|
RPIVA
Pedagoģijas un
skolvadības fakultātes
dekānam
dr. paed.,
doc. Ivaram Muzim
RPIVA
Pedagoģijas un
skolvadības fakultātes
skolvadības
specialitātes
4. kursa
studentes
Kristīnes
Filatovas
kursa darbs
Tēma : “Skolas vadības funkcijas”
1999. gada, maijs
Satura
rādītājs
Ievads 3
1.
Skolas vadības funkcijas mūsdienu izpratnē 5
1.1.
Analīze 5
1.2. Vadības lēmumu pieņemšana (plānošana) 8
1.3.
Organizācija 12
1.4. Kontrole 14
1.5. Regulēšana, koriģēšana, stimulēšana 17
2. Citas versijas par vadības funkcijām 19
Nobeigums 21
Izmantotās literatūras saraksts 22
Pielikumi 23
Ievads
Skolas
kolektīva darbība, tā veiksmes lielā mērā ir atkarīgas no tā, kas to vada -
kāda ir skolas vadība (skolas direktors un viņa vietnieki), kāda ir tās
profesionālā kompetence, vai skolas vadības locekļi prot savstarpēji
sadarboties, vai viņi prot kopīgi virzīt kolektīva attīstību.
Skolas
direktors ir skolas kolektīva vadītājs un ir atbildīgs par skolas darba
organizāciju un tā rezultātiem. Viņa galvenai funkcijai būtu jābūt vadīt skolu,
rosināt pedagoģisko kolektīvu radošam darbam. Latvijas izglītības sistēmas
izveide no katras skolas vadītāja prasa lielu mērķtiecību, prasmi saskatīt
nacionālās skolas veidošanas ceļus un strādāt tās labā. Būtībā visas šīs
personības prasības ir nepieciešamas ne tikai skolas vadības pārstāvim, bet arī
klases audzinātājam, jo viņš arī ir savas klases skolēnu vadītājs.
Ļoti
svarīgs skolas vadības uzdevums ir veidot, nostiprināt, attīstīt un saliedēt
savas skolas pedagogu kolektīvu. Saliedējot skolotāju kolektīvu darbam,
maksimāli tiek atraisīts katra skolotāja didaktiskais un audzinošais
potenciāls. Šajā sakarā A. Makarenko ir rakstījis : “... arī pats
jaunākais, pats nepieredzējušākais pedagogs vienotā, saliedētā kolektīvā, ko
vada labs meistars vadītājs, izdarīs vairāk, nekā jebkurš pieredzējis un
talantīgs pedagogs, kuram ir nesaskaņas ar pedagogu kolektīvu.”
Kā
zināms mūsdienu skola ir visai sarežģīta sistēma, bet, lai kāda sistēma varētu
normāli darboties, nepieciešams nodrošināt šīs sistēmas vadību. Vadīt, tas
nozīmē - apzinoties sistēmai izvirzīto mērķi; analizējot informāciju, kura
saņemta pa atgriezeniskās saites kanālu par sistēmas stāvokli; mēģinot
prognozēt vides neplānotas darbības ietekmi - izstrādāt un realizēt tādu
vadības lēmumu, lai, sistēmai darbojoties, tiktu iegūts rezultāts, kurš pēc
iespējas pilnīgāk atbilstu izvirzītajiem mērķiem.*
Praksē
vadīšanas darbību realizē ar vienu otrai, noteiktā kārtībā, sekojošu darbību
palīdzību. Šīs darbības veido noslēgtu ciklu, kuru sauc par vadības ciklu.
Vadīšanas darbība sākas ar analīzi, uz kuras pamata tiek pieņemts vadības
lēmums (arī plāns ir specifisks vadības lēmums). Lai lēmums tiktu izpildīts,
nepieciešams veikt tā izpildes organizāciju. Lai pārliecinātos, ka viss
norisinās tā, kā bijām paredzējuši, nepieciešama kontrole. Kontroles darbība
šajā gadījumā spēlē atgriezeniskās saites lomu. Kontrolē iegūtie dati
pakļaujami analīzei, uz kuras pamata tiek veikta regulēšanas, koriģēšanas vai
stimulēšanas darbība. Analīzes rezultātā var tikt pieņemts jauns vadības
lēmums, līdz ar to iedarbināts jauns vadības cikls.
Vadītāju darbības
raksturošanai, par pamatu ņemot vadības
ciklu, varam noteikt sekojošas galvenās vadības funkcijas : analīze, vadības
lēmuma pieņemšana (plānošana), organizācija, kontrole, regulēšana, koriģēšana
un stimulēšana. Teorētiski katra no šīm funkcijām ir patstāvīga funkcija, kuras
nevar sajaukt vienu ar otru. Praktiskajā vadītāja darbībā šīs funkcijas ir
savstarpēji saistītas, tās savijas, risinās viena otrai paralēli u.t.t.
Lai
labāk izprastu iepriekš minēto funkciju nozīmi, aplūkosim to galvenās pazīmes,
par pamatu ņemot sekojošus informācijas avotus - literartūru, lekciju materiālus, Internet, kā
arī nelielā pētījuma rezultātus, kuri tika iegūti veicot dažādu skolas
darbinieku anketēšanu (skat. Pielikums Nr. 1).
__________
* M. Inne & Co. Skolvadība
– idejas, versijas, pieredze. 32 lpp. – R.: “RaKa”.
1. Skolas vadības funkcijas mūsdienu izpratnē
1.1. Analīze
Analīze
ir patstāvīga vadības funkcija, ar kuru sākas un beidzas jebkurš vadības cikls.
Analīze kā vadības funkcija - parādību būtības noskaidrošana, cēloņsakarību
meklēšana, lietojot šīs funkcijas realizēšanai arī citas metodes. Droši vien
pedagoģisku analīzi kā vadības funkciju vajadzētu apzīmēt ar citu terminu, taču
praksē ir iesakņojušies jēdzieni - stundas analīze, mācību gada rezultātu
analīze u.c.* Pedagoģisksas vadības
gadījumā analīzei ir pedagoģisks raksturs.
Pedagoģiskās
analīzes norise ietver sevī vairākus darbību posmus, kuri seko viens otram
noteiktā secībā. Viens no analīzes ceļiem ir tā saucamā rezultātu analīze, tās
norisi raksturo šādi posmi :
1.
Pedagoģiskā rezultāta konstatēšana, fiksēšana un
uzskaite.
2.
Rezultāta novērtēšana, salīdzinot to ar izvirzīto
mērķi un uzdevumiem.
3.
Pedagoģiskā procesa izpēte kopumā, lai konstatētu
cēloņsakarības, kuras noved pie konstatētā rezultāta.
4.
Atkarībā no analīzes rezultāta tiek veikta
koriģēšanas, regulēšanas vai stimulēšanas darbība.
Šāds
analīzes ceļš ir vispāratzīts un tiek izmantots ne tikai pedagoģiskā analīzē.
Tā pamatā ir atzinums – galvenais ir rezultāts. Bet šis rezultāts veidojas
pacietīgā un neatlaidīgā pedagoģiskā darbībā, tas nav uzreiz pamanāms un
konstatējams. Pedagoģijas praksē rezultātu analīze tādēļ ne vienmēr ir
iespējama. Šī iemesla dēļ, rezultātu analīzi varam izmantot tad, ja analizējam
pedagoģisku darbību ilgākā laika posmā (piemēram, mācību gada rezultātu
analīze).
Otrs
pedagoģiskās analīzes ceļš ir - procesa analīze, kuru raksturo šāda darbību
kārtība :
1.
Pedagoģiskā procesa novērošana un datu fiksēšana.
2.
Novērotā pedagoģiskā procesa rezultātu prognozēšana,
balstoties uz pedagoģijas un psiholoģijas likumībām.
3.
Prognozētā rezultāta novērtēšana, salīdzinot to ar
izvirzīto mērķi un uzdevumiem, vērotā pedagoģiskā procesa cēloņsakarību
analīze.
4.
Koriģēšana, regulēšana, stimulēšana.
Procesa
analīzi var izmantot, analizējot īsākus pedagoģiskā procesa posmus - mācību
stundu, ekskursiju, vienkāršu pedagoģisku situāciju.
Procesa
analīzē izpaužas šīs analīzes pedagoģiskais raksturs - kvalitatīvu rezultāta
prognozi var noteikt tikai persona ar labām pedagoģijas un psiholoģijas
zināšanām. Šāda veida analīzei jābūt pedagoģiski profesionālai.
Analīzei
par pamatu izmantojot pedagoģiskā procesa vērojumu un rezultātu prognozi,
diemžēl var rasties subjektīva rakstura pārpratumi. Rezultātu prognoze un tās
interpretējums ir atkarīgs no analizētāja pedagoģijas zināšanām un pedagoģiskās
kultūras, kā arī no analizētāja pedagoģiskās koncepcijas un uzskatiem, kuri var
nesakrist ar skolotāju uzskatiem. Koriģēšanai un regulēšanai no skolas vadības
puses šādā gadījumā vairāk vajadzētu būt metodisku ieteikumu, rekomendāciju,
nevis direktīvu veidā.
Praksē
analīzes posmi parasti netiek strikti nodalīti viens no otra, tie saplūst,
notiek vienlaikus. Tāpat analīzes gaitā bieži vien par izejas punktu tiek
izmantots gan patiesais rezultāts, gan no vērojuma izrietošā rezultāta
prognoze, kas nozīmē, ka vienlaicīgi izmantotas abas analīzes pieejas.
Skolas
darbība veido noslēgtu ciklu mācību gada laikā, tādēļ ir svarīgi tā nobeigumā
analizēt darba rezultātus. Mācību gada rezultātu analīzes viens no galvenajiem
uzdevumiem ir dot pamatu jaunu mērķu un uzdevumu izvirzīšanai. Tādēļ analīzes
datiem ir jābūt par objektīvo materiālu, kas dotu reālu pamatu nākotnes
projektu un plānu veidošanai.
Aptaujas
rezultāti rāda, ka lielākā daļa skolu darbinieku izprot mācību gada rezultātu
analīzes nozīmi, un tādēļ aktīvi tajā piedalās, bet jāatzīst, ka arī pasīvo
darbinieku skaits nav nemaz tik mazs (skat. Pielikums Nr. 2). To varētu izskaidrot
ar nepietiekamu motivāciju, jo daudzās skolās vēl aizvien var vērot vadības
nevēlēšanos veltīt laiku savu darbinieku motivēšanai, kas, diemžēl, nav nemaz
tik labs rādītājs.
Vēl
viens no pedagoģiskās novērošanas un analīzes objektiem ir mācību stunda.
Stundas vērojums ļauj vadītājam redzēt skolotāju viņa tiešajā darbā, iepazīt viņa darba stilu un metodes.
Inspicējot stundu, skolas vadītājs var vērot arī skolēnus, viņu personības
īpašības un attieksmi pret mācībām, kā arī viņu attiecības ar skolotāju.
Lai
stundas analīze būtu sekmīga, to ieteicams veikt ievērojot sekojošu plānu :
1.
Sagatavošanās stundas apmeklējumam un stundas
analīzei.
2.
Stundas novērošana atbilstoši izstrādātajai
programmai.
3.
Stundas analīze.
Vadītāja piedalīšanās stundā,
stundas vērošana un stundas analīze ir viens no atgriezeniskās saites kanāliem,
kurš sniedz informāciju par pedagoģiskā procesa norisi skolā. Bez
atgriezeniskās saites vadīšana nav iespējama, tādēļ skolas vadībai savs darbs
būtu jāplāno tā, lai noteiktu laiku viņa varētu veltīt analīzei, tas ir,
funkcijai, uz kuras pamata, kā jau minēju, realizējas nākamā skolas vadības
funkcija – vadības lēmumu pieņemšana (plānošana).
1.2. Vadības lēmumu pieņemšana
(plānošana)
Vadības
lēmumu pieņemšana ir patstāvīga vadības
funkcija, lai arī tā ir cieši saistīta ar citām funkcijām. Lēmums ir
vadīšanas pamats. Vadīšana būtībā ir dažādas sarežģītības pakāpes, dažādu pēc satura un formas lēmumu izstrāde,
pieņemšana, realizēšana.**
Lēmums
ir vadības subjekta gribas izpausme, to var izstrādāt un pieņemt vienpersonīgi
vai koleģiāli. Lēmuma pieņemšanā var būt ļoti liela daudzveidība, tomēr pastāv
vadības lēmuma kopīgās iezīmes :
Ø Vadības
lēmums ir sociāls akts, tas pauž zināmu
politiku, atbilst noteiktai koncepcijai, tam ir savs mērķis un uzdevumi.
Ø Vadības
lēmums ir saistošs attiecībā uz padotajiem, tam var būt direktīvs,
rekomendējošs vai ieteikuma raksturs.
Ø Vadības
lēmumam ir aktivizējoša loma, tas izraisa padoto aktīvu darbošanos.
Ø Vadības
lēmumu reglamentē noteiktas normas - likumi, lēmumi, nolikumi u.t.t.
Šīs četras iezīmes ir vadības lēmuma definīcijas pamatā, ja
iztrūkst kāda no šīm pazīmēm, tas nav vadības lēmums.
Piemēram vadības lēmums ir : skolas direktora izdota pavēle,
metodiskās apvienības lēmums, klases sapulces lēmums, direktora vietnieka
aizrādījumi skolotājam pēc analizētās
stundas u.t.t. Šie lēmumi atšķiras pēc to satura, pēc personu loka, kam tie
adresēti un ir saistoši, pēc prasību pakāpes, bet tiem piemīt visas četras vadības
lēmumu pamatpazīmes.
Vadības lēmumu pieņemšanā raksturīgi ir trīs galvenie posmi :
1. Lēmuma
izstrāde. Jebkurš lēmums saistās ar kādu noteiktu problēmu un ceļu tās
atrisināšanai. Svarīgi ir saskatīt problēmu un izdalīt to no citām - noteikt
problēmas robežas. Pēc problēmas apzināšanās seko lēmuma variantu izstrādes
stadija. Lēmuma projektu var izstrādāt vienpersonīgi pats vadītājs vai vadītāja
uzdevumā kāds no speciālistiem. Lēmuma izstrādi var uzticēt arī darbinieku grupai. Izvēli, vai lēmuma
projektu veidot vienpersonīgi vai koleģiāli, nosaka vairāki kritēriji, piemēram
: lēmuma kvalitāte, lēmuma realitāte, lēmuma pieņemšanas temps, pieredze, kuru
darbinieki iegūst lēmuma izstrādes gaitā, u.tml. Izstrādājot lēmuma variantus
starp atsevišķām grupām, var rasties domstarpības, pat strīdi, kuri dažreiz
mēdz beigties ar savstarpējiem apvainojumiem un, protams, nesekmē labvēlīga
mikroklimata veidošanos skolā. Strīdīgos jautājumus var atrisināt tikai sarunu
ceļā. Sarunu rezultātā var rasties vairāki alternatīvi problēmu risināšanas
varianti. Galīgai lēmuma pieņemšanai no kopējā alternatīvu skaita jāizvēlas
dažas.
2. Lēmuma
pieņemšana. Pēc alternatīvu analīzes galīgai lēmuma pieņemšanai tiek nodots
viens vai nedaudzi lēmuma projekti. Arī lēmuma galīgā pieņemšana var notikt
vienpersonīgi vai koleģiāli. Vienpersonīga lēmuma pieņemšana notiek, ja
vadītājs pats izvērtē iesniegtos lēmuma variantus un izvēlas vienu no tiem.
Lēmums tiek noformēts atbilstošā formā, vadītājs to apstiprina ar savu parakstu
un izziņo personu lokam, uz kuru lēmums attiecas. Koleģiāla lēmuma pieņemšana
notiek vai nu balsošanas ceļā vai arī uz visu dalībnieku vienprātības pamata.
3. Lēmuma
izpildes organizēšana. Ja pieņemtais lēmums netiek izpildīts, tad tam nav
praktiskas nozīmes, labākajā gadījumā tam var būt zinātniska vai vēsturiska vērtība.
Vadītāja veiksmi darbā parasti nosaka nevis spēja pieņemt labus un skaistus
lēmumus, bet prasme nodrošināt lēmumu izpildi. Parasti lēmuma izpildes
priekšnoteikumi tiek ietverti jau pašā lēmuma saturā (kas jādara lēmuma
izpildei; kurš būs darba izpildītājs, atbildīgais; darbības veikšanas termiņš;
kontroles un atskaites formas). Ja nav norādes, tad jāveido speciāls
organizatorisko pasākumu plāns vai grafiks lēmuma izpildei.
Katrs no
šiem posmiem sastāv no vairākām secīgām darbībām (skat. Pielikums Nr. 3).
Praksē
pieņemto lēmumu kvalitāti nosaka daudz un dažādi apstākļi. Tādēļ, lai lēmums
būtu izdevies :
Ø Lielu un
mazu problēmu risināšanai jāpieiet ar vienādu atbildību un nopietnību.
Ø Lēmumam
jābūt mērķtiecīgam, tam jāatbilst skolas attīstības galvenajiem virzieniem.
Ø Lēmumam
jābūt pamatotam, tam jābalstās uz ticamu informāciju.
Ø Lēmuma
pieņemšanu nedrīkst sasteigt vai nokavēt - lēmums jāpieņem savlaicīgi.
Ø Lēmumam
jāatbilst vadītāju pilnvarām, vadītājs nedrīkst pārkāpt savas kompetences
robežas.
Ø Lēmumam
jābūt skaidram, lakoniskam, saskaņotam, bez pretrunām.
Ø Neviens
lēmums nedrīkst aizskārt cilvēka cieņu, radīt nevajadzīgu stresu un
konfliktsituācijas.
Specifisks vadības lēmums ir plāns. Plānošana un vadības
lēmumu pieņemšana ir savstarpēji saistītas. Jebkura plāna kvalitāte ir atkarīga
no tā, cik labi ir bijuši pieņemtie lēmumi, kas sastāda šo plānu. Plānošanas
process ir vissvarīgākais un vistālejošākais lēmums, ko vadītājs pieņems.
Plānošanu var raksturot kā jebkuras organizācijas mērķu noteikšanu. Plānojot ir
jānosaka – kas? kā? un kad? jādara, lai rezultāti būtu veiksmīgi. Plānošana ir
sekmīga tad, ja ievēro sekojošus plānošanas posmus :
1.
Jāuzstāda mērķis.
Mērķim ir jāatbild uz visiem jautājumiem “kāpēc?” (kāpēc tas jādara? kāpēc mēs to darīsim? kāpēc neviens cits to nedara?).
Cilvēki tiek pieņemti darbā un strādā, lai sasniegtu noteiktu mērķi vai ieceri, nevis lai izpildītu plānu vai veiktu darījumu.
Mērķim ir jāatbild uz visiem jautājumiem “kāpēc?” (kāpēc tas jādara? kāpēc mēs to darīsim? kāpēc neviens cits to nedara?).
Cilvēki tiek pieņemti darbā un strādā, lai sasniegtu noteiktu mērķi vai ieceri, nevis lai izpildītu plānu vai veiktu darījumu.
2.
Mērķim jābūt skaidram.
Mērķis nerodas pats no sevis, tas ir jāizveido un jāattīsta. Ir ļoti svarīgi redzēt pilnīgi izstrādātu plānu. Ja vadītājs to neredz, tad arī neviens cits to neredzēs, un projekts būs lemts neveiksmei jau pirms tas būs sācies.
Mērķis nerodas pats no sevis, tas ir jāizveido un jāattīsta. Ir ļoti svarīgi redzēt pilnīgi izstrādātu plānu. Ja vadītājs to neredz, tad arī neviens cits to neredzēs, un projekts būs lemts neveiksmei jau pirms tas būs sācies.
3.
Jāuzstāda tāds mērķis, kuru iespējams novērtēt.
Ja mērķis ir tikai vispārējs un nevar tikt novērtēts, tad nekad nevarēs noteikt, cik jau ir sasniegts.
Ja mērķis ir tikai vispārējs un nevar tikt novērtēts, tad nekad nevarēs noteikt, cik jau ir sasniegts.
4.
Jānosaka pasākumi, kas jāveic, lai sasniegtu uzstādīto
mērķi.
Darbiniekiem, kas būs iesaistīti noteiktu darbību veikšanā, ir jāpiedalās arī šo darbību noteikšanā. Tas viņiem liks justies atbildīgiem un pārliecinātiem par to, ko viņi dara, kas, savukārt, nodrošinās labākus rezultātus.
Darbiniekiem, kas būs iesaistīti noteiktu darbību veikšanā, ir jāpiedalās arī šo darbību noteikšanā. Tas viņiem liks justies atbildīgiem un pārliecinātiem par to, ko viņi dara, kas, savukārt, nodrošinās labākus rezultātus.
Lai labi
izstrādāts plāns nepārvērstos par nevienam nevajadzīgu dokumentu, ir
jānoorganizē tā izpilde. Tādēļ nedrīkst aizmirst tādu skolas vadības funkciju,
kā organizācija.
1.3.
Organizācija
Skolas
darba organizācija ir vadības funkcija, kas realizējas - jau iepriekš minētajā
lēmuma izpildes organizēšanā, pienākumu sadalē, pedagoģiskās padomes darbā u.
tml.
Lai
racionāli organizētu darbu, ir nepieciešams katram kolektīva loceklim precīzi
noteikt pienākumus un prasīt, lai ikviens tos veic pēc labākās sirdsapziņas.
Reizēm skolas vadība ir stingra prasībās pret skolotājiem, bet tā aizmirst
pārējos kolektīva locekļus - medicīnas darbiniekus, bibliotekārus, laborantus,
tehnisko personālu. Tāpēc dažkārt klašu audzinātājus izrīko pat garderobisti un
pavāri. Tas nav pieļaujams. Skolas vadības pienākums ir izvirzīt prasības
visiem kolektīva locekļiem un stingri raudzīties, lai viņi tās ievērotu.
Juridisko pamatu šim darbam dod iekšējās darba kārtības tipveida noteikumi
vispārizglītojošo skolu darbiniekiem. Tajos noteikti ne vien skolas
pedagoģiskā, bet arī tehniskā personāla pienākumi. Uz minētā dokumenta pamata
skolas vadība kopā ar arodorganizāciju izstrādā un skolas padomē apstiprina
vietējiem apstākļiem piemērotus skolas iekšējās kārtības noteikumus, ar ko
iepazīstina visus darbiniekus. Noteikumi izliekami visam personālam pieejamā
vietā. Ik gadus tie papildināmi un precizējami. Parasti to dara kolektīva
sanāksmē pirms jaunā mācību gada sākuma, kad visiem darbiniekiem atgādina
galvenos režīma noteikumus, palīdz darbā iekļauties jaunpieņemtajiem
darbiniekiem. Skolas vadība septembrī pārbauda iekšējās kārtības noteikumu
izpildes gaitu, raugās, lai kolektīvā ar mācību pirmajām dienām ieviestos
pareizs darba ritms, ikviens precīzi pildītu savus pienākumus.
Uz aptaujā
izvirzīto jautājumu “Vai Jūs zināt savus pienākumus kolektīvā un kādi tie ir?”
gandrīz visi respondenti atbildēja apstiprinoši. Kā ļoti pozitīvu rādītāju var
minēt to, ka aptaujāto vidū nebija neviens tāds, kas pilnīgi nezinātu savus
pienākumus. Arī daļēji informēto skaits bija visai niecīgs (skat. Pielikums Nr.
4). Lielā mērā tas liecina par to, ka skolās strādā apzinīgi cilvēki, kas
ieguvuši informāciju par saviem pienākumiem ceņšas tos izpildīt, neraugoties uz
to vai tas tiks kontrolēts. Savs nopelns noteikti te ir arī skolas vadībai –
tam kā tiek organizēta informācijas nodošana un tās izpildes motivēšana.
Kā jau
iepriekš tika minēts, skolas darba organizācija realizējas ne tikai lēmuma izpildes organizēšanā un pienākumu
sadalē, bet arī pedagoģiskās padomes darbā. Pedagoģiskā padome ir skolas
koleģiāls vadības orgāns. Tās sastāvā būtu jāietilpst skolas vadībai, visiem
skolotājiem, bibliotekārei, skolēnu pārstāvjiem, vecāku komisijas pārstāvim un
skolas ārstam. Skolas pedagoģiskās padomes darbu vajadzētu vadīt skolas
direktoram. Pedagoģiskai padomei savas sēdes ir jānotur vienu reizi ceturksnī.
Tajās būtu jāapspriež skolas svarīgākos jautājumus - skolas darba plānus, mācību
un audzināšanas darbu, svarīgākās jaunās atziņas pedagoģijā un psiholoģijā, kā
tās ieviešamas skolas praksē un citus jautājumus. Pedagoģiskās padomes sēdēs
jāvalda uzticības atmosfērai, lietišķam, konstruktīvam darbam. Ļoti svarīgi ir,
lai skolas vadība apzinātos, ka pedagoģiskās padomes sēdes nav tikai vienkārša
formalitāte, bet gan ir ļoti nopietna sastāvdaļa skolas sekmīgai darbībai.
Diemžēl daudzos skolu kolektīvos patreiz vēl nevalda šī izpratne. Arī aptaujas
rezultāti pierādīja to, ka daudzi skolotāji pedagoģiskās padomes sēdes uztver
kā vienkāršu formalitāti un apmeklē tās tikai tādēļ, ka tas ir viņu pienākums.
1.4.
Kontrole
Skolā
ir divi pedagoģiskā procesa kontroles
veidi : kontrole, ko veic skolu valde vai ministrija (ārējā kontrole);
kontrole, ko veic skolas direktors un viņa vietnieki (iekšējā kontrole). Ārējai
un iekšējai kontrolei ir dažādi uzdevumi, bet mērķis ir viens – pedagoģiskā
procesa pilnveide.
Ārējās
kontroles galvenais mērķis ir nodrošināt valsts kontroli pār skolu darbu.
Galvenokārt tiek pārbaudīts skolas administrācijas darbs mācību un audzināšanas
procesa vadīšanā, kā arī viņu prasmes nodrošināt iekšējo kontroli un strādāt ar
pedagogu kolektīvu. Viena no ārējās kontroles sastāvdaļām ir patreiz tik ļoti
aktuālais vispārizglītojošo skolu direktoru un pedagogu atestācijas process.
Vispārizglītojošo skolu direktoru un pedagogu atestācijas mērķis ir veicināt
izglītības kvalitātes paaugstināšanos un noteikt diferencētu darba samaksu par
darba kvalitāti. Lai šis process tiktu kontrolēts, arī turpmāk notiks regulāra
skolu direktoru un pedagogu atestācija, ik pēc 3 – 5 gadiem. Ārējo kontroli
skolu valde vai ministrija var veikt arī sadarbībā ar citām instancēm,
piemēram, veselības, aizsardzības, ungunsdrošības, finansu u.c. dienestiem.
Ārējās kontroles nepieciešamību labi raksturo tas, ka pārmaiņas izglītībā nav
iespējamas bez pārmaiņām skolu vadībā. Izglītības efektivitāte ir tieši
atkarīga no pedagoga darba rezultātiem, bet skolas darbības efektivitāte – no
direktora skolvadības prasmes.
Iekšējās
kontroles galvenais uzdevums ir konstatēt mācību un audzināšanas darba
kvalitāti skolā, tās atbilstību standartu prasībām, pedagoģijas un psiholoģijas
zinātņu atziņām, sniegt skolotājiem ieteikumus darba pilnveidošanai.
Laika gaitā
jēdzienam “kontrole” ir izveidojusies negatīva pieskaņa, jo pedagoģiskās
vadības prakse ir pierādījusi, ka ilgstoši ir kontrolēts, lai izzinātu tikai
negācijas un pieņemtu vairāk vai mazāk kritiskus lēmumus. Kontrole daudziem
pedagogiem ir izsaukusi neticību saviem spēkiem, diskomforta sajūtu, pat stresu
un bailes. Jo kompetentāks un mūsdienīgāks ir skolas direktors un viņa
vietnieki, jo demokrātiskāka ir iekšējās kontroles organizācija un vadība.
Šobrīd jebkurai skolas vadībai :
1.
Iekšējā kontrole jāveido kā psiholoģisks un metodisks
atbalsts pedagogiem.
2.
Kolektīvs (pedagogi, skolēni) jāiesaista iekšējās
kontroles objektu izvēlē, problēmu risinājumā un lēmumu izstrādē.
3.
Jāvirza pedagogus uz kompetentu savas darbības
pašanalīzi, korekti jāizmanto viņu veiktās kontroles materiāli.
4.
Jānodrošina iekšējās kontroles gaitā iegūtās
informācijas pieejamība visam kolektīvam, katram indivīdam atsevišķi.
Galvenais – ikvienam vadītājam uzsvars ir jāliek uz darbošanos ar profesionālo
informāciju un jāprot īstenot ne tikai iekšējās kontroles diagnosticējošo, bet
arī stimulējošo, apmācošo un attīstošo funkciju.
Lai iekšējās kontroles organizācija nekļūtu par pašmērķi, jāizstrādā informācijas
organizācijas shēma, kurā jāparedz :
Ø Kāda informācija nepieciešama.
Ø Kā tā tiks vākta.
Ø Kā tā tiks apstrādāta.
Ø Kā tā tiks sistematizēta.
Ø Kā tā tiks izmantota.
Informācijas saturs un apjoms par vadāmās sistēmas
atsevišķu komponentu stāvokli ir atkarīgs no pielietotajiem iekšējās kontroles
veidiem. Izšķir tematiskos, frontālos, profilaktiskos, kārtējos un atkārtotos
kontroles veidus (skat. Pielikums Nr. 5) :
ü Tematiskā kontrole veicama kāda konkrēta skolas darbības
aspekta pārbaudei (darbs ar talantīgiem skolēniem, kā tiek pildīta mācību
programmas praktiskā daļa, darbs ar skolēnu vecākiem u.t.t.). Ar pārbaudes
rezultātiem tiek iepazīstināti visi skolotāji.
ü Frontālā kontrole paredz
kopumā pārbaudīt kāda mācību priekšmeta mācīšanu vai citu darba jomu
skolā (matemātikas stāvoklis, estētiskā audzināšana skolā u.c.).
ü Profilaktiskā kontrole paredz noteikt kāda skolas darba
komponenta stāvokli (apmeklē skolotāju stundas, pārbauda 10.klasē iestājušos
skolēnu zināšanas latviešu valodā u.t.t.).
ü Kārtējā kontrole tiek realizēta pēc darba plānā
apstiprinātā grafika.
ü Atkārtotā kontrole palīdz konstatēt iepriekš doto
norādījumu izpildi. Tā ir nepieciešama sastāvdaļa skolotāja profesionālajai
izaugsmei.
1.5. Regulēšana, koriģēšana,
stimulēšana
Kontrole, kura notiek tikai kontroles dēļ, un kurai
neseko analīze ar regulējošu, koriģējošu vai stimulējošu iedarbību, nesekmēs
skolas attīstību, gluži otrādi, tā rada neapmierinātību skolas darbinieku un
skolotāju vidū, grauj vadītāja autoritāti u. tml.
Regulēt nozīmē pakļaut zināmai kārtībai un noteikumiem,
lai panāktu saskanīgu darbošanos.
Koriģēt nozīmē izdarīt labojumus vai labot kaut ko.
Stimulēt nozīmē sekmēt, veicināt, pamudināt uz
darbošanos, dot pozitīvu impulsu. Stimulēšanas metodes izmanto skolas
darbinieku vērtēšanā un pamudināšanā strādāt radoši. Izteikta atzinība par
paveikto stimulē cilvēku strādāt vēl labāk un nostiprina ticību saviem spēkiem.
Aptaujas rezultāti liecina par to, ka, diemžēl, skolas vadība nepiegriež
pietiekamu vērību savu darbinieku stimulēšanai (skat. Pielikums Nr. 6). Šī
mūsdienās tik ļoti svarīgā un nepieciešamā vadības funkcija tiek atstāta
novārtā, kas, protams, rada bažas un neapmierinātību skolas darbinieku vidū.
Stimulēt var morāli un arī materiāli. Te jāatzīst, ka mūsu skolotāji
vairāk dod priekšroku prēmijām un darbaalgas palielināšanai, un tikai pēc tam
seko mutiska atzinība un paaugstinājuma iespējas (skat. Pielikums Nr. 7).
Šo faktu izskaidro patreizējais politekonomiskais stāvoklis mūsu valstī.
Vadītājam ir jāizprot, ka vienīgi motivēti skolotāji un
citi skolas darbinieki, būs tie, kas būs gatavi radīt jaunu kultūru skolā un
labvēlīgi ietekmēs darba atmosfēru.
Ir svarīgi, lai skolas vadība veicot šīs vadības
funkcijas rīkotos objektīvi un saskaņoti, rēķinoties ar katra cilvēka
neatkārtojamām īpatnībām : fizisko konstitūciju, nervu darbības tipu,
temperamentu, vajadzībām, motīviem, spējām utt. Vadīšanas efektivitāti noteiks
tieši tas, kāda būs skolas vadības attieksme pret katru kolektīva locekli kā
individualitāti, jo nedrīkst aizmirst, ka viss vadības process notiek
mijiedarbības sistēmā subjekts ó subjekts.
__________
* M. Inne & Co. Skolvadība
– idejas, versijas, pieredze. 45 lpp. – R.: “RaKa”.
** M. Inne
& Co. Skolvadība – idejas, versijas, pieredze. 57 lpp. – R.: “RaKa”.
2.
Citas versijas par vadības funkcijām.
Iepriekšējā nodaļā mēs iepazināmies ar skolas vadības
funkcijām demokrātiskā skatījumā, bet pastāv arī citādi vadības funkciju
uzskaitījumi, kuros par pamatu funkciju raksturošanai ir izvēlēti citi
kritēriji. Apskatīsim arī tos!
Padomju Savienības eksistences laikā skolas darbu, ar
sekojošām funkcijām, vadīja :
Ø
direktors. Skolas direktors
personiski bija atbildīgs valstij par skolēnu mācību un audzināšanas darba
organizāciju un kvalitāti, par viņu veselības nostiprināšanu un fizisko
attīstību, kā arī par skolas finansiāli saimniecisko stāvokli;
Ø
direktora vietnieks mācību un
audzināšanas darbā. Direktora vietnieka mācību un audzināšanas darbā pienākums
bija organizēt un kontrolēt skolēnu mācību un audzināšanas procesa gaitu,
kontrolēt skolēnu uzvedību un sekmību, mācību plānu un programmu izpildi,
mācīšanas un skolēnu zināšanu kvalitāti, vadīt metodisko darbu skolā;
Ø
ārpusklases un ārpusskolas darba
organizators. Ārpusklases un ārpusskolas darba organizators organizēja skolēnu
ārpusmācību audzināšanas darbu, viņu brīvo laiku, palīdzēja klašu audzinātājiem
un citiem darbiniekiem, kas iesaistīti skolēnu ārpusklases nodarbību
organizēšanā;
Ø
vecākais pionieru vadītājs.
Vecākais pionieru vadītājs strādāja ciešā kontaktā ar ārpusklases un
ārpusskolas darba organizatoru, skolotājiem un klašu audzinātājiem, vadīja
V.I.Ļeņina pionieru organizāciju skolā;
Ø
elementārās militārās apmācības
skolotājs. Elementārās militārās apmācības skolotājs vadīja nodarbības ar
vecāko klašu skolēniem pirmsiesaukuma militārajā apmācībā, organizēja skolēnu
militāri patriotiskās audzināšanas pasākumus;
Ø
direktora palīgs saimnieciskajā
darbā. Direktora palīgs saimniecības darbā bija atbildīgs par skolas ēku un
skolas īpašuma saglabāšanu, par mācību procesa materiālo nodrošināšanu, par
skolas sanitāro stāvokli, tās sagatavošanu mācībām, par apkalpojošā personāla
darba pareizu organizāciju.
Šo varētu dēvēt
par autoritārās sabiedrības skatījumu uz vadības funkcijām, bet literatūrā var
sastapt arī citus skolas vadības funkciju iedalījumus. Populārs ir skolas
vadības funkciju uzskaitījums pēc skolas vadītāja darba satura : administratīvi
saimnieciskās funkcijas, informatīvi metodiskās funkcijas, pedagoģiski
psiholoģiskās funkcijas u. tml.
Interesantas ir arī D. M. Makgregora pieejas vadīšanas
organizēšanai. Pirmā no pieejām, kuru viņš apzīmēja ar teoriju X, apgalvo, ka
cilvēkā ir jau iedzimta nepatika pret darbu, tāpēc viņam nepieciešama
pārliecināšana, kontrole, draudi un sodīšana. Balstoties uz šādu pieņēmumu par
cilvēka dabu, vadību var realizēt ar vienu no pieejām - “cietu” vai “mīkstu”
(skat. Pielikums Nr. 8). Teorija par “cietu” un “mīkstu” pieeju, pēc
D. M. Makgregora domām, darbojas līdz cilvēks sasniedzis noteiktu
dzīves līmeni. Ja viņa uzvedību motivē augstākas vajadzības, šī teorija vairs
nedarbojas. D. M. Makgregors izvirza otru teoriju par cilvēka dabu un vadīšanas
organizāciju - teoriju Y. Šī teorija apgalvo : “Cilvēki pēc savas gribas nav
pasīvi un nepretojas organizācijas vajadzībām - viņi tādi kļūst atbilstoši
darba pieredzei organizācijā.” Tādēļ vadības uzdevums ir organizēt darbu tā,
lai cilvēki varētu realizēt savus mērķus un motīvus organizācijas nolūku
īstenošanā.
Nobeigums
Mēs dzīvojam laikā, kad mūsu republikas izglītības
sistēma cīnās par savu atdzīšanu
pasaulē, un tieši tādēļ tik ļoti nepieciešams ir pētīt, analizēt un izvērtēt
skolvadību, kas ir izglītības sistēmas funkcionēšanas nodrošinātāja. Skolas
vadības funkcijas ir tēma, kas vienmēr būs aktuāla un papildināma. Mana kursa
darba mērķis bija iepazīties ar skolas vadības funkcijām gan teorētiski, gan
praktiski. Varu teikt, ka esmu sasniegusi sākumā izvirzīto mērķi, jo man ir
izdevies savākt nākotnei ļoti noderīgu materiālu un iegūt attiecīgu pieredzi
šajā jomā.
Esmu sapratusi, cik labi ir, ja skolvadības pamatus ir
apguvuši arī skolas pedagogi, jo tas paaugstina savstarpējās saskarsmes
kultūru, izpratni un ir kā pamats sekmīgai skolas vadības un pedagoģiskā
kolektīva sadarbībai. Bez tam, tieši skolotāji ar lielu atsaucību piedalījās
manā aptaujā un dalījās savā pieredzē, uzskatos un iecerēs.
Kursa darba izstrāde bija arī ļoti saistoša, jo
pedagoģiskajā praksē man bija iespēja iepazīties ar skolas vadības darbību, un
tagad varu spriest par teorētisko atziņu lietderīgumu, nozīmīgumu un
nepieciešamību ieviest tās praksē.
Būšu pateicīga par katru labojumu un jebkāda veida
atsaucēm. Paldies…
Izmantotās
literatūras saraksts
1.
A. Builis.
Skolvadības pamati. - R.: LU, 1993.
2.
D. Kukele.
Skolvadība I daļa. – R.: “Vārti”, 1998.
3.
Izglītības un
zinātnes ministrija. Izglītības attīstības stratēģiskā programma 1998. – 2003.
– Rīga 1998.
4.
J. Babanska
redakcija. Pedagoģija. - R.: “Zvaigzne”, 1987.
5.
L. Žukovs.
Ievads pedagoģijā (pamatkurss). - R.: “RaKa”.
6.
M. Inne &
Co. Skolvadība - idejas, versijas, pieredze. - R.: “RaKa”.
7.
Svešvārdu
vārdnīca. - R.: “Liesma”, 1969.
Pielikumi
Pielikums Nr. 1 (Aptaujas anketa).
Rīgas Pedagoģijas un
izglītības vadības augstskolas 4. kursa studenti, patreiz, veic vairākus
pētījumus skolvadībās jomā. Aptauju mērķis ir
izpētīt skolas darbinieku kompetenci vadības jautājumos un izveidot
attiecīgu statistiku.
Arī Jūs esat aicināta(-s)
piedalīties vienā no pētījumiem, un tādēļ tiekat lūgta(-s) atbildēt uz
jautājumiem, kas saistīti ar skolas vadības funkcijām.
Jau iepriekš sirsnīgi pateicos!
Vai
Jums ir pazīstamas sekojošas skolas vadības funkcijas :
|
skaidri zinu, kas tas ir
|
apmēram zinu, kas tas ir
|
neko par to nezinu
|
analīze
|
|
|
|
vadības
lēmumu pieņemšana (plānošana)
|
|
|
|
organizācija
|
|
|
|
kontrole
|
|
|
|
regulēšana
|
|
|
|
koriģēšana
|
|
|
|
stimulēšana
|
|
|
|
Cik
lielā mērā Jūsu skolas vadība savā darbībā realizē šīs funkcijas :
(lūdzu norādiet procentuāli (0%
- 100%))
analīze ………
vadības lēmumu pieņemšana (plānošana) ………
organizācija ………
kontrole ………
regulēšana ………
koriģēšana ………
stimulēšana ………
Vai Jūs piedalaties :
|
Jā |
Nē |
·
mācību gada rezultātu
analizēšanā
|
|
|
·
kolēģa mācību stundas
analizēšanā
|
|
|
Kā Jūsu skolas vadība
pieņem lēmumus :
(apvelciet atbilstošo)
1)
koleģiāli
(lēmumu pieņemšanā piedalās skolas kolektīvs);
2)
lēmumu pieņem
skolas vadība (skolas direktors un viņa vietnieki);
3)
lēmumu pieņem
skolas direktors (vienpersoniski).
Vai Jūsu skolā tiek organizēta pieņemtā lēmuma izpilde :
(apvelciet atbilstošo)
1)
jā, noteikti;
2)
tikai dažreiz;
3)
nē.
Vai Jūs zināt savus pienākumus kolektīvā :
(apvelciet atbilstošo)
1.
jā, zinu;
2.
daļēji zinu;
3.
nē, nezinu.
Ja jā, tad nosauciet dažus no tiem, lūdzu :
a)
|
d)
|
b)
|
e)
|
c)
|
f)
|
Vai Jūs piedalaties skolas pedagoģiskās padomes
sēdēs :
(apvelciet atbilstošo)
1. jā, vienmēr 2.
dažreiz nepiedalos
3.
nekad nepiedalos
Kādēļ? Īsumā pamatojiet savu iepriekšējo atbildi.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kā Jūsu skolas vadība veic iekšējo kontroli (kas
tiek kontrolēts? kāda ir Jūsu attieksme pret to?)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vai Jūsuprāt skolas vadība pievērš pietiekamu
uzmanību savu darbinieku stimulēšanai :
(apvelciet atbilstošo)
jā nē
Kāda darbinieku stimulēšana pēc Jūsu domām ir visefektīvākā :
(apvelciet atbilstošo)
a)
prēmija;
|
d)
darbavietas saglabāšanas garantija;
|
b)
paaugstinājums;
|
e)
darbaalgas palielināšana;
|
c)
apdāvināšana;
|
f)
sodīšana.
|
Bet tagad, lūdzu, pastāstiet par
sevi :
Skola, kurā Jūs strādājat ____________________________________
Jūsu izglītība ____________________________________________
Jūsu specialitāte __________________________________________
Jūsu pedagoģiskā darba stāžs ________________________________
Pielikums Nr. 2 (Mācību gada rezultātu analīze).
Pielikums Nr. 3 (Vadības lēmumu pieņemšanas galvenie posmi).
Pielikums
Nr. 4 (Vai skolas darbinieki ir informēti par saviem pienākumiem).
Pielikums
Nr. 5 (Iekšējās kontroles veidi)
Pielikums
Nr. 6 (Darbinieku stimulēšana).
Pielikums
Nr. 7 (Kāda ir visefektīvākā stimulēšana).
Pielikums Nr. 8 (Vadība realizējot teoriju X)
pieeja
|
Vadītāja darbība
|
Vadāmo sagaidāmā atbildes reakcija
|
“cietā”
|
piespiešana,
tieša novērošana, cieša uzvedības kontrole, draudi, sodi
|
rodas
pretdarbība - pazeminās darba ražīgums, antagonisms, slēpta vadības mērķu
sabotāža u. c.
|
“mīkstā”
|
tiekšanās
pēc saskaņas, atsevišķu prasību apmierināšana, atļaušana, “tēvišķa”
aizrādīšana, pamācīšana
|
vienaldzīga
attieksme pret uzņēmumu, atlaides
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru