Zane.
1.
Demogrāfiskie dati :
¨
Vecums - 11 gadi 2 mēneši
¨
Izglītība - lauku vidusskolas 5. klases skolniece
¨ Dzīvesvieta - pagasta apakšciemata daudzdzīvokļu mājas 3 istabu dzīvoklis ar ērtībām
¨ Ģimenes sastāvs – Zane uzaugusi pilnā ģimenē ar māti un tēvu, ir 1 gadu un 3 mēnešus vecāka māsa
¨
Ziņas par vecākiem – māte – 34 g.v.
dramaturģe, rakstniece, tēvs – 34. g.v. šoferis
¨
Ģimenes materiālais
nodrošinājums
– zem vidējā (manuprāt un kā atzīst arī māte). Ģimene tiek uzskatīta par
labvēlīgu.
2. Nozīmīgāko
dzīves vēstures faktu izvērtējums.
Fakts |
Iespējamais atstātais iespaids uz bērnu |
¨ Grūtniecība iestājas 6 mēnešus pēc pirmajām dzemdībām, Zanes gadu starpība ar vecāko māsu ir 1 gads un 3 mēneši. |
Mātes organisms iespējams, vēl nav atpūties no pirmās grūtniecības, kas varētu negatīvi ietekmēt Zanes fizisko attīstību pirmajos grūtniecības mēnešos |
¨ Grūtniecība nav plānota |
Mātei tas varētu būt papildus stress, kas varētu negatīvi ietekmēt bērna fizisko attīstību, veselību |
¨ Lai arī māte grūtniecības laikā nestrādā, savas pūles prasa- saimniecība, rūpes par vecāko meitu |
Papildus stress. |
¨ Māte nejūtas lutināta, atpūtusies kā tas bijis 1. grūtniecības laikā |
Papildus stress. |
¨ Grūtniecība norit bez sarežģījumiem |
|
¨ Vieglas dzemdības, bez sarežģījumiem |
|
¨ Zane svēra 3,7 kg un bija 54 cm gara |
|
¨ Zane ēda un gulēja ļoti labi |
|
¨ Līdz gadam un arī vēl tagad bieži slimo ar saaukstēšanās slimībām – klepu, angīnām, ir gulējusi pat slimnīcā, kur radās problēmas, jo meitene nepanes penicilīnu |
Iespējams, tās ir sekas grūtniecības apstākļiem. |
¨ Sāk saprotami runāt 1,5 g.v. |
Valodas attīstība noris normāli |
¨ Iemīļotās rotaļas – kluču būvēšana, celšana |
|
¨ Zane bija ļoti kustīga |
|
¨ Kontaktus gan ar vienaudžiem, gan pieaugušiem, gan svešiniekiem veido samērā ātri un viegli |
|
¨ 3 gadu vecumā sāk piedalīties bērnu dejošanas un dziedāšanas pulciņā |
|
¨ No 4 gadu vecuma un arī pašlaik Zane ir bērnu teātra studijas, kuru vada meitenes māte, dalībniece |
|
¨ Skolai Zane ir gatava – prot lasīt, rakstīt un elementāri rēķināt |
|
¨ Sekmes skolā ļoti labas |
|
¨ Kā Zanes patreizējās īpašības māte nosauc- emocionālitāte, bet viņa to vairāk pārdzīvo iekšēji, neizrādot uz āru- sievišķība- koķetērija- dzīvošana uz citu rēķina,
-
zemāka atbildības sajūta
-
“samērā klusa, bet kad tiek pie runāšanas, tad jābrīnās no kurienes
tas viss viņai nāk ārā”
|
|
¨ Kā īpašības, kas mātei Zanē ļoti patīk tiek nosauktas- dzīves vieglums, dzīves uztveres vieglums
- sievišķība
- tas, ka Zane raksta foršus, emocionālus, dzejoļus |
Rakstot dzeju, iespējams, Zane “izliek” uz āru savu noskaņojumu, izjūtas |
¨ Pašreizējo Zanes dzīves periodu māte raksturo kā smagu, jo meitenes klase skolā tiek uzskatīta un deklarēta kā sliktā klase un, lai gan Zane ir labiniece, viņa to ļoti pārdzīvo |
Iespējams Zanekautrējās vai arī jūtās it kā vainīga savas klases vārdā, kaut gan viņa nav slikta, vai arī Zanes pašsajūta nav laba tādēļ ka ,iespējams, jūtās nepiederīga savai klasei, tieši tādēļ, ka ir atšķirīga |
Piezīmes.
Izpēte
tiks veikta pēc mātes pasūtījuma,
galvenokārt Zanes pašreizējā emocionālā stāvokļa dēļ.
3. Kontakts ar
Zani.
Par
Zani iepriekš es zināju tikai to, ka viņa tāda vispār ir un, ka viņa ir
konkrētās sievietes (Zanes mātes) meita.
Zane
ir savam vecumam atbilstoša auguma, akurāta izskata meitene – sakopts apģerbs,
izskats.
Kontakts ar Zani izveidojās
uzreiz. Meitene izrādīja interesi par gaidāmo sadarbību. Tikšanās sākumā
parunājām par skolu, gan par Zanes, gan arī pēc Zanes lūguma es pastāstīju par
mācībām augstskolā.
Zane
uzreiz droši iesaistās sarunā, uzdod daudz jautājumus, izsaka savas domas, runa
šķiet ļoti emocionāla, bagāta. Bieži joko, lieto salīdzinājumus.
Meitenes runa ir emocionāli piesātināta ar
dažādām intonācijām un žestiem. Kustības brīvas, nepiespiestas. Veido acu
kontaktu. Atsaucīga pret izpēti, vēlas zināt rezultātus (“kāda tad es esmu”).
4. Hipotēze.
Pamatojoties uz iegūto informāciju no mātes, pieļauju, ka
Zanei varētu būt paaugstināts trauksmes līmenis, tādēļ pētīšu Zanes personības
sfēru.
Lai gūtu
pilnīgāku priekšstatu par Zanes personību, papildus pētīšu arī Zanes kognitīvo
sfēru.
5. Izmantotās metodes
Personības ssfēras pētīšanai
Kettela testa bērnu variants
Projektīvie zīmējumi
Nepabeigtie teikumi
Kognitīvās sfēras pētīšanai
Uzmanībai – Korektūru proves kvadrātu modifikācija
Šultes
tabulas
Atmiņai – 10 vārdu tests
Asociāciju pāru iegaumēšana
Redzes atmiņas pārbaude
Domāšanai – Klasifikācija
Vārdu izslēgšana
Ravēna tests
6. Iegūto datu
interpretācija.
6.1. Personības sfēra.
¨
Kettela testa bērnu variants.
Pazeminātās
D, E, G, H un Q3 skalas norāda uz atkarību, piekāpību, nedrošību,
pašpietiekamību, bezatbildīgumu, vieglprātību,
kautrību, vāju vēlmju kontroli un impulsivitāti.
Paugstinātās
I, O un Q4 skalas norāda uz nerealitāti, patstāvības trūkumu, bažīgumu, vainas
apziņu, drūmu nojautu esamību, trauksmainību,
darbīgumu, nepacietību.
¨ Projektīvie zīmējumi
un nepabeigtie teikumi. (zīmējumus un teikumus sk. pielikumā )
Manuprāt,
zīmējumos parādās zināms trauksmes līmenis, nedrošība. Piemēram, koks –
uzzīmēts mazs lapas pašā stūrī un par koku tiek sāstīts, ka šis bērzs jūtas
bailīgi, un domā kaut to nenocirstu – to varētu attiecināt uz Zanes iekšējo
stāvokli – pati Zane jūtas par kaut ko nedroša. Uz trauksmi norāda arī tāds
teikums kā – ir brīži, kad es gribu
nomirt.
Nepabeigtajos
teikumos parādās arī problēma par ko runāja māte, tas ir Zanes pašsajūta
saistībā ar skolu. Uz to, ka tādas problēmas eksistē norāda ādi teikumi kā – man ir kauns par savu klasi, es ienīstu
savas klases zēnus, mani apbēdina tas, ka mana klase ir tik traka.
Zīmējumos
izdalās arī vientulības fenomens – māja, kura tiek raksturota kā nedzīva, kura
jūtas vientuļa un vēlas, lai tajā kāds ievāktos dzīvot. Arī ģimenes zīmējums
darbībā , manuprāt nepauž pozitīvas izjūtas- ģimene tiek zīmēta guļot, katrs
savā gultā, apsegušies ar segām – manuprāt tas varētu norādīt uz emocionālu
vēsumu, it kā norobežošanos vienam no otra. Zane sevi ir uzzīmējusi ar acīm
vaļā, it kā nevarētu aizmigt, bet pārējos guļam, kas manuprāt varētu norādīt uz
kaut kādu satraukumu, domām, kas neļauj iemigt – tātad trauksmi.
Uz
zināmām problēmām ģimenē norāda arī tādi nepabeigto teikumu turpinājumi kā – ja vien es spētu saprast mammu, mammai
vajadzētu uzklausīt mūs, es uztraucos
par savu ģimeni, visvairāk man gribētos būt labai māsai, tajā pašā laikā, protams, mīlos savu ģimeni. Māja,
šķiet līdzinās cietoksnim – ļoti biezām sienām, maziem lodziņiem, kas varētu
norādīt uz zināmu noslēgšanos.
Trauksmes
iemesli varētu būt gan situācija sklolā, gan nesaprašanās ģimenē. Šī trauksme
varētu būt arī psiholoģiskais iemesls biežajai slimošanai. Slimošana varētu būt
arī veids kā neapzināti pievērst sev mātes uzmanību.
Secinājumi.
-
Zīmējumos uz teikumos parādās trauksme
-
Zīmējumi un teikumi norāda uz zināmu noslēgtību,
vientulības sajūtu.
Secinājumi par Zanes personību.
-
Visas izmantotās metodes norāda uz zināmu trauksmi –
bažīgumu, vainas apziņu, drūmu nojautu esamību, kā arī uz nedrošību, kautrību,
noslēgtību, vientulības izjūtu.
6.2. Kognitīvā
sfēra.
Uzmanība.
¨
Korektūru proves kvadrātu modifikācija.
(rezultātus sk. pielikumā )
Zane
darbu uzsāk ar augstu darba tempu, tālāk tam svārstoties un līdz darba beigām –
6 minūšu laikā tā arī neatrodot optimālo darba tempu – iestrādāšanās nenotiek
uzreiz un vienmērīgi. Kļūdu skaits vidēji ir samērā mazs, kas norāda samērā
labām koncentrēšanās spējām. Līdz ar to darba laikā saglabājas augsta
precizitāte.
Secinājumi.
- Optimālais
darba temps jaunā situācijā netiek atrasts uzreiz un vienmērīgi, ko varētu
skaidrot ar šāda veida darba uzsākšanas tehniku (iespējams, pēc ilgāka laika
temps noregulētos) vai samērā nenoturīgu uzmanību;
- Visu darba laiku saglabājas augsta
precizitāte;
- Darbs laikā
saglabājas samērā augsti koncentrēšanās
rādītāji, kas norāda uz labām koncentrēšanās spējām.
¨Šultes tabulas. (
rezultātus sk. pielikumā )
Rezultāti
norāda uz ļoti labām uzmanības pārslēgšanas spējām.
Secinājumi par uzmanību.
-
Optimālais darba temps jaunā situācijā netiek atrasts
uzreiz un vienmērīgi, ko varētu skaidrot ar šāda veida darba uzsākšanas tehniku
(iespējams, pēc ilgāka laika temps noregulētos) vai samērā nenoturīgu uzmanību;
-
Visu darba laiku saglabājas augsta precizitāte;
-Darbs laikā saglabājas samērā augsti koncentrēšanās rādītāji, kas
norāda uz labām koncentrēšanās spējām;
-Tiek uzrādītas ļoti labas uzmanības
pārslēgšanās spējas.
Atmiņa.
¨10 vārdu tests ( rezultātus sk. pielikumā ).
Pirmajā
reizē tiek reproducēti 7 vārdi, kas norāda uz vidējām īslaicīgās mehāniskās
atmiņas spējām. Bet mācāmībai augot, visi 10 vārdi precīzi tiek reproducēti
3.reizē, kas ir labs rezultāts un norāda uz labu īslaicīgo mehānisko verbālo
atmiņu. 4. un 5. reizēs tiek reproducēti
visi 10 vārdi. Pēc 2 stundām tiek reproducēti visi 10 vārdi, kas norāda uz ļoti
labu mehānisko ilgstošo atmiņu.
Secinājumi.
-
Zanei ir laba īslaicīgā un ilglaicīgā mehāniskā verbālā
atmiņa.
¨Asociatiīvā atmiņa ar
dotu balsta vārdu ( rezultātus sk. pielikumā ).
Pirmajā
reizē tiek reproducēti 8 vārdi, kas ir samērā labs rezultāts, ar 2. reizi
precīzi tiek reproducēti visi 11 vārdi, kas norāda uz labu īslaicīgo atmiņu
izmantojot dotu atbalsta vārdu.
Secinājumi.
-
Zanei ir laba īslaicīgā asociatīvā atmiņa izmantojot
dotu atbalsta vārdu.
¨ Redzes atmiņa.
Zanei
tika piedāvāti 7 attēli, kuri vēlāk bija jāatpazīst starp 18 dažādiem attēliem,
kuru vidū ir 7 iepriekšredzētie. Zane precīzi atpazina visus 7 attēlus,
nenosaucot nevienu lieku.
Secinājums.
-
Zanei ir precīzas vizuāla materiāla reproducēšanas
spējas.
Secinājumi par atmiņu.
-
Zanei ir laba īslaicīgā un ilglaicīgā mehāniskā verbālā
atmiņa.
-
Zanei ir laba īslaicīgā asociatīvā atmiņa izmantojot
dotu atbalsta vārdu.
-
Zanei ir precīzas vizuāla materiāla reproducēšanas
spējas.
Domāšana.
¨ Vārdu izslēgšana.
( rezultātus sk. pielikumā ).
Precīzi
Zane ir izslēgusi 86,7% vārdu, kas norāda uz labām anlīzes, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējām.
Secinājums.
-
Zanei ir labas analīzes, būtisko pazīmju izdalīšanas
spējas.
¨Klasifikācija. (
rezultātus sk. pielikumā ).
Pirmajā kartiņu dalīšanas reizē Zane adekvāti izdala
7 grupiņas (augi, dzīvnieki, cilvēki, mēbeles, priekšmeti, transporta līdzekļi,
apģērbs.), kas norāda uz labām loģisko operāciju, vispārināšanas spējām.
Pēc
aicinājuma paskatīties vai nevarētu apvienot kādas grupiņas, Zane kopā saliek
cilvēku un transporta grupiņas un kopā to apvienojot tādā veidā, ka cilvēki
izmanto transportu, lai varētu visur aizbraukt. Zane līdzīgā savdabīgā
veidā apvieno pārējās grupiņas, kas,
manuprāt norāda uz subjektīvās pieredzes ietekmi uz domāšanas īpatnībām,
tā varētu būt arī sava veida radoša
pieeja darbam. Apgalvot, ka Zanei nebūtu raksturīga abstraktā domāšana nebūtu
pareizi, jo sākumā grupiņas tika sadalītas, izdalot būtiskās pazīmes.
Secinājumi.
- Zanei ir labas loģiskās operācijas,
vispārināšanas spējas.
-
Domāšanas īpatnība
- Zanei raksturīgs subjektīvās pieredzes ietekme uz domāšanas operācijām.
¨
Ravēna tests. (
rezultātus sk. pielikumā ).
Precīzi
veikti 91,7 % uzdevumu, kas ir ļoti labs rezultāts un norāda uz adekvātu,
formas, lieluma un izvietojuma uztveri, ne tikai vienas un divu pazīmju
situācijā, bet arī daudzpazīmju situācijā. Zanei ir labas salīdzināšanas,
analīzes un sintezēšanas spējas iekšējā telpiskajā struktūrā.
Secinājumi.
-
Zanei ir adekvāta formas, lieluma, izvietojuma uztvere
gan vienas, divu, gan daudzpazīmju sistēmā.
-
Zanei ir labas salīdzināšanas, analīzes un sintezēšanas
spējas attiecībā uz iekšējās telpiskās struktūras izvērtēšanu.
Secinājumi par domāšanu.
-
Zanei ir labas analīzes, būtisko pazīmju izdalīšanas
spējas.
- Zanei ir labas loģiskās operācijas,
vispārināšanas spējas.
-
Domāšanas īpatnība
- Zanei raksturīgs subjektīvās pieredzes ietekme uz domāšanas operācijām.
-
Zanei ir adekvāta formas, lieluma, izvietojuma uztvere
gan vienas, divu, gan daudzpazīmju sistēmā.
-
Zanei ir labas salīdzināšanas, analīzes un sintezēšanas
spējas attiecībā uz iekšējās telpiskās struktūras izvērtēšanu.
Secinājumi par Zanes kognitīvo sfēru.
-
Zanei ir labi attīstīta mehāniskā īslaicīgā un
ilglaicīgā, asociatīvā un redzes atmiņa.
-
Zanes uzmanības īpatnības ir – ļoti labas uzmanības
pārslēgšanas spējas, samērā labas koncentrēšanās spējas, augsta precizitāte un
samērā nenoturīga uzmanība vai arī darba uzsākšanas tehnika ar ilgu adaptācijas
periodu.
-Zanes domāšanas īpatnības ir - labas analīzes, būtisko pazīmju izdalīšanas
spējas, labas loģiskās operācijas, vispārināšanas
spējas, subjektīvās pieredzes ietekme
uz domāšanas operācijām, labas telpiskās domāšanas spējas.
Kopsavilkums par Zani.
Zane ir 11 gadus jauna, savam vecumam
atbilstoša auguma, akurāta, ārēji dzīvespriecīga meitene. Zane apmeklē masu
skolas 5. klasi un ir bērnu teātra studijas dalībniece.
Kontakts ar Zani izveidojās
uzreiz. Meitene izrādīja interesi par gaidāmo sadarbību. Tikšanās sākumā
parunājām par skolu, gan par Zanes, gan arī pēc Zanes lūguma es pastāstīju par
mācībām augstskolā.
Zane
uzreiz droši iesaistās sarunā, uzdod daudz jautājumus, izsaka savas domas, runa
šķiet ļoti emocionāla, bagāta. Joko, lieto salīdzinājumus.
Meitenes runa ir emocionāli piesātināta ar
dažādām intonācijām un žestiem. Kustības brīvas, nepiespiestas. Veido acu
kontaktu. Atsaucīga pret izpēti, vēlas zināt rezultātus (“kāda tad es esmu”).
Uzdevumus
Zane veic ar interesi, labprāt iesaistoties sarunā.
Zanei ir
samērā augstas darbaspējas. Zanes uzmanības īpatnības ir ļoti labas uzmanības pārslēgšanas spējas,
samērā labas koncentrēšanās spējas, augsta precizitāte un samērā nenoturīga
uzmanība vai arī darba uzsākšanas tehnika ar ilgu adaptācijas periodu.
Zanei ir labi
attīstīta mehāniskā īslaicīgā un ilglaicīgā, asociatīvā un redzes atmiņa.
Zanes domāšanas īpatnības ir - labas analīzes, būtisko pazīmju
izdalīšanas spējas, labas loģiskās operācijas, vispārināšanas spējas,
interesants fakts ir subjektīvās pieredzes ietekme uz domāšanas operācijām.
Zanei ir labi attīstīta telpiskā domāšana – adekvāta formas, lieluma,
izvietojuma uztvere, labas salīdzināšanas, analīzes un sintezēšanas spējas
attiecībā uz iekšējo telpisko struktūru.
Zanei ir bagāts aktīvo vārdu krājums, savā runā meitene iemanto dažādus valodas izteiksmes
līdzekļus – intonāciju, mīmiku, žestus. Par bagātu aktīvo vārdu krājumu liecina
arī tas, ka Zane raksta dzejoļus. Šķiet, Zanei ir laba humora izjūta, arī pati
bieži izsaka dažādas asprātīgas domas.
Attiecībā
uz personības sfēru -lai gan Kettela testā uzrādās tas, ka Zane samērā labi
veido attiecības un sadarbojās, tomēr tas prasa zināmu piepūli, kas ir zināma
nedrošība, kautrība.
Visas
izmantotās metodes personības sfēras
pētīšanā norāda uz zināmu trauksmi – bažīgumu, vainas apziņu, drūmu nojautu
esamību, kā arī uz zināmu noslēgtību,
vientulības izjūtu. To varētu saistīt ar situāciju skolā – to, ka Zane nejūtās
labi savā klasē, kur viņai jāpavada liela daļa savas dienas un arī situāciju
ģimenē –to, ka Zane nejūtas pilnībā saprasta un uzklausīta no mātes puses.
Izpētē
atklājās arī tādas īpašības kā zināma vieglprātība, bezatbildība, patstāvības
trūkums kas saskan ar mātes stāstīto.
Kā
pozitīvos aspektus var minēt labi attīstītos visus psihiskos procesus un
domājams, ka Zanes vispārīgais psihiskās attīstības līmenis ir līdzīgs kā 11
gadīgiem bērniem vidēji.
Īsumā
sakot Zanei ir labi attīstīti visi psihiskie procesi. Personības sfērā
iezīmējas zināms trauksmes līmenis un noslēgtība.
Hipotēze,
ka Zanei varētu būt paaugstināts trauksmes līmenis izpētes laikā apstiprinājās.
Attiecībā
uz pašsajūtu saistībā ar skolu mani ieteikumi varētu būt vai nu ar profesionāļa
vai kādas uzticamas personas palīdzību Zanei palīdzēt saprast, ka viņai nav
sevi jāidetificē sevi ar savu “slikto“ klasi un ja viņa ir atšķirīga no savas
klases nav jākaunās vai jājūtas vainīgai pie tā, ko viņa nemaz nav darījusi vai
kā uzvedusies. Ideāli būtu nomainīt klasi, bet tad varētu rasties citas
problēmas, piemēram adaptēšanās grūtības. Attiecībā uz situāciju ģimenē, būtu
nepieciešams vairāk uzzināt par mātes personību, un tad mēģināt risināt
attiecību problēmas, kas pēc Zanes izjūtas pastāv. Attiecības ar māti varētu
skaidrot arī ar Zanes pusaudža vecumu, kad uzskati parasti ir atšķirīgi un
pusaudžiem parasti šķiet, ka vecāki viņus nesaprot.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru