Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības nodaļa
Referāts
nodokļos un nodevās
Dabas resursu nodokļa ietekme uz dabas aizsardzības
pasākumiem Latvijā
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļas
3.kursa students
Ģirts Poļikovs
Ventspils 2000
Dabas resursu nodokļa ietekme uz dabas aizsardzības procesiem Latvijā
Nodokļa mērķis ir ierobežot dabas resursu
nesaimniecisku izmantošanu un vides piesārņošanu, samazināt vidi piesārņojošas
produkcijas ražošanu un realizāciju, veicināt jaunas un pilnveidotas
tehnoloģijas ieviešanu, kas samazina vides piesārņojumu, kā arī veidot vides
aizsardzības pasākumu finansiālo nodrošinājumu. Visi no nodokļu maksājumiem
iegūtie līdzekļi izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas
tieši saistīti ar vides aizsardzību. Nodokļa maksātāji ir visas juridiskas un
fiziskas personas, kas LR teritorijā (vai kontinentālajā sfērā) iegūst ar
nodokli apliekamu piesārņojumu, vai realizē pašražotas vai ieved (importē)
videi kaitīgas preces un produktus (riepas, pārtikas produktu un dzērienu
iepakojumu, vienreiz lietojamos plastmasas traukus un galda piederumus u.c.)
un, kas saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem, ir saņēmušas atļauju
veikt šādas darbības.
No 1997. Gada 1. Janvāra dabas resursu
nodokli par importēto vai iekšzemē ražoto preču vai produktu iepakojumu maksā
pilnīgi visi ražotāji, kuru preces paredzētas iekšējam tirgum, kā arī
importētāji.
Nodokļa
ieņēmumi
Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi
(nodokļa ieņēmumi) izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai,
kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu
atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.
Nodokļa ieņēmumi tiek ieskaitīti valsts vides
aizsardzības speciālajā budžetā un pašvaldību vides aizsardzības speciālajos
budžetos.
Nodokļu
maksātāji
Nodokļu maksātāji ir visas juridiskas vai
fiziskas personas vai to apvienības, kas saskaņā ar attiecīgu atļauju:
·
Latvijas Republikas teritorijā iegūst ar nodokli
apliekamus dabas resursus
·
LR teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) ievada vidē
ar nodokli apliekamu piesārņojumu,
·
Ieved (importē) videi kaitīgas, preces vai produktus
videi kaitīgā iepakojumā brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas
teritorijā;
·
LR realizē iekšzemē ražotas videi kaitīgas preces
vai produktus, preces vai produktus videi kaitīgā iepakojumā.
Ar
nodokli apliekamie objekti
Ar nodokli apliek:
·
Iegūstamos dabas resursus:
1. Augsne m3 0.20
2. Smilšmāls un
mālsmilts m3 0.01
3. Smilts būvniecībai
m3 0.05
4. Smilts stiklam un
veidnēm m3 0.20
5. Smilts - grants,
grants būvniecībai m3 0.10
6. Māls cementam un
ķieģeļiem m3 0.10
7. Māls keramikai un
keramzītam m3 0.13
8. Dolomīts šķembām,
dolomītmiltiem, būvkaļķim un cementam m3 0.06
9. Dolomīts apdarei,
stiklam un metalurģijai m3 0.25
10. Kaļķakmens
cementam, būvkaļķiem m3 0.10
11. Kaļķiezis,
saldūdens irdenais, augšņu kaļķošanai m3 0.10
12. Kaļķakmens
metalurģijai, stikla un cukura ražošanai m3 0.18
13. Kaļķiezis,
saldūdens saistītais (šūnakmens), apdarei m3 1.00
14. Ģipšakmens
cementam m3 0.20
15. Ģipšakmens
būvģipsim m3 0.25
16. Laukakmeņi (no
atradnēm) būvniecībai m3 0.15
17. Krāsu zeme
krāsvielām m3 0.10
18. Augsto vai
pārejas purvu kūdra (mitrums - 40%) tonna 0.13
19. Zemo purvu kūdra
(mitrums - 50%) tonna 0.07
20. Sapropelis
lauksaimniecībai (mitrums - 60%) tonna 0.10
21. Sapropelis un
dūņas dziedniecībai tonna 0.50
·
Ūdeņu ieguves avots vai veids Mērvienība Likme (Ls)
1. Pazemes ūdeņi m3
0.01
2. Virszemes ūdeņi m3 0.002
3. Ārstnieciskie
minerālūdeņi m3 0.10
4. Galda minerālūdeņi m3
0.15 5. Termālie ūdeņi.
·
Vides piesārņojumu – atkritumus, izmešus un
piesārņojošās vielas,
·
Videi kaitīgas preces un produktus
·
Importēto un iekšzemē ražoto preču vai iepakojumu.
Nodokļa likmes
Nodokli aprēķina pēc pamatlikmēm un
papildlikmēm. Pamatlikmes dabas resursu lietošanas veidiem, par kuriem jāmaksā
nodoklis jau likumā teiktajos apmēros. Par dabas resursu lietošanu virs limitos
noteiktajiem apjomiem nodokļa aprēķiniem vienlaikus piemēro pamatlikmes, kā arī
papildlikmes, kuras ir trīs reizes
augstākas par attiecīgajām pamatlikmēm.
Dabas resursu lietošanas limitēšana
·
Dabas resursu lietošanas limitus nosaka, izsniedzot
attiecīgajam darbības veidam paredzēto atļauju
·
Jebkuram nodokļa maksātājam visu veidu dabas resursu
ieguvei un piesārņojošo vielu ievadīšanai vidē ir jāsaņem atļauja. Atļauju,
izvērtējot dabas resursu krājumus, vides stāvokli un konkrēto ražošanas
(ieguves) tehnoloģiju, izsniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas pilnvarotas institūcijas.
·
Atļaujas dabas resursu ieguvei (arī ūdeņu
izmantošanai), piesārņojošo vielu ievadīšanai atmosfērā vai ūdenstilpēs, videi
kaitīgu preču un produktu realizācijai vai ievešanai (importam) piešķir
uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru uzņēmējdarbība ir saistīta ar šiem dabas
resursu lietošanas veidiem. Atļaujas atkritumu uzglabāšanai poligonos piešķir
tiem uzņēmumiem, kas ar Ministru kabineta vai attiecīgās pašvaldības domes
(padomes) lēmumu noteikti par poligonu apsaimniekotājiem.
·
Atļauja nav nepieciešama dabas resursu lietotājiem,
kuri lieto dabas resursus sava nekustamā īpašuma robežās, ja lietošana nav
saistīta ar šo resursu realizāciju pārstrādātā vai nepārstrādātā veidā (resursu
iesaistīšanu saimnieciskajā darbībā), kā arī ja šī lietošana nerada
nelabvēlīgas vides pārmaiņas ārpus nekustamā īpašuma robežām. Šā noteikuma
ierobežojumus nosaka likums "Par vides aizsardzību" un likums
"Par zemes dzīlēm"
·
Ja dabas resursu lietotājs tehnisku (procedūras)
iemeslu dēļ likumā paredzētajā kārtībā un termiņos nav saņēmis nepieciešamo
atļauju, atbildīgajai institūcijai ir tiesības uz laiku, bet ne ilgāku par
diviem mēnešiem, pagarināt iepriekšējās atļaujas derīguma termiņu.
·
Ar atļauju piešķiršanu saistītos strīdus izskata
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Ieinteresētā persona
strīda izskatīšanā pieņemto lēmumu ir tiesīga pārsūdzēt tiesā.
Varētu
teikt, ka visiem pasākumiem, kur tiek izmantotas dabai kaitīgas vielas vai tiek
ņemts kaut kas no dabas krājumiem, tad ir vajadzīga speciāla licence, kas
padara šo pasākumu likumīgu. Zināmā mērā, tas palīdz kontrolēt dabas
piesārņotāju rīcību un vēl iekasē par to noteiktu nodokli, protams, ir arī kaut
normas, kuras ir noteiktas MK noteikumos.
Nodokļa aprēķināšana
Nodokļa aprēķināšana par dabas resursu
ieguvi un vides piesārņošanu
·
Nodokli aprēķina pēc nodokļa likmēm par katru dabas
resursu vai piesārņojuma vienību. Nodokli maksā par faktisko dabas resursu
ieguves un vides piesārņojuma apjomu, pamatojoties uz maksātāja dabas resursu
ieguves un vides piesārņojuma uzskaites datiem un atļaujā noteiktajiem
limitiem.
·
Par dabas resursu lietošanu limitos noteiktajos
apjomos nodokli aprēķina pēc pamatlikmēm.
·
Par dabas resursu ieguvi virs limitos noteiktā
apjoma un virslimita piesārņojumu, ja tie uzrādīti pārskata dokumentos, nodokli
aprēķina, summējot pamatlikmi un papildlikmi.
Nodokļa aprēķināšana par videi kaitīgu preču un produktu realizāciju
vai ievešanu (importu)
·
Nodokli aprēķina pēc nodokļa likmēm pa preču un
produktu veidiem.
·
Nodokli par
pašražotu videi kaitīgu preču un produktu realizāciju aprēķina latos par katru
preces vai produkta fizisko vienību vai procentos no to realizācijas cenas,
kurā neietilpst akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis.
·
Nodokli par videi kaitīgu preču un produktu ievešanu
(importu) aprēķina latos par katru preces vai produkta fizisko vienību vai
procentos no to muitas vērtības.
·
Nodokli par preču un produktu iepakakojumu, ja tam
ir dokumenti attiecīgās nodokļa likmes piemērošanai, aprēķina pēc šādām pazīmēm:
1.
nodokļa likmēm par katru iepakojuma materiāla
fizisko vienību (svaru), ja iepakojuma materiālu daudzums atbilstoši likumā
noteiktajai klasifikācijai ir pamatots ar kravas sertifikātu importētām precēm
vai uzskaites dokumentiem iekšzemē ražotām precēm;
2.
pēc nodokļa likmēm par katru iepakotās preces vai
produkta fizisko vienību (svaru vai tilpumu) atbilstoši ievedmuitas deklarācijā
uzrādītajiem datiem par importētām precēm vai uzskaites dokumentiem iekšzemē
ražotām precēm;
3.
nodokļa
likmēm procentos no importēto preču iepakojuma muitas vērtības (ja iepakojums
muitas iestādēs tiek deklarēts ar atsevišķu deklarāciju) vai procentos no
iepakojuma ražošanas izmaksām (uzņēmumos, kas nodrošina izmaksu dalītu
uzskaiti);
4.
pēc nodokļa likmēm procentos no importēto preču
muitas vērtības vai iekšzemē ražotu preču realizācijas cenas, kurā neietilpst
akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis.
Nodokļa maksājumu ieskaitīšana budžetā
Nodokļa maksājumus par dabas resursu ieguvi
vai vides vides piesārņošanu limitos noteiktos apjomos ieskaita
·
40% ieskaita valsts vides aizsardzības speciālajā
budžetā;
·
60% ieskaita to pagastu vai pilsētu pašvaldību vides
aizsardzības speciālajos budžetos, kuru teritorijā tiek veikta attiecīgā
darbība.
·
Nodokļa maksājumus par videi kaitīgu preču un
produktu realizāciju vai ievešanu (importu), kā arī par dabas resursu ieguvi
virs limitos noteiktā apjoma un virslimita piesārņojumu ieskaita valsts vides
aizsardzības speciālajā budžetā.
·
Par šā likuma pārkāpumiem piedzītās soda naudas un
nokavējuma naudas ieskaita valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā.
Licenču tirgus izmantošana nodokļa administrēšanā
Licencēšanas ieviešana nodokļa administrēšanā
(1) Latvijas reģionos ar nelabvēlīgām vides
stāvokļa izmaiņu tendencēm, reģionos ar nelīdzsvarotu saimnieciskās darbības un
vides pašatjaunošanās potenciāla attiecību, kā arī atsevišķiem uzņēmējdarbības
veidiem, kas ir kaitīgi vai potenciāli bīstami videi, nodokļa administrēšanā
var ieviest licenču tirgus mehānismu. Licenču izdošanas, apmaksas (dzēšanas)
kārtību un darbības ar licencēm reglamentē Ministru kabineta noteikumi.
(2) Ja nodokļa administrēšanā ieviests
licenču tirgus mehānisms, tas izslēdz citu nodokļa administrēšanas metožu
piemērošanu attiecīgajam ar nodokli apliekamajam objektam. Maksājumus par
licencēm ieskaita budžetos atbilstoši nodokļa maksāšanas vispārējai kārtībai
saskaņā ar likuma noteikumiem.
(3) Licences izdod regulāros un ierobežotos
laidienos. Licencēšanu var noteikt atsevišķiem dabas resursu vai piesārņojuma
veidiem vai to grupām noteikta reģiona robežās vai noteiktiem uzņēmējdarbības
veidiem.
Licencēšanu var noteikt arī atsevišķu videi
kaitīgu preču vai produktu realizācijas un ievešanas (importa) regulēšanai.
Dažāda veida licences nav savstarpēji aizstājamas.
Licences funkcijas
(1) Iegādātā licence ir līdzvērtīga nodokļa
nomaksai par tiem ar dabas resursu nodokli apliekamajiem objektiem, kuriem šī
licence paredzēta, un tādā apjomā, kādā šī licence ir apmaksāta (dzēsta).
Licenču turētāja rīcībā esošo licenču kopapjoms uzskatāms par dabas resursu
ieguves vai vides piesārņojuma limitu.
(2) Ja faktiskie dabas resursu ieguves vai
piesārņojuma apjomi pārsniedz ar apmaksātām (dzēstām) licencēm nosegto apjomu,
tad dabas resursu lietotājam par pārsniegumu jāmaksā nodoklis pēc pamatlikmēm
un papildlikmēm vispārējā nodokļa administrēšanas kārtībā tāpat kā par dabas
resursu ieguvi virs limitos noteiktā apjoma vai par virslimita piesārņojumu.
(3) Licencēšanas sistēma neatceļ un negroza
spēkā esošo vides piesārņojuma normēšanas, projektu saskaņošanas un atļauju
izsniegšanas kārtību.
Licenču
brīva tirdzniecība
(1) Licenču turētājam ir tiesības realizēt
neapmaksātas (nedzēstas) vai daļēji apmaksātas (daļēji dzēstas) licences, kuras
tam kļuvušas nevajadzīgas uzņēmējdarbības virziena, tehnoloģisku vai citu
pārmaiņu rezultātā. Licences realizē par cenu, ko nosaka, pusēm vienojoties.
Licenču brīvo tirdzniecību organizē attiecīgā reģiona pašvaldības.
(2) Licenču pirkšanas un pārdošanas fakts
desmit dienu laikā jāreģistrē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas pilnvarotā institūcijā.
(3) Zemes dzīļu izmantošanas licences
(atļaujas), kas izsniegtas likumā "Par zemes dzīlēm" noteiktajā
kārtībā, nav pārdodamas.
Nodokļa
atlaides
(1) Nodokļa maksātājs, kas finansē projektus,
kuru mērķis ir samazināt vides piesārņošanu vai dabas resursu patēriņu, veicot
tehnoloģiskus uzlabojumus vai vides aizsardzības pasākumus, var saņemt nodokļa
atlaidi par summu, kas nepieciešama šā projekta realizācijai.
(2) Nodokļa maksātājs, kuram nav nodokļu
parādu, var saņemt nodokļa atlaidi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Lēmumu
par atlaides piešķiršanu no valsts vides aizsardzības speciālā budžeta pieņem
Finansu ministrija, bet no pašvaldības vides aizsardzības speciālā budžeta -
attiecīgā pašvaldība, balstoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas atzinumu.
(3) Nodokļa atlaidi var piešķirt uz visu
projekta īstenošanas termiņu, bet ikgadējo atlaidi - par tādu maksimālo summu,
kādu veido nodokļa maksājumi šajā gadā pēc pamatlikmēm par projektā paredzēto
piesārņojuma apjoma samazinājumu.
(4) Nodokļa atlaides saņemšana neatceļ dabas
resursu ieguves un vides piesārņojuma limitus. Nodokļa maksājumi par dabas
resursu ieguvi virs limitos noteiktā apjoma un par virslimita piesārņojumu
maksājami šajā likumā paredzētajā kārtībā.
(5) Pēc ikgadējās nodokļa atlaides termiņa
izbeigšanās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija novērtē
projekta īstenošanas kvalitāti un sagatavo atzinumu Finansu ministrijai un
attiecīgajai pašvaldībai. Ja projekts nav savlaicīgi un kvalitatīvi īstenots,
atlaide jāatmaksā pilnībā atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajai refinansēšanas
likmei.
Nodokļa atmaksāšanas kārtība
Maksājumi par videi kaitīgu preču un produktu
patēriņu ir daļēji atmaksājami Ministru kabineta noteiktajā kārtībā: 1)
personām, kas šīs preces nodod utilizācijai vai atkārtotai izmantošanai;
2) uzņēmumiem, kas atbilstoši Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas noteiktajām tehnoloģiskajām
un vides aizsardzības prasībām veic šo preču utilizāciju vai pārstrādi.
Nodokļa administrācijas kompetence
(1) Dabas resursu
lietošanu un nodokļa aprēķinu kontrolē Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrija un tās pilnvarotas institūcijas. Nodokļa iemaksu
kontroli, uzskaiti, piedziņu un sadali veic Valsts ieņēmumu dienesta iestādes.
(2) Ministru kabinets
nosaka:
2) dabas resursu ieguves ikgadējos
apjomus un ieguves tehniskos nosacījumus atsevišķiem resursu veidiem;
3) vides piesārņojuma normatīvus un
ikgadējos apjomus atsevišķiem piesārņojuma veidiem;
4) to konkrēto videi kaitīgo preču un
produktu klasifikāciju un tehniskos raksturojumus, par kuriem jāmaksā nodoklis.
Atbildība par datu slēpšanu vai sagrozīšanu
Par nelikumīgo, pārskatos neuzrādīto (slēpto)
dabas resursu ieguves, vidē ievadītā piesārņojuma, realizēto vai ievesto
(importēto) preču apjomu papildus noslēptajai nodokļa summai no maksātāja tiek
piedzīta soda nauda divkāršā nenomaksātā nodokļa apmērā.
Nokavējuma naudas
Nokavējuma naudas aprēķina un iekasē
atbilstoši likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktajai kārtībai.
Pārejas noteikums
1. Veicot ieguvi zem gruntsūdens līmeņa,
piemērojami nodokļa likmju atvieglojuma koeficienti šādiem resursu veidiem:
·
smilts būvniecībai, smilts stiklam un veidnēm - 0.5
·
smilts - grants, grants būvniecībai - 0.7
2. Ministru kabineta noteiktajā kārtībā par
nelietderīgiem zudumiem, kas radušies ieguves procesā, par zudumiem, kas
saistīti ar izrakteņa kondīcijas bojājumiem, un par iegūtajiem izrakteņu
apjomiem, kas neatbilst izpētes atzinumā uzrādītajam izrakteņa veidam un
kondīcijai, nodoklis maksājams pēc pamatlikmes un papildlikmes kā par
virslimita ieguvi.
3. Nodokļa likme par augsnes ieguvi
piemērojama šā dabas resursa realizācijas gadījumos vai arī nosakot maksājumus
par tā bojāšanu vai nelietderīgiem zudumiem atbilstoši iepriekšējā punktā
minētajiem noteikumiem.
4. Ja augsto vai pārejas purvu kūdru, zemo
purvu kūdru, sapropeli lauksaimniecībai izmanto augsnes auglības
paaugstināšanai, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā piemērojams nodokļa
likmju atvieglojuma koeficients 0.3.
5. Attiecībā uz valsts nozīmes dabas resursu
atradnēm un valsts nozīmes derīgajiem izrakteņiem Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā var paredzēt atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa un aizstāt to ar cita
veida maksājumiem, ko nosaka Ministru kabinets vai licences līgums.
Apkopojot iepriekš rakstīto var secināt, ka
dabas resursu nodoklis ir tas ar kura palīdzību tiek kontrolēts tas, lai daba
netiktu piesārņota. Vienkārši šī nodokļa iekasētāji rūpējas par to, lai viss
tiktu kontrolēts. Un likumos ir noteiktas normas, kas ierobežo izmantot dabu
kaitnieciskos nolūkos. Varētu teikt tā, ja tu kaut ko ņem no dabas, tad tev arī
par to ir jāmaksā, bet, protams, visa ir jābūt saprāta robežās.
Izmantotā literatūra:
2) Uzziņu krājums
jaunatnei “Kur palikusi mana nauda?”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru