Patstāvīgais darbs menedžmentā
Menedžmenta lomas un pamatfunkcijas pēc Mincberga
____vakara___
____UV 13___
|
nodaļa
grupa
|
||
Svetlana Soloha
(studenta
vārds, uzvārds)
|
|||
Pasniedzējs
|
__Forands__
(vārds, uzvārds)
|
||
Rīgā
Saturs
Ievads........................................................................................................................ 3
lpp.
Starppersonu
funkcija............................................................................................. 3
lpp.
1. Simbols................................................................................................................... 3
lpp.
2. Līderis.................................................................................................................... 4
lpp.
3. Starpnieks............................................................................................................... 4
lpp.
Informēšanas
funkcija............................................................................................. 5
lpp.
4. Novērotājs.............................................................................................................. 5
lpp.
5.
Informācijas izplatītājs........................................................................................... 5
lpp.
6. Runasvīrs................................................................................................................ 5
lpp.
Lemšanas
funkcija................................................................................................... 6
lpp.
7.
Pārveidotājs........................................................................................................... 6
lpp.
8. Traucējumu
novērsējs............................................................................................ 6
lpp.
9. Resursu
sadalītājs................................................................................................... 7
lpp.
10. Sarunu
vedējs....................................................................................................... 7
lpp.
Secinājumi ................................................................................................................ 7
lpp.
Menedžmenta lomas un pamatfunkcijas pēc Mincberga.
Menedžmenta lomas un pamatfunkcijas pēc Mincberga.
Ievads
H.
Mincebrgs uzskata, ka jebkurš organizācijas darbinieks spēlē konkrētu lomu un
izpilda konkrētu sev uzticētu lomu. Katrs cilvēks atkarībā no sava rakstura
īpašībām uzticēto lomu interpretē. H. Mincbergs ir izdalījis 10 lomas, ko
sadalījis trīs darbības jomās.
Savā
patstāvīgā darbā es izmantošu Mincberga teoriju lai aprakstīt uzņēmuma, kur
pašlaik strādāju, vadītāju. Ar H. Mincberga teorijas palīdzību mēģināšu
noskaidrot kādam vadīšanas stilam vadītājs apzināti vai ar sava rakstura
dabisko avotu atdod priekšroku, t.i. liberālajam, autoritārajam vai
demokrātiskajam, vai vadītājam piemīt visi šie stili, atkarībā no situācijas,
kas būtu vislabākais variants.
Starppersonu funkcija
1. Simbols – simbolisks uzņēmuma
galva. Paraksta dokumentus, pieņem oficiālākus viesus, uzklausa visas prasības.
Uzskatu, ka, vispirms, lai būtu par uzņēmuma simbolu, ir
jābūt vizuālam pamatam. Tas ir, atbilstošs oficiāliem sanākumiem izskats.
Otrkārt, atbilstoša izturēšana pret cilvēkiem, t.i. biznespartneriem, citiem
viņa līmeņa vadītājiem, konkurentiem. u.t.l. Tas ir vajadzīgs lai rastu pret
sevi cieņu jau no pirmā skatiena, jo pirmo iespaidu, ja tas ir negatīvs, uz
pozitīvo pusi mainīt daudz grūtāka, nekā uzturēt pozitīvo iespaidu arī turpmāk.
Un tikai pēc tam, kad sākās oficiālas sarunas, kad ir nepieciešams ‘’atvērt
savu muti’’ ir jāseko līdz savai izturēšanai pret cilvēkiem.
Mans vadītājs vienmēr ir apģērbts atbilstoši situācijai
un izskatās ļoti iespaidīgi un cienoši, jau no pirmā skatiena uz viņu. Viņš
vienmēr pats brauc uz oficiālām pārrunām un arī pieņem viesus. Vienmēr ir
pieklājīgs un vietā nopietns, vietā jautrs. Pat viņa izskats uzreiz izsaka, ka
viņš ir Vadītājs, neviss vietnieks vai tā saucamais ‘’sales manedzher”. Kaut
gan arī šo profesiju pārstāvjiem nebūtu lieks līdzinātie vadītājam.
Sarunās gan ar biznespartneriem, gan ar viesiem, gan ar
darbiniekiem vadītājs nekad nepārtrauc, vienmēr uzklausa līdz galam. Tas dod
iespēju izteikt savu pirmatnējo, pastāvīgi nekoriģēto domu un pat pabeigt to
līdz galam, kas mūsu dzīvē vēl joprojām ir retums un uzskatams par kaut ko
nedabiski pieklājīgu, kaut gan civilizētājā pasaulē tā ir pilnīgi normāla,
ikdienas parādība.
Viens no piemēriem – mana pieņemšana darbā. Sākumā
vadītājs izstāstīja visu par uzņēmumu un veicamo darbu, pēc tam uzklausīja
mani, t.i. ir manu stāstu par darba pieredzi un manus mērķus un vēlēšanās
attiecībā uz darbu.
Uzskatu,
ka kā simboliskā uzņēmuma galvas lomā vadītājs, iedarās ideāli.
2. Līderis – atbild par padoto
motivāciju, aktivizēšanu. Atbild par pieņemšanu- atlaišanu, par mācīšanu.
Tā kā vadītājam pilnībā ir jāvada uzņēmumu viņam ir
jāatbild par visu uzņēmuma darbību. Tā kā no jebkura nepareizi izdarīta sola
uzņēmums un arī tā darbinieki var ciest zaudējumus, savu plānu realizēšanā un
lēmumu pieņemšanā ir jābūt ļoti uzmanīgam. Pēc sava rakstura vadītais ir ļoti
atbildīgs un sev uzticētu darbu, viņš ja arī uztic citam, tad ļoti sīki
kontrolē to, jo pat no vissīkākā nepareiza soļa var zaudēt prestižu, kas ir
viena no svarīgākām lietām biznesa pasaulē.
Ja kāds no darbiniekiem izdara kaut ko nepareizi un no tā
cieš kāds klients vai partneris, tad vadītais vienmēr atbild pat nodarītajiem
zaudējumiem vai neērtībām pats, nekad neiesaistot vainīgo darbinieku. Tādu
rīcību ciena gan kolektīvs, gan klienti vai partneri.
Arī darbā pieņem vai atlaid viņš pēc sava lēmuma, nekad
nejautājot darba kolektīva viedokli Visu atbildību par pieņemtiem lēmumiem viņš
uzņem vienīgi pats, nevienu nevainojot nepareiza lēmuma pieņemšanā.
Strādniekiem tas palīdz strādāt vairāk radoši, nebaidītos
izteikt jebkādu domu vai ideju, jo visi zina, ka galējais vārds paliek aiz
vadītāja.
3. Starpnieks – uztur paša
attīstītus ārējos kontaktus, tīklus ar sabiedrību, biznesa partneriem, vadību.
Pilnīgi atbilst šai lomai, jo vienmēr veicina rast jaunus
kontaktus un uzturēt esošos. Pēc katrā kolektīva sapulces vienmēr viens no
protokola punktiem ir meklēt jaunus kontaktus katram uzņēmuma darbiniekam, pat
arī sekretārei un grāmatvedei.
Vienmēr atceras biznesa partnerus un klientus un izrāda
tiem uzmanību. Piemēram, ne viens no piegādātājiem, biznesa partneriem un
klientiem uz Ziemassvētkiem un Jauno Gadu svētkiem nebija aizmirsts. Arī nebija
aizmirsti potenciālie klienti, piegādātāji un biznesa partneri.
Katru gadu ir ievietojama dažādos katalogos (ne visos)
reklāma vizītkartes tipa. Pilnīgi neparastus jauninājumus ieved ļoti lēni, pēc
iespējas vairāk nejūtamāk.
Informēšanas funkcija
4. Novērotājs – meklē un saņem
plašu speciālo informāciju, galvenokārt aktuālo, lai to pārstrādātu atbilstošai
organizācijai un ārējai videi. Darbojas kā nervu centrs visai organizācijai
iekšējai un ārējai informācijai.
Galvenokārt, pildot augstāk aprakstītu novērotāja lomu,
vadītājs izmanto jau esošos sakarus, esošo sakaru pieredzi. Uzskata, ka viens
no galvenajiem darba organizēšanas veidiem ir metodiskā darbība. Sekojot
pierastam darba veidam, t.i. darba tradīcijai, novēro un meklē tās pozitīvas un
negatīvas puses. Atradot, kādu negatīvo faktoru, kas bremzē strādnieka veicamo
darbu, parāda to un uzdod risināt šī faktora uzlabošanas problēmu, vai tā
pilnīgu aizvietošanu vai likvidēšanu.
5. Informācijas izplatītājs –
nodot saņemto informāciju no ārpuses vai no vieniem padotajiem otriem. Dažu
informāciju nodot tieši, dažu savā interpretācijā. Darbojas ar pastu, ir
mutiski kontakti: priekšnieks – padotie.
Informāciju, saņemto no ārpuses, vienmēr nodod tieši,
t.i. tikai tam darbiniekam, kuram viņa ir nepieciešama. Ja sniegtā informācija
ir nododama visiem, tad tā tiek nodotā kolektīva darba sapulcē, t.i. oficiālā
ceļā, lai neviens nevarētu pēc tam teikt, ka nav lietas kursā.
Informācija no vieniem padotajiem otriem nododas tikai
tad, ja pirmajam padotajam ir uzdots konkrēts uzdevums, kuru veicot, ir
jāinformē citus darbiniekus tieši tā, kā to bija paredzējis vadītājs. Parasti
mūsu darba kolektīvā pastāv riteņa komunikācijas veids, kura centrā ir
vadītājs.
Darba apstākļos vadītājs darbinieku priekšā uztverams kā
visu zinošs cilvēks. Par jebkuru notikumu darbā pirmām kārtām ir jāziņo
vadītājam. Kaut gan darba korespondenci pirmā apskatās sekretāre, viņas
pienākums visu dokumentāciju nodot vadītājam. Rodas sajūta, ka šajā konkrētajā
situācijā sekretārei ir ‘’vēstuļu attaisāma naža’’ funkcija.
6. Runasvīrs – sniedz informāciju
par organizācijas plāniem, politiku, darbību, rezultātiem uz ārpusi. Pārstāv padotos
sarunās ar priekšniekiem, pārstāv priekšnieku darījumos ar padotiem.
Katru
mēnesi rīko darba sapulci, kurā analizē paveikto darbību un meklē plānu un
mērķu realizēšanas ceļus. Plānus izstrādā pats, ņemot vērā iepriekš izteiktās
padoto idejas. Norāda visefektīvāko darbības veidu, kuram gandrīz pat liek
sekot.
Ar
uzņēmuma galvu tiekas vienmēr pats, kā arī pats nodod pēc sava prāta
interpretētos rīkojumus no ‘’augšas’’. Katru rīkojumu attiecīgai personai nodod
savādāk, ņemot vērā darbinieka raksturu. Viņš ļoti labi zina, kuram no padotam
ir jānodod rīkojumu, piemēram, savā kabinetā, tas nozīmē oficiāli un stingri,
bet kuram var vienkārši pateikt aiz kafijas tasītes vai vienkārši pieejot pie
padota darbavietas.
Lemšanas funkcija
7. Pārveidotājs – meklē organizācijā un ārpus tās
iespējas un variantus, tās pilnveidošanai. Iesaka jaunus paņēmienus, atklāj
problēmas un meklē risinājumus. Vada stratēģiskās un apskata sēdes, kurā runā
par projektiem un perspektīvām.
Es jau minēju, ka katru
mēnesi uzņēmumā notiek sapulces, kurā analizē esošo stāvokli, padarītos darbus
un perspektīvas. Sapulcē piedalās tikai ‘’radošie’’ darbinieki, t.i. ir tie,
kuri strādā ar piegādātājiem, klientiem un biznesa partneriem ar vadītāju
priekšgalā. Uzņēmuma galva uzskata, ka tikai no šiem darbiniekiem ir atkarīga
uzņēmuma nākotne. Vadītājam ir savs uzskats un, formāli rīkojot sanāksmes ar
‘’radošiem’’ darbiniekiem, viņš patstāvīgi rīko neformālās sapulces,
piedaloties visiem padotiem. Tas liek katram padotam justies vienlīdzīgi un vienādi
svarīgiem, kā arī rod velmi strādāt kolektīvā, neviss katram atsevišķi.
Katrs ar vadītāju
apstiprināts jauninājums tiek ievests darba dzīvē un veiksmīgi izmantots. Pirms
jauninājums tiek ievests dzīvē un vadītais to apstiprina un atbalsta ir jāpastāv
vairākiem argumentiem, kuri liecinātu par jauninājumu. Šeit var manīt
inovācijas – investīcijas stratēģiju.
8. Traucējumu novērsējs – atbild par koriģējošo rīcību,
kad organizācija sastopas ar nozīmīgiem un negaidītiem traucējumiem. Vada
stratēģiskās un apskata sēdes, kurās analizē krīzes un traucējumus.
Pateicoties laicīgai
vadītāja rīcībai, par laimi nekādu nopietnu traucējumu mūsu darba dzīve
nepieredzēja.
Bet ir, liekās, vismaz mūsu
firmai, mūžīgs traucējums. Tas gan nav permanents un tas ir piegādātāji, kuri
ir tiešās ietekmes ārēja vide. Tā kā viņi ir tiešās ietekmes ārēja vide norāda
uz to, ka viņu rīcību var prognozēt, un dažāda veida aizkavējumi tiek ņemti
vērā. Bet bez tā pastāv arī netiešās ietekmes ārēja vide, t.i. tā, kuru nevar
prognozēt, un kura vienmēr ietekmē piegādātājus. Ar visiem piegādātājiem
vadītājs attiecības personalizēja. Tas, ka piegādātāji pazīst mūsu firmu ne
tikai pēc nosaukuma, bet arī personīgi, vairākos gadījumos palīdz izvairīties
no iespējamās problēmas.
Kā traucējums var būt arī
kāda padota ģimenes problēmas. Šajā ziņa vadītājs ir ļoti demokrātisks, dažkārt
par liberāls. Padotais vienmēr zina, ka vadītājs sapratīs un mēģinās palīdzēt,
mazāk pievēršot uzmanību padota darba režīmam, bet padotais zina arī to, ka
tādu stāvokli ļaunprātīgi izmantot ne tikai nedrīkst, bet arī neizdosies.
9. Resursu sadalītājs – atbild par visa veida
resursiem, to sadali, par svarīgāko organizatorisko lēmumu pieņemšanu un
apstiprināšanu. Vada tekošo plānošanu – gan finansiālo, gan padoto darba.
Vadītājs par resursiem
tiešām atbild uzņēmuma galvai un plāno to izmantošanas veidu saskaņā ar
uzņēmuma galvas prasībām, ieteicot vairākus variantus. Kas attiecās uz to, kādi
resursi ir vajadzīgi, bieži, ja ne vienmēr, uzklausa padoto viedokli un, izejot
no stāvokļa uz doto brīdi, lemj par to iegādi un sadali.
Šīs politikas rezultāta, cik
grūts nebūtu uzņēmuma stāvoklis, padotie vienmēr saņem savu atalgojumu un
labākajos uzņēmuma darbības laikos vienmēr tiek premēti.
10. Sarunu vedējs – atbild par organizācijas
pārstāvēšanu visa veida sarunās. Ja nav konfliktu, šo lomu var pildīt
apakšnieki. Konfliktus risina priekšnieks.
Sakarā ar to, ka mūsu
organizācija nav liela, sastāv tikai no 9 cilvēkiem, ir noteiktas personas,
kuras tiekas ar vieniem vai otriem biznesa pārstāvjiem vai klientiem. Bet visās
oficiālās pārrunās piedalās arī vadītājs. Konflikta situācija tiek
risināta, tiekoties uzņēmuma galvām.
Tāda tradīcija pastāv
no uzņēmuma paša dibināšanas brīža un netiek mainīta jau gandrīz 5 gadus. Viens
no ‘’noslēpumiem’’ oficiālajos kontaktos ir attiecību personalizācija, t.i.
tuvināšanos biznesa partnerim vai klientam kā cilvēkam, nepārkāpjot robežas.
Secinājumi
Tā kā šī darba pašā sākumā
mans mērķis bija noteikt vadītāja vadīšanas stilu ar H. Mincberga teorijas
palīdzību, analizējot visu augstāk minēto varu secināt, ka uzņēmumā, kurā es
strādāju, vadītājs ir vietā demokrātiskā vadīšanas stila pārstāvis, vietā –
autoritārā.
Demokrātisms viņā izpaužas
ar to, ka vienmēr uzklausa padotos, nedalot tos ‘’augstākā’’ un ‘’zemākā’’
slāņa darbiniekos un, neizrādot savu uzpūsto pārākumu.
Autoritārais – pat uzklausot
padoto viedokli, pieņem lēmumu vienpersonīgi, interpretējot doto padomu pēc
sava prāta. Arī nekad neatdzīst savas kļūdas, pat tad, ja tās ir acimredzāmās.
Tomēr, es uzskatu, ka katrā
vadītājā ir jābūt gan demokrātiskajam, gan autoritārajam, gan liberālajam
vadīšanas stilam, jo gan dzīve, gan darba dzīve nav vienāda un apstākļi vienmēr
mainās.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru