lpp.
Ievads 2.
I. Kvalitātes vadības kompleksā sistēma 3.
1.
Mērķi
4.
2.
Tieksme
pie pilnveidošanas
4.
3.
Pamatprincipi
5.
1)
Ražošanas
procesa kontrole
5.
2)
Uzskatāmība
un kvalitātes rādītāju novērtēšana
6.
3)
100%
izstrādājumu pārbaude
6.
4)
Pakāpeniskā
kvalitātes uzlabošana
7.
4.
Tālākā
kvalitātes uzlabošana
7.
5.
Kvalitātes
vadības nodaļas loma
7.
6.
Kārtība
uz darba galda
8.
7.
Nepilna
iekārtu noslogošana 9.
8.
Ikdienišķa
iekārtu pārbaude
9.
9.
Kontroles
metodes un līdzekļi
9.
10. Automātiskie kļūdu novēršanas līdzekļi 10.
11. N=2
10.
12. Analīzes metodes
10.
13. Kvalitātes pulciņi 11.
II. Kvalitātes vadības principi ASV 11.
Secinājumi
12.
Bibliogrāfiskais saraksts
12.
Ievads
Pašlaik
ekonomikā var novērot tādu lietu, ka tāds rādītājs, kā kvalitāte spēlē vienu no
vadošām lomām produkcijas ražošanas vadībā, kā arī tā tālākā kustībā.
Attīstītās valstīs kvalitātes vadība pievērš visu to nodaļu īpašu uzmanību, kas
ietekmē saražotas produkcijas vai piedāvāto pakalpojumu kvalitāti. Labākai
mijiedarbībai un efektīvāku rezultātu sasniegšanai Rietumu uzņēmumos tiek
izstrādātas dažādas pieejas kvalitātes vadībai.
Produkcijas
kvalitāte (ieskaitot mūsdienīgumu, tehnisko līmeni, defektu neesamību, drošību
ekspluatācijā ) ir viens no galvenajiem līdzekļiem konkurences cīņā, pozīciju
aizņemšana un noturēšana tirgū. Tāpēc firmas pievērš īpašu uzmanību augstas
kvalitātes nodrošināšanai piemēram uzstādot kontroli visās ražošanas procesa
stadijās, sākot ar izmantojamo izejvielu un materiālu kvalitātes kontroles un
beidzot ar noteikšanu vai saražotais produkts apmierina tehniskus raksturojumus
un parametrus ne tikai to izmēģinājumu gaitā bet arī ekspluatācijas gaitā, bet
sarežģītām iekārtām – piedāvājot arī noteiktu garantijas termiņu pēc iekārtu
uzstādīšanas pasūtītāja uzņēmumā. Tāpēc produkcijas kvalitātes vadība kļuva par
ražošanas procesa pamatdaļu un tiek vērsta ne tikai uz defektu vai gatavas
produkcijas brāķa novēršanu, bet vairāk uz produkcijas kvalitātes pārbaudi
ražošanas gaitā.
I. Kvalitātes vadības kompleksā sistēma
Visplašāk šī sistēma tiek lietota
Japānu firmās un uzņēmumos visā pasaulē, tāpēc šajā punktā mēs apskatīsim
Japānas pieredzi.
Japāņi plaši izmanto statistiskās
kvalitātes kontroles un tehnoloģisko procesu regulēšanas metodes. Japāņi
atbalsta personāla statistisko metožu masveidīgu apmācību. Rezultātā šīs
metodes tiek pielietotas visur. Bet kvalitātes vadības kompleksā sistēma sastāv
ne tikai no šīm metodēm. Eksistē daudz dažādu pieeju šīs sistēmas darbības
spējas.
Ražošanas nodaļu
atbildība – svarīgāka koncepcija. Tā nozīmē, ka pamat atbildība par produkcijas
kvalitāti tiek nodota ražošanas personālam nevis kvalitātes kontroles nodaļai.
Tas ir pirmais solis, kuru ir jāizdara jebkuras rietumu kompānijas vadībai, ja
tā nopietni skatās uz kvalitātes problēmām.
Ražošanas
pilnveidošanas un pieredzes uzkrāšanas gadi palīdzēja japāņu ražošanai realizēt
daudzas jaunas pieejas kvalitātes pilnveidošanā. Daudzas no tām tiek veiksmīgi
pielietotas meitas uzņēmumos ASV. Norādītās pieejas daudzās lietās ir pretējas
tam, kam ir pierasts ticēt Rietumos. Daudzas no tām ir pavisam jaunās, bet dažās
ir paņemtas no rietumu koncepcijām. Daudzie pamatprincipi pieder pie pēdējās
kategorijas, tai laikā kad japāņu kvalitātes vadības sistēma stipri atšķīrās no
Rietumos pieņemtām.
Grupēšanas pazīme |
Koncepcijas |
1.
Organizācija
|
Ražošanas nodaļu atbildība
|
2.
Mērķi
|
Ieradums pie uzlabošanas
Tieksme pie pilnveidošanas
|
3.
Pamatprincipi
|
Ražošanas procesa kontrole
Uzskatāmība un kvalitātes rādītāju
novērtēšana
Kvalitātes prasību ievērošana
Līnijas apstādīšana
Patstāvīga kļūdu labošana
100% - produkcijas pārbaude
Pakāpeniskā kvalitātes uzlabošana
|
4.
Principi,
kas veicina tālāko kvalitātes pilnveidošanu
|
Kvalitātes uzlabošanas procesa organizēšana
Sīkpartiju ražošana
Kārtība uz darba galda
Ieplānota nepilna slodze
Ikdienišķa iekārtu pārbaude
|
5.
Kontrole
metodes un līdzekļi
|
Problēmu konstatēšana
Automātiskie kļūdu novēršanas līdzekļi
Analīzes metodes
Pirmā un pēdēja izstrādājuma kontrole (N=2)
Kvalitātes pulciņi
|
1.
Mērķi
Kvalitātes vadības kompleksai
sistēmai ir divi saistītie mērķi. Galvenais – tieksme pie pilnveidošanas. Lai
realizētu šo mērķi, strādniekos audzina ieradumu pie pastāvīgas produkcijas
uzlabošanas.
Rietumos
industriālas ražošanas mērķi, parasti, ir nemainīgi vismaz līdz nākamā finansu
gada sākuma, kad var uzstādīt jaunus mērķus. Šie nemainīgie mērķi tiek
uzskatīti par normu un vadības uzdevums ir minimizēt novirzi no šis normas.
Parasti rietumu kompānijās kontrolē materiālu izdevumu budžetu, kā arī citus
rādītājus ieskaitot produkcijas kvalitāti. Kontrole, protams, kalpo
stabilitātes uzturēšanai, bet kamēr rietumu kompānijas panāk stabilitāti,
japāņu – pilnveido ražošanu.
2.
Tieksme
pie pilnveidošanas
Tieksme pie
pilnveidošanas tiek vērsta uz pilnveidošanas sasniegšanu. Šis mērķis ir daļēji
tuvs, bet daļēji pretējs tam, kas ir stāstīts rietumu kvalitātes vadības
grāmatās un ko praktizē vairums rietumu ražošanas kompānijas. Parādīsim dažas
kopējas un pretējas lietas.
Kopējs: kvalitātes
līmeni dotajā laikā periodā nosaka izstrādājuma sakritības pakāpe ar tā
projekta raksturojumiem.
Pretējs: rietumu
ražošanā īslaicīgs mērķa norādījums kvalitātes ziņā izej no noteikta brāķētu
izstrādājumu procenta pieņemuma. Japānā kvalitātes cīņas mērķi ir pastāvoša
brāķētu izstrādājumu ražošanas līmeņa pārvarēšana un tieksme pie izstrādājuma
pilnīgas sakritības ar tehnisko dokumentāciju.
Kopējs: kvalitāte ir
atkarīga no marketinga, projektēšanas, iepirkumu, tehnoloģiju izstrādājumu,
kvalitātes kontroles, iepakošanas, piegādāšanas un klientu apkalpošanas nodaļu
darbības, kā arī no ražošanas nodaļām.
Pretējs: rietumu
uzņēmēji ir pārliecināti, ka ir nepieciešams tiekties pie noteiktā optimālā
kvalitātes līmeņa, tā kā pircēju tieksmei apmaksāt papildus piepūles
produkcijas uzlabošanai ir savas robežas. Japāņu uzņemēji seko stratēģijai, kas
neignorējot kvalitātes uzlabošanas izmaksas, tiek balstīta uz tā, ka pastāvīgā
kvalitātes uzlabošana ir par iemeslu tirgus daļas paplašināšanai un galu galā
tieksmē iekarot visu tirgu.
Jāatzīst,
ka termins “nulles efekts”, kas ir līdzīgs terminam “pilnveidošana” ir
amerikāņu ražošanas izdomājums. Bet ja japāņu kompānijas vadītāju uzprasīt,
kāds ir viņa mērķis produkcijas kvalitātes ziņā, viņš droši vien atbildēs:
“nulle defektu”.
Jēdziens
“nulle defektu” ir labi pazīstams arī Rietumos. Daudzas kompānijās ir
programmas “nulle defektu”, kuru ietvaros strādniekiem iedvesmo domu par brāķa
nepieļaujamību. Gandrīz visās programmās spiediens ir uz iedvesmošanas metodi.
“Nulles defektu” ideja principā ir tik pārliecinoša, ka vairums gadījumos nes
savus augļus. Praktiski vienīgā organizējošā mēra ir “nulles defektu”
programmas koordinatora iecelšana un speciālas komitejas izveidošana. Vienīgais
metodiskais paņēmiens ir brāķa iemeslu novēršanas metožu demonstrējošo shēmu
izlikšana, lai strādnieki varētu redzēt brāķa iemeslus.
Turpretī japāņu
kvalitātes vadības kompleksā sistēma, ar to orientāciju uz perfekta
izstrādājuma ražošanu, ir saistīta ir pilnīgu atbildības par izstrādājumu
kvalitāti pārdalīšanu un balstās uz daudziem palīgprincipeim, koncepcijām, metodēm
un šī mērķa sasniegšanas līdzekļiem.
Kā jau bija teikts
augstāk japāņiem labāk patīk termins “nulle defektu” nekā “pilnīgums”. Termins
“nulle defektu” labāk atspoguļo japāņu marketinga stratēģijas, kas paredz cīņu
par kvalitātes uzlabošanu tirgus paplašināšanai, jēgu.
3.
Pamatprincipi
Pastāv septiņi kvalitātes vadības
kompleksās sistēmas pamatprincipi: ražošanas procesa kontrole, uzskatāmība un
kvalitātes rādītāju novērtēšana, kvalitātes prasību ievērošana, līniju
apstādināšana, patstāvīgā kļūdu labošana, 100% izstrādājumu pārbaude un to
pakāpeniskā uzlabošana. No tiem pirmie divi pēc svarīguma ir vienādi un ir
saistīti viens ar otru.
1)
Ražošanas
procesa kontrole
Ražošanas procesa kontrole – tā ir Rietumu
kvalitātes vadības sistēmas standarta prasība. Šis princips nozīmē ražošanas
procesa regulēšana nosakot izstrādājumu kvalitātes rādītāju to apstrādāšanas
procesā. Rietumu uzņēmumu kontrole tiek veikta ražošanas procesa atsevišķos
etapos. Kvalitātes kontroles vadībās ir norādījumi kā izvēlēties to ražošanas
procesa etapu, kuru pašlaik ir jākontrolē. Šeit tiek izmantota pieņemšanas
kontroles metode.
Japāņu kvalitātes
vadības kompleksā sistēmā svarīga ir vispārējā ražošanas procesa kontrolēšana.
Citiem vārdiem sakot, kvalitātes pārbaude ražošanas gaitā notiek visos
ražošanas etapa procesos. Protams, vispārējo kvalitātes kontroli nevarētu
atļauties neviena kompānija, tāpēc ka tai vienkārši pietrūktu kontrolieru.
Acīmredzami, tehniskās kvalitātes kontroles nodaļai vajadzētu gandrīz tik pat daudz
kontrolieru cik strādnieku, lai varētu nodrošināt kvalitātes pārbaudi visos
ražošanas posmos. Tas ir par iemeslu tam, kāpēc kvalitātes kontrole tiek
uzlikta uz ražošanas nodaļām nevis uz tehniskās kontroles nodaļām. Jo vienīga
vispārējas kontroles iespēja ir kontrole no pašu strādnieku puses. Šai gadījumā
katra darba vieta var kļūt par kvalitātes pārbaudes punktu.
2)
Uzskatāmība
un kvalitātes rādītāju novērtēšana
Otrs princips,
uzskatāmība un kvalitātes rādītāju novērtēšana, ir rietumu principa “kvalitātes
rādītāju noteikšanas” tālāka attīstība.
Japāņu uzņēmumos
uzskatāmie stendi ir izlikti visur. Tie paskaidro strādniekam, administrācijai,
pasūtītājiem un klientiem kādi kvalitātes radītāji tiek pārbaudīti, kādi ir
projekta tekošie rezultāti, kādas kvalitātes uzlabošanas programmas ir
realizācijas procesā, kas saņēma prēmijas par labu kvalitāti u.t.t. Daži no
stendiem ir elektroniskā ekrānu formā: tie signalizē, kad ir nepieciešama
personāla palīdzība.
Bez šaubām Rietumu
kvalitātes radītāji aizņem svarīgu vietu japāņu uzņēmumos, taču uzskatāmības
nodrošināšana – tas ir japāņu sasniegums. Stendos tiek izliktas goda atzīmes un
citas balvas, kuras saņēma brigadieri vai atsevišķie darbinieki. Kaut kas
tamlīdzīgs ir katrā japāņu uzņēmumā.
Kā piemēru
apskatīsim firmu MATSHUSHITA, kas ražo ledusskapjus. Kvalitātes pārbaudei tiek
izmantotas rūpīgi nokolibrētas mērīšanas iekārtas un skaitītāji. Kad šis
iekārtas netiek lietotas tās glabā stikla kastēs, tādas kā juvelierizstrādājumu
veikalos. Tur ir arī dažas nostiklotas istabas, kas ir domātas izstrādājumu
kvalitātes pārbaudei: kontroles- mērīšanas laboratorija, siltumatdošanas
mērīšanas laboratorijas, stipruma un skaņu izolācijas izmēģinājuma
laboratorijas, kopējo izmēģinājumu laboratorijas u.t.t. Galīgas savākšanas
cehā, kur ledusskapjos tiek ieliktas paplātes grīdas spīd kā operāciju zālē.
3)
100%
izstrādājumu pārbaude
100% izstrādājumu
pārbaude nozīmē, ka ir jākontrolē katrs izstrādājums, nevis izvēles
izstrādājums no partijas. Šis princips tiek lietots tur, kur tas ir iespējams –
komplektējošos mezglos un detaļās. Ja nav vērts pārbaudīt katru komplektējošo
izstrādājumu, piemērām, ir ļoti dārgi to darīt manuāli bet automātiskā kontrole
ir gandrīz neiespējama, tad ir jābalstās uz N=2 principu. Tas ir pārbaudīt
divus izstrādājumus no partijas: pirmo un pēdējo. Bet mērķis, tomēr, ir
pilnveidot procesu tā, lai varētu veikt 100% izstrādājumu pārbaudi.
Galvenais ar ko
atšķiras japāņu pieeja no Rietumos pieņemtas ir gatavas produkcijas kvalitātes
kontrole. Standartās Rietumu metodes jēga balstās uz visas izstrādājumu
partijas kvalitātes novērtēšanas pēc statistiskās izvēles rezultātu kontroles.
Šī metode ir zināma kā partijas kontroles statistiskā pieņemšana. Pašlaik visās
grāmatās ir iekļautas armijas standarta tabulas MIL-STD-105D, eksistē arī šo
tabulu starptautiskie standarti.
Statistikas tabulas
un partijas izvēles kontrole vairs netiek izmantotas Japānā. Pēc japāņu domām,
ir sekojoši iebildumi pret šis metodes:
· Pats jēdziens “izstrādājumu partija” ir svešs
ražošanas sistēmai “JUST IN TIME” (tieši laikā). Jo tai ir raksturīga zema
uzkrāšanas līmeņu uzturēšana. Skaitās, ka ir labāk kontrolēt katru detaļu, lai
varētu laikus konstatēt brāķi, to izlabot un tādā veidā nepieļaut brāķēto
izstrādājumu partijas ražošanu.
· Norādītās statistikas tabulās figurē tāds
rādītājs kā “pieņemamais kvalitātes līmenis” – pieļaujamais brāķēto
izstrādājumu skaits uz 100 vienībām. Tagad japāņiem ir daži brāķēti
izstrādājumi uz miljonu vienību tāpēc tabulu lietošana ir bezjēdzīga.
· Tiem, kas tiešām nopietni apskata kvalitātes
problēmu, statistiskās izvēles metode ir nepieņēmāma, tāpēc ir jācenšas
pārbaudīt katru izstrādājumu.
4)
Pakāpeniskā
kvalitātes uzlabošana
Pēdējais princips -
pakāpeniskā kvalitātes uzlabošana ar projektu palīdzību. Uz ekrāniem, kas ir
uzstādīti japāņu uzņēmumos, bieži ir informācija par tekošiem kvalitātes
uzlabošanas projektiem, kas atrodas realizācijas procesā noteiktā cehā. Uz šiem
ekrāniem var būt arī informācija par projektiem, kas jau tagad ir realizēti.
Visspilgtāku
iespaidu atstāj ekrāni, kur ir attēloti projektu realizācija kvalitātes vadības
jomā, kas ir uzstādi kompānijas NIHON RADIATOR rūpnīcā.
Uzdevums ir
kvalitātes vadības projektu realizācijā katrā nodaļā. To jēga ir pieradums pie
uzlabošanas, kas no kompleksas kvalitātes vadības pozīcijas ir svarīgāk nekā
rūpīgā sekošana, cik augsti ir uzlabojis kvalitāti kāds darbinieks.
Nevar apsvērt, ka
nevienu neinteresē kvalitātes pakāpes uzlabošana. Parasti japāņu firmās ir
komitejas, kuru funkcijas ir izskatīt kvalitātes uzlabošanas projektus.
Komitejas atlasa labākus projektus un izveido speciālās projektēšanas grupas,
kas nodrošina to realizāciju.
4.
Tālākā
kvalitātes uzlabošana
Tā kā atbildība par kvalitāti ir nodota
atbilstošiem izpildītājiem un kompleksas kvalitātes vadības principi ir ievesti
dzīvē, vadības nodaļas uzdevums ir kvalitātes uzlabošanas procesa lielākas
efektivitātes nodrošināšana.
5.
Kvalitātes
vadības nodaļas loma
Kas tad paliek kvalitātes vadības nodaļai,
ja galvenā atbildība par kvalitātes kontroli ir nodota ražošanas nodaļām?
Japāņi atbild, ka tai ir jāpalīdz visam kvalitātes vadības procesam. Šī nodaļa
palīdz novērst defektu rašanas iemeslus, seko uzlabošanu ievešanai, tehnoloģiskas
disciplīnas ievērošanai, kopā ar iepirkumu nodaļu kontrolē ražošanu piegādātāju
rūpnīcās, vada kadru apmācības un sagatavošanas procesu kvalitātes vadības
jomā. Kvalitātes vadības nodaļa vairs nenodarbojās ar pārbaudei izvēlēto
izstrādājumu izlasi. Tomēr šeit nodarbojās ar sarežģītākām vai speciālo
tehnisko zināšanu prasošām pārbaudēm: ķīmisko laboratorijas analīžu rīkošanu,
stingruma pārbaudi, izstrādājumu kopējo tehnisko raksturojumu novērtējumu
u.t.t.
Kvalitātes vadības
nodaļas personāls var pildīt kvalitātes instruktoru funkcijas. Pamatatbildība
par kvalitāti ir uz ražotājiem. Japānā lielā tirāžā tiek izdots brigadieru un
meistaru žurnāls. Dažās rūpnīcās meistariem ir inženieru kvalifikācija.
Loma, kuru spēlē
kvalitātes vadības nodaļa nav vienāda dažādās kompānijās. Praktiski visi
piekrīt, ka tai ir jāpilda organizatoriskas funkcijas. Taču praksē pastāv
starpības, sevišķi tehniskas kvalitātes pārbaudes ziņā.
Viens no kvalitātes
kontroles veidiem, ar kuru nodarbojās rietumu rūpnīcās un pavisam nenodarbojas
analoģiskās japāņu rūpnīcu nodaļas, ir ieejas kontrole. Rūpējoties par
kvalitāti jau ražošanas posmā, japāņu ražotāji panāca šīs kontroles
nevajadzību. Ražotāja kvalitātes garantija parasti ir tik droša, ka
komplektējošus izstrādājumus var nosūtīt cehos tad, kad tie atnāk, netērējot
laiku uz to pārbaudi pēc JUST IN TIME metodes.
KAWASAKI rūpnīcā
piegādes kvalitātes kontrole attiecās tikai uz pusfabrikātiem, ko iepērk no
amerikāņu kompānijām. Tai laika 65% no detaļām, kas nāk no meitas uzņēmuma no
Japānas netiek pārbaudīti. Ja izstrādājums jau ir gatavs to nevar sadalīt
atsevišķās daļās un pārbaudīt mezglu un detaļu kvalitāti. Bet tas arī nav
vajadzīgs, ja kvalitāte rūpīgi kontrolējās ražošanas procesā.
Mazie partiju
apjomi, tā ir atslēga pie ražošanas metodes JUST IN TIME. Bet tas ir arī
nepieciešams, lai savlaicīgi atklāt brāķi. Tas ir svarīgi gan produkcijas
kvalitātes uzlabošanai, gan ražošanas efektivitātei.
6.
Kārtība
uz darba galda
Pirmkārt kārtība – tā ir drošības tehnikas
prasība. Otrkārt kārtība rāda, ka cilvēks ir lepns strādāt savā uzņēmumā. Bet
tomēr galvenais kārtības iemesls japāņu rūpnīcās ir kvalitātes kontrole.
Loģiski, ka nekārtīga darba vieta veicina arī nolaidību darbā. Un otrādi:
kārtīgā darba vieta veicina darba iemaņu attīstību un produkcijas kvalitātes
uzlabošanu.
Japānā ražošanas
telpu sakārto paši strādnieki neviss speciāli sagatavots personāls. JUST IN
TIME ražošanas sistēma prasa darba spēka lielu mobilitāti. Bieži strādnieki,
kas pašlaik nav iesaistīti pamatoperācijās, sakārto teritoriju vai pilda citu
līdzīgu darbu.
7.
Nepilna
iekārtu noslogošana
Nepilna noslogošana palīdz nodrošināt
produkcijas izlaidumu pēc dienas grafika. Bet tai ir arī saistības ar
kvalitātes kontroli. No vienas puses nepilna noslogošana ļauj īslaicīgi
apstādināt plūsmas līnijas, ja tas ir saistīts ar kvalitātes problēmām. No
otras puses nepilna noslogošana izslēdz pārmērīgu darba intensifikāciju,
iekārtu, instrumentu un apkalpojošā personāla pārslogošanu. Tādā veidā var novērst
brāķi, kas rodas steigas rezultātā. Savukārt tas samazinās periodiskas
ražošanas apstādināšanas vajadzību.
8.
Ikdienišķa
iekārtu pārbaude
Rietumu ražotāji bieži pieļauj iekārtu
darbību ar pārslogošanu un lieki paļaujas uz tekoša remonta nodaļu, tai laikā,
kad japāņu strādnieki uzmanīgi skatās pēc savām iekārtām. Piemērām strādnieks
katru rītu pārbauda savu iekārtu.
Priekš strādniekiem, kas pirmkārt rūpējās
par kvalitāti, ikdienišķā iekārtu pārbaude ir pilnīgi dabiska lieta, tā kā
iekārtas nolaists stāvoklis parasti ir brāķa iemesls. Dažās rietumu rūpnīcās
strādnieki arī vadās pēc šī principa, toties kopēja tendence ir nerūpīgā un
neuzmanīga attieksme pret darba iekārtām.
9.
Kontroles
metodes un līdzekļi
Kontroles metodes, ko izmanto Japānā sastāv
no: defektu atklāšanas metodēm, automātisko kļūdu labošanas izmantošanas, pirmā
un pēdēja parauga kontroles, analīzes metodēm un kvalitātes pulciņiem. Japāņu
sistēmā brāķa iemeslu atklāšana skaitās tik svarīga, ka rūpnīcu vadība dažreiz
speciāli samazina strādnieku skaitu ražošanas nodaļās, lai atklātu
sarežģītības, saistītas ar kvalitātes uzturēšanas vajadzībām. Brāķa iemeslus
var atklāt ar tiešas meklēšanas metodi, negaidot, kad radīsies ražošanas
problēmas. Ar to var nodarboties strādnieki pārtraukumos vai kvalitātes
pulciņi.
10.
Automātiskie kļūdu novēršanas līdzekļi
Cilvēki vienmēr darīs kļūdas, bet var tā
saplānot ražošanas procesu, lai novērstu daudzas no tām. Japānā ir speciālas
iekārtas BAKAYOKE, ar kurām tiek nodrošinātas ražošanas iekārtas. Tās kontrolē
novirzes no normālas procesa gaitas. Automātiskās kontroles līdzekļi prot
reģistrēt tādas novirzes, kā nepareiza iekārtas darbība, instrumenta nodilumu.
Katra izstrādājuma
automātiskas pārbaudes līdzekļi ļoti noderīgi starpmezglu un detaļu
izgatavošanā. Tomēr konveijera apstādināšana ir vienkāršāka kļūdas novēršanas
metode.
11.
N=2
Automātiskās iekārtas kvalitātes kontrolē
ir vērts lietot, ja ražošana ir liela, sīksēriju ražošanā tas nav izdevīgi un
kvalitāte tiek kontrolēta manuālā veidā. Ja process ir nestabils, t.i. dotā
detaļa netiek izgatavota pietiekami bieži, lai varētu novērst visus iespējamus
brāķa iemeslus, tad pārbauda izstrādājumu lielāku daļu vai arī 100% detaļu.
Stabilākiem procesiem tiek izmantota izvēles kontrole, rietumu uzņēmumos tā ir
balstīta uz gadījuma izvēles principa. Taču Japānā tiek lietota nevis gadījuma
izvēle, bet izvēle, kas sastāv no diviem izstrādājumiem (N=2) – pirmā un
pēdējā. Pēc japāņu loģikas, stabilā procesa gadījumā pēc pirmā un pēdējā
izstrādājumu parametru pārbaudes var novērtēt visas partijas kvalitāti, tai
laikā, kad pēc gadījuma izvēles nevar. Ja pirmais un pēdējais izstrādājumi ir
kvalitatīvi, tad process ir stabils un visi izstrādājumi ir kvalitatīvi.
12.
Analīzes
metodes
Ražošanas
procesā noteiktas problēmas ir jāpēta un jāanalizē. Tādas analīzes rīki ir:
kvalitātes dispersijas kartes, līknes, kas attēlo defektu radīšanas biežumu un
tendences, kontroles kartes (ar augšējās un apakšējās robežu norādi). Dotas metodes
ir labi pazīstamas Rietumu kvalitātes kontroles speciālistiem, tai laikā. Kad
Japānā tos prot izmantot daudzi strādnieki un brigadieri.
13. Kvalitātes pulciņi
Kvalitātes
pulciņus var apskatīt ka drošu līdzekļi pēdējo ražošanas defektu novēršanā, tos
kas tomēr rādās pēc visu iepriekšējo līdzekļu izmantošanas. Bet kvalitātes
pulciņi nevar atrisināt kvalitātes problēmas bez citu līdzekļu
pielietošanas. Dažas Rietumu kompānijas
izmanto kvalitātes pulciņus, lai attīstītu atbildības sajūtu.
II.
Kvalitātes
vadības principi ASV
Kvalitātes vadība uzņemuma mēroga ir
uzlikta uz kvalitātes kontroles centrālo dienestu. Tā funkcijās ietilpst
kvalitātes rādījumu izstrāde, kvalitātes pārbaudes metodes un izmēģinājumu
vadības kartība, reklamāciju analīze un to noregulēšanas kārtība, defektu un
brāķa radīšanas iemeslu atklāšana un to novēršanas noteikumi.
Kontroles nodaļa cieši kontaktē ar
atbilstošām ražošanas nodaļām, kā arī ar rūpnīcas kvalitātes kontroles nodaļām.
Viena no svarīgākām centrālā dienesta funkcijām ir visa darba, kas ir saistīts
ar kvalitātes kontroli, plānošana un koordinēšana.
Kvalitātes vadības principus, kas ir
izmantoti ASV firmās var noformulēt sekojoši:
Ø Darbam, kas ir vērsts uz kvalitātes uzlabošanu, ir jābūt firmas
stratēģijas sastāvdaļai. Kvalitātes uzlabošanas process tiek realizēts
pamatojoties uz konkrēto programmu izstrādi.
Ø Kvalitātes vadībā galvenais nevis kontrole, bet bezdefektu darbs.
Augsta produkcijas kvalitātes, kā rāda pieredze, tiek nodrošināta galvenokārt,
nodrošinot dezdefektu ražošanu, nevis caur gatavas produkcijas kontroli. Tādas
sistēmas izmantošana ļauj likvidēt iespējamus laika un materiālu zaudējumus,
samazināt vadības aparāta izdevumus, noteikt defektus ražošanas gaitā un
novērst tos uzreiz uz vietas, nodrošināt visu nodaļu darbību ar minimālām
izmaksām.
Ø Piegādātājiem ir jābūt partneriem. Amerikāņu firmu specifika ir tāda,
ka tām ir vairāki konkurējošie savā starpā viena un tā paša produkta
piegādātāji. Lai samazinātu firmas materiālu krājumu lielumu – gala produkcijas
ražotāji piespiež tos glabāt savus piegādātājus, nesamazinot to lielumu. Tā kā
to glabāšanas un transportēšanas izmaksas tāpat ir iekļauti ražošanas izmaksās
un ietekmē gala produkta cenu, ražošanas efektivitāte nepalielinās. Ciešas
saites ar ierobežoto piegādātāju skaitu ļauj paaugstināt piegāžu drošību,
samazināt ieejas kontroles izmaksas, uz vietas novērst brāķi piegādātājās
detaļās.
Ø Kvalitātes paaugstināšana. Pastāvīga kvalitātes paaugstināšana –
nemainīga prasība praktiski visās amerikāņu, japāņu un Rietumeiropas firmās,
pie tam šī prasība iekļauj sevī arī jautājumus, kas ir saistīti ar produkcijas
kvalitāti.
Secinājumi
Apskatītām kvalitātes vadības sistēmām
piemīt kopējās īpašības, bet tas ir dažādas pamatpieejās. Visas sistēmas
izmanto pieeju JUST IN TIME (tieši laikus), kas ļauj minimizēt ražošanas
izmaksas, un arī kvalitātes vadības izmaksas. Taču Japāņu uzņēmumos atbildība
par produkcijas atbilstību standartiem ir uzlikta uz pašiem strādniekiem, bet
Rietumu rūpnīcās uz speciālo dienestu. Tāpēc es uzskatu, ka Japāņu kompleksā
kvalitātes vadības sistēma ir efektīvāka. Vēl viena Japāņu sistēmas
priekšrocība ir tā, ka nav ieejas izejvielu un detaļu kvalitātes pārbaudes, kas
spēlē lielu lomu ražošanas izmaksu minimizācijā.
Nobeigumā gribu atzīmēt tādu japāņu
sistēmas parādību, ka ražošanas apstādināšana. Šis faktors palīdz strādniekiem
sajust lielāku atbildību par gatavas produkcijas ražošanu, tā kā šī pieeja
paredz nevis ražošanas apjomu palielināšanu, bet gan kvalitātes uzlabošanu.
Bibliogrāfiskais
saraksts
1.
И.
Каору “Японские
методы управления качеством”
2.
У. Г.
Оучи “Методы
организации производства: японский и американский подходы”
3.
Дж.
К. Мл. Грейсон, К. О’Делл “Американский менеджмент на пороге XXI века”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru