Dabas
resursu nodokļa mērķis ir ierobežot dabas resursu nesaimniecisku izmantošanu un
vides piesārņošanu, samazināt vidi piesārņojošas produkcijas ražošanu un
realizāciju, veicināt jaunas un pilnveidotas tehnoloģijas ieviešanu, kas
samazina vides piesārņojumu, atbalstīt ilgtspējīgas attīstības stratēģiju
tautsaimniecībā, kā arī veidot vides aizsardzības pasākumu finansiālo
nodrošinājumu.[1]
Kā redzams no
Dabas resursu nodokļa mērķa galvenais tā uzdevums ir saglabāt apkārtējo vidi un
minimizēt cilvēka darbības rezultātā radušos kaitējumu un tas, ka Dabas resursu
nodoklis nav nodoklis ar kā palīdzību valsts iegūtu papildinājumu savam
budžetam, bet gan nodoklis, kurš rada finansiālo bāzi ilgtermiņa vides
aizsardzības projektiem.
Šī nodokļa
ieņēmumu izlietošana notiek sekojoši:
No nodokļa
maksājumiem iegūtie līdzekļi tiek izmantoti tikai tādu pasākumu un projektu
finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu,
videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, dabas resursu izpēti vai
atjaunošanu.[2]
Nodokļa ieņēmumi tiek ieskaitīti
valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā un pašvaldību vides aizsardzības
speciālajos budžetos.[3]
Nodokļa maksātāji ir visas juridiskās
un fiziskās personas vai to apvienības, kas saskaņā ar attiecīgu atļauju veic
kādu no šādām darbībām:
1) Latvijas Republikas teritorijā
(vai kontinentālajā šelfā) iegūst ar nodokli apliekamus dabas resursus;
2) Latvijas
Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) ievada vidē ar nodokli
apliekamu piesārņojumu;
3) ieved
(importē) videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā
brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas teritorijā;
4) Latvijas
Republikā realizē iekšzemē ražotas videi kaitīgas preces vai produktus, preces
vai produktus iepakojumā.[4]
Ar nodokli apliek:
1)
jebkuras saimnieciskās darbības
rezultātā iegūtos dabas resursus (augsne, smilts, māls, dolomīts, kaļķakmens,
ģipšakmens, laukakmeņi, kūdra, ūdens, minerālūdens);
3) videi kaitīgas
preces un produktus;
3)
importēto un iekšzemē ražoto preču vai
produktu iepakojumu;
Nodokli aprēķina pēc pamatlikmēm un
papildlikmēm. Pamatlikmes par dabas resursu lietošanu tiek noteiktas atkarībā
no dabas resursu veida. Par dabas resursu lietošanu virs limitos noteiktajiem
apjomiem nodokļa aprēķiniem vienlaikus piemēro pamatlikmes, kā arī
papildlikmes, kuras ir trīs reizes augstākas par attiecīgajām pamatlikmēm.[6]
Dabas resursu nodokļa sadale notiek
sekojoši:
(1) Nodokļa maksājumus par dabas resursu
ieguvi vai vides piesārņošanu limitos noteiktajos apjomos ieskaita:
1) 40 procentus -
valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā;
2) 60 procentus -
to pagastu vai pilsētu pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos, kuru
teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība.
(2) Nodokļa maksājumus par videi kaitīgu preču
un produktu realizāciju vai ievešanu (importu), kā arī par dabas resursu ieguvi
virs limitos noteiktā apjoma un virslimita piesārņojumu ieskaita valsts vides
aizsardzības speciālajā budžetā.
(3) Par šā likuma
pārkāpumiem piedzītās soda naudas un nokavējuma naudas ieskaita valsts vides
aizsardzības speciālajā budžetā.[7]
Šī nodokļa sadale šādi notiek, lai
pagastu un pilsētu pašvaldības spētu veikt šādas likumā “Par pašvaldībām”
noteiktas ar vides aizsardzību saistītas funkcijas:
organizēt iedzīvotājiem komunālos
pakalpojumus (ūdensapgāde un kanalizācija; siltumapgāde; sadzīves atkritumu
savākšana un izvešana; notekūdeņu savākšana, novadīšana un attīrīšana);
gādāt par savas administratīvās
teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu
būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai
lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu
ierīkošana un uzturēšana; industriālo atkritumu savākšanas un izvešanas
kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu
izveidošana un uzturēšana);
uzturēt vietējas nozīmes īpaši aizsargājamos
dabas objektus, noteikt kārtību, kādā izmantojami publiskā lietošanā esošie
meži un ūdeņi, ja likumos nav noteikts citādi;
sekmēt uzņēmējdarbību savā
administratīvajā teritorijā (pasākumi monopoldarbības ierobežošanai un
konkurences veicināšanai; atļauju un licenču izsniegšana uzņēmējdarbībai, ja
tas paredzēts likumos);
saskaņā ar attiecīgās administratīvās
teritorijas attīstības plānu noteikt tās apbūves kārtību;
pārzināt būvniecību attiecīgajā
administratīvajā teritorijā Būvniecības likumā noteiktajā kārtībā.
Kā redzams no
visām šīm funkcijām pašvaldībām ir, kur izlietot no dabas resursu nodokļa
iegūtos ieņēmumus, jo būtībā lielākā daļa no pašvaldību funkcijām ir tieši
saistītas ar vides aizsardzību. Tātad pēc savas būtības dabas resursu nodoklim
ir ļoti liela ietekme uz dabas aizsardzības procesu Latvijā, jo kā zināms visa
Latvija ir sadalīta tādās administratīvi teritoriālās vienībās kā pagasti,
rajoni, kas pēc savas būtības ir pašvaldības. Pašvaldībām izsniedzot licenci
darbībām, kas ir apliekamas ar dabas resursu nodokli, būtībā ir jāiegūst
finansu līdzekļi ar kuru palīdzību novērst šīs saimnieciskās darbības rezultātā
radušos kaitējumu un veikt funkcijas, kuras tai uzliek likums par pašvaldībām.
Tādējādi dabas resursu nodoklim ir vislielākā ietekme uz dabas aizsardzību
Latvijā, patlaban gan valsts, gan pašvaldības atrodas tik nabadzīgā stāvoklī,
ka dabas resursu nodoklis bieži vien neatrod savu īsto pielietojumu un netiek
izmantots likumā paredzētajiem mērķiem. Būtībā to varētu novērtēt kā valsts
dabas resursu izlaupīšanu.
Patlaban Vides aizsardzības politikas
plānā, Nacionālajā programmā integrācijai Eiropas savienībā un Vides
aizsardzības rīcības programmā kā
galvenās vides investīcijas prioritātes tiek minētas:
ūdens
aizsardzība;
atkritumu
saimniecība;
bioloģiskās
daudzveidības un aizsargājamo teritoriju saglabāšana;
gaisa
aizsardzība.
Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijas finansējuma izlietojums
Gads Iekšzemes kopprodukts Vides aizsardzībai % no IKP
1995. 2349 milj.Ls 0.09
1996. 2768 milj.Ls 0.12
1997. 3115 milj.Ls 0.12
1998. 3417 milj.Ls 0.18
Gads Mērķdotācijas Ministrijas investīcijas Kopā
1995. 1.91 milj.Ls 0.503 milj.Ls 2,413
1996. 1,97 milj.Ls 1,28 milj.Ls 3.25
1997. 1.727 milj.Ls 1.934 milj.Ls 3.661
1998. 4.195 milj.Ls 2,049 milj.Ls 6.244
No visa iepriekš
minētā var secināt, ka dabas resursu nodoklis likumdošanā ir paredzēts kā
finansu avots pašvaldībām ar mērķi sakārtot vidi pašvaldībās kā arī daļu no
nodokļa ieskaitīt valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā, lai varētu
iegūtos finanasu līdzekļus izlietot tādiem projektiem, kas neskar vienu
konkrētu pašvaldību. Patlaban gan jāatzīst, ka tieši vides aizsardzībai
paredzētie līdzekļi tiek izmantoti valsts un pašvaldību budžeta caurumu
aizlāpīšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru