Ventspils
Augstskolas
Ekonomikas
un pārvaldības nodaļas
1.
kursa 1grupas studentu
Guntara Saldaka
Roberta Benzes
Māra Indāna
Renāra
Ābola
Lauras
Dambekalnes
Referāts uzņēmējdarbībā
Uzņēmuma uzbūve un vadība
VENTSPILS 2000
Organizācija
Organizācija ir izveidota sistēma, kurā cilvēku darbība tiek apzināti
koordinēta kopīgu mērķu sasniegšanai.
Ievērojamais menedžmenta speciālists Maikls Meskons uzskata, ka
organizāciju raksturo:
·
vismaz divu
cilvēku kopa, kuri sevi uzskata par grupas daļu;
·
vismaz viens
mērķis (vēlamais gala stāvoklis vai rezultāts), kuru visi grupas locekļi pieņem
par kopēju;
·
grupas locekļu
kopa, kuri apzināti strādā kopā, lai sasniegtu visiem nozīmīgu mērķi.
Apvienojoties vienotā sistēmā, organizācijas
darbinieki iegūst kopīgas, raksturojošas pazīmes, kuru nebija katram atsevišķi.
Tie var būt mērķi, darbības plānveidība, laika faktora ietekme, informācija,
kopīgs īpašums, resursi utt.
Pastāv formālās un neformālās organizācijas (skat, sh.). Ja Formālas organizācijas izveido īpašnieks vai menedžeris viņa uzdevumā, tad neformālās organizācijas veidojas nosacīti stihiski, atbilstoši attiecīgajai situācijai. Arī neformālās organizācijas locekļiem ir kopīgi mērķi, intereses, var veidoties arī noteikta struktūra.
Organizāciju
tipi.
Starp organizācijām pastāv atšķirības, īpaši iekšējā uzbūvē un darbībā,
vadības aktivitātē, darbinieku līdzdalībā, mērķu noteikšanā un īstenošanā.
Menedžmenta speciālisti Nelsons un Berns izšķir četrus organizāciju tipus:
·
reaģējošo;
·
atsaucīgo;
·
aktīvo;
·
augsti
efektīvo;
Organizācijas pārveidošanos no viena tipa uz otru nosaka subjektīvi un
objektīvi faktori, galvenokārt vadības organizācijas kultūra. Ja vadītājs
atsakās improvizēt, tad organizācija paliek reaģējoša tipa stadijā.
Ja vadītājs nespēs pārorientēties no produkta uz patērētāju, organizācija
nerealizēs savas iespējas tirgū.
Savukārt vadītājs kurš orientēts uz patērētāju, bet
nav ieinteresēts sava kolektīva izaugsmē, var nostiprināt uzņēmuma orientāciju
kādā no attīstības stadijām, bet nepanāks tās atbilstību augsti efektīvas
organizācijas tipam.
Organizāciju var veidot indivīds (īpašnieks) vai cilvēku grupa.
Organizācijas veidošanu var ietekmēt individuālisma vai kolektīvisma tipu
varianti. Pastāv divi individuālisma tipi un divi kolektīvisma tipi.
Pirmais individuālisma tips ir izteikta indivīda gribas izpausme, kas var
nesakrist ar sabiedrības un varas normām.
Otrais individuālisma tips ir atvērtāks, tajā ir atsevišķi kolektīvisma
elementi.
Kolektīvisma pirmais tips ir atvērtāks, lokanāks, tas pārņēmis atsevišķus
individuālisma tipa elementus, proti, pieļauj brīvu indivīda rīcību un
domāšanu. Šis tips ir demokrātiskāks.
Otro kolektīvisma tipu var dēvēt pat stingro kolektīvismu, tajā
kolektīvisma idejas un spēki ir konservatīvi. Šāda tipa kolektīvos būtiska ir
lēmumu pieņemšana no augšas.
Organizācijas
mērķi.
Organizācijas uzbūvi veido iekšējie elementi, kuri ir savstarpēji saistīti,
to veidošanās, atbilstība un izmaiņas ietekmē mērķi un mērķu sistēmu (skat sh.)
Mērķi – ir konkrēts stāvoklis vai gala rezultāts, ko izvirza un cenšas sasniegt kopīgā darbā apvienojusies grupa. Mērķis ir plānošanas funkcijas galvenais instruments.
Amerikāņu zinātnieks Pīters Drukers izvirzīja mērķvadības teoriju un
noteica trīs galvenos tās elementus:
·
kopīgo mērķu
konkrēta un īsa noteikšana;
·
visu to
darbinieku piedalīšanās mērķu izstrādē, kuri strādās attiecīgajā sistēmā;
·
darbības
efektivitātes izvērtēšana, pamatojoties uz rezultātiem.
Mērķi tikai tad virza produktivitāti, ja tie:
·
koncentrē
darbinieku uzmanību uz galveno;
·
kalpo kā darba
intensitātes regulators, jo darba enerģija tiek izlietota proporcionāli mērķu
sasniegšanas grūtībām;
·
veido
darbinieku neatlaidību, uzmanību.
Mērķu īstenošanā svarīgs ir atgriezeniskās saites princips.
Apakšsistēmā mērķus iedala pēc:
·
funkcijām
(virzības);
·
līmeņiem;
·
kritērijiem;
·
laika faktora;
·
nozīmīguma
(vērtības).
Misija.
Misija ir apzināta un publiski izteikta organizācijas esamība, būtība un
statuss, eksistēšanas iemesls, tā ietver organizācijas veidolu un ticamību,
kuru atpazīst interesenti.
Menedžmenta speciālists Kempbels izvirzījis interesantu pieņēmumu, kā
organizācijai noteikt savu misiju. Viņš uzskata, ka misijai jāietver četri
elementi:
·
organizācijas
esamības un nākotnes virzība;
·
stratēģija;
·
vērtības,
kuras organizācija izvirza un kurām tic patērētājs un darbinieki;
·
normas un
rīcība (rīcības noteikumi un paraugi, kuri norāda vērtību sistēmu un īpašu
kompetenci).
Uzņēmējdarbībā misijas izvēli nosaka īpašnieks vai augstāka pārvaldības
institūcija.
Struktūra.
Struktūra – uzņēmuma vienību un darbinieku funkciju sakārtošana, lai,
efektīvi sadarbojoties un kontaktējoties ar ārējo vidi, produktīvi un
mērķtiecīgi sasniegtu uzņēmuma mērķus, apmierinātu patērētāju vajadzības.
Struktūras izveidošana pamatā notiek piecos etapos:
·
modeļa izvēle;
·
projektēšana,
lai struktūra atbilstu stratēģijai, nosegtu visas organizācijas funkcijas;
·
katram
struktūras blokam izstrādā nolikuma projektu, paredzot padotības shēmu un
koordināciju saites;
·
izveidoto
struktūra bloku aizpilda ar personāla amatu aprakstiem (tiesības, pienākumi),
ievērojot katra bloka specializāciju;
·
struktūras
apstiprināšana un ieviešana, kurā nozīmīga vieta ierādāma visu darbinieku
iepazīstināšanai ar to.
Sadalīšana blokos nozīmē departamentizāciju –
līdzīgu darba funkciju grupēšanu.
Praksē izveidojušies divi struktūru modeļi – mehāniskais un organiskais,
kuru galvenā atšķirība ir tā, ka mehāniskajā modelī viss ir iepriekš sakārtots
un paliek nemainīgs, turpretim organiskais modelis ļauj adaptēties mainīgā un
nestabilā vidē.
Vadīšana.
Vadīšana ir uzņēmuma
darba plānošanas, lēmumu pieņemšanas, organizēšanas, lēmumu izpildes
nodrošināšanas, konfliktu risināšanas, personāla vadīšanas, koordinēšanas,
kontroles un motivēšanas process, izmantojot darba spēku un visus pārējos
pieejamos resursus un līdzekļus, lai sasniegtu izvirzītos mērķus. Vadīšanu var
uzskatīt arī par informācijas pārveidošanas procesu, t.i., vadīšana ir
informatīvs process. Mūsdienu ekonomiskajos apstākļos, kuriem raksturīgs
dinamiskums, svarīgs ir elastīguma princips. Elastīga vadīšana balstās uz
elastīgu plānošanu un lēmumu pieņemšanu, kam savukārt pamatā ir elastīga datu
bāze.
Ir atšķirība starp saimniekošanu – administrēšanu, plānošanu un
kontrolēšanu - un vadīšanu. Labs vadītājs dara to, bet daudz labāk: viņam ir noslēpums,
kas kopīgā darbā citos rada vēlmi un labprātīgu atbalstu. Cilvēka darbībā ir
trīs galvenās autoritātes formas: autoritāte, ko iegūst amata vai ranga dēļ,
autoritāte, kas iegūta personīgo īpašību dēļ, un autoritāte zināšanu dēļ.
Autoritāte zināšanu dēļ ir cilvēks, kurš zina kas jādara un kā jādara, un kam
paklausīs, it īpaši krīžu laikos.
Vadības mākslas neatņemama sastāvdaļa ir abpusēja sazināšanās. Tā ietver
runāšanas un klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas prasmi. Lai spētu sazināties
ar citiem, cilvēkam jābūt labi sagatavotam, pārliecinātam, vienkāršam un
kodolīgam. Vadības māksla nozīmē ne tikai nodot informāciju vai idejas; tas
nozīmē iedvesmot pārējos enerģiskai un entuziasma pilnai rīcībai. Tas nenozīmē,
ka vadītājam jātērē pašam sava enerģija, bet gan to, ka viņam jāprot
atbrīvot to enerģiju, kas ir visapkārt.
Vadīšanas
funkcijas:
1.
Plānošana
ü uzņēmuma darbības mērķa noteikšana
ü iekšējās situācijas un apkārtējo apstākļu noteikšana un
analīze
ü nepieciešamo resursu noteikšana
ü darbības programmas sastādīšana
2.
Organizēšana
ü paredzēto darbu ranžēšana
ü darbu sadale
ü pilnvaru deleģēšana
3.
Personāla
vadīšana
ü nepieciešamo personāla resursu noteikšana
ü personāla izvēle un pieņemšana darbā
ü personāla izglītošana, kvalifikācijas celšana
ü personāla izmaksu vadīšana
ü personāla informācijas sistēmas vadība
ü darba vietu stāvokļa analīze
4.
Motivēšana
ü darbinieku rīcības virzīšana un vadīšana
ü pārliecināšana un ieinteresēšana
ü izpildes standartu noteikšana
5.
Kontrole
ü darbu izpildījumu salīdzināšana ar iepriekš noteiktiem to
izpildes standartiem
Racionālas vadīšanas pamatfunkcijas (Kepnera – Tregu
metode)
1.
Situācijas
analīze un novērtējums:
“Kas ir
noticis?”
Jāmāk atšķirt būtisko no nebūtiskā.
2.
Problēmu
analīze:
“Kāpēc tas ir
noticis?”
Būtiskāko cēloņu un seku analīze.
3.
Lēmumu
analīze:
“Ko mēs varam
darīt?”
Mērķa pārbaude, alternatīvu analīze, riska novērtēšana
4.
Potenciālo
problēmu analīze:
“Kas var
izjukt?”
Lēmuma iespējamo seku analīze un novērtēšana.
Vadīšanas principi (pēc A.Faiola)
1.
Varas
dalīšana, specializācija.
2.
Vara. Tiesības
rīkoties ar atbildību.
3.
Disciplīna.
Pakļaušanās vadītājam jāsavieno ar cieņu pret to.
4.
Vienvadība.
Katrs darbinieks saņem pavēles tikai no viena vadītāja.
5.
Darbības
virzības vienotība. Katra darbinieka rīcība tiek koordinēta vienā virzienā.
Visi zina darbības stratēģijas virzienus un darbojas mērķtiecīgi.
6.
Indivīda
interešu pakļaušana kopējām interesēm.
7.
Centralizācija.
Vadītājs nosaka centralizācijas un decentralizācijas proporcijas.
8.
Apbalvošana.
Samaksa atbilstoši ieguldījumam.
9.
Hierarhiskā
ķēde. Informatīvās saites organizācijā ir nepārtrauktas, tās veido vadītāji.
10.
Kārtība.
Darbiniekiem un materiālām vērtībām jāatrodas stingri noteiktās vietās.
11.
Taisnīgums.
Vadītāji rīkojas likumīgi, labestīgi, rada padotajos uzticību, lojalitāti.
12.
Personāla
stabilitāte. Jaunajam darbiniekam jārada iespēja iepazīt darbu, jāmāca, jāzina
attīstības uzdevumi, stratēģija.
13.
Iniciatīva.
Patstāvība rada apstākļus darbības efektivitātei.
14.
Apvienošanās.
Organizācijas harmoniska attīstība, darbošanās organizācijā – katra darbinieka
sekmju nosacījums.
Vadīšanas prasmes
Vadītājam
nepieciešamās prasmes atkarīgas no vadības līmeņa, kurā viņš atrodas
(augstākajā, vidējā vai zemākajā vadības līmenī).
Speciālās prasmes – nepieciešamas galvenokārt vidējā un zemākā līmeņa
vadītājiem, tās ietver sevī tehnoloģijas pārzināšanu.
Konceptuālās prasmes – visvairāk nepieciešamas augstākā līmeņa vadītājiem,
tās ir spējas koordinēt, integrēt, organizēt, apvienot visu intereses.
Cilvēciskās prasmes – spējas strādāt ar cilvēkiem, saprast un motivēt gan
indivīdu, gan grupu.
Spējas, kas nepieciešamas labam vadītājam:
ü radoša, kompleksa, analītiska domāšana
ü spēja novērtēt
ü komunikabilitāte
ü pārliecināšanas un argumentēšanas spējas
ü gribasspēks
ü spēja pieņemt lēmumus, plānot, organizēt un kontrolēt
ü iestādes funkciju vai uzņēmuma tehnoloģijas pārzināšana
ü iniciatīva
ü interese un motivācija
Attīstoties
dažādām cilvēces darbības formām – filosofijai, reliģijai, politikai, mākslai
un zinātnei, - cilvēki ir nonākuši pie atziņas, ka pārmaiņas ir ikdienišķa
lieta. Pārmaiņas un vadības māksla ir ļoti cieši saistītas. Mūsdienās neeksistē
neviens uzņēmums, kas nebūtu pakļauts pārmaiņām. Tāpēc būt par vadītāju nozīmē
būt par pārmaiņu vadītāju. Vadīšana pārmaiņās ir komandas darbs, sadarbība un
komunikācija ar līdzstrādniekiem. Sākotnēji uzņēmuma pārstrukturizēšana var
izraisīt negatīvas sekas, piemēram, darbinieku neapmierinātību, darba vietu
likvidāciju u.c. Ilgākā laika posmā izdarītās pārmaiņas ļauj kāpināt uzņēmuma
darba efektivitāti, paaugstina konkurētspēju, rada darba vietu pieaugumu u.c.
Vadīšanas stilu ietekmējošie faktori:
|
Darba statuss |
||
Augstākā līmeņa
vadības darba stils
|
Personīgās īpašības |
Pastāv
dažādi vadības stili, kas ir atkarīgi no cilvēka personīgajām īpašībām, tautas
un kultūras. Tie var būt vienlīdz efektīvi, lai vestu cilvēkus vēlamajā
virzienā. Pēc vadītāja dalības pakāpes vadības procesā Kurts Levins ir
iedalījis šādus vadīšanas stilus:
ü Autoritārais stils – diktatorisks vadīšanas stils, raksturīga
orientācija tikai uz tiešajiem darba jautājumiem, ignorējot padoto vajadzības,
turēšanās pie principa – mērķa sasniegšana par katru cenu. Vadītājs lēmumus
parasti pieņem vienpersoniski, dod detalizētus rīkojumus, stingri kontrolē
darba izpildi, soda darba neizpildes gadījumā, nesekmē padoto iniciatīvu, darba
rezultāti galvenokārt atkarīgi no vadītāja kompetences, spējām un pieredzes.
Pie šī vadīšanas stila pieder absolūtais autoritārais, autokrātiskais,
birokrātiskais un patriarhālais vadības stils.
ü Demokrātiskais stils – vadītājs iesaista darbiniekus lēmumu pieņemšanā,
deleģē varu, iedrošina darbiniekus piedalīties darba metožu un mērķu izvēlē.
Demokrātiskais stils iedalās:
Ø Konsultatīvais stils – pieņemot lēmumus vadītājs konsultējas ar
padotajiem, uzklausa viņu viedokli, bet galīgo lēmumu pieņem pats.
Ø Koleģiālais stils – lēmumus vadītājs pieņem kopīgi ar padotajiem,
vadītājam ir izšķirošās balss tiesības, vadītājs cenšas ieinteresēt cilvēkus
veicamo uzdevumu izpildē, stimulēt viņu darbību un iniciatīvu, radīt labvēlīgu
psiholoģisko klimatu. Realizējot šo vadības stilu ieilgst lēmumu pieņemšanas
process.
ü Deleģējošais stils (laissez - faire) – lēmumu pieņemšanas pilnvaras
maksimāli tiek deleģētas padotajiem, vadītājs nosaka galveno uzdevumu,
nepieciešamības gadījumā veic kontroli un korekcijas. Padotie strādā pilnīgi
patstāvīgi.
Protams,
praksē reti kāds no šiem vadības stiliem sastopams tīrā veidā. Visbiežāk
veidojas dažādu stilu kombinācijas.
Levins
un viņa domu biedri nevarēja izlemt, kurš no šiem vadības stiliem ir
visefektīvākais. Viņi veica eksperimentu – tika izveidotas divas grupas, no
kurām viena tika vadīta demokrātiskā, otra – autoritatīvā stilā. Deleģējošā
grupa netika veidota, jo to uzskatīja par mazāk efektīvu. Eksperimenta
rezultāti rādīja, ka padarītā darba apjoms abām grupām bija vienāds, bet darba
kvalitāte un grupas apmierinājums bija lielāks demokrātiskajā grupā.
Vadīšana
var būt orientēta uz darbiniekiem (vadītājs rūpējas par darbinieku vajadzībām,
pieņem atšķirības darbinieku uzskatos) un orientēta uz produkciju (uzsver darba
tehnisko, uzdevumu pusi, par galveno uzskata sasniedzamos mērķus, bet
darbiniekus tikai par līdzekļiem to sasnigšanai).
Darbvieta –
uzņēmuma šūniņa.
Darbvieta
ir mērķtiecīgi iekārtota telpas daļa noteikta darba veikšanai un līdz ar to ir
sīkākā organizācijas vienība uzņēmumā un tai ir jābūt apgādātai ar darba
līdzekļiem. Ir specializētas, universālas, pastāvīgas, pagaidu, stacionāras,
pārvietojamas darbvietas un tās atšķiras arī ar to, kam tās domātas –
direktoram, pārvaldes personālam, parastajiem strādniekiem utt. Lai izveidotu
darbvietu, ir jāievēro daudzi blakusfaktori, kas netieši attiecas uz darbvietu
– kā piemēram, higiēnas, fizioloģijas, psiholoģijas un citas prasības.
Darbvieta ir vieta, kur darbinieks iedarbojoties ar darba līdzekļiem uz darba
priekšmetu, nesīs uzņēmumam peļņu un tas nozīmē, jo labāk un piemērotāk būs
iekārtota šī darbvieta, jo efektīvāka un produktīvāka būs uzņēmuma
darbība.
Darbvietas
veidošanā var pielietot centralizācijas vai decentralizācijas principu: Centralizācijas
princips – vienādi uzdevumi tiek pievienoti un piesaistīti vienai
darbvietai.
Decentralizācijas princips – vienādi uzdevumi tiek sadalīti un piesaistīti vairākām darbvietām.
Lai
darbiniekam rastos priekšstats par viņa pienākumiem un kāda būs tā loma
uzņēmumā, ir jāizveido darbvietas apraksts (pase). Bet lai izveidotu šo
aprakstu ir jāapkopo informācija par pašu darbu – jāveic darba analīze. Darba
analīze parāda, kas darbiniekam jādara un dod informāciju par darba saturu.
Pastāv arī vairāki darba analīzes paņēmieni:
Ø Intervija – tiek intervēts darbinieks, lai iegūtu
svarīgākos
faktus par darbu.
Ø Anketēšana – pielieto aptauju, kur izmanto
jautājumus,
kuri līdzīgi kā intervijās.
Ø Novērošana – tiek novērots darbinieks
strādājam.
Ø Pašapraksts – darbvietu izanalizē pats
darbinieks.
Darbvietas apraksts ir tipveida dokuments, kuru var izmantot
organizatoriskiem, vervēšanas un darba izpildes mērķiem:
Ø Aprakstīt darbvietas lomu organizācijā un kas ir jādara,
lai sasniegtu tās mērķus;
Ø Informē darba meklētājus par darbu;
Ø Darba līguma pamats;
Ø Darbojas kā ietvars uzstādot mērķus;
Darbvietas aprakstam nevajadzētu būt pārāk sīkumainam, bet gan jāmin
galvenie uzdevumi, kas sagaidāms no darbinieka un tā pozīcijas organizācijā. Darbvietas
aprakstam ir daudzas jo daudzas priekšrocības, kuru rezultātā ieguvēji ir gan
darbinieki gan arī darba devēji.
Darba devējs gūst - pārskatu pār katras darbvietas
uzdevumiem,
§ atalgojuma noteikšanas kritērijus,
§ iespēju uzlabot gaisotni uzņēmumā,
§ iespēju pilnveidot kontroli,
§ iespēju samazināt personāla mainību.
Darba ņēmējs gūst - prasības, ko viņam izvirzīs,
-
sava darba
mērķus,
-
personas, kas
viņam var dot rīkojumus,
-
darbiniekus,
kas būs viņa padotībā
-
darbvietas
kopvērtējumu par atalgojumu.
Uzņēmuma struktūrvienība
Uzņēmuma struktūras izveidošana:
Struktūra (structure; formation, Struktur)
[lat. structura – uzbūve]-
sistēmas organizācijas uzbūve un iekšējā forma, sistēmas elementu stabilo
kopsakaru vienība. Elementu saistība sistēmā pakļauta daļas un veselā
savstarpējo attiecību dialektikai. Apvienojot elementus sistēmā, tās īpašības
ir atšķirīgas no komponentu algebriskās summas. Strukturālisms ir visu reāli
eksistējošo objektu un sistēmu atribūts.
Uzņēmuma struktūra ir uzņēmuma nodaļu izvietošana un to savstarpējā saikne.
Uzņēmuma struktūra ir nepieciešama lai noteiktu un konkretizētu vadības
līmeņa savstarpējās attiecības, tiesību, pilnvaru un atbildības sadalījumu.
Uzņēmuma organizatoriskās vienības, kurās notiek daudzu darbavietu vai
amatu apvienošana, sauc par struktūrvienībām.
Galvenie struktūrvienību izveidošanas modeļi ir šādi:
1)Objektu
modelis – struktūrvienības tiek veidotas uz ‘objektu’ pamata (produkti vai
produktu grupas). Šī modeļa piemērs ir uzņēmuma struktūra, kura sastāv no
atsevišķām nodaļām. Piemēram, patēriņa precu ražošanas nodaļa un ražošanas
līdzekļu ražošanas nodaļa, kuras darbojas ar dažādiem tirgiem un tām
atbilstošām stratēģijām;
2)Funkcionālais modelis, pēc kura uzņēmuma daļas tiek izveidotas, ņemot par
pamatu uzņēmuma ražošanas funkcijas (ražošana, sagāde, mārketings, finansēšana
u.c.);
3)Matricas modelis – abu iepriekšējo modeļu kombinācija, kuras ietekmē
rodas funkciju un pilnvaru krustošanās (matrica). Funkcionālās daļas tuvojas
ražošanai, padziļinās darbinieku specializācija un sadarbība funkcionālo nodaļu
starpā. Šī modeļa trūkumi ir komunikāciju grūtības.
Uzņēmuma struktūru veido
ü Amatu nosaukumi
ü Darba pienākumu sadale;
ü Darbu savstarpējo attiecību forma;
ü Lēmumu pieņemšanas kompetence.
Veidojot uzņēmuma struktūru, vadītājam rodas šādi jautājumi.
1.
Cik vadības
līmeņi ir vajadzīgi?
2.
Cik formāla
būs to mijiedarbība?
3.
Kāda būs
pieņemto lēmumu izplatīšanas hierarhija (vai visi jautājumi būtu jāpārzina
augstākajai vadībai)?
4.
Cik sarežģīta
būs organizatoriskā struktūra? Vienkārša hierarhija ar skaidru pienākumu un
tiesību sadali ir viegli saprotama atšķirībā no masīvas uzbūves vadīšanas
struktūras.
Vadības līmeņu skaits ir atkarīgs no uzņēmuma tipa, lieluma un
organizatoriskās formas. Lielos uzņēmumos būs vajadzīgi vairāki vadības līmeņi.
Ražošanas uzdevumu sadale pa struktūrvienībām.
Struktūrnodaļas |
Materiāli tehniskās
sadales nodaļa
|
Noliktava
|
Tehniskā daļa
|
Noieta daļa
|
Pārvalde
|
|
Informācijas ieguve
(tirgzinis)
|
Materiālu (preču)
pieņemšana (noliktavas vadītājs)
|
Tehnoloģiju izstrāde
(inženieris tehnologs)
|
Mārketings (tirgzinis)
|
Lietvedība (lietvedis)
|
Uzdevumi
|
Piegādātāju izvēle
(tirgzinis)
|
Materiālu (preču)
uzglabāšana (noliktavas vadītājs)
|
Tehnoloģiju
izmēģinātājs. (inženieris tehnologs)
|
Tirdzniecība (komerc -
darbinieks)
|
Pesronāl-vadīšana
(personāla vadītājs un darbinieki)
|
|
Piegāžu kontrole
(uzskaitvedis)
|
Vērtību uzskaite
(uzskaitvedis)
|
|
Piegādes (transporta
darbinieki)
|
Grāmatvedība
(grāmatvedis)
|
.Uzņēmuma struktūrvienības veido, apvienojot
atsevišķus amatus vienotā darbības sfērā. Struktūrvienību struktūras pamatā ir
darba uzdevumu dalīšana. Struktūrvienību veidošana analoģisku ražošanas
funkciju ceļā ļauj panākt efektīvāku uzņēmuma vadīšanu, tās elastību uzņēmuma
saimnieciskās darbības uzlabošanā un pilnveidošanā.
Pienākumu sadales metodes pa apakšvienībām ir atkarīgas no tā, kādas
pazīmes un metodes ir sadales pamatā. Raksturīgākās pazīmes ir šādas.
Sadale vienāda lieluma grupās. Šo metodi izmanto tad, ja darbinieki
profesionālā ziņā ir līdzvērtīgi, bet noteiktu mērķu sasniegšanai ir
nepieciešams noteikts cilvēku skaits.
Pēc funkcionālās pazīmes. Šī ir visizplatītākā metode atsevišķu uzņēmuma
nodaļu veidošanā – ražošanas, personālvadības, finansu u.c. Katra nodaļa veic
noteiktas funkcijas.
Pēc teritoriālās pazīmes. Šī metode
tiek lietota gadījumos, kad uzņēmums veic savu darbību dažādu rajonu
teritorijā.
Ražotās produkcijas pazīme. Šī metode gūst visplašāko izmantojumu lielos
uzņēmumos, kuri paplašina ražotās produkcijas sortimentu, kur citas metodes
lietošana izraisītu uzņēmumu struktūras sarežģīšanu.
Patērētāju interešu ievērošana. Tajās nozarēs, kur patērētājs ir galvenais
faktors, viņu intereses uzņēmuma struktūras veidošanā ir izšķirošās. Tas ir
sevišķi raksturīgi, izveidojot servisa dienestus.
Liela mēroga uzņēmumos tiek izmantotas gan visas, gan dažas no minētajām
metodēm.
Izmantotā literatūra
1.
Šķiltere, D., Uzņēmuma vadīšana, Rīga, 1999.
2.
Robbins, S.P., De Cenzo, D.A., Fundamentals of Management, New Jersey,
1998.
3.
Wilkens, J., Her Own Business, USA, 1987.
4.
Edeirs, Dž., Efektīvas vadības
skola, Rīga, 1999.
5.
Ilgvars
Forvands, Vadītājs un vadīšana, 1999
6.
A.Klauss,
Uzņēmējdarbība, Ventspils Augstskola, 1998
7.
R.Ābols,
Lekciju pierakstu materiāli, 2000
8.
C.H.Beck
Vahlen, Vahlens Grosses Wirtschafts Lxikon, Verlag Frany Vahlen GmbH, München,
1993
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru