Kristapa
Freimaņa
I P
2.1 studenta
referāts
Dažādu ētiku ietekme uz mūsdienu uzņēmējvidi
jeb
Ētika kā prece
Vienmēr atkarībā no noteiktas kultūras, ideoloģijas un
reliģijas ir pastāvējušas dažādas morāles normas, kas ietekmē tirgus un
uzņēmumus. Es šeit pieskaršos tikai visizplatītākajām, kuras pašlaik diezgan
stipri ietekmē lielāko un viszināmāko, izpētītāko un attīstītāko tirgu –
Attīstīto valstu jeb Ziemeļu tirgu. Šīs normas ir tieši saistītas ar Vispārīgo
Cilvēktiesību Deklarāciju, kuras izcelsme meklējama 18. gs Humānisma
filozofijā, un tā saukto Zaļo Vilni (Green Wave), kura aizsākumi meklējami šī
gadsimta septiņdesmitajos gados un kurš kopš tā laika ir kļuvis par lielu
sazarotu sabiedrisku kustību ar lielu ietekmi. No tradicionālās zaļās ētikas
izpratnes, kuru pamatā varētu formulēt: “Zeme ir mūsu mājas, tām ir jābūt tīrām
un kārtīgām”, ir izveidojušās apakšnozares, kas nodarbojas dabas saglabāšanas
(Nature Conservation), pārtikas un mājokļa (Food and Habitat), resursu
saglabāšanas (Resource saving), veselīga dzīvesveida (Healthy living style) u.c. problēmu
risināšanu. Šo ētikas normu ietekme uz tirgu ir milzīga, to ietekmē ir
izveidoti jauni produkti un radušies jauni patērēšanas modeļi.
Cilvēktiesību ietekmi uz tirgu uztur
dažādas cilvēktiesību aktīvistu grupas, kuras pārrauga preču vai pakalpojumu
ražošanu un izplata informāciju par uzņēmējiem, kas darba procesā pārkāpj
cilvēktiesības vai citus humanitārās ētikas principus. Kā vienu no šādas
informācijas kampaņas piemēriem varētu minēt Starptautiskā resursu un rīcības
centra (Transnational Resource & Action Center) campaņu pret Nike, dēļ šī
uzņēmuma netaisnīgajiem darba
apstākļiem Vjetnamas fabrikās. Šīs
akcijas iespaidā palielinājās pārējo ražotāju (kuri ražo preces ētiskāk) daļa tirgū, kādēļ tirgus
atgūšanai krasi uzlabojās darba apstākļi Vjetnamas fabrikās.
Cita, daudz zināmāka boikota kampaņa
notika pret Royal Dutch/Shell, kas sākās kā vides aktīvistu kampaņa pret
augsnes piesārņošanu Nigērijā, taču pēc tam, kad Shell sniedza palīdzību
Nigērijas valdībai aktīvistu iznīcināšanā (ieskaitot dzejnieku un Kustības par
Ogoni tautas izdzīvošanu līdera), kampaņai pievienojās arī cilvēktiesību
aktīvistu grupas. Kampaņa izvērsās kā Shell pakalpojumu un preču neiegādāšanās
tās vieglākajā stadijā un kā uzpildes staciju demolēšana ASV un Eiropā
marģinālajos gadījumos. Tas noveda pie dažādu indulgenču pirkšanas no Shell
puses – veidojot dažas darbavietas jauniešu bezdarbniekiem Lielbritānijā, bet
tomēr problēma vēl joprojām nav atrisināta un kampaņa kaut gan daļēji panīkusi
vēl joprojām ir spēkā.
Zaļo ētikas normu ietekmē ir radušies
dažādi jauni preču un pakalpojumu tirgi, piemēram, zaļo etiķešu piemērošana, kur dažas kompānijas pārbauda un piešķir
šīs etiķetes dažādiem produktiem tā parādot, ka šie produkti ir videi draudzīgi vai pārstrādājami,
piemēram, Zviedru etiķete Swan
(Gulbis) uz drukas papīra u.c. rāda, ka ražošanā nav lietots hlors, uz
dezodorantiem bieži ir redzama etiķete CFC
Free, kas nozīmē, ka dezodorantā esošā gāze nesatur freonus un tādējādi
neatstāj ietekmi uz ozona slāni, etc.
Kā citu vadītu ietekmi var minēt
informāciju izplatošu centru darbību par dažādiem videi draudzīgiem produktiem. Piemēram, bezpeļņas organizācija
Co-op America izplata informāciju par videi
darudzīgu produktu pieejamību ASV un
Kanādā.
Tā kā pastāv nevadīts pieprasījums pēc
dažādiem ētiskiem produktiem, tad
rodas piedāvajums, kas ir radījis dažādus jaunus uzņēmējadrbības veidus.
Zaļās elektroenerģijas
tirgus, kurš darbojas Somijā dod iespēju maksāt vairāk un
iegādāties tā saukto zaļo elektroenerģiju,
kuru iegūst no alternatīviem (atšķirīgiem no konvencionālajiem, videi draudzīgākiem) enerģijas avotiem.
Biolauksaimniecība, kas ir radusies no pieprasījuma pēc
augsnes nepiesārņošanas ar nitrātiem un pesticīdiem, kā arī no pieprasījuma pēc
veselīgas barības pašlaik ir vienīgais augošais lauksaimniecības tirgus, kur
pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Liela Latvijas lauksaimniecības ražotāju
daļa, kuriem nav saražoto produktu realizācijas problēmu darbojas tieši šajā
jomā. Praktiski gan viņi eksportē visu savu produkciju, jo pieprasījums Latvijā
nav pietiekošs un maksātspējīgs.
Cits vēl joprojām augošs bizness, kurš attiecas uz
lauksaimniecību un veselīgu barību ir gaļas aizvietotāju ražošana
veģetāriešiem. Tas ir balstīts uz trim pamatdogmām: dzīvnieku tiesības (tikt
nenogalinātiem), efektīva resursu izmantošana (liellopu audzēšana ir neefektīva
salīdzinot ar floras produktu ražošanu) un veselības faktori (cilvēki pēc
izcelsmes ir veģetārieši).
Banku sektorā viens no jaunajiem pieejamajiem pakalpojumiem
ir ētisko un zaļo investīciju pieejamība. Tas nozīmē, ka noguldītāji deponē
naudu bankās ar mērķi, ka šī nauda tiks izmantota uzņēmumu, kuri izmanto videi draudzīgas tehnoloģijas vai arī
attīsta tās, kreditēšanai. Risks gan palielinās, taču ieguldītējiem tiek radīta
ilūzija, ka viņi savā veidā pērk indulgenci par to, ka nav videi draudzīgi.
Salīdzinoši jauns tirgus ir saistīts ar atkritumu pārvaldi,
kur tā vietā, lai atkritumus vienkārši izgāztu izgāztuvēs tie tiek pārstrādāti,
izmantoti vēlreiz tādējādi ietaupot resursus – enerģiju, zemi, metālus etc.
Arī vides indulgenču pārdošana ir veins no pašlaik darbojošamies naudas
iegūšanas veidiem – lielākie vides piesārņotāji maksā dažādām vides
aizsardzības organizācijām un tādējādi var teikt, ka ir videi draudzīgi.
Nodeigumā gribētu piebilst, ka šie
tirgi vēl joprojām ir jauni Latvijai, taču tā kā mēs esam ļoti cieši saistīti
ar Rietumeiropu un norisēm šajās valstīs, tad jebkura nopietna attīstība vienā
vai otrā virzienā ietekmē arī mūs un veidojot, vadot uzņēmumu būtu nepieciešams
ņemt vērā iespējas un riskus, kuri ir saistīti ar ētikas ietekmi uz apgrozījumu
un ienākumiem.
Avoti:
http://www.wenet.net/~mesa/
http://www.corpwatch.org/trac/links/links.html
http://www.corpwatch.org/trac/archive/archive.html
http://vweb01.onramp.net/~ncpa1/allen/corp/home.html
http://www.greenpages.org/
http://www.coopamerica.org/gp/index.html
http://www.greencentury.com/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru