Ievads
Par
sava darba tematu esmu izvēlējies darbu ar indivīdu. Šis sociālā darba līmenis
ir visciešāk saistīts ar cilvēku, viņa problēmām. Citi līmeņi (meta, makro) ir
saistīti ar cilvēku kopienu, veselu grupu, un tādēļ cilvēkam, kurš nonācis
problēmsituācijā, nav saprotami, pieņemami. Viņu neapmierinās paskaidrojums, ka
likumā visiem paredzētas vienādas tiesības, demokrātiskā sabiedrībā likuma
priekšā nieviens (teorētiski) nav izclets, apveltīts ar sevišķām tiesībām. Taču
visiem ir zināms, ka jebkurš cilvēks grib justies īpašs, neuztverts kā daļa no
masas, bet gan kā personība, kas ir vērtība netikai viņam vienam. Šis ir viens
no iemesliem, kādēļ izvēlējos darbu ar indivīdu, t.s. Case work. Vēl šī tēma
man svarīga šķiet tādēļ, ka pēc pieredzes sadarbībā ar sociālo darbinieku, kas
no hirearhijas viedokļa šķiet zemākais līmenis, indivīds gūst pamatpriekšstatu
par sociālo sistēmu valstī un valsts attieksmi pret katru indivīdu atsevišķi -
vai viņš ir vērtība vai arī nav.
|
Tādejādi
sociālais darbnieks reprezentē valsti, tās attieksmi pret saviem iedzīvotājiem
(netikai pilsoņiem), un caur šo pieredzes prizmu, indivīdam arī rodas
priekšstats par savu vietu sabiedrībā un, iespējams, arī savas dzīvības
vērtību...Vēl gribētos ievadā piebilst, ka pats strādāju algotu darbu Centra
rajona Sociālās palīdzības dienestā par sociālās palīdzības organizātoru, un
tādēļ man ir iespēja darbu ar indivīdu skatīt no ēnas - realitātes puses. Un,
manuprāt, pirmais solis uz situācijas uzlabošanu ir patiesās situācijas
apzināšanās, cēloņsakarību noskaidrošana. Kad tas tiks izdarīts, varēs veidot
sistemātisku plānu soli pa solim kā uzlabot sistēmas vājās vietas.
Savā
darbā par piemēri tiks ņemti reāli cilvēki ar savām problēmām - izlikšana no
dzīvokļa, bezdarbs, etc.; taču jāsaka uzreiz, ka visi cilvēku vārdi un cita
personiska informācija netiks minēti, lai aizsargātu klienta konfidencialitāti.
Vēl gribētu piebilst, ka neviena problēma netiks skatīta līdz pilnīgam
atrisinājumam, jo tāda vienārši nav.
Esošās iespējas nav pietiekamas visu
jautājumu risināšanai - pārsvarā viss ir
atkarīgs no cilvēka paša...
Pirmā
tikšanās ar klientu
Tā
ir pirmā saskarsme, no kuras atkarīgs viss tālākais, kopējais darbs. Pārsvarā
gadījumu sākotnēji klienti ir slikti informēti par palīdzības dienesta iespējām
palīdzības sniegšanā un dokumentiem, kas jāiesniedz, lai pretendētu uz sociālo
palīdzību. Uzreiz gribu teikt, ka galvenokārt cilvēki nāk ar lūgumiem pēc
materiālas palīdzības, vai arī ar nodomu, ka sociālais darbinieks būs tas, kas
nu tagad risinās visas viņa samilzušās problēmas un ka viņa darbs ir beidzies
ar to, ka ieradies SPD. Reizēm klienti līdzinās bērniem, kas nu beidzot ir
atraduši savus vecākus un gaida, lai par viņiem rūpējas. Bet par to mēs
parunāsim vēlāk.
Likumā
(RD Noteikumi Nr,45) ir teikts, ka palīdzība tiek sniegta pēc pēdējās
dzīvesvietas vai arī faktiskās dzīvesvietas (vismaz 3 mēneši). Kā zināms Rīga
ir sadalīta rajonos (priekšpilsētās) un attiecīgi katram SPD ir tiesības
apkalpot tikai savas administratīvās teritorijas iedzīvotājus.ar to rodas
pirmās porblēmas - lai sāktu strādāt ar klientu, ir vajadzīga dzīvesvietas
izziņa(forma 22-dz), kura apliecina, ka šis cilvēks ir piederīgs dotajam
rajonam, ja nav pastāvīgas dzīvesvietas, pieraksta, tad no attiecīgā rajona
dzīvokļu daļas ir jāatnes izziņa par pēdējo pierakstu. Ja izrādās, ka dotais
cilvēks ir piederīgs citam rajonam, tad viņam tiek paskaidrots, kur jāgriežas
pēc palīdzības, un ar to tad darbs arī beidzas.
Tātad
pirms reālas darba uzsākšanas ar klientu nepieciešams nokārtot dokumentācijas
formalitātes. No vienas puses tas ir efektīvs klienta līdzdalības pienākums,
kas klientam ļauj kontrolēt situāciju (viņš apzinās, ka viss atkarīgs no viņa
paša), taču no otras puses šīs formalitātes it kā atgrūž cilvēku no sociālā
darbinieka, cilvēks sāk doto iestādi uzskatīt par birokrātisku, bez saprašanas
un iejūtības pret konkrēto cilvēku.
Kad
tas ir izdarīts, sākas reālais darbs. Cilvēks izstāsta savu reālo situāciju un
problēmas, kas šķiet aktuālas. Un šeit nu nākas piekrist Šekspīra teiktajam -
“dzīve ir teātris, un visi cilvēki tajā aktieri”. Smagākā formā tas izpaužas kā
nepatiesas informācijas sniegšana vai arī apzināta faktu noklusēšana. Vēl
izplatīta forma ir verbāla un neverbāla savas situācijas dramatizēšana ar
centieniem iežēlināt (domā, ka sociālais darbinieks pats uz savu roku nolemj
kam palīdzēt un cik palīdzēt) vai arī draudiem sūdzēties augstākās institūcijās
(sākot no dienesta vadītājas, līdz pat Rīgas domes deputātiem un RD Labklājības
departamentam). No vienas puses tas ir muļķīgi, taču daudzos gadījumos sagādā
lieku darbu SPD. Labklājības departaments sūdzību reģistrē un, neiedziļinoties
faktos, informācijā par doto cilvēku, sūta uz dienstu pieprasījumu ar “lūgumu”
paskaidrot, kāpēc dotai personai ir attiekta viena vai orta vieda palīdzība.
Līdz ar to tai vietā lai strādātu ar citiem klientiem, sociālie idarbinieki ir
spiesti rakstīt birokrātiskas atskaites, kuras īstenība tik un tā nevienam nav
vajadzīgas. Ir jau labi, ka cilvēkiem ir iespējas sūdzēties, aizsargāt savas
tiesības ar augstākstāvošu institūciju palīdzību, taču mūsdienu cilvēki bieži
vien šīs iespējas izmanto ļaunprātīgi - kā ieroci, lai sev panāktu īpašas
privilēģijas...
Pirmā
tikšanās ir tā, kas palīdz sociālam darbiniekam un klientam vienam otru labāk
iepazīt. Klients sociāl darbinieku vēro un vēlas viņa ieraudzīt savu glābēju,
kurš nu beidzot būs tas īstais cilvēks, kas palīdzēs atrisināt visas problēmas.
Zināmā mērā cilvēks daļu atbildības no sevis pārliek uz sociālo darbinieku. Bet
vēl svarīgāk ir sociālajam darbiniekam izveidot objektīvu priekšstatu par
klientu - cik daudz viņš ir pats spējīgs savā labā izdarīt, kādu rezultātu
vēlās sasniegt. No klienta motivācijas, izvirzītajiem mērķiem un gribasspēka ir
takarīgs viss sadarbības turpmākais rezultāts. Sociālajam darbiniekam ir jāzin
uz ko klients ir spējīgs un cik lietderīga ši sadarbība var būt. Ja cilvēkam
nav nākotnes nodomu, kaut vai miglains sapnis, priekšstats par to, kādu vēlas
redzēt, viedot savu dzīvi, tad sociālajam darbiniekam nav nozīmes veltīt īpašas
pūles šim klientam. Es nedomāju, ka vajadzētu kaut kādi paviršāk attiekties
pret šiem cilvēkiem, bet ar to gribu teikt, ka nav nozīmes veikt jebkādas
paildus aktivitātes (informācijas iegūšana no citām iestādēm, citu organizāciju
piesaiste, savu resursu 100% iesaisti), kuras tik un tā nedos nekādu rezultātu
vai arī īslaicīgu rezultātu, kurš galu galā atgriezīsies sākotnējā stāvoklī.
Tātad
svarīgi ir izviedot priekšstatu par cilvēku, tomēr ir jāatceras, ka tas var būt
neprecīzs. Katrā ziņā, ja cilvēks pēc palīdzības griežas pirmo reizi, tad viņam
ir jādod iespēja sevi pierādīt. Un pirmajos sadarbības mēnešos jau būs skaidri
redzams, kāds galaiznākums šai sadarbībai ir gaidāms.
Pastāvīga
darba uzsākšana
Kad
klientam un sociālajam darbiniekam ir radies pirmais iespaids vienam par otru,
tad sākas reālais darbs. Te nu sociālais darbinieks sāk pildīt dažādas lomas
skolotājs, padomnieks, atbildīgais par darba izpildi. Es saprotu, ka tas nav
īsti pareizi, taču vairumā gadījumu klientam trūkst informācijas par to, kas
dotajā situācijā jādara, kur jāgriežas. Viņš nepārzin sistēmu, par kuras
ķīlnieku nu ir nokļuvis. Un šeit tik tiešām sociālajam darbiniekam ir jābūt kā
skolotājam, kurš mēģina paskaidrot, izskaidrot visas nezināmās parādības un
likumsakarības. Šīs problēmas, kuras nu ir aktuālas, ikdienas cilvēkam
(ieskatot mūs, ja nav porfesionāla sakara) ir svešas, par to nekad nav domāts
un līdz ar to arī trūkst informācijas, zināšanu. Viss škiet kā viens liels
haoss, kuru saviem spēkiem šķiet neiespējami sakārtot. Viss ir savarīgs, taču
nav zināms, ko darīt. Šeit tad sociālajam darbiniekam rodas izziņu biroja -
informātora loma - šķietamais haoss jāsakārto zināmā sistēmā, kurā kaut vai
neskaidri soli pa solim ir apjaušama izeja no konkrētās situācijas.
Klienta
un sociālā darbinieka attiecības atkarīgas ļoti arī no tā, pēc kāda veida
palīdzības klients ir griezies -materiālās vai arī cita veida palīdzības. Visās
lietās, kas attiecas uz naudu un citām materiālām vērtībām,- pieeja tik tiešām
ir birokrātiska un nepieļauj nekādas atkāpes prasību izpildīšanā. Katra
pabalsta piešķiršanai Rīgas dome ir izstrādājusi un apstiprinājusi kritērijus,
kuros ir jāiekļaujas, lai doto pabalstu saņemtu. Sociālajam darbieniekam nav
tiesības šos noteikumus pārkāpt un bez attiecīga apstiprinājuma rīkoties, kā
viņam šķiet pareizi.
Parastos
gadījumos šī kārtība netiek mainīta, taču, protams, gadās arī arkārtējas,
krīzes situācijas, kad cilvēks neiekļaujas pabalstu piešķiršanas standartos,
bet palīdzība ir ārkārtēji nepieciešama. Arī šeit sociālais darbnieks viens
pats neko nevar izlemt, taču viņam ir tiesības doto lietu (gadījumu) ierosināt
izskatīt SPD komisijā, kurai ir tiesības piešķirt materiālo palīdzību, ģimenei
(personai) neatbilstot pabalstu saņemšanas kritērijiem, bet atrodoties krīzes
situācijā (RD Noteikumi Nr. 45, p.7.1.). Galvenokārt šādi gadījumi ir
ugunsgrēks vai zādzība, taču daudzos gadījumos tās ir brīvpusdienas skolniekiem
(pašlaik prioritārās darba grupas - bērni un ģimenes ar bērniem).
Ja
sākam runāt par īpašiem gadījumiem, tad šeit būtu arī loģiski noskaidrot, kādi
tad ir tie kritēriji viena vai otra pabalsta saņemšanai. Un tā - pastāv šādi
pabalsta veidi:
Å
pamatpabalsts - prioritāri - ēdināšana skolā un bērnudārzā,
pārtikas taloni, ēdnīca, atsevišķos gadījumos nauda;
Å
mājokļa pabalsts - piešķir komunālo izmaksu
segšanai, atsevišķos gadījumos parāda nomaksai;
Å
pabalsts aprūpei - pamats - ārsta speciālista
slēdziens par aprūpes nepieciešamību;
Å
apbedīšanas pabalsts - trūcīgām personām, ja nav
tiesības uz citu apbedīšanas pabalstu;
Å
pabalsts ģimenei - ar mācībām un audzināšanu
saistītu izdevumu apmaksai, medikamentu un veselības apdrošināšanas polišu
iegādei, pacientu iemaksām, atkarībnieku ārstēšanai, rehabilitācijai,
zobārstniecības pakalpojumiem, zobu protezēšanai, dažādās situācijās (dokumentu
atjaunošanai, ūdensskaitītāju uzstādīšanai, latviešu valodas kursiem, u.c.);
Å
pabalsts samaksai par transporta pakalpojumiem - (braukšanas kartiņas
uz tramvaju un trolejbusu) - skolniekiem, bezdarbniekiem, atbrīvotajiem no
ieslodzījuma vietām, personām, kurām regulāri nepieciešams nokļūt ārstniecības
vai rehabilitācijas iestādēs;
Å
pabalsts speciālā autotransporta (mikroautobusa),
taksometra pakalpojumu samaksai - personai, kura pārvietojas ar tehnisko palīglīdzekļu
palīdzību - ratiņiem, motorratiņiem, “staiguļiem” un nevar pārvietoties ar
sabiedrisko transportu; vienreizēju pabalstu speciālajam autotransportam var
piešķirt gulošam slimniekam, vecuma nespējniekam pēc ģimenes ārsta atzinuma par
šāda paklapojuma nepieciešamību, kā arī citām personām, kuras pamatotu iemeslu
dēļ nevar pārvietoties ar sabiedrisko transportu.
Kā
var redzēt no dotā uzskaitījuma, materiālo pabalstu dažādība ir diezgan liela
un ietver sevī vairums gadījumu, kuros palīdzība ir nepieciešama. Darba gaitā
sociālajam darbiniekam jāprot saskatīt, tieši kura palīdzība dotajā brīdī
klientam ir visnepieciešamākā. Ja to pajautās klientam pašam, tad 90% gadījumu,
viņš atbildēs, ka viņam nepieciešams viss. Bet, loģiski spriežot, visu uzreiz
piešķirot zaudētājs ir pats klients. Varu minēt vairākus iemeslus:
Æ SPD līdzekļi ir
ierobežoti (vairākiem pabalstiem ir noteikts gada limits, kura summu nedrīkst
pārsniegt) tāpat kā atsevišķam indivīdam pieejamā palīdzība - nav efektīvi
uzreiz indivīdam piešķirt visu iespējamo palīdzību, jo pēc kāda laika SPD vairs
nebūs iespējas palīdzēt; indivīdam būs atkal pēkšņi jātiek galā pašam ar sevi -
ir lōti mazticams, ka viņam tas izdosies...
Æ Ir jāveicina indivīda
pašpalīdzība, no malas piepalīzot vienīgi situācijās, kad pats vairs galīgi
nespēj tikt ar sevi galā. Iedomāsimies situāciju - pie sociālā darbinieka atnāk
pirmo reizi klients, izstāsta savu situāciju un problēmas, kas jārisina.
Savukārt sociālais darbinieks uzreiz uzbur pabalstu kalnus, kas nu tagad pienākas...
Manuprāt, ļoti muļķīga situācija - no klienta noteikti pirmā reakcija būs
izbrīns, apmulsums. Cilvēks nespēs to visu aptvert, bet kad aptvers notikušo,
tad jutīsies ļoti apmierināts un uztvers par pašsaprotamu, ka viss viņam
pienākas un pie tam bez īpašas piepūles. Viņs jau domās plānos savu turpmāko
dzīvi (kaut vai uz pusgadu), rēķinoties ar viņam piešķiramo palīdzību. Viņš to
uzskatīs kā garantētu iztikas avotu, kaut arī īsti nezinās uz kāda pamata tā
piešķirta un cik ilgi pienāksies. Pieļauju domu, ka pirmo mēnesi viņš jutīsies
ļoti apmierināts un dzīvos bez bēdām, nepamatoti uzskatot, ka viss ir kārtībā.
Citiem vārdiem sakot, viņš šo palīdzību nespēs pietiekoši novērtēt, tā būs
nākusi pārāk viegli, bez piepūles. Tā nu mēnesis būs pagājis, klients atkal
atnāks uz sociālās palīdzības dienestu ar cerīgām domām par savu nākotni, bet
te viņam pēkšņi paziņos, ka tas un tas vairāk nepienākas,- vai nu tāpēc, ka
pārtērēts attiecīgā pabalsta apjoms vai arī
klients pa šo laiku pats neko nav darījis savas situācijas uzlabošanas
labā(piem., meklējis darbu, atzīmējies darba biržā, kārtojis pensiju, etc.).
Tādēļ šeit es gribētu mēģināt uzskicēt
pabalstu piešķiršanas kārtības psihisko ietekmi uz klientu:
1. Klients atnāk ar savu
situāciju, kas kopīgi tiek izrunāta. Pirmāmkārtām kopīgi tiek atrasts
svarīgākais, ar ko problēmsituācija jāsāk risināt. Tad sociālā darbinieka
uzdevums ir paskaidrot klientam - kas klientam ir jādara pašam un kādu
jautājumu risināšanā palīdzību var sniegt SPD.
2. Kad ir noskaidrotas
prioritātes, tad tiek piedāvāts pabalsta veids, kurš visciešāk saistīts ar
konkrētās problēmas risināšu. Tiek obligāti paskaidrots, kādi būs klienta
līdzdalības pienākumi, lai attiecīgo palīdzību saņemtu. Šajā posmā ir svarīgi
klientā izveidot apziņu, ka palīdzību valsts ikvienam indivīdam tāpat vien
nepiešķir; tā piešķir palīdzību par kaut ko, liekot klientam apzināties, ka lai
arī viņš nav savā skatījumā nekas īpašs, viņš vastij ir svarīgs un valsts ir
ieinteresēta viņa situācijas uzlabošanā (šajā gadījumā nav svarīgs iemesls,
kādēļ valstij tas svarīgi). Un līdz ar to starp valsti (SPD) un klientu rodas
sava veida pirkšanas - pārdošanas līgums, kura ietvaros klients pērk no valsts
pabalstus preti maksājot ar līdzdarbību savas situācijas uzlabošanā, patstāvīgu
cenšanos savas problēmas risināt.
3. Tātad pabalstu
piešķiršana - saņemšana ir sava veida vienošanās par to, ka dotā situācija tiks
risināta savu iespēju robežās. Kad šī vienošanās ir noslēgta (rakstiski vai
mutiski (šajā gadījumā sociālais darbinieks kaut kur pieraksta savai
zināšanai)), sociālais darbinieks sāk kārtot pabalstu, bet klients pildīt sev
paredzētos pienākumus (vai nu sabiedriskie darbi vai cita veida aktivitātes).
4. Nākošais solis ir
pastāvīgas saiknes ar klientu uzturēšanā. Jābūt lietas kursā, kādas sekmes
klientam ir savas situācijas uzlabošanā - kur gājis, ko noskaidrojis, kas
ieteikts, etc. Kad sociālajam darbiniekam ir redzama klienta ieinteresētība
savas situācijas uzlabošanā, var sākt tālāk runāt par aktuālajam problēmām, kas
varbūt traucē doto uzdevumu pildīšanā. Tad šīs problēmas var dziļāk izitirzāt
un apdomāt, ar kāda pabalsta palīdzību varētu vēl palīdzēt.
Šāda pieeja klientam veicina darbības veidu,
ko visvienkāršāk var nosaukt par sadarbību - klients un mudināts pats risināt
savas porblēmas, taču redzot, ka viņa labā cenšas ko darīt arī citi cilvēki,
tas var būt kā papildus stimuls, atbalsts, lai ar vēl lielāku sparu risinātu
problēmas. Sociālais darbinieks veido gan materiālā, gan psihiskā atbalsta
sistēmu. Daudz cilvēku, kas griežas pēc palīdzības, ir vientuļnieki - nav ne
radu, ne arī tuvu draugu, kas sniegtu jebkādu cilvēcisku atbalstu. Un tāpēc
daudzus cilvēkus ļoti stimulē kaut vai tāds vienkāršs jautājums kārtējo sarunu
uzsākot -”nu kātad labi klājas?”... Cilvēks uzreiz it kā atveras, jūt, ka par
viņu tiešām interesējas. Tas ir ļoti labs stimuls uzticības veidošanai pret
sociālo darbnieku, viņa teikto arīdzen. Ļoti svarīgi arī atcerēties, kā katru
cilvēku sauc, jo savādāk var izveidoties ļoti nepatīkama situācija - pagājušo
reizi sarunājās vairāk kā pusstundu, bet nu saruna sākas ar jautājumu - kā Jūs
sauc vai arī kas Jūs bijāt... Muļķīgi, vai ne?
Darba
beigšana
Reiz
(dažos gadījumos) pienāk tas brīdis, kad visa iespējamā palīdzība ir sniegta,
esošās problēmsituācijas ir atrisinātas, un cilvēks ir gatavs patstāvīgi par
sevi rūpēties... šādos gadījumos var runāt par darba beigšanu.
Sākotnēji
minēšu raksturīgākos gadījumus, kādos darbam var būt labvēlīgs rezultāts, kā
arī kritērijus, kurus var ņemt par pamatu lēmuma pieņemšanai par darba beigšanu.
Kritēriji:
·
patstāvīga dzīvesvieta - cilvēks nevar normāli eksistēt,
ja nav savs miteklis, dzīvojamā platība, kurā patverties. Savs dzīvoklis,
istaba ir pamats gan garīgai, gan fiziskai eksistencei. No vienas puses tā ir
sava veida drošības sajūta, vieta, kurā psiholoģiski var justies drošībā.
Cilvēks jūtas piesaistīts šai vietai, un, psiholoģiski domājot, šī telpa liek
cilvēkam par sevi rūpēties, uzturēt kārtībā - tas ir papildus stimuls darbībai,
vēlmei savu situāciju uzlabot, jo ir pamats uz ko balstīties - kā saka
“cilcvēks nav uz ielas”. No otras puses dzīvesvieta ir arī zināms garants
veselības stāvoklim - lai arī pastāv iespēja, ka šī dzīvojamā telpa var
atrasties antisanitārā stāvoklī (netīrība, toksisko vielu lietošana), tomēr
cilvēks ir pasargāts no dabas apstākļu ietekmes (aukstuma, mitruma, vēja,
etc.), kā arī tas ir nenoliedzams drošības garants - mazākiespēja fiziskā un
garīgā iespaidošana no citu indivīdu puses.
Visbiežāk
sastopamā dzīvojamā platība ir dzīvoklis, izīrējama istaba, patversme, sociālās
mājas un sociālās aprūpes centri - pansionāti. Pašlaik visattīstītākā nozare ir
pansionāti. Pēdējo divu gadu laikā ir ļoti mainījusies cilvēku attieksme pret
pansionātiem. Vēl 90-jos gados pastāvēja uzskats, ka nabagmāja un pansionāts ir
aptuveni viens un tas pats. Taču tagad cilvēki ir sapratuši, ka pansionāti ir
normālu viesnīcu tipa iestādes ar profesionālu personālu, kurš nepieciešamības
gadījumā ir gatavs sniegt gan medicīnisku, gan arī cita veida palīdzību.
Sliktāks
stāvoklis ir ar sociālajām mājām - ar likumu ir noteikts (LR likums “Par
sociālo drošību”), ka uz sociālajām mājām var pretendēt visi pensijas vecuma
cilvēki ar bez ienākumiem. Gribētāju ir daudz un rindas ir garas - paiet
vairāki gadi, kamēr pienāk rinda (viens no mīnusiem). Pēc sociālā atbalsta
statusa dzīvokļa iegūšanas, tiek uzlikts pārbaudes laiks 6 mēneši, pēc kuru
noilgšanas tiek lemts par tālāko rīcību. Lai labāk izprastu šo situāciju,
apskatītsim to ar nekonkrēta piemēra palīdzību - cilvēks pirmspensijas vecumā,
bezdarbnieks bez ienākumiem saņem sociālo dzīvokli. No vienas puses tas ir
labi. Bet skatāmies tālāk - par sociālo dzīvokli kaut vai mazāk, bet tik un tā
ir jāmaksā...no kādiem līdzekļiem... Paies 6 mēneši, komisija redzēs, ka par
dzīvokli nekas nav maksāts - loģiks lēmums būs šo cilvēku izlikt no dzīvokļa,
jo nespēj par to rūpēties. Cilvēks atkal nonāks izejas pozīcijā un nekas nebūs
atrisināts. Tā ir problēma, tomēr reizēm cilvēkiem arī paveicas un darbs tiek
atrasts, kuat arī tas ir mazticams. Varētu domāt, ka es esmu pārlieku skeptiski
noskaņots, bet kā gan var būt savādāk, ja, piemēram, sazinoties ar
Nodarbinātības valsts dienestu, man laipni “caur puķītēm” paskaidroja, ka
cilvēki pirmspensijas vecumā nav viņu klientūra, viņi, protams, var nākt
reģistrēties, atzīmēties, taču reālas iespējas dabūt darbu ir ļoti minimālas.
Dzīvokļa
piešķiršana - šeit arī var rasties vairākas problēmas, sākot no lielās rindas,
kas iet uz priekšu ļoti lēnām, un beidzot ar piešķirtā dzīvokļa stāvokli. Bieži
vien dzīvokļi atrodas neapdzīvojamā stāvoklī un Sociālā palīdzības klienti jau
nav tie, kas var atļauties veikt kapitālos remontus. Vēl man nesaprotama liekas
valsts politika privatizācijas jautājumā - ir pašsaprotams, ka dzīvojamā
platība tiek piešķirta no valsts rīcībā esošajiem resursiem, bet kur lai šos
resursus rod, ja viss iespējamais tiek privatizēts...
Neapskaužama
situācija ir arī patversmes. Jau tagad novembra mēnesī trūkst vietas, cilvēki
guļ koridoros uz matračiem. Varam tikai domāt, kas būs ziemas aukstākajos mēnešos...
Lai arī apstākļus tur (vismaz vīriešu patversmē) grūti nosaukt par normāliem,
tomēr tā ir vieta, kur īslaicīgi cilvēks var patverties zem pajumtes, regulāri
nomazgāties un paēst vakariņas. Patversmē cilvēkam ļauj apmesties uz 2
mēnešiem, izņēmuma kārtā 3. Protams, ziemas mēnešos tas ir daudz, tomēr tā arī
nav izeja no situācijas - šādu cilvēku ir pārāk daudz, un patversme nespēj 100%
pildīt savas patiesās funkcijas - atbalstīt cilvēkus ar dzīvesvietu, līdz viņš
pats spēs sevi ar to nodrošināt.
·
Patstāvīgi ienākumi - ļoti svarīgs priekšnosacījums
cilvēka pašnteikšanai. Nauda - iztikas līdzekļi nodrošina zināmu cilvēka
rīcības, izvēles brīvību, sabalansējot savas iespējas un vēlmes. Ienākumu avots
parasti ir divejāds- vai nu algota darba iegūšana vai arī pensijas nokārtošana.
Ja
cilvēks iegūst labu darbu, tad bieži vien viņs vairs dienestā neatgriežas, un
darbs beidzas bez īpašas atvadīšanās un tamlīdzīgas procedūras. Vairāki cilvēki
ir ieguvuši darbu arī ar sabiedrisko darbu palīdzību - mūsu dienestam ir līgums
ar “Dārziem un parkiem”, un reizēm labākajiem, apzinīgākajiem strādniekiem tiek
piedāvāts patstāvīgs darbs ar algu aptuveni Ls 90 mēnesī. Šie cilvēki, protams,
piekrīt, un reizēm atnāk arī mums par to pastāsta, izsaka pateicības vārdus par
sniegto palīdzību. Un īstenībā tas ir labākais darba motīvs - ka redz cilvēka
labā kaut kas būtisks ir izdarīts, situācija ir mainīta un ka cilvēks par to
jūtas pateicīgs... tā ir neatkārtojama sajūta.
Secinājumi
Æ Daudzas sociālas
problēmas indivīds pats nav spējīgs atrisināt, Sociālās palīdzības dienests ir
tā vieta, kurā indivīdam visupirms vajadzētu griezties palīdzības meklējumos.
Æ Pirmajos apmeklējumos
indivīds parasti var justies samērā nedroši - nav informācijas par iestādi un
tās prasībām (dokumenti, kas jāiesniedz un palīdzības piešķiršanas kritēriji).
Æ Vairumā gadījumu klienti
griežās pēc materiālās palīdzības - dzīvokļa apmaksai, medicīnas paklpojumiem,
pārtikai (bezpajumtnieki & cilvēki bez vai ar zemiem ienākumiem).
Æ Ļoti svarīgi svarīgi
nodibināt labvēlīgu pirmo kontaktu ar klientu, jo no tā ir atkarīgs viss
turpmākais darba process un rezultāts. Ir jāveido abpusējs priekšstats vienam
par otru - jāmācās saskatīt ko no klienta var prasīt un kādos jautājumos
vajadzētu vairāk piepalīdzēt.
Æ Darba gaitā ar klientu
sociālajam darbiniekam vispieņemamākā būtu supervīzora loma - pakoriģēt klientu
vajadzības gadījumā; taču reāli sociālais darbinieks ir tas, kas visur virza un
vada klientu (jo ir zinošāks), līdz ar to par palīdzības sniegšanu viņam ir
dubultatbildība gan klienta, gan pašvaldības priekšā.
Æ Pirmais svarīgais solis -
klientam sķietamo problēmu haosa sadalīšana secīgos soļos, kā no šīs situācijas
pamazām izkļūt.
Æ Svarīgi ir arī
pakāpeniska palīdzība, jo, ja visas iespējas tiks izmantotas uzreiz, tad tas uz
klientu atstās negatīvu psiholoģisku ietekmi (kaut pašiem viņiem to grūti
atzīt).
Æ Labas sakarsmes ar
klientu veidošanai ir svarīgi uzturēt cilvēciskas attiecības, lai klinets jūt,
ka sociālais darbnieks ir viņa pusē, kaut arī pabasltu piešķiršana ir atkarīga
no sociālā darbinieka (daļēji); taču tas nedarbojas, ja klients ir pārāk
augstās domās par sevi vai arī pastāvīgi atrodas alkohola reibumā.
Æ Lai beigtu darbu ar
klientu, parasti ir jāatrisina tīri eksistenciālas problēmas - dzīvojamā
platība, ienākumi, spēja par sevi rūpēties. Taču daudzos valsts gadījumos
valsts šo situāciju risināšanu neveicina - grūtības ar dzīvojamo platību,
pensiju noformēšanas grūtības (pēc pēdējās pieraksta vietas, + vajag
apliecinājumu, ka pēdējos 12 mēnešus dzivojis Latvijā - bet kur lai
bezpajumtnieks dabūn tādu izziņu, ja par apstiprinošu dokumentu nepieņem pat
izziņu no tuberkolozes slimnīcas, ka katru dienu braucis ārstēties...
Æ Ja situācija ir
atrisināta un tālāka sadarbība vairs nav nepiecišama, tad cilvēki parasti nāk
un pateicās par to, kas viņu labā darīts. Tātad - pastāv iespēja palīdzēt kaut
vai daļai cilvēku, kuri jūt pēc tā nepieciešamību, tad tas jau ir daudz un
sociālais darbs attaisno savu būtību, kaut reizēm to var arī aizmirst.
Izmantotās
literatūras saraksts
· LR likums “Par
pašvaldībām”;
· LR likums “Par sociālo
drošību”;
· LR likums “Par sociālo
palīdzību”;
· LR Ministru kabineta
26.03.1996 noteikumi Nr.75 “Noteikumi par trūcīgo ģimeņu sociālās palīdzības
pabalstu un trūcīgo ģimeņu materiālā stāvokļa novērtēšanu”;
· RD 14.03.2000 Noteikumi
Nr.45 “Noteikumi par Rīgas pašvaldības sociālajiem pabalstiem”;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru