REFERĀTS
DARBA
MOTIVĀCIJA UN SAMAKSAS ORGANIZĀCIJA KONKRĒTĀ UZŅĒMUMĀ
RĪGA – 1998
IEVADS 3
DARBA MOTIVĀCIJA 4
Darba motivācijas un darba samaksas mijiedarbība 5
DARBA SAMAKSAS ORGANIZĀCIJA KONKRĒTĀ UZŅĒMUMĀ 6
SECINĀJUMI 7
IEVADS
Autors ir izvēlējies darbā
aplūkot darba motivāciju un samaksas organizācijas būtību pakalpojumus
sniedzošā uzņēmumā.
Aplūkojamais
uzņēmums ir mazs – tajā ir nodarbināti 7 cilvēki.
Uzņēmums
ir specializējies konkrēta viena produkta realizācijā un veic pēc tam klientu
apkalpošanu, šī pārdotā produkta uzturēšanu, servisu.
Klienti
pēc savas darbības sfēras, uzņēmējdarbības formas ir ļoti dažādi. Ir klientu
kategorija, kuri izmanto tikai šī uzņēmuma sniegtos pakalpojumus produkta
uzturēšanā, pašu produktu iegādājoties no citiem piegādātājiem.
Tāpēc
apskatāmajā uzņēmumā galvenais uzsvars ir likts uz ilgstošu sadarbību ar
klientu. Līdz ar to būtiski atšķiras darba motivācija šai uzņēmumā.
DARBA MOTIVĀCIJA
Aplūkojamais
uzņēmums, pieņemot darbā jaunus darbiniekus rūpīgi izvērtē šo potenciālo
darbinieku izaugsmes spējas, laiku, ko jaunais darbinieks patērēs apgūstot
darbā nepieciešamās iemaņas, ja viņam tādu jau nav. Tāpēc ir izveidojusies
situācija, ka uzņēmums labprātāk pieņem darbā cilvēkus, kuriem jau ir bijusi
saskare ar realizējamo produktu un jaunais darbinieks jau no paša sākuma varētu
iesaistīties klientu apkalpošanā, nepatērējot uzņēmuma laiku un naudu, lai
apgūtu šīs iemaņas. Protams, nav izslēgta iespēja pieņemt darbā cilvēku bez nepieciešamajām
specifiskajām iemaņām, taču sakarā ar lielu uzņēmuma noslogotību un
paredzamajiem apjomu pieaugumiem, pagaidām tas nav lietderīgi.
Darba autors uzskata, ka
apskatāmais uzņēmums ir organizācija, kura apzinās, ka paralēli eksistē gan
uzņēmuma mērķi, klientu mērķi un darbinieku individuālie mērķi.
Uzņēmuma mērķis ir sniegt
efektīvus pakalpojumus saviem klientiem, lai pēc iespējas nodrošinātu katra
klienta individuālos mērķus, tai pašā laikā rūpējoties arī par sava uzņēmuma
pašattīstību, peļņu un cenšoties palīdzēt sasniegt darbiniekiem individuālos
mērķus.
Darbiniekiem katram ir savi
individuālie mērķi, kurus uzņēmējam, pieņemot darbā šo darbinieku, ir jācenšas
izzināt, lai zinātu vai uzņēmuma mērķi ir savienojami ar darbinieka mērķiem.
Kopumā darbinieku mērķis ir gūt tāda līmeņa atalgojumu, lai varētu uzturēt savu
ģimeni, lai darbam nebūtu nospiedoša ietekme uz personīgo dzīvi, personas
pašattīstību, izglītību, īsāk sakot, lai pēc darba cilvēkam gribētos un viņš
varētu padomāt arī par kaut ko citu – mākslu, teātri u.c.
Šo iepriekš aprakstīto mērķu
izvirzīšana un to realizācija, darba autora uztverē, ir darba motivācija, kuru
var aplūkot gan kompleksi kā uzņēmuma darbības motivāciju, gan individuāli kā
atsevišķu darbinieku darba motivāciju.
Darba motivācijas un darba samaksas mijiedarbība
Normālā ekonomiskā situācijā
darba tirgū eksistē tāds moments, kad palielinoties darba samaksas līmenim,
darba piedāvājums samazinās. Darbinieks šajā situācijā nopelna pietiekoši un
viņam lielākā vērtē ir laiks.
Varbūt atgriežoties pie
darbinieka darba motivācijas, darba autors vēlreiz vēlas sīkāk apskatīt
vairākus darba motivācijas punktus un raksturot katra atkarību no darba
samaksas.
Pēc autora uzskatiem (šeit
jāņem vērā katra cilvēka personiskos morālos uzskatus) galvenie darba
motivācijas punkti varētu būt:
1) personas profesionālā izaugsme;
2) redzēt sava darba augļus kopējā uzņēmuma attīstībā, redzēt uzņēmuma
darba perspektīvas;
3) gūt peļņu.
Atkarībā no katra cilvēka
individuāli, viņš var saņemt ļoti labu atalgojumu un vairs neko citu viņam
nevajag, var saņemt labu atalgojumu plus apmaksātu apmācību un viņam būs par
maz. Tāpēc jau ar varu darba devējs darbinieku neturēs, taču bieža darbinieku maiņa
nenāks par labu, pirmkārt, uzņēmuma reputācijai, otrkārt, bremzēs uzņēmuma
attīstību un varbūt pat normālu ikdienas darbu.
Ideāli, ja uzņēmumā jau ir
izstrādāta darba samaksas organizācija un meklējot jaunus darbiniekus, uzzinot
katra konkrēta kandidāta mērķus, darba devējs var piedāvāt jau konkrētus darba
samaksas variantus.
DARBA SAMAKSAS ORGANIZĀCIJA KONKRĒTĀ UZŅĒMUMĀ
Konkrētajā apskatāmajā uzņēmumā, pēc darba autora
domām, ir labi noorganizēta darba samaksa.
Vispirms jau darbiniekiem ir noteikta “cietā” alga,
kuras līmenis, ņemot vērā kopējo Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeni, ir samērā
augsts. Par darbinieku tiek veikti visi LR likumdošanā noteiktie nodokļu
atskaitījumi. Algas tiek reizi gadā indeksētas, ņemot vērā inflācijas līmeni
valstī.
Tālāk seko dažādi bonusi:
1)
mobilais
tālrunis;
2)
apmaksāta
profesionālā izglītība – kursi, semināri u.c.;
3)
tiek
noslēgts patapinājuma līgums par darbinieka personiskā transporta līdzekļa
izmantošanu darba vajadzībām. Līgumā ir paredzēts, ka darba devējs apmaksā
transporta līdzekļa obligāto civiltiesisko apdrošināšanu, kompensē degvielas
patēriņu, kas patērēts darba braucienu laikā, kompensē transporta līdzekļa
tehniskās apkopes izdevumus;
4)
ja
darbiniekam nav personiskā transporta līdzekļa, vai arī tā tehniskais stāvoklis
neapmierina darba devēju, darbinieks var pretendēt uz dienesta automašīnu, kuru
drīkst izmantot arī personiskām vajadzībām;
5)
darba
devējs var nodrošināt darba apstākļus darbinieka dzīves vietā, ja darbinieks
pats vēlas, t.i., uzstādīt uzņēmuma īpašumā esošu datortehniku darbinieka
dzīves vietā, lai darbinieks varētu pēc savām vēlmēm veikt darbu arī savās
mājās.
SECINĀJUMI
Darba autors uzskata, ka katra uzņēmuma veiksmīga
izaugsme ir lielā mērā atkarīga no darbinieku “komandas” izvēles. Cik lielā
mērā darbinieki grib ilgstoši strādāt vienā uzņēmumā, ir kompleksi atkarīgs no
ļoti daudziem kritērijiem, taču neviens no mums nenoliegs, ka ļoti daudzos
gadījumos noteicoša loma tomēr ir samaksas organizācija.
Katram no mums ir brīva izvēle sadarboties ar konkrēto
uzņēmumu vai nē. Taču tāpat kā ģimenē nepietiek tikai ar naudas maisu, bet ir
nepieciešama arī mīlestība, arī cilvēks agri vai vēlu nonāks pie atziņas, ka ar
lielu darba algu ir par maz, darbinieks vēlas izjust arī darba devēja rūpes par
saviem darbiniekiem, vēlas izjust piederību uzņēmumam ar kuru var lepoties,
kuru atzinīgi novērtē klienti un konkurenti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru