BIZNESA AUGSTSKOLA
“TURĪBA”
VADĪBAS KATEDRA
STUDIJU DARBS
MENEDŽMENTĀ
“PERSONĀLA
IZVĒRTĒŠANA UZŅĒMUMĀ
UN
PERSONĀLA MOTIVĀCIJAS IESPĒJAS LATVIJAS APSTĀKĻOS.”
D II 2
grupas students
Doc.
A.Vildei
Rīga
1998
Satura rādītājs:
Ievads..........................................................................................................................................
Motivācija.................................................................................................................................
Personāla izvērtēšana..................................................................................................
Personāla atlases metodes.......................................................................................
Firmas “McĀbols” kolektīvs un tā darbība.......................................................
Nobeigums..................................................................................................................................
Izmantotās literatūras saraksts:......................................................................
Ievads.
Pasaule mainās arvien straujāk, nesot ne tikai jaunas
iespējas, bet arī jaunus sāncenšus. Pasaules tirgus ir kļuvis piesātināts un
izņēmums nav arī Latvija. Šodien kompānijām jārēķinās ar vissīvāko konkurenci.
Lai izturētu konkurenci,
ir nepieciešams apšaubīt un pilnveidot visu, kas darīts līdz šim. Ir strauji
jāmainās, jāatmet visu lieko, jāmeklē jauni ceļi un iespējas. Pats galvenais ir
jāmaina veids un attieksme, kā izglītot cilvēkus un organizēt procesus uzņēmumā.
Diemžēl jāatzīst, ka Latvijā vēljoprojām daudzos uzņēmumos pastāv vēcās
vadīšanas un organizēšanas metodes, bet es domāju, ka laiks un augošās prasības
sabiedrībā iznīdēs visu neproduktīvo un rezultātus nenesošo.
Tāpēc šajā darbā gribētu apskatīt un izvērtēt personāla
nozīmīgumu jebkurā organizācijā. Kaut arī organizācijas produktīvs darbs ir
atkarīgs no attīstītām tehnoloģijām, tomēr cilvēks ir tas, kas veic
intelektuālo darbu. Cilvēkresursu menedžmentam ir jāprot tā integrēt indivīdu
komandā, lai viņu savstsrpējā sadarbība nodrošinātu nepieciešamo vērtību
radīšanu. Cilvēkresursus ir jāuzskata par investīcijām. Uzņēmuma veksmīgai
darbībai cilvēkresursu potenciāls un zināšanas tiek uzskatītas par galveno
ieroci.
Visi uzņēmumu vadītāji domā par to, lai viņiem būtu
vislabākie darbinieki - patstāvīgi, kompetenti, ar augstu atbildības sajūtu un
daudzām citām lietderīgām īpašībām. Bet, lai tādus darbiniekus dabūtu ir jāveic
ļoti liels darbs. Šim darbam ir jāsākas organizācijas iekšienē. Nav noteiktu
likumu vai priekšnosacījumu kādam ir jābūt ideālam darbiniekam, jo katram
vadītājam ir savi priekštati un prasības attiecībā uz labu darbinieku. Es
domāju, ka veicot darbinieku atlasi pirmais iespaids paliek kopumā par cilvēku
viņa īpašībām, zināšanām un darbs itkā paliek otrajā plānā. Pats galvenais un
būtiskākais priekšnosacījums ir un paliek darbinieki uzņēmumā. Šodienas
apstākļos darbiniekiem vajadzētu apzināties, ka viņi ir svarīgs faktors visā
ražošanas procesā. Uzņēmuma peļna, pašu darbinieku labklājība ir atkarīga
vienīgi no viņu darba ražīguma. Tas nozīmē, ka vadībai ir jānodrošina
darbinieku tālāka izglītošana, pilnveidošana. Ja būs šī savstarpējā sapratne
starp darbinieku un darba devēju, tad tas noteikti sekmēs uzņēmuma attīstību un
līdz ar to paaugstināsies ekonomiskie un sociālie rādītāji valstī.
Motivācija.
Motivēšana ir darbinieku stimulēšana izvēlēties kādu no rīcības
alternatīvām, lai sasniegtu organizācijas un personīgos mērķus.
Katram
uzņēmumam, kurš ir ieinteresēts ražīgi strādāt un ilgstoši pastāvēt, būtiska
loma ir motivācijas procesam. Ja darbinieks uzņēmumā būs motivēts, viņam
noteikti būs cita attieksme pret darbu, kā arī ieinteresētība uzņēmuma
attīstībā.
Motivācijas ietekmē notiek šādi procesi:
·darbinieki
gūst gandarījumu par paveikto un ikdienas darbu;
·uzņēmums
ietaupa līdzekļus, jo darbu var paveikt ar mazāku darbinieku skaitu;
·saglabājas
vajadzīgie darbinieki, jo motivēts cilvēks darba vietu nemainīs.
Motivācija ietekmē:
·
darba atmosfēru;
·
saskarsmi;
·
ražību;
·
saliedētību;
·
saikni ar sabiedrību;
·
imidžu;
·
sadarbību ar klientu;
·
plānošanu;
·
uzdevumu izpildi;
·
kontroli u.c.
D.Makklellands un
Dž.Atkinsons izvirzīja teoriju, ka pastāv trīs cilvēkiem piemītošas motivācijas
kategorijas:
·
panākumi;
·
saskarsme;
·
vara.
Ir ļoti
daudzi un dažādi cilvēku tipi, katram indivīdam ir savādākas prasības un
savādākas vērtības, visus cilvēkus - darbiniekus nevar vienādi motivēt, jo, kas
dos stimulu strādāt vienam nedos citam. Cilvēku vajadzību izpratni ASV
zinātnieks Abrahams Maslovs iedala piecos līmeņos:
1.Fizioloģiskās
vajadzības (izsalkums, slāpes, miegs).
2.Pašsaglabāšanās
vajadzības (drošība, aizsardzība).
3.Sociālās
vajadzības (garīgas tuvības izjūta, kopīgums).
4.Vajadzība
pēc cieņas (atzīnība, statuss, novērtēšana pēc nopelniem).
5.Pašapliecināšanās
vajadzība (pašrealizācija, sava talanta izpausme, attīstība).
Jebkura
organizācijas struktūra sākas ar vadību, bet lai uzņēmums vispār dzīvotu un
attīstītos visa pamatā ir darbinieki. Uzņēmuma vadībai ir jāmotivē savi
darbinieki, jāgādā par darba vidi un apstākļiem. Uzņēmuma vadītājam ir jābūt
par paraugu saviem darbiniekiem, lai viņiem būtu stimuls darboties un
līdzināties vadītājam ,tādejādi arī veicinot savu izaugsmi, arī tā varētu būt
sava veida motivācija.
Šodien
Latvijā kā jau postsociālisma valstī ir daudz neskaidrību un neatrisinātu
problēmu. Daudziem uzņēmumiem primārais ir finanses un ekonomika, darbinieku
faktoru atstājot kautkur aizmugurējā plānā. Tā ir ļoti aplama rīcība, jo,
attīstoties firmai, arī darbinieki ir jāizglīto. Tas nozīmē, ka vadībai ir
jānodrošina nepārtraukta darbinieku profesionālā līmeņa pilnveidošana.
Kā jau
minēts A.Maslova teorijā katrs cilvēks ir indivīds ar savām vajadzībām un
īpatnībām. Ja vadītājs grib efektīvi motivēt savus padotos, viņam jāzina katra
individuālās prasības, vēlmes. Nevar visus darbiniekus motivēt vienādi, viens
cilvēks varbūr ir godkārīgs, atzīšanu alkstoš, citam vajadzības ir
piezemētākas, tā saucamās fizioloģiskās vajadzības. Ja darbinieks ir motivēts
materiāli, bet viņa fizioloģiskās vajadzības ir apmierinātas, tad tā vairs
nebūs efektīva motivēšana, tas nozīmē, ka vadītājam ir jāzina kā apmierināt
savu darbinieku ambīcijas.
Mūsu
nabadzīgajā sabiedrībā, kur ir daudzas neatrisinātas sadzīves problēmas valda
uzskats - jo vairāk maksās, jo labāk strādās - ne vienmēr ir pareizs. Ja
darbinieki būs saņēmuši vienādu atlīdzību, tas nebūt nenozīmē, ka attieksme
pret darbu viņiem būs vienāda, jo kādam varbūt ir daudz svarīgāks brīvais
laiks, atzinība, iespējas labāk, radošāk strādāt.
Latvijas
mazo un vidējo uzņēmumu īpašnieki un vadītāji visbiežāk tās stimulēšanas
formas, kuras saistītas ar darb apstākļu uzlabošanu, darbinieku apmācību un
pabalstiem. Pēc pētījuma datiem redzams, ka izdevību atpūsties darbiniekiem
piedāvā tikai 40% uzņēmumu. Gandrīz divas trešdaļas uzņēmēju neizmanto iespēju
dažādot samaksu atkarībā no izglītības līmeņa, jo uzskata, ka galvenais nav
tas, cik efektīvi un produktīvi viņš strādā. Tikpat daudz ir to uzņēmumu, kuri
atsakās no kolektīvu līgumu slēgšanas ar darba ņēmējiem un neparedz darīt to
arī turpmāk. Darbinieku apdrošināšana, arī madicīniskā, tiek īstenota tikai
katrā sestajā uzņēmumā.
Psihologi
ir arī atzinuši, ka atšķirības uztverē atkarīgas no darbinieku vecuma. Vecāka
gada gājuma cilvēkiem ir izteiktāka atbildības sajūta, bet jauniešus vairāk
interesē - kas man par to būs.
Izvērtējot
motivāciju un motivācijas iespējas Latvijā nevar nonākt pie viena konkrēta
atzinuma, ka jādara tieši tā un ne savādāk. Pamatvilcienos var nonākt tikai pie
slēdzieniem, kuri vadītājiem būtu jāievēro, lai sekmētu sava uzņēmuma attīstību
un veicinātu darbinieku labklājību.
·Darba
gandarījums ir atkarīgs ne tikai no darba, bet arī no mikroklimata uzņēmumā;
·lielu
lomu spēlē kontakti ar priekšnieku, jo tas veido cilvēciskās attiecības;
·ir
jāatzīst darbinieka cilvēciskās vērtības;
·motivācija
paredz garīgo, fizisko spēju un spēku izmantošanu nosprausto mērķu īstenošanai,
tādēļ darbiniekiem, kas izrāda interesi par savu profesionālo darbību jārada
apstākļi, lai viņi varētu realizēt un pielietot savas radošās spējas;
·ir
jāatsakās no principiem, kas paredz darba šauru specializāciju;
·mērķtiecīgi
jāpaplašina izpildītāju atbildība, uzticot viņiem piemēram, paškontroles,
patstāvīgas materiālu pasūtījumu, saskarsmes ar patērētājiem, pasūtītājiem
funkcijas. Visi šie faktori radīs lielāku interesi par darbu.
·darbs
jāorganizē tā,lai indivīdam būtu iespēja pārvarēt savas personības vājās puses
un pilnveidoties arī ikdienas darba ritumā.
Personāla izvērtēšana.
Viss, kas ir saistīts ar un ap uzņēmumu nonāk pie viena kodola - personāla.
Cilvēka svarīguma faktors uzņēmumā tika apskatīts analizējot motivāciju.
Latvija pašlaik iesoļo tā saucamajā “Eiropā”, arī attiecībā uz personālu pieeja
ir mainījusies. Pieaugot prasībām, attīstoties tehnoloģijai, modernizējoties
darba sistēmai, arī likmes attiecībā uz personālu ir augušas. Personāla atlase
ir dārgs un darbietilpīgs process, tāpēc darba devēju attieksme ir ļoti
nopietna.
Personāla saimniecības konkrētā organizācijā ietekmē
šādi faktori:
·
uzņēmuma lielums;
·
uzņēmuma organizatoriskā
struktūra;
·
nozare;
·
uzņēmuma vadības attieksme pret
darbu un cilvēkiem;
·
darbinieku kvalifikācija.
Pastāv vairāki personāla saimniecības struktūras varianti:
·
vadītājs pats nokārto personāla
jautājumus, ja darbinieku skaits nepārsniedz 50;
·
tirdzniecības uzņēmumos ar
darbinieku skaitu no 50 - 200 parasti ir 1 -2 cilvēki, kas kārto visus ar
personālu saistītos jautājumus;
·
personālsaimniecība kā štāba
nodaļa (no 200 - 400 darbinieki);
·
personāla saimniecība kā
līdzvērtīga uzņēmuma sfēra (800 un vairāk dfarbinieku).
Personāla vadības pienākumi un uzdevumi:
·
veikt personāllietu
noformēšanu;
·
izstrādāt un noformēt
dokumentus;
·
nodrošināt uzņēmuma
personāllietu uzskaiti;
·
organizēt personāla
kvalifikācijas celšanu un apmācību;
·
organizēt konkursus pretendentu
atlasei;
·
izmantot praksē mūsdienu
personāla vadīšanas metodes;
·
strādāt ar cilvēkiem;
·
pilnveidoties.
Personāla atlases metodes.
Es
domāju, ka viens no galvenajiem un atbildīgākajiem uzdevumiem personāla
saimniecībā ir personāla atlase, jo tie būs cilvēki, kas veidos šo saimniecību
un ar kuriem būs jāstrādā.
Uzņēmumi
savā darbā pielieto visdažādākās personāla atlases metodes. Tie var būt gan
testi un anketas, ko gan vairāk pielieto ārzemju uzņēmumi, kur potenciālos
darbiniekus pakļauj vispusīgai psiholoģiskai analīzei. Latvijā, es domāju, ka
izplatītākais veids kā iegūt jaunus darbiniekus ir ar paziņu starpniecību, un
pēdējā laikā arī ar sludinājumu palīdzību. Meklējot augsti kvalificētus
darbiniekus ir jārēķinās ar to, ka viņam jau ir stabils darbs ar labu
atalgojumu. Pašlaik Latvijā pozitīva ir tā tendence, ka ir paaugstinājies
vecuma cenzs. Tagad tiek novērtēti arī jaunie darbinieki, jo viņu galvenais
trumpis ir laba, mūsdienu prasībām atbilstoša izglītība, enerģija, jauns
cilvēks uzņēmumā var būt arī jaunu, radošu interešu ģenerētājs. Vadītājam ir
jāsaprot, cik svarīgi ir jaunam cilvēkam palīdzēt iekļauties kolektīvā, jārada
visi nosacījumi, lai jaunais darbinieks justos
gaidīts, drošs, tā viņš spēs atraisīties, pilnībā parādīt savas darba
spējas un prasmes. Uzņēmuma vadītājam ir jābūt ieinteresētam arī savu esošo
darbinieku izaugsmē un attīstībā, jo savu darbinieku izglītošana ir lētāka nekā
jaunu darbinieku meklēšana. Vienmēr ir jāatceras, ka labi darbinieki ir tie,
kuri veicinās firmas izaugsmi un konkurētspēju.
Firmas “McĀbols” kolektīvs un tā darbība.
Firma
“McĀbols” ir vidēja lieluma uzņēmums. Šo firmu 1991.gada rudenī izveidoja domu
biedru grupa, kurus apvienoja tas, ka viņi vieni no pirmajiem Latvijā iemācijās
veikt datorsalikuma darbus. Nolēma, ka pašiem jāveido savs uzņēmums un jāsniedz
dizaina pakalpojumi oficiāli un par maksu. Firma ar katru gadu ir augusi un
paplašinājusies. Biznesa aprindās “McĀbolu” nereti piemin kā gados jaunu
kolektīvu, kaut arī firmā strādā daži cilvēki, kas jau tuvojas pensijas
vecumam. Svarīga ir dzīves uztvere un kolektīvs, kurā cilvēks strādā. Firmas
darbinieku vidējais vecums vidēji ir 25-30 gadi, tomēr pieņemot darbā jaunus
darbiniekus, firmas vadītājs nemeklē tos, kas vecumā līdz 33 gadiem, kā tagad
pieņemts. Galvenais kritērijs ir šī darbinieka profesionalitāte.
Iepazīstoties
ar šīs firmas darbību uzreiz var pateikt , ka uzņēmumā valda ļoti demokrātiska
vide. Par lietām un biznesu tiek runāts atklāti, atkarībā no komandas lēmuma
tiek izraudzīti biznesa principi. Šajā kolektīvā valda vienotība, viss tiek
virzīts uz biznesa attīstību, jo iegūtie līdzekļi netiek tērēti mašīnu vai māju
iegādei. Ļoti labs rādītājs ir tas, ka šo lēmumu nepieņēma vadītājs viens, bet
viss kolektīva “kodols”. Firmas “McĀbols” kolektīva veidošana notiek pēc
principa “Mēs visi esam tikai cilvēki”. Kolektīvs ļoti labi saprot, ja šodien
viens ir slims, tad tikpat labi rīt slims varētu būt arī es. Darbs ir tikai
dzīves sastāvdaļa, ļoti svarīga, bet tomēr ne vienīgā. Tieši to vienmēr cenšas
atcerēties firmas vadītājs un personāls. Darbības laikā bieži sanāk “izmest
villu”, bet pēc tam kopā var strādāt ļauno nepieminot. Varbūt tieši kolektīva
saliedētības dēļ personāla mainība firmā ir ļoti niecīga. Firmā katram
darbiniekam ir dota iespēja savā līmenī pašam pieņemt lēmumus par jautājumiem,
par kuriem viņš atbild. Ja ir gadījies “apdedzināties”, pat ciest zaudējumus,
tas absolūti neliek uzņēmuma vadībai mainīt savu lēmumu. Es domāju, ka tā ir
viena no efektīvākajām motivēšanas metodēm, kad darbinieks jūt pilnīgu
uzticēšanos no vadības puses, tas noteikti motivēs darbinieku strādāt ar
lielāku atdevi un ieinteresētību, jo viņš noteikti jutīsies kā pilntiesīga šī
kolektīva sastāvdaļa. Uzņēmumā nepastāv interešu konflikts starp kolektīvu un
firmas īpašnieku. Varbūt tieši tāpēc, ka firmas īpašnieks reizē ir arī šīs
firmas darbinieks. Man šķiet, ka tas ir ļoti labs risinājums, jo strādājot
kolektīvā ar personālu vadītājs ļoti labi izprot darbiniekus, darba procesu,
spēj iejusties viņu problēmās. Tas noteikti ir tas faktors, kas rada firmas
nepiespiesto mikroklimatu. Kopējo firmas virzību atbalsta visi un sprunguļus
savos riteņos nebāž neviens. Domāju, ka ļoti svarīgs faktors ir tas, ka firmas
darbiniekus apvieno viena ideja. Visi firmas darbinieki ir mākslinieciski
noskaņoti cilvēki un šis faktors noteikti veicina kolektīva saliedētību. Šis
noteikti ir ļoti veiksmīgs uzņēmuma un personāla veidošanas modelis. Šāda tipa
uzņēmumi ar sakārtotu iekšējo vidi noteikti attīstīsies un darbosies veiksmīgāk
nekā tie uzņēmumi, kur daudz laika aizņem “cīņa” ar darbiniekiem un
nepārtraukta jauna personāla meklēšana.
Secinājumi
Strādājot
pie šī darba es pārliecinājos par menedžmenta svarīgumu, it īpaši attiecībā uz
darbu ar personālu jebkurā uzņēmumā. Šodien Latvijā šo faktoru svarīgumu tikkai
pamazām sāk novērtēt un apzināties, ka tieši darbs ar cilvēkiem - saviem
darbiniekiem nesīs augļus arī biznesā. Diemžēl vēl joprojām daudzi uzņēmumi
spekulē uz to, ka Latvijā pastāv liels bezdarbs un nerēķinās ar cilvēku
vajadzībām. Tādejādi, daudzi cilvēki strādā par neatbilstošu samaksu, nerunājot
nemaz par motivāciju no darba devēju puses, jo vienkārši baidās zaudēt darbu.
Bet šī tendence pamazām sāk izzust. Latvijā ļoti veiksmīgi darbojas daudzi
ārvalstu uzņēmumi, kuriem ir ļoti labs nodrošinājums visās jomās un sevišķa
uzmanība tiek veltīta saviem darbiniekiem. Tieši šo daudzo motivāciju un
karjeras iespēju dēļ cilvēki tiecas strādāt šādos uzņēmumos. Tāpēc arī šie
uzņēmumi stingras atlases kārtībā iegūst
labus, augsti kvalificētus darbiniekus.
Pieaugošā
konkurence un strauji mainīgie laiki likuši mainīties arī daudziem Latvijas
uzņēmumiem. “Laima”, “Aldaris”, “Lido” un citi uzņēmumi ir auguši līdz ar
mainīgo laiku . Veiksmīgi darbojoties, veiksmīgi pārveidojoties, jau šodien
daudziem cilvēkiem ir prestiža lieta strādāt šajos uzņēmumos, jo viņi redz
perspektīvu un iespējas, ko sniedz šie uzņēmumi. Šie uzņēmumi ir sapratuši
cilvēka svarīguma faktoru un tikai ieguvuši.
Izmantotās literatūras saraksts:
I.Vorončukas
“Personāla vadība”
I.Forands
“Personālvadības menedžments” 1997,Rīga
V.Praude,
I.Beļčikovs “Menedžments” 1996,Rīga
Žurnāls
“Biznesa Partneri” 11/97
Žurnāls
“Kapitāls” 06/98; 11/98
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru