Ventspils
Augstskolas
Ekonomikas un
pārvaldības nodaļas
Pirmā kursa
studenta
Raivja Mežzīles
Referāts
uzņēmējdarbībā
Ievads
Pasaule mainās arvien straujāk, nesot ne tikai jaunas iespējas, bet arī
jaunus sāncenšus. Pasaules tirgus ir kļuvis piesātināts un izņēmums nav arī
Latvija. Šodien kompānijām jārēķinās ar vissīvāko konkurenci.
Lai izturētu
konkurenci, ir nepieciešams apšaubīt un pilnveidot visu, kas darīts līdz šim.
Ir strauji jāmainās, jāatmet visu lieko, jāmeklē jauni ceļi un iespējas. Pats
galvenais ir jāmaina veids un attieksme, kā izglītot cilvēkus un organizēt
procesus uzņēmumā. Diemžēl jāatzīst, ka Latvijā vēl joprojām dažos uzņēmumos
pastāv vecās vadīšanas un organizēšanas metodes, bet es domāju, ka laiks un
augošās prasības sabiedrībā iznīdēs visu neproduktīvo un rezultātus nenesošo.
Tāpēc šajā darbā
gribētu apskatīt un izvērtēt personāla nozīmīgumu jebkurā organizācijā. Kaut
arī organizācijas produktīvs darbs ir atkarīgs no attīstītām tehnoloģijām,
tomēr cilvēks ir tas, kas veic intelektuālo darbu. Indivīdu ir jāprot iesaistīt
komandā tā, lai viņu savstarpējā sadarbība nodrošinātu nepieciešamo vērtību
radīšanu. Uzņēmuma veiksmīgai darbībai cilvēkresursu potenciāls un zināšanas
tiek uzskatītas par galveno ieroci.
Visi uzņēmumu vadītāji
domā par to, lai viņiem būtu vislabākie darbinieki - patstāvīgi, kompetenti, ar
augstu atbildības sajūtu un daudzām citām lietderīgām īpašībām. Bet, lai tādus
darbiniekus dabūtu ir jāveic ļoti liels darbs. Šim darbam ir jāsākas
organizācijas iekšienē. Nav noteiktu likumu vai priekšnosacījumu kādam ir jābūt
ideālam darbiniekam, jo katram vadītājam ir savi priekšstati un prasības
attiecībā uz labu darbinieku. Veicot darbinieku atlasi pirmais iespaids paliek
kopumā par cilvēku, par viņa īpašībām, zināšanām, un darbs it kā paliek otrajā
plānā. Pats galvenais un būtiskākais priekšnosacījums ir un paliek darbinieki
uzņēmumā. Šodienas apstākļos darbiniekiem vajadzētu apzināties, ka viņi ir
svarīgs faktors visā ražošanas procesā. Uzņēmuma peļņa, pašu darbinieku
labklājība ir atkarīga vienīgi no viņu darba ražīguma. Tas nozīmē, ka vadībai
ir jānodrošina darbinieku tālāka izglītošana, pilnveidošana. Ja būs šī
savstarpējā sapratne starp darbinieku un darba devēju, tad tas noteikti sekmēs
uzņēmuma attīstību.
Ø Prasmes un spējām (iespējas veikt
attiecīgu darbību);
Ø Resursiem (materiāli, instrumenti,
iekārtas, informācija);
Ø Motivēšanas (būt ieinteresētam veikt
attiecīgo darbu).
Ja darbiniekam trūkst prasmes vai zināšanu, lai veiktu kādu darbu, tad menedžeris parasti zina, kas jādara – jāpaaugstina kvalifikācija vai darbs jāuztic citam darbiniekam utt. Ja ir problēma ar resursiem, tad arī aptuveni ir skaidrs – kaut kas jāmaina vai jāuzlabo, vai jāpagūst kas jauns. Taču, ja ir problēma ar motivēšanu, tad menedžerim to atrisināt būs grūtāk, jo šajā procesā nepastāv standarta metodes, un katrā konkrētā situācijā jāizvēlas vispiemērotākais darbinieku stimulēšanas paņēmiens, lai tie efektīvi strādātu organizācijas mērķu labā.
Motivēšana ir
darbinieku stimulēšana izvēlēties kādu no rīcības alternatīvām, lai sasniegtu
organizācijas un personīgos mērķus.
Katram uzņēmumam, kurš
ir ieinteresēts ražīgi strādāt un ilgstoši pastāvēt, būtiska loma ir motivācijas
procesam. Ja darbinieks uzņēmumā būs motivēts, viņam noteikti būs cita
attieksme pret darbu, kā arī ieinteresētība uzņēmuma attīstībā.
Motivācijas ietekmē notiek šādi procesi:
Ø darbinieki gūst gandarījumu par paveikto un ikdienas darbu;
Ø uzņēmums ietaupa līdzekļus, jo darbu var paveikt ar mazāku darbinieku
skaitu;
Ø saglabājas vajadzīgie darbinieki, jo motivēts cilvēks darba vietu
nemainīs.
Motivācija
ietekmē:
Ø darba atmosfēru;
Ø saskarsmi;
Ø ražību;
Ø saliedētību;
Ø saikni ar sabiedrību;
Ø imidžu;
Ø sadarbību ar klientu;
Ø plānošanu;
Ø uzdevumu izpildi;
Ø kontroli u.c.
D.Makklellands un
Dž.Atkinsons izvirzīja teoriju, ka pastāv trīs cilvēkiem piemītošas motivācijas
kategorijas:
Ø panākumi;
Ø saskarsme;
Ø vara.
Ir ļoti daudzi un
dažādi cilvēku tipi, katram indivīdam ir savādākas prasības un savādākas
vērtības, visus cilvēkus – darbiniekus nevar vienādi motivēt, jo, kas dos
stimulu strādāt vienam nedos citam. Cilvēku vajadzību izpratni ASV zinātnieks
Abrahams Maslovs iedala piecos līmeņos:
1.Fizioloģiskās
vajadzības (izsalkums, slāpes, miegs).
2.Pašsaglabāšanās
vajadzības (drošība, aizsardzība).
3.Sociālās vajadzības
(garīgas tuvības izjūta, kopīgums).
4.Vajadzība pēc cieņas
(atzinība, statuss, novērtēšana pēc nopelniem).
5.Pašapliecināšanās
vajadzība (pašrealizācija, sava talanta izpausme, attīstība).
V Pašrealizācijas vajadzības
IV “EGO” vajadzības
III Sociālās vajadzības
II Drošības vajadzības
I Fizioloģiskās
vajadzības
Uzņēmuma vadītājam ir
jābūt par paraugu saviem darbiniekiem, lai viņiem būtu stimuls darboties un
līdzināties vadītājam, tādejādi arī veicinot savu izaugsmi, arī tā varētu būt
sava veida motivācija.
Šodien Latvijā ir daudz
neskaidrību un neatrisinātu problēmu. Daudziem uzņēmumiem primārais ir finanses
un ekonomika, darbinieku faktoru atstājot kaut kur aizmugurējā plānā. Tā ir
ļoti aplama rīcība, jo, attīstoties firmai, arī darbinieki ir jāizglīto. Tas
nozīmē, ka vadībai ir jānodrošina nepārtraukta darbinieku profesionālā līmeņa
pilnveidošana.
Kā jau minēts A.Maslova
teorijā katrs cilvēks ir indivīds ar savām vajadzībām un īpatnībām. Ja vadītājs
grib efektīvi motivēt savus padotos, viņam jāzina katra individuālās prasības,
vēlmes. Nevar visus darbiniekus motivēt vienādi, viens cilvēks varbūt ir
godkārīgs, atzīšanu alkstošs, citam vajadzības ir piezemētākas, tā saucamās
fizioloģiskās vajadzības. Ja darbinieks ir motivēts materiāli, bet viņa
fizioloģiskās vajadzības ir apmierinātas, tad tā vairs nebūs efektīva
motivēšana, tas nozīmē, ka vadītājam ir jāzina kā apmierināt savu darbinieku
ambīcijas.
Mūsu nabadzīgajā
sabiedrībā, kur ir daudzas neatrisinātas sadzīves problēmas valda uzskats - jo
vairāk maksās, jo labāk strādās - ne vienmēr ir pareizs. Ja darbinieki būs
saņēmuši vienādu atlīdzību, tas nebūt nenozīmē, ka attieksme pret darbu viņiem
būs vienāda, jo kādam varbūt ir daudz svarīgāks brīvais laiks, atzinība,
iespējas labāk, radošāk strādāt.
Latvijas mazo un vidējo
uzņēmumu īpašnieki un vadītāji visbiežāk izvēlas tās stimulēšanas formas, kuras
saistītas ar darba apstākļu uzlabošanu, darbinieku apmācību un pabalstiem. Pēc
pētījuma datiem redzams, ka izdevību atpūsties darbiniekiem piedāvā tikai 40%
uzņēmumu. Gandrīz divas trešdaļas uzņēmēju neizmanto iespēju dažādot samaksu
atkarībā no izglītības līmeņa, jo uzskata, ka galvenais nav tas, cik efektīvi
un produktīvi viņš strādā. Tikpat daudz ir to uzņēmumu, kuri atsakās no
kolektīvu līgumu slēgšanas ar darba ņēmējiem un neparedz darīt to arī turpmāk.
Darbinieku apdrošināšana, arī medicīniskā, tiek īstenota tikai katrā sestajā
uzņēmumā.
Psihologi ir arī
atzinuši, ka atšķirības uztverē atkarīgas no darbinieku vecuma. Vecāka gada
gājuma cilvēkiem ir izteiktāka atbildības sajūta, bet jauniešus vairāk interesē
- kas man par to būs.
Izvērtējot motivāciju
un motivācijas iespējas Latvijā nevar nonākt pie viena konkrēta atzinuma, ka
jādara tieši tā un ne savādāk. Pamatvilcienos var nonākt tikai pie slēdzieniem,
kuri vadītājiem būtu jāievēro, lai sekmētu sava uzņēmuma attīstību un veicinātu
darbinieku labklājību.
Ø Darba gandarījums ir atkarīgs ne tikai no darba, bet arī no
mikroklimata uzņēmumā;
Ø lielu lomu spēlē kontakti ar priekšnieku, jo tas veido cilvēciskās
attiecības;
Ø ir jāatzīst darbinieka cilvēciskās vērtības;
Ø motivācija paredz garīgo, fizisko spēju un spēku izmantošanu nosprausto
mērķu īstenošanai, tādēļ darbiniekiem, kas izrāda interesi par savu
profesionālo darbību jārada apstākļi, lai viņi varētu realizēt un pielietot
savas radošās spējas;
Ø ir jāatsakās no principiem, kas paredz darba šauru specializāciju;
Ø mērķtiecīgi jāpaplašina izpildītāju atbildība, uzticot viņiem piemēram,
paškontroles, patstāvīgas materiālu pasūtījumu, saskarsmes ar patērētājiem,
pasūtītājiem funkcijas. Visi šie faktori radīs lielāku interesi par darbu.
Ø darbs jāorganizē tā, lai indivīdam būtu iespēja pārvarēt savas personības
vājās puses un pilnveidoties arī ikdienas darba ritumā.
Personāla izvērtēšana.
Viss, kas ir saistīts
ar un ap uzņēmumu nonāk pie viena kodola - personāla. Cilvēka svarīguma faktors
uzņēmumā tika apskatīts analizējot motivāciju. Latvija pašlaik iesoļo tā
saucamajā “Eiropā”, arī attiecībā uz personālu pieeja ir mainījusies. Pieaugot
prasībām, attīstoties tehnoloģijai, modernizējoties darba sistēmai, arī likmes
attiecībā uz personālu ir augušas. Personāla atlase ir dārgs un darbietilpīgs
process, tāpēc darba devēju attieksme ir ļoti nopietna.
Personāla
saimniecības konkrētā organizācijā ietekmē šādi faktori:
Ø uzņēmuma organizatoriskā struktūra;
Ø nozare;
Ø uzņēmuma vadības attieksme pret darbu un cilvēkiem;
Ø darbinieku kvalifikācija.
Pastāv vairāki personāla saimniecības
struktūras varianti:
Ø vadītājs pats nokārto personāla jautājumus, ja darbinieku skaits
nepārsniedz 50;
Ø tirdzniecības uzņēmumos ar darbinieku skaitu no 50 - 200 parasti ir 1
-2 cilvēki, kas kārto visus ar personālu saistītos jautājumus;
Ø personālsaimniecība kā štāba nodaļa (no 200 - 400 darbinieki);
Ø personāla saimniecība kā līdzvērtīga uzņēmuma sfēra (800 un vairāk
darbinieku).
Personāla vadības
pienākumi un uzdevumi:
Ø veikt personāllietu noformēšanu;
Ø izstrādāt un noformēt dokumentus;
Ø nodrošināt uzņēmuma personāllietu uzskaiti;
Ø organizēt personāla kvalifikācijas celšanu un apmācību;
Ø organizēt konkursus pretendentu atlasei;
Ø izmantot praksē mūsdienu personāla vadīšanas metodes;
Ø strādāt ar cilvēkiem;
Personāla
atlases metodes.
Viens no galvenajiem un
atbildīgākajiem uzdevumiem personāla saimniecībā ir personāla atlase, jo tie
būs cilvēki, kas veidos šo saimniecību un ar kuriem būs jāstrādā.
Uzņēmumi savā darbā
pielieto visdažādākās personāla atlases metodes. Tie var būt gan testi un
anketas, ko gan vairāk pielieto ārzemju uzņēmumi, kur potenciālos darbiniekus
pakļauj vispusīgai psiholoģiskai analīzei. Latvijā, es domāju, ka izplatītākais
veids kā iegūt jaunus darbiniekus ir ar paziņu starpniecību, un pēdējā laikā
arī ar sludinājumu palīdzību. Meklējot augsti kvalificētus darbiniekus ir
jārēķinās ar to, ka viņam jau ir stabils darbs ar labu atalgojumu. Pašlaik
Latvijā pozitīva ir tā tendence, ka ir paaugstinājies vecuma cenzs. Tagad tiek
novērtēti arī jaunie darbinieki, jo viņu galvenais trumpis ir laba, mūsdienu
prasībām atbilstoša izglītība, enerģija, jauns cilvēks uzņēmumā var būt arī
jaunu, radošu interešu ģenerētājs. Vadītājam ir jāsaprot, cik svarīgi ir jaunam
cilvēkam palīdzēt iekļauties kolektīvā, jārada visi nosacījumi, lai jaunais
darbinieks justos gaidīts, drošs, tā
viņš spēs atraisīties, pilnībā parādīt savas darba spējas un prasmes. Uzņēmuma
vadītājam ir jābūt ieinteresētam arī savu esošo darbinieku izaugsmē un
attīstībā, jo savu darbinieku izglītošana ir lētāka nekā jaunu darbinieku
meklēšana. Vienmēr ir jāatceras, ka labi darbinieki ir tie, kuri veicinās
firmas izaugsmi un konkurētspēju.
Secinājumi
Strādājot pie šī darba
es pārliecinājos par menedžmenta svarīgumu, it īpaši attiecībā uz darbu ar
personālu jebkurā uzņēmumā. Šodien Latvijā šo faktoru svarīgumu tikai pamazām
sāk novērtēt un apzināties, ka tieši darbs ar cilvēkiem - saviem darbiniekiem
nesīs augļus arī biznesā. Diemžēl vēl joprojām daudzi uzņēmumi spekulē uz to,
ka Latvijā pastāv liels bezdarbs un nerēķinās ar cilvēku vajadzībām. Tādejādi,
daudzi cilvēki strādā par neatbilstošu samaksu, nerunājot nemaz par motivāciju
no darba devēju puses, jo vienkārši baidās zaudēt darbu. Bet šī tendence
pamazām sāk izzust. Latvijā ļoti veiksmīgi darbojas daudzi ārvalstu uzņēmumi,
kuriem ir ļoti labs nodrošinājums visās jomās un sevišķa uzmanība tiek veltīta
saviem darbiniekiem. Tieši šo daudzo motivāciju un karjeras iespēju dēļ cilvēki
tiecas strādāt šādos uzņēmumos. Tāpēc arī šie uzņēmumi stingras atlases kārtībā iegūst labus, augsti
kvalificētus darbiniekus.
Pieaugošā konkurence un
strauji mainīgie laiki likuši mainīties arī daudziem Latvijas uzņēmumiem.
“Laima”, “Aldaris”, “Lido” un citi uzņēmumi ir auguši līdz ar mainīgo laiku .
Veiksmīgi darbojoties, veiksmīgi pārveidojoties, jau šodien daudziem cilvēkiem
ir prestiža lieta strādāt šajos uzņēmumos, jo viņi redz perspektīvu un
iespējas, ko sniedz šie uzņēmumi. Šie uzņēmumi ir sapratuši cilvēka svarīguma
faktoru un tikai ieguvuši.
1.
I.Vorončukas “Personāla vadība”
2.
I.Forands “Personālvadības
menedžments” 1997, Rīga
3.
V.Praude, I.Beļčikovs
“Menedžments” 1996, Rīga
4.
Žurnāls “Biznesa Partneri” 11/97
5.
Žurnāls “Kapitāls” 06/98; 11/98
Aldaris - huinja
AtbildētDzēst