Augstskola
S.I.A. “Turības mācību centrs”
2. Pastāvīgais darbs
mikroekoekonomikā
Darba
algas noteicošie faktori un darba algas dinamika Latvijā
D1
2 grupas students : Gints Ermansons
Darbu pārbaudīja doc. A.Rubanovskis
1997.gads.
Pieprasījuma likuma darbība Latvijas
Pieprasījuma likuma darbība Latvijas
tautsaimniecībā
· Ievads
Brīvajātirgū
tirgū katrs var vērot to, ka cenu līmeni nosaka preču un pakalpojumu
pieprasījuma un piedāvājuma konkrētais samērs, lai gan cenu veidošanās procesu
ir arī daudz dziļāki pamati. Runa ir par pircēju un pārdevēju emocionālās
rīcības motivāciju tirgū, par to, kādas ir šīs rīcības sekas.
Pieprasījums ir pircēju
- patērētāju un pirkumu - emocionālā rīcība, kas vērsta uz preču iegādi
atbilstoši viņu vēlmei, izvēlei, vajadzībai un maksātspējai noteiktā laika
periodā.
· Pieprasījuma līkne
Saskaņā
ar cenu teorijas jautājumiem ir izveidota pieprasījuma līkne, kas parāda
konkrētas preces tirgus pieprasījuma apjomu atkarību no cenu līmeņa.
Pieprasījuma līkne arī parāda to noteikto preces daudzumu, kuru pircēji ir
gatavi un spējīgi iegādāties, pastāvot zināmam cenas periodam, noteiktā laika
periodā.
Q
0
C
No šīs
līknes izriet, ka cenai sākotnēji pieaugot, pieprasījums samazinās. Ne visur
pieprasījums cenai piaugot samazinās vienādi, ir vienības, kurās cenai pieaugot
pieprasījums tiek samazināts mazākā apjomā.
Pieprasījuma līkne raksturo pircēju ekonomisko rīcību
atkarībā no cenu līmeņa. Šajā līmenī cēlonis (motivācija) ir cena, sekas -
pieprasītais preces vai pakalpojuma daudzums. Pastāv arī apgriesta sakarība: cēlonis
(motivācija) ir pieprasītais preces daudzums, bet sekas - cenu līmenis. Gan
vienā, gan otrā gadījumā cēloni ar sekām savieno saimniekotāju subjektu
ekonomiskā rīcība.
· Pieprasījuma līknes veidošanās cenu izmaiņas ietekmē
Pieprasījuma līkne veidojas, augstai cenai nosakot mazu pieprasījumu
(daudzumu), bet, cenai pazeminoties, pieprasījums aug; līkne tiecas pa labi uz
leju. Ir ievērots arī tas, ka augsta cena ierobežo pieprasījumu, bet zema cena
veicina preču pirkšanu.Šeit rodas divas problēmas, kas saistītas ar pircēju
sociāli ekonomiskās izdzīvošanas nosacījumiem un viņu vajadzīgu apmēriem.
Līkne
raksturo arī tādu faktoru, ka dārgās preces iegādājas atbilstošais sabiedrības
slānis, bet zemākas cenas paplašina pieprasītāju loku. Šeit loģiski saistās cenu līmenis, pieprasījuma lielums, izdzīvošanas
nosacījumi, maksātspēja un vajadzības.
· Ienākuma un aizstāšanas efekts
Šāda
ekonomiska rīcība vispirms ir saistīta ar ienākuma efektu. Katra cilvēka
ienākums parasti ir noteikts, ierobežots lielums. Lai pircējs pēc iespējas
pilnīgāk apmierinātu savas vajadzības, viņam ir nepieciešams rūpīgi,ko,pirkt,
cik daudz pirkt, kādām precēm dot priekšroku, kuras preces ir visvairāk
nepieciešamas. Ja kādai precei cena tiek pazemināta, tas dod iespēju dotā
ienākuma robežās palielināt šis preces pirkumu. Turpretī, ja preces csna aug,
tiek palielināta, tad pirkšanas iespējas samazinās. Līdz ar to šīs preces
pieprasījuma lielums samazinās. Taču tas ne vienmēr notiek tieši tā. Ja
pircējam šī prece tiešām ir neaizvietojama, vajadzība pēc šīs preces tiešām ir
neatliekama, dotā prece tiek pirkta par šo augstāko cenu iepriekšējā daudzumā;
bet preču iegādi, kuras pircējam ir mazāk nepieciešamas, kuras pircēja
vajadzību skalā ieņem mazāku vietu, viņš ir spiests samazināt.
Šeit
minams atbilstošs piemērs. Yā straujais maksas pieaugums par dzīvokļu īri,
apkuri, karsto ūdeni, par transporta pakalpojumiem tika novērots 1992 gada
novembrī. Līdz ar to 1993 gada janvārīdaudzas ģimenes bija spiestas būtiski
sašaurināt dažādus savus līdzišinējos pirkumus. Pie tā paša var minēt vēl kādu
piemēru. Latvijā 1992 gadā no septembra līdz decembrim sviesta un siera
pārdošana samazinājās par 40%. Tas
izskaidrojams ne tikai ar šo produktu cenu ievērojamu pieaugumu. Cenas, kas
tika kāpinātas šajā periodā ļoti plašam preču klāstam, pircējam lika
izvēlēties, lemt, ko pirkt, kādā daudzumā pirkt, kuras preces nepieciešams
iegādāties iepriekšējā daudzumā, kuru preču iegāde jāsamazina, no kurām precēm
jāatsakās pavisam. Protams, ka šāda izvēle ir stipri individuāla tomēr ir
novērotas noteiktas likumsakarības pircēju izvēles vidū.Nav pat izslēgts un
noliedzams, ka pieprasījums pēc dažām precēm, kuras ir relatīvi lētākas pirmās
nepieciešamības preces, pieaugs. Šeit veidojas atkal cita cēloņsakarības.
Vienotībā
ar ienākuma efektu pastāv aizstāšanas efekts. Vienu un to pašu vajadzību bieži
spēj apmierināt vairāki atsevišķi labumi. Pieņemsim, ka preces A un B ir savā
starpā aizvietojami produkti (piemēram, šie produkti varētu būt cūkgaļaun
liellopu gaļa, kurus var vienu ar otru aizvietot). Ja preces A cena
samazināsies,bet preces B cena paliks nemainīga, tad ir droši paredzams, ka
pieprasījums pēc preces A pieaugs, bet pēc preces B samazināsies. Nozīmīgair
šādu preču cenu attiecība. Ja vienlaikus cena paaugstināsies gan precei A, gan
B, bet bet precei A šis sadārdzinājums būs lielāks, tad pircēja emocionālā
rīcība iespējams būs, ka kāda daļa pircēju atteiksies no preces A pielietojuma,
bet palielinās kopējo pieprasījumu pēc preces B.
Šī
būtiskā un nepieciešamā cēloņsakarība starpcenu līmeni un pieprasījuma lielumu,
kas pastāvīgi atkārtojas, ekonomikas teorijā tiek raksturota kā pieprasījuma
likums. Katrs punkts uz pieprasījuma līknes liecina par pamatotu un konkrētu
samēru starp cenu un pieprasījuma lielumu, ko nosaka pircēju ekonomiskās
rīcības motīvi:
No pieprasījuma lieluma
izmaiņām ir jāizšķir pieprasījuma izmaiņas.
· Ārpuscenas faktori, kas ietekmē pieprasījumu
Analizējot
pieprasījuma lieluma izmaiņas atkarībā no cenu līmeņa, jāņem vērā, ka iepriekš
aprakstītā cēloņsakarība darbojas tikai un vienīgi tad, ja pastāv vienādi
nosacījumi. Gan patēriņa priekšmetu, gan arī ražošanas resursu tirgū pircējs
nevar izvairīties no pārējiem nosacījumiem. Pircēja rīcību tirgū bez cenām
konkrēti motivē un iespaido arī dažādi ārpuscenas faktori.
Pirmkārt, neapšaubāmi,
ka šis faktors ir pircēja gaume, modes izmaiņas, kādi ieteikumi, reklāmas
psiholoģiskā iedarbība uz pircēju. Saprotams, ka šie momenti neatkarīgi no cenu
līmeņa reāli palielina vai samazina noteiktas preces pieprasījumu. Otrkārt, periodiski var pieaugt un pēc tan stabilizēties vai
sarukt pieprasījums pēc jaunām precēm, kas rosina un attīsta jaunas vajadzības.
Šeit pastāv noteiktas cēloņsakaŗības starp preču kvalitāti, izmantošanas
iespēju daudzveidīgumu un pieprasījuma apjomu. Treškārt, pircēju ienākumu
lielums, to pieaugums vai samazināšanās var ievērojami ietekmēt pieprasījumu
pēc dārgām vai lētām precēm, lai gan šo preču cenas paliek nemainīgas.
Ceturtkārt, tie ir klimatiskie apstākļi, kas likumsakarīgi samazina vai palielina
noteiktu sezonas preču pieprasījumu. Piemēram, karsta vasara, silta ziema,
lietains rudens utml.Piektkārt, viens no būtiskākajiem ārpuscenas faktoriem,
kas ietekmē pieprasījumu ir pircēju kopējais skaits(situācija valstī, reģionā,
iedzīvotāju skaits un tā izmaiņas, iedzīvotāju vecuma struktūra). Atbilstoši
šeit pieaug pieprasījums pēc tām precēm, kuras ir nepieciešamas atbilstošā
vecuma cilvēkiem. Šajā sakarā pieaug vai samazinās pieprasījums pēc bērnu
sortimenta precēm, pēc precēm un pakalpojumiem, kurus galvenokārt pērk vecāki
cilvēki. Tāpat pie šī ārpuscenas ietekmējošā faktora ir minama emigrācija vai
imigrācija, kas tāpat ietekmē pieprasījumu. Sestkārt, atkarības efekts, kur
cenu pieaugums samazina pieprasījumu pēc vienas preces, bet palielina pēc kādas
citas. Piemēram, benzīna cenu pieaugums samazina ne tikai pieprasījumu pēc
automašīnām, bet arīto to lietošanas intensitāti. Līdz ar to samazinās
pieprasījums pēc autoriepām, rezerves daļām, remonta pakalpojumiem. Tālāk līdz
ar to arī samazināsies garāžu celtniecība. Šī pieprasījuma samazināšanās
savukārt sekmēs pieprasījuma palielināšanos pēc lētākiem transporta
pakalpojumiem. Septītkārt, ekanomisks ārpuscenas faktors, kas aktīvi motivē
pircēju rīcību, ir preces pārdošana uz kredīta un tā nosacījumi. Patēriņa
priekšmetu un dažu pakalpojumu tirgū pieprasījumu rosina iespēja par pirkumu
samaksāt ar kredītkaršu palīdzību. Šis ārpuscenas faktors arvien biežāk sāk
ietekmēt pieprasījumu pēc precēm un pakalpojumiem Latvijā.Astotkārt,
orientācija uz cenām un ienākumiem nākotnē. Šeit pircēja mērķis var būt šodien
pirkt lētāk, lai vēlāk pārdotu dārgāk. Vai arī, ja ir gaidāma cenu
pazemināšanās, tad no pirkuma pagaidām atturēties. Devītkārt, kas Latvijai
varbūt nav tik raksturīgi, ir politiski un sociāli ārkārtas notikumi, kari,
dabas katastrofas, kuru iespaidā var būt vērojams gan pieprasījuma
samazināšanās vai arī palielināšanās pēc kādām īpašām precēm. Desmitkārt,
valsts administratīvo pasākumu - ražošanas resursu iegādes limitu noteikšana,
patēriņa priekšmetu normēšana. Šodien Latvijā tas vairs nav aktuāli, bet pirms
vairākiem gadiem, kad tika ieviesta talonu sistēma, tas savā ziņā ietekmēja
pieprasījumu. Šajos apstākļos bija spiests pirkt preci, kuru varbūt brīvās
tirdzniecības apstākļos nebūtu pircis.
· Pieprasījuma izmaiņu līknes, ārpuscenu faktoru ietekmē
Līdz ar ārpuscenu
faktoru ietekmi uz pieprasījumu, mainās arī pieprasījuma līkne.
D1
D2
C .
0
Q
Ja pieprasījums aug,
jaunā līkne pārvietosies pa labi no sākotnējās līknes, ja pieprasījums
samazināsies, jaunā līkne atradīsies pa kreisi no sākuma varianta.
Līkne D,D ir sākotnējais
pieprasījums. Līkne Di,Di liecina par to, ka ārpuscenas faktoru ietekmē pieprasījums ir pieaudzis.
Savukārt līkne De,De atspoguļo pieprasījuma samazināšanos.
Visi
faktori, kas ietekmē pieprasījuma lielumu un izmaiņas valsts tirgū, ir saistīti
ne tikai ar valsts pircēju rīcības motivāciju. Starptautiskā darba dalīšana un
tirdzniecība, kopējie tirgi arī ietekmē citu valstu tirgus pieprasījumu.
Pierobežas pilsētas, rajonos iepērkas arī kaimiņvalsts iedzīvotāji.
· Secinājumi
Pieprasījums
ir viens no visietekmējošākajiem faktoriem cenu veidošanās tirgus mehānismā.Tas
ir kādas preces daudzums, kuru pircēji - patērētāji un firmas ir spējīgi
iegādāties savā īpašumā atbilstoši viņu maksātspējai noteiktā laika periodā.
Latvijas
tautsaimniecībā pieprasījumu galvenokārt ietekmē atsevišķu preču cenu regulārs
pieaugums, kas līdz ar to samazina pieprasījumu pēc vienas preces, bet
palielina pēc otras preces. Lai gan ir preces pēc kurām pieprasījums nemainās,
neskatotis uz cenu izmaiņām.
Latvijas
tirgus ekonomiskā cenu sistēma vēl nav nostabilizējusies, kas arī pieprasījumu
nepārtrauktu izmaiņu.
Regulārā
tirgus ekonomikā darbojas vienots tirgus cenu veidošanās mehānisms, kur netikai
cena ietekmē pieprasījuma un piedāvājuma lielumuu, bet arī pieprasījums un
piedāvājums mijiedarbībā regulē cenu līmeni.
Saturs.
1. Ievads 1
lpp.
2. Pieprasījuma līkne 1
lpp.
3. Piedāvājuma līknes veidošanās cenu izmaiņas ietekmē 1 - 2 lpp.
4. Ienākuma un aizstāšanas efekts 2
- 3 lpp.
5. Ārpuscenas faktori, kas ietekmē pieprasījumu 3 - 4 lpp.
6. Pieprasījuma izmaiņu līknes, ārpuscenu faktoru ietekmē
4 lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru