AMATNIECĪBAS VIDUSSKOLAS
KOLEDŽAS IZGLĪTĪBAS PROGRAMMA.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS SPECIĀLISTS INTERJERA
DIZAINĀ.
Socioloģija
2. kursa students
Gatis Miķelsons.
Pieņēma ……………………………………………
……………………………………………..
2000.gads.
ASV.
Socioloģija ASV aizsākās ar O. Konta un M. H. Spensera 19. gs fundamentālo
pozitīvismu. Jāuzsver, ka amerikāņu socioloģija izveidojas daudz vēlāk,
tāpēc tās pārstāvji bija spiesti sekot eiropeiskajām mācībām, piesaistot tās
idejas, kuras atbilda jaunās nācijas dvēselei. Sekošana Kontam nozīmēja sabiedrības prioritātes
personībā un visā cilvēka būtībā. Turpretim Spensera mācība attaisnoja
individuālismu. Amerikāņu ideologi atrada iespēju teorijā ieviest nacionālos,
tautiskos elementus. ASV socioloģija izveidoja savu īpatnējo stilu, kurš
iedalās:
1.
materiālisma un naturālisma atdzimšana;
2.
naturālisma un voluntārisma savienošana;
3.
teorētiskā orientācija, kura
tendēta uz šauru popularitāti sabiedrības masās.
Amerikāņu sociologi nebaidījās no teorētisma
nepilnībām, bet gan no masu apziņas zaudēšanas.
Priekšplānā izvirzījās Čikāgas Universitāte, kura 30
gadu laikā piesaistīja spējīgākos un atzītākos sociologus. 1931. Gadā iznāca Stefana Raisa
monogrāfija "Metodes sabiedriskajā zinātnē", kura enciklopēdiskā
veidā paskaidroja par katru metodi. Un, protams, nevar piemirst un atzīmēt
faktu, ka 30to gadu vidū pirmās prognozējamās metodes saņem apstiprinājumu.
Vārdu sakot, jaunā zinātne tiecās attaisnot sabiedrības gaidīšanu, kura spilgti
izpaudās 19. gs. beigās. 40to gadu vidū ASV parādījās neuzticības krīze attiecībā
pret empīriskās socioloģijas iespējām. Ļoti nozīmīga darbība bija Talkotam Pārsonam (1902-1979).
Pārsons saskatīja
kompromisu kā indivīda dabisko parādību, viņa adaptīvās iespējas kā sociālās
sistēmas funkcionēšanas likumus. 60to gadu sākumā atkal amerikāņu sociologus
piemeklēja krīze – jaunais laiks prasīja jaunu netradicionālu socioloģiju. Entometodoloģija
piesaistīja ar to, ka fiksēja prāta un uzvedības sociālās izmaiņas.
ASV sociologi izrādījās profesionāli
nesagatavoti lielās Depresijas perioda situācijas analīzei. Šī krīze centrējās
amerikāņu sociologu problēmās, viņi tiecās nepalaist garām unikālo, par vēl
nebijušiem mehānismiem vēstošo, sociālo procesu ritmiem. Socioloģija nenosoda
uzvarētājus, drīzāk respektē uzvaras faktorus. Sabiedrība ir jaunu pārmaiņu
priekšā, un socioloģija ir gatava novērot tās potenciālos apstākļus. Kas
attiecas uz amerikāņu sociologiem, viņi depresijas periodā izsekoja tās
cēloņus, piemēram, pētot attiecības ģimenē. Patiesībā – sociologi spēlē lielu
lomu daudzās ministrijās, sastopoties ar ļoti dažādu attieksmi.
Otrais socioloģijas attīstības etaps ASV
saistās ar empīriskajiem pētījumiem. Klajā nāca arī Floriana Znaneckova un Uļjana Tomasa darbs
"Empīriskā orientācija". Empīriskā socioloģija lieliski
izturēja testu praktiskajā noderībā. Šīs tradīcijas ASV parādīja, ka sociologus
interesē cilvēku izturēšanās (atslēga uz vērtību sistēmu izzināšanu).
1865. gadā ASV izveidojās Sabiedrisko Zinātņu Asociācija. Sākumā bija programma, kura vēlāk sadalījās Ekonomiskajā Asociācijā un Sociālajā Sadarbībā (sociologi orientējās sabiedrības sociālajā
dzīvē). Profesionālajā savienības rūpējās arī par savu politisko nostāju – Kolumbijas Universitātē
1894. gadā pirmoreiz ASV vēsturē atsevišķi izveidojās socioloģijas mācība. Tika
uzsvērta industrializācijas un socioloģijas saistība, kura pieprasīja dziļākus
pētījumus, nopietnāku pievēršanos. Pieaugošās profesionālas prasības un to
reālās iespējas atrada sapratni un uzmanību amerikāniskajā sabiedrībā un jau
pēc Pirmā Pasaules kara Savienotajos Štatos strādāja pastāvīga sociologu grupa.
Jāpiebilst, ka socioloģija ASV ļoti atšķīrās
no socioloģijas Eiropā un Krievijā. Viņi vadījās pēc Ogoista Konta, ka socioloģijai
ir trīs svarīgi uzdevumi: paplašināt redzesloku uz pasaules skatījumu,
nostiprināt kārtību sabiedrībā un atdalīties no citām zinātnēm. Visi pozitīvisma
principi, kuri valdīja Eiropā, tika pieņemti arī ASV. Kas attiecas uz
sabiedrību, tā pati uzrādīja sociālās prioritātes un problēmas, pie kurām tieši
ir jāgriežas sociologiem, piemēram, noziedznieku pārmācīšana, nabadzība,
sabiedrības perspektīvas, likumu veiksmīga pārveidošana u .t. t. Amerikāņu
sociologu orientācija formējas uz sabiedrību un tās funkcionēšanas principiem.
Jāpiemin arī Pauls Lazarfelds, kurš uzskatīja,
ka nekas tā neved pir socioloģiskas teorijas, kā saskarsme ar grūtām praktiskām
problēmām.
Pēc Otrā Pasaules kara ASV attīstās eksistenciālisms
– V. Laurijs, V. Berets.
Sānders Pīrss
(1839-1914) par savu filosofisko uzskatu izejas punktu
izvēlējās Dekarta filosofijas kritisku vērtējumu. Pīrss ir arī semiotikas (mācība
par zīmēm un zīmju sistēmām) radītājs. Jau 1877. un 1878. gadā iznāk Pīrsa raksti, kuros
apcerēts, kā padarīt skaidras mūsu idejas un nostiprināt ticējumus. Par
pragmatisma izejas punktu savu filosofisko uzskatu veidošanai Pīrss izvēlas Dekarta filosofiju
(domāju, tātad esmu). Pēc pragmatiķu domām, filosofijai nevajag nodarboties ar
esamības un izziņas pirmsākumiem. Tai jākļūst par svarīgu metodi, kā risināt
reālās, empīriskās, fiksējamās problēmas, kas rodas konkrētiem cilvēkiem
dažādās dzīves situācijās. Cilvēka ticība ir gatava darboties noteiktā veidā.
Viljams Džeims
(1842-1910) Pīrsa idejas padara saprotamākas plašai
publikai. Viņš mēģināja savienot dabaszinātniskās atziņas un reliģisko ticību.
Ticība Dievam viens no būtiskiem stimuliem, lai pielāgotos dzīvei. Džeims attīsta radikālo empīrismu un
izstrādā pragmatisma principu. Džeims atbalsta plurālismu sabiedrībā – iespēju izteikt dažādus viedokļus kā
demokrātijas pamatu. Izprot apziņu kā spēju izvēlēties.
Džons Djūijs (1859-1952) attīsta mācību par pieredzi, vēl vairāk vienkāršojot tās
izpratni. Pieredze nozīmē visu, kas tiek pārdzīvots, t. i., visus notikumus,
cilvēka darbību un likteni, maģiju un zinātni. Intelekts darbojas, risinot
pieredzes problēmsituācijas. Zinātniskie jēdzieni un teorijas ir
instrumentālas, t. i., kalpo par instrumentiem, lai cilvēks sekmīgāk pielāgotos
pasaulei. Djūija pragmatisms ietekmē pedagoģiskās, estētiskās,
socioloģoskās un mūsdienu zinātnes filosofijas nostādnes 20. gs.
Mūsdienās ASV attīstās dažādu neopragmatisma
virzieni, piemēram, V. O. Kvains saista pragmatismu ar loģikas, lingvistikas,
mūsdienu zinātnes problēmām. ASV patlaban viens no populārākajiem filosofiem
neopragmatiķiem ir Ričards
Rortī. Mūsdienu domāšana palēnām ir attīstījusies no
pirmcilvēku spējas uztvert pasauli. Vienīgā būtiskā atšķirība, kas raksturīga
mūsdienu domāšanai – tā vairāk šaubās, pirms pieņem kādu pārliecību. Mūsu
laikabiedriem, tāpat kā senčiem tālā pagātnē ir jāpiemērojas pasaulei un jāprot
dzīvot tajā. Tāpēc pragmatisms galvenokārt pēta, kā cilvēks spēj to
izdarīt.
Cīnīdamās pret vēsturisko materiālismu, buržuāziskā socioloģija
19. gs. otrajā pusē un 20. gs. sākumā izvirzīja tam pretī dažādas
antizinātniskas socioloģiskas skolas (psiholoģisko, organisko, ģeogrāfisko,
bioloģisko, rasistisko u. c.). Mūsdienu buržuāzistiskā socioloģija vēl vairāk
balstās uz ideālismu un metafiziku. Socioloģiju ASV raksturo arī iracionālisms
un agnosticisms. Tas izpaužas idejā, ka neesot iespējams radīt vispārīgu
socioloģisku teoriju un tādējādi, ka tiek noliegta zinātniska paredzēšana un
iespējamība plānveidīgi vadīt sabiedrību, tiek kultivēts empīrisms.
Visas šīs iezīmes visspēcīgāk saskatāmas ASV buržuāziskajā socioloģijā. Buržuāzistiskā
socioloģija vispār mūsdienās sadalījusies ļoti daudzās specializētās
nozarēs – industriālā, lauku, ģimenes, gara slimību socioloģija, sīko grupu
socioloģija – mikrosocioloģija u. t. t. Empīriskās socioloģijas pētījumi
kalpo buržuāziskajai valstij un monopoliem, bieži tiek izmantoti militāriem
mērķiem un "aukstā kara" kurināšanai. Metodoloģijā buržuāzistisko ASV
sabiedrību parasti raksturo tendence uz elektrisku plurālismu, kas noliedz
sabiedrības vienlīdzību, tās noteicošo pamatu un aizstāv daudzu dažādu faktoru
haotisku savstarpēju iedarbību.
Itālija.
Pēc Otrā Pasaules kara Itālijā attīstās eksistenciālisms
– N. Abanjāno, E. Pači. Eksistenciālisma
pamatkategorija ir eksistence: cilvēka esamība pasaulē un tās subjektīvais
pārdzīvojums. Visās atšķirīgajās eksistenciālisma mācībās kopīgais ir personības koncepcija, kura
koncentrējas galvenās problēmas: cilvēks un sabiedrība, brīvība un determinisms,
atsvešināšanās un komunikācija.
1. ateiskais
eksistenciālisms (Ž. P.
Sarts, A. Kamī), raksturo sabiedrību, tās sociālo sistēmu
komunikāciju kā personības attīstībai neapgarotu pasauli.
2. reliģiskais
eksistenciālisms (N.
Berdjajevs, K. Jaspers, G. O. Marsels), aplūko personību
tās pašrealiziācijā, tieksmē uz transcendenci, Dievu.
Jāpiemin arī urbanizācijas (strauja
iedzīvotāju pārorientēšanās uz pilsētas dzīvi, darbaspēka koncentrēšanās
industriālajos rajonos) ietekme Itālijas sabiedrībā, kura strauji izmainīja ne
tikai izmaiņas sabiedrības ikdienā, bet arī tās uzskatos un orientācijā.
Cilvēces attīstības robežas ne tik daudz nosaka fizikālie, materiālie, cik
ekoloģiskie, ģeogrāfiskie, bioloģiskie un kultūras aspekti. Cilvēka vērtību
sistēmu un attieksmi pret apkārtējo sabiedrību ietekmē vide, kurai viņš
pielāgojas.
Vilfrēdo Pareto
(1848-1923) ir itāļu sociologs, ekonomists. Viņš bija
viens no psiholoģiskā virziena vadītājiem psiholoģijā. Pareto socioloģiju uzskatīju
par sabiedrības disciplīnas sintēzi, kuras uzdevums ir pētīt sabiedrību kopumā.
Viņš arī noliedza monistisko cēlonības principu sabiedriskajās zinātnēs un
atzina, ka sabiedrība ir indivīdu
mijiedarbības sistēma, kas atrodas līdzsvarā, kurš rodas šķiru un slāņu
antagono interešu mijiedarbībā. Vēsturi Pareto traktēja kā nepārtrauktu elites cīņu par
varu. Viņš bija marksisma un revolūcijas cīņu
pretinieks, noraidīja buržuāziskās,
demokrātijas ideālus. Viņa idejas izmantoja fašisma ideologi. Vilfredo Pareto
uzsvēra, ka vara spēlē ļoti lielu lomu politiskajā sistēmā (naudas saņēmēji un
ekonomiskā sistēma). Vara – tā ir iespēja cilvēku potenciālās spējas ietekmēt
citu (apkārtējo) darbību. Vara nav iespējama bez kontroles un vadības,
organizētības un zināšanām. Pareto pievērsās sociālās stratifikācijas
hierarhijai, ieviesa sapratni sociālās integrācijas jēdzienā, pievērsās
kapitālmasām sabiedrībā , skatot to caur sociālo grupu cīņu, to vērtībām un
motīviem, pētīja socioloģijas mehānismus. 19. gs. 20. gs vidū viņš pievērsās
sociālajai mitoloģijai.
Izaicinājums 21.gadsimtam ir civilizāciju
konflikta iespējamība. Civilizāciju konflikts, ja tas pieņemtu plašus apmērus,
kļūtu par pēdējo fāzi modernās pasaules evolūcijā. Tādēļ jādara viss, lai šo
izaicinājumu novērstu. Starptautiskie stratēģiskie pētījumi nākotnē paredz
lielu darbaspēka migrāciju no islama valstīm uz Eiropu. Tā radīs problēmas, kā
integrēties atšķirīgajā un kultūras vidē un saskaņojot dažādās civilizācijās
radītos priekšstatus per dzīvi. Itāļu semiotoķis Umberto Eko raksta: "Mēs
dzīvojam polarizācijas perioda beigās; agrāk likās vienkāršāk - abu
ideoloģisko nometņu semiotiķi nodarbojās ar pretējās sistēmas analīzi un
kritiku. Šobrīd mums nākas saskarties ar
tādu kultūru, valodu, sazināšanās veidu daudzveidību, kas sevi reizēm piesaka
mierīgā ceļā, bet nereti pat ar ieročiem rokās. Tādēļ mūsdienās nepieciešams dažādo
pasaules uzskatu un komunikācijas veidu salīdzinājums. Ja nākamās paaudzes pret
dažādām sistēmām spētu izturēties ar tādu pašu
iecietību kā semiotiķi, mēs būtu sasnieguši satriecošu
rezultātu."
Gaetamo Moska
(1858-1941) uzskatā, reālā vara ir vienmēr rokās
"politiskajai klasei". Moska
uzskatīja, ka reālā demokrātija un sociālisms
nav savienojami ar sabiedrībā valdošajiem likumiem un cilvēka dabu. Viņš
uzskatīja, ka valstij var būt vara pār citu valsti, bet nekad pār visu pasauli.
Moska cenšas
ielūkoties arī nākotnē un liek lielas cerības uz to. Viņš uzskatīja, ka
sabiedrībā vienmēr eksistē spēki, kuri ir gatavi izmainīt veco, pastāvošo
iekārtu. Moska pievērsās strukturālajam funkcionālismam. Tika uzsvērta varas
būtība, kura izpaudās sabiedrības sociālajos procesos. Arī Gaetamo Moska uzskatīja,
ka demokrātija nav iespējama bez organizētības, t. i., bez pārvaldes aparāta,
jo viņš, tāpat kā Vilfredo Pareto, bija politiskās socioloģijas
piekritējs. Vadība pieturās pie dogmām, attālinoties no sākotnējajiem mērķiem
un masas interesēm. Vadošā grupa arvien vairāk tuvinās izolācijai, izdodot
speciālus aizsardzības orgānus, lai aizsargātu paši sevi, Nepieciešamība
izpētīt izmaiņas sabiedrības dzīvē un konfliktu cēloņus un sekas (ne tikai
stabilitāti un saskaņu), birokrātija un lēmuma pieņemšanas procedūrai (un ne
tikai pārvaldes orgāniem), visai sabiedrības organizācijai un tās kustībai (ne
tikai filosofiskajām partijām), pētīja pilsoņu un politikas savstarpējo
mijiedarbību (ne tikai viņu veiksmīgās izvēles), politiskos līderus (ne tikai
valsts galvenos pārvaldītājus), politiskās sistēmas un politiskos līderus (ne
tikai valsti un tās pārvaldes formas), starptautiskās attiecības, reģionālās un
globālās problēmas. Politiskās socioloģijas pārstāvji politikā ieviesa
tādus jēdzienus kā "aktieris", "loma", "statuss",
"vērtība", "pozīcija", "orientācija" u. t. t.
Mūsdienās nemarksiskā politiskās mācība ir metodalizētas.
Elites teorija ir
sociāli filosofiska koncepcija, kura pierāda, ka jebkurā sabiedrībā pastāv
augstākais ļaužu slānis jeb elite. 20. gadsimta sākumā šai tēmai
pievērsās gan Pareto, gan Moska. Aktīvi un politiski spēcīgi cilvēki, kuri ir orientēti uz varu. Tie ir
cilvēki, ar kuri izmanto savu sabiedrības stāvokli, bagātību, prestižu.
Cilvēki, kuri ir apveltīti ar intelektuālajām un morālajām spējām, ar
atbildības sajūtu. Līdz Otrajam Pasaules karam elites teorija lielu
nozīmi ieguva tieši Itālijā.
Izmantotās
literatūras saraksts.
Ø "Vēstures lielās problēmas", R. Vipers, Zvaigzne, Rīga, 1990
Ø "Ievads politikā", Politika un tiesības, mācību līdzeklis,
Zvaigzne, 1998
Ø "Politisko zinātņu terminu vārdnīca", M. Ašmanis, Latvijas
Universitāte, Rīga, 1992
Ø "Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā", Dr. soc. Brigita
Zepa, Dr.soc.Aija Zobena, Latvijas Universitāte, Socioloģijas katedra, Rīga, 1996
Ø "Filosofija", Maija Kūle, Rihards Kūle, Zvaigzne ABC, Rīga,
1998
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā enciklopēdiju redakcija,
Rīga, 1987.gads Nr. 101
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā enciklopēdiju redakcija,
Rīga, 1983. gads, Nr.4
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā enciklopēdiju redakcija,
1985. gads, Rīga, Nr. 6
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā
enciklopēdiju redakcija, 1982. gads, Rīga, Nr. 2
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā
enciklopēdiju redakcija, 1893.gads, Nr. 3
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā
enciklopēdiju redakcija, Rīga, 1986.gads, Nr.7
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā
enciklopēdiju redakcija, Rīga, 1986.gads, Nr. 8
Ø Latvijas Padomju enciklopēdija, Rīga, Galvenā
enciklopēdiju redakcija, Rīga, 1981.gads, Nr. 1
Ø Amerikāņu socioloģija, E. S. Barazgova,
lekciju kurss, lietišķā grāmata, izdevniecība "Odisejs", 1997.gads,
Pēterburga, 1997.gads (krievu valodā)
Ø Rietumu socioloģija, I. Gromovs, A. Mackēvičs,
V. Semenovs, Sanktpēterburga, 1997.gads (krievu valodā)
Ø Socioloģija, izdevniecība "Doma",
Maskava, 1990.gads (krievu valodā)
Ø Laicīgā rietumu socioloģija, vārdnīca,
politiskās literatūras izdevniecība, Maskava, 1990.gads (krievu valodā).
ohoo no padomju enciklopēdijas!!
AtbildētDzēst