P. BURDJĒ ir citējamākais no dzīvajiem sociologiem.
Latvijas
Universitāte
Vēstures
un filozofijas fakultāte
Socioloģijas
katedra
"PJĒRA BURDJĒ
SOCIOLOĢIJA"
(referāts)
Socioloģijas
nodaļas II kursa students
Jānis
Daugavietis
priekšmets
"Socioloģijas teoriju vēsture"
lasa LU doc. R.Mezītis
1999.gads,
Rīga
SATURS
SATURS...................................................................................................................... 2
I IEVADS. BURDJĒ VIETA MŪSDIENU SOCIOLOĢIJAS LAUKĀ................. 3
II BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS AVOTI...................................................................... 3
III BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS PAMATTERMINI UN JĒDZIENI...................... 4
IV BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS STRUKTURĀLISMS JEB KĀ VIŅŠ REDZ
SABIEDRĪBU 5
V BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS DIVI GALVENIE KONCEPTI.............................. 7
LAUKS.................................................................................................................... 7
HABITUS................................................................................................................ 8
VI NOBEIGUMS. BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS KRITIKA UN
VĒRTĒJUMS... 10
IZMANTOTĀ LITERATŪRA................................................................................. 12
I IEVADS. BURDJĒ VIETA MŪSDIENU SOCIOLOĢIJAS LAUKĀ
Pjērs Burdjē ir 1931.gadā dzimis franču zinātnieks kas
jau 70-to sākumā beigās gūst vispārēju atzinību ne tikai kā viens no Francijas,
bet arī kā viens no visas pasaules labākajiem sociologiem, kļustot par leģendu
un dzīvu klasiķi.
"Zemas kārtas" izcelsme nav bijusi šķērslis lai
iegūtu visaugstākā labuma un prestiža izglītību (viņa pasniedzēji bijuši Fuko
un Altisērs), vēlāk gan pats Burdjē atzīmē, ka tikai nejauši gadījumi viņam
ļāvuši nokļūt elitārākajās skolās, un ka viņam ir laimējies izmantot daudzas no
tām iespējām, ko daudzi parasti palaiž garām. Iespējams, tieši Burdjē dzīves
trajektorija, kā viņš pats to dēvē, noteikusi viņa zinātniskās intereses.
Burdjē ir pētījis, kā teorētiski, tā empīriski, gan Alžīras zemniekus, gan
savus kolēģus profesorus, viņa pētījumi bijuši saistīti ar aksioloģiju un estētikas
disciplīnām, Burdjē ir atzīta autoritāte politikas, sporta, mākslas un citās
socioloģijas disciplīnās. Viņš pats raksta, ka socioloģijai jāpēta arī
socioloģija (t.s. "socioloģijas socioloģija"), ko Burdjē ir centies
darīt. Burdjē, kas ieguvis arī filozofa izglītību, ietiecas arī filozofijas
laukā, tie, piemēram, ir viņa aksioloģiskie pētījumi (piem. Kanta estētisko
vērtību teorijas kritika).
Pjērs Burdjē ir radījis tādus teorētiskus konceptus
(piem. "habitusa", "lauku"), kurus viņam veiksmīgi izdevies
piemērot dažādu sabiedrības segmentu jeb struktūru teorētiskajā un empīriskajā
analīzē. Tāpēc šodien Burdjē socioloģijas analīze ir neatņemama vairāku
konkrētu socioloģijas teoriju sastāvdaļa. Burdjē, piemēram, tiek uzskatīts par
mūsdienu "galveno balsi kultūras prakšu kritiskajās studijās." [4,
1.lpp.] Burdjē piemīt oriģināls skatījums uz stratifikāciju un eliti. Burdjē
teorētiskā balss ir atzīta pat tik specifiskā sfērā kā literatūras kritikas
teorija (piem. 1997.gadā iznāk literatūras vēstures žurnāls "Modern
Language Quarterly" kas pilnībā veltīts Burdjē teorijām).
Apkopojot visu iepriekš minēto, vēlreiz var apgalvot, ka
Pjērs Burdjē ir viens no socioloģijas dzīvajiem klasiķiem, kura teorija
attīstas mūsdienās dominējošās sintēzes garā, apvienojot kā teorētiskus
pētījumus ar empīriskiem, tā arī kombinējot visdažādākās sociālo zinātņu
metodiskās pieejas un pētijumu izejas punktus.
II BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS AVOTI
Burdjē socioloģijas avoti atrodami viņa paša akadēmiskās
socializācijas laikā. Pirmām kārtām tie ir viņa lielie skolotāji universitātē
- Fuko un Altisērs. Šo filozofu
teorētiskās domas ietekme Burdjē darbos nav lasāma "starp rindām",
Burdjē bieži tieši atsaucas uz viņiem. Otrām kārtām tie ir Burdjē studiju laikā
populārie filozofiskie virzieni, piemēram eksistenciālisms un strukturālisms,
Burdjē vēlāk gan apgalvo, ka viņš ir vairījies no lietām kas ir modē, tāpēc šīm
teorijām vairāk tiek oponēts. Trešais Burdjē ietekmju avots ir sociālās un
filozofiskās domas klasika (Markss, Husserls, Vēbers, Dirkheims u.c.) ko viņš
apgūst un pieņem ar skolotāju un pašizglītošanās starpniecību.
Mēs varētu runāt arī par teorijām, kas maz ietekmējušas
Burdjē socioloģiju. Vispirms te būtu jāmin tolaik dominējošais amerikāņu
strukturālais funkcionālisms, Burdjē ar vieglām šausmām raksta par ASV
sociologu trijotnes, Pārsons, Mertons, Lazersfelds, dominēšanas laiku
socioloģijā. Ļoti iespējams, pamats šādai attieksmei ir Burdjē ietekme no
franciskā etnocentrisma vai vismaz eirocentrisma.
Neapšaubāmi viens no Burdjē socioloģijas panākumu
stūrakmeņiem ir veiksmīga subjektīvās un objektīvās koncepcijas sintēze. Viņš
allaž lietās un parādībās cenšas redzēt abas aktīvās puses, gan objektīvo, gan
subjektīvo, un rēķināties ar abām šīm ietekmē.Līdzīga ir Burdjē socioloģijas
teorētiskās un empīriskās "pušu" dialektika. Socioloģijas dalīšanu
empīriskajā un teorētiskjā viņš uzskata par absurdu. Burdjē ir vienīdz spēcīgs
filozofs, sociologs teorētiķis un sociologs empīriķis.
Burdjē vienmēr ir centies pārvarēt objektīvā un
subjektīvā redzējumu vienpusību. Burdjē grāmatas "Kultūras produkcijas
lauks" angļu izdevuma priekšvārda autors Randal Johnson raksta, ka Burdjē
teorija savu subjektīvismu smēlusies no fenomenoloģijas, racionālās rīcības
teorijas, antropoloģijas, bet subjektīvismu no Sosāra semiloģijas, strukturālās
antropoloģijas, Altisēra marksisma. Burdjē centies atbrīvoties no subjektīvistu
voluntārisma un ideālisma, un no objektīvistu determinisma un mehāniskās
kauzualitātes. Burdjē kombinē sociālo struktūru ar atsevišķos indivīdos sociāli
konstituēto menatālo struktūru, kas rada prakses un kontrolē sociālās pasaules
analīzi. [3, 4.lpp.] Zinātniskās pasaules atzinība acīmredzami norāda uz to, ka
Burdjē ar šo savu uzdevumu, subjektīvās un objektīvās pieejas apvienošanu, ir
ticis galā salīdzinoši labi.
Īpašs temats ir "Burdjē un Markss". Nevienam
nesagādā grūtības Burdjē teorijā "atrast Marksu", Burdjē ne tikai ir
pieņēmis Marksa ieviesto terminoloģisko aparātu un ar to saistītās dispozīcijas
(šķiras, kapitāls, cīņa, dominēšana u.t.t.), bet bieži citē un atsaucas uz
Marksu. Bez šaubām, Markss tiek kritizēts, bet, kā mēs varam just, Marksa
idejas paliek. Burdjē netiek pieskaitīts marksistiem vai neomarksistiem, varbūt
tāpēc, ka Burdjē neaprobežojas ar teorētisku filozofēšanu un ir atvērts teoriju
sintēzei, bet tas mums neliedz apgalvot, ka marksisms ir viens no galvenajiem,
ja ne pats svarīgākais, Burdjē socioloģijas avots.
III BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS PAMATTERMINI UN JĒDZIENI
Burdjē socioloģijai raksturīga vairāku jaunu terminu
ieviešana un lietošana. Varbūt termini paši par sevi nav jauni, bet jauna ir to
Burdjē savdabīgā interpretācija. Otrs iemesls, kas pirms smalkākas iepazīšanās
ar Burdjē socioloģiju mums liek iepazīties ar Burdjē lietoto terminu un
jēdzienu definīcijām (kā tās devis pats autors) un paskaidrojumiem, ir tas, ka
Burdjē socioloģijas terminoloģijas aparāts atšķiras no vairāku socioloģijas
virzienu leksikona (varbūt tieši tāpēc, ka Burdjē socioloģijas avoti ir vairākas
filozofijas un socioloģijas skolas). Bez tam, ja Burdjē savā socioloģijā nebūtu
ieviesis vismaz pāris jaunas sen lietotu jēdzienu interpretācijas, tādējādi no
jauna aktualizējot šos jēdzienus, piešķirot tiem jaunas nozīmes, Burdjē
socioloģija nebūtu sasniegusi tādu atpazīstamības līmeni, kāds tai ir
izveidojies. Tie ir kodi (piem. termini lauks un habitus) kas, kā
raksta pats Burdjē, padara fenomenus atpazīstamus un diferencē vienu no otra.
aģents -
Burdjē vairās lietot jēdzienus subjekts vai personība, tā vietā ir aģents
kā rīcības subjekts. Tas nav tikai savas subjektīvās gribas vadīts un radīts,
aģenta termina lietošana uzsver arī šī rīcības subjekta atkarību no objektīvām
sociālām struktūrām un to noteiktajām likumsakarībām, kas viņu ietekmē un pat
daudzējādā ziņā determinē viņa rīcību.
leģitimitāte -
tiek lietota Vēbera izpratnē, tā ir atzīšana (piem. kapitāla, varas,
psaules redzējuma).
homoloģijas ideja - tas ir bioloģija termins kas nozīmē parādību,
kad dažādu sugu organismiem ir orgāni kas veic analogas funkcijas. Burdjē redz
homoloģijas loģiku [4, 44.lpp.] dažādu struktūru uzbūvē, starp dažādiem laukiem
un dažādu lauku pozīcijām.
simboliskais kapitāls - līdzās dažādajām konvencionālā kapitāla
formām (katram laukam var būt savi kapitāla veidi), Burdjē atdala simbolisko
kapitālu no "ekonomiskā un kultūras kapitāla tad, kad tas kļuvis atzīts un
pazīstams, kad to atpazīst pēc esošajām uztveres kategorijām." [2,
199.lpp] Citiem vārdiem tas ir prestižs, atzinība, cieņa, kas ne vienmēr ir
saistīts ar konvenciālajiem kapitāliem, bet tam var būt zināms spēks, jo tas ir
"atbalsts no grupas." [1, 71.lpp.]
dispozīcija -
Burdjē tā ir subjektīva kategorija, tā atspoguļo sociālās telpas
subjektīvo griezumu, tie ir aģenta individuālie priekšstati par pozīciju,
vienlaikus tās ir arī uzvedības, domāšanas un vērtēšanas shēmas.
dominēšana -
pakļaušanas / pakļaušanās attiecības skatītas Vēbera un Marksa
socioloģijas garā, tas ir struktūru objektīvs atribūts, tādās 2 nosacītās
aģentu grupās jeb 2 pretējās pozīcijās [1, 127.lpp.] Burdjē dala katru lauku.
šķiras -
Burdjē kritizē Marksa piedāvātās šķiras teorētiskā koncepta
identificēšanu ar reālām cilvēku grupām, lai gan Burdjē lieto jēdzienus šķiras
un šķiru frakcijas, Burdjē "šķiras" izpratne ir integrējusi gan
Marksa ideju par antagonistisku šķiru cīņu (par varu, par kapitālu, Burdjē runā
arī par konkurējošām struktūrām un laukiem), gan arī Vēbera koncepciju par
statusu grupām, pieļaujot zināmu brīvību
no Marksa strikti noteiktā divu pamatšķiru antagonistiskajām un
determinējošajām attiecībām.
prakse -
jebkuru aģenta praksi skata kā "orientētu uz simboliskas vai
materiālas peļņas maksimizēšanu" [3, 8.lpp.], prakses stratēģiju nosaka
habitus.
habitus -
viens no galvenajiem Burdjē socioloģijas atslēgterminiem, tas tiek
definēts kā dispozīciju kopums kas iegūts socializācijas gaitā ilgstoši
atrodoties vienā pozīcijā, un kas turpmāk vada aģentu, veidojot viņa konkrētās
reakcijas. Habitus piemīt kā indivīdiem, tā arī grupām (piem. šķiras habitus).
Sīkāk par 'habitusa koncepciju' V NODAĻĀ.
lauks -
viena no Burdjē socioloģijas pamatkategorijām, sociālo telpu jeb
sabiedrības darbības telpu viņš redz kā relatīvi autonomu lauku sēriju
(piem. ekonomikas, kultūras, izglītības). Katrs lauks ir kā strukturēta telpa ar
saviem specifiskajiem funkcionālajiem likumiem un savām varas attiecībām. Lauks
ir dinamiska formācija, to katrā dotajā mirklī nosaka aģentu pozīcijas. Sīkāk
par 'lauku koncepciju' V NODAĻĀ.
IV BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS STRUKTURĀLISMS JEB KĀ VIŅŠ REDZ SABIEDRĪBU
Jāsāk ar to, ka pats Burdjē norāda uz to, ka viņam ir
domstarpības ar Levī-Strosa strukturālisma teoriju, viņš bieži uz to atsaucas
un bieži kritizē. Jāatceras, ka Burdjē akadēmiskās darbības laikā
strukturālisms ar visiem saviem paveidiem, piemēram marksistiskais, kura
ievērojamākais pārstāvis Altisērs bijis Burdjē pasniedzējs universitātē, bija
viena no dominējošajām paradigmām visās sociālajās zinātnēs. Turklāt
strukturālisms bija arī viens no modīgākajiem virzieniem, bet, kā pats Burdjē
vēlāk saka, viņš vienmēr ir vairījies no "modīgām" lietām, un ir
centies pārlieku neaizrauties tikai ar vienu teoriju.
Bet kas tad like mums runāt par "Burdjē
strukturālismu"? Vai tikai tas, ka viņš bieži lieto vārdu 'struktūra',
piem. sakot, ka "sociālā pasaule ir stipri strukturēta īstenība." [2,
195.lpp.] Burdjē socioloģijā struktūras tiek skatītas kā objektīvas parādības,
tiesa, arī Levī-Stross ir līdzīgās domās, jautājums ir - kādu lomu struktūrām iedala katrs zinātnieks,
un kas galu galā ir šīs struktūras?
Tūlīt pēc universitātes Burdjē devās antropoloģiskā ekspedīcijā un Alžīrā
pētīja zemniekus. Savos Alžīras empīriskajos pētījumos viņš nespēja rast
Levī-Strosa strukturālisma ideju empīrisku apstiprinājumu. Burdjē saka, ka viņš
zemniekos neredzēja universālo struktūru vadītus indivīdus kas rīkojas kaut
kādu supersubjektīvu notāciju vadīti.
Burdjē ir svarīgas tās struktūras, kas atbilst
tradicionālajiem socioloģijas kritērijiem, tās ir struktūras, kas radušās
cilvēku kopdzīves laikā, un kas reizē konstruē šo sociālo īstenību. Burdjē
uzskata, ka socioloģijas uzdevums ir to visslēptāko struktūru un mehānismu
atklāšana, kas atražo un izmaina sociālo telpu. Šīs telpas īpatnība un īpašība
ir tā, ka struktūrām ir "divējāda dzīve":
·
'pirmās kārtas īstenība' -
strukturējas piesavinoties materiālos resursus un sociālā plāna
prestižus labumus un vērtības;
·
'otrās kārtas īstenība' - tā eksistē priekšstatos, domāšanas un
uzvedības shēmās, tā ir t.s. prakstiskās darbības "simboliskā matrica".
[1, 33.lpp]
Dirkheima homo duplex ideja, Burdjē to pārdefinē kā
"bioloģiskais indivīds un sociālais aģents", [1, 35.lpp.] tiek
attiecināta uz visu sociālo īstenību. Plašāk skatoties, tas ir Burdjē
mēģinājums apvienot vai izvairīties no subjektīvistiskās un / vai
objektīvistiskās pieejas visā savā teorijā.
Gan pats zinātnieks, gan zinātniskā pasaule, aprakstot
Burdjē socioloģiju, lieto jēdzienu 'ģenētiskais strukturālisms'. Burdjē
paskaidro: "Objektīvo struktūru analīze (dažādu lauku struktūru) nav atdalāma
no bioloģiskā indivīda iekšējo mentālo struktūru ģenēzes analīzes. Zināmā mērā
tās ir sociālo struktūru inkorporācijas rezultāts (…)" [2, 28.lpp] Vārds
ģenēze paskaidro, ka struktūras, Burdjē skatījumā, ir dinamiskas, tās var
mainīties un mainās, tās nav statiskas un sensenos laikos izveidojušās
nemainīgas formas, kas ir universālas visiem indivīdiem un sabiedrībām.
Struktūru "ģenētismu" var saprast tā, ka inkorporējot objektīvās
struktūras indivīda apziņā, tās tiek "aizmirstas", bet tās vada un
veido katru turpmāko aģenta praksi (habitusa teorija).
Katra lauka objektīvās struktūras veido attiecības starp
pozīcijām. Lauki ir dažādi un atšķirīgi, to pozīcijas ir atšķirīgas, tas nosaka
iespējamo struktūru dažādību. Bet, izrādas, "izvēles" iespējas nemaz
nav tik lielas, jo Burdjē saskata struktūru homoloģiju - lai arī katra lauka struktūra ir specifiska,
tās veidojošie elementi, attiecības starp pozīcijām, ir līdzīgas, vai pat
analoģiskas. Burdjē vairās to tīrā veidā reducēt līdz pakļaušanās / dominēšanas
attiecībām, bet mēs redzam lielu līdzību ar Dārendorfa koncepciju, kas katrā
grupā redz tikai un vienīgi 2 konfliktgrupas -
pakļautos un pakļāvējus.
Kā Burdjē redz sabiedrību, sociālo telpu? Viņa redzējums,
liekas, ir tuvs Marksa un Vēbera, respektīvi, tas ir izteikti socioloģisks
redzējums. Lai arī Burdjē ir ieguvis arī filozofa izglītību, viņa skolotāji un
vēlāk arī kolēģi, bijuši izcili sava laika filozofi, viņa izejas punkts ir
objektīvās struktūras, izejot no tām, viņš nokļūst līdz homo sapiens praksēm un
to atgriezeniskajai saitei, ietekmējot telpas un to lauku struktūras.
Sociālā telpa ir abstrakta telpa, ko konstruē apakštelpas
un lauki. Sociālā telpa ir arī fiziska telpa, piemēram attālumi starp pozīcijām
ir fiziski attālumi. [1, 31.lpp.] Burdjē saka, ka nav lielāka attāluma kā tas,
kas ir starp diviem sociāli tālu esošiem cilvēkiem kas nokļuvuši vienā fiziskā
vidē. [1, 47.lpp.] Katra aģenta pozīciju sociālajā telpā nosaka viņa pozīcijas
dažādos laukos, tā ir Vēbera ideja ko pārmantojis Burdjē, un tā tomēr nav
pretrunā ar Marksa šķiru teoriju. Lai gan Burdjē raksta, ka šķiras ir tikai uz
papīra, tās ir tikai teorētiskas jeb iespējamas šķiras, kas var mobilizēties,
un ka tās faktiski ir radījusi Marksa mācība, [1, 59.lpp.] katrā laukā
pastāvošās dominēšanas attiecības, cīņa par varu, par kapitālu, par
nevienlīdzīgi sadalītajiem resursiem, paredz tikai divas puses. To mēs redzam
katrā Burdjē veikto empīrisko pētījumu diagrammā - ir "+" un "-" puses jeb
virzieni uz lineāras skalas, kas parasti raksturo grupu tuvumu / tālumu no
resursiem (piem. varas, ekonomiskā kapitāla).
Burdjē vairās atzīt ekonomisko determinismu, bet saka, ka
'ekonomiskais lauks' cenšas savu struktūru uzspiest visiem citiem laukiem.
Piemēram viņš saka, ka "sociālā pasaule var būt konstruēta pēc dažādiem
redzējuma un dalījuma principiem, piem. ekonomiskā vai etniskā. Ekonomiski
attīstītākajās valstīs ekonomikas un kultūras faktoriem ir vislielākā
diferencējošā ietekme, bet tie nekad nav tik spēcīgi, lai sociālos aģentus
nevarētu organizēt pēc citiem dalīšanas principiem: etniskā, nacionālā,
reliģiskā…" [2, 195.lpp.] Un tomēr Burdjē runā par materiālo apstākļu
determinismu, kas mums liekas vairāk nekā tuvs Marksa ekonomiskajam
determinismam.
Sociālo telpu kā tādu Burdjē necenšas analizēt, galveno uzsvaru liekot uz
laukiem. Burdjē izstrādā 'lauku konceptu' un parāda, gan ar teorētiskiem, gan
empīriskiem pētījumiem, ka tā ir atbilstoša metodoloģija sociālās īstenības
atklāšanai, un to var piemērot katra sociālās telpas segmanta (lauka) analīzei.
Viņš nenodarbojas ar abstrakciju (piem. sociālā telpa kā sistēma) pētniecību un
neizmanto n-tās pakāpes abstrakcijas jēdzienus. Burdjē nejūt simpātijas pret
strukturālā funkcionālisma skolu, drīzāk tās ir antipātijas pret ilgu laiku
valdījušo socioloģisko strukturālā funkcionālisma paradigmu. Burdjē neaizraujas
ar tās kritiku, bet ja mēs sekojam Mertona terminoloģijai, zināmā mērā strādā
vidēja ranga teorijas virzienā, un Burdjē 'lauku konceptu' mēs varētu nosaukt
par ģenerālu vidējā ranga teoriju.
V BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS DIVI GALVENIE KONCEPTI
Kad mēs iedomājamies par Burdjē socioloģiju, tad pirmie
jēdzieni, kas mums asociējās ar to, jeb kodi, redzot kurus mēs iedomājamies par
Burdjē idejām, neapšaubāmi ir termini "lauks" un "habitus".
Iespējams, tieši pateicoties šo divu konceptu oriģinālai izstrādei un
veiksmīgai empīriskai aprobācijai, Burdjē socioloģija ir kļuvusi tik
atpazīstama, un atšķirīgums, šo divu jauno konceptu noteikts, ir viens no
priekšnoteikumiem lai teorija varētu tikt ievērota un vēlāk arī atzīta.
LAUKS
Kā jau mēs esam agrāk atzīmējuši, Burdjē socioloģijas
pamataksioma paredz, ka sociālā telpa ir abstrakta telpa ko konstruē
apakštelpas un lauki. "Sociālā telpa ir daudzdimensionāls nosacīti
autonomu lauku ansamblis…" [1, 82.lpp.] un "…tās struktūra tiek
noteikta katru mirkli ar kapitāla un peļņas sadales struktūru, kas ir
specifiska katram laukam." [1, 77.lpp.] Sociālā īstenība ir daudzpusīga
(Vēbera "Vielseitigkeit" ideja), ir iespējama un pastāv piemēram
"loģiku, kā vietas kurās konstruējas veselie saprāti, daudzskaitlība,
katrai sabiedrībai sava, t.i. katram laukam sava, tāpat kā citas nesalīdzināmas
un nesavienojamas sistēmas." [2, 39.lpp] Līdz ar to tiek pateikts, ka
pētīt visu sociālo telpu kopumā ir neiespējami un nevajadzīgi, ir jāizzin tas,
ko iespējams izzināt. Lauki ar to objektīvajiem un empīriski kontrolējamiem
atribūtiem, struktūrām, pozīcijām, kapitāla u.t.t. ir pētījumu objekts.
Lauku Burdjē definē kā specifisku pozīciju objektīvo
saišu sistēmu. Objektīvas, un tātad arī atklājamas, kaut arī slēptas,
parādības, saites, struktūras Burdjē noteikti redz laukos. Viņš vairās runāt un
pētīt visu sociālās telpas kopumu kā sistēmu, tā ir pārāk lielas pakāpes
abstrakcija. Cilvēki "mājo" pozīcijās, bet pozīcijas - konkrētos laukos (piem. kultūras, politikas,
literatūras).
Burdjē runā par cīņu telpās. Cīņa notiek starp
laukiem un to iekšienē. Burdjē pieņem, ka laukā esošie labumi (materiālie vai
simboliskie) ir ierobežoti, bet spēju valdīt (piem. uzspiežot sociālās pasaules
redzējuma leģitimitāti) nodrošina iegūtais kapitāls. Patiesība ir cīņas mērķis
visos laukos, bet patiesība var būt tikai viena, tāpēc tā ir cīņa par
"monopolu uz leģitimitāi" [2, 62.lpp.] Stāvēdams kreisi orientēta
intelektuāļa pozīcijās, Burdjē piemetina, ka labumi ir sadalīti netaisnīgi, no
tā izriet, ka patiesību nosaka tikai un vienīgi varas subjekti. Mēs zinam, ko
saka liberāļi, bet Burdjē ar savu habitusa koncepciju parāda kapitāla iegūšanas
un uzkrāšanas mehānismu, un no tā izrietošo dažādu pozīciju ieņēmušo aģentu
uzvedību.
Dažkārt lauki tiek saukti par "spēka laukiem",
jo spēks (simbolisks un / vai institucionalizēts) nosaka tavu vietu jeb
pozīciju laukā, un vara ir katra lauka cīņas objekts.
Katrs lauks zināmā mērā ir autonomizēts, tiek uzskatīts,
ka visspēcīgākais ir ekonomikas lauks, bet Burdjē noliedz 'ekonomisko
determinismu' Marksa izpratnē, jo uzskata, ka ekonomikas cenšas, bet pilnībā
nevar "pēc savas" līdzības pakļaut un pārveidot pārējos laukus. Katrā
laukā ir savas "spēles" likmes, tātad arī savi "spēles"
noteikumi un lomas, kas var krietni atšķirties vai vispār nebūt citos laukos.
Katrs lauks, tāpat kā visa sociālā telpa, ir dinamisks,
mainoties aģentu pozīcijām, mainās tā struktūra. Katra lauka aģenti (kas ieņem
dažādas pozīcijas vai rada jaunas) ir ievilkti konkureces cīņā par šim laukam
specifiskajiem resursiem un interesēm. Ne vienmēr resursi un intereses ir
materiālas, un konkurence (kas pastāv vienmēr) ne vienmēr ir apzināta.
Simboliskā vara jeb simboliskais kapitāls nosaka aģenta
vietu sociālajā telpā. Simboliskais kapitāls ir bāzēts uz dažāda veida
kapitāliem, tas nav reducējams uz ekonomisko. Piemēram akadēmiskā vara nāk no
formālās izglītības, un to var izmērīt ar diplomu, grādu. Tāpat simboliskais
kapitāls ir prestižs, atzinība. Simboliskais kapitāls tiek mērīts gan pēc katra
kapitāla veida apjoma, gan pēc dažādu kapitālu īpatsvara struktūras.
Homoloģijas ideja attiecībā pret laukiem nozīmē dažādu
lauku struktūru līdzību. Burdjē galvenokārt šo līdzību redz pozīciju
hierarhiskajās attiecībās. Tās ir t.s. 'pozīciju šķiras', pakļautie un
pakļāvēji, kas raksturīgas katram laukam. Lauka nepieciešams atribūts ir
sociālie priekšstati par šī dalījuma leģitimitāti, tā ir "uzspiestā
sociālās pasaules redzējuma leģitimitāte" [1, 64.lpp.].
Kā lauku koncepta ietvaros izpaužas Burdjē 'ģenētiskais
strukturālisms'? Tā izpaužas dažādu lauku struktūru analīzē, kas ir objektīvas
struktūras, bet "nav atdalāmas no bioloģiskā indivīda iekšējo mentālo
struktūru analīzes." [2, 28.lpp.] Kādā veidā notiek sociālo struktūru
inkorporācija aģenta mentālajās struktūrās, un kā tās vada aģentu, Burdjē
paskaidro ar savu slaveno 'habitusa koncepciju'.
HABITUS
Habitus, lai arī šo jēdzienu daudz agrāk ir lietojuši
tādi filozofi kā Hēgelis, Husserls, Moss, Čomskis, iespējams, ir Burdjē
socioloģijas atpazīstamākā zīme. Tieši ar habitusa konstrukciju visvairāk
asociējas Burdjē devums socioloģijai, un, spriežot pēc "habitusa
citējamības indeksa", tā ir arī pietiekoši labi pazīstama un atzīta.
Burdjē laiku pa laikam dod habitusa definīcijas un mēs
varam teikt, ka habitus ir dispozīciju kopums ko indivīds inkorporē savās
mentālajās struktūrās ilgstoši atrodoties vienā pozīcijā. Habitus ir
socializācijas rezultāts, bet Burdjē uzsver dažādos socializācijas apstākļus
kas rada dažādus habitusus, indivīdam kas dzimis un uzaudzis strādnieka ģimenē
habitus (viņā inkorporētās "domāšanas, rīcības, vērtēšanas, sajūtu dispozīcijas"
[1, 46.lpp.] ) būs savādāks kā, piemēram, parlamenta deputāta atvasei.
Burdjē ir lietojis tādu apzīmējumu kā "materiālās
eksistēšanas nosacījumu determinisms" [1, 125.lpp.] , kas nozīmē, ka
dažādi meteriālie apstākļi, kādos atrodas dažādu grupu, šķiru aģenti, producē
atšķirīgus habitusus. Tas, ka Burdjē lieto terminu 'determinisms' attiecinot to
uz objektīvām struktūrām, ļauj viņam runāt par habitusu kā par
"inkorporēto šķiru" un izdalīt "šķiras habitusu". Protams,
tās nav šķiras Marksa izpratnē, Burdjē te atkal piesauc homoloģijas ideju,
šoreiz - pozīciju homoloģiju, tā veido
viņa šķiras izpratni. Šķiras veido dažādu lauku aģenti kas ieņem līdzīgas
pozīcijas. Piemēram, politikas socioloģijas ietvaros analizējot vēlētāju
izvēles, Burdjē redz skolotāju, mākslinieku un intelektuāļu savienību, jo
neraugoties uz to, ka tie ir dominējošās sķiras pārstāvji, šis dominējošās
sķiras iekšējais slānis balso par kreisajiem, tāpat kā par komunistiem balso
strādnieki vai profesori, bet to nedara valdošā politiskā elite un sīkuzņēmēji.
"… līdzās kapitāla apjomam un struktūrai jāpēta
aģentu īpašību evolūcija laikā, t.i. indivīda grupas sociālā trajektorija,
kas ir subjektīvo priekšstatu par ieņemamo pozīciju pamats." [1,
143.lpp.] Kā veidojas priekšstats par pozīciju sociālajā pasaulē ko ieņemam
un kas mums ir jāieņem? Mēs to iemācamies ģimenē un apgūstam līdzās ar
izglītības. Ko Burdjē saka par elitārajām skolām, ģimnāzijām, universitātēm
(tās ir katrā valstī, tas ir sabiedrības stratifikācijas neatņemams atribūts),
to, ka tajās drīzāk tiek apgūta attiecīgo šķiru un šķiru apakšlāņu uzvedības
kodeksi un pasaules redzējums, kas atbilsts šķiras habitusam, nevis tajās tiek
dotas kādas augstākas kvalitātes zināšanas. Tas pats attiecināms uz citu
sabiedrības slāņu un līmeņu skolām, arī tajās tiek institucionalizētā formā
inkorporēts tev domātais habitus.
Šajā aspektā Burdjē ir tuvs interakcionisma teorijām, kas
uzsvaru liek uz lomu mijiedarbību, un sociālo kārtību redz kā balstītu uz
institucionalizēto lomu paketes izspēli un pieņemto lomu saskaņotā darbībā. Arī
Burdjē runā par to, ka "savas sociālajā telpā ieņemamās pozīcijas sajušana
ir sociālās struktūras ansambļa praktiskā matērija." [1, 65.lpp.]
Pozīcijas sajūta, kā sajūta ko es "drīkstu atļauties" un ko ne,
iekļauj arī savas pozīcijas klusējošu pieņemšanu; robežas sajūtu ("tas
nav priekš mums"); distances sajūtu (citu / sevis godāšanu). Tā tiek
saukta arī par "spēles sajūtu", un habitus nozīmē ne tikai savas
vietas zināšanu, bet arī "cita vietas zināšanu". Piemēram cilvēka
kautrību var uzskatīt par viņa habitusa nospraustā robežas nepārkāpšanas
sajūtas neapzinātu izpausmi. To pašu var teikt par cilvēka uzvedību kas
nokļuvis nepazīstamā un tāpēc sociāli tālā vidē, piemēram poliklīnikā vai
valsts iestādē. Burdjē ideja par to, ka "sociālā identitāte tiek noteikta
pēc tai komplimentārās šķiras (piem. ticīgajiem tie ir
"neticīgie")" [1, 130.lpp.], līdzīga socioloģijas vidējo rangu
teoriju apgalvojumam par sociālajām grupām kas saka, ka lai grupa pastāvētu un
nesairtu, tai ir jāapzinās savas robežas, ir jāpazīst "savējie", kas
faktiski nozīmē sevis pretnostatīšanu tuvākajām grupām (parasti tā ir viena
konkrēta grupa, viens konkrēts "pretinieks"). Tā ir dialektika, kas
Burdjē gadījumā tuva Marksa šķiru antagonistisko interešu idejai.
Lai arī habitus ir pieredzes ceļā iegūtu dispozīciju
sistēma, kas mainās laikā un telpā, inkorporēta aģenta apzīņā, tā tiek
"aizmirsta", habitus, indivīdam neapzinoties, ražo stratēģijas un
veido prakses. "Aģenta rīcība izskatās saprātīga, bet ne saprāts to
virza." [2, 23.lpp.] "Praksē praktiski nekad nav racionāli aprēķināmu
apstākļu: ierobežots laiks, nepilnīga informācija u.t.t., un tomēr aģenti daudz
biežāk, kā vienkārši nejaušības vadīti, izdara to "vienīgo, ko varēja
izdarīt". Tas tāpēc, ka bija ļāvušies "prakstiskās sajūtas"
intuīcijai." [2, 24.lpp.]
Burdjē ietekme no fenomenoloģijas, gan klasiskās
(Husserls), gan socioloģiskās (Šucs), manāma sociālās īstenības percepcijas
analīzē. "Sociālās pasaules uztveres kategorijas
pamatā ir sociālās telpas objektīvo struktūru inkorporācijas produkts. Sekas ir
tādas, ka pasaule tiek uztverta tāda kāda tā ir, un pieņemta drīzāk kā pati par
sevi saprotma, nekā skatītas citas tās uzbūves alternatīvas" [1, 65.lpp.]
Burdjē saka, ka neviens neklasificē tik labi, kā tas kurš klasificē pats sevi.
Caur habitusu mēs iegūstam veselā saprāta pasauli, sociālās pasaules
ainu. Mēs pasauli redzam tieši tā, kā tā ir "jāredz" no pozīcijas
kurā atrodamies. Mūsu stāvoklis mums liekas dabisks un esošā pasaules kārtība
- leģitīma. Galvenais uztveres izmaiņas
faktors subjektīvajā līmenī, raksta Burdjē, ir pozīcijas maiņa. [2, 195.lpp.]
Izmaiņas objektīvajās struktūrās var radīt šādi aģenti, kas mainījuši savas
pozīcijas diezgan strauji un krasi, īsā laika brīdī, un ir vēl spējīgi
"atcerēties" savas iepriekšējās dispozīcijas, redzēt "pasaules
netaisnību" un mēģina't to mainīt.
Formāli habitusa veidošanos un darbību var attēlot šādā
shēmā:
objektīvie eksistēšanas nosacījumi
|
habitus
|
gaume
|
prakse
|
dzīves stils
|
Habitusa koncepts Burdjē ļauj skaidrot dažādu šķiru vai
grupu atšķirīgās gaumes un dzīves stilus (jau sen bija novērots, ka dažādām
cilvēku grupām ir atšķirīgas gaumes, piemēram muzikālās), un to viņš arī ir
darījis, bet 'dzīves stilu telpas', gaumes un vērtību pētījumi attiecas uz citu
tematu.
VI NOBEIGUMS. BURDJĒ SOCIOLOĢIJAS KRITIKA UN VĒRTĒJUMS.
Galvenais jautājums, kas mūs interesē, ir tāds - vai tiešām Burdjē zinātnei un sabiedrībai ir
devis kādas kvalitatīvi jaunas un oriģinālas zināšanas? Atzinība zinātniskajā
pasaulē like mums domāt, ka ir. Bet, kā mēs zinam no vēstures, atzinība,
atzīšana vēl nav garants kvalitātei. Lietojot paša Burdjē homoloģijas ideju,
šoreiz to attiecinot uz zinātnes un mākslas lauka salīdzinājumu, apelējot pie
Burdjē ieviestā jēdziena "apgāztā ekonomikas pasaule" (to viņš lieto
aprakstot literatūras lauku, sakot, un bieži rakstnieku vērtējumu lauka
iekšienē ir cieši saistīts, apgriezti proporcionāli, ar rakstnieka grāmatas
tirāžām, ja rakstnieks ir uzrakstījis "bestseleri", viņa autoritāte
'mākslas pasaulē' krītas). Domājams, ka Burdjē nav tas gadījums, kaut vai tikai
tāpēc, ka viņš ir atzīts kā no akadēmiskās un zinātniskās pasaules (Francijas
zinātņu akadēmijas loceklis, Kolež de Frans socioloģijas katedras
vadītājs, Eiropas socioloģijas centra vadītājs, …), tā arī no studējošās
jaunatnes (viņa lekcijas jau sen tiek retranslētas pa skaļruņiem ārpus
auditorijas studentiem kas vai nu nav tikuši auditorijā vai ir nokavējuši
lekcijas sākumu).
Mēs varētu Burdjē pārmest to, ka viņš mums neparāda
sabiedrību kā tādu, kā tā funkcionē, kā tajā viss ir saistīts, Burdjē
rekonstruē tikai atsevišķus segmentus. Bet Burdjē mums tikpat labi varētu
vaicāt, kāpēc man tas būtu jādara? Varbūt nemaz tādas vienotas sabiedrības nav?
Zinātnieku radītā sociālā telpa ir abstrakcija, uz papīra tā ir noteikti, bet
vai tā pastāv īstenībā, un ko mums tas dod, ja mēs to identificējam ar īstenību
un mēģinam pētīt? Mēs drīzāk paliekam pie pārliecības, ka katra sociologa
pienākums nav pētīt visu un no visiem iespējamiem skatu punktiem, bez tam tas
nav iespējams, resursi ir ierobežoti, un tāpēc pastāv specializācija, arī
socioloģijā.
Ja mēs skatamies uz Burdjē pienesumu socioloģijai, pirmām
kārtām ar to domājot viņa habitusa un lauka konceptus, varētu
likties, ka nekā īpaši jauna un oriģināla viņš nav pateicis. Ja mēs atcerētos,
piemēram, dažādu tautu sakāmvārdus par bagātajiem un nabagiem, par kungiem un
kalpiem, tad mēs redzētu, ka tie satur Burdjē sociālās īstenības kritiskajai analīzei
līdzīgas idejas. Ja mēs atceramies Marksa pieņēmumus par sabiedrību, apziņu,
tie ir gandrīz analogi Pjēra Burdjē pamataksiomām.
Varbūt lielākais Burdjē nopelns, kā jau mēs esam
atzīmējuši, ir veiksmīgā teorijas un empīrikas, objektīvā un subjektīvā,
socioloģiskā un filozofiskā sintēze. Teorētisko un empīrisko pētījumu
līdzāspastāvēšana, kas ļāvusi teorētisko konceptu abējādu testēšanu un tālāku
pilnveidošanu, ir nodrošinājusi Burdjē socioloģijas institucionalizēto vērtību.
Subjektīvo un objektīvo struktūru un determinanšu respektēšana radījusi sava
veida socioloģisku dialektiku. Filozofijas pārzināšana devusi Burdjē
socioloģijai šķietamu vai esošu dziļumu, kompetenci un prestižu arī citu
blakuszinātņu pārstāvju acīs.
Burdjē socioloģijai var pārmest ideoloģisku
pre-dispozīciju, tajā pārāk jaušams "kreisums". Varbūt tās ir tikai
elites bailes vai nepatika, tiklīdz kāds sāk to pētīt (Burdjē to ir darījis un
pieredzējis). Burdjē neatzīst par iespējamu kaut kādu "virs- jeb
pār-refleksīvu" sociologa pozīciju, no kuras viņš bez jebkādiem
aizspriedumiem varētu lūkoties uz sociālo īstenību. Daudz produktīvāk būtu to
apzināties un pētīt kā tādu. Sociologi apzinās savu zināšanu vērtību un spēku,
viņi var skatīties arī ar citu cilvēku acīm, jo zin, ka pastāv vairākas
redzēšanas, vairākas perspektīvas un loģikas, un Burdjē ir pievienojies tiem
zinātniekiem, kas ar savu sociāli aktīvo nostāju mēģina mainīt apkārtējo
pasauli. Socioloģijas lauku viņš jau ir ietekmējis.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
"Sociologija politiki", P.BURDJĒ, Moskva, 1993
2.
"Načala", P.BURDJĒ, Moskva, 1994
3.
"Zapadnaja sociologija", I.Gromov, A.Mackevič,
V.Semjonov, Spb., 1997
4.
"The Field of Cultural Production", P.
BOURDIEU
5.
"Class
and Class Conflict in Industrial Society", R.Dahrendorf (no gr. "The
Sturcture of Modern Stratification")
6.
"Dictonary
of Sociology", D. Jary, J. Jary, Glasgow, 1991
7.
"Sovremennaja
Zapadnaja sociologija (slovar)", Moskva, 1996
8.
"Filosofskij
enciklopedičeskij slovar", Moskva, 1997
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru