Ievads
Patlaban lauksaimniecība ir viena no Dānijas galvenajām saimniecības
nozarēm. Lauksaimnieku sadarbība ir galvenais Dānijas lauksaimniecības
veiksmīgās attīstības cēlonis. Katram zemniekam ir vesela uzdevumu virkne, ne
tikai nodrošināt sekmīgu ikdienas darbu savā saimniecībā, bet arī apkārtējā
pasaulē – tirgus un tehniskā attīstība, ražošanas organizācijas un noieta
politiskie nosacījumi. Dāņu
lauksaimnieki ir izstrādājuši dažādus organizatoriskus paņēmienus kopīgo
problēmu risināšanai.
Dāņu zemnieki ir
piena, gaļas pārstrādes un citu uzņēmumu īpašnieki. Lauksaimnieku organizācijas
organizē profesionālu darbu, iesaistot konsultantus, kuri dod lauksaimniekiem
padomu ražošanas un ekonomiskas funkcionēšanas jautājumos. Lauksaimnieku
organizācijas vada politisko darbu, tas ir nodarbojas ar likumdošanas nodaļām,
kuras attiecas tieši uz viņiem – likumi par nodokļiem, vides aizsardzību,
sociālajām attiecībām un EK tirgus regulēšanu. Tādā veidā iespējams analizēt
esošo likumdošanu, informēt lauksaimniekus, kā arī dot iespēju noskaidrot to
vēlmes attiecībā uz likumiem, un visbeidzot, veikt sarunas ar valdību, lai
ietekmētu likumdošanu. Lauksaimnieku ekonomiskās intereses ir koncentrētas
tirgus sfērā, kas radīja priekšnoteikumus kooperatīvo sabiedrību izveidošanai.
Kooperatīvās sabiedrības – tie ir komercuzņēmumi, kuru īpašnieki ir zemnieki,
kooperatīvu biedri.
Lauksaimniecība sevī ietver daudz sīku uzņēmumu, kā arī atsevišķas
saimniecības. Katram lauksaimniekam savu produkciju ir jāpārdod tirgū. Pastāvot
normālai tirgus ekonomikai, kad cenu nosaka tirgus, zemnieks vienmēr spēj
pārdot saražoto cūkgaļu, pienu vai graudus. Jautājums – par kādu cenu? Pārdodot
privāti saražoto produkciju, piemēram lopkautuvei, tā vienmēr centīsies
samaksāt pēc iespējas zemāku cenu, aizbildinoties, ka no cita saimnieka varot
nopirkt daudz lētāku cūkgaļu. Protams arī gaļas pārstrādes rūpnīcas/lopkautuves
var sadurties ar problēmu, ko darīt, ja zemniekiem nebūs cūku, ko pārdot? Tomēr
šāda situācija parasti neveidojas un tā nu sanāk, ka zemnieki reti kad uzvar šai spēlē. Ir dažādi
veidi, lai nodrošinātu stabilitāti. Gaļas pārstrādes rūpnīca pati var
nodarboties ar cūku audzēšanu, vai arī noslēgt
ražošanas līgumus ar zemniekiem. Arī zemnieki var slēgt līgumus ar
rūpnīcu, vai arī paši var būt lopkautuves īpašnieki.
19. gs. otrajā pusē pieauga dāņu bekona eksports uz Angliju. Zemnieki
redzēja kā privātuzņēmēji un uzpircēji iedzīvojas uz pārdošanas rēķina. Dāņu
lauksaimnieki izlēma, ka viņiem pašiem ir jābūt lopkautuvju īpašniekiem. Ideja
izrādījās diezgan vienkārša. Tā vietā, lai katrs zemnieks atsevišķi pārdotu
savu produkciju tirgū, tiem ir kopīgi jāorganizē produkcijas realizācija. tā
nav izejvielu, bet gan gatavās produkcijas pārdošana. Ražošanas uzņēmums – ir
kā gara zemnieka roka, kura pieņem, pārstrādā un pārdod biedrības locekļu
saražoto produkciju. Pateicoties daudz augstākām cenām, zemniekiem ir lielāka
peļņa. Diemžēl kooperatīvie uzņēmumi nevar garantēt peļņu, nedz augstas cenas.
Zemniekiem pašiem pieder uzņēmumi un viņi paši pieņem lēmumus par organizāciju
un uzņēmuma darbību. Viņi noslēdz līgumus par sadarbību, kas paredz zināmas
tiesības, kā arī pienākumus.
Pirms 100 gadiem zemnieki sāka veidot pirmās kopīgās pienotavas.
Pirmais kooperatīvais piena pārstrādes uzņēmums tika uzcelts pirms kooperatīvās
lopkautuves. Tas ir arī saprotams – nepieciešamība apvienoties piena ražotājiem
ir acīm redzama, jo piens ir jāpārdod katru dienu. Vēlākajos etapos zemnieki
izveidoja kooperatīvos veikalus, kur viņi kopīgi uzpirka lopbarību, minerālmēslus
un citus ražošanas līdzekļus.
1. Dāņu modelis
1.1. Dānijas vēsture
19. gs. otrajā
pusē Dānijā radās ļoti labi priekšnoteikumi sekmīgai kooperatīvu kustību
attīstībai un straujam kooperatīvo uzņēmumu skaita pieaugumam – sākumā piena un
vēlāk gaļas. Tiek uzskatīts, ka Grundvigs un dāņu tautas augstskolas bija par
pamatu kooperatīvu kustības panākumam. Tautas augstskola ir skola
pieaugušajiem, kur studenti dzīvo un mācās visu apmācību laiku (piem. pusotru
gadu). Tautas augstskolās studēja daudzu zemnieku dēli un meitas, kur tie
apguva ne tikai konkrētas zinātnes, bet mācījās brīvas sabiedrības zinātnes –
vēsturi, prasmi diskutēt, sabiedrības likumsakarības un aktīvu līdzdalību
demokratizācijas procesā. Tā radās iespējas pareizi orientēties apkārtējā
dzīvē. Jaunie zemnieki saprata, ka viņi paši ir atbildīgi par savu nākotni.
Tādā veidā radās humanitārais pamats kooperatīvu kustībai. Vienlaicīgi zemnieki
saņēma nepieciešamās zināšanas vispārējās izglītības skolās. Tika radīta arī
tehniskā bāze kooperatīvo uzņēmumu attīstībai. Jaunums bija centrbēdzes
separators, kas ir pamats mūsdienīgai sviesta ražošanai.
Radās tirgus –
preču pārdošanai. Līdz ar sviesta un bekona eksporta pieaugumu uz Angliju,
atklājās priekšrocības, ko deva apvienošanās vienā organizācijā – konkurētspēju
pieaugums attiecībā uz privātajiem tirgotājiem.
1882. g. radās
pirmais sviesta ražošanas kooperatīvs. 1887. g. – pirmais kooperatīvais gaļas
pārstrādes uzņēmums. Kopējie piena un gaļas pārstrādes uzņēmumi radās
neatkarīgi viens no otra. Katrai biedrībai bija sava, stingri ierobežota
darbības sfēra. Tādā veidā radās iespēja sakrāt vajadzīgo kapitālu jaunu
iekārtu iegādei. Ik katrs lauksaimnieks varēja saņemt kredītu tādēļ, ka viņam
piederēja saimniecība. Zemnieki kopīgi garantēja aizņēmumu, lai varētu uzsākt
jaunu uzņēmumu. Līdztekus savas situācijas izpratnei, zemnieki sāka saprast, ka
viņu spēks ir saliedētā darbībā. Iekšējie
apstākļi tam bija ļoti labvēlīgi. Tas bija pārvērtību laiks un vairums
zemnieku saprata, ka viņiem jābūt pirmajiem.
1.2. Dāņu kooperatīvie uzņēmumi mūsdienās
Kooperatīvie
uzņēmumi izrādījās visspēcīgākie divās, uz eksportu orientētās nozarēs –
cūkkopībā un piena ražošanā (praktiski 100 % no šī sektora ir kooperatīvie
uzņēmumi). Turpretim no liellopu audzēšanas sektora tikai 66% ir kooperatīvie
uzņēmumi. Kooperatīvie uzņēmumi ir spēcīgi arī tādā nozarē, kā vilnas un sēklu
audzēšanā. Lopbarības sektors – uzņēmumi, kas nodarbojas ar graudu pārdošanu,
kā arī lopbarības, mākslīgo mēslojumu un augu aizsardzības līdzekļu ražošanu –
50% ir kooperatīvie uzņēmumi. Tādās nozarēs, kā apgāde ar lauksaimniecības
mašīnām un būvmateriālu ražošanā, kooperatīvi nav populāri.
Kooperatīva
lauksaimniecība ir vienmēr bijis retums – zemnieki Dānijā nekad nav atzinuši
kopīgas saimniecības. Iepazīstoties ar dažiem fermeriem Dānijā bija skaidri
redzama nostāja, ka zemnieks pērk tehniku tikai priekš savas fermas un nemaz
nedomā ar to dalīties ar citu zemnieku, vienīgā reālā sadarbība notiek ģimeņu
kooperatīvu starpā. Tajā pašā laikā
Dānijā ļoti efektīvi darbojas pārstrādes uzņēmumu kooperatīvā sistēma. Katram
Dānijas lauksaimnieku kooperatīvam ir savs stingrs darbības virziens. Lielākus
panākumus gūst tie, kas kopīgi risina kvalitātes uzlabošanas un pārdošanas
problēmas, lai pēc iespējas vairāk eksportētu. Kooperatīvie uzņēmumi, kas
nodarbojas ar piena un cūkgaļas ražošanu ir konkurētspējīgi starptautiskajā
mērogā. Divas piena un piecas gaļas sabiedrības praktiski apvieno visu piena un
gaļas ražošanu Dānijā.
Kooperatīvie
uzņēmumi attīstās konkurences ietvaros ar privātajiem uzņēmumiem, kas bieži ir
akciju sabiedrības. Tirgū savā starpā var konkurēt arī atsevišķi kooperatīvie
uzņēmumi. Vēstures gaitā var sastapt vairākus gadījumus, kad piena un gaļas
pārstrādes kooperatīvie uzņēmumi pēc konkurences perioda apvienojas, bet
protams saskaņā ar biedru pieņemto lēmumu.
Dānijā vēl nav
bijis gadījums, kad kāds kooperatīvais uzņēmums bankrotētu un nonāktu kreditoru
rokās. Ja kooperatīvais uzņēmums pārtrauc eksistēt, tas saplūst kopā ar citiem
uzņēmumiem.
1.3. Kooperatīvais sektors šodien
Dānijā nav
speciāla likuma par kooperatīvajām sabiedrībām. Konstitūcija nodrošina vienību
un klubu brīvību: brīvību organizēt filatēlistu klubus, futbola biedrības,
politiskās apvienības u.t.t., kas dāņiem tik mīļas. Likumi stingri jāievēro
biedrībām, kurām pieder uzņēmumi: nodokļu, darba tirgus un dabas aizsardzības
likumi. Dāņu lauksaimniekiem vienmēr ir bijušas spēcīgas tradīcijas darboties
dažādās organizācijās, ar to arī saistīts kooperatīvu kustības spēks. Visi
zemnieki ir vai nu Lauksaimnieku Savienības vai arī Ģimeņu Lauksaimniecības /
Mazo Zemnieku biedri.
Šīm aroda –
politiskajām biedrībām vienlaicīgi ir arī tehniska ievirze, kā piemēram,
organizēt zemnieku profesionālās organizācijas. Daži kooperatīvie uzņēmumi
nolīgst darbiniekus, kas zemniekiem var sniegt profesionālu konsultāciju
ražošanas un produkcijas kvalitātes jautājumos. Tomēr tas Dānijā nav sevišķi
izplatīts, jo zemnieki šīs speciālās konsultācijas labprātāk gan organizē
pieminēto biedrību ietvaros. Praksē kooperatīvo biedrību darbība ir vairāk
koncentrēta uz komerciāliem, tātad biznesa jautājumiem.
2. Kā darbojas kooperatīvā sabiedrība?
Lauksaimnieku
grupai, kas veido savu privātu kooperatīvu uzņēmumu, jābūt vienotiem vairākos
jautājumos. Priekšrocība ir kopīgai produktu realizācijai, kopīga uzņēmuma
mērķis ir iegūt pēc iespējas augstākas cenas par zemnieka saražoto produkciju,
vai arī nodrošināt pēc iespējas zemākas ražošanas izmaksas. Uzņēmums ir mērķa
sasniegšanas līdzeklis, bet nav pats mērķis. Tas atspoguļojas arī vispārējos
starptautiskajos kooperācijas principos.
Lauksaimnieka,
kā arī kooperatīva biedra un līdzīpašnieka pienākumus un tiesības var
raksturot, kā priekšrocības, tā arī trūkumus.
Tiesības vai
priekšrocības:
Ø
Drošs produkcijas noiets
(sabiedrība ir spiesta pirkt).
Ø
Augsta cena un līdzdalība peļņas
sadalē.
Ø
Kopīga uzņēmuma pārvalde.
Pienākumi vai
trūkumi:
Ø
Obligātas piegādes sabiedrībai.
Ø
Nav iespējas “tirgoties” par cenu.
Ø
Kopīga atbildība par uzņēmuma
parādiem un vadīšanu.
Ja lauksaimnieki
vēlas veidot kooperatīvu uzņēmumu, visiem šiem momentiem ir jābūt izprastiem un
apspriestiem. Šādā gadījumā ir jābūt vienprātībai, ne tikai attiecībā uz
pienākumiem, bet arī uz tiesībām. Dāņu kooperatīvajās pienotavās un lopkautuvēs
pastāv obligāts piegādes un pieņemšanas pienākums. Tātad kooperatīva biedriem
ir aizliegts pārdot pienu un gaļu citur, kā vienīgi savam kooperatīvam.
Turpretim zemnieks var pats izlemt, cik daudz produkcijas ražot, un
kooperatīvam ir jāpieņem visa šī produkcija. Zemnieks “netirgojas” par cenām,
visiem locekļiem tās ir vienādas. Cena var būt atšķirīga no citu kooperatīvo
uzņēmumu cenām, kā arī vai tie ir privāti vai kooperatīvi uzņēmumi.
Cenu nosaka
tirgus, tā ir atkarīga no Dānijas, kā arī eksporta tirgus piedāvājuma un
pieprasījuma. Šāda noteikta cena var būt vienāda visā Dānijā, tā tas, piemēram,
ir cūkkopībā. Šeit lauksaimniekam par cūkām tiek izmaksāta noteikta cena. Bet
gada beigās zemnieks saņem savu pārpalikuma samaksu. Šī samaksa ir tas
ienākums/summa, kas palicis pāri gada rezultātu un rēķinu apkopošanas beigās.
Tātad ienākums ir kā atalgojums tiem zemniekiem, kas saražojoši vairāk un
uzņēmumā ir radies pārpalikums. Pārpalikums tiek sadalīts zemnieku starpā,
atkarībā cik daudz katrs saražojis. Viena veida kooperatīvie uzņēmumi (piem.
lopkautuves) ir atšķirīgi ar pārpalikuma samaksas lielumu. Pārpalikuma samaksa
ir vislielākā tajos uzņēmumos, kas mācējuši strādāt visracionālāk.
Atsevišķi
kooperatīvie uzņēmumi organizēti savādāk – tas ir, kā nolēmuši paši zemnieki.
Visi dāņu piena un gaļas kooperatīvie uzņēmumi strādā saskaņā ar iepriekš
minētajiem likumiem. Lopbarības ražošanas apvienībās nepastāv nekādu likumu par
obligātu pirkšanu un pārdošanu. Apvienība ir zemnieku kopīgais īpašums.
Ievēlētā valde nosaka ražošanas politiku, kvalitāti un cenas. Valdes pienākumos
arī ietilpst noteikt, kā pēc iespējas racionālāk izmantot pārpalikuma summu.
Lopbarības ražošanas apvienības biedri nav spiesti pirkt lopbarību un mēslojumu
savā apvienībā, kā arī viņiem nav pienākuma tur savus graudus pārdot. Protams,
jo vairāk zemnieki tirgosies ar savu apvienību, jo labāka kļūs apvienības
ekonomika, un tālab ir lielākas iespējas sasniegt lielāku pārpalikumu. Uzņēmuma
biedri visi kopā ir tā īpašnieki, taču nevienam zemniekam uzņēmums nepieder
tādā mērā, ka tas varētu pārdot savu uzņēmuma daļu. Biedrošanās mērķis ir
nodrošināt produkcijas noietu un iegūt pēc iespējas lielāku peļņu. Šeit neiet
runa par ienākumu no kapitāla, kas ieguldīts uzņēmumā.
Dažās valstīs
zemnieki ir savu kooperatīvo sabiedrību akciju īpašnieki. Dānijā tas netiek
praktizēts. Par biedrības locekļiem var kļūt tikai tie lauksaimnieki, kas ir
tieši ieinteresēti uzņēmumā. Citiem vārdiem sakot, kooperatīva biedri pērk savā
uzņēmumā vai pārdod / piegādā tam savu produkciju. Kolektīvā atbildība par
uzņēmuma darbību un parādiem realizējas caur demokrātiski pieņemtiem lēmumiem.
Šajā nolūkā tiek iecelts atbildīgais direktors, kopīgi tiek izstrādāti uzņēmuma
darbības principi un stratēģija. Visi principiālie lēmumi par ražošanas
reorganizāciju tiek pieņemti kopīgi, saskaņā ar visiem kooperatīva biedriem.
Dāņu kooperatīva sabiedrībās, kā galvenie, tiek ievēroti divi nosacījumi.
Biedrs nedrīkst pirkt vai pārdot savu kopuzņēmuma daļu. Demokrātiskā
organizācijā spēkā ir princips – viens cilvēks, viena balss.
Visām
kooperatīvajām sabiedrībām, kā minimums ir divi veiksmes kritēriji:
1.
Aktīva biedru līdzdalība
demokrātiskā lēmumu pieņemšanā.
2.
Pārvaldes efektivitāte.
3. Kooperatīvās sabiedrības nolikums
Ja zemnieku grupa pieņem lēmumu
organizēt kooperatīvu sabiedrību, nepieciešams izstrādāt pamata likumu vai
nolikumu. Atsevišķi biedrību nolikumi nosaka “spēles noteikumus” konkrēti šai
sabiedrībai, tas nozīmē, mijiedarbības raksturu starp īpašniekiem / biedriem un
pašu sabiedrību. Daļa likumu attiecas uz biedru līdzdalību lēmumu pieņemšanā
caur demokrātiskiem orgāniem, kā arī komerciālās attiecībās starp sabiedrību
biedriem. Pirmajos dāņu kooperatīvu kustības gados, zemnieki ņēma par pamatu
standarta nolikumus un pielāgoja tos pēc saviem ieskatiem. Standarta nolikums
ir nolikumu saraksts, kurš jāizskata noteiktā secībā. Darbs ar standarta
nolikumiem vienmēr ir bijis kopuzņēmumu svarīgs uzdevums, ko apstiprinājušas
kooperatīvās sabiedrības. Dānijas valdība ar to nekad nav nodarbojusies.
3.1. Svarīgākie nolikuma punkti
1.
Sabiedrības nosaukums un atrašanās
vieta.
2.
Nodibināšanas mērķis. Piemēram:
“Biedrības mērķis ir pieņemt, pārstrādāt
un pārdot kooperatīva biedru saražoto piena produkciju, nodrošināt ar to
saistīto darbību, pilnībā radīt labvēlīgus apstākļus piena ražošanai.”,
“Biedrības mērķis ir visefektīvākā veidā nodrošināt produkcijas realizāciju:
cūkas, sivēnmātes un citus mājlopus”, “… kā arī biedrība var iegādāties daļu
akciju citās sabiedrībās, kurām ir līdzīgs darbības mērķis, kā arī cita profila
sabiedrībās, ja tas ir kooperatīva biedru interesēs.”, “Biedrības mērķis –
nodrošināt tās locekļiem pēc iespējas kvalitatīvāku un lētāku lopbarības
piegādi, kā arī citas lauksaimniecības preces. Palīdzēt ar maksimāli izdevīgām
iespējām pārdot biedrības locekļu saražotos graudus un citus produktus.
Tirgoties iespējams caur līdzdalību citās lauksaimnieku biedrībās un
organizācijās.”. Galvenā tomēr ir sabiedrības komercdarbība. Pamata nolikums ir
formulēts vispārēja plāna veidā, kas dod plašas iespējas darboties.
3.
Biedri / locekļi. Piemēram: “Par
biedru var kļūt jebkurš piena ražotājs, ja viņa saimniecība atrodas …”, “Par biedru var tikt uzņemts jebkurš
pilngadīgs pilsonis, kam ir tiesības rīkoties ar savu īpašumu, kura
komercdarbība ir kooperatīva darbības ietvaros, kā arī, kurš izmanto preces no
šī kooperatīva sortimenta.”, “Katrs biedrs apstiprina savu līdzdalību ar
parakstu un apņemas pildīt statūtus.”
Biedrība ir atklāta. Ja nolikums
atļauj cilvēkam kļūt par kooperatīva locekli, neviens nevar tam atteikt. Nav
nepieciešamība maksāt lai kļūtu par biedru. Tomēr dažreiz biedrībā ir jāiemaksā
nelielu paju kapitālu. Biedrības locekļiem ir tiesības izstāties no biedrības,
paziņojot to savlaicīgi. Šajā gadījumā jānokārto parādi ar kooperatīvu, bet, ja
uzņēmums nes peļņu, peļņas daļa netiek izmaksāta. Pastāv arī noteikumi par
biedru izslēgšanu no sabiedrības, ja tie nepilda nolikumu. Izslēgtajiem
biedriem jānokārto visi parādi.
3.2. Kopsanāksme, valde, vēlēšanas
Nolikumā noteikts, kāda demokrātiska
sapulce ir augstākais kooperatīvās sabiedrības orgāns. Tā var būt valde, kuras
locekļi tiek ievēlēti saskaņā ar apstiprinātiem likumiem. Tiek noteikts to
sasaukšanas biežums un norises kārtība. Tai skaitā: referāta un finansu
apspriešana, gada darba rezumējums, valdes vēlēšanas. Tiek izstrādāti
noteikumi, kādā kārtībā izdarāmi grozījumi nolikumā. Princips – viens cilvēks,
viena balss, ir fiksēts visos dāņu kooperatīvu nolikumos.
Viens no galvenajiem augstākstāvošā
orgāna uzdevumiem ir valdes vēlēšanas. Nolikums nosaka, cik cilvēkiem tur jābūt
un kā valdi ievēlēt. Ja valdē ir liels biedru skaits, tad valdes
priekšsēdētājs, tā vietnieks un trīs darbinieki, izveido rīcības komisiju. Kā
likums, valdes locekļi paši ievēl priekšsēdētāju un vietnieku. Valde veic
sabiedrības pārvaldi un nosaka likumus, kas regulē kalpotāju darbu. Valdei
jākontrolē uzņēmuma darbība un jāseko, lai pārvalde būtu droša un atbilstoša
nolikumam. Valdei ir tiesības pieņemt darbā, kā arī atlaist no darba direktoru
(administratīvo uzņēmuma vadību). Direktors pieņem darbā un atbrīvo pārējos
uzņēmuma kalpotājus. Valde kopā ar direktoru nosaka ražošanas darbības robežas.
Vairumā dāņu kooperatīvo sabiedrību statūtos ir nolikums par līdzstrādnieku
darbību pārvaldē. Saskaņā ar to, strādnieki un kalpotāji tiek ievēlēti pārstāvju
komitejai un valdei. Dānijas likumdošana šo kārtību neregulē.
3.3. Komercvadība, ekonomika
Darbā pieņemtais komercvadītājs veic
uzņēmuma vadīšanu un nes atbildību valdes priekšā.
4.
Obligāta produkcijas piegāde.
Piemēram: “…katram kooperatīvā uzņēmuma
loceklim viss piens, ko dod
viņa veselās govis…;”, “…pienākums piegādāt kooperatīvajam uzņēmumam visu
saražoto cūkgaļu, paturot cūkas, kas paredzētas ražošanas turpināšanai, kā arī
nobarojamos sivēnus.” Dāņu lopbarības ražošanas uzņēmumos šādi likumi nepastāv.
5.
Tiesības piegādāt produkciju.
Piemēram: “…sabiedrībai obligāti jāpieņem tās locekļu piegādāto produkciju.”
6.
Atbildība un pienākumi. Piemēram:
“Valdei ir tiesības ņemt aizņēmumu tādos apmēros, lai nodrošinātu normālu
uzņēmuma darbību. Par visiem parādiem … atbildību nes kooperatīva biedri pēc
principa – “viens par visiem, visi par vienu.””, “Kooperatīvā uzņēmuma locekļi
nes atbildību par visu, ko uzņēmums ir uzņēmies uz sevi, attiecībā uz trešo
personu. Atsevišķiem uzņēmumiem uzņēmuma locekļiem šīs saistības nedrīkst
pārsniegt …kronas par …kg.”
Ļoti svarīgs ir sabiedrības
finansiālais pamats. Izveidojot sabiedrību, jāaizņemas summu, kas sastāda pašu
nepieciešamāko kapitāla daļu. Banku pārstāvji, kredītorganizācijas un citi
kreditori statūtos var izlasīt, kādā mērā katrs atsevišķais zemnieks ir
personīgi atbildīgs par sabiedrības parādiem. Pamatojoties uz to, ka Dānijas
kooperatīvie uzņēmumi kļuva aizvien lielāki un dzīvot spējīgāki, radās
iespējas, nemainot kredītiespējas, izmainīt statūtus tādā veidā, lai ierobežotu
katra konkrētā biedra atbildību.
3.4. Piegāde un norēķins
Šeit pieminēti daži likumi par
uzņēmuma un lauksaimnieka produkcijas praktisko piegādi. Tie var būt likumi par
norēķinu – samaksu biedriem, atkarībā no kvalitātes un likumiem, kas nosaka
norēķinu biežumu. Jābūt noteiktiem likumiem arī par cenas noteikšanas kārtību.
Tāda veida likumi nevar pastāvēt kooperatīvajos uzņēmumos, kas specializējas
graudkopībā, minerālmēslu un lopbarības ražošanā. Statūtos ietilpst noteikumi
par grāmatvedības dokumentāciju un obligātām finansu atskaitēm.
Dažādos nolikumos ir vairāk vai mazāk
precīzi noteikumi par gada peļņas izmantošanu – t.i. summu, kas palikusi pāri
pēc izdevumu aprēķina. Pastāv likumi par noguldījumu un personīgo kapitālu,
piemēram: “15% atvēlēti norakstīšanai un uzkrāšanai”, vai arī “nauda nedrīkst
tikt izmaksāta biediem, ja tas samazina pamatkapitālu”. Pēc nepieciešamo
līdzekļu noguldīšanas, pārpalikums sadalās starp uzņēmuma locekļiem, vadoties
pēc viņu produkcijas daļas apgrozībā. Vairumā sabiedrību augstākais varas
orgāns pieņem lēmumu par naudas izmaksu kooperatīva biedriem. Lēmums tiek
pieņemts pēc valdes ierosinājuma. Ideja par spēcīga uzņēmuma pastāvēšanu, kas
spējīgs pareizi investēt kapitālu, gadu no gada saduras ar argumentu, ka
zemnieki šos līdzekļus labāk izmanto privāti.
Vēl kooperatīvajās sabiedrībās
darbojas likumi par neatkarīgu revīziju un finansiālo dokumentu kontroli.
(Neatkarīga revīzija – revīzijas sastāvā ir cilvēki, kas nedarbojas valdē),
likumi par sabiedrības un tās locekļu nesaskaņu risināšanu un likumi par to,
kādā veidā var likvidēt sabiedrību.
4. Dāņu kooperatīvo sabiedrību kapitāls
Kooperatīvo sabiedrību var shematiski
sadalīt, kā kooperatīvo apvienību un kā kooperatīvo uzņēmumu. Kooperatīvai
apvienībai pieder komerciālais kooperatīvais uzņēmums, tālab uzņēmums ir
zemnieku kopīgais īpašums – zemniekiem pieder atsevišķas uzņēmuma daļas.
Zemnieku finansiālās attiecības kooperatīvajā apvienībā var aprakstīt, apskatot
apvienības bilanci.
Aktīvs Pasīvs
Ēkas Parādi
Mašīnas -
Bankas
Noliktavas -
Kreditori 60%
Tehnoloģija Privātkapitāls 40%
Gatavība
kopīgam darbam 100%
Lauksaimnieki kopīgi no bankas un
citiem kreditoriem ir aizņēmušies 60% kapitāla. Organizējot kooperatīvās
apvienības, līdzekļu aizņemšanās bija kopīga. Zemnieki kopīgi nesa atbildību
par saņemtajiem aizņēmumiem. Kooperatīvajām sabiedrībām pieaugot, radās iespēja
samazināt katra biedra personīgo atbildību par aizņēmumu līdz minimumam. Labi
organizēts uzņēmuma darbs un obligātas produkcijas piegādes – droša un laba
garantija ikvienam kreditoram. Vairumā kooperatīvo apvienību biedri ir
kooperatīva īpašuma kopīgi īpašnieki. Bet neviens no kooperatīva locekļiem nav
tiesīgs pirkt un pārdot savu kooperatīva daļu. Dažās kooperatīvajās apvienībās
privātais kapitāls – īpašums ir sadalīts nedalāmā, kopīgā īpašumā, kā arī
personīgajā rēķinā bankā. Personīgie rēķini ir sava veida aizdevums, ko
kooperatīva biedri ir aizdevuši kooperatīvam. Ja kāds no biedriem izstājas no
kooperatīva, tas nesaņem daļu īpašuma, bet viņam tiek izmaksāta tā daļa kas ir
viņa personīgajā rēķinā. Dažos kooperatīvajos uzņēmumos reizēm rodas
nepieciešamība paaugstināt produkcijas apstrādes līmeni. Par iemeslu tam varētu
būt vēlēšanās iegūt labāku kontroli pār produktu gaitu no lauka līdz galdam,
tādā veidā optimāli ieinteresējot uzņēmuma biedrus tālākajam darbam.
Produkcijas kvalitātes uzlabošanai dažkārt nepieciešamas diezgan lielas
investīcijas, bet uzņēmumam var nebūt pietiekami liels kapitāls nedz arī
vēlēšanās riskēt. Dažas Dānijas kooperatīvās sabiedrības, lai uzlabotu
produkcijas pārstrādi nolēmušas izveidot akciju sabiedrības. Nepieciešamo
kapitālu var iegūt bankās, apdrošināšanas firmās un pensiju kasē. Parasti
kooperatīvajām akciju sabiedrībā pieder akciju kontrolpakete, bet risks ir
kopējs. Zemnieki ir apvienojušies biedrībā, kurā visi lēmumi par kapitālu tiek
pieņemti kopīgi, jo pats kapitāls ir kopīgs. Kopīgais īpašums ir nedalāms.
![]() |
5. Lēmumu pieņemšanas process
kooperatīvajā apvienībā
Kooperatīvajās apvienībās un
kooperatīvajos uzņēmumos bieži rodas situācijas, kad nepieciešams pieņemt
lielākus vai mazākus lēmumus. Kooperatīvajās apvienībās augstākais varas orgāns
ir kopsanāksme vai pārstāvju komiteja. Atbildību par kooperatīva uzņēmuma
darbību nes nozīmētā vadība. Nolikumā ir jau iepriekš noteikts, kurš nes
atbildību par katru darbības nozari. Visiem pieņemtajiem lēmumiem jāveicina
kooperatīvo sabiedrību izveidošanu. Pirmkārt, tas ir tāpēc, lai zemnieki par
sastrādāto produkciju saņemtu pēc iespējas lielāku cenu. Dažkārt pienākumu
sadale starp zemnieku ievēlēto valdi un darbā pieņemto direktoru dažādās
biedrībās var būt atšķirīga.
Nemainīgs ir tikai tas, ka valde nes
galīgo atbildību par darbā pieņemto direktoru, tā ir tiesīga to pieņemt, gan
arī atlaist. Valde ir atbildīga kooperatīvās sabiedrības augstākā varas orgāna
– kopsanāksmes vai pārstāvju komitejas priekšā, kuri savukārt tiesīgi izvēlēt
citu valdes sastāvu. Valdes pienākumos ietilpst būt orientētiem par lēmumiem,
ko pieņem uzņēmuma komercvadība. Nopietnu jautājumu izlemšanā, kā piemēram,
investīcijas, gala vārds arī pieder valdei. Kopsapulce vai pārstāvju komiteja,
pēc valdes ierosinājuma apstiprina biedrības darba stratēģijas izmaiņas. Valde
tieši nodarbojas arī ar zemnieku jautājumiem, kas ir: samaksa atkarībā no
produkcijas kvalitātes, produkcijas piegādes kārtības u.t.t.. Riezi gadā tiek
apspriesti nopietni jautājumi par peļņas sadali – sadalīt virspeļņu kooperatīva
biedru starpā, vai arī to izlietot uzņēmuma stiprināšanai. Darbā pieņemtās
vadības uzdevumos ir uzraudzīt, lai visi pieņemtie lēmumi tiktu realizēti.
Tādos jautājumos, kā darbinieku algas, pielāgošanās tirgus prasībām,
marketings, pārdošanas metodes un cenas, vadībai ir dotas iespējas rīkoties
pilnīgi pēc saviem ieskatiem. Valde nenodarbojas ar tādiem jautājumiem, vai
desertsiers tiks sūtīts uz vācu tirgu, vai arī angļu tirgum jāsaņem nedaudz
tradicionālāka siera šķirne. Pēdējos gados Dānijā galvenie valdes un pārstāvju
komitejas lēmumi bija par kooperatīvo sabiedrību savienošanu. Savienojoties
divām kooperatīvajām sabiedrībām, rodas jautājums, vai visiem biedriem tiks
dotas vienādas tiesības, vai arī pārejas laikā viena kooperatīva locekļi par
nodoto produkciju saņems augstāku cenu nekā otra? Tāpat tika daudz diskutēts,
vai kooperatīvajām sabiedrībām nevajadzētu pārtapt par akciju sabiedrībām.
Kooperatīvās sabiedrības sadarbībā ar citiem investoriem ir izveidojušas akciju
sabiedrības. Kooperatīvās sabiedrības ir nopirkušas akciju sabiedrības ne tikai
Dānijā, bet arī ārzemēs.
5.1. Kooperatīva biedru līdzdalība pārvaldē
Dažkārt valde pieņem lēmumu
kopsapulces locekļu vārdā. Ir ļoti svarīgi, lai biedri ne tikai piekristu
valdes lēmumiem, bet arī izprastu un atbalstītu tos. Līdzdalība pārvaldē ir
process, kura laikā valde izmantojot informāciju, tikšanos, kursus u.t.t., ir
dialogā ar kooperatīva biedriem. Aktīvi līdzdarbojoties pārvaldē, kooperatīva
biedri sapratīs un atbalstīs valdes lēmumus. Aktīva līdzdalība atdzīvina
kooperatīvās sabiedrības darbību, un uzņēmums attīstās un darbojas saskaņā ar locekļu vēlmēm.
Protams visi biedri piedalās arī
vēlēšanās. Nelielu sabiedrību biedru līdzdalību pārvaldē raksturo
atklātas / tiešas vēlēšanas.
Kopsapulce.
Sastāvs: Visi biedri. Katram biedram, viena balss.
Kompetence:
Kopsapulce ir augstākais varas orgāns. Tas nozīmē, ka:
1.
Kopsapulce nosaka mērķus, tiesības
iegūt aizdevumu, biedru pienākumus un ar to darba laiku, nolikumu par
finansiālo atskaiti.
2.
Kopsapulce ievēl valdi.
3.
Kopsapulce ievēl sapulces
vadītāju.
4.
Kopsapulce ievēl revizoru.
5.
Kopsapulce apstiprina finansu
atskaiti un peļņas sadales rezultātus.
Atbildība:
Biedrības locekļiem ir jāpieņem savu lēmumu rezultāts.
Valde.
Sastāvs: Valdi sastāda biedri, kurus tieši izvirza atklāti balsojot kopsapulcē.
Kompetence:
1.
Uzņēmuma augstākais varas orgāns.
2.
Pienākumu sadale starp darbā
pieņemtajiem un ievēlētajiem vadītājiem.
Atbildība:
Valdei visu laiku jābūt labi informētai par uzņēmuma
attīstību. Valdei jānosaka iekšējās revīzijas uzdevums. Valdei jāiesaka kopējai
sapulcei, kā jāsadala līdzekļus, kuri nodrošinās uzņēmuma stiprināšanu.
Daudzpakāpju vēlēšanas lielās kooperatīvajās
apvienībās, kur agrāk bija 200 – 300 biedru, tagad, pēc vairāku organizāciju
saplūšanas, biedru skaits sasniedz 10000. Ar 10000 biedru tiešās / atklātās
vēlēšanas nav iespējamas.
Kooperatīvās organizācijas struktūra:
![]() |



![]() |
|||||
![]() |
![]() |
||||
REVĪZIJA ------------
![]() |
![]() |
Pārstāvju komiteja:
Sastāvs:
Komitejas locekļus ievēl sabiedrības biedri. Komitejas
locekļu skaits ir atkarīgs no kooperatīva darbības apjoma. Katram biedram,
viena balss.
Kompetence:
Pārstāvju komiteja ir augstākais sabiedrības varas
orgāns. Tas nozīmē, pārstāvju komiteja caur nolikumu nosaka sabiedrības mērķus,
saņem valdes piekrišanu aizņēmumu iegūšanai, nosaka darbinieku pienākumus un to
darba laiku, kā arī finansu atskaites noteikumus. Pārstāvju komiteja ievēl
valdi. Pārstāvju komiteja bieži ievēl sapulces vadītāju un revizoru. Komitejai
jāapstiprina budžets, finansu atskaites un jāpieņem lēmums par peļņas sadali.
Atbildība: Pārstāvju komiteja ir atbildīga biedru priekšā par statūtu ievērošanu
un uzņēmuma ekonomisko attīstību, tai skaitā par darbības nostiprināšanu un
nākotnes perspektīvām.
Valde:
Sastāvs:
Valde sastāv no biedriem, kas ir ievēlēti gan
reģionālajās kopsapulcēs, gan arī no pārstāvju komiteju biedru vidus, ieskaitot
strādniekus uz līguma pamata.
Kompetence: Vispārējā uzņēmuma vadīšana. Direktora iecelšana. Pienākumu sadale
starp nozīmēto un ievēlēto vadību.
Atbildība: Valdei jābūt pilnīgā skaidrībā par uzņēmuma attīstību. Valde nosaka
ārējās revīzijas uzdevumus. Valdei jāizstrādā un jāiesaka pārstāvju komitejai
ieteikumus par ienākumu sadali, kas nodrošina uzņēmuma nostiprināšanos.
Kooperatīva biedri:
Kompetence:
Sapulcēs, kur var piedalīties visi biedri, tiek ievēlēti
pārstāvji tuvākajam pārvaldes orgānam, piemēram reģionālai, vai pārstāvju
komitejai. Katram kooperatīva biedram – viena balss.
Atbildība:
Kooperatīva biedri ir atbildīgi par pārstāvju, kuriem
viņi uzticas, izvirzīšanu vēlēšanām.
Informācija:
Kooperatīva biedri, lasot biedrības avīzi, regulāri
saņem informāciju par uzņēmuma attīstību un tiem lēmumiem, kuri tiek pieņemti.
Kā arī biedri saņem informāciju no priekšsēdētāja vai direktora regulārās
informatīvās sanāksmēs.
Reģionālā sanāksme:
Sastāvs:
Reģionālo sanāksi sastāda pārstāvji, ko ievēl
kooperatīva biedri biedru sapulcēs. Reģionālo sanāksmju biedru skaits bieži ir
atkarīgs no ražošanas. Katram pārstāvim – viena balss.
Kompetence: Pārstāvju izvēle priekš pārstāvju komitejas. Reģionālās organizācijas
priekšsēdētāja ievēlēšana, kurš automātiski kļūst par kooperatīvu sabiedrības
locekli. Apspriež pārstāvju komitejas un valdes priekšlikumus. Reģionālā padome
var kļūt par dažādu kursu iniciatoru.
Atbildība: Reģionālā sanāksme atbild par reģiona interešu nodrošināšanu. Šo
interešu ievērošana tiek realizēta caur labu sakaru uzturēšanu ar biedriem un
saviem pārstāvjiem, kas ievēlēti pārstāvju komitejā un valdē.
5.2. Kā nodrošināt kooperatīvā uzņēmuma pastāvēšanu
Kooperatīvu kustības dzīvotspējas
nosacījums ir aktīva biedru pārvalde. Tas paredz, ka locekļu rīcībā jābūt
informācijai par kooperatīvu attīstību, jāapgūst kooperatīva darbības
izglītības līmeņa paaugstināšana kā organizatoriskajā darbā, tā arī vadīšanas
jomā. Informācija ir progresa atslēga. Dāņu lauksaimnieki regulāri saņem
informāciju, kas ir ļoti svarīga lauksaimniecībā: likumdošanas jautājumi,
izmaiņas lauksaimniecības politikā EK ietvaros, starptautiskā situācija,
piemēram, norises GATT (vispasaules tirdzniecības un muitas līgums), vai arī norises
starp EK un Austrumeiropas zemēm. Šai jomā ir cieša sadarbība starp visām
Dānijas lauksaimniecības organizācijām. Informācija līdz zemniekiem pārsvarā
nonāk caur profesionāli politiskām organizācijām, tieši caur Zemnieku savienību
un Dāņu Ģimeņu lauksaimniecību, tā sauktajiem “mazajiem zemniekiem”. Konkrētas
kooperatīvās sabiedrības informācija skar tikai tos jautājumus, kuri tieši
attiecas uz šo sabiedrību. Informācijas vērtība pieaug atkarībā no tā, cik
plaši tā tiek lietota diskusijās. Īpaši aktīvi dāņu lauksaimnieki vienlaikus
var ieņemt vairākus amatus. Zemnieks var vienlaicīgi būt Zemnieku savienības un
kooperatīvās apvienības valdes loceklis, kā arī futbola kluba vadītājs un
politiskās partijas biedrs. Kad zemnieki ievēl savus kolēģus savu organizāciju
pārvaldē, neviens neapspriež, kādu politisko partiju tas atbalsta.
Zemnieku, kuri strādā vienā vai
vairākās lauksaimniecības organizācijās, sagatavošana un apmācība notiek
centralizēti. Dānijas lauksaimniecībai ir kopīga organizācija, LPK (lauksaimniecības
paskaidrojumi un kursi), kas nodarbojas ar izglītošanu un apmācīšanu
lauksaimniecības jomā. LPK nav savas ēkas, nedz savas pasniedzēju grupas. LPK
kopā ar ievēlētajiem zemniekiem nosaka nepieciešamās apmācības, gatavo
programmas, meklē telpas un pasniedzējus, kuri var būt darbinieki gan
organizācijās, gan ministrijās. Daudzi pasniedzēji var būt zemnieki, šo kursu
vadītājs vienmēr ir zemnieks. Apmācības tēmas var būt – organizācijas un
vadīšana, sapulču organizēšana, grāmatvedības uzskaite, informācija un aktuālu
arodbiedrību un politisku jautājumu diskutēšana, EK politika un tendences
lauksaimniecības attīstībā, sadarbība ar valsts varas iestādēm, kā arī lauku
apgabalu attīstība. Katru gadu tiek novadīti 700 kursu, kuros piedalās aptuveni
16000 dalībnieku. Šeit jāņem vērā, ka Dānijā ir 75000 zemnieku.
Liela daļa dāņu zemnieku strādā
dažādās organizācijās, tikai daži saņem honorāru. Zemnieki strādā savu kolēģu
un aktivitātes labā. Liels skaits sapulču, plaša informācija, labas diskusijas
un vislabākie lēmumi veicina Dānijas lauksaimniecības attīstību. Patīkami ir
apzināties to, ka kāds ir ar mieru strādāt arī citu labā, ne tikai sevis labā,
kas, es domāju, būtu grūti izdarāms latviešu zemnieku sabiedrībā, bet ja kāds
sāktu, varbūt …
6. Kooperatīvu savstarpējā sadarbība
Dānijā
Līdzīgi, kā zemnieki sadarbojas
atsevišķās kooperatīvajās sabiedrībās, tāpat notiek sadarbība starp pašām
kooperatīvajām sabiedrībām. Komercjomā sadarbība starp kooperatīvām sabiedrībām
ir neliela. Sabiedrības bieži vien ir konkurenti tirgū un dažkārt sabiedrība
kļūst nepieciešama tādēļ, ka kāda sabiedrība ir kļuvusi pārāk maza, kas bieži
noved pie sabiedrību saplūšanas. Dāņi lieto izteicienu: “ekonomiski uzspiesta
sabiedrība”, bet tā tas vienmēr beidzas, ka zemnieki pieņem lēmumu par
sabiedrību apvienošanos. Komerciālā sadarbība notiek arī tad, ja vairākām
kooperatīvajām sabiedrībām kopīgi pieder akcijas. Tā piemēram, daudzas
kooperatīvās cūku kautuves pieder komerciālajai tirdzniecības sabiedrībai ESS –
Food. ESS – Food pārdod gaļu uz ārzemēm, kā arī tirgo gaļu, ko saņem no ārzemju
piegādātājiem. ESS – Food pērk gaļu uz tirgus nosacījumiem no atsevišķām
kooperatīvajām lopkautuvēm un privātām personām. Dažādu nozaru lauksaimniecības
uzņēmumi sadarbojas, lai atrisinātu daudz un dažādus jautājumus. Pastāv nozaru
apvienības bekona, piena, liellopu un putnu gaļas ražošanā. Šo apvienību biedri
ir atsevišķi uzņēmumi no lauksaimniecības sektora. Kooperatīvie uzņēmumi un
akciju sabiedrības arī sadarbojas savā starpā.
Atkarībā no tā, par kādu nozari iet
runa, kopīgiem spēkiem tiek risināta uzdevumu virkne:
·
Zinātniskie pētījumi un to
rezultātu izplatīšana.
·
Izmēģinājumu stacijas, kas pēta apsēklošanas iespējas.
·
Visas Dānijas sanitārās
programmas.
·
Lopu marķēšana un reģistrēšana
saskaņā ar veterinārijas likumu.
·
Noieta veicināšana. (Informācijas
stendi par dāņu piensaimniecību izstādēs. Padomi un receptes ēdieniem no
cūkgaļas.)
·
Informācija uzņēmumiem par EK
lauksaimniecības politiku, eksporta un importa likumiem, produkcijas ražošanas
likumiem, marķēšanu u.c.
·
Informācija par Dānijas
likumdošanu, piemēram darba nekaitīgumu, enerģijas resursiem.
·
Analīze par likumdošanas lomu
uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanā, iespējas sarunām ar valdību par šiem
jautājumiem.
·
Apmaksas modeļu izstrāde atkarībā
no produkcijas kvalitātes, paredzot zemniekiem pielikumu pie samaksas par
labāku kvalitāti vai atskaitījumu, ja produkcija neatbilst standartiem.
·
Tiek formulēti jautājumi
politiskajām diskusijām par likumdošanas jautājumiem ar valdību un politiskajām
partijām.
6.1. Dāņu Kooperatīvo Sabiedrību Asociācija
Dāņu Kooperatīvo Sabiedrību Asociācija
(DKSA) ir Dānijas kooperatīvu kustības centrālā organizācija. DKSA ietilpst
liela daļa kooperatīvo sabiedrību un to un to organizāciju. Pirmām kārtām visas
pirkšanas, pārstrādes uzlabošanas, pārdošanas un apkalpojošās sabiedrības,
ietverot arī banku sistēmu un apdrošināšanu, kā arī dārzniecības kooperatīvus.
Pārējās kooperatīvo sabiedrību grupas neietilpst šai asociācijā. Tas attiecas
uz patērētāju kooperatīviem, darba kooperāciju, kredītsabiedrībām, elektrības
un siltuma kooperatīvajiem uzņēmumiem. DKSA nodarbojas ar ārējiem uzdevumiem
- sadarbība ar pārvaldēm un citām
organizācijām, kā arī ar iekšējām problēmām, kas saistītas ar biedriem un
kooperatīvu organizācijām. Ārējie uzņēmuma kontakti ar parlamentu, ministrijām,
un citām pārvaldēm, vispirms sevī ietver sevī spēju nodrošināt organizatoriskās
un nozaru intereses kopējā kooperatīvu darbībā. Tas var skart nodokļus, uz
sabiedrībām attiecināto likumdošanu, pārtikas produktu ražošanu, biznesa
atbalstu, līdzstrādnieku interešu ievērošanu. Savukārt kooperatīvo organizāciju
intereses tiek ņemtas vērā sadarbībā ar Lauksaimniecības Padomi, kur Dāņu
Kooperatīvo Sabiedrību Asociācija ir viena no pamatorganizācijām. Kā likums tas
skar komerciālās un tirdzniecības politikas intereses, kas aplūko katras
nozares vadošās organizācijas – gaļas, pienotavas, uzpircēju sabiedrības u.c.
DKSA ir daudzu starptautisku organizāciju loceklis. Savā iekšējā darbībā DKSA
cenšas stiprināt un paplašināt kontaktus kooperatīvām organizācijām, kā arī
palīdz risināt kopējus un privātus jautājumus, kas saistīti ar struktūru
attīstību, organizācijas formām, statūtu izmaiņām. Kā piemēru var nosaukt
jautājumus par cenu politiku, cenu diferencēšanu, izvēlēto pārstāvju
apmācīšanu, vēlēšanu organizēšanas kārtību, finansēšanu u.c. DKSA sekretariāts
koordinē lielu informācijas daļu, kas paredzēta ārzemēm, par dāņu kooperatīvu
kustību. Liela daļa no informatīvā darba ārzemēs tiek veikta pateicoties
sadarbībai ar citām organizācijām, tai skaitā Lauksaimniecības Paskaidrojumu un
Uzņēmumu kursu palīdzību. DKSA ir arī savs patstāvīgs informācijas izplatīšanas
līdzeklis – kooperatīva avīze, kas iznāk divas reizes nedēļā. DKSA ir viena no
dāņu lauksaimniecības pamatorganizācijām. DKSA kopā ar Zemnieku savienību, Dāņu
Ģimeņu Lauksaimniecību un citām specializētām lauksaimniecības organizācijām,
veido dāņu lauksaimniecības pamatorganizāciju – Lauksaimniecības Padomi. DKSA
organizācija pārstāv dāņu kooperatīvo sektoru dažādās starptautiskās
organizācijās.
Pastāv arī citas organizācijas kas
nodarbojas ar lauksaimniecības jautājumiem un kuru biedrs ir DKSA. DKSA ir
Cooperative Centre Denmark (CCD) biedrs. CCD strādā ar trešās pasaules
jaunattīstības valstu iesaistīšanu kooperatīvprojektos. Pēdējos gados uzsākta
sadarbība arī ar Austrumeiropas valstīm. CCD strādā, lai veicinātu sadarbību
kooperatīvu kustības jomā. Tiek veidota padomdošana, kā arī izglītība
organizatoriskā un administratīvi vadošajā darbā. Ziemeļu Zemnieku Centrālā
Padome ir forums, kura ietvaros Ziemeļu valstu lauksaimniecības un kooperatīvās
organizācijas pilda kopējus uzdevumus attiecībā uz savu valstu pārvaldes
iestādēm. COGECA – tā ir EK valstu lauksaimniecības kooperatīvo organizāciju
apvienība – pārstāv aptuveni 40000 kooperatīvos uzņēmumus. COGECA mērķis ir
aizstāvēt lauksaimnieku kooperatīvo organizāciju intereses EK varas orgānu
priekšā, darīt juridiskus, ekonomiskus un finansiālus pētījumus kooperatīvu
sabiedrību interesēs, veicināt sadarbību starp kooperatīvām sabiedrībām dažādās
valstīs.
No vispasaules organizācijām kuras
darbojas kooperatīvu labā ir ICA – Internacionālā Kooperatīvu Alianse, kas ir
lielākā pasaules neatkarīgā organizācija, kuras ietvaros ir visi nacionālo
kooperatīvo organizāciju sektori (lauksaimniecība, patērētāji, apdrošināšana,
zvejniecība, tūrisms u.c.). organizācija dibināta 1895. gadā. Galvenais tās
uzdevums ir atbalstīt kooperatīvu kustību visā pasaulē. Tas tiek realizēts caur
konferencēm, semināriem, pētniecības darbu, palīdzību jaunattīstības valstīm.
Šī organizācija sadarbojas ar ANO un citām starptautiskām organizācijām, kas
nodarbojas ar attīstības jautājumiem. IFAP – Starptautiskā Lauksaimniecības
Produkcijas Ražotāju Savienība aizstāv ražotāju intereses, bet zināmā mērā nodarbojas
arī ar kooperatīvu sektora jautājumiem.
6.2. Sasniegumi un problēmas kooperatīvās
sabiedrībās
Vēsture rāda, ka kooperatīvu ideja ir
dzīvotspējīga un tai ir daudz priekšrocību. Dāņu kooperatīvās sabiedrības ir
kļuvušas daudz lielākas un daudz spēcīgākas, nekā tās bija pirms 100 gadiem,
bet neskatoties uz to, organizatoriskie principi ir palikuši tie paši. Laiku pa
laikam uzvirmo diskusijas, vai zemniekam, kurš ražo maz produkcijas, jābūt
tādai pašai ietekmei kooperatīvā, ka zemniekam, kurš saražojis daudz vairāk.
Tā, es uzskatu, ir diezgan sarežģīta situācija, jo lēmumu pieņemšanā piedalās
visi kooperatīvās sabiedrības biedri, katrs ar vienu balsi, bet nepareizu,
kļūdīgu lēmumu pieņemšanas gadījumā vairāk zaudēs lielais zemnieks. Toties vēl
joprojām vairums locekļu aizstāv principu – viens cilvēks, viena balss.
Spēcīgās dāņu kooperatīvās sabiedrības ir vairāk kā 100 gadu attīstības
rezultāts. Protams tādas Austrumeiropas valstis kā Latvija, Lietuva u.c. vēlas
iziet šo pašu ceļu un analoģiskus rezultātus sasniegt daudz ātrāk. Tas arī
notiks ātrāk, ja mēs pamanīsimies paņemt no dāņiem tikai to labāko pieredzi un
neatkārtot dāņu kļūdas. Apskatot pašreizējo situāciju man šķiet, ka Latvijas
zemnieku vienīgā iespēja aizstāvēt savas
tiesības ir izveidojot kooperatīvus. Bet te var saskarties ar vienu problēmu:
“Vai paši zemnieki vēlas ziedot savu laiku, sadarboties, dalīties…?” Latvijā
Dānijas piemēru ir iespējams sasniegt tikai pie ciešas zemnieku, likumdošanas
un izpildvaras sadarbības. Dānijā nepastāv speciāla likuma par kooperatīviem,
bet šeit būs grūti uzsākt zemnieku kooperatīvu veidošanu bez nepieciešamās
likumdošanas.
Problēmas kooperatīvajā sabiedrībā var
rasties, ja:
·
Sabiedrībā ir biedri, kuriem nav
nekāda sakara ar to (zobārsti, …).
·
Pārāk daudz darbības veidu.
·
Valde uzkrauj pārāk lielu
atbildību, vienam cilvēkam, direktoram.
·
Valdē pietrūkst biedru, neliela
aktivitāte.
·
Sabiedrība nespēj konkurēt ar
privātajiem uzņēmumiem.
·
Neatbilstoša likumdošana.
Lielu lomu spēlē nodokļi un nodokļu
likumi. Tirgus ekonomikā nodokļu likumdošana tieši ietekmē uzņēmuma finansiālo
stāvokli. Dānijā kooperatīvās sabiedrības maksā nodokli, kas sastāda zināmu
daļu no īpašuma vērtības. Kooperatīvajām sabiedrībām nav pārpalikuma peļņas, jo
ražošanas ienākumi vai zaudējumi ir pilnībā atkarīgi no cenas, kas dotajā
momentā tiek noteikta lai norēķinātos ar biedriem. Pārpalikuma peļņa pieder
kooperatīva locekļiem un tiek izmaksāta reizi gadā. Dānijā pastāv visiem
vienādi nodokļu maksāšanas likumi, neatkarīgi, vai cilvēks ir zemnieks, kalpotājs
vai kas cits. Likumdošana par kooperatīvo sabiedrību iekārtošanu balstās uz
dažiem pamata principiem. Svarīgi, lai atsevišķu sabiedrību likumi varētu
variēt atkarībā no biedrības uzdevumiem. Svarīgi ir arī tas, lai šie likumi
būtu grozāmi pēc biedrības locekļu vēlmēm. Būtisks faktors ir iegūt kapitālu.
Pārbūves periodā nedrīkst novelt risku un atbildību tikai uz vieniem
zemniekiem.
Dažās rietumu zemēs pastāv kooperatīvu
un akciju sabiedrību sajaukums, kuru ietvaros zemnieki, kam pieder akcijas, var
tās pārdot. Pastāv arī tādas kooperatīvās sabiedrības, kur ieguldījuma kapitāls
un ietekme nepieder pašiem zemniekiem, bet gan kādam citam. Turpmāk apskatītais
var tikt saprasts, kā nosacījums stiprām, zemnieku vadītām, uz demokrātiju un
tirgus ekonomiku pārejošām kooperatīvām sabiedrībām. Zemniekiem jāsaņem
nepieciešamo informāciju. Jābūt iespējai organizēt praktiskas sapulces ar
nepieciešamo diskusiju. Zemniekiem jābūt vienotiem par to, ka visiem ir kopīgas
ekonomiskas intereses kooperatīvās sabiedrības veidošanā. Motivācija var būt
dažāda, bet tās būtība ir, ja zemnieks izies tirgū ar savām precēm vienatnē,
kurš būs tas, kas noteiks spēles noteikumus un saņems peļņu? Likumdošanai
jārada kooperatīvajām sabiedrībām tādas pašas iespējas, kā citām organizācijām.
Ir saprātīgi dot zemniekam priekšroku pārņemt lauksaimniecības uzņēmumus. Tikai
un vienīgi zemnieku kopējā ticība, griba un spējas jebkurā gadījumā ir
kooperatīvās sabiedrības galvenais veiksmīgas darbības nosacījums.
Statistiskie rādītāji Dānijas lauksaimniecībā
Algotā darbaspēka izmantošanas skaita
lejupslīde ir krasāka tieši 1990. gadā. Sākot jau ar 1990.gadu lielākā daļa
zemnieku saimniecību izmanto vienu algoto darbinieku. 1998.gadā aptuveni 10000
fermeru izmantoja pakalpojumu sistēmu 122 stundas uz katru fermeri. Fermeru
skaits, kuri izmantoja šo pakalpojumu servisu, samazinājās tieši 1990.gadā. tas
daļēji ir izskaidrojams ar to fermeru skaita samazinājumu, kuri neizmanto
algotu darbaspēku, jeb pakalpojumu sistēmu. Iedzīvotāju kopskaita samazinājums
lauksaimniecībā, tieši ietekmē skolnieku un studentu skaitu lauksaimniecības
izglītības iestādēs. Datus par algotā darbaspēka izmantošanu lauksaimniecībā
sk. 3.grafikā.
Ja aplūko liellopu un cūku
izvietotību, skaita ziņā uz ha, Dānijas teritorijā, ir skaidri redzama
atsevišķu reģionu specializācija (sk. 4.gafikā).
Apskatot labības ražas kopumā, dāņu
speciālisti uzskata, ka 1997.gadā ir sasniegta rekordražība. Labības ražībā uz
ha bija sasniegusi 62.100 kg 1997.gadā, bet tā nokritās līdz 61000 kg no ha
1998.gadā. Līdz ar to, kopējā labības
raža sastādīja 9.3 miljardi t (sk.1. tabulā). Tas izskaidrojams ar
nestabilajiem laika apstākļiem Dānijā. 1999.gada ziņojumā uzrādīts ražības
samazinājums par 5%. 70% kopējās labības produkcijas tiek izmantoti kā lopbarība.
Pārējais tiek pārdots maltuvēm, maizes ceptuvēm un eksportēts. Pēdējos gados
tiek eksportētas 1.5 miljardi t.
Iepazīstoties ar situāciju lopkopībā
un apciemojot fermas, tika iegūta informācija, ka katrā fermā ir jābūt
noteiktam sivēnmāšu daudzumam (tas atkarīgs no piederošās zemes daudzuma ). Lai
nebūtu jāiegādājas pārāk daudz sivēnu no citām fermām, fermera galvenais mērķis
ir paaugstināt sivēnmāšu ražību. Līdzīga situācija ir arī piensaimniecība.
Vienīgā atšķirība ir tā, ka piensaimniecībā tiek palielināts piena izslaukums
un kvalitāte (sk.5.grafikā).
Investīcijas lauksaimniecībā
Kopējās investīcijas lauksaimniecībā
1998.gadā sastāda 7.3 miljardus dāņu kronu, kas salīdzinājumā ar 1997.gadu ir
samazinājušās par 3% (sk.2.tabulā). 1998.gadā kopējie ieguldījumi ēku būvē un
uzlabošanā ir sasnieguši augstāko summu kopš 80.gadu vidus. Ieguldījumi tehnikā
un tehnoloģijā ir attiecīgi samazinājušies. Investīciju samazinājums ir
novērojams cūku fermās, kamēr liellopu fermās investīcijas palielinās. Tieši šajos
gados ir sevišķi palielinātas investīcijas tieši dzīvnieku pašsajūtas un ērtību
uzlabošanai, tas darbosies tieši no 2000 – 2006 gadam un paredzētās
investīcijas sastāda 1.7 milj. dāņu kronas gadā. Šāda rīcība ir izskaidrojama
ar jaunajiem ES noteikumiem lopkopībā, kur katram lopiņam ir paredzēta noteikta
obligātā platība.
1998.gadā dāņu zemnieki nopirka 3120
jaunus traktorus, kas ir par 25% mazāk nekā 1997.gadā. dāņu zemnieki to
izskaidroja ar graudaugu cenu krišanos pasaules tirgū. Arī jauno iegādāto
traktoru jauda ir samazinājusies.
Zemes tirgus
1998.gadā tika pārdoti aptuveni 6000
lauksaimniecības zemju īpašumu. 1997.gadā vidējā zemes cena par ha sasniedz
76000 dāņu kronu. Kopumā skatoties ir pamanāms zemes cenas pieaugums no1997. –
1998.gadam (sk.3.tabulā). Pārdoto zemes īpašumu skaits auga līdz 1990.gadam,
bet kopš 1994.gada sāka kristies līdz pat 1998.gadam, kad tika konstatēts pats
zemākais pārdoto zemes īpašumu līmenis kopš 1979.gada. 1999.gadā pārdoto
lauksaimniecības zemju skaits pieauga pamatojoties uz slikto ekonomisko
situāciju lauksaimniecībā.
Kas ir producers
price 59; 61; 62
1.
tabula
Labības ražas gadu skatījumā |
|||||
Produkcija, 1000 tonnu |
1990/94
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
Kvieši
|
3853
|
4757
|
4964
|
4928
|
4290
|
Rudzi
|
405
|
343
|
453
|
538
|
240
|
Tritikāle
|
0
|
0
|
70
|
142
|
260
|
Mieži
|
3964
|
3953
|
3887
|
3565
|
3940
|
Auzas
|
137
|
164
|
155
|
161
|
140
|
Kopā |
8359
|
9217
|
9529
|
9334
|
8870
|
Iepazīstoties ar situāciju lopkopībā
un apciemojot fermas tika iegūta informācija, ka katrā fermā ir jābūt noteiktam
sivēnmāšu daudzumam (tas ir atkarīgs no piederošās zemes daudzuma). Lai nebūtu
jāiegādājas pārāk daudz sivēnu no citām fermām, fermera galvenais mērķis ir
paaugstināt sivēnmāšu ražību (sk. 4.grafikā). Līdzīga situācija ir arī
piensaimniecībā. Vienīgā atšķirība ir tā, ka piensaimniecībā tiek palielināts
piena izslaukums un kvalitāte (sk. 5.grafikā).
![]() |
4.grafiks 5.grafiks
![]() |
7.1. Investīcijas lauksaimniecībā
Kopējās investīcijas lauksaimniecībā
1998.gadā sastāda 7.3 miljardus dāņu kronu, kas salīdzinājumā ar 1997.gadu ir
samazinājušās par 3% (sk.2.tabulā). 1998.gadā kopējie ieguldījumi ēku būvē un
uzlabošanā ir sasnieguši augstāko summu kopš 80.gadu vidus. Ieguldījumi tehnikā
un tehnoloģijā ir samazinājušies. Investīciju samazinājums ir novērojams cūku
fermās, kamēr liellopu fermās investīcijas palielinās. Dāņu lauksaimniekus
jaunie ES normatīvi sevišķi neietekmēs, jo informēja Dānijas valdība jau agrāk
esot izveidojusi stingras prasības lopkopjiem. Tas ir ļoti svarīgi, jo liela
daļa dāņu lopkopju saražotā gaļa tiek eksportēta tas nozīmē, ka gaļai ir jābūt
kvalitatīvai. Piemēram, gaļas uzpircējs no Anglijas ierodas pie konkrētā dāņu
lopkopja un novērtē situāciju kādā tiek turētas cūkas, tikai pēc tam tiek
noslēgts līgums par gaļas pirkšanu.
Tieši šajos gados ir sevišķi palielinātas investīcijas tieši dzīvnieku pašsajūtas un
ērtību uzlabošanai, piemēram, katrai
govij nepiesietā turēšanā ir
nepieciešami 6 m² liela platība (2m² gulēšanai un 4m² kustībām) , šie ES normatīvi sāks
darboties tieši no
2000 – 2006.
gadam un paredzētās
Mans vārds ir Forbes no Amerikas Savienotajām Valstīm. Es gribu pateikties Julie Jones kundzei, kas man palīdzēja saņemt aizdevumu. Pēdējos trīs mēnešus esmu meklējis aizdevumu, lai nokārtotu savus parādus, visi, ar kuriem es tikos pieķērušies, pieņēma manu naudu, kamēr es beidzot tikos ar Džulijjones Jūlija Jones kundzi. Viņš varēja man piešķirt aizdevumu 10 000 ASV dolāru apmērā. Viņš var arī jums palīdzēt. viņa ir palīdzējusi arī citiem maniem kolēģiem. Ja jums nepieciešama finansiāla palīdzība, laipni sazinieties ar savu uzņēmumu pa e-pastu (juliejonesloancompany@yahoo.com). Es uzskatu, ka viņa var jums palīdzēt. Sazinies ar viņu, lai saņemtu palīdzību, tāpat kā viņa man palīdzēja. Viņš nezina, ka es to daru, izplatot viņas labo gribu pret mani, bet es uzskatu, ka man vajadzētu to dalīties ar jums visiem, lai atbrīvotu sevi no krāpniekiem, lūdzu, piesardzīgi rīkojieties par impersonatoriem un sazinieties ar pareizo aizdevumu sabiedrību. Turpmāk ir viņas vārdi iedrošināšanai tiem, kuri meklē legitu un godīgu privātā aizdevuma aizdevēju.
AtbildētDzēst