Ventspils
Augstskola
Ekonomikas
un Pārvaldības nodaļa
Sieviete pārvaldībā.
Referēts uzņēmējdarbībā
Zane Kazāka
IP1.2
1999. gada I semestris
Situācija.
Rietumu
valstīs no visa kopējā darbaspēka vairāk nekā 40 % ir sievietes. Liela daļa
strādā apkalpojošā sfērā un veic sociālo darbu, daudzu sieviešu profesijas ir
medicīnas un izglītības jomā. Savā referātā apskatīšu situāciju lielo uzņēmumu
pārvaldībā. Lai gan gadsimta pēdējā ceturkšņa laikā situācija ir uzlabojusies,
lielo kompāniju vadībā sieviešu ir ļoti
maz. Piemēram, Lielbritānijā galvenajos vadības posteņos sieviešu ir mazāk nekā
5%, citos ar vadību saistītos amatos – apmēram 26%. ASV 1998. gada statistikas dati liecina, ka
no 2267 nodarbinātajiem augstākā ranga pārvaldībā tikai 3,8% bija sievietes.
Vairākās valstīs ir īpaši likumi, kas vērsti pret dzimumu diskrimināciju, tomēr
ar tiem nepietiek, jo patiesībā problēma
ir uzņēmumu kultūrā, kurā galvenā ietekme ir vīriešiem, jo viņi ir vairākumā.
Šķēršļi.
Primārās
barjeras profesionālām sievietēm karjeras ceļā ir stereotipizācija un
aizspriedumi. Viens no tiem – bizness ir vīriešu pasaule. Tā ir smalka
diskriminācijas forma, kas bieži ir neapzināta. Piemēram, kādas kompānijas
izpildvarā esošajiem vīriešiem pajautāja, vai viņiem ir aizspriedumi pret
sievietēm. Atbildes galvenokārt bija noliedzošas, tomēr, kad reāli vajadzēja
ievēlēt jaunu pārstāvi, amats tika vīrietim.
Tātad,
kādi tad ir aizspriedumi un problēmas, kas sievietēm jāpārvar, lai viņas tiktu
novērtētas tāpat kā vīrieši? Minēšu biežāk
sastopamos:
Ø
uzskats, ka sievietes galvenā loma
ir būt sievai, mātei un mājas pavarda turētājai. Tā kā vīrietis ir galvenais
maizes pelnītājs, daudz lielāki centieni tiek ieguldīti viņu izglītošanā. Līdz
ar to sievietēm atliek strādāt ne tik prestižās profesijās, kā arī veikt nepilnas slodzes darbu;
Ø
konflikts, kas rodas, mēģinot
savienot darbu ar pienākumu pildīšanu ģimenē;
Ø
nepietiekamais sociālais atbalsts
strādājošām mātēm (problēmas ar mazbērnu novietnēm, bērnudārziem, mazie pabalsti u. c.);
Ø
tradicionālā darba struktūra, kas
pieprasa pilna laika darbu un karjeras iespējas vīriešiem kā galvenajiem
ģimenes apgādniekiem;
Ø
īslaicīga nepieciešamība pēc
nepilnas slodzes darba vai pārtraukumiem karjerā sakarā ar bērnu audzināšanu
vai vecu radinieku apkopšanu;
Ø
efektīvu sociālo un profesionālo
kontaktu trūkums augstākajos vadības līmeņos, jo tur ir vīriešu vairākums, kam
ir izveidojies savi informācijas un neoficiālās saskarsmes tīkli;
Ø
uzņēmumu vadīšanas kultūrā
dominējošās vīriešiem raksturīgās vērtības;
Ø
kopējā pārvaldības elitē trūkst
sieviešu, kas kalpotu citām par paraugu, par autoritāti.
Vīriešiem
ir izveidojusies sava attieksme pret sievietēm. Viņi uzskata, ka
Ø
sievietēm nepatīk vara, vai viņas
no tās baidās;
Ø
sievietes nav ieinteresētas
augšupejā un karjerā;
Ø
sievietēm trūkst līderiem
nepieciešamo īpašību, īpaši pašpārliecinātības;
Ø
sievietes, veicot savus pienākumus,
nav pietiekami cietsirdīgas, t. i., tādas sievietēm raksturīgas iezīmes kā
smalkā uztveres spēja un jūtīgums, atbalstīšana u. c ir nevajadzīgas darbam
vadībā.
Sieviete un vīrietis biznesa
pasaulē.
Vēsturiski
izveidojusies opozīcija ‘sieviete – vīrietis’ tiek pārnesta arī uz
uzņēmējdarbības jomu. Vīrieši apzināti vai neapzināti sievietes vadošos amatos
negrib pieņemt. Taču viņi aizmirst, ka ar biznesu nodarbojas cilvēki. Vīriešu
galvenā kļūda ir tā, ka viņi biznesa sievieti neuztver kā partneri, kā
profesionāli, bet gan kā sievieti. Bet attīstītajā pasaulē sieviete jūtas
apvainota, ja darījumu sarunas laikā vīrietis sāk ar viņu koķetēt.
Kopējam
darbam atšķirības sievietes un vīrieša uztveršanā traucē. Ietekmīgu vīrieti,
kurš uzvedas atbilstoši savam amatam, nosauc par pašpārliecinātu, turpretī par
sievieti līdzīgā situācijā runā, ka viņai pārlieku patīk izrīkot padotos.
Vīrietis, kurš bieži zaudē pašsavaldīšanos, tiek dēvēts par prasīgu uzraugu,
par sievieti šādā gadījumā saka – histēriķe. Šīs nepamatotās uztveres
atšķirības rada negatīvu attieksmi pret sievietēm – vadītājām.
Atšķirības
starp vīriešiem un sievietēm tiek apskatītas dažādos aspektos. Fiziskajām
īpatnībām, kas varētu iespaidot psiholoģiski (piemēram tas, ka vīrieši ir
lielākoties ir garāki, masīvāki un muskuļotāki, līdz ar to var šķist varenāki
arī biznesā), praktiski vairs nav nozīmes. Šobrīd lielākās atšķirības ir
novērotas garīgajā (mentālajā, kognitīvajā) sfērā un motivācijā. Liela nozīme
ir atšķirīgajās sieviešu un vīriešu vērtību sistēmās. Tās bieži vien ir
pretstati – sievietēm kooperācija, savstarpējā atkarība, vīriešiem –
atdalīšanās. Turpinot pēc šīs shēmas: sistēmas, kopuma un kontekstuāla uztvere
– koncentrēta, fokusēta izpratne, emocionalitātes klātbūtne – racionalitāte,
intuīcija –skaidrība, izanalizējot situāciju, situācijas uztveres spēja –
mērķtiecīga kontrole u. c. Atšķirības motivācijā - vīriešus motivē augsta sociālā statusa iegūšana, sacensība,
pašapziņas celšana, naudas pelnīšana. Sievietēm tas nav tik svarīgi. Viņas
strādā, lai būtu neatkarīgas, lai sasniegtu drošības izjūtu, lai vajadzības
gadījumā vienas pašas spētu uzturēt ģimeni.
Tā
kā kompānijā, kur ir vīriešu vairākums, darba process norit, vadoties pēc
vīriešu vērtībām, sievietes tiek uzskatītas par mazvērtīgām. Tāpēc viņām
jāpielāgojas vīriešu domāšanai un uztverei, lai varētu sekmīgāk strādāt.
Kopumā
sievietes it nemaz nav sliktākas vadītājas; ir situācijas, kurās viņas ir pat
piemērotākas nekā vīrieši. Sievietes vairumā gadījumu strādā godprātīgāk, viņām
retāk ienāk prātā “slīpās” idejas. Sievietes izceļas ar lielāku atbildības
izjūtu. Viņām piemīt spēja labāk saliedēt komandu, jo kā darbaudzinātājai, uzdevumu
devējai, sievietei talkā nāk iedzimtās mātišķās īpašības – iejūtība,
pretimnākšana, interese par padoto izjūtām darbavietā u. c. Sievietes vieglāk
spēj atrast kompromisu lietišķajās sarunās, labāk sadarbojas, ir
demokrātiskākas. Viņas mazāk cieš no stresa.
Risinājumi.
Lai
uzņēmēji nezaudētu to potenciālu, ko kompānijai spēj dot sievietes, un lai
viņām palīdzētu tikt augstāk pa karjeras kāpnēm, ir rasti dažādi risinājuma
varianti, kas uzlabotu situāciju:
Ø
valstīs, kur tas vēl nav izdarīts,
iesaka pieņemt likumu pret sieviešu diskrimināciju;
Ø
nodrošināt aktīvu sieviešu
iedrošināšanu pretendēt uz augstāka līmeņa pārvaldības amatiem;
Ø
īpaši kursi sievietēm – vadītājām;
Ø
ieteikums palielināt iespēju
pastāvīgajam darbaspēkam (tai skaitā sievietēm) vajadzības gadījumā strādāt
nepilnas slodzes darbu;
Ø
elastīga darba laika ieviešana
amatos, kur tas iespējams un netraucē darba izpildei;
Ø
radīt karjeras veidu, kas pieļauj
periodiskus pārtraukumus;
Ø
likt apzināties, cik daudz laba uzņēmuma darbībā spēj dot sieviešu klātbūtne.
Atziņa.
Nobeigumā
gribētu citēt vīriešu žurnāla “Klubs” redaktoru A. Ērgli: “Biznesam jābūt tādai
kā neitrālai zonai, kurā nav dalījuma vīriešu un sieviešu pasaulē. Menedžmentā
nozīme ir tikai zināšanām un iemaņām, nevis dzimumam.”
Izmantotā literatūra.
1.
Sieviete ienāk uzņēmējdarbībā! / Kapitāls, 1999 nr.4
2.
G. A.
Cole Management. Theory and Practice. 5th
edition, London, 1996
3.
Bennet
Roger Management. 3rd
edition, London,1997
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru