Amerikāņu sociologs N. BIRNBAUMS 1971.g. analizē to laiku markistiskās socioloģijas problēmas.
Latvijas
Universitāte
Vēstures
un filozofijas fakultāte
Socioloģijas
katedra
N.BIRNBAUMS "Marksistiskās
socioloģijas krīze"
(atreferējums)
Socioloģijas
nodaļas II kursa students
Jānis
Daugavietis
priekšmets
"Socioloģijas teoriju vēsture"
lasa LU doc. R.Mezītis
1999. gads,
Rīga
SATURS
N.BIRNBAUMS "Marksistiskās socioloģijas krīze" (atreferējums)
Raksts publicēts N.BIRNBAUMA grāmatā
"Toward a Critical Sociology", Ņujorkā,
1971.
Tulkots gr. "Amerikanskaja sociologičeskaja
misļ", Maskavā, 1996.
IEVADS
Autors ievadā saka, konstatējot faktu, ka vēl nekad agrāk
marksisms nav tik spēcīgi ietekmējis buržuāzisko socioloģiju (ar bužuāzisko
socioloģiju Birnbaums saprot gan to socioloģiju kuru praktizē buržuāziskie
profesori, kas sevi neuzskata par marksistiem, gan ne mazāk buržuāziski
profesori kuri sevi uzskata par marksistiem). Nekad agrāk neesot bijusi tāda
kritika, analīze un apspriešana. Pat sociālistiskajās valstīs politiskie
ierobežojumi ir mīkstinājušies, un starptautiskjā marksistiskajā diskusijā
piedalās Anglija, Francija, Dienvidslāvija, Polija, Ungārija, ASV. Spraigās un
auglīgās diskusijas norāda tikai uz to, ka marksismā, it īpaši marksistiskajā
socioloģijā, ir iestājusies krīze.
Jēdziens "krīze" ir jāpaskaidro. Filozofiskās
sitēmas teorētiskā jeb doktrinālā krīze rodas tad, ja īstenojas kāds no diviem
abstraktajiem modeļiem: vai nu tiek izmeslts sistēmas iekšējās attīstības
potenciāls, tājā izmantotās kategorijas zaudē iespēju transformēties; vai arī
reālijas, uz kuru bāzes balstīta sistēma, tā izmainās, ka sitēmas
pamatkategorijas nav pielietojamas jaunajos apstākļos. Bieži vien šie abi
apstākļi sakrīt, un marksisma gadījumu sarežģī tas apstāklis, ka marksisms
pretendē uz totālas sistēmas lomu, sevī ieslēdzot kā sabiedrības aprakstu, tā
arī priekšrakstus, kā cilvēkiem būtu jārīkojas. Autors aprobežojas ar
marksistiskās socioloģijas analīzi, sakot, ka līdz ar to būs nepieciešama arī
pieskaršanās marksisma politiskajiem un filozofiskajiem elementiem.
Marksisma krīzi lielos vilcienos var aprakstīt šādā
veidā. Neattaisnojās agrīno marksistu prognozes par kapitālistiskās sabiedrības
attīstības nākotni. Kapitālistiskās ekonomikas ražīguma pieaugums, kas absolūti
palielināja kopproduktu, un strādājošo politiskā cīņa krietni uzlaboja
proletariāta materiālās eksistēšanas apstākļus, un bija pretrunā ar marksistu
prognozēm par strādnieku vēl lielāku ieslīgšanu nabadzībā. Bez tam mainījās
sabiedrības struktūra, un radās plašs starpslānis - administratīvās, tehniskās un apkalpojošās
sfēru darbinieki, kuri bieži ir ar augstu izglītību. Lai arī šis starpslānis ir
atkarīgs un pakļauts no tiek kuru rokās koncentrēts īpašums un valsts vara, tas
nevēlējās slēgt politisku savienību ar strādnieku šķiru. Rezultātā palielinājas
šķiru cīņā iesaistīto spēku skaits un sadrumstalotība. Cits nozīmīgs faktors ir
valsts iejaukšanās ekonomikā - mūsdienās
vairs nav valstu, kas ar komandekonomikas metodēm lielākā vai mažakā mērā
necenstos ietekmēt ekonomiku. Marksa laikā bija t.s. "brīvā tirgus
kapitālisms", kurā visu regulēja vai nu tirgus mehānismi, vai arī paši
kapitālisti. Šādos apstākļos, Birnbaums apgalvo, izplūst tādi jēdzieni kā
"īpašums" un pat "kapitāls": klasiskajam marksisma
postulātam par attiecībām starp bāzi un virsbūvi nepieciešama korekcija.
Autors izdala izmaiņas vēl diva veida sabiedrībās jeb
valstīs. Pirmkārt, viņš saka, ka mūsdienu marksismam jārēķinās ar valsts
sociālisma sabiedrību analīzes rezultātiem (pie kam ne tikai tiem, kuri ir
izdarīti "no ārienes"), jo zinātniekiem ir jātiek skaidrībā par
radušos jauno sabiedrības struktūru, ko noteikusi īpašuma valstiskā pārvaldes
forma un tās kontroles monopols, ko īsteno komunistiskās partijas. Tātad, ir
radušās jaunas politiskās un kultūras kundzības formas. Otrkārt, tās ir trešās
pasaules valstis, kuras faktiski nokļuvušas pasaules proletariāta lomā, tās
ekspluatē vadošās valstis, pie kam attīstītāko valstu strādnieki piedalās šinī
procesā. Trešās pasaules valstu tautas atrodas "pirmsindustriālā
proletariāta" stāvoklī, un to cīņa par ekonomisko neatkarību pārvēršas par
neacionālo vai pat nacionālistisku atbrīvošanās cīņu. Marks un Engelss savos darbos
nekad necentās nacionālo attiecību problēmas integrēt ar savas teorijas citām
sadaļām. Joprojām strīdus objekts ir imperiālistisko ekonomikas attiecību
īstenā loma, bet vēl vairāk šķēpu tiek lauzts par imperiālizma
sociāl-politiskjām sekām.
Bija arī otrs problēmu ienākšanas veids, neskaitot
vēsturiskā procesa noteiktās izmiņas. Marksisms sadūrās vai tika apzināti
konfrontēts buržuāziskajai zinātnei. Pats marksisms neapšaubāmi ir radies no
buržuāziskās domas kreisā spārna. Tas pretendēja uz īstenu zinātniskumu,
piemēram savā prasībā sintezēt citu (buržuāzisko) zinātņu jaunākos sasniegumus,
pat ja to pētījumu izejas punkti bijuši ideoloģiski nepieņemami. Marksismam
tika pretnostatīta psihoanalīze, valodas strukturālā analīze, veselas
sabiedrisko zinātņu nozares, nozīmīgas filozofijas straumes, piem.
fenomenoloģija. Grēkoja abas puses, gan marksisms, bieži uzsverot, ka tā ir
vienīgā pareizā metode, gan citas teorijas, vienkāršojot un vulgarizējot
marksismu. Birnbaums apgalvo, ka dažas no šādām teorijām pēc sava gara ir
tuvākas marskismas par pašu marksismu. īpaši tas attiecināms uz socioloģiju,
lai gan abu socioloģiju avoti ir vieni un tie paši, un faktiski Vēbers bija
vienīgais socioloģs kas analizēja un veiksmīgi oponēja marksismam.
Krīze var būt arī vispārējās intelektuālās krīzes
konkrēta izpausme, kuras saknes var meklēt to grupu , kurām pieder vieni vai
otri sociologi, politiskajā virzībā vai sociālajā stāvoklī. Ir kļuvis arvien
grūtāk izprast sabiedrības ilglaicīgās attīstības tendences, tāpat arī konflikta
būtība nav visai skaidra. Intelektuālā sadrumstalotība ir krīzes rādītājs, un
tā pilnā mērā attiecināma arī uz marksistisko domu. Mēs saduramies ar dažādām
"marksistiskajām tradīcijām", kas atšķiras no valsts uz valsti, un
atšķirības var būt pat vien grupējuma ietvaros. Tomēr marksismā kā sistēmā ir
labas pašanalīzes un attīstības iespējas. Marksisms atzīst sabiedrības
lēcienveida attīstības iespējas un antinomijas, un, kas ir vissvarīgākais,
noraida kā pilnīgu domāšanas neatkarību, tā arī skatu uz domāšanu kā tiešu
apkārtējās īstenības "spoguļattēlu". Autors mums piedāvā mums sākt
atsevišķu socioloģijai specifisku aspektu analīzi, kuros krīze izpaužas
viskontrastaināk.
SABIEDRISKO ŠĶIRU TEORIJAS
Marksistiskā teorija runā par šķirām divos aspektos
- ģenerālā (kā dažādas cilvēku grupas
kas atšķiras ar savu lomu ražošanas attiecībās) un specifiskā (šķiras
kapitālistiskā mašīnrūpniecības kapitālismā). Mūs interesē divas problēmas, kā
šķiras saistībā ar īpašumu var pielietot industriālā sabiedrībā, un kā
interpretēt šķiru struktūru citos sabiedrību tipos.
Skaidrs, ka Markss sociālās kundzības pastāvēšanas pamatu
redz tai apstāklī, ka īpašums pieder skaidri redzamai sociālai grupai - buržuāzijai. Bet skaidrs ir arī tas, ka
kapitalistiskā sabiedrība kopš tās formēšanās laikiem ir mainījusies, un kamēr
veidojās ražošanas līdzekļu īpašnieku kundzība, norisinājās arī cita veida
sabiedrības transformācijas, kas tai traucēja. Īpašuma koncentrācija nozīmēja
ta depersonalizāciju, un vēlākā ražošanas un pārdošanas struktūra radīja
nepieciešamību dalīt īpašuma valdīšanu no ra;sošanas vadīšanas. Svarīgāk kļuva
vadīt ražošanu, nevis būt par tās īpašnieku.
Rodoties jaunajai sabiedrības struktūrai, šķiru cīņas un
tajā iesaistīto pušu lomas kļuva visai mainīgas. Buržuāziskie sociologi
nosprieda, ka šo spēku izkaisītība un sadrumsatlotība nozīmē to, ka cīņa ir
beigusies. Savukārt marksisti pievērsa pārāk maz uzmanības jaunajai situācijai.
Ne marksisti, ne nemarksisti nespēja redzēt slēpto šķiru cīņu un atklāt tās
jaunās formas.
Birnbaums runā par jauno vidējo šķiru jeb tehnisko
inteliģenci, kuras problēmas pētīšana radītu jaunas perspektīvas
marksistiskajai analīzei. Jaunā darbaspēka struktūra ir radījusi plašu tehnisko
inteliģenci, kas sevi saista ar tiem, kas vada ražošanu un valsti, un uzvedas
tā, it kā būtu ieinteresēta status quo saglabāšanā, kas ir patiesība, jo tās
psihiskais un materiālais stāvoklis atkarīgs no veiksmīgas sabiedriskā aparāta
funkcionēšanas. Un tomēr ir grūti saprotams tas mehānisms, ar kuru tehniskā
inteliģence ir saistīta ar eliti.
Tikpat grūta ir nekvalificēto strādnieku analīze. Ja
kvalificētākie strādnieki jau iekļaujas tehniskās inteliģences slānī, tad
zemākie jau ir ļoti tuvu sabiedrības padibenēm, bet par šo grupu apziņu ir
ārkārtīgi grūti spriest.
Birnbaums piedāvā izmantot vēstures palīdzību, jo ir
sakrājies pietiekams daudzums materiālu kas parāda, ka vēsturē dažādas
specifiskas (politiskas, nacionālas u.tml.) situācijas dažādi iespaidojušas un
dažādi likušas rīkoties dažādu valstu dažādām strādnieku grupām. Īpašas
grūtības rada valstiskā sociālisma sabiedrību struktūru analīze. Lai arī šajās
valstīs formāli nepastāv privātīpašums, īpašums ir koncentrēts vienas elites
rokās, un kundzība paliek kundzība. Nedrīkst runāt par sociālisma
"triumfu" vai pretēji - par
visu industriālo režīmu identiskumu. Sociālisma valstu struktūru paplašināta
pētīšana varētu dot lielu ieguldījumu marksistiskajai socioloģijai (kaut vai
pētot 'atsvešināšanās neizbēgamību'), bet autors uzreiz izsaka šaubas un
satraukumu par to, ka šīs valstis zinātnei neļauj būt kritiskai un galu galā
- brīvai.
Cits marksisma strīdīgs elements ir neindustriālo
sabiedrību škiru struktūra. Marksistiskā socioloģija ir ļoti vienaldzīga pret
specifiskām kultūras tradīcijām un sociāliem institūtiem, savukārt buržuāziskie
zinātnieki tikpat kā neņem vērā tādu ārējo procesu ietekmi kā kolonializācija
un imperiālisms. Viss kas šodien ir nepieciešams, ir saprast no rietumu
kultūras atšķirīgo kultūru ģenēzi un atklāt to sajaukšanās ceļus, īpašu
uzmanību pievēršot reliģiju lomai.
VALSTS TEORIJA
Viens no mūsdienu markistu trūkumiem ir tas, ka viņi,
neivērojot Marksa un Engelsa ieteikumu, nav likuši valsti analīzes fokusa centrā,
reducējot valsts varu uz tās bāzes elementiem -
škirām. Pretēji rīkojās buržuāziskie zinātnieki, kas valsti attēloja kā
nepārvaramu spēku, kas darbojas atdalīti no sabiedrības. Veiksmīgāka bijusi
rietumeiropas marksisma kapitālistiskās valsts lomas noskaidrošana sabiedrības
integrācijā (masu komunikācijas analīze; sociālās apdrošināšanas institūtu
radīšana; šķiru cīņas ierobežošana formalizētas sistēmeas rāmjos, ar likumiem
un arodbiedrībām; u.tml.). Toties vāja ir dažādu šķiru apziņas analīze, it īpaši
nacionālās.
Kapitālisma kā ekonomiskās sistēmas izmaiņas ir
nosacījušas to, ka tā analīze mums nevar dot nekādu priekšstatu par sistēmas
struktūru: valsts ir kļuvusi par ekonomikas funkcionēšanas neatņemamu
sastāvdaļu. Valsts vairs nav politiski autonoma, tāpat kā ekonomika
neaprobežojas tikai ar ekonomisko sfēru. Klasiskās ekonomikas vietā nākusi
krietni sarežģītāka sitēma kā monopolistiskais vai oligopolistiskais tirgus.
Pamatjēdzieni bāze un virsbūve zaudē savu jēgu. Abās divu tipu valstīs raobežas
starp šķirām kļūst arvien izplūdušākas, neokapitālistiskajās sabiedrībās tas ir
pateicoties t.s. "konsensusam uz integrācijas bāzes", bet valsts
sociālisma režīmos - totālās
integrācijas izmēģinājumos.
Pasaules tirgus rašanās ir radījusi globālu sabiedrību.
Jau Markss rakstīja par varbūtību, ka pateicoties kolonijām, Anglijas
proletariāts var kļūt par priviliģētu šķiru. To arī ir parādījusi vēsture, ka
visas valsts šķiras var kosolidēties kādas idejas vārdā, proletariāts viegli
piekrīt sadarboties ar eliti cīņā pret ārēju ienaidnieku, pat ja tā ir
agresija. Tādi fakti ir jāsistematizē un jāanalizē, kas līdz šim nav darīts.
Atsevišķa problēma ir tā starpslāņa, elites atklāšana,
kuras intereses mūsdienās nosaka ārējo imperiālistiski-politisko līniju, savas
valsts iekšienē cenšoties radīt "konsensusu".
Svarīgi marksistiskajai socioloģijai ir saglabāt tās
kritiskumu un interpretācijas spējas. Praktiski nepastāv acīmredzamas liecības
kas norādītu imperiālisma aiz robežām un valsts iekšējo sociālo struktūru saistību.
To varētu skaidrot ar imperiālistisko valstu neieinteresētību un pat pretestību
pret šādiem pētījumiem. Francijas socioloģija šinī jomā ir tikusi vistālāk, jo
tās sabiedriskās zinātnes vienmēr pēc uzbūves bijušas sintētiskākas.
KULTŪRAS ANALĪZE
Viens no marksisma lielākajiem sasniegumiem ir kultūras
idejas jaunā interpretācija, kas attīstījusies vēršoties pie pašā marksisma
pirmssākumiem. Viena no interpretācijas pamatidejām ir kultūras kopīgums.
Marksistiskā kultūras teorija tagad pēta dotās vēsturiskās situācijas
simbolisko vai ideoloģisko izpausmi. Pie kam tā ne vienkārši
"atspoguļo" materiālos nosacījumus, bet var arī tās paredzēt jeb
radīt vēsturiskajās situācijās jaunas materiālās iespējas. Kultūra līdz zināmai
pakāpei var būt garīgs doto materiālo atkarību noliedzējs, un paredzēt to
izzušanu. Tas deva iemeslu marksistiskajai teorijai sistemātiski pārskatīt
reliģiju. Birnbaums izdala 3 marksismā spilgti izteiktus komponentus, kas
noteikuši šādu jaunas pieejas iespējamību.
1. Marksisma eksistenciālismu ļāvusi atklāt vēršanās pie
agrīnā marksisma antropoloģiskajiem darbiem. Tajā cilvēks tiek parādīts kā
vēstures radītājs, drīzāk kā subjekts, nevis objekts. Protmas, cilvēks nevar
būt radītājs kapitālistiskās ekonomikas apstākļos, jo tiek atsvešināts pats no
savas dabiskās dabas.
2. Agrīnie teksti no jauna ir likuši pievērsties
dialektikai kā domāšanas metodei. Dialektika tika veiksmīgi pielietota vienas
specifiskas sfēras vai apgabala (piem. stils) pētījumos, bet ir bijušas
grūtības to pielietot analizējot visu kultūru. Šodien dialektika visspilgtāk
izpaužas kopīguma jēdzienā.
3. Kultūrā esošā kopīguma sistematizētā skaidrošanā
marksisms daudz ko aizguvis no geštaltpsiholoģijas un fenomenoloģijas. Viens
situācijas aspekts tiek skatīts kā visu pārējo aspektu savdabs atspoguļojums,
un tā jau ir robeža aiz kuras tiek noliegta ražošanas attiecību noteicošā loma.
Šādas marksistiskās domas izmaiņas ir daudz ko devušas,
innovācijas ir ieslēgušas visai daudz aizguvumu no citu filozofisko sistēmu
metodoloģijām. T.s. 'atvērtais marksisms' ir bijis ļoti produktīvs, bet
jautājums ir tāds - cik ilgi vēl
marksisms varēs būt atklāts, nepakļaujot sevi radikālai transformācijai? Lai
arī tiek apgalvots, ka šis ceļš pilnībā atbilst agrīnā marksisma garam, tas ved
uz mācības būtības izmaiņām.
Uz kultūras teoriju savu ietekmi ir atstājusi
"racionalizācijas" ideja. Markss runāja par "augstāko vēsturisko
racionalitāti", un burzūāziskās kultūras racionalitāte ir kā īslaicīgs un
mākslīgs posms vēstures gaitā. Vēbers bija ļoti tuvs racionalitātes kategoriju
izpratnē Marksam, un viņš parādīja kā kapitālisma racionalitāte transformējas
industriālajā racionalitātē (ar birokrātijas konceptu). Mūsdienu marksisms
slēpti vai atklāti ir atzinis industriālo racionalitāti, bet pagaidām nav
redzama perspektīva kā pārvarēt šo stāvokli, kad vēsturiskā progresa koncepcija
faktiski tiek atmesta, un vēstures gaita tiek skatīta kā process kurā mainās
ideoloģijas, nevis kā ceļš no ideoloģijām uz patiesību. Marksisms vienkārši
nespēj pa jaunam izstrādāt ideoloģijas jēdzienu.
MARKSISTISKĀ ANTROPOLOĢIJA
Klasiskajā marksismā cilvēks attēlots kā būtne kas jūt un
darbojas, bet tā sevi var izpaust tikai praksē. Prakse vienlaicīgi ir arī
līdzeklis ar kuru pārveidot sevi. Preču ražšanas apstākļos patiesa prakse nav
iespējama, tajā iekļautais cilvēks ir bezspēcīgs, tādējādi tikai revolucionāra
prakse spēj pārveidot cilvēku. Diemžēl revolucionārās prakses tikpat kā nav, un
ja ir, tā ir korumpēta. Tas esot marksistiskos sociologus (piem. Adorno)
novedis līdz izmisumam. Markūze ir mēģinājis marksismā asimilēt Freida
psihoanalīzi, parādot psiholoģiskās atsvešināšanās mērogus.
Daudzi marksisti nav pienācīgi novērtējuši cilvēciskās
pakļāvības idejas pieņemšanas iespējamību (pie tādas idejas bija savulaik
nonākuši jau Markss un Engels). Tādā gadījumā mēs redzētu nevis vienu vēstures
visumu, bet vairākus, kādi mums ir doti pateicoties cilvēciskās kultūras un
sabiedrību daudzveidībai. Tas arī nozīmētu to, ka katra vēsturiskā
konfigurācija rada noteikta tipa cilvēku, un tātad eksistē arī dažādi cilvēka
atbrīvošanas veidi. Piem. mūsdienu marksistiskā teorija reliģijā redz
atbrīvošanās elementus. Visa uzmanība būtu jāvelta vēstures daudzveidībai (variantumam),
kas nozīmē ne tikai institucionalizēto formu daudzveidību, bet arī cilvēku
psiholoģisko struktūru dažādību.
Lai marksistiskā socioloģija spētu tālāk attīstīties, tai
nepieciešams jauns skats uz darba problēmu. Kopš homo faber laikiem ir
stipri mainījusies darba struktūra un daba, piem. parādījies krietni vairāk
brīvā laika. Sociologiem jāņem vērā, kā darbu izmaina plašās sociālās kontroles
iespējamība, kas ir iebūvēta sabiedrības birokrātiskajā organizācijā, kādas
izmaiņas no mums prasīs datori.
Zināmā mērā tas mums like atgriezties pie varas
problēmas. Vēbers esot piezīmējis, ka psihoanalīze var būt neaizstājams
instruments pētot attiecības starp varas subjektu un objektu. To ir darījusi
Frankfurtes skola, bet tas ir jāturpina. Galvenais jautājums šinī aspektā ir:
cik lielā mērā cilvēks ir spējīgs pārvarēt varas struktūru visuresamību,
atbrīvojot sevi no varas un pieņemt pagaidām neīstenotus autentiskas
vienlīdzības apstākļus?
METODOLOĢISKĀS PROBLĒMAS
Ir grūti nodalīt atšķirības starp metodi un substanci
marksistiskajā izpratnē. Daudzas marksismā neatrisinātas problēmas izriet no
tā, ka vēsturīskās izziņas procesā tas noliedz absolūtu objekta un subjekta
nodalīšanu.
Šodien ir paplašinājies socioloģijas empīrisko pētījumu
loks (gan akadēmiskajā laukā, gan dažādu administratīvo iestāžu jomās), un
tāpēc ir svarīga marksisma attieksme pret šādiem pētījumiem.
1. Nav nekā jauna kvantitatīvo datu savākšanā, pats
Markss XIX gs. veidoja aptaujas anketas.
2. Lai arī daži sociologi par "empīriskiem"
atzīst tikai kvantitatīvus pētījumus, tam nevar piekrtist, piem. vēsturiskie
pētījumi ir tik pat empīriski cik pārējie.
3. Mūslaiku iedzīvotāju pētījumos bieži notiek
abstrahēšanās no vēsturiskā konteksta, bet tas rada iespējamību kļūdainai datu
interpretācijai.
Tikai nesen marksistiskie sociologi nonākuši pie
secinājuma, ka nepieciešams izstrādāt jaunus interepretācijas veidus. Tas
varētu būt vai nu cita veida kontekstuālā analīze un datu interpretēšana, vai
arī nepieciešams pārformulēt kategorijas. Datu interpretācija un pārformulēšana
saistīta ar substances problēmām, tas jādara no substances skatu punkta.
Marksistiskajā socioloģijā tas lauks, kurā metode un
substance ir neatdalāmas, ir priekšstati par bāzi un virsbūvi, kā arī par
vispārīgo determinismu. Zināmā mērā šī apgabala problēmu risinājums var būt
vienīgi teorētiskā līmenī, bet dogmatiskā neatlaidība, cenšoties šos jautājumus
skatīt tikai teorētiski, nozīmē noliegt marksisma spēju aprakstīt sabiedrības
reālo attīstību. Piem. Altisērs ir devis lielu ieguldījumu marksisma attīstībā,
bet tas tomēr ir akademizēts marksisms, pārāk filozofisks, kas sabiedrības
empīriskajiem pētījumiem nav pievērsis nekādu uzmanību. Tādas marksisma
revīzijas, kādu veicis Altisērs, var būt auglīgas vienīgi tad, ja tās ir
sistemātiski papildinātas ar sabiedrības vēsturiskās pieredzes satura
pētījumiem.
Īpašs temats ir marksisma un strukturālisma attiecības,
lai arī Levī-Stross ir norādījis uz strukturālisma atsevišķu ideju līdzību ar
marksisma aspektiem, tie ir visai tāli. Strukturālisma konstruēto pasauli
Birnbaums apraksta kā bezgalību daudzveidību no virspuses un drausmīgu
vienveidību dziļumā. Determinisms pie kura pieturās strukturālisms ir pilnīgi
nekustīgs, bet marksisma - spējīgs
transformēties. No filozofijas redzes viedokļa marksismu nav iespējams
samierināt ar strukturālismu. Strukturālisma negatīvais humānisms ir graujošs.
Marksismam strukturālisms ir derīgs tad, kad mēs pētam komunikāciju, un tā ir
viena no metodēm. Levī-Strosa izstrādātās idejas par slēpto sakarību starp
simboliskajām sistēmām un citiem sabiedrības komponentiem, par simboliskā un
citu uzvedības veidu savsarpējo nosacītību norāda uz strukturālisma analītisko
ideju par vispārīgumu, kas marksismam ir tik svarīgi.
Prakse ir jēdziens ar vairākām nozīmēm, un tās ir
nepieciešams izskatīt. Prakse, piemēram, nozīmē to, ka nav iespējama objektīva
zinātne par sabiedrību.Patiesība cilvēkam ir nevis vienkāršs priekšstatu kopums
par apkārtējo pasauli, bet gan viņa patiesais stāvoklis. Prakses ideja pieprasa
to, lai tiktu pētīti morālie un politiskie priekšstati par sabiedrības uzbūvi
un attīstību, ņemot vērā vēsturisko situāciju un cilvēciskās darbības faktoru.
Citiem vārdiem, zinātniskā prakse ir cilvēciskās darbības forma, kuras ietekme
arvien palielinās un tā pat formē nākotni. Klasiskajā marksismā prakses
jēdziens paredz arī to, ka atbrīvojoties no darba dalīšanas, iespējams sasniegt
cilvēka patieso būtību. Autors to uzskata par utopiju un piebilst, ka
marksistiskā socioloģija vēl nav atrisinājusi šo problēmu.
Kopumā socioloģija darba dalīšanas rezultātā ir uzskatāma
par zinātniskās prakses sastāvdaļu, kas savukārt ir radīta un pastāv lai vadītu
vēstures procesu. Tādā gadījumā socioloģijas pirmuzdevums ir savas vietas
noskaidrošana, un vienīgais veids, kā to veikt, ir savas vēsturiskās vietas
kritiska analīze. Diemžēl arī nākotnē tas prasa saglabāt darba dalīšanu
mūsdienu zinātnē, izmantojot citu zinātņu sasniegumus un vienlaikus domājot, kā
pārvarēt šo dalījumu.
Metodoloģiskajā aspektā marksistiskās socioloģijas krīze
sasaucas ar sabiedrisko zinātņu kopējo krīzi, tās sadalījušās divos virzienos:
viens nodarbojas ar vēstures fragmentāru aprakstu (kapitulācija zinātniskā
darba dalīšanas priekšā), otrs pārvērties par instrumentu varas rokās, nevis
atbrīvošānās līdzekli.
Nav
viegls uzdevums atrisināt visus samezglojumus un problēmas kuras ir nosauktas
kā marksistiskās socioloģijas krīzes satāvdaļas. Marksisms tika radīts kā
vienots cilvēciskās vēstures apraksts. Tagad mēs skatam industriālo sabiedrību
kā vienu no cilvēces attīstības iespējamajām vēsturiskajām formām. Marksisms
socioloģijai ir nodevis priekšstatu par to, ka jēgu var atrast vēsturē.
Iespējams,ka sociologi, kas īpaši spēcīgi izjūt to, ka ir parādā marksismam,
būs spiesti to transformēt un iziet ārpus tā robežām. Ja tas tā, tad
marksistiskās socioloģijas krīze ir sākums marksisma beigām. Tiem marksistiem,
kurus biedē šāds stāvoklis, jāpārlasa klasiskie teksti: revolūcija praksē, kas
nespēj sākt pati ar savu teorētisko nolikumu pārskatīšanu, īstenībā nemaz nav
revolūcija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru