Augstskola SIA “”Turības” Mācību Centrs”
Vadības katedra
Patstāvīgais studiju darbs
politoloģijā
Demokrātiskā
Partija Saimnieks
E.Pekainis
Rīga 1999
Saturs
1. Ievads
2. DPS tipoloģija
3. DPS programma
3.1. Vispārīgie principi
3.2. Cilvēks,
sabiedrība, valsts
3.3.
Tautsaimniecība
3.4.
Sociālā politika
3.5.
Izglītība, zinātne, kultūra
3.6.
Jaunatne
3.7.
Nacionālā politika
3.8
Ārējā un valsts politika
4.
Vēlēšanu
kampaņa
4.1 finanses
4.2 pirmsvēlēšanu
aģitācija
4.3 reklāmas
kampaņa
5.
Vēlēšanu rezultāti
6.
Vēlēšanu rezultātu seku iemesli
6.1 DPS mērķa auditorijas samazināšanās
6.1.1. attiecību saasināšanās DSP
6.1.2. neuzticība DPS pārstāvjiem Ministru
Kabinetā
6.1.3. DPS atbildība Ministru prezidenta (A.
Šķēles ) demisionēšanā
6.1.4. DPS ministru atsaukšana no Ministru
Kabineta
6.1.5. DSP uzskati attiecībā ar Krieviju
7.
Secinājumi
8.
Izmantotās literatūras saraksts
Ievads
Mana studiju darba
izvēlētā tēma – Demokrātiskā Partija Saimnieks. Studiju darba tēmas izvēle
saistīta ar Demokrātiskās Partijas Saimnieks (turpmāk DPS) “dzīves cikla”
īpatnībām, sestās un septītās Saeimas vēlēšanu rezultātu atšķirībām.
Manis izstrādātā darba
mērķis ir iegūt vairāk informācijas par DPS, iepazīties ar galveniem mērķiem,
stratēģiju, noskaidrot partijas
tipoloģiju, raksturojot DPS vēlēšanu kampaņu un vēlēšanu rezultātus .
Darbā izmantota dažāda rakstura informācija,
kas sevī ietver kā teorētisku tā arī praktisku informāciju. Pie teorētiskās
informācijas pieder publicēti mācību līdzekļi, studiju materiāli. Praktiskā
informācija sastāv no dažādu masu mēdiju informācijas, maniem atzinumiem par
DPS.
Demokrātiskā partija
“Saimnieks” izveidojās 1995.gada 29.maijā, apvienojoties Demokrātiskajai
partijai un apvienībai “Saimnieks”.
Demokrātiskās partijas
veidošanās vēsture aizsākās vēl Latvijas Republikas Augstākās padomes darbības
laikā. Tika sasaukts partijas dibināšanas kongress un nodibināta Demokrātiskā
centra partija (turpmāk DCP). Šīs partijas biedri, parlamenta deputāti,
izveidoja Demokrātiskā centra frakciju.
1993.gadā DCP
kārtējais kongress mainīja partijas nosaukumu un turpmāk tā saucās Demokrātiskā
partija (turpmāk DP) .
Pirms pašvaldību
vēlēšanām 1994.gada 23.martā nodibinājās politiskā apvienība “Saimnieks”, kas
guva ievērojamus panākumus pašvaldību vēlēšanās.
1994.gada 19.decembrī
apvienība “Saimnieks” nolēma kļūt par politisku partiju un saglabāt nosaukumu
“Saimnieks”. Tā kā DP un “Saimnieka” programmatiskās nostādnes bija līdzīgas,
to vadības ierosināja partijām apvienoties. 1995.gada 29.maijā notika šo divu
partiju apvienošanās kongress, kurā pieņēma apvienotās partijas nosaukumu -
Demokrātiskā partija “Saimnieks”.
DPS piedalījās 6.Saeimas vēlēšanās un
ieguva vislielāko mandātu skaitu ar 18 deputātiem.
DPS tipoloģija
DPS jāuzskata par masu partiju, jo tā cenšas apvienot ap
sevi maksimāli daudz vēlētāju no visiem sociālajiem, etniskiem un citiem
slāņiem. Masu partijām raksturīgs ir partijas biedru nelielais skaits, DPS -
1300 biedru, kas darbojās 33 nodaļās visā Latvijā. Pēc partijas programmas DPS
ir centriska partija .Sestās Saeimas
laikā DPS ir strādājusi pozīcijā un opozīcijā, 1998.gada jūnijā tika
apstiprināts DPS ēnu kabineta sastāvs, un laikā līdz 7.Saeimas vēlēšanām DPS
strādāja opozīcijā. Jāmin, ka DPS piemīt gan liberāļu, gan sociāldemokrātu iezīmes. DPS atbalsta indivīdu un
valsti kopumā, privātīpašumu un valsts īpašumu. Iepriekšminēto var
pamatot ar to, ka DPS ir masu partija.
DPS programma [1]
Devīze:
DEMOKRĀTIJA,
STABILITĀTE,
ATTĪSTĪBA
1. Vispārīgie Principi
1.1. Demokrātiskā partija Saimnieks ir
demokrātiska, politiska organizācija, kas savas darbības pamatā liek tādas
galvenās idejiskās vērtības - indivīda brīvība, vairākpartiju demokrātija un
parlamentārisms, privātīpašums un sociāli orientēta tirgus ekonomika. Partijas
pamatmērķis ir veidot Latviju par demokrātisku, tiesisku valsti, veicināt
tautas saimniecības attīstību, iedzīvotāju labklājību un kultūras uzplaukumu.
DPS redz savu vietu Latvijas politiskā spektra centrā, un realizē programmas
mērķus, piedaloties likumdošanas un valsts pārvaldes procesos.
1.2. DPS apvieno cilvēkus ar demokrātisku
pasaules uzskatu, kuri ir apņēmušies pildīt DPS programmu, vienlaikus
iestādamies par katra indivīda tiesībām uz brīvību savos uzskatos un darbībā,
ir pārliecināti, ka tikai paša pilsoņa apzināta atbildība par savu tautu un
valsti var dot šai brīvībai patiesu saturu. Uzskatām, ka Latvijā jāveido plaša
pārticīgu cilvēku vidusšķira un turīgu uzņēmēju slānis, kuri spētu nodrošināt
strādājošiem darbu, bet valsts un pašvaldību budžetam - nodokļos iekasētus
finansu līdzekļus Latvijas iedzīvotāju labklājības nodrošināšanai.
1.3. Demokrātiskā partija Saimnieks
uzskata, ka Latvijā jāveido pilsoniska sabiedrība, kurā valsts neatkarīgi no
izcelsmes, tautības, izglītības, reliģiskās pārliecības un sociālā stāvokļa
aizstāv visu pilsoņu un citu iedzīvotāju likumīgās intereses un tiesības.
1.4. Latviešu un lībiešu nacionālās
identitātes garants ir neatkarīga, demokrātiska valsts. Izkopta valoda un
kultūra, augsts izglītības līmenis un veselīgs dzīvesveids, saimnieciskās
dzīves attīstība saskaņā ar dabu un apkārtējo kultūrvidi savukārt ir nacionālās
identitātes saglabāšanas noteicošie apstākļi. Valstij jānodrošina latviešu
tautas interešu īstenošana, vienlaikus atbalstot Latvijas cittautību
iedzīvotāju nacionālās savdabības un kultūras saglabāšanas centienus.
1.5. Par savu galveno uzdevumu DPS uzskata
Latvijas valsts drošības un tautas labklājības stiprināšanu, kas iespējama
tikai kvalificēti un saprātīgi veidojot valsts tautsaimniecības un sociālās
aizsardzības pamatus. DPS savā darbībā izvairās no jebkādas neauglīgas tīri
praktisku lietu ideoloģizācijas, politizācijas vai radikalizācijas, uzskatot, ka
Saeimā, Ministru kabinetā un valsts pārvaldē ir jāstrādā sava aroda pratējiem,
profesionāļiem. Veidojot valdību, katra kandidāta atbilstība amatam jāvērtē pēc
viņa lietpratības un reālās darba pieredzes, nevis pēc politisko grupējumu
ambīcijām un aprēķiniem.
1.6. Par DPS lozungu tajā apvienojušies
cilvēki uzskata vienkāršos vārdus «Esi saimnieks savā valstī, savā novadā, savā
sētā!». Organizācijas biedriem iesaistīšanās politiskajā darbā un vēlētos
amatos, vispirms, ir sava pilsoniskā pienākuma izpilde - ar savām spējām kalpot
vispārējam sabiedrības uzplaukumam.
1.7. Šobrīd, kad Latvijā ir ļoti
saspringts saimnieciskais un sociālais stāvoklis, DPS par saviem galvenajiem
uzdevumiem uzskata:
- bremzēt bīstami straujo valsts
iedzīvotāju materiālo noslāņošanos, palīdzēt cilvēkiem atrast savu vietu
tirgus saimniecībā;
- veicināt vietējo uzņēmēju darbību un
iespējas;
- stiprināt cīņu pret organizēto
noziedzību un korupciju;
- veicināt lauku, mazo pilsētu un novadu
saimniecisko attīstību, nepieļaut aizsākušos Latvijas pārvēršanos
«ekonomikas tuksnesī» ar dažām «labklājības oāzēm» lielpilsētās;
- panākt attīstīto valstu līmenim
atbilstošu iedzīvotāju intelektuālo un politisko attīstību.
1.8. Sabiedriski politiskajā jomā DPS
galvenais uzdevums ir izveidot stabilu politisku situāciju, sabiedrības
saliedētību ap valsts vienotības, neatkarības un tautas pārticības idejām. Tā
ir par pilsonisku mieru un jautājumu demokrātisku risināšanu visās dzīves
jomās, iestājas par politiskās kultūras celšanu, par politikas pakļaušanu
morāles principiem. Tā centīsies novērst pretrunu saasināšanos starp pilsētām
un laukiem, starp darba devējiem un darba ņēmējiem, starp īpašniekiem un
nomniekiem, starp dažādām etniskajām grupām. Sabiedrības stabilitāte ir
galvenais priekšnoteikums tautsaimniecības atveseļošanai un galu galā -
Latvijas kā brīvvalsts pastāvēšanai.
1.9. DPS savā iekšējā darbībā un
attiecībās ar citiem politiskiem spēkiem izmantos demokrātiskas metodes. Tā ir
par konstruktīvām diskusijām ar citādi domājošiem, saprātīgiem kompromisu
meklējumiem ar citiem politiskiem spēkiem.
2. Cilvēks, Sabiedrība, Valsts
2.1. DPS atbalsta liberālisma principu, ka
indivīda un valsts attiecībās primārais ir indivīds. Valstij jākalpo cilvēkam
un sabiedrībai, jārada apstākļi, lai atraisītos indivīda uzņēmība un izlēmība
un lai tiktu garantētas personas brīvības un tiesības.
2.2. DPS mērķis ir veidot Latviju par
tiesisku valsti. DPS iestājas par valsti, kas kalpo savu pilsoņu interesēm un
ir to demokrātisko tiesību un brīvību sargs. Tāpēc Saeimai jāizstrādā un
jāievieš likumi (kā arī tie jāsakārto vienotā, pretrunas izslēdzošā sistēmā),
kas, pirmkārt, būtu balstīti uz starptautiski atzītām tiesiskām normām un,
otrkārt, ņemtu vērā Latvijas vēsturiskās īpatnības un veicinātu Latvijas
saimniecisko un sociālo uzplaukumu, politisko un nacionālo attiecību harmoniju.
2.3. DPS uzskata, ka nav pieļaujama
jebkāda diskriminācija atkarībā no rases, tautības, dzimuma, reliģiskās un
politiskās pārliecības, no piederības kādai sabiedriskai grupai.
2.4. DPS nav pieņemami amatu vai profesiju
aizliegumi atkarībā no politiskajiem uzskatiem, ja konkrētai personai tās
darbības prettiesisko vai Latvijas Republikai un tās pilsoņiem naidīgo raksturu
un vainas pakāpi nav noteikusi tiesa.
2.5. Saglabājot Latvijas valsti kā
parlamentāru republiku, izdarīt Satversmē tikai pilnīgi nepieciešamus
grozījumus, kas atbilstu šīsdienas demokrātijas attīstības līmenim:
2.5.1. ietvert Satversmē normas par valsts
ģerboni, valsts himnu, valsts valodu un valsts galvaspilsētu;
2.5.2. ietvert Satversmē sadaļu par
cilvēka un pilsoņa tiesībām un pilsonības pamatprincipiem;
2.5.3. noteikt pašvaldību vietu un lomu
valsts dzīvē, to pilnvaras;
2.5.4. vienkāršot tautas nobalsošanas
izsludināšanu;
2.5.5. skaidri ietvert varas dalīšanas un
atklātuma principus un precizēt Satversmes 81. pantu;
2.6. Jāpieņem «Likums par likumiem», kurā
tiktu noteiktas prasības, kādām jāatbilst izstrādātajiem likumprojektiem.
Nepieciešams nodrošināt likumprojektu profesionālu ekspertīzi un iespējamo
ekonomisko un politisko seku prognozi.
2.7. Konsekventi jāturpina tiesu reforma.
Tiesu vara jāpaceļ likumdošanas un izpildvaras līmenī. Ar likumu jānosaka, ka
tiesas nolēmumi ir saistoši visām varas institūcijām, arī Saeimai. Jānosaka, ka
izpildvaras normatīvo un tiesību piemērošanas aktu atbilstību likumam var
apstrīdēt tiesā. Jānostiprina Satversmes tiesas darbība, padarot to par
Satversmes autentisko skaidrotāju un tās ievērošanas kontrolētāju. Pilsoņiem,
sabiedriskām organizācijām un pašvaldībām ir jānodrošina tiesības griezties
tiesā, ja citādi tās nevar aizsargāt Satversmes neaizsargātās pamattiesības.
2.8. Ar likumu jāaizliedz Saeimas
deputāta, ministra un ierēdņa amatu apvienošana. Saeimas deputātiem, ministriem
un ierēdņiem ir jāsniedz publiskas, sabiedrībai reāli pieejamas, savu ienākumu
deklarācijas. Jāizslēdz iespējas deputātiem, ministriem, ierēdņiem rīkoties
organizāciju, iestāžu un uzņēmumu savtīgās interesēs un saņemt no tiem jebkādu
atalgojumu. Deputāta, ministra, valsts vai pašvaldības ierēdņa pilnvaru vai
iegūtās amata informācijas izmantošana savtīgos nolūkos krimināli sodāma.
2.9. DPS ir noraidoša attieksme pret
dubultpilsonību. Ar likumu jānosaka, ka Valsts prezidents, LR Saeimas deputāti,
Ministru kabineta locekļi un valsts augstākie ierēdņi vienlaikus nevar būt
citas valsts pilsoņi vai pavalstnieki.
2.10. Nepieļaut atsevišķu politisko spēku
privilēģijas valsts televīzijā, radio, oficiālajā laikrakstā un valsts
informācijas aģentūrā. Masu informācijas līdzekļiem - «ceturtajai varai» -
jābūt brīviem un neatkarīgiem, lai netraucēti izskanētu viedokļu dažādība.
2.11. Jāpanāk valsts aparāta darbības
uzlabošana. Šai nolūkā nepieciešams:
2.11.1. izveidot kontroles sistēmu, kas
nodrošinātu likumu un valdības lēmumu izpildi, paaugstinātu amatpersonu atbildību
par likuma pārkāpumiem;
2.11.2. notiesātie par
kriminālnoziegumiem, no alkohola var narkotiskām vielām atkarīgie un garīgi
slimie cilvēki nevar tikt iecelti valsts un pašvaldības institūciju vadītāju
amatos, tāpat nevar tikt ievēlēti par visu līmeņu deputātiem;
2.11.3. nostiprināt valstiskās struktūras,
kas cīnās ar korupciju;
2.11.4. samazināt izdevumus valsts aparāta
uzturēšanai, vispirms, likvidējot sevi neattaisnojušās un paralēlās
struktūrvienības un sadomātus prestiža amatus;
2.11.5. jānosaka ierēdņu un vēlētu personu
darbības ētikas normas;
2.11.6. pārskatīt veiktās ierēdņu reformas
efektivitāti pirms ierēdņu kandidātu apstiprināšanas par ierēdņiem.
2.12. Jāpilnveido likumi par visu līmeņu
vēlēšanām, paredzot, ka vairākpartiju sistēmai jākļūst par demokrātijas
garantu, par noteicošo faktoru iedzīvotāju politiskās gribas veidošanā.
2.13. Varas decentralizācija ir
demokrātijas nepieciešams priekšnosacījums. Jāpanāk, lai likumos iestrādātu un
realizētu varas un pārvaldes demokratizācijas un decentralizācijas principus,
kā arī kontroles mehānismu, nepieļaujot atsevišķām personām, grupām un
institūcijām uzurpēt varu.
2.14. Pakāpeniski, kompleksi un saskaņoti
reformēt pašvaldības atbilstoši Eiropas pašvaldību hartai, kas decentralizētu
valsts varu un pārvaldi atzīst par galveno demokrātiskās iekārtas stūrakmeni:
2.14.1. tālākā nākotnē jāpāriet uz viena
līmeņa pašvaldībām;
2.14.2. jārada efektīvs mehānisms
likumības nodrošināšanai pašvaldību darbībā un nelikumīgu lēmumu atcelšanai;
2.14.3. jānodrošina pašvaldību finansiālā
neatkarība un pastāvīgs ienākumu avots, piešķirot tām tiesības likuma ietvaros
patstāvīgi noteikt nodokļus un nodevas, vienlaikus pārkārtojot nodokļu
likumdošanu un atļaujot noteikt papildlikmes nodokļiem.
2.15. Sakarā ar to, ka jaunas ekonomiskās
sistēmas veidošanās norit ātrāk nekā to regulējošo likumu izstrāde un
ieviešana, Latvijā veidojas augsne noziedzīgai darbībai. Organizētās
noziedzības attīstība var reāli apdraudēt valsts drošību. DPS uzskata, ka
noziedzību iespējams iznīdēt, sakārtojot valsts likumu sistēmu un uzlabojot
tiesībsargājošo iestāžu darbību, panākot pieņemto likumu īstenošanu un soda
neizbēgamību.
2.16. Saeimai jāpieņem sabiedrības
akceptēta kompleksa programma cīņai ar noziedzību - kā viena no Latvijas
nacionālās drošības koncepcijas sastāvdaļām. Šīs programmas realizācijas mērķis
- nodrošināt cilvēka tiesisko aizsardzību, personas un īpašuma aizsardzību,
drošību katram iedzīvotājam, katram uzņēmējam, katrai organizācijai. Īpaša
vērība jāveltī tādas organizētās noziedzības formas kā rekets likvidēšanai.
Programmai jāaptver politiskie, sociālie, ekonomiskie un tiesiskie aspekti.
2.17. Plašāk jāizmanto privātuzņēmēju un
sabiedrisko fondu brīvprātīgie naudas un materiālo vērtību ziedojumi policijas
un zemessardzes materiāli tehniskajai nodrošināšanai, labāko darbinieku
prēmēšanai, dienesta pienākumus pildot cietušo policistu un zemessargu
ārstēšanai un aprūpei. Jāpiesaista sabiedriskās organizācijas un zinātniskās
iestādes tiesiskās kārtības stiprināšanā un LR likumdošanas izstrādē un
pilnveidošanā, tām jāaudzina Latvijas pilsoņos uzticība LR likumiem.
Jāpilnveido iespējas pilsoņiem pašaizsargāties pret noziedzniekiem.
2.18. Tiesu, prokuratūras, iekšlietu
sistēmas un bruņoto formējumu reorganizācijai ir jākalpo to darba efektivitātes
veicināšanai un spēku apvienošanai kopējam darbam, nevis to sadrumstalošanai,
savstarpējai konkurencei un nesaskaņām, vai vēl ļaunāk - kalpošanai dažu
personu vai kāda politiskā spēka labā. Jāizstrādā sistēma ieslodzīto noziedznieku
pilnīgai nodarbinātībai.
2.19. Nepieciešams nodrošināt konsekventu
Latvijas iekšējā tirgus aizsardzību, apvienojot muitas, robežapsardzes,
policijas un zemessardzes spēkus. Jāizveido vienots muitas datortīkls preču
eksporta, importa, tranzīta kontrolei un kontrabandas apkarošanai.
3. Tautsaimniecība
3.1. Demokrātiskā partija Saimnieks par
savu galveno mērķi uzskata izveidot Latvijā modernu, uz tirgus ekonomikas
principiem balstītu tautsaimniecību, lai radikāli paaugstinātu iedzīvotāju
materiālās labklājības, izglītības un kultūras līmeni. Veicot šo uzdevumu,
jāņem vērā, ka tirgus ekonomikas attīstība nav pašmērķis, bet gan līdzeklis
iedzīvotāju dzīves kvalitātes nodrošināšanai un pakāpeniskai paaugstināšanai.
Tāpēc paralēli tai ir nepieciešams izveidot efektīvu iedzīvotāju sociālās
aizsardzības sistēmu, nodrošināt no valsts un pašvaldību budžetiem uzturamās
izglītības, veselības aizsardzības, kultūras, zinātnes un citas sociālās sfēras
ar nepieciešamo finansējumu.
3.2. Lai sasniegtu šo mērķi, nepieciešams
noteikt dažādu Saeimā un pārvaldēs pārstāvēto politisko spēku attīstītus valsts
ekonomiskās un sociālās attīstības stratēģiskos virzienus un izstrādāt
ilglaicīgas, zinātniskas darbības programmas šajos virzienos, tā nodrošinot
valsts iekšējās un ārējās politikas pēctecību neatkarīgi no politiskās
konjunktūras svārstībām un spēku samēra pārmaiņām Saeimā. Šo programmu sastāvā
ietverama īslaicīgas programmas ar konkrētiem pasākumiem tautsaimniecības un
sociālās sfēras attīstībai.
3.3. Lai nodrošinātu ekonomiskās reformas
un realizētu vienotu investīciju, nodokļu un kredītu politiku, valstī
jāfunkcionē efektīvai ekonomiskās vadības un pārvaldes sistēmai. Demokrātiskā
partija Saimnieks uzskata, ka arī Latvijas valsts varas un pārvaldes iestādes
ir atbildīgas par tautsaimniecības attīstību un pozīciju nostiprināšanu iekšējā
un ārējā tirgū. Tāpēc Ministru kabinetam ir jāuzņemas tautsaimniecības vadība,
veicinot privāto iniciatīvu, ražošanas un intelektuālā potenciāla izmantošanu,
nacionālās bagātības pavairošanu, iedzīvotāju dzīves līmeņa pieaugumu.
3.4. Demokrātiskā partija Saimnieks
iestājas par saimnieciskajām reformām, novēršot līdz šim pieļautās nelikumības
un ļaunprātības, kas ievērojamas sabiedrības daļas acīs ir kompromitējušas pašu
reformu ideju.
Šai nolūkā:
3.4.1. jāpabeidz valsts īpašuma
privatizācija, uzskatot to par vienu no ekonomiskās politikas stratēģijas
uzdevumiem. Atzīstot valsts, pašvaldību un privātā īpašuma līdztiesību un
harmonisku līdzāspastāvēšanu, privatizējams tas sabiedrības īpašums, kura
apsaimniekošana tādējādi kļūs efektīvāka. Privatizācijas procesā jādod
priekšroka tiem pretendentiem, kas garantē jaunu darba vietu izveidošanu vai
pastāvošo darba vietu maksimālu saglabāšanu, valsts ienākumu palielināšanu.
Vienlaikus ar privatizāciju jānodrošina esošā valsts īpašuma efektīva
apsaimniekošana un uzskaite, valsts ieņēmumu palielināšana, ko dod šis īpašums.
Nav pieļaujams, ka privatizācijas rezultātā valsts monopoli tiek aizstāti ar
privātajiem. Privatizācijas laikā iegūtie līdzekļi izmantojami uzņēmējdarbības
veicināšanai, stimulējot mazo un vidējo uzņēmumu attīstību. Atzīstot visu
likumīgo uzņēmējdarbības veidu pastāvēšanas nepieciešamību, Demokrātiskā
partija Saimnieks īpaši atbalsta mazos un vidējos ražošanas un pakalpojumu uzņēmumus
kā iedzīvotāju pilsoniskā slāņa izveidošanas, veselīgas konkurences un
attīstības nosacījumu;
3.4.2. jāveic pasākumi to perspektīvo
valsts uzņēmumu ekonomiskā stāvokļa atveseļošanai, kurus tuvākajā laikā nav
lietderīgi vai nav iespējams privatizēt; kā arī neperspektīvo uzņēmumu
reorganizācijai vai likvidācijai;
3.4.3. jāveicina tautsaimniecības nozaru
un valsts uzņēmumu pārstrukturēšana atbilstoši piedāvājumam iekšējā un ārējā
tirgū. Nosakot ekonomikas attīstības prioritātes, jāvadās no nepieciešamības
izveidot jaunas darba vietas perspektīvās ražošanas un pakalpojumu sfēras
nozarēs, kas strādā eksportam vai sniedz transporta, tranzīta un citus
pakalpojumus ārvalstu klientiem, kas savukārt sekmēs to uzņēmumu attīstību,
kuri strādā iekšējam tirgum, palielinās valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumus.
Īpaša uzmanība veltījama tradicionālo, Latvijas ģeogrāfiskā stāvokļa un vietējo
dabas resursu nosacīto tautsaimniecības nozaru attīstībai, t.i.,
lauksaimniecības un pārtikas rūpniecības, jūrniecības, zvejniecības,
mežsaimniecības, kokapstrādes un būvmateriālu rūpniecības, tranzīta un tūrisma
attīstībai, sanatoriju un kūrortu saimniecības atjaunošanai. Nepieciešams
racionāli izmantot Latvijas dabas bagātības, eksportējot nevis izejvielas, bet
gan apstrādātu produkciju. Jāveicina tādu rūpniecības nozaru attīstība, kas
izmanto zinātnes ietilpīgas tehnoloģijas, ir nodrošinātas ar augsti
intelektuālu, profesionāli sagatavotu darbaspēku un ražo konkurētspējīgu
eksporta produkciju, kam ir zema materiālu un enerģijas ietilpība;
3.4.4. enerģētikas jomā valstiski
jāstimulē enerģijas taupīšana, jāpaplašina vietējo energoresursu izmantošana,
jāpārprofilē energoietilpīgie uzņēmumi uz enerģētiski mazietilpīgas, bet
tehniski komplicētas produkcijas ražošanu. Jāparedz labdabīgu cilvēkiem un
dabai elektrostaciju celtniecība, lai Latvija būtu neatkarīga no
elektroenerģijas importa;
3.4.5. jāpalielina Latvijas konkurences
spēja pasaules tirgū, nostiprinot tās pozīcijas tranzīta un starptautisko
pārvadājumu jomā, attīstot un modernizējot ostas, dzelzceļus, autoceļus un
nosakot tādus pakalpojumu tarifus, kas nebūtu augstāki par kaimiņvalstīs
piemērojamiem.
3.5. Attīstot eksporta potenciālu un
palielinot ārzemju klientiem sniedzamo pakalpojumu apjomu, jāsamazina
tirdzniecības bilances negatīvais saldo un maksimāli jāierobežo tās ārzemju
kredītu daļas pieaugums, kas paredzēts maksājumu bilances stabilizācijai, tas
ir, tekošajam patēriņam, nevis investīcijām.
3.6. Jāpanāk nodokļu sistēmas stabilitāte
un jāpiekopj tāda finansu politika, kas veicinātu uzņēmējdarbību un jaunu darba
vietu izveidošanu. Budžeta ieņēmumu daļas palielināšana panākama, attīstot
ražošanas un pakalpojumu sfēru, kā arī uzlabojot nodokļu iekasēšanas darbu,
nevis paaugstinot iekasējamo nodokļu likmes vai nosakot jaunus nodokļus.
3.7. Lai rastu nepieciešamos līdzekļus
investīcijām, kas nepieciešamas tautsaimniecības attīstībai:
3.7.1. jāveicina hipotēku kredīts un
nekustamā īpašuma tirgus;
3.7.2. jāveicina ārzemju kapitāla
investīcijas Latvijas tautsaimniecībā;
3.7.3. stingri jākontrolē ārvalstu kredītu
sadale un izmantošana, lai tos novirzītu tautsaimniecības modernizācijai,
attīstot konkurētspējīgas produkcijas ražošanu eksportam, stimulējot mazo un
vidējo uzņēmumu attīstību, izveidojot nepieciešamo transporta un sakaru
infrastruktūru, lai paaugstinātu Latvijas ārējo sakaru efektivitāti. Kredīti
jāizsniedz tikai pakāpeniski atbilstoši to faktiskajam izlietojumam mērķiem,
kam kredīts piešķirts. Jānovērš korupcija kredītu sadalē, to piešķiršana
maksātnespējīgām uzņēmējsabiedrībām un izlietošana mērķiem, kas nav saistīti ar
reālām investīcijām.
3.8. Demokrātiskā partija Saimnieks
uzskata, ka jāpiekopj tāda naudas, kredīta un finansu politika, kas veicinātu
tautsaimniecības attīstību, saimnieciskās krīzes pārvarēšanu un iedzīvotāju
materiālās labklājības pieaugumu. Latvijas Bankai un Finansu ministrijai aktīvi
jāveicina valsts tautsaimniecības attīstībā ar ekonomiskās regulēšanas metodēm,
vienlaicīgi nodrošinot lata kursa stabilitāti kā svarīgu priekšnoteikumu
ekonomikas atveseļošanai.
3.9. Īpaša uzmanība jāpievērš finansu
infrastruktūru attīstībai, lai nodrošinātu uzņēmējus ar banku un apdrošināšanas
sistēmas pakalpojumiem.
3.10. Likumdošanai jānodrošina fizisko un
juridisko personu depozītnoguldījumu komercbankās drošība.
3.11. Jāattīsta brīvās ekonomiskās zonas,
aptverot gan ražošanu un tirdzniecību, gan finanses un tūrismu. Tas veicinās
strauju investīciju piesaistīšanu, mazo un vidējo apkalpojošo uzņēmumu
veidošanos, palielinās valsts budžeta ieņēmumus, samazinās bezdarbu.
3.12. Jāpārveido muitas politika, lai
stimulētu izejvielu un pusfabrikātu ievešanu to tālākai pārstrādei Latvijā un
eksportējamās produkcijas ražošanai, tai pašā laikā ar importa kvotām un muitas
tarifiem kavētu tādas ārvalstu subsidētās lauksaimniecības produkcijas
ievešanu, kuru sekmīgi var ražot Latvijas zemnieki. Nepieciešams nodrošināt
konsekventu Latvijas iekšējā tirgus aizsardzību, apvienojot muitas,
robežapsardzes, policijas un zemessardzes spēkus, izveidojot vienotu muitas
datortīklu preču eksporta, importa, tranzīta kontrolei un kontrabandas
apkarošanai. Nepieļaujot, ka fiktīvi noformētu tranzīta operāciju vai
konsignācijas darījumu rezultātā Latvijā tiek realizētas ārzemju preces,
nemaksājot ne muitas nodevas, nedz arī nodokļus. Spirta, alkoholisko dzērienu
un tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecībai noteikt valsts monopolu.
3.13. Lauksaimniecība uzskatāma par vitāli
svarīgu tautsaimniecības nozari. Valstij jāsekmē zemnieku saimniecību un to
veidoto kooperatīvo apvienību darbība, lai Latvijā attīstītos moderna,
racionāla un konkurētspējīga lauksaimniecības produkcijas ražošana.
Šai nolūkā
nepieciešams:
3.13.1. pabeigt iesākto zemes reformu un
zemes privātīpašuma atjaunošanu;
3.13.2. veidot zemnieku saimniecību
ilgtermiņa kreditēšanas sistēmu, šim nolūkam izmantojot privatizācijas gaitā
iegūtos līdzekļus, hipotēku kredītus, kā arī ārzemju aizdevumus. Galvenokārt
atbalstīt ražošanas un pārstrādes ēku celtniecību, modernas tehnikas un
tehnoloģisko iekārtu, kā arī ražīgu augu sēklu un produktīvu lopu šķirņu
iegādi;
3.13.3. valsts institūcijām jāveicina
lauksaimniecības produktu eksporta kvotu realizēšanu Eiropas Savienības
valstīs;
3.13.4. sekmēt plašas un daudzveidīgas
kooperācijas attīstību tehnikas iegādei, produkcijas pārstrādei, realizēšanai,
kā arī citiem mērķiem. Sniegt vispusīgu valsts atbalstu lauku kooperatoriem;
3.13.5. lai samazinātu bezdarbu laukos, ar
mērķtiecīgu valsts finanšu, kredīta un nodokļu politiku sekmēt uzņēmējdarbības
attīstību lauku apvidos un mazpilsētās.
3.14. Tautsaimniecībai jāgūst maksimāli
iespējams labums no Latvijas mežiem, tādēļ jāizstrādā vienota ilglaicīga
koncepcija mežsaimniecības, meža izmantošanas un koksnes pārstrādes attīstībai.
Lai to īstenotu, ir jānosaka mežsaimniecības politikas stratēģiskie virzieni un
jāatjauno mežu valsts ministra institūcija.
3.15. Jāsamazina disproporcijas starp
Latvijas atsevišķo novadu attīstības līmeņiem, jāizstrādā visaptveroša un
konkrēta Latvijas reģionu, pilsētu un pagastu attīstības programma. Uzņēmējiem,
kas izveido jaunas darba vietas rajonos un pilsētās, kur ir augsts bezdarba
līmenis, dodamas priekšrocības kredītu saņemšanā ar atvieglotiem noteikumiem,
kā arī nosakāmi peļņas nodokļa atvieglinājumi.
3.16. Demokrātiskā partija Saimnieks
uzskata, ka visi saimnieciskās reformas pasākumi jāveic iedzīvotāju interesēs,
piešķirot prioritāti pasākumiem, kas ierobežo bezdarbu un inflāciju, novēršot
ievērojamas iedzīvotāju daļas grimšanu nabadzībā.
3.17. Jānodrošina stingra dabisko
monopoluzņēmumu («Latvenergo», «Latvijas gāze», «Latvijas dzelzceļš»,
«Lattelekom», «Latvijas pasts» u.c.) darbības kontrole, lai palielinātu to
darba efektivitāti un nepieļautu nepamatoti augstu cenu un tarifu noteikšanu šo
uzņēmumu pakalpojumiem. Nepieciešams radīt apstākļus konkurences izveidošanai.
3.18. Jāpanāk strādājošo darba algu
atbilstība preču cenām brīvā tirgū un inflācijas pakāpei. Šī norma uzskatāma
par tautsaimnieciskās aprites obligātu nosacījumu, lai uzturētu pieprasījumu
iekšējā tirgū un panāktu ražošanas pieaugumu.
3.19. Iestājoties par plaša iedzīvotāju
vidusslāņa izveidošanu, kas nodrošinātu valsts politisko stabilitāti,
Demokrātiskā partija Saimnieks uzskata, ka nepieciešams radīt nosacījumus, lai
pie vidusslāņa piederētu ne tikvien uzņēmēji, bet arī inteliģences profesiju
pārstāvji un augsti kvalificētie strādnieki. Partija uzskata, ka tuvākajos
gados būtiski jāpaaugstina darba algas veselības aizsardzības, zinātnes,
kultūras un izglītības nozaru darbiniekiem, piesaistot tās valsts ierēdņu
kandidātu algām.
3.20. Valstij jāgarantē jebkurā laikā
likumīgi iegūta īpašuma neaizskaramība. Jāatzīst agrāko īpašnieku tiesības
atgūt savu īpašumu. Ja tās nonāk pretrunā ar valsts, pašvaldību vai citu
cilvēku tiesībām un interesēm, valstij vai pašvaldībām jānodrošina līdzvērtīga
kompensācija.
3.21. Precīzi jānosaka funkciju sadalījums
starp valdību un pašvaldībām, nodrošinot pēdējās ar nepieciešamajiem budžeta
ieņēmumiem tām uzticēto funkciju veikšanai. Jāpaaugstina pašvaldību finansiālā
patstāvība, ieinteresētība savas teritorijas attīstībā un nodokļu iekasēšanā.
3.22. Jāizveido tirgus saimniecības
funkcionēšanai nepieciešamā likumu un citu tiesiski normatīvo aktu sistēma, kas
būtu saskaņota ar Eiropas Savienībā pastāvošo sistēmu. Jāpilnveido likumi, kas
nosaka ekonomisko, administratīvo un kriminālo atbildību, lai pastiprinātu
sankcijas pret ļaunprātīgiem bankrotiem, nedotu iespēju uzņēmējiem un firmām
apkrāpt iedzīvotājus, piesaistot noguldījumus bez pienācīgām ekonomiskām
garantijām, kā arī izšķērdēt piešķirtos ārvalstu un vietējo banku kredītus.
4. Sociālā politika
4.1. Demokrātiska, humāna un vesela var
būt vienīgi tāda sabiedrība, kurā katrs darbspējīgais ar savu darbu var
nodrošināt iztiku un cilvēka cienīgus dzīves apstākļus. Sabiedrībai jānodrošina
darbnespējīgu cilvēku sociālā aizsardzība. Jāaptur sabiedrības daļas grimšana
nabadzībā, nācijas degradācijas process, pensionāru sociālā nevienlīdzība,
tautas veselības straujā pasliktināšanās. Jāveido vesela sabiedrība bez
nabagiem ar skaitliski lielu, uz privātīpašumu balstītu vidusslāni.
4.2. Jāveido sociālās aizsardzības
sistēma, kuras pamats ir valsts, pašvaldību, darba devēja un darba ņēmēja
savstarpēja līdzdalība un atbildība.
4.3. Valdībai jānosaka reāli pamatots
iedzīvotāju iztikas minimums.
4.4. Latvija veidojama par valsti, kurā
dzīvo vesela, izglītota, kulturāla un pārtikusi tauta, kurā katram cilvēkam ir
nodrošināta iespēja dzīvot pilnvērtīgu dzīvi visa mūža garumā.
4.5. Partijas sociālās politikas pamatā ir
Latvijas iedzīvotāju nodarbinātība, taisnīga darba samaksa, iedzīvotāju
sociālās drošības sistēma un sakārtoti nodokļi, kas balstās plaukstošā
tautsaimniecībā.
4.6. Bezdarba problēma risināma, sekmējot
jaunu darba vietu izveidošanu, atbalstot mazo un vidējo uzņēmumu attīstību, kā
arī veicot bezdarbnieku profesionālo apmācību un pārkvalificēšanu. Valstij
jāveicina bezdarbnieku iesaistīšana algotajos pagaidu sabiedriskajos darbos,
ievērojot to, ka sociālajam pabalstam ir pagaidu raksturs.
4.7. Jāizstrādā un jārealizē programma,
kas radītu garantijas tautas izdzīvošanai un atjaunošanai, paredzot mātes un
bērna aizsardzību, bērnu nodrošināšanu ar pilnvērtīgu, ekoloģiski tīru uzturu,
apgādi un medicīnisko aprūpi, veidojot palīdzības fondu bāreņiem, mazturīgām un
daudzbērnu ģimenēm.
4.8. Veidojamas un realizējamas invalīdu
rehabilitācijas programmas, lai invalīdi kļūtu par pilntiesīgiem sabiedrības
locekļiem, piedalītos garīgo un materiālo vērtību radīšanā. Jāveic invalīdu
apmācība, jārada darba vietu kvotas ar nodokļu atvieglojumu invalīdu darbam,
jārūpējas par invalīdu darba un sadzīves apstākļiem. Jānovērš invalīdu
nevienlīdzība sadzīvē un darbā.
4.9. Veicināma veselīgu dzīves un darba
apstākļu attīstība. Atbalstīt fizisko kultūru un sportu kā vienu no galvenajiem
līdzekļiem veselības nostiprināšanai un veselīga dzīves veida apmācībai.
Apmācīt iedzīvotājus, īpaši bērnus, veselīgam dzīves veidam. Ekonomiski
ieinteresēt darba devējus un iedzīvotājus veselības aizsardzībā, kā arī
saslimstības un invaliditātes samazināšanā. Partija uzskata, ka vides
aizsardzība nav pašmērķis, bet cilvēces un Latvijas tautas izdzīvošanas
jautājums, un ka līdzekļu ieguldīšana vides aizsardzībā perspektīvā ir
ekonomiski izdevīga. Šajā nolūkā jāizstrādā savstarpēji saistītas
mērķprogrammas. Partija iestājas par jebkāda veida alkoholisko dzērienu un
tabakas izstrādājumu reklāmas, kā arī prostitūcijas reklāmas aizliegumu, par to
izplatības kontroles nodrošinājumu.
4.10. Veidot sabiedrībā cieņu un uzmanību
pret invalīdiem, veciem cilvēkiem un pensionāriem. Pašvaldībām, sadarbojoties
ar reliģiskajām un labdarības organizācijām, jāgādā par invalīdu, veco ļaužu un
pensionāru aprūpi, jādibina labiekārtoti pansionāti. Pašvaldībām nodrošināt
sociālās aprūpes centru (dienestu) darbu, veicot individualizētu aprūpējamo
uzskaiti un sociālo aizsardzību. Veidot pansionātus, īslaicīgās sociālās
aprūpes centrus (nodaļas) un patversmes sociāli neaizsargāto iedzīvotāju
drošībai.
4.11. Jānodrošina pensijas lieluma
diferenciācija atbilstoši katra ieguldītajam darbam un veiktiem sociālajiem
maksājumiem. Pensijas pamatapjoms nedrīkst būt zemāks par iztikas minimumu, to
regulāri jāindeksē atbilstoši dzīves dārdzības pieaugumam.
4.12. Jāturpina veidot jaunas valsts un
brīvprātīgās sociālās apdrošināšanas sistēmas, paredzot patstāvīgu fondu
izveidi.
4.13. Partija iestājas par valsts
obligātas veselības apdrošināšanas sistēmu ar slimokasēm, kā arī paredzot
brīvprātīgās veselības apdrošināšanas attīstību. Šajā nolūkā neatliekami
jāpieņem likums par valsts obligāto veselības apdrošināšanu.
4.14. Jāparedz garantēta iespēja katram
iedzīvotājam saņemt noteikta apjoma valsts dotētu medicīnisko palīdzību - kā
valsts un pašvaldību, tā arī privātajās ārstniecības iestādēs. Veicināt
ārstniecības iestāžu iespējas piesaistīt papildus finansēšanas avotus.
4.15. Nodrošināt aktīvu, mērķtiecīgu,
veselīga dzīves veida propagandu, īpaši bērnu un jaunatnes vidū. Veicināt
iedzīvotāju līdzdalību savas veselības saglabāšanā un uzlabošanā. Atjaunot un
pilnveidot kūrortu un sanatoriju darbību Latvijā. Attīstīt visa veida tūrismu
Latvijā.
4.16. Veselības aprūpei paredzēto naudas
līdzekļu plānošanā par pamatu ņemt rajonu un republikas pilsētu iedzīvotāju
skaitu un to vecuma struktūru. Ārstniecības iestādes finansēt atbilstoši to
veiktā darba apjomam un kvalitātei, nodrošinot medicīnas personāla darba algu
reālu pieaugumu. Veicināt investīciju politiku veselības aprūpē un medicīnas
zinātnes attīstībā.
4.17. Panākt atlaides visiem ārsta
izrakstītajiem medikamentiem ambulatoros apstākļos. Reducēt pacientu iemaksas
mazturīgajiem iedzīvotājiem, apmeklējot ārstniecības iestādi.
4.18. Partija darīs visu, lai iespējami
drīz Latvija kļūtu par ekonomiski un sociāli attīstītu demokrātisku valsti,
vienlaicīgi saglabājot Latvijai raksturīgās kultūras un sadzīves īpatnības.
5. Izglītība, zinātne, kultūra
5.1. DPS uzskata, ka tikai demokrātiska un
tiesiska valsts var nodrošināt kultūras attīstību un jaunrades brīvību,
paaugstināt inteliģences lomu, panākot lai tā kļūtu ietekmīgs Latvijas
atdzimšanas spēks. Intelektuālā potenciāla atjaunošana ir viens no Latvijas
attīstības pamatnosacījumiem. Valstij ir jāgarantē mācību, zinātnisko pētījumu
un jaunrades brīvība. Līdzekļu ieguldījumi izglītībā, zinātnē un kultūrā ir
gādība par Latvijas tautas nākotni. Ar nodokļu atvieglojumiem jāsekmē
mecenātisms izglītības, zinātnes, kultūras un sporta finansēšanā.
5.2. Paredzēt garantētu budžeta daļu
izglītības, zinātnes un kultūras finansēšanai. Konsekventi īstenot izglītības
finansēšanas sistēmas reformu. Noteikt normatīvo finansējumu uz vienu skolēnu
visās valsts, pašvaldību un privātajās vispārējās izglītības iestādēs. Ieviest
izglītības iestāžu finansēšanas principu, nodrošinot izglītības programmu
finansēšanu un ikgadējas investīcijas jaunu mācību iestāžu celšanai un esošo
atjaunošanai.
5.3. Atbalstīt privātās izglītības iestādes,
akreditētām samazināt nodokļus.
5.4. Pamatojoties uz sabiedrības un valsts
tautsaimniecības attīstības tendencēm atbilstošu Latvijas izglītības
koncepciju, izstrādāt un īstenot Latvijas izglītības stratēģisko programmu,
veidot demokrātisku un decentralizētu izglītības sistēmu, kas apmierinātu
cilvēku vajadzības pēc zināšanām, prasmēm un mūsdienu prasībām atbilstošu
speciālistu sagatavošanu. No valsts budžeta finansētās skolas pakļaut
Izglītības un zinātnes ministrijai. Veicināt radošās inteliģences un kultūras
darbinieku iesaistīšanos pedagoģiskajā procesā.
5.5. Ņemot vērā reliģiju pozitīvo ietekmi,
garīguma un tikumības nostiprināšanai skolu programmās iekļaut ētikas un
reliģiju vēstures stundas.
5.6. Veikt izglītības iestāžu vadītāju un
pedagogu atestāciju saistībā ar pedagogu darba samaksas paaugstināšanu,
izstrādāt un ieviest praksē privātskolotāju sertifikācijas sistēmu. Nodrošināt
skolotājiem iespējas sistemātiski un regulāri pilnveidot savu profesionālo
meistarību. Paaugstināt izglītības un skolotāja prestižu sabiedrībā. Lai
sociāli un juridiski aizsargātu skolotāju, sekmēt likuma par skolotājiem
pieņemšanu. Nodrošināt skolotāju atalgojuma atbilstību valsts ierēdņu algām,
vienlaikus paaugstinot izglītības darba kvalitāti.
5.7. Izstrādāt un īstenot pamatizglītības
un vidējās izglītības standartus, kuros akcentēta zināšanu praktiska
lietojamība dzīvē un mācītprasmju attīstīšana. Sekmēt plaša profila pamatskolas
skolotāju sagatavošanu.
5.8. Veidot lauku skolas kā vietējos
izglītības un kultūras centrus.
5.9. Organizatoriski, materiāli
nostiprināt pamatizglītību un pirmsskolas izglītību, izmantojot šim nolūkam gan
pašvaldību, gan valsts budžeta līdzekļus.
5.10. Izstrādāt skolas vecuma bērnu
uzskaites valsts programmu un radīt priekšnoteikumus, lai visiem obligātā
skolas vecuma bērniem būtu reāla iespēja apmeklēt skolu.
5.11. Veltīt īpašu uzmanību profesionālās
un amatizglītības veicināšanai, izmantojot tautas paaudžu gaitā izkopto amata
prasmi un amatniecību kā tautas kultūras sastāvdaļu. Nodrošināt darba devēju
līdzekļu iesaistīšanu profesionālās amatizglītības finansēšanā. Valsts
pasūtījumu profesionālajā izglītībā noteikt atbilstoši prognozētajam
pieprasījumam darba tirgū.
5.12. Nostiprināt augstskolu autonomiju,
vienlaicīgi nodrošināt augstskolu atbildību sabiedrības priekšā, paplašinot
studentu tiesības augstskolu pašpārvaldē un studiju kursu izvēlē. Sekmēt
augstskolu sadarbību ar citu valstu mācību iestādēm, palielināt augstskolu lomu
profesionālās kvalifikācijas celšanā. Paplašināt kreditēšanu augstākajā
izglītībā. Valsts finansējumu augstākās un vidējās izglītības speciālistu
sagatavošanā saskaņot ar valsts tautsaimniecības prasībām un perspektīvām.
5.13. Zinātne ir īpaši svarīgs sabiedrības
attīstības nosacījums, tādēļ zinātnes politikai ir jākļūst prioritārai un ir
jāizstrādā zinātnes, augstākās izglītības un tehnoloģijas attīstības
koncepcija. Nodrošināt augstskolu ciešu sadarbību ar zinātniskajām iestādēm,
kurās tiek veikti tirgus prasībām atbilstoši pētījumi, kas balstīti uz uzņēmēju,
sabiedrisko organizāciju un valsts pasūtījumiem. Atbalstīt humanitāros
pētījumus nacionālās kultūras jomā. Ir jāpanāk visplašākā zinātnieku līdzdalība
augstskolu darbā.
5.14. Turpināt izglītības un zinātnes
reformu, panākot reālu zinātnes integrāciju augstskolās un izveidojot
nacionālās nozīmes centrus Latvijai prioritārajos zinātnes virzienos.
5.15. Neatliekams uzdevums ir nodrošināt
augstskolu pasniedzēju un zinātnieku vidējās algas atbilstību augstāko
kategoriju valsts ierēdņu algām.
5.16. Izstrādāt un īstenot konstruktīvu
valsts kultūrpolitiku. Nodrošināt nacionālo kultūras vērtību saglabāšanu,
aizsargāšanu un iekļaušanu kultūras apritē.
5.17. Atbalstīt radošo savienību un tautas
mākslas studiju darbību. Panākt valsts finansiālu atbalstu tiem teātriem,
kinostudijām, muzejiem, bibliotēkām, izdevniecībām un nozīmīgākajiem kultūras,
izglītības un zinātnes periodiskajiem izdevumiem, kā arī tām programmām, kas
nodrošina Latvijas kultūras attīstību, kultūras tradīciju un latviskā dzīves
veida saglabāšanu. Paredzēt nodokļu atvieglinājumus Latvijas nacionālās
kinematogrāfijas produkcijai un oriģinālliteratūras, kā arī zinātniskā, mākslas
un publicistikas žanra grāmatu un mācību literatūras izdošanai.
5.18. Jāveido materiālā un juridiskā bāze
latviešu valodas pasargāšanai no svešām ietekmēm. Valstij jānodrošina
pedagoģiskā un pētnieciskā gādība par latviešu valodas pastāvēšanu, tās
valstisko prestižu.
5.19. Lai sekmētu augstvērtīgu mācību
grāmatu izdošanu, lielā apjomā un darbietilpīgu literāro un mākslas darbu
radīšanu, izveidot radošo darbinieku kreditēšanas fondu, kurā līdzekļus
ieskaita gan no valsts budžeta, gan no privātstruktūrām.
5.20. Sekmēt Latvijas novadu etnogrāfijas,
mākslas un kultūras tradīciju saglabāšanu un attīstību, veidojot reģionālos
kultūras un izglītības centrus. Atbalstīt Latgales novada etnogrāfisko un
kultūras īpatnību saglabāšanu. Nodrošināt Latgales novada skolām iespējas
paralēli obligātajam mācību kursam, pēc brīvprātības principa, mācīt latgaliešu
dialektu. Atbalstīt periodisko izdevumu un grāmatu izdošanu latgaliešu
dialektā.
5.21. Atbalstīt Nacionālās bibliotēkas
celtniecības ideju.
5.22. Nodrošināt patentu, autortiesību un
cita veida intelektuālā īpašuma aizsardzību, pievienojoties starptautiskajām
konvencijām.
5.23. Nepieļaut, ka tirgus attiecību
veidošanās rezultātā tiek likvidētas izglītības, zinātnes, kultūras un sporta
iestādes. Palielināt budžeta ienākumus no nodokļiem tām pašvaldībām, kuras
uztur nozīmīgas kultūras, izglītības, zinātnes un sporta iestādes. Paredzēt nodokļu
atvieglinājumus uzņēmējsabiedrībām, iestādēm un fondiem, kas piedalās zinātnes,
izglītības, kultūras un sporta iestāžu finansēšanā.
5.24. Nodrošināt iespēju visiem Latvijas
iedzīvotājiem nodarboties ar fizisko kultūru un sportu viņu veselības stiprināšanas
un tautas atveseļošanas labad. Atbalstīt bērnu un jaunatnes sporta un kultūras
programmas. Atbalstīt profesionālā sporta attīstību kā būtisku faktoru Latvijas
valsts starptautiskā prestiža nostiprināšanā. Sekmēt starptautiska līmeņa
sportisku izaugsmi un nodrošināt viņiem iespējas piedalīties gan vietējās, gan
starptautiska mēroga sacensībās.
6. Jaunatne
6.1. Jaunieši Latvijā, tāpat kā citur
pasaulē, ir tautas nākotnes veidotāji, nacionālo vērtību un tradīciju
mantinieki. Jauniešiem ir nepieciešams sabiedrības un valsts atbalsts savu
ideju, interešu un projektu realizēšanā. Laikā, kad Latvijā jaunatnes un
izglītības problēmām tiek pievērsts aizvien mazāk uzmanības, īpaši aktuāls
kļūst jautājums par to, kāda būs Latvijas sabiedrība nākotnē. Tādēļ DPS jau
tagad pievērš uzmanību valsts jaunatnes ilgtermiņa programmām. DPS uzskata, ka
veiksmīga valsts jaunatnes politikas realizācija ir pamats valsts ekonomiskajam
uzplaukumam nākotnē.
Tādēļ DPS gādās par
to, lai:
6.1.1. panāktu, ka augstskolas, tehnikumi
un citas mācību iestādes gatavotu studentus un audzēkņus atbilstoši
tautsaimniecības attīstības koncepcijai;
6.1.2. noteiktu kā obligātu vismaz vidējo
izglītību. Uzsākot mācības augstskolās un tehnikumos, nodrošinātu visiem
jauniešiem vienādas starta pozīcijas. Sekmētu talantīgāko jauniešu izglītošanu
ārvalstīs.
6.2. Ar pašvaldību atbalstu jāaktivizē
jaunatnes pašorganizēšanās kultūras un sporta pasākumiem, jāsekmē papildus
izglītošanās, tādējādi risinot jaunatnes problēmas laukos un mazpilsētās.
6.3. Jārada labvēlīgi apstākļi jauniešu
invalīdu sekmīgai integrācijai sabiedrībā.
6.4. Jāpropagandē veselīgs dzīves veids,
vienlaicīgi radot apstākļus jaunatnes sporta un fiziskās kultūras attīstībai.,
kā arī nekavējoties jāizstrādā mērķa programma alkoholisma, smēķēšanas netikuma
un narkomānijas likvidēšanai jaunatnes vidū, lai nodrošinātu veselīgu nācijas
genofonda saglabāšanu.
6.5. Valsts līmenī jārisina jautājumi par
atsevišķu jaunatnes programmu finansēšanu.
7. Nacionālā politika
7.1. Latvijas Republika ir vienīgā vieta
pasaulē, kur latviešu nācija var attīstīties, izkopt savu valodu, kultūru un
tradīcijas. Latvijai jākļūst patiesi latviskai, bet reizē arī par vietu, kurā
jebkuram cilvēkam tiek garantētas starptautiski atzītas cilvēka tiesības.
7.2. Nacionālās politikas pamatmērķi ir:
- latviešu un lībiešu brīva un harmoniska
attīstība;
- cittautiešu brīvprātīga integrēšanās
Latvijas vidē, saglabājot etnisko savdabību un īstenojot nacionālās kultūras
autonomijas tiesības;
- nacionālo attiecību harmonizēšanās,
pilsonisks miers un stabilitāte valstī;
- Latvijas pamatiedzīvotāju demogrāfiskā
stāvokļa uzlabošana;
- latviešu valodas un kultūras attīstības
un uzplaukuma iespēju nodrošināšana;
- pēc iespējas tuvināt pilsoņu un
pastāvīgo iedzīvotāju ekonomiskās un juridiskās tiesības.
7.3. Lai radītu nosacījumus latviešu
tautas pilnasinīgai dzīvei un attīstībai, demokrātiski un humāni risinātu
nacionālo minoritāšu jautājumus, izstrādājami un īstenojami humāni un
demokrātiski nācijas, etnisko grupu un indivīda tiesību un pienākumu principi.
7.3.1. Starpnacionālā saskaņa - Latvijas
neatkarības un demokrātiskās attīstības pamats. Saskaņai starp dažādu tautību
Latvijas iedzīvotājiem, kas rodas uz savstarpējas cieņas un iecietības pamata,
jākļūst par Latvijas Republikas stabilas demokrātiskas attīstības un valsts
neatkarības garantu. Starpnacionālajā saskarsmē konsekventi iestāties par
nacionālās pašapziņas nošķiršanu no nacionālā pārākuma un nacionālā naida
kurināšanu un aicinājumiem uz vardarbību, piemērojot attiecīgās administratīvās
vai krimināltiesību normas.
7.3.2. Viens no Latvijas drošības
pamatnoteikumiem ir valsts mēroga reemigrācijas programma, kas jāīsteno
starpvalstu līmenī. Jāizveido valstiski sabiedriski ārpusbudžeta fondi, lai
palīdzētu tiem nepilsoņiem, kas vēlas aizbraukt no Latvijas, bet objektīvu
iemeslu dēļ to nevar izdarīt. Tāpat atbalstāma pārceļotājus atbalstošo privāto
un sabiedrisko bezpeļņas fondu veidošana. Repatriācija jāveicina pamatā tikai
ar ekonomiskiem līdzekļiem.
7.3.3. Latviešu valodas apgūšana un
lietošana ir jāuzskata par svarīgu lojalitātes izpausmi pret valsti un tās
pamatnāciju. Valstij arī turpmāk un vēl lielākā mērā jānodrošina latviešu
valodas kvalitatīva mācīšana. Valstij jāpanāk, lai jebkurā iestādē un valsts
uzņēmumā, iedzīvotāju apkalpošanas sfērā, uzrakstos un reklāmā tiktu lietota
tikai valsts valoda. Veicināt latviešu valodas apgūšanu Latvijā ārzemju
latviešiem.
7.3.4. Atbalstīt nacionālo skolu
izveidošanos un darbību, lai Latvijā dzīvojošās nacionālās grupas varētu iegūt vispārējo
izglītību dzimtajā valodā. Atbalstīt nacionālo kultūras biedrību darbu un
centienus harmonizēt nacionālās attiecības. Sekmēt cittautiešu sakarus ar
etnisko dzimteni. Sniegt palīdzību tiem cittautiešiem, kuri vēlas atgriezties
savā etniskajā dzimtenē.
7.3.5. Latvijas iedzīvotāju demogrāfiskās
struktūras uzlabošanai un pamatiedzīvotāju ekonomisko tiesību aizsardzībai
nodrošināt ekonomikas attīstībai paredzēto līdzekļu novirzīšanu par labu
Latvijas vidējo un mazo pilsētu un lauku attīstībai. Atbalstīt tradicionālo
amatu un apkalpošanas uzņēmumu attīstību mazpilsētās un lauku apvidos, paredzēt
ieviest kredītus jaunajām ģimenēm dzīves uzsākšanai, atbalstīt ģimenes
bērnudārzu veidošanos Latvijas mazpilsētās un laukos, panākt reālu bērnu
tiesību aizsardzību. Jānosaka tādas imigrācijas kvotas, kas nepieļauj
pamatnācijas īpatsvara samazināšanos.
7.3.6. Jāizstrādā valstiska bēgļu
jautājuma, kas ir nacionālistiska problēma, risināšanas programma un tās
realizācijas mehānisms, piesaistot starptautisku finansu un ekspertu palīdzību.
7.3.7. Neatkarīgas, demokrātiskas un
latviskas valsts idejai jākļūst par pamatu dažādu tautību Latvijas iedzīvotāju
konsolidācijai. Latvijas Republika izveidojusies un arī nākotnē attīstīsies
vienīgi kā teritoriāli nedalāma demokrātiska valsts, kurā saskaņotas
pamatnācijas un citu etnisko grupu intereses. Divkopienu vai vairākkopienu
valsts nesakņojas Latvijas vēsturē un nav pieņemams latviešu tautai. Cilvēku
labklājība un drošība būs nodrošināta tikai neatkarīgā un demokrātiskā Latvijas
valstī.
8. Ārējā un valsts drošības politika
8.1. Latvijas ārpolitika, kuras galvenais
uzdevums ir valsts neatkarības nosargāšana un tās drošības garantēšana,
īstenojama atbilstoši mūsdienu starptautiskajām realitātēm - reģionālajās,
Centrālās Eiropas un globālajās kopsakarībās. Drošības un ārējās politikas
pamatvirziens ir radīt labvēlīgu ārpolitisko klimatu attiecībās ar
kaimiņvalstīm, kas sekmētu Latvijas Republikas iekšējo stabilitāti, veicinātu
tās ekonomisko progresu un netraucētu demokrātisko procesu tālāku attīstību.
Jāievēro, ka valsts iekšējās un ārējās drošības jautājumi ir un būs cieši
savstarpēji saistīti.
8.2. Valsts drošības un ārējā politika
nedrīkst būt tikai vienas valsts iedzīvotāju daļas, kādas partijas, politiska
grupējuma vai šauras kastas savtīgas rīcības instruments. Drošības un
ārpolitikas koncepcijai jābūt plašas sabiedrības izvērtētai un akceptētai, tai
jāatbilst LR iedzīvotāju patiesajām interesēm. Tikai tāda politika var efektīvi
garantēt valsts drošību un būt izdevīga, ko acīmredzami atbalsta iedzīvotāju
vairākums, kas ir pietiekami saprotama un pieņemama gan Latvijas kaimiņiem, gan
starptautiskajām organizācijām.
8.3. Pirmām kārtām tas ir realizējams,
integrējoties Eiropas drošības politiskajās un ekonomiskajās struktūrās.
Latvijas aktīvai līdzdalībai ANO, EDSO, ES, EP, Rietumeiropas savienībā, NATO
programmā «Partnerattiecības mieram» un citās starptautiskās institūcijās
jākļūst par garantiju, ka īstenosies valsts ārējās drošības politikas
pamatmērķis - nepieļaut 30. gadu Eiropas diplomātijas liktenīgo kļūdu
atkārtošanos, atgriešanos pie kontinenta sadalījuma interešu un spēka ietekmes
sfērās. Eiropas Savienības paplašināšana ir svarīgs faktors stabilitātes
stiprināšanai kontinentā. Taču ir arī labi jāapzinās, ka sekmīga integrācija
Eiropā prasīs visai prāvus sākotnējos izdevumus, atteikšanos no daudziem
iluzoriem priekšstatiem un lielas pūles, lai radītu Latvijā eiropeisku telpu
visplašākajā nozīmē– politiskajā, juridiskajā, saimnieciskajā, militārajā.
Tādēļ jau laikus jāsakārto atbilstoši Eiropas standartiem visa likumdošana,
jārada nosacījumi stabili funkcionējošai, produktīvai tirgus ekonomikai,
jāpielāgo Rietumu prasībām savas iekšējās un ārējās drošības sargāšanas
struktūras utt. Bez tam veicams plašs izskaidrošanas darbs, lai ikvienam
pilsonim būtu skaidrs, ko iegūsim un ko zaudēsim, iestājoties, piemēram,
Eiropas Savienībā.
8.4. Īpaši nozīmīgs Latvijas ārpolitikas
uzdevums - cieša politiska un saimnieciska sadarbība ar Lietuvu un Igauniju,
tiecoties pēc tā, lai tuvākajā nākotnē izveidotos dziļi integrēts Baltijas
reģions.
8.5. Intensīvāk veidojami kontakti ar
postsociālisma valstīm Centrālajā Eiropā, jo ar tām mums ir kopīgas
stratēģiskas intereses un nav būtisku savstarpēju pretrunu.
8.6. Nepieciešams veidot cietāku
bilateriālu sadarbību ar NVS valstīm, slēdzot abpusēji izdevīgus saimnieciskus
līgumus.
8.7. Nepieciešams attīstīt un uzturēt
sakarus ar Ziemeļvalstu reģionu.
8.8. DPS arī turpmāk uzturēs un attīstīs
sakarus ar centriski orientētām partijām un to apvienībām ārvalstīs.
8.9. Viens no svarīgākajiem un
principiālākajiem Latvijas Republikas ārējās un iekšējās drošības jautājumiem
ir attiecības ar Krievijas Federāciju, kas Latvijai kārtojamas sarunu un
starpvalstu līgumu ceļā, nelokāmi aizstāvot savas valstiskās intereses. DPS
frakcijas deputātiem aktīvi jāpiedalās Latvijas Krievijas, kā arī citu valstu
parlamentārās sadarbības grupās un starpvalstu delegāciju sastāvā. Iespējami
drīz jāsakārto Latvijas Republikas valsts austrumu robeža - joprojām nav marķēta
LR robeža ar Krievijas Federāciju, nav atrisināta Latvijai piederošā Abrenes
novada problēma.
8.10. Latvijas aizsardzības struktūra
jāveido uz brīvprātības un profesionalitātes pamatiem. Jāturpina attīstīt visu
bruņoto formējumu ciešu sadarbību. Jāsamazina šo struktūru pārvaldes aparāts.
8.10. Partijai ir jāpanāk valsts,
pašvaldību policijas un Zemessardzes vēl ciešāka sadarbība.
Vēlēšanu kampaņa
Finanses
Vēlēšanu kampaņas
efektivitāte lielā mērā atkarīga no finansu līdzekļu daudzuma.
[2]Atbilstoši DPS
statūtu sestajai nodaļai DPS finansiālos līdzekļus un īpašumu veido:
1. biedru nauda;
2. ieņēmumi no izdevējdarbības un citai
partijai ar likumu atļautās uzņēmējdarbības;
3. ieņēmumi no loterijām, priekšlasījumiem,
kultūras un sporta pasākumiem;
4. dāvinājumi, ziedojumi un novēlējumi.
Mērķziedojumi tiek izlietoti atbilstoši paredzētajiem mērķiem;
5. aizņēmumi;
6. citi likumā atļauti ieņēmumi.
Salīdzinot
sestās un septītās Saeimas vēlēšanas to finansējums ir atšķirīgs. Septītās
Saeimas vēlēšanām tika izlietoti daudz mazāk līdzekļu, kas izskaidrojams ar
ierobežoto finanšu daudzumu (pamatojums
nodaļā - DPS auditorijas samazināšanās) un objektīva situācijas
novērtēšana saistībā ar DPS septītajā Saeimā.
Pirmsvēlēšanu aģitācija
DPS
pirmsvēlēšanu aģitācijas informācija:
DPS
ir vienīgā partija, kura konsekventi saka jā tad, kad citi svārstās, un spēj
pateikt nē tad, kad citi padevīgi klusē. DPS nesola, bet strādā.
DPS informē ka
partijas mērķis ir samazināt bezdarba līmeni visā valstī kopumā radot auglīgu
vidi uzņēmējdarbībai, tādējādi radot jaunas darbavietas.
DPS izklāsta savus
darbības virzienus un solījumus veikt uzlabojumus kā ārpolitikas, tā arī
iekšpolitikas jautājumos
Kāpēc DPS sasniegs
nospraustos mērķus ? Tāpēc, ka tā ir partija ar augstāko intelektuālo potenciālu
valstī. Partijas biedri - 38 zinātņu doktori, 4 augstskolu rektori, 385
uzņēmumu un iestāžu vadītāji, 158 skolotāji, 72 ārsti, 136 pašvaldību deputāti
strādā Jūsu labā. DPS ir partija, kas iesaista Latvijas valsts un pārvaldes
struktūrās augsti kvalificētus, pieredzējušus speciālistus. Tā ir partija, kas
izstrādājusi ilglaicīgas programmas valsts ekonomiskai attīstībai un
iedzīvotāju labklājības sasniegšanai.
Reklāmas kampaņa
DPS reklāmas kampaņa
tiek realizēta ar masu mēdiju palīdzību (televīzija, dažāda izdevniecība,
radio) Manuprāt vizuālā reklāma televīzijā DPS ir kvalitatīva kā tās saturā, tā
arī tās izpildījumā. Tā atspoguļo DPS mērķus saistībā ar iekšpolitiku un
sociālo politiku, citiem priekš sabiedrības attīstības pozitīviem mērķiem, tas
viss saskatāms reklāmas “zemtekstā”. Ir ietverta priekšvēlēšanas aģitācijas
informācija.
Reklāmas ietvaros tiek
atspoguļots jēdziens “laime” (DPS viedoklis)un nepieciešamie pasākumi tās
panākšanai.
Vēlēšanu rezultāti
Demokrātiskā partija
“Saimnieks” 7 Saeimas vēlēšanās ieguva
1.6% vēlētāju atbalstu, tādējādi nepārsniedzot 5% barjeru tā neiekļuva
parlamentā.
Vēlēšanu
rezultātus galvenokārt var izskaidrot ar Demokrātiskās partijas “Saimnieks” un
vēlētāju interešu neatbilstību. Šī neatbilstība interešu jomā var atspoguļoties kā partijas mērķos, tā arī
tehnoloģijā šo mērķu sasniegšanai.
Vēlēšanu rezultātu seku iemesli
DPS mērķa auditorijas samazināšanās
Mērķu un šo mērķu
sasniegšanas tehnoloģijas neatbilstība DPS un vēlētāju skatījumā izsauc loģisku
saikni, kuras rezultātā DPS zaudē kādu daļu no savas mērķa auditorijas
DPS piedalījās 6.Saeimas vēlēšanās un
ieguva vislielāko mandātu skaitu ar 18 deputātiem, kas norāda uz lielu vēlētāju
atbalstu. Kā liela daļa mērķa auditorijas sestās un septītās Saeimas vēlēšanās
DPS ir uzņēmēji un ar uzņēmējdarbību saistītas personas. Šīs personas ir arī
tiešie DPS finansētāji .
Mērķa auditorijas
samazināšanās iemesli meklējami DPS finansējuma nerentabilitātē, kas
atspoguļojās neefektīvā politikā uzņēmējdarbības jomā. Sestās Saeimas laikā
netika pieņemti efektīvi lēmumi, kas radītu pozitīvu uzņēmējdarbības vidi
Latvijā, kas ir viens no iepriekšminētās mērķa auditorijas galvenajiem mērķiem.
Bet DPS sludināja, ka
tā ir ar izteiktu atbalstu vietējiem ražotājiem, atbalstu mazajiem un vidējiem
uzņēmumiem. DPS iestājas par nodokļu sistēmas sakārtošanu un atvieglojumiem
eksportprodukcijai, brīvo ekonomisko zonu plašu ieviešanu, iespējām saņemt
lētus kredītus katram, kurš vēlas un ir spējīgs uzsākt patstāvīgu biznesu.
Valstij jāsniedz atbalsts jauno zemnieku ģimeņu saimniecībām. Latvijai ir
jākļūst par attīstītu jūras un tranzīta valsti. Mežu nozare ir Latvijas
ekonomikas prioritāte. Darba vietu radīšana ir valdības pirmais uzdevums.
Vīlušies jutās arī
pārējie DPS vēlētāji, jo netika realizētas attiecībā pret viņiem definētie
mērķi, kas lielā mērā bija atkarīgi no mērķiem, kas bija saistīti ar
uzņēmējdarbības politiku.
DPS sludināja, ka
privatizācijai jānotiek tautas interesēs. Monopoldarbībai jābūt stingrā valsts
kontrolē. Dzīvokļu īrei, komunālajiem maksājumiem un transporta tarifiem jābūt
saskaņotiem ar darba algas un pensiju pieaugumu. Lauku vides saglabāšanas un
attīstības svarīgākie priekšnoteikumi ir lauksaimnieciskās ražošanas
kāpinājums, tās modernizācija un specializācija.
Attiecību saasināšanās DPS
Par attiecību
saasināšanos DPS liecina vairāku partijas ietekmīgu personu priekšstats par
partijas idejām , to pieņemšanas kārtību un realizēšanas metodēm. Vairāki DPS
biedri un vadītāji izstājas no DPS. No DPS izstājušās tādas personības kā
I.Kreituse, A.Kreituss, u.c.
{3} Demokrātiskās partijas
"Saimnieks" (DPS) līderis Ziedonis Čevers joprojām uzskata, ka
partijai vajadzīgs jauns priekšsēdētājs.
DPS līderis atzina, ka
partijā ir diametrāli pretēji viedokļi par to, kam jāuztic DPS vadītāja amats.
Tomēr viņš pauda cerību, ka līdz DPS kongresam 6.jūnijā izkristalizēsies
vienots viedoklis šajā jautājumā.
{4}Saeimas priekšsēdētājs atzina, ka DPS
frakcijā ir tikusi apsvērta iespēja par daļas deputātu atdalīšanos no
frakcijas, tomēr šāds. Čepānim citas partijas esot piedāvājušas kļūt par to
biedriem.
Čepānis 10.jūnijā ir
vienojies ar Čeveru, ka atbilstoši partijas statūtiem ir stingri jānosaka,
kādus jautājumus var izlemt partijas priekšsēdētājs vienpersoniski un kādus -
tikai ar valdes un domes lēmumu.
{5}Uzņēmējs Vasīlijs Meļņiks vēlas
izstāties no Demokrātiskās partijas "Saimnieks" (DPS) valdes.
Saeimas priekšsēdētājs
stāstīja, ka Meļņiks paudis gatavību aiziet no partijas neatkarīgi no tā, vai
no tās aizies Čepānis, kurš šādu nodomu apsvēra pagājušajā nedēļā, tomēr nolēma
palikt "Saimnieka" rindās.
Meļņiks arī
ierosinājis vairākiem DPS deputātiem veidot atsevišķu frakciju Saeimā, stāstīja
Čepānis.
Meļņiks arī ir teicis,
ka viņa draugs, uzņēmējs Ēriks Kaža "ir līdzīgās domās".
{6}Saeimas deputāti Gunta Gannusa un Ojārs
Grīnbergs uzrakstījuši iesniegumus par izstāšanos no Demokrātiskās partijas
"Saimnieks" (DPS).
Neuzticība DPS pārstāvjiem Ministru Kabinetā
Pirmo Andra Šķēles
vadīto valdību Saeima apstiprināja 1995.gada 21.decembrī, un DPS pārstāvji tajā
ieņēma iekšlietu ministra (Dainis Turlais), finansu ministra (Aivars Kreituss,
pēc tam Vasilijs Meļņiks), īpašo uzdevumu ministra pašvaldību jautājumos
(Ernests Jurkāns) un valsts īpašuma un privatizācijas valsts ministra (Ēriks
Kaža) posteņus.
Sabiedrības
nostāja pret finansu ministru Vasiliju Meļņiku un privatizācijas valsts
ministru Ēriku Kažu bija negatīva. Šim apsvērumam piekrita arī vairākums
partiju Saeimā.
DPS atbildība par Ministru prezidenta (A.Šķēles) demisionēšanu
1997.gada janvārī par
finansu ministra amata kandidātu izvirzīja un Saeimā pēc ilgām debatēm
apstiprināja DPS biedru uzņēmēju un finansistu Vasiliju Meļņiku, taču citu
partiju un sabiedrības šaubas par Meļņika morāli bija iemesls premjera Andra
Šķēles demisijai un valdības darbības pārtraukšanai.
DPS ministru atsaukšana no Ministru Kabineta
Līdz ar Latvijas un
Krievijas savstarpējo attiecību saasināšanos, kas aizsākās ar pensionāru piketu
pie Rīgas domes šā gada 3.martā, krīze iestājās arī divu valdošo Saeimas
frakciju - DPS un TB/LNNK - starpā. Ministru prezidents Guntars Krasts,
uzskatot, ka Sausnīša darbība kavē valdības deklarācijas izpildi, 1998.gada
9.aprīlī pieprasīja ekonomikas ministra demisiju. Šim paziņojumam sekoja DPS
valdes lēmums atsaukt visus DPS ministrus no valdības, tamdēļ DPS Saeimā strādā
opozīcijā. Partijas kongresā 1998.gada jūnijā tika apstiprināts DPS ēnu
kabineta sastāvs.
Līdz ar Latvijas un Krievijas savstarpējo
attiecību saasināšanos, kas aizsākās ar pensionāru piketu pie Rīgas domes šā
gada 3.martā, krīze iestājās arī divu valdošo Saeimas frakciju - DPS un TB/LNNK
- starpā. Ministru prezidents Guntars Krasts, uzskatot, ka Sausnīša darbība
kavē valdības deklarācijas izpildi, 1998.gada 9.aprīlī pieprasīja ekonomikas
ministra demisiju. Šim paziņojumam sekoja DPS valdes lēmums atsaukt visus DPS
ministrus no valdības, tamdēļ DPS šobrīd Saeimā strādā opozīcijā. Partijas
kongresā 1998.gada jūnijā tika apstiprināts DPS ēnu kabineta sastāvs.
DPS uzskati attiecībā ar Krieviju
DPS vēlas lai
Krievijas attieksme pret mums ātri un efektīvi mainītos uz labo pusi. DPS to
vēlas pirmkārt un galvenokārt, domājot par Latvijas ekonomiskajām interesēm,
domājot par mūsu valsts ražotājiem un uzņēmējiem, domājot par viņu saražotās
produkcijas noietu un iespējām attīstot ražošanu, nodrošināt mūsu uzņēmējiem
stabilu realizācijas tirgu. To var nodrošināt tikai sakārtotas starpvalstu
attiecības, kas ir bāzētas uz savstarpēji izdevīgiem nosacījumiem. Tāpēc mēs
vēlamies un ceram uz Latvijas un Krievijas savstarpējo attiecību uzlabošanos.
Domāju,
ka sabiedrībai, t.sk. uzņēmējiem nav pieņemami līdzekļi ar kādiem tiek panākti
šie mērķi kā piemērs jāmin DPS pārstāvju sarunās ar tādām personām kā Ļebeģevs
par iespējamiem ekonomiskajiem sakariem. DPS pierāda, ka ekonomiskās intereses
to izpratnē ir svarīgākas par nacionālajām interesēm Iepriekšminēto apstiprina arī nostāja attiecībā uz
pilsonības likuma
grozījumiem.
Secinājumi
ü DPS ir masu partija, centriska partija,
opozīcijā strādājoša partija.
ü DPS mērķis ir radīt apstākļus Latvijas
valsts, latviešu tautas un valodas mūžīgai pastāvēšanai un attīstībai.
ü DPS mērķis ir veicināt tautsaimniecības
augšupeju un noturīgas vidusšķiras izveidi, kā arī panākt valsts atbalstu
maznodrošinātajiem.
ü Vienota sabiedrība - vienota valsts.
ü DPS stratēģija - gan iekšpolitikai, gan
ārpolitikai jāatbilst vietējo uzņēmēju, darba ņēmēju un patērētāju interesēm.
ü Mazs vēlēšanas kampaņas finansējums
ü Reklāmas daudzuma nepietiekamība
ü Kvalitatīva vizuālā reklāma televīzijā
ü Demokrātiskā partija “Saimnieks” 7 Saeimas vēlēšanās ieguva 1.6% vēlētāju
atbalstu, tādējādi nepārsniedzot 5% barjeru tā neiekļuva parlamentā.
ü DPS un tās mērķa auditorijas vērtību
struktūras atšķirības – iemesls DPS neiekļūšanai parlamentā.
Izmantotās literatūras saraksts
1. DPS programma
2. Informācija no DPS statūtiem
3. RĪGA, MAI 28, BNS - “ČEVERS
JOPROJĀM UZSKATA, KA "Saimniekam vajadzīgs jauns priekšsēdētājs”
4.
RĪGA, JUN 11, BNS -“SAEIMAS
PRIEKŠSĒDĒTĀJS PALIEK "SAIMNIEKĀ"
5 . RĪGA, JUN 16, BNS - “MEĻŅIKS VĒLAS IZSTĀTIES NO
"SAIMNIEKA" VALDES”
6.
RĪGA, AUG 14, BNS – “DIVI DEPUTĀTI VĒLAS IZSTĀTIES NO DPS”
7. “IEVADS POLITIKĀ”- Politika un tiesības,
1998.g.,Zvaigzne ABC
8. Studiju materiāli
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru