Ētika, tehnika un risks
![]() |
Ievads.
Tehnika,
tehnoloģijas nemitīgi attīstās. Nemitīgi pieaug arī to izmantošanas iespējas.
Pati par sevi kāda metode, tehnika, tehnoloģija neizraisa ētiskas dabas
diskusiju. Tā sākas tad, kad cilvēks sāk jaunatklājumus izmantot kāda sava
mērķa vai nodoma sasniegšanai. Kā, kādam
nolūkam viņš tos izmantos? Cik tas būs kaitīgi, nekaitīgi, noderīgi,
nenoderīgi, ietekmējoši, neietekmējoši attiecībā pret viņu pašu? Pret
sabiedrību? Jautājumi apsteidz cits citu. Tādējādi, ētikas pārdomas blakus
ekonomiskām, politiskām, ekoloģiskām u.c. nepieciešamas, lai gūtu pilnīgāku
pamatojumu un attaisnojumu jebkurai darbībai arvien straujāk pieaugošajā jauno
tehnoloģiju laukā.
Ekonomikas
loma ar tehniku un tehnoloģijām saistītos jautājumos ir milzīga. Nerunājot jau
par to, ka tā pati lielā mērā ierosina tehnikas attīstību, ekonomika sasaista
ražotāju, pakalpojumu sniedzēju ar gala patērētāju- tādējādi nonākot līdz
saistībām visas sabiedrības mērogā. Tādēļ jāievēro liela piesardzība, jaunu
tehnoloģiju un tehniku ievedot un izmantojot ekonomisko aktivitāšu procesos.
Ētika un tehnika.
Runājot par
ētiku saistībā ar tehniku, galvenais ir laika
faktors. Nepieciešama ir domāšana ar tālu skatu nākotnē- stratēģiskajā
plāksnē.
Par piemēru
var ņemt, teiksim, gēnu tehnoloģijas. Šeit skaidri jo skaidri redzams, ka
nedrīkst pamatīgas, ilglaicīgas domāšanas vietā aprobežoties ar tiekšanos pēc
ātras peļņas. Bieži ir nepieciešamas grūti apstrādājamas, sevišķi
laikietilpīgas koncepcijas.
Būtu arī nepareizi lieki diskutēt par to, cik šādas
tehnoloģijas ir bīstamas, un kādus draudus slēpj sevī to nepareiza izmantošana.
Tas, protams, ir nepieciešams, taču nedrīkst piemirst arī pozitīvos aspektus-
piemēram, tie varētu būt slimību, peimēram, HIV vīrusa ārstēšanas iespējas
nākotnē. Ļoti svarīgi tādēļ radīt pareizus rāmja nosacījumus- gan no
likumdošanas, gan ētiskās puses, balstoties uz kuriem, varētu iemācīties
apieties ar jaunajām tehnoloģijām un to draudu potenciāliem. Citiem vārdiem- ir
jārūpējas par to, lai cilvēki šajā sfērā rīkotos pēc noteiktām darbības shēmām
un metodēm.
Ilglaicīgs
koncepts atbilst uzņēmuma ilglaicīgai darbošanās, kas parasti ir
uzņēmējdarbības definīcijas pamatā. Toties šādai darbībai jābūt arī
saimnieciskai- bez zaudējumiem un peļņu nesošai, tādēļ ilglaicīga plānošana,
lai attīstītu kādu metodi tajā pašā gēnu tehnoloģijas jomā būs sarežģīta un
visai trausla.
Katrs
normāls uzņēmējs saprot, ka viņam nepieciešams panākt. lai viņa klienti būtu
apmierināti. Tas nodrošina ilgstošu piedāvājumu. Pārtikas produkti tiek
uzlaboti, jo klients vēlas, lai tie tik ātri nebojājas, lai tie izskatītos un
garšotu labāk utt. Tiek piedāvāti paģērbi no mākslīgām ādām, jo dabīgie ir par
dārgu vai tiem nav vienas vai otras īpašības. Toties daudz kas, ko cilvēks dara
ir saistīts ar risku. Visam ir savas gaišās un ēnas puses. Piemēram, augu
aizsardzības līdzekļi, ko izmanto lauksaimniecībā bieži grūti dabā pārveidojas,
lai vēlāk kļūtu nekaitīgi. Tāpat tas ir ar iepakojumiem, izplūdes gāzēm,
indīgām vielām, kuru kaitīgo iedarbību un pārstrādi zinātne vēl nav paguvusi
apgūt. Kā lai tagad izlemj, kas atbildīgs
par produktu ražošanu, kas cilvēkam tik nepieciešami? Pie šī jautājuma
atgriezīsimies vēlāk.
Ētika un risks.
Kā jau
augstāk minēts, viss, ko cilvēks dara, kaut kādā mērā ir riskants. Riska veids
un mērs atsevišķiem cilvēkiem un situācijām ir dažāds. Toties nevar noliegt, ka
mēs vienmēr cenšamies risku samazināt vai pat pilnībā no tā izvairīties. No
riska pilnībā izvairīties varbūt nav
iespējams, taču, to kontrolējot, pārveidojot, var panākt situāciju, ka tā
iespējamās negatīvās sekas var ievirzīt drošākā gultnē.
Par piemēru
šoreiz ņemsim farmācijas nozari. Lai izveidotu jaunas zāles, jāpieraksta papīru
kalni vai pietiekami daudz datorinformācijas vienību ar pētījumu dokumentiem.
Tomēr var gadīties, ka jaunākajām zālēm dzīvojot tirgū apstākļi tā sakrīt, ka,
tās lietojot, nāks gaismā kāda blakusiedarbība. Tad var prasīt, kāpēc tieši šis
konkrētais aspekts nav pietiekami sīki izpētīts. Tagad ASV jau jūtama cita
tendence- tiek jautāts: “Kāpēc šīs zāles nav parādījušās jau agrāk? Būtu daudz
ciešanu novērsušas!” Jau atkal divas monētas puses! Ētikas jautājumi saistībā
ar riska mēru farmācijas kompānijām jāuzdod katru dienu. Un tas attiecas ne
tikai uz šāda veida uzņēmumiem.
Cits
piemērs. Ja jāpieņem lēmums, lai kādu ierīci celtu Reinas tektoniskajā kapā
(vieta, kur zemestrīces iespējamība ir izcili niecīga), tad iespēja, ka notiks
kaut cik ievērojama zemes kustēšanās ir apmēram 10-8 jeb vienu reizi
100 miljonos gadu. Ja šo skaitli pieņem kā “pasargātu no zemestrīces”, tad
atbilde var būt tikai viena: vai mēs gribam vai negribam uzņemties šo
zemestrīces risku. Šo jautājumu iespējams paplašināt: ja mēs ceļam ierīci
“pasargātu no zemestrīces”, tā, iespējams, izmaksās tik dārgi, ka neviens nevarēs radīto produktu nopirkt. Līdz
ar ko mums jāizšķiras, vai uzņemties mazu, tuvu nullei, bet tomēr risku, vai
neražot vispār. Protams, pilnīgi savādāk par risku runātu, ja veidotu, teiksim,
zaļu matu krāsu. Šeit uzskatāmi redzama riska relatīvā daba, kā arī atkarība no
dažādiem apsvērumiem un apstākļiem.
Riskus
jāuzņemas jebkurā gadījumā, kad, piemēram, tiek ražotas jaunas zāles un uztura
vielas, lai risinātu veselības un uztura jautājumus trešajās pasaules valstīs.
Toties, tam vajadzētu notikt atklāti, sabiedriskā dialogā lietišķi apspriežot
visus sasāpējušos, ar risku saistītos jautājumus.
Jebkurā
gadījumā skaidri saprotams, ka lielāko daļu atbildības jāuzņemas attiecīgās
produkcijas ražotājiem un pakalpojuma sniedzējiem. Šeit paceļas ļoti nozīmīgais
informācijas priekšrocības jautājums. Ir vienkārši produkta ražošanu un tirgū
laišanu morālā plāksnē novelt uz klientu un teikt, ka tas taču tikai viss pēc
viņa vēlmēm. Kompānijas, kas rada produktu pašas visvairāk zina par to, un klienti
bieži uzticas tām kvalitātes un citos jautājumos. Uzņēmumam ir jāatbild arī
iespējamā trešā, uz ko tas iedarbojas, priekšā.
Tagad
pagriezīsim to visu pretējā virzienā- uzņēmumam jāuztur tautsaimniecība- pašam
jāizdzīvo un ar motivāciju jāstrādā. Tiecoties pēc atdeves, lai atražotu sevi
un augtu, uzņēmumam bieži var rasties grūtības kādu mērķu, piemēram, peļņas un
ētisko pamatnostādņu saskaņošanā. Tādēļ aktīvai jābūt arī sabiedrībai,
klientiem, citām ieinteresētām personām, piemēram, dabas aizsardzības
organizācijām, arodbiedrībām, kontroles institūcijām utt. Diskusijai,
piedaloties visām pusēm, ir ļoti liela nozīme. Turklāt, tai jānorisinās nepārtraukti, ņemot par objektu
aktuālos jautājumus un nesaskaņas.
Uz šāda
dialoga pamata uzņēmumam tad arī būtu jāizstrādā ilglaicīgas darbības
koncepcija, kurā būtu sasvērti ētiskie un ekonomiskie aspekti. Tā tad arī būtu
pamatā uzņēmuma atsevišķu lēmumu ētiskai nostādnei. Pārnestā nozīmē to varētu
salīdzināt ar mērauklu, kur atliktas orientējoša mēroga iedaļas- cik smalki un
ko mērīt, kā sasvērt.
Noslēdzot
šīs pārdomas par ētisko virzību tehnikas un ar to saistīto risku laukā, gribētu
uzsvērt jau sen zināmo frāzi: “Think global, act local!” (“Domā globāli,
darbojies lokāli!”). Tikai tāda veida
rīcība ļaus mums darboties apzinīgi ar atbildību vides, kurā mēs dzīvojam,
priekšā, kā arī nākamo paaudžu priekšā!
Izmantotā literatūra:
Meinholf Dierkes und Klaus
Zimmermann "Ethik und Geschäft”, Eberhard Weise “Das Prinzip der Verantwortung in Marktwirtschaft”,
Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr.Th.Gabler GmbH, Wiesbaden, 1991
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru