraisīs pretspiedienu. Tāpēc ir
svarīgi izprast visas community priekšrocības, skaidrot šīs priekšrocības un
strādāt ar cilvēkiem motivējot tos uz kopienu orientētu darbību. Pirms tam,
protams, veicot plašāku pētijumu, kādā veidā to realizēt - zinātniski
(socioloģiski) un praktiski pamatojot potenciālās priekšrocības un iespējas
mūsu sabiedrībā. Taču tam visam ir jāvelta dažādi līdzekļu un darbietilpīgi
pasākumi. Autors, savukārt, veltīs savu uzmanību tikai dažiem ar community
saistītiem aspektiem.
Pirmkārt ir jāapzinās tie labumi, ko
var sniegt alternatīvā - uz kopienu orientētā - pieeja. Community ir sociāls spēks, kam ir virkne unikālu
raksturīpašību un priekšrocību, kas lielā mērā atrisinātu augstāk minētās
aktuālās problēmas sociālajā politikā un sabiedrībā kopumā* :
§ cilvēciskās līdzatkarības - sociālās solidaritātes - izjūta;
tāds resurs kā solidaritāte nav pārvērtējams, jo tas ir visefektīvākais, tā
sacīt, sabiedrības cements;
§ community spēja ātri
reaģēt, kas ir nozīmīga gadījumos, kad cilvēkam ir nepieciešama tūlītēja
palīdzība - negaidītā traģēdijā, pēkšņas izmaiņas cilvēka dzīvē un tml.;
§ nehierarhiskā community uzbūve ļauj straujāk īstenot radošus
risinājumus, paverot vietu sociālajām innovācijām;
§ institūcijas nekad nespēs attīstīt programmas un
aktivitātes, vēršoties pie klientu individuālajām īpatnībām, savukārt kopienā,
kuras savā būtībā ir face-to-face grupas - attiecības starp locekļiem ir, kā
likums, individualizētas;
§ sociālās palīdzības institūcijas, ideālā gadījumā, vēlētos panākt, lai
attiecības ar klientu varētu raksturot kā aprūpi, taču, ņemot vērā to
pamatfunkciju un tai atbilstošo struktūru, tās ir un paliek tikai par
pakalpojumu, nevis aprūpes sniedzējām; taču daudziem cilvēkiem ar nestandarta
vajadzībām un dīvainībām ir nepieciešama tieši aprūpe, uzmanība, gādība, nevis standartizēti pakalpojumi sociālās palīdzības
veidā.
§ pēdējais, ar globālāku nozīmi - asociācijas rada labvēlīgu
vidi, tā sacīt, - forumu, kur katrs var būt pilsonis, tādējādi izsakot savu
viedokli un gribu, līdz ar to paliekot par vitāliem demokrātijas centriem.
Pēc šī pozitīvā
raksturojuma izklāsta, ir jāuzdod jautājums – kāpēc community tiek ignorēta un
netiek izmantotas tās priekšrocības un iespējas sociālās politikas veidošanā? Pirmām kārtām tas ir politiskās
atsvešinātības jautājums, kur politiķi un institucionālie līderi vienkārši
netic community iespējām. Elites un birokrāti allaž kopienas uzskata par
parokālu, neinformētu, aizspriedumainu cilvēku kolekciju, Lielā mērā tas ir
Padomju politikas laiku mantojums, ar ideoloģisko nostādni par valsts
(partijas) noteicošo lomu cilvēka aizgādniecībā un tā uzvedības vadīšanā, kur
“pats savas laimes kalējs” ir tikai fikcija. Bez tam tā ir arī universāla
birokrātijas institucionālā pozīcija, kura nosaka šādu attieksmi savas
pašizdzīvošanas interesēs. Ir izdevīgi
uzturēt viedokli par cilvēka vārgumu un, tādējādi, veidot tos pēc sev vēlamā
priekšstata. Jo visur, kur hierarhiskā institūciju sistēma ir spēcīgāka par
asociācijām, tur kopienām garām aizplūst vara, resursi, nauda, leģitimācija,
iespējas un tml. Sekojoši, kad mēs apskatām komunitāro un institucionālo varas
dalījumu, var apjaust, ka institūciju varas vairošana notiek pateicoties
kolektīvai atsvešinātībai un pilsoniskai nespējai, un, visbeidzot, tas notiek
uz community rēķina. Pilsoniskās sabiedrības pamatšūnas zaudē savas potenciālās spējas, un tāds
sociālais kapitāls, kā vienprātība, saskaņa, tiek aizvietots ar sistēmas
kontroli pār indivīdu, komunitāro aprūpi aizvieto ar institucionāliem
servisiem, un pilsoņi pārtop par klientiem un institūciju produkcijas
patērētājiem. Domājot par šīm lietām var saprast, ka mēs esam par vāju, lai
sauktos par īstiem pilsoņiem un esam pārāk saskaldīti, lai būtu kopienas
locekļi[McKnight J.].
Kāds ir secinājums?
Vienkāršai kopienas īpašību
raksturošanai un sabiedrisko attiecību (sociālās politikas) kritikai būtu zema
informatīvā vērtība, tāpēc darbs orientēsies arī uz problemātikas socioloģisku
ieskicēšanu. Bet, arī bez īpašas socioloģiskas sociālās drošības institūciju
darbības analīzes, var atklāt atsevišķas fundamentālas vājības, kas raksturīgas
arī visai sociālajai politikai kopumā. Šī kļūda nāk no sabiedrības dalījuma
institūcijās un sociāli saskaldītos indivīdos, respektīvi, izslēdzot no sava
redzes loka pilsoniskās un uz dzīves vietu balstītās iedzīvotāju asociācijas,
kuras, pie zināmiem priekšnoteikumiem, var uzņemties daļu no sociālās politikas
neatrisināmajām problēmām.
Vairāk vai mazāk sociālās politika
institūcijas darbojas saskaņā ar radītajiem priekšnoteikumiem un direktīvām,
respektīvi nekas nav pretrunā ar politiku, kurā nekas precīzāk nav atrunāts par
`community gara` celšanu un pašpalīdzības iniciēšanu un motivēšanu, kas,
autorprāt, būtu situāciju dziedinošs pavērsiens. Tāpēc, jāatzīmē, ka kritizējot
institūcijas - to mazefektivitāti, kura tām ir `iedzimta` - sakot, ka mums ir
problēmas ar cilvēku dzīves kvalitāti balstošiem pakalpojumiem, ir jāsaprot, ka
tā ir vienpusīga simptomu kritika, kur pamatproblēma nemaz neparādās. Mūsu
būtiskākā problēma ir nepiedodami vājas kopienas. Tāpēc ir jāveido vismaz
community vīzijas (tēlus), lai tās vēlāk varētu iedzīvināt sabiedrībā.
Avoti
McKnight J. Regenerating community.
Internet site www.journalism.wisc.edu:80/cpn/community/civic perspectives
Community
Involvement in Urban Regeneration.
European Commision, 1997
Dewney R.
(1965) Origin and Growth of
Urbanization. In Metropolis - Values in Conflict (ed. C.Elias). Belmont, USA
Putnam
R.D.(1995) Making Democracy
Work.Princeton University Press, U.K.
Putnams, R. D.
(1998) Vientulības ekonomika.
Kā atkal sadarboties? Diena, 1998.gada 1.augusts.
* Nenoliedzama vieta ir arī kritikai, taču dotajā
gadījumā pietiek ar skepsi par community
pastāvēšanas iespējamību vispār.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru