Solveiga
Rūple
III
P 1.2.
Jebkurai profesionālai ētikai ir savs
kodekss (programma), kas ietver būtiskas saistības, kuras jāievēro, lai
iespējami labāk noritētu profesionālā darbība un lai tā būtu jēgpilna un
produktīva. Arī ierēdņa ētika piedāvā pamatsaistības, kuru apzināšanās un
ievērošana kalpo par vienu no profesionālās attīstības kritērijiem. Tās
ievērošana kalpo par vienu no profesionālās attīstības kritērijiem. Tās veido
elementāru normu kopumu un ir ievērojamas gan lēmumu izstrādē un pieņemšanā,
gan rīcības izvēlē, gan interešu konfliktsituācijās, gan attiecībās ar
cilvēkiem.
Morālās pamatsaistības ietver
sekojošas normas:
*
būt godīgam, teikt patiesību;
*
turēt solījumus;
*
cienīt otru personu un īpašumu;
*
pakļauties likumam.
Profesionālais godīgums ir viena no parastām
un būtiskām normām, kas nosaka uzticamību un izpaužas visā ikdienas darbībā.
Tas ir viens no jebkuras profesionālās ētikas saistībām. To uzsver žurnālista,
jurista, biznesa u.c. ētikā.
Godīgums izsaka brīvu pašsaistību
uzņemšanos, lai ieņemamais postenis nepārvērstos tikai formālā iztikas peļņas
ieguves līdzeklī un savtīgu interešu īstenojumā, bet lai tas palīdzētu veicināt
sabiedrības labklājību – demokrātiju, pārticību, kultūru.
Ierēdņa stāvokli pieļauj daudzus šīs
normas pārkāpuma kārdinājumus, kuru vidū minama, pirmkārt, vara un, otrkārt,
materiālu labumu pieejamība. Abas kopā tās vedina pārkāpt taisnīgumu un
patiesumu, tā veidojot korupcijas iespējamību.
Amerikāņu ētikā pazīstams Linkolna
Stīvena ironiskais Ēdenes dārza līdzības skaidrojums, ko viņš devis, runādams
par korupcijas cēloņiem. Vaina neesot meklējama ne čūskā, kuras dabā ir būt par
kārdinātāju, ne Ievā un Ādamā – cilvēki pēc dabas ir vāji radījumi. Vaina esot
ābolā.
Cilvēks būtiski mainās “ābola”
situācijā. Tāpat kā nav viegli paredzēt cilvēka izturēšanos ārkārtējā, dzīvībai
bīstamā situācijā vai citā – varas situācijā ( ne velti atsevišķas reliģiskas
sektas nepieļauj ieroča rokā ņemšanu, jo ierocis dod varas apziņu, kas var
neparedzēti novest līdz dzīvības apdraudējumam), tāpat ne vienmēr iespējams
paredzēt, kā cilvēku ietekmēs labumu pieejamība. Pārāk liels ir vilinājums tos
iegūt sev, īpaši tad, ja dzīves līmenis nav augsts, bet garīgo interešu līmenis
ir zems. Garīgās intereses, pie tām pieder arī ētiskums, atvirza “ābola”
kārdinājumu interešu prefērijā.
Labumu pieejamība provocē vēlmi iegūt
tās sev, paliekot nesodītam, un tikai godīgums reizēm attur no padošanās
kārdinājumam. Godīgums nozīmē, ka cilvēkam var uzticēties – parasti šīs divas
lietas ir vienotas. Godīgums ir iekšējā stabilitāte, principi, kas nepieļauj
plebejisku iekāri un alkatību, bet saglabā cieņu un pašcieņu. Skaidrs, ka ne
visiem šīs morālās vērtības šķiet augstākas par iespēju, piemēram, tikt pie
laba, mēbelēta dzīvokļa vai cita labuma.
Godīgums nozīmē patiesumu attieksmē
pret darba pienākumiem, precizitāti, taisnīgumu un patiesumu attiecības ar
kolēģiem un apmeklētājiem.
Tas izpaužas tieksmē pēc patiesības.
“Kas ir patiesība?” – šis Pontija Pilāta jautājums arī tagad ir aktuāls. Viena
no atbildēm saistās ar dialoga un vienošanās spēju: patiesība ir vienošanās,
kurā abas puses spēj saprasties, ieklausījušās otra pārliecinājumā, nevis ar
varu uzspiezdamas savu viedokli. Patiesības izslēdz varmācīgu pakļaušanu, tā
nav monologs, bet drīzāk domu apmaiņā iegūta godīga vienošanās par lietu
patieso stāvokli, vienošanās, kurā viena uzskats savijas ar otru un to
papildina .
Ar patiesību saistās vēl viens
jautājums: vai vienmēr patiesība ir jāsaka? Vai pastāv pieļaujamie meli? Un, ja
pastāv, kas tādā gadījumā notiek ar godīgumu?
Dzīves
situāciju daudzveidība paredz pieļaujamo melu tiesību. Ne tikai medicīnas
ētikā, bet arī žurnālista un ierēdņa ētikā sastopamas situācijas, kurās skarbas
patiesības tiešs vēstījums nav optimāls risinājums. Taču, ja patiesība arī
netiek pavēstīta, situāciju nedrīkst atstāt bez risinājuma: ir jādara viss, lai
novērstu melu iespējamās nelabvēlīgās sekas.
Nav
krietni ar patiesības teikšanu vēlētājiem iegūt labvēlīgu tautas acīs, ja
neseko darbi, kas palīdz novērst atklāto bezjēdzību vai sarežģījumus. Patiesa
informācija, ja tā sniegta ar godīgu nolūku iesaistīt daudzus prātus un rokas
valstiski nozīmīgas situācijas atrisinājumā, ir viens no godīgas rīcības
pamatnosacījumiem.
Nereti
dažas intereses krustojas dilemmā - teikt patiesību vai slēpt to no tautas, no
žurnālistiem utt., jo nav droši paredzama masu reakcija uz atklāti teikto
patiesību. Godīgums ir tas, kas ļauj izšķirties par vienu vai otru risinājumu
lielākā labuma vārdā, pārvarot piesardzību un bailes no pārmetumiem.
Mūsdienās,
kad nepastāv stingri vērtību kritēriji, cilvēkam pašam ir jāuzņemas atbildība
par patiesības likteni, teikt vai neteikt patiesību par valsts finansiālajām
grūtībām, par valsts vadītāju algu lielumu, par kāda korupcijas mēģinājuma
iespējamību? Jābūt skaidram arī patiesības teikšanas motīvam un nolūkam, tāpat
projektam, kā turpmāk novērst nevēlamo patiesību un piedalīties projekta
īpašumā.
Turēt solījumu ir viena no būtiskām ierēdņu ētikas prasībām, jo ik dienas gadās
saskarties ar cilvēkiem un viņu vajadzībām un lūgumiem to apmierināt. Ne
vienmēr ir viegli tikt galā ar cilvēku neatlaidību, kas atklājas vajadzību
brīdī, tāpēc bieži vien tiek solīts - mēģināšu, labi zinot, ka mēģināts netiks,
ka tā ir tikai atrunāšanās un cerības došana - viena no iluzoras vajadzību
apmierināšanas iespējamībām.
Solījums
ir nopietna lieta, ar to ir taupīgi jārīkojas. Izšķērdība nav pieļaujama. Ir
vieglāk solīt nekā izpildīt, tādēļ ētika piedāvā neaizmirst, ka jebkurš
solījums saistīties ar kādu darbu, ka, vārdos pateikts, solījums kļūst par
noteiktas atbildības un rīcības sākumu: solījums ir darbības, turklāt -
rezultatīvas darbības pieteikums, kas prasa jaunu piepūli un saistības.
Solījums ir jaunu rūpju un laika patēriņa uzņemšanās. Tas ir jāparedz un
jāapsver solījuma došanas brīdi.
Vēlēšanu
kampaņu laikā dāsni birst krāšņi solījumi. Vai tie ir nopietni? Vai tos uzlūkot
tikai par procedūras elementu, kam nav solījuma nozīmes? Vēlēšanu solījumus
parasti gan abas puses samērā viegli aizmirst, un tomēr arī šajos solījumos ir
vēlama mēra izjūta.
Sēdes,
sanāksmes sākuma laika noteikšana arī ir atzīstama par solījumu darbu sākt
norādītajā laikā, un arī šim solījumam ir jātic.
Solījuma
īstenošanā iespējamas korekcijas; taču ir sirdsapziņas jautājums, vai tās ir
apstākļu nepieciešamības noteiktas vai darītāja neieinteresētības un
neuzņēmības rezultāts.
Arī
solījuma izpilde ir godīguma jautājums. Izlēmība, precizitāte, vēlme patiesi
palīdzēt vienlaikus ir pašapliecinājuma un goda jautājums.
Ikviens
paraksts, kas ir dokumenta sastāvdaļa, ir solījums, taču pastāv arī tāda
cilvēciska vienošanās bez lieciniekiem, ko viegli pieņemt par nenotikušu. Šāda
situācija bieži vien ir goda un sirdsapziņas pārbaude, kurai seko diagnoze par
uzticēšanos un krietnumu.
Solījumus
dod arī katrs sev, un bieži vien tie paliek bez turpinājuma - tikai iecere,
vēlme bez vilcējspēka - gribas tikt galā ar sevi. Solījums iezīmē mērķi, plānu,
bet gribas un uzņēmības trūkums pārvērš to visu, kas varētu būt, par neesamību. Nekas nenotiek, nekas nemainās. Maza
sakustēšanās un - aprimums. Pēc psihologu vērojumiem, nākamā apņemšanās vēl
noteiktāk ir nolemta neveiksmei, ja vienreiz vājums ir svītrojis labos nodomus.
Ja turpretī vienreiz ir izdevies paveikt solīto, nākamā apņemšanās ir vieglāk
īstenojama, palīdz inerce.
Cienīt otra personu un
īpašumu ir viens no demokrātijas principiem. Ikviena
personas brīvības neaizskaramība savijas ar cieņas principu. Jau I.Kants (1724.
- 1804.) rada pamatojumu cieņas attieksmei un izteica to atziņā, ka spēja sekot
paša lemtajiem likumiem ir apbrīnojama morālā vērtība. Visam ir cena, cilvēka
vērtības mērs ir cieņa. Viņš iegūst to ar jau minēto spēju izlemt savu rīcību,
pildīt pienākumu pret kategorisko imperatīvu, kas liek ikvienam rīkoties tā,
lai rīcības motīvi varētu tikt atzīti par universālu likumu, kas būtu rakstīts
visiem. Ja cilvēku virza laba griba brīvprātīgi uzņemties pienākumu pret
vispārēju labumu - kategorisko
imperatīvu, viņš ir apbrīnas vērta parādība: iespēj to, ko neviena cita būtne
nespēj, - spēj pavēlēt pats sev. Cilvēks nav tikai dabas vai kādu citu likumu
izpildītājs, bet pats spēj izlemt savu rīcību, un šādas rīcības morālās
vērtības mērs ir cieņa.
Cieņa
kā cilvēka morāles vērtības apliecinājums ļāva I.Kantam izteikt humāno
principu: "Cilvēks cilvēkam mērķis, ne līdzeklis!" Viņš nedrīkst
pieļaut, ka citi viņu pārvērš par līdzekli, tāpat kā viņš pats nedrīkst uz otru
cilvēku raudzīties tikai kā uz līdzekli: jau pašam ir jābūt ar rāpuļa dabu
apveltītam, lai uzlūkotu par patīkamu to, ka otrs viņa priekšā ložņā.
Ievērojama cilvēka priekšā," teicis I.Kants, "liecos es pats, bet
neliecas mans gars."
Visu
I.Kanta morāles filozofiju var uzskatīt par skaistiem vārdiem, jo dzīve liecina
par pretējo - par pazemojumiem, niecinājumu, citu cilvēku izmantojumu pašlabuma
interesēs utt. Taču I.Kanta cilvēka kā mērķa ievirzi Rietumu demokrātija
saglabā un cenšas attīstīt, to ietverot mazāk patētiskos formulējumos par
personas brīvības tiesībām, to neaizskaramību, cieņu utt.
Cilvēkam
ir tiesība uz cieņu, tikai viņam pašam sevi jākopj, lai viņš būtu brīvības un
tātad arī cieņas cienīgs, jo cieņas pamats ir pašizlemšana, pašvaldīšana,
patstāvība un spēja tikt ar sevi galā. Cieņas pilna attieksme veicina gribu
valdīt pār sevi, attaisnojot uzticēšanos un
to nopelnot. Pazemojot otru, var pazemot sevi. Augstprātība un varas
kāre liecina par zemu pašapziņu.
Cieņu
un neaizskaramību pelna īpašums. Pastāv, protams, problēma, vai ir jāciena arī
negodīgā ceļā iegūts īpašums, tāpat kā izvirzās jautājums, vai jāciena cilvēks,
kas ir ticis pie īpašuma nelikumīgā ceļā. Cieņas izpaudumi var būt dažādi,
taču, ja tā ir morāla saskare ar personu un viņa īpašumu, kuru aizsargā likums,
tad arī šajā gadījumā patvaļa nav pieļaujama.
Pakļauties likumam - it kā gluži saprotami skan profesionālās ētikas norma. Taču, jo
augstāks amats, jo lielāka iespēja nesodīti pārkāpt likumu un palikt nesodītam.
Reizēm šķiet, ka likumi, kas valda augstākos ierēdņu slāņos, nav tie paši, kas
rakstīti tautai.
Vajadzīga
pašdisciplīna, lai jau minētajā ābola situācijā saglabātu tiesisku apziņu, un
pašdisciplīna ir likuma ievērošanas nosacījums.
Vai
pakļauties likumam, ja tas ir nesaprātīgs un nepilnīgs? Kopš Džeremija Bentama
un Rietumu demokrātijas tēva Džona Stjuarta Milla laikiem arī tad likumam ir
jāpakļaujas, jo valstī iestāsies lielāks haoss, ja tā nenotiks. Ir jādara viss,
lai panāktu likuma pilnveidi un pārveidi, bet, kamēr likumam ir likuma spēks,
tā pārkāpšana var būt bīstama sabiedrības drošībai.
Profesionālās
ētikas prasības ne vienmēr ir efektīvas. Vai mazums gadījumu vēsturē, kad
augstāko ierēdņu rīcība ne tikai morālā, bet arī tiesiskā ziņā nav nevainojama,
kaut gan elementāru profesionālu normu zināšana nevarētu tikt apšaubīta.
Parasti
min divus morāles neievērošanas principus. Pirmais ir saistīts ar morāles normu
vispārējo raksturu. Tās ir skaidras universālajā formulējumā, kad tām nav
piejaukta klāt situatīvā īstenība. Tās ir nepārprotamas jābūtības formā, kamēr
īstenība to robežas un kontūras padara neskaidras un viegli pārprotamas. Pastāv
sarežģītu dilemmu situācijas, iespējas nekontrolēti iegūt praktiskus labumus,
kas ir izdzīvošanai nepieciešami. Dzīve ir sarežģītāka par normām.
Otrais
iemesls ir saistīts nevis ar apstākļu spaidu, bet ar lomu daudzveidību: tās
bieži vien ir pretrunīgas. Cilvēciski neformālais bieži vien ir pretrunā ar
normatīvi formālo. Katrai no lomu sfērām ir saavi kodeksi, un izvēle nav vienkārša. Viss ir atkarīgs no tā,
kuru no kodeksiem cilvēks ir paradis ievērot vairāk un kuru mazāk.
Profesionālās
morāles kodekss paplašina izvēles nosacījumu skaitu un sarežģī izvēli, taču
vienlaikus tas ir demokrātijas nosacījums, to piedāvājot ikviena īstenojumam
ikdienas situācijā un darbībā; citādi demokrātija nav iespējama.
To
apzinoties, nepieciešama sevis veidošana un vadīšana, lai ar ikviena piepūli un
apzinātām rūpēm cēlus principus no vārdiem pārvērstu dzīvē.
Viss,
kas pasaulē, ir savstarpēji saistīts. Profesionālā ētika pasvītro saistību
daudzveidību, palīdz tās apzināties un atgādina, ka neviens nav tik pilnīgs,
lai netaptu pilnīgāks - godīgāks, raženāks un krietnāks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru