NACIONĀLĀS INTERESES





REFERĀTS



NACIONĀLĀS INTERESES

IEVADS

Referāta tēma ir nacionālās intereses. Šo tēmu izvēlējos ar nolūku dziļāk izpētīt jēdziena nozīmi, lai noskaidrotu iemeslus, kas vadoties no šīm interesēm, ir valstu darbības pamatā. Manuprāt, nacionālo interešu jēdziens starptautiskajā politikā ir ļoti nozīmīgs, jo izanalizējot un izprotot to, atklājas tie faktori, kas nosaka valstu savstarpējās attiecības, to saskaņu vai nesaskaņu, no kāsavukārt ir atkarīga situācija visā starptautiskajā sistēmā.
            Darba gaitā izskaidrošu termina ‘nacionālās intereses’ jēdzienisko nozīmi, pamatošu to. Noskaidrošu atšķirības starp jēdzieniem ‘nacionālās’ un ‘valsts’ intereses.
            Salīdzināšu kā atšķiras valstu intereses, kāpēc ir šīs atšķirības, kādas ir sekas tam, ka valstu intereses atšķiras. Pievērsīšu uzmanību jautājumam par valstu sadarbību un saskaņu, kas rodas realizējot savas nacionālās intereses.
            Par piemēriem izmantošu dažu valstu vēsturisko pieredzi, kā arī mēģināšu vadīties no sava viedokļa par Latvijas nacionālajām interesēm.
            Referāts sastāv no:
·         Ievada
·         Trim nodaļām (1. Jēdziena ‘nacionālās intereses’ skaidrojums; 2. Nacionālo interšu atšķirības problēma; 3. Nacionālo interešu pareiza izprašana.)
·         Secinājumiem par aplūkoto tēmu.

Darba teorētiskajai daļai pamatā izmantošu grāmatu”perspectives On World Politics”,(M.Smith, R.Little (eds.), 1991). Pārējā literatūra norādīta darba beigās literatūras sarakstā.



JĒDZIENA ‘NACIONĀLĀS INTERESES’ SKAIDROJUMS


Kā to ieteicis Deivids Klintons (David Clinton), jēdzienam ‘nacionālās intereses’ var piemērot divus skaidrojumus. Pirmkārt, nacionālās intereses var būt attiecināmas kā visas sabiedrības kopējais labums. Otrkārt, tās var tikt skaidrotas kā īpašs vērtību objekts valstīm starptautiskajā politikā.[1]
            Pamatojot pirmo skaidrojuma variantu, jādod definīcija jēdzienam sabiedrība. Šajā gadījumā tā varētu būt daudzu interešu grupu savienojošs ietvars , kas veidopasaules politiku. Tā kā runa ir par nacionālajām interesēm, tad būtu jāpaskaidro, kas ir nacionālā sabiedrība. Tā ir kopība, kas sevī ietver indivīdus ar kopīgiem ētikas standartiem, savstarpējām sapratnes saitēm, kas izpaužas kopīgā izdevīgumā. Indivīdiem apvienojoties sabiedrībā, parādās nolūks sekmēt kopējo mērķu sasniegšanu. Kā šīm mazajām grupām(nacionālajām sabiedrībām) ir savi mērķi, tā visas lielās sabiedrības (starptautiskā sabiedrība) mērķis ir tās saglabāšana un uzlabošana.  Tādējādi var nonākt pie secinājuma, ka nacionālās interses, ko īsteno katra nacionālā sabiedrība kopumā ir visas starptautiskās sabiedrības labums. Atbildi uz jautājumu – kā šīs nac. intereses tiek īstenotas, lai tiešām sabiedrība tiktu saglabāta un uzlabota – noskaidrošu pakāpeniski darba gaitā.
            Otrais skaidrojums apgalvo, ka nacionālās intereses ir īpašs vērtību objekts starptautiskajā politikā. Tas nozīmē, ka katrai valstij ir dzudzi specifiski mērķi, kurus tā tiecas sasniegt savas nacionālās sabiedrības labā, kā arī to var izmantot kā mērķi, lai vairotu valsts ietekmi starpvalstu sistēmā. Te jāpiebilst, ka pastāv atšķirība starp visaptverošāmvalsts nacionālajām interesēm un šīm specifiskajām interesēm. Pēdējās drīzāk ir daļa no nacionālajām interesēm, tāpēc tās varētu saukt par ‘valsts interesēm’. Kā piemēru valsts interesēm var minēt pieeju ostām, tiesības uz militārajām bāzēm svešās zemēs, draudzīgas attiecības ar kaimiņvalsti,  u.t.t. Latvijas valsts interesēs ietilpst, piemēram, LR ārpolitikas koncepcijā noteiktais punkts par attiecībām ar Poliju saimnieciskajā un militārajā jomā.
            Manuprāt šie abi jēdziena skaidrojumi ir pieņemami un savienojami, jo tie papildina viens otru, tie abi ir izmantojami tālāk runājot par valstu nacionālajām interesēm.
            Tagad, kad ir izskaidrots nacionālo interešu jēdziens, var pievērsties citu, ar to saistītu jautājumu izskatīšanai. Turpmākajā darba gaitā aplūkošu tēmu kā valstīm saskaņot savas nacionālās intereses, lai nerastos konfliktsituācijas, kas varētu kaitēt starptautiskajai sabiedrībai.

NACIONĀLO INTEREŠU ATŠKIRĪBAS PROBLĒMA


            Kā jau iepriekš noskaidrojās, nacionālās intereses ir mērķis sabiedrības saglabāšanai  un uzlabošanai. Taču tas ir vispārīga veida skaidrojums, un, kā to prasa šīs nodaļas temats, būtu virāk jāpieturas pie otra skaidrojuma par valstu mērķi savas nacionālās intereses izmantot savas sabiedrības labā, kā arī valsts ietekmes nodrošināšanai starpvalstu sistēmā. Šis skaidrojums ir daudz pragmatiskāks, un lai kā tiktu uzsvērtas morāles un ētikas kategorijas, praktiskā izdevība ir dominējoša.
            Pasaulē ir aptuveni divsimt valstu un katrai ir savas nacionālās intereses. Valstis pašas par sevi ir atšķirīgas gan politiskajos režīmos, gan ekonomiskajās sistēmās, atšķiras kultūras un sabiedrības principi. Tādēļ arī šo valstu nacionālās intereses ir atšķirīgas. Rodas problēmsituācija, jo saduroties interesēm var rasties diezgan nopietnas sekas. Piemēri nav ilgi jāmeklē, to pierāda vēsture: kari, bruņoti konflikti, u.t.t.. kas ir pretstats izteiktajai domai par sabiedrības saglabāšanu. Jāmeklē risinājums tam, lai atrastu kompromisu šo daudzveidīgo interešu starpā, kas rada kopējus draudus visai pasaules sabiedrībai. Kompromisu var panākt ar veiksmīgu diplomātiju, taču tas nelīdzēs, ja valstīm nebūs savstarpējas sapratnes par sadarbības un saskaņas nepieciešamību. Valstis var veidot kopēju pamatu savu nac.interešu pildīšanai neizraisot konfliktus. Harmoniju un saskaņu var panākt valstīm savu nacionālo politiku veidojot tā, ka arī automātiski tiek veicināta citas valsts mērķu sasniegšana. To var panākt kopējās sarunās, veidojot kopīgus darījumus uz kompromisa bāzes. Parasti valstis uz šo kompromisu iziet caur specifiskajām ‘valsts interesēm’, nevis runājot par vispārīgajām nac.interesēm. Kā piemērs jāmin ASV un PSRS vienošanās, kas tika panākta balstoties uz specifiskajām valstu interesēm par ieroču sistēmu, ģeogrāfiskām ietekmes sfērām, tirzniecības līgumiem, nevis diskutējot par ideoloģiskiem jautājumiem, lai pierādītu labāko režīmu. Tomēr nedrīkst aiziet galējībās tikai ar ‘valsts interesēm’, jāatceras, ka tās ir tikai daļa no vispārējām nac.interesēm.
            Reālā dzīve pierāda, ka ne vienmēr kompromiss tiek panākts, ne vienmērvalstis izprot tā nepieciešamību. Neviens jau nevēlas pielāgoties otram, zaudēt kādu daļu no savām iecerēm, taču reālā situācija kādā atrodas visi – savstarpējā atkarība – prasa to no visiem.
            Daudz kas ir atkarīgs nevis no starptautiskās situācijas, bet arīno valstu iekšpolitikas. Valsts vadītājiem jābūt pietiekami prasmīgiem, lai varētu 1)noteikt pareizas, racionālas nac.intereses, kas patiešām atbilst sabiedrības labumam; 2) lai tās pareizi sadalītu pēc prioritātēm; 3) lai tās būtu reāli sasniedzamas, saskaņojot prasības ar izredzēm. Visu atbildību nevar prasīt no valstu vadītājiem vien. Pašai sabiedrībai jābūt attīstītai, ar sev atbilstošām prasībām, lai nepieļautu nepareizu valsts darbību, kas attiecas uz nac.interesēm un vajadzības gadījumā izdarītu attiecīgu spiedienu uz valsts vadību.
            Visām valstīm nav iespējams savas nacionālās intereses īstenot tā kā to vēlētos. Lielvalstis ir pavisam citā situācijā, mazās valstis – citā, bagātās valstis citā, vājās – citā. Ar laiku pasaules sistēmā notikušajās izmaiņās izveidojies ¾ valstu (mazo un vājo), kas ir pakļautas ¼ valstu (lielvalstis un attīstītas valstis). Runājot par nac.interesēm nevietā būtu apspriest netaisnīgumu, kas tā izveidojies, bet gan pieņemt reālo situaciju, ka vēsturi un ģeopolitisko novietojumu mainīt nevar un ir jāmeklē līdzekļi kāpanākt saskaņu starp šīm atškirībām. Katras valsts situācija ir individuāla.
            Lielisks piemērs tam, kādas attiecības var būt lielvalstu un mazu valstu starpā ir Krievijas – Latvijas piemērs. Abu valstu vēstures gaitā veidojušās sarežģītas attiecības, abas valstis viena otrai ir ekonomiski izdevigas t.i. ietilpst šo valstu nacionālajās interesēs. Taču Krievija ir lielvalsts, ar kuru rēķinās līdzvērtīgas lielvalstis, kas tad atliek Latvijai? Krievija nesen piedāvāja Latvijai savu priekšlikumu par politisko, militāro, ekonomisko, ekoloģisko sadarbību. Latvijā, kuras interesēs ir iekļūšana Rietumvalstu struktūrās, šis priekšlikums tika noraidīts, jo pakta politiski – militārā daļa bija neizdevīga, pat apdraudoša: “ Kremlis esot gatavs padomāt par vairākiem lietišķi formulētiem uzticības un drošības pasākumiem, bet tikai tad jaBaltijas valstis paliks ārpus militāriem blokiem (ārpus NATO) “.2 Šeit skaidri varēja manīt, kā saduras divu atšķirīgu valstu nacionālās intereses (neminēšu tos punktus, kas tomēr bija izdevīgi). Arī priekšlikuma ekonomisko jautājumu puse bija neizdevīga Latvijai, lai netiktu veidots Krievijas enerģētiskas monopols Baltijā.
            Latvijas negatīvā vēstures pieredze, attiecībā uz drošības garantijām (jāatceras 1939.g.Latvijas – PSRS savstarpējās palīdzības pakts) lika kļūt uzmanīgai arīšoreiz. Taču kas traucēja Krievijai neņemt to vērā un rīkoties savās interesēs? Acīmredzot starpvalstu sistēmas toreizējie apstākļi, kas lika rēķināties ar Latviju. Tas arī ir galvenais faktors, kas ierobežo lielvaru  rīcībā pret mazām/vājām valstīm. Spēku līdzsvas ir regulējošs līdzeklis, kas uztur valstu attiecības. Tas, ka mazas valstis sava varas potenciāla ierobežotības dēļ ir atkarīgs no lielvalstu labvēlības ir normāla, reāla parādība ar ko tām jāsamierinās, taču jābūt pateicīgām tam, ka pastāv spēku līdzsvars, kas ļauj tām saglabāt drošību, jo notiek daudz maz saskaņota interešu sadale.

NACIONĀLO INTEREŠU PAREIZA IZPRAŠANA


            Kā jau iepriekš noskaidrojās, svarīgi, lai valsts nac.intereses būtu noteiktas atbilstoši sabiedrības izdevīgumam. Par to atbildīgi valsts vadītāji, kā arī pati sabiedrība, kurai jāatrod vidusceļš starp savām un nacionālajām interesēm. Šajā nodalā aplūkošu valsts vadības un sabiedrības mijiedarbību, kas nosaka to, vai nac.intereses tiek izprastas pareizi.
            Pr piemēru , ko var attiecināt uz jebkuru sabiedrību, kas vēlas iet pareizu ceļu savu nacionālo onterešu formulēšanā izmantošu A. Tokvila apraksta ‘par pareizu interešu izprašanu’ analīzi, ko veicis D.Klintons.3 Tokvils attēlojis amerikāņu indivīdus, kas rīkojas savās intersēs lielākas sistēmas ietvaros. Šī teorija  neaicina atstāt novārtā savas interses, lai pilnībā nodotos nacionālajām interesēm. No vienas puses brīvība nevar pastāvēt piepildot tikai privātās intereses. No otras – demokrātiskā sistēma nevar prasīt no iedzīvotājiem pilnīgu uzmanību tikai sabiedrības interesēm. Tokvils apgalvo, ka šis kompromiss ir iespējams privātajāš interesēs iekļaujot vajadzību nosargāt sabiedrības intereses, kas viena bez otras nav iespējamas.
            Ja sabiedrība ir izpratusi šo principu, tad tā ir pietiekami spēcīga, lai vajadzības gadījumā ietekmētu valsts vadību, kam no savas puses jābūt pietiekami prasmīgai, racionāli domājošai, tālredzīgai un par sabiedrības interesēm lemt spējīgai. Jo vairāk nacionālo sabiedrību izprot šos principus, jo visas starptautiskās sabiedrības ētikais līmenis paaugstinās.

SECINĀJUMI


            Referātā analizēju nac.interešu jēdzienu, un to vispilnīgāk atklāj divi varianti  visas sabiedrības labums, kā arī valstu īpašs vērtību objekts.
            Kā var secināt, nav vienkārši izskaidrot un pieņemt kādu no nozīmēm, jo jārēkinās ar citu sarežģītu elementu klātbūtni šajos skaidrojumos, kas situāciju vēl vairāk sarežģī. Tas pierāda, ka lietojot jēdzienu ‘nacionālās intereses’ ir jābūt ļoti uzmanīgam, lai neiegūtu nepareizu priekšstatu par to.
            Aplūkojot valstu nac.interešu atšķirības problēmu, jāsecina, ka no realitātes nevar izvairīties, tāpēc šajā jautājumā raugoties no mazas un vājas valsts skatupunkta visreālākais ir novērtēt patieso situāciju, racionāli pārdomāt, kādā veidā var ieņemt savu vietu starpvalstu sistēma, nezaudējot autonomiju vai suverenitāti, tomer pildot savas valsts intereses iespēju robežās.
            Runājot par nacionālo interešu pareizu izprašanu jāņem vērā sabiedrības un valdības attiecības. Šīs ir saistītas liets un viena bez otras nevar nodrošināt to, ka valsts darbojas savās nac.interesēs.
            Nobeigumā var piebilst, ka nevar lai kā arī gribētos starptautiskajā politikā praktiskās un racionālās lietas, kā arī spēku aizstāt ar morāles un ētikas principiem nacionālajās intersēs. Tam jābūt savstarpeji saistītm, tikai tā var virzīties uz visas sabiedrības saglabāšanu un uzlabošanu, kas ir nac.interešu mērķis.






Izmantotā literatūra


·         “Perspectives on World Politics”, M.Smith, R. Little (eds), 1991
·         Latvija pasaules politikā:iespējas un ierobežojumi, Ž. Ozoliņa (red.), 1995
·         Laikraksta “Diena” publikācijas



[1] Perspectives on World Politics, 47.lpp.
2 “Diena”, Ā. Jansons ‘Savažotais drošības piedāvājums’, 1997.g.9.sept. – 2.lpp.
3 Perspectives on World Politics, 55.lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru